abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 13:55:32 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200655452
Ik heb een Connect Box van Ziggo. Die Connect Box heeft de mogelijkheid tot Wifi uiteraard. Die gebruik ik nu, en het werkt...aardig, maar niet geweldig. Ik heb momenteel nog een oud huis, en Wifi komt van de kelder tot de zolder, maar op de zolder raak ik het wel vaker kwijt.

Welnu, ik heb veel apparaten die gebruik maken van internet, sommigen zijn bekabeld aangesloten, sommigen via Wifi. Dat modem heeft de onhebbelijkheid om af en toe wifi weg te laten vallen. Alle apparaten die wifi gebruiken zijn dan niet meer online.

Het modem zelf is NIET offline, maar online, dus alles wat bekabeld is heeft wel gewoon nog internet. De enige oplossing daarvoor is de modem van de stroom te halen, en hem opnieuw te laten starten. Dat gaat dan een 2 weken goed, en dan moet ik dat weer doen.

Nu gaan wij zeer binnenkort verhuizen, naar een woning uit 2010+. Daar zijn dus géén houten vloeren meer etc, waardoor ik vermoed dat de Wifi ontvangst in dat huis niet zo ver zal komen dan in dit huis. Daarnaast neem ik dat modem gewoon mee dus dat wegvallen van de Wifi op het modem zelf zal blijven gebeuren.

Aangezien ik daar toch alles opnieuw moet inrichten vraag ik me nu af wat de beste manier van handelen is. Zoals ik het zie zijn er een aantal mogelijkheden, te weten:

1. Op dezelfde manier verder gaan, met beperktere ontvangst in huis tot gevolg en nog steeds elke 2 weken moeten rebooten.
2. De wifi op de modem uitschakelen, en zelf een router kopen, kabeltje tussen modem en nieuwe router, en dan de wifi van de nieuwe router gebruiken + alles bekabeld op de router aansluiten wat nu naar de modem gaat. (gaat dit werken?)
3. Door Ziggo de modem in bridge modus laten plaatsen, zelf een router kopen, kabeltje tussen modem en router, en dan de wifi van de nieuwe router gebruiken + alles bekabeld op de router aansluiten wat nu naar de modem gaat
4. Een combinatie van optie 2 of 3 met een soort van wifi mesh ofzo.

Mijn voorkeur (waarom weet ik niet zo goed, gewoon een gevoel) gaat uit naar losse router. Ik vermoed dat de wifi daarvan sterker is en dus voor het volledige huis voldoende zal zijn. Of die aanname correct is, geen idee. Bijkomend voordeel is dat ik dan niet meerdere van die dingen in huis heb staan dus een cleanere look.

Als ik echter niet ontkom aan zo'n mesh, prima, dan wordt het dat, wat weer leidt tot de 2 volgende vervolgvragen:

1a. Indien een losse router, welke?
2a. Indien een mesh, wat heb ik daarvoor nodig?

Mis ik dingen? Zie ik een mogelijkheid over het hoofd? Wat ik niét wil is bij Ziggo weg, dus dat is géén optie.

Alvast bedankt voor de hulp :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200656455
ziggo bied een mesh set aan (tp link deco oid)
die werkt best goed maarja, snel is het niet
  zaterdag 31 juli 2021 @ 15:30:04 #3
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_200657380
Connect box :r Ding in bridge mode (laten) zetten en een fatsoenlijke router gebruiken.

Welke? Enig idee wat je maximaal wil uitgeven?

eea hangt ook van de grootte van je nieuwe woning af, en waar je de router wil/kan plaatsen..

Kan je wat meer vertellen van de nieuwe woning?
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 15:57:12 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200657799
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:30 schreef versterker het volgende:
Connect box :r Ding in bridge mode (laten) zetten en een fatsoenlijke router gebruiken.

Welke? Enig idee wat je maximaal wil uitgeven?

eea hangt ook van de grootte van je nieuwe woning af, en waar je de router wil/kan plaatsen..

Kan je wat meer vertellen van de nieuwe woning?
Hi, als eerste; dank voor het mee denken. :)

Ik heb geen beperking in principe, maar ik zie geen nut van een router van 800 euro. Maar als zo'n ding 250 euro moet kosten, prima, zolang het concreet beter is dan zeg een router van 150 euro (willekeurige bedragen).

Grootte van de nieuwe woning is tussen de 150 en 160m2 Ik plaats de router in de meterkast, naast de meterkast zit de trap naar de 1e verdieping en boven die trap zit de trap naar zolder. Dat is dus 1 open verbinding, geen deuren, niks. De meterkast zit ongeveer in het midden van het huis.

Verder is de woning uit 2010+, dus beton (denk ik). Wat heb je meer aan informatie nodig? :)
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 16:06:24 #5
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_200657959
Zit die meterkast een redelijk centraal in de woning, of aan een van de buitenmuren?
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 16:22:43 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200658358
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:06 schreef versterker het volgende:
Zit die meterkast een redelijk centraal in de woning, of aan een van de buitenmuren?
Redelijk centraal in de woning, dus NIET aan een buitenmuur.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 16:56:31 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200658828
Ik heb een woonhuis vol met beton en ook Ziggo. Inderdaad in bridge laten zetten en zelf heb ik op de 1ste verdieping een unifi access point opgehangen die ik wel met utp kabel verbonden heb met een unifi usg router die alles regelt. Ik heb zelf nog een losse accesspoint beneden neergezet maar die was niet echt noodzakelijk al heb ik nu wel betere verbinding in de achtertuin.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_200659633
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:56 schreef jogy het volgende:
Ik heb een woonhuis vol met beton en ook Ziggo. Inderdaad in bridge laten zetten en zelf heb ik op de 1ste verdieping een unifi access point opgehangen die ik wel met utp kabel verbonden heb met een unifi usg router die alles regelt. Ik heb zelf nog een losse accesspoint beneden neergezet maar die was niet echt noodzakelijk al heb ik nu wel betere verbinding in de achtertuin.
Hier ook eigen router, maar als je budget beperkt is en je gewoon betere Wi-Fi ontvangst wil hebben zou je ook gewoon een enkele access point kunnen kopen en de Ziggo box in router mode kunnen laten staan en daar gewoon alleen de Wi-Fi op uitschakelen.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 17:57:58 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200659682
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:54 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Hier ook eigen router, maar als je budget beperkt is en je gewoon betere Wi-Fi ontvangst wil hebben zou je ook gewoon een enkele access point kunnen kopen en de Ziggo box in router mode kunnen laten staan en daar gewoon alleen de Wi-Fi op uitschakelen.
True! Ben je idd snel klaar. Dat werkte prima maar daarna kreeg ik unifi hebberigheid en heb ik het hele ecosysteem aangeschaft (router, switches en 2 ap's ) :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_200659734
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:57 schreef jogy het volgende:

[..]

True! Ben je idd snel klaar. Dat werkte prima maar daarna kreeg ik unifi hebberigheid en heb ik het hele ecosysteem aangeschaft (router, switches en 2 ap's ) :@.
Ik ook hoor, heb de USG 3-port, twee switches (entertainmenthoek, werkkamer) en een AP :') Zoveel mogelijk gevoed via PoE inclusief wat Raspberry Pi's met PoE uitbreiding, en lekker alles in 1 controller configureren met VLAN's en alles voor als je bepaalde IoT meuk en bezoekers niet vertrouwt met de rest van je netwerk, ideaal spul hoor.

Maar dan ben je zo 500 euro verder voor een kleine stack als je op alle poorten PoE wil... en sowieso wel 350 voor een eenvoudige router, switch en access point. Toch is het geweldig als je alls in eigen hand wil houden. Nu nog fatsoenlijke dual stack IPv4/IPv6 achter een Ziggo modem in voormalig UPC gebied, zal vast nooit gaan gebeuren... gelukkig heb ik binnenkort glasvezel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Fleischmeister op 31-07-2021 18:07:32 ]
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:12:21 #11
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200659858
Maar voor TS, het is uiteraard per huis anders maar als je zelf ook een open trapgat hebt van beneden tot zolder denk ik dat je met een unifi AP ( https://www.coolblue.nl/access-points/merk:ubiquiti ) wel uit de voeten kan, je krijgt er meestal een Poe adapter bij mee geleverd die ervoor zorgt dat het ook stroom krijgt zonder dat je een stopcontact in de buurt moet hebben.

Geen idee welke snelheid internet je daar aanschaft dus daar moet je wel ff op letten en in dit geval zal je wel een kabel moeten (laten) trekken naar de overloop op de 1ste verdieping.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 18:20:58 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200659933
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:12 schreef jogy het volgende:
Maar voor TS, het is uiteraard per huis anders maar als je zelf ook een open trapgat hebt van beneden tot zolder denk ik dat je met een unifi AP ( https://www.coolblue.nl/access-points/merk:ubiquiti ) wel uit de voeten kan, je krijgt er meestal een Poe adapter bij mee geleverd die ervoor zorgt dat het ook stroom krijgt zonder dat je een stopcontact in de buurt moet hebben.

Geen idee welke snelheid internet je daar aanschaft dus daar moet je wel ff op letten en in dit geval zal je wel een kabel moeten (laten) trekken naar de overloop op de 1ste verdieping.
Er liggen vanuit de meterkast kabels door het hele huis, dwz, naar de woonkamer, naar de slaapkamers boven en naar zolder, maar ik heb ook wat bewakingscamera's voor buiten, en daar kan ik niet heel makkelijk een netwerkkabel heen leggen. Daarnaast hebben onze telefoons natuurlijk geen netwerkpoort dus die zijn WIFI afhankelijk, en ik heb geen zin in gebrekkig wifi op sommige plekken in huis, en ik weet uit ervaring in dit huis dat de wifi van die Ziggo connectbox gewoon 'regelmatig' weg valt, en daar wil ik dus gewoon van af.

Als ik dan toch ga verhuizen dan wil ik het ook direct goed doen, dus als, wat hierboven gezegd wordt daar 500 euro voor uitgegeven moet worden, dan is dat zo. Maar jij praat over Unifi, maar ik lees ook dingen over Ubiquiti en als alternatief Netgear.

Heb jij een linkje naar jouw Unifi spullen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200660072
Unifi = Ubiquity.

Ik heb hier de wifi ook geregeld met Unifi accesspoints, zonder verder het hele Unifi assortiment aan te schaffen. :+ De Ziggo router speelt hier nog voor router.

Als je over de routerfunctionaliteit geen klachten hebt, zie ik niet waarom je daar een nieuw apparaat voor moet halen.

Er zit trouwens in praktijk maar weinig verschil tussen verschillende accesspoints als het om het bereik gaat, je wint niet zoveel met een "beter" apparaat. Iedere fabrikant is immers gebonden aan dezelfde maximale zendsterkte en het is tweerichtingsverkeer, dus jouw telefoon moet ook nog eens "hard genoeg kunnen terugschreeuwen".

Je kunt wel winst boeken met méér accesspoints en tactische plaatsing daarvan.

Hier heb ik 3 accesspoints in een standaard betonnen hoekwoning. Maar ik wilde dan ook per sé overal goede 5GHz ontvangst, dat reikt heel wat minder ver dan 2,4GHz.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:35:12 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660108
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Er liggen vanuit de meterkast kabels door het hele huis, dwz, naar de woonkamer, naar de slaapkamers boven en naar zolder, maar ik heb ook wat bewakingscamera's voor buiten, en daar kan ik niet heel makkelijk een netwerkkabel heen leggen. Daarnaast hebben onze telefoons natuurlijk geen netwerkpoort dus die zijn WIFI afhankelijk, en ik heb geen zin in gebrekkig wifi op sommige plekken in huis, en ik weet uit ervaring in dit huis dat de wifi van die Ziggo connectbox gewoon 'regelmatig' weg valt, en daar wil ik dus gewoon van af.

Als ik dan toch ga verhuizen dan wil ik het ook direct goed doen, dus als, wat hierboven gezegd wordt daar 500 euro voor uitgegeven moet worden, dan is dat zo. Maar jij praat over Unifi, maar ik lees ook dingen over Ubiquiti en als alternatief Netgear.

Heb jij een linkje naar jouw Unifi spullen?
Unifi is een modelreeks van ubiquiti :P. Dus dan zit je prima. En hoef je voor alleen een accesspoint bij lange na geen 500 euro neer te tellen gelukkig. Je moet het wel aan je plafond hangen. Maar zie dus de link in mijn vorige post voor de accesspoints van unifi/ubiquiti. Je kan het zo gek maken als je zelf wil.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 18:36:58 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200660124
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:32 schreef XanderH het volgende:
Unifi = Ubiquity.

Ik heb hier de wifi ook geregeld met Unifi accesspoints, zonder verder het hele Unifi assortiment aan te schaffen. :+ De Ziggo router speelt hier nog voor router.

Als je over de routerfunctionaliteit geen klachten hebt, zie ik niet waarom je daar een nieuw apparaat voor moet halen.

Er zit trouwens in praktijk maar weinig verschil tussen verschillende accesspoints als het om het bereik gaat, je wint niet zoveel met een "beter" apparaat. Iedere fabrikant is immers gebonden aan dezelfde maximale zendsterkte en het is tweerichtingsverkeer, dus jouw telefoon moet ook nog eens "hard genoeg kunnen terugschreeuwen".

Je kunt wel winst boeken met méér accesspoints en tactische plaatsing daarvan.

Hier heb ik 3 accesspoints in een standaard betonnen hoekwoning. Maar ik wilde dan ook per sé overal goede 5GHz ontvangst, dat reikt heel wat minder ver dan 2,4GHz.
Oh, das hetzelfde! Ok.

Nou, de bekabelde routertoestand werkt prima, want ALS wifi weg valt blijft de modem wel online, en alle apparaten die bekabeld zijn aangesloten hebben dus ook gewoon hun internetverbinding nog.

Het probleem is in het wifi gedeelte, want dat is dan weg, en komt ook niet terug. De enige manier om dat te bewerkstelligen is de modem rebooten. Dat werkt dan hoogstens 2 weken en dan begint het opnieuw. Dus ik kan wel access points neerhangen, maar die accesspoints 'verspreiden' het wifi signaal dat van de modem afkomstig is toch?

Dus als dat wifi weg valt op de modem, hebben die AP's ook niks meer om te verspreiden. Die onzin wil ik dus vanaf, en dat dacht ik het makkelijkste te kunnen doen door de hele router + wifi functionaliteit van de Ziggo modem buitenspel te zetten, en dus alleen nog maar te gebruiken om te verbinden met internet, om vervolgens vanaf daar verder te gaan naar eigen gekochte spullen.

Maar wellicht is dat niet het beste idee, en dat is dus ook de reden dat dit topic bestaat :+
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:44:26 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660228
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh, das hetzelfde! Ok.

Nou, de bekabelde routertoestand werkt prima, want ALS wifi weg valt blijft de modem wel online, en alle apparaten die bekabeld zijn aangesloten hebben dus ook gewoon hun internetverbinding nog.

Het probleem is in het wifi gedeelte, want dat is dan weg, en komt ook niet terug. De enige manier om dat te bewerkstelligen is de modem rebooten. Dat werkt dan hoogstens 2 weken en dan begint het opnieuw. Dus ik kan wel access points neerhangen, maar die accesspoints 'verspreiden' het wifi signaal dat van de modem afkomstig is toch?

Dus als dat wifi weg valt op de modem, hebben die AP's ook niks meer om te verspreiden. Die onzin wil ik dus vanaf, en dat dacht ik het makkelijkste te kunnen doen door de hele router + wifi functionaliteit van de Ziggo modem buitenspel te zetten, en dus alleen nog maar te gebruiken om te verbinden met internet, om vervolgens vanaf daar verder te gaan naar eigen gekochte spullen.

Maar wellicht is dat niet het beste idee, en dat is dus ook de reden dat dit topic bestaat :+
Nee, de Accesspoints MAKEN het wifi kanaal en zijn geen range extenders :). Dus 1 Access Point hang je in het midden van het huis met een ethernet kabel aan het plafond (minimaal een meter van enig metaal vandaan) en op die accesspoint stel je het internet in. De wifi modem hou je als router maar de wifi daar zet je uit. Dan heb je 1 apparaat die niets anders doet dan wifi regelen voor je. Die accesspoint.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 18:49:06 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200660290
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:44 schreef jogy het volgende:

[..]

Nee, de Accesspoints MAKEN het wifi kanaal en zijn geen range extenders :). Dus 1 Access Point hang je in het midden van het huis met een ethernet kabel aan het plafond (minimaal een meter van enig metaal vandaan) en op die accesspoint stel je het internet in. De wifi modem hou je als router maar de wifi daar zet je uit. Dan heb je 1 apparaat die niets anders doet dan wifi regelen voor je. Die accesspoint.
Ah, oke!

Maar, dan zie ik het volgende probleem, want als ik dus dat AP op moet hangen ergens in het midden van het huis, dan kom je in principe op de overloop uit, en ik heb wel netwerkkabels naar elke kamer lopen, maar die lopen in de muren, dus wil ik van daaruit bij de overloop uit komen dan moet ik dus een kabel hebben die vanuit een van die punten in de slaapkamers OVER de muren naar de overloop gaat.

Als dat niet kan en ik een kabel direct tussen de modem en het AP moet hebben, dan moet ik dus een nieuwe kabel trekken die vanuit de meterkast op de een of andere manier op de overloop uit komt, en dan zie ik dat ding dus overal lopen. Dat wil ik niet want dat ziet er niet uit.

Als ik dat AP dus IN de meterkast kan plaatsen, en vanuit daar met een ander AP (dat alleen stroom nodig heeft) draadloos verbinding kan maken, dan zou het een alternatief zijn.

Als dat AP dus NIET in de meterkast bij de modem (want dan kan de kabel heel kort zijn en niet zichtbaar) kan dan is dat geen optie.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200660299
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:36 schreef CoolGuy het volgende:
Dus ik kan wel access points neerhangen, maar die accesspoints 'verspreiden' het wifi signaal dat van de modem afkomstig is toch?
Accesspoints! Geen repeaters of extenders. ;)

Een accesspoint sluit je met een kabel aan, dit staat los van de wifi op de router.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 18:51:43 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200660337
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:49 schreef XanderH het volgende:

[..]

Accesspoints! Geen repeaters of extenders. ;)

Een accesspoint sluit je met een kabel aan, dit staat los van de wifi op de router.
Excuus, ik ben niet zo thuis in die terminologie. Maar die kabel is dan een netwerkkabel dus? Maar dan moet die kabel dus zichtbaar (in ieder geval een deel) over de muur/plafond lopen om bij dat centraal geplaatste AP uit te komen.

Even los van dat daar geen loze leidingen meer voor liggen gaat het laatste stuk altijd zichtbaar zijn. Dat wil ik niet, dus tenzij ik dat AP IN de meterkast kan plaatsen en die andere APs draadloos verbinding kunnen maken met dat 1e AP, zijn AP's geen mogelijkheid, vanwege dat 1e AP dat met een netwerkkabel aangesloten moet worden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200660342
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:49 schreef CoolGuy het volgende:
ik heb wel netwerkkabels naar elke kamer lopen, maar die lopen in de muren, dus wil ik van daaruit bij de overloop uit komen dan moet ik dus een kabel hebben die vanuit een van die punten in de slaapkamers OVER de muren naar de overloop gaat.
Misschien zijn de Unifi In-Wall modellen iets voor je. Met een minder optimale plaats (niet centraal) heb je er mogelijk wel meer nodig.

quote:
Als ik dat AP dus IN de meterkast kan plaatsen, en vanuit daar met een ander AP (dat alleen stroom nodig heeft) draadloos verbinding kan maken, dan zou het een alternatief zijn.
Als je een stabiele oplossing wilt zou ik iedere vorm van draadloze repeaters / extenders snel uit je hoofd zetten.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 18:56:04 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200660402
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:52 schreef XanderH het volgende:

[..]

Misschien zijn de Unifi In-Wall modellen iets voor je. Met een minder optimale plaats (niet centraal) heb je er mogelijk wel meer nodig.
[..]

Als je een stabiele oplossing wilt zou ik iedere vorm van draadloze repeaters / extenders snel uit je hoofd zetten.
Oke, hmm, dan wordt het nu wat lastig te beschriijven, maar is dan het volgende mogelijk....

Modem in meterkast. Vanuit meterkast gaan er netwerkkabels naar elke slaapkamer en naar zolder, en komen uit in van die euh...netwerk...wandcontactdozen...dus je ziet geen kabel liggen, je hebt gewoon een netwerkpoort in je muur zeg maar.

het probleem is denk ik dat ik daar wel rechtstreeks dat AP op kan aansluiten maar dan heb ik er dus meer dan 1 nodig. Dat is niet zo'n issue maar.....per kamer zit er maar 1 netwerkpoort in de muur. Als ik die gebruik voor die AP's heb ik dus geen vrije poorten meer over.

Dan heb ik op elke kamer wel goed wifi, maar ik heb per kamer ook meerdere bekabelde apparaten, en ik moet die netwerkkabels dus wel ergens op aan kunnen sluiten.

Ik neem aan dat ik NIET eerst een switch op die netwerkpoort in de muur kan aansluiten waar ik vervolgens met een kabel weer een AP op aansluit? Of kan dat wel? Als dat niet kan, zijn er dan AP's waar je vervolgens weer met een netwerkkabel een switch op kunt aansluiten?

Als je snapt wat ik bedoel? 8)7
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:56:29 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660406
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ah, oke!

Maar, dan zie ik het volgende probleem, want als ik dus dat AP op moet hangen ergens in het midden van het huis, dan kom je in principe op de overloop uit, en ik heb wel netwerkkabels naar elke kamer lopen, maar die lopen in de muren, dus wil ik van daaruit bij de overloop uit komen dan moet ik dus een kabel hebben die vanuit een van die punten in de slaapkamers OVER de muren naar de overloop gaat.

Als dat niet kan en ik een kabel direct tussen de modem en het AP moet hebben, dan moet ik dus een nieuwe kabel trekken die vanuit de meterkast op de een of andere manier op de overloop uit komt, en dan zie ik dat ding dus overal lopen. Dat wil ik niet want dat ziet er niet uit.

Als ik dat AP dus IN de meterkast kan plaatsen, en vanuit daar met een ander AP (dat alleen stroom nodig heeft) draadloos verbinding kan maken, dan zou het een alternatief zijn.

Als dat AP dus NIET in de meterkast bij de modem (want dan kan de kabel heel kort zijn en niet zichtbaar) kan dan is dat geen optie.
in de meterkast wordt geen pretje, misschien dat je dan wel beter bereik krijgt dan de ziggo modem maar nog steeds onbetrouwbaar, wifi signaal moet redelijk vrij kunnen zenden voor optimaal resultaat. Is het geen mogelijkheid om dus voor je verhuizing een ethernetkabel in de muur te laten frezen vanuit één van je outlets van je kamers boven? Je hoeft het iig niet helemaal vanuit de modem direct het accesspoint in dus dat scheelt. Wat wel nodig is is dat je kabel Power over ethernet regelt via de netwerkkabel maar dat kan je wél regelen vanuit de meterkast. Je krijgt er een adapter bij die stroom meelevert aan je netwerkkabel voor je access point.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zaterdag 31 juli 2021 @ 18:58:58 #23
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660448
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:56 schreef CoolGuy het volgende:
Ik neem aan dat ik NIET eerst een switch op die netwerkpoort in de muur kan aansluiten waar ik vervolgens met een kabel weer een AP op aansluit? Of kan dat wel? Als dat niet kan, zijn er dan AP's waar je vervolgens weer met een netwerkkabel een switch op kunt aansluiten?
Je kan die AP gewoon via een switch laten lopen hoor, geen probleem. Koop meteen een kleine PoE switch, dan heb je ook geen poe adapter nodig.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:00:43 #24
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660459
om het duidelijk te maken.

Ik heb een modem, een router erachter, die gaat naar een switch beneden, die switch beneden heeft ook een AP, deze heb ik aangesloten via een PoE adapter omdat die switch geen stroom kan leveren. Via die switch heb ik ook een kabel naar boven getrokken, ook aan een switch, deze wel PoE, en daar heb ik onder andere ook de AP boven aangesloten in de overloop.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 19:00:52 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200660460
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:56 schreef jogy het volgende:

[..]

in de meterkast wordt geen pretje, misschien dat je dan wel beter bereik krijgt dan de ziggo modem maar nog steeds onbetrouwbaar, wifi signaal moet redelijk vrij kunnen zenden voor optimaal resultaat. Is het geen mogelijkheid om dus voor je verhuizing een ethernetkabel in de muur te laten frezen vanuit één van je outlets van je kamers boven? Je hoeft het iig niet helemaal vanuit de modem direct het accesspoint in dus dat scheelt. Wat wel nodig is is dat je kabel Power over ethernet regelt via de netwerkkabel maar dat kan je wél regelen vanuit de meterkast. Je krijgt er een adapter bij die stroom meelevert aan je netwerkkabel voor je access point.
Dat kán, maar dat geeft me teveel rotzooi. Ik ga niet voor een kabel een sleuf in de muren frezen wat daarna weer gestuct moet worden etc. Als dat het enige alternatief is om te voorkomen dat er een AP in de meterkast komt, en ik wil geen kabel over de muur zien lopen, dan zie ik geen andere mogelijkheid meer dan zo'n ubiquity ding met van die range extenders.

Ik begrijp dat ik dan inlever op de stabiliteit van het wifi signaal op de plekken in huis waar ik aangewezen ben op verbinding met een van die extenders, maar dat dat zal (denk ik) altijd beter zijn dan afhankelijk zijn van het Ziggo modem IN de meterkast met een wifi signaal wat elke 2 weken weg valt, want als ik het goed gelezen heb neemt dat ubuquity ding de gehele routerfunctionaliteit over?

Keuzes, keuzes. :{
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 19:02:30 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200660476
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:00 schreef jogy het volgende:
om het duidelijk te maken.

Ik heb een modem, een router erachter, die gaat naar een switch beneden, die switch beneden heeft ook een AP, deze heb ik aangesloten via een PoE adapter omdat die switch geen stroom kan leveren. Via die switch heb ik ook een kabel naar boven getrokken, ook aan een switch, deze wel PoE, en daar heb ik onder andere ook de AP boven aangesloten in de overloop.
Ah maar kijk, dan heb je dus achter je ziggo modem wel degelijk een andere router. Dus jij doet Modem - Router - Switch - AP. Jij doet niet: Ziggo modem - AP.

Dus waar komt die router dan vandaan? Want het is dus niet modem + AP (2 apparaten), maar modem + router + AP (3 apparaten).?
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:07:37 #27
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660516
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ah maar kijk, dan heb je dus achter je ziggo modem wel degelijk een andere router. Dus jij doet Modem - Router - Switch - AP. Jij doet niet: Ziggo modem - AP.

Dus waar komt die router dan vandaan? Want het is dus niet modem + AP (2 apparaten), maar modem + router + AP (3 apparaten).?
Ja, ik heb er een router achter hangen omdat ik hebberig werd en alles wilde zien wat er in mijn netwerk gebeurde, dus heb ik nu ook allemaal gekkgheid dat ik kan zien welke bitjes waar naartoe gaan en van waar ik connecties van buitenaf krijg en weet ik het allemaal. Maar dat is allemaal niet nodig om de ap's functioneel te krijgen.

Dus Ziggo modem niet gebridged maar met een verbinding naar een accesspoint die een beetje netjes geplaatst is en de eigen wifi uitgeschakeld moet prima zijn voor wat je wil. Als je echt geen extra kabels wil trekken heb je uiteraard ook de optie om bijvoorbeeld TP-Link Deco E4 - Mesh Wifi - Triple Pack te kopen voor 90 euro, die zet je gewoon naast je portje in de kamers, op zolder en in de meterkast met netwerkverbinding en dan ben je ook klaar volgens mij. Hoef je in ieder geval geen kabels verder te trekken en omdat je 3 apparaten hebt zal je overal lekker singaal hebben en maar 1 wifi kanaal.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:10:21 #28
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660541
Is misschien wel beter ook, het is redelijk klik en klaar en die unifi kan best vervelend in te stellen zijn volgens mij :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 19:10:50 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200660546
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:07 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja, ik heb er een router achter hangen omdat ik hebberig werd en alles wilde zien wat er in mijn netwerk gebeurde, dus heb ik nu ook allemaal gekkgheid dat ik kan zien welke bitjes waar naartoe gaan en van waar ik connecties van buitenaf krijg en weet ik het allemaal. Maar dat is allemaal niet nodig om de ap's functioneel te krijgen.

Dus Ziggo modem niet gebridged maar met een verbinding naar een accesspoint die een beetje netjes geplaatst is en de eigen wifi uitgeschakeld moet prima zijn voor wat je wil. Als je echt geen extra kabels wil trekken heb je uiteraard ook de optie om bijvoorbeeld TP-Link Deco E4 - Mesh Wifi - Triple Pack te kopen voor 90 euro, die zet je gewoon naast je portje in de kamers, op zolder en in de meterkast met netwerkverbinding en dan ben je ook klaar volgens mij. Hoef je in ieder geval geen kabels verder te trekken en omdat je 3 apparaten hebt zal je overal lekker singaal hebben en maar 1 wifi kanaal.
Kijk, dát had je nou dus niet moeten zeggen... :{ Want die gekkigheid krijg ik een beetje een strakke plasser van want dat is wel heel interessant. Want als ik nu voor alleen die AP's ga dan weet ik dus nu dat ik allerlei inzichten mis.

Inzichten die ik nu ook heb qua energieverbruik per apparaat met grafiekjes en zo...dus daar ga ik niet van kunnen slapen en dan wil ik dat alsnog hebben en dan moet ik dus alsnog een router erbij nemen.

Nu heb je me wel over de streep getrokken qua wat ik wil, en wat ik dus wil is dus inclusief router. En dan ubiquity denk ik? En wat moet ik dan hebben? Heb je daar ook een suggestie voor?
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:16:45 #30
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660604
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Kijk, dát had je nou dus niet moeten zeggen... :{ Want die gekkigheid krijg ik een beetje een strakke plasser van want dat is wel heel interessant. Want als ik nu voor alleen die AP's ga dan weet ik dus nu dat ik allerlei inzichten mis.

Inzichten die ik nu ook heb qua energieverbruik per apparaat met grafiekjes en zo...dus daar ga ik niet van kunnen slapen en dan wil ik dat alsnog hebben en dan moet ik dus alsnog een router erbij nemen.

Nu heb je me wel over de streep getrokken qua wat ik wil, en wat ik dus wil is dus inclusief router. En dan ubiquity denk ik? En wat moet ik dan hebben? Heb je daar ook een suggestie voor?
Shit _O-.

Maar bedenk wel dat je er dus wel tijd in moet steken voor alles werkt zoals je wil hé en je bent niet thuis in die zooi dus dat zal je wel een beetje moeten gaan leren.

Ik heb dus zelf een unifi USG, dat is het brein van het netwerk. Daarnaast heb ik twee unifi switches die dus communiceren met de usg en een software controller. Aan die switches heb ik dus weer de AP's hangen. Wat ik zelf mis is een unifi cloudkey, dat is een hardwarematige controller en ik heb de controller op windows draaien en dat valt wel eens uit omdat updates of andere gare gekkigheid. Maar het totaalpakket van unifi is wel een pro-consumer pakket dus, dan zit je al snel een firewall te configureren en andere gekigheid omdat het kan.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_200660606
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:56 schreef CoolGuy het volgende:
Modem in meterkast. Vanuit meterkast gaan er netwerkkabels naar elke slaapkamer en naar zolder, en komen uit in van die euh...netwerk...wandcontactdozen...dus je ziet geen kabel liggen, je hebt gewoon een netwerkpoort in je muur zeg maar.

het probleem is denk ik dat ik daar wel rechtstreeks dat AP op kan aansluiten maar dan heb ik er dus meer dan 1 nodig. Dat is niet zo'n issue maar.....per kamer zit er maar 1 netwerkpoort in de muur. Als ik die gebruik voor die AP's heb ik dus geen vrije poorten meer over.
Unifi In-Wall HD is een accesspoint wat je op de muur schroeft en waar ook weer 4 netwerkkabels in kunnen.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 19:20:59 #32
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200660663
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:16 schreef XanderH het volgende:

[..]

Unifi In-Wall HD is een accesspoint wat je op de muur schroeft en waar ook weer 4 netwerkkabels in kunnen.
Hmmm, dit ziet er interessant uit...maar dit moet ik dan eigenlijk per kamer hebben neem ik aan? Want ik kan dit ding op onze slaapkamer doen, maar ja, daar heeft mijn dochter op haar slaapkamer bij wijze van niks aan. En als ik dit ding op de overloop doe moet ik nog steeds een kabel naar dat ding krijgen... dat is volgens mij teveel gedoe want dan zie ik die kabels weer door de hele slaapkamer voorbij de deur over de muur op de overloop....ik ben echt allergisch voor zichtbare kabels.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 19:22:13 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200660678
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:16 schreef jogy het volgende:

[..]

Shit _O-.

Maar bedenk wel dat je er dus wel tijd in moet steken voor alles werkt zoals je wil hé en je bent niet thuis in die zooi dus dat zal je wel een beetje moeten gaan leren.

Ik heb dus zelf een unifi USG, dat is het brein van het netwerk. Daarnaast heb ik twee unifi switches die dus communiceren met de usg en een software controller. Aan die switches heb ik dus weer de AP's hangen. Wat ik zelf mis is een unifi cloudkey, dat is een hardwarematige controller en ik heb de controller op windows draaien en dat valt wel eens uit omdat updates of andere gare gekkigheid. Maar het totaalpakket van unifi is wel een pro-consumer pakket dus, dan zit je al snel een firewall te configureren en andere gekigheid omdat het kan.
Jawel, dat snap ik, dat die leercurve er is. Ik krijg het fysiek wel aangesloten, dat is het probleem niet, maar het instellen om die 'gekkigheid' te kunnen zien, dat zal tijd kosten.

Maar de basis configuratie, dus zeg maar dat ik online ben, in het hele huis, hetzij bekabeld, hetzij wifi, is dat ook heel gecompliceerd?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200660772
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hmmm, dit ziet er interessant uit...maar dit moet ik dan eigenlijk per kamer hebben neem ik aan? Want ik kan dit ding op onze slaapkamer doen, maar ja, daar heeft mijn dochter op haar slaapkamer bij wijze van niks aan.
Het is natuurlijk niet zo dat het signaal niet door een gipsblokken wandje komt he... Dat moet het ook als je hem op de overloop hangt.

Het verschilt per woning natuurlijk maar ik denk dat je met 1 zo'n accesspoint per verdieping een heel eind komt. En dan het liefst niet allemaal verticaal op één lijn natuurlijk.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:38:16 #35
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200660911
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Jawel, dat snap ik, dat die leercurve er is. Ik krijg het fysiek wel aangesloten, dat is het probleem niet, maar het instellen om die 'gekkigheid' te kunnen zien, dat zal tijd kosten.

Maar de basis configuratie, dus zeg maar dat ik online ben, in het hele huis, hetzij bekabeld, hetzij wifi, is dat ook heel gecompliceerd?
Nee, het is het principe easy to learn hard to master. Mijn probleem was dat ik eerst alleen een ap had gekocht en een kabel had doorgetrokken en achteraf de rest heb gedaan waardoor de ap helemaal gereset moest worden voor het 'gadopteerd'kon worden. Maar als je alles vers uit de doos meteen aan het netwerk hangt waar je usg controller (cloudkey) ook op zit dan gaat het relatief pijnloos.

[ Bericht 1% gewijzigd door jogy op 31-07-2021 19:45:23 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 19:48:08 #36
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200661027
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:38 schreef jogy het volgende:

[..]

Nee, het is het principe easy to learn hard to master. Mijn probleem was dat ik eerst alleen een ap had gekocht en een kabel had doorgetrokken en achteraf de rest heb gedaan waardoor de ap helemaal gereset moest worden voor het 'gadopteerd'kon worden. Maar als je alles vers uit de doos meteen aan het netwerk hangt waar je usg controller (cloudkey) ook op zit dan gaat het relatief pijnloos.
En welke AP's heb jij dan? En welke router? Want ik vind dus dit:

https://tweakers.net/pric(...)m-2-mesh-points.html maar dat zijn dus geen AP's volgens mij, maar repeaters?
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:41:42 #37
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200661532
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

En welke AP's heb jij dan? En welke router? Want ik vind dus dit:

https://tweakers.net/pric(...)m-2-mesh-points.html maar dat zijn dus geen AP's volgens mij, maar repeaters?
Ik heb 1 Ubiquiti UniFi AP AC LR en 1 FlexHD beneden.

Die eerste moet je ergens ophangen en die tweede heb ik op mijn tv meubel staan en is gewoon prima. In princpe zou je er ook een paar van die kunnen kopen voor begane grond en eerste verdieping. Dit in combinatie met twee Unifi PoE switches voor begane grond en 1ste verdieping voor de AP's en omdat je alles wil kunnen zien en misschien nog 1 switch zonder PoE voor op zolder om het af te maken. ( https://tweakers.net/pric(...)switch-8-poorts.html ).

En op het eind heb je dingen als dit



dit



En nog meer onzin en leuke dingen waar je mee kan pielen.

Oh en als je geen pc hebt of wil hebben die de hele tijd aan staat moet je ook nog een cloudkey kopen, dat is dan je controller die alle magie weergeeft.

[ Bericht 2% gewijzigd door jogy op 31-07-2021 20:47:01 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_200661614
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

En welke AP's heb jij dan? En welke router? Want ik vind dus dit:

https://tweakers.net/pric(...)m-2-mesh-points.html maar dat zijn dus geen AP's volgens mij, maar repeaters?
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

En welke AP's heb jij dan? En welke router? Want ik vind dus dit:

https://tweakers.net/pric(...)m-2-mesh-points.html maar dat zijn dus geen AP's volgens mij, maar repeaters?
De Amplifi serie is inderdaad een draadloos Mesh systeem waarbij de verschillende meshpoints draadloos met elkaar communiceren.

Daar zou ik dus echt nooit voor kiezen als je al netwerkbekabeling door de hele woning hebt liggen... Bekabelde verbindingen zijn nog altijd betrouwbaarder dan draadloos. Bij het gemiddelde meshsysteem of bij de gemiddelde repeater / extender haal je per definitie een lagere snelheid omdat het ding zijn bandbreedte moet verdelen tussen communiceren tussen de cliënt en communiceren tussen het basisstation.

Zelf heb ik deze Unifi spullen:
- 2x Unifi AP AC Lite
- 1x Unifi 6 Lite
- Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

Maar in principe is al het hedendaagse Unifi spul met elkaar te combineren. Ik zou in jouw geval denk ik eerder kiezen voor de Unifi In-Wall HD vanwege montage op de wand + ingebouwde switch.

Ik heb dus géén Unifi router of hardware controller. De controller software draai ik wel als Docker container op een servertje wat ik toch heb staan, maar als je alleen simpele wifi wilt heb je dat niet nodig. Je mist dan alleen wat stats waar je naar een week op uitgekeken bent en de mogelijkheid tot het inrichten van een Guest Captive Portal.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 20:51:11 #39
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200661619
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:41 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik heb 1 Ubiquiti UniFi AP AC LR en 1 FlexHD beneden.

Die eerste moet je ergens ophangen en die tweede heb ik op mijn tv meubel staan en is gewoon prima. In princpe zou je er ook een paar van die kunnen kopen voor begane grond en eerste verdieping. Dit in combinatie met twee Unifi PoE switches voor begane grond en 1ste verdieping voor de AP's en omdat je alles wil kunnen zien en misschien nog 1 switch zonder PoE voor op zolder om het af te maken. ( https://tweakers.net/pric(...)switch-8-poorts.html ).

En op het eind heb je dingen als dit

[ afbeelding ]

dit

[ afbeelding ]

En nog meer onzin en leuke dingen waar je mee kan pielen.

Oh en als je geen pc hebt of wil hebben die de hele tijd aan staat moet je ook nog een cloudkey kopen, dat is dan je controller die alle magie weergeeft.
Dit is wel zó geil :D maar, wel prijzig, alles bij mekaar opgeteld. Dir pc aan laten staan doe ik dus niet dus die cloudkey moet ik er dan al bij hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:55:02 #40
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200661662
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit is wel zó geil :D maar, wel prijzig, alles bij mekaar opgeteld. Dir pc aan laten staan doe ik dus niet dus die cloudkey moet ik er dan al bij hebben.
Naja, dat probleem had ik dus ook, eerst 1 AP die ik in moest stellen met de controller (maar als je de rest niet hebt hoef je het niet aan te laten) en daar zag ik wat ik allemaal niet zag en heb ik snel de rest gekocht ;(.

Maar je zou dus ook een normale Mesh set kunnen kopen zoals die tp link en dat naast je portjes aansluiten, is ook perfect voor wat je oorspronkelijk wilde. Als je stiekem toch wel uitbouwd naar een unifi ecosysteem kan je die FlexHD's kopen voor begane grond en eerste verdieping. Kan je later altijd nog uitbreiden met die gekkigheid van unifi. Of niet.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 20:55:33 #41
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200661667
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:49 schreef XanderH het volgende:

[..]

[..]

De Amplifi serie is inderdaad een draadloos Mesh systeem waarbij de verschillende meshpoints draadloos met elkaar communiceren.

Daar zou ik dus echt nooit voor kiezen als je al netwerkbekabeling door de hele woning hebt liggen... Bekabelde verbindingen zijn nog altijd betrouwbaarder dan draadloos. Bij het gemiddelde meshsysteem of bij de gemiddelde repeater / extender haal je per definitie een lagere snelheid omdat het ding zijn bandbreedte moet verdelen tussen communiceren tussen de cliënt en communiceren tussen het basisstation.

Zelf heb ik deze Unifi spullen:
- 2x Unifi AP AC Lite
- 1x Unifi 6 Lite
- Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

Maar in principe is al het hedendaagse Unifi spul met elkaar te combineren. Ik zou in jouw geval denk ik eerder kiezen voor de Unifi In-Wall HD vanwege montage op de wand + ingebouwde switch.

Ik heb dus géén Unifi router of hardware controller. De controller software draai ik wel als Docker container op een servertje wat ik toch heb staan, maar als je alleen simpele wifi wilt heb je dat niet nodig. Je mist dan alleen wat stats waar je naar een week op uitgekeken bent en de mogelijkheid tot het inrichten van een Guest Captive Portal.
Dit is bij mekaar prijsvriendelijker. Maar haal ik hiermee de noodzaak voor het routergebruik van de modem weg? Want dat ziggomodem wil ik de wifi gewoon niet meer van gebruiken.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:58:18 #42
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200661704
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit is bij mekaar prijsvriendelijker. Maar haal ik hiermee de noodzaak voor het routergebruik van de modem weg? Want dat ziggomodem wil ik de wifi gewoon niet meer van gebruiken.
De routerfunctie en de wifi van de ziggo modem zijn twee verschillende zaken.

De router doet de netwerkadressen etc uitgeven voor de apparaten de wifi doet het draadloze signaal. Als je de wifi van de modem uitzet werkt de router gewoon nog, ook voor de ap die je aangesloten hebt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_200661707
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dit is bij mekaar prijsvriendelijker. Maar haal ik hiermee de noodzaak voor het routergebruik van de modem weg? Want dat ziggomodem wil ik de wifi gewoon niet meer van gebruiken.
Nee, ik heb alleen accesspoints dus daarnaast is nog wel een router nodig en daar gebruik ik de Ziggo router nog steeds voor.

Maar Wifi op dat ding staat uiteraard wel uitgeschakeld...
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 21:13:00 #44
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200661993
Ok dus ik kan op de ziggo modem wifi uitschakelen, dan doet ie wel nog het routerwerk dus die netwerkpoorten zijn nog bruikbaar.

Ok, maar, pffff ik vind dit lastig en uiteraard is wifi weg gevallen dus over op telefoon :X

Ok modem in de meterkast. In de meterkast komen minstens....3 a 4 netwerkkabels uit. Die naar de woonkamer, slaapkamer en die naar zolder. Dus dan zijn de netwerkpoorten op de ziggo modem vol. Eigenlijk wil ik dat liever niet want in de meterkast komt ook nog een p1 energiemeter, philips hue basis station, hubitat elevation domotica controller, dus daar zijn ook nog 3 kabels. Maakt samen 7 kabels, in de meterkast.

Mijn theorie is dat als ik daar een 8 poorts switch doe, alle kabels daar op en dan 1 kabel van switch naar modem, dan bedien ik die 7 kabels in de meterkast, correct?

Bij tv in woonkamer krijg ik dan weer een switch (zo is t nu ook al) want tv, playstation, versterker, deurbel, mediaspeler zijn 5 bekabelde appraten.

Op slaapkamer krijg ik tv, versterker, playstation, mediaspeler zijn 4 bekabelde apparaten, dus ook met een switch (zo is het nu ook al).

Op zolder heb ik pc, 3x nas, printer zo snel even, is 5 kabels dus switch (heb ik nu ook al).

Dus alle bekabelde apparaten zijn geen issue.

Maar, ik heb wifi op de modem straks uitgeschakeld. Dan moet ik daar die ubiquity spullen bij hebben omwifi dooe het hele huis te krijgen. Kan ik dat dan op de vrije poorten van de switches aansluiten die in elke ruimte zoals net beschreven toch al aanwezig zijn?
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 21:24:28 #45
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200662238
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:13 schreef CoolGuy het volgende:
Ok dus ik kan op de ziggo modem wifi uitschakelen, dan doet ie wel nog het routerwerk dus die netwerkpoorten zijn nog bruikbaar.
Jup :)
quote:
Ok, maar, pffff ik vind dit lastig en uiteraard is wifi weg gevallen dus over op telefoon :X

Ok modem in de meterkast. In de meterkast komen minstens....3 a 4 netwerkkabels uit. Die naar de woonkamer, slaapkamer en die naar zolder. Dus dan zijn de netwerkpoorten op de ziggo modem vol. Eigenlijk wil ik dat liever niet want in de meterkast komt ook nog een p1 energiemeter, philips hue basis station, hubitat elevation domotica controller, dus daar zijn ook nog 3 kabels. Maakt samen 7 kabels, in de meterkast.

Mijn theorie is dat als ik daar een 8 poorts switch doe, alle kabels daar op en dan 1 kabel van switch naar modem, dan bedien ik die 7 kabels in de meterkast, correct?
Ja. Al zou ik dus voor je meterkast een goedkope 5 port switch kopen. 1 kabel van de modem daar in en al je spullen in de switch.

Daarnaast zou ik voor elke port boven een eigen port op de modem gebruiken voor eventuele doorvoersnelheden in je netwerk. 1 portje op de modem is 1000 mbit, als je die ene port gebruikt voor je hele huis dan wordt het allemaal over die ene 1000 mbit gegooid. Als je per portje een verbinding naar boven doet heb je meer bandbreedte Dus begane grond 1000mbit, eerste verdieping 1000mbit en zolder 1000mbit. Zal je vaker niet dan wel iets van merken maar eventueel als het druk is en je bent 4k media naar je tv aan het streamen terwijl er andere apparaten ook wild aan het gaan zijn zou je stotteringen kunnen krijgen enventueel.

quote:
Bij tv in woonkamer krijg ik dan weer een switch (zo is t nu ook al) want tv, playstation, versterker, deurbel, mediaspeler zijn 5 bekabelde appraten.

Op slaapkamer krijg ik tv, versterker, playstation, mediaspeler zijn 4 bekabelde apparaten, dus ook met een switch (zo is het nu ook al).

Op zolder heb ik pc, 3x nas, printer zo snel even, is 5 kabels dus switch (heb ik nu ook al).

Dus alle bekabelde apparaten zijn geen issue.
^O^, zolang je zo veel mogelijk dus de beschikbare porten van je modem gebruikt is het prima.

quote:
Maar, ik heb wifi op de modem straks uitgeschakeld. Dan moet ik daar die ubiquity spullen bij hebben omwifi dooe het hele huis te krijgen. Kan ik dat dan op de vrije poorten van de switches aansluiten die in elke ruimte zoals net beschreven toch al aanwezig zijn?
Jup. Kunnen er gewoon bij, geen probleem.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zaterdag 31 juli 2021 @ 21:26:19 #46
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_200662277
Hier ook Ziggo connectbox. Ik heb deze in bridge modus staan en er een Unify systeem achter. 3 access points, 1 beneden, 1 boven en 1 in de schuur.

Wifi van Ziggo staat helemaal uit, ook het gast gebruik.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 21:31:15 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200662386
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:24 schreef jogy het volgende:

[..]

Jup :)
[..]

Ja. Al zou ik dus voor je meterkast een goedkope 5 port switch kopen. 1 kabel van de modem daar in en al je spullen in de switch.

Daarnaast zou ik voor elke port boven een eigen port op de modem gebruiken voor eventuele doorvoersnelheden in je netwerk. 1 portje op de modem is 1000 mbit, als je die ene port gebruikt voor je hele huis dan wordt het allemaal over die ene 1000 mbit gegooid. Als je per portje een verbinding naar boven doet heb je meer bandbreedte Dus begane grond 1000mbit, eerste verdieping 1000mbit en zolder 1000mbit. Zal je vaker niet dan wel iets van merken maar eventueel als het druk is en je bent 4k media naar je tv aan het streamen terwijl er andere apparaten ook wild aan het gaan zijn zou je stotteringen kunnen krijgen enventueel.
[..]

^O^, zolang je zo veel mogelijk dus de beschikbare porten van je modem gebruikt is het prima.
[..]

Jup. Kunnen er gewoon bij, geen probleem.
Ok, en vormen die dan 1 netwerk, of keijg ik dan verschillende wifis? Ik wil namelijk niet in de woonkamer wifiwoonkamer hebben en dan op de slaapkamer wifislaapkamer etc. Ik wil gewoon 'wifi ssid' hebben door het hele huis, dus 1 en dezelfde.

Ok maanu terug naar die spullen. Laten we even aannemen dat ik de geile stats even laat voor wat het is, maar ik wil dus beneden, boven en op zolder wifi hebben.

Kun jij me dan vertellen (inxl linkjes?) welke apparaten ik specifiek moet hebben? Want dat is makkelijk voor het winkelmandje straks.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200662795
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:13 schreef CoolGuy het volgende:
Maar, ik heb wifi op de modem straks uitgeschakeld. Dan moet ik daar die ubiquity spullen bij hebben omwifi dooe het hele huis te krijgen. Kan ik dat dan op de vrije poorten van de switches aansluiten die in elke ruimte zoals net beschreven toch al aanwezig zijn?
In principe wel.

Maar die accesspoints moeten natuurlijk ook gevoed worden. Normaal doe je dat via PoE, maar het wordt een dure grap om allemaal verschillende PoE switches toe te passen. Wat dat betreft zou het mooi zijn als je alle accesspoints rechtstreeks op één PoE switch zou kunnen aansluiten (in de meterkast).

Of je moet bij ieder accesspoint een PoE injector gebruiken natuurlijk.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 21:57:13 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200662895
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:52 schreef XanderH het volgende:

[..]

In principe wel.

Maar die accesspoints moeten natuurlijk ook gevoed worden. Normaal doe je dat via PoE, maar het wordt een dure grap om allemaal verschillende PoE switches toe te passen. Wat dat betreft zou het mooi zijn als je alle accesspoints rechtstreeks op één PoE switch zou kunnen aansluiten (in de meterkast).

Of je moet bij ieder accesspoint een PoE injector gebruiken natuurlijk.
Of ik moet bij elk accespoint gewoon een stroomstekker gebruiken?
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 31 juli 2021 @ 22:02:44 #50
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200662998
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ok, en vormen die dan 1 netwerk, of keijg ik dan verschillende wifis? Ik wil namelijk niet in de woonkamer wifiwoonkamer hebben en dan op de slaapkamer wifislaapkamer etc. Ik wil gewoon 'wifi ssid' hebben door het hele huis, dus 1 en dezelfde.

Ok maanu terug naar die spullen. Laten we even aannemen dat ik de geile stats even laat voor wat het is, maar ik wil dus beneden, boven en op zolder wifi hebben.

Kun jij me dan vertellen (inxl linkjes?) welke apparaten ik specifiek moet hebben? Want dat is makkelijk voor het winkelmandje straks.
Met dit spul is het allemaal 1 netwerk. Ik ken je straks nieuwe huis niet maar ik zou beginnen met 2 keer unifi FlexHD, voordele van deze is dat ze niet lelijk zijn en je ze eventueel op een kast kan zetten. Doe er eentje op begane grond en eentje op eerste verdieping. Je krijgt er een PoE adapter bij, die heeft wel stroom nodig maar daarna kan je de netwerkkabel ook als stroomtoevoer beschouwen en heb je hoogstwaarschijnlijk op zolder ook prima bereik. Alternatief qua plaatsing maar vergelijkbaar in de rest is In-Wlall HD, zelfde verhaal maar plaats je mooier aan de muur.

Nu zou je zonder cloudkey kunnen als controller, al wil ik je wel meegeven dat als je de software controller gebruikt om te configureren (nodig) en je 'adopt' alles op die software dat wanneer je de software eraf haalt of een nieuwe pc koopt waar het op stond je de spullen opnieuw moet instellen. Dus een cloudkey kan sowieso wel slim zijn denk ik (of ik zie iets over het hoofd dan hoor ik het heel graag want dat is best kuttig)

Als de rest wil laten zoals het is dan kan je willeurige switches kopen, ik zou voor gigabit switches gaan voor de bandbreedte voor de bekabelde apparaten onderling.

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 31-07-2021 22:15:46 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zaterdag 31 juli 2021 @ 22:03:53 #51
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200663023
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:52 schreef XanderH het volgende:

[..]

In principe wel.

Maar die accesspoints moeten natuurlijk ook gevoed worden. Normaal doe je dat via PoE, maar het wordt een dure grap om allemaal verschillende PoE switches toe te passen. Wat dat betreft zou het mooi zijn als je alle accesspoints rechtstreeks op één PoE switch zou kunnen aansluiten (in de meterkast).

Of je moet bij ieder accesspoint een PoE injector gebruiken natuurlijk.
Ik kreeg er iig een PoE adapter bij dus dat was wel prima. Heb er nog eentje ergens rondslingeren omdat ik boven wel een poe switch heb
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 10:51:03 #52
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200670389
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 22:02 schreef jogy het volgende:

[..]

Met dit spul is het allemaal 1 netwerk. Ik ken je straks nieuwe huis niet maar ik zou beginnen met 2 keer unifi FlexHD, voordele van deze is dat ze niet lelijk zijn en je ze eventueel op een kast kan zetten. Doe er eentje op begane grond en eentje op eerste verdieping. Je krijgt er een PoE adapter bij, die heeft wel stroom nodig maar daarna kan je de netwerkkabel ook als stroomtoevoer beschouwen en heb je hoogstwaarschijnlijk op zolder ook prima bereik. Alternatief qua plaatsing maar vergelijkbaar in de rest is In-Wlall HD, zelfde verhaal maar plaats je mooier aan de muur.

Nu zou je zonder cloudkey kunnen als controller, al wil ik je wel meegeven dat als je de software controller gebruikt om te configureren (nodig) en je 'adopt' alles op die software dat wanneer je de software eraf haalt of een nieuwe pc koopt waar het op stond je de spullen opnieuw moet instellen. Dus een cloudkey kan sowieso wel slim zijn denk ik (of ik zie iets over het hoofd dan hoor ik het heel graag want dat is best kuttig)

Als de rest wil laten zoals het is dan kan je willeurige switches kopen, ik zou voor gigabit switches gaan voor de bandbreedte voor de bekabelde apparaten onderling.
Zo, even een nachtje er over geslapen :P

Ik ga er even vanuit dat 2 van die dingen genoeg zijn, en zo niet, kan ik er natuurlijk altijd nog een bij plaatsen, of moet die configuratie in 1x goed gedaan worden, omdat je bij een volgend apparaat toevoegen je weer helemaal opnieuw moet beginnen?

En dan moet ik dus een cloudkey erbij hebben ALS ik niet wil dat mocht mijn PC ermee ophouden, ik die hele configuratie opnieuw moet doen. Maar, moet voor die configuratie die PC altijd aan staan? Want die is dus niet altijd aan, dus als hij niet altijd aan is en die configuratie moet op elk moment 'up' zijn, dan zit ik dus vast aan die cloudkey?

Dus dan kom ik op 2x 173 + 1x 82 euro = 428 euro, klopt dat?

Maar als ik de reviews lees over die cloudkey dan zijn die niet heel erg positief :{

[ Bericht 3% gewijzigd door CoolGuy op 01-08-2021 11:00:26 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 1 augustus 2021 @ 13:16:08 #53
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200673333
Die controller hoeft niet te draaien na dat je het hebt geconfigureerd. Zeker als je het alleen maar gebruikt voor je AP's. Ik weet het trouwens niet zeker (geen ervaring mee) maar misschien als je het op een pc draait en een backup van de configuratie ergens op een NAS of in de cloud gooit dat het makkelijk over te zetten is? En blijkbaar heb je tegenwoordig ook gen2 cloudkeys maar die kost weer richting de ¤ 200+ , dan heb je wel een batterij voor je data en betere betrouwbaarheid.

Maar je zou het er zeker op kunnen gokken om alleen de 2 AP'S te kopen en de controller op een pc te gooien en als je later weer een beetje zin hebt om uit te breiden de rest aan te schaffen.

Als ik het zo lees is die cloudkey die ik heb gelinkt zo mogelijk nog vervelender dan het risico wat je loopt als je het op je pc draait.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_200673377
quote:
14s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:16 schreef jogy het volgende:
Die controller hoeft niet te draaien na dat je het hebt geconfigureerd. Zeker als je het alleen maar gebruikt voor je AP's. Ik weet het trouwens niet zeker (geen ervaring mee) maar misschien als je het op een pc draait en een backup van de configuratie ergens op een NAS of in de cloud gooit dat het makkelijk over te zetten is? En blijkbaar heb je tegenwoordig ook gen2 cloudkeys maar die kost weer richting de ¤ 200+ , dan heb je wel een batterij voor je data en betere betrouwbaarheid.

Maar je zou het er zeker op kunnen gokken om alleen de 2 AP'S te kopen en de controller op een pc te gooien en als je later weer een beetje zin hebt om uit te breiden de rest aan te schaffen.

Als ik het zo lees is die cloudkey die ik heb gelinkt zo mogelijk nog vervelender dan het risico wat je loopt als je het op je pc draait.
je moet v2 van de cloudkey hebben, v1 schijnt idd bijzonder klote te zijn
  zondag 1 augustus 2021 @ 13:50:59 #55
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_200674096
Kijk anders naar de Dream Machine. Daar zit je controller in en met 1 AP erbij kan je direct je helemaal huis mogelijk voorzien. Dan moet je alleen een POE injector gebruiken want de Dream Machine heeft geen POE.

Met een Wifi 6 Lite AP erbij ben je voor <¤350 klaar.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 13:55:08 #56
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200674185
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:50 schreef Herkauwer het volgende:
Kijk anders naar de Dream Machine. Daar zit je controller in en met 1 AP erbij kan je direct je helemaal huis mogelijk voorzien. Dan moet je alleen een POE injector gebruiken want de Dream Machine heeft geen POE.

Met een Wifi 6 Lite AP erbij ben je voor <¤350 klaar.
Maar hierbij moet ik dan weer mijn ziggo modem in bridge modus zetten? Maw, die dream machine is een router en wifi-dinges in 1?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 1 augustus 2021 @ 13:56:11 #57
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_200674196
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar hierbij moet ik dan weer mijn ziggo modem in bridge modus zetten? Maw, die dream machine is een router en wifi-dinges in 1?
Correct :)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 13:57:52 #58
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200674214
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:56 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Correct :)
ok, en dit zal vast een onzinnige vraag zijn, maar, je kunt op élke router (dus ook op deze) doodnormale, standaard, goedkope switches aansluiten? want die 4 poorten op het apparaat zelf is te weinig, en ik héb al een stuk of 3 switches in huis, dus die wil ik eigenlijk gewoon kunnen hergebruiken.

Dus 1 5 poorts switch kost me 1 van de 4 poorten op die dreammachine, maar levert me dus 5 poorten op?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 1 augustus 2021 @ 14:00:14 #59
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_200674279
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

ok, en dit zal vast een onzinnige vraag zijn, maar, je kunt op élke router (dus ook op deze) doodnormale, standaard, goedkope switches aansluiten? want die 4 poorten op het apparaat zelf is te weinig, en ik héb al een stuk of 3 switches in huis, dus die wil ik eigenlijk gewoon kunnen hergebruiken.

Dus 1 5 poorts switch kost me 1 van de 4 poorten op die dreammachine, maar levert me dus 5 poorten op?
Ja dat kan. Het gaat wel ten kosten van de configuratiemogelijkheden van de Unifi controller. Want een gewone standaard switch is niet managed. Als je hier een managed switch bij neemt van bijvoorbeeld Unifi dan kan je meer instellen. Maar iedere switch zal gewoon werken.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 14:02:50 #60
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200674322
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 14:00 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ja dat kan. Het gaat wel ten kosten van de configuratiemogelijkheden van de Unifi controller. Want een gewone standaard switch is niet managed. Als je hier een managed switch bij neemt van bijvoorbeeld Unifi dan kan je meer instellen. Maar iedere switch zal gewoon werken.
Oke, dat is interessant om te weten. Nu weet ik niet waar ik dan aan moet denken qua instellen, maar ik wil in eerste instantie gewoon dat ik mijn PS5 in de woonkamer neer kan zetten, die kabel in de PS5, naar een switch bij het tv dressoir, van daaruit gaat een kabel naar de muur, de kabel IN de muur komt dan uit bij de meterkast, en daar heb ik dan ook een switch, en vanuit dié switch gaat er een kabel naar de dream machine (in dit voorbeeld). Dus dat is klik klik klik kabels er in prikken en voila, PS5 heeft internet?

Want in eerste instantie gaat het me er om dat ik die kabels inprik en dat ik internet heb, zonder dat ik de rest van de dag bezig ben om dingen te configureren.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 1 augustus 2021 @ 16:00:53 #61
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200677711
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 13:50 schreef Herkauwer het volgende:
Kijk anders naar de Dream Machine. Daar zit je controller in en met 1 AP erbij kan je direct je helemaal huis mogelijk voorzien. Dan moet je alleen een POE injector gebruiken want de Dream Machine heeft geen POE.

Met een Wifi 6 Lite AP erbij ben je voor <¤350 klaar.
Zeker wel een goeie, als ik niet al een usg had gehad was ik voor deze gegaan idd. Fijne alles in één.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 16:30:13 #62
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200678324
quote:
11s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:00 schreef jogy het volgende:

[..]

Zeker wel een goeie, als ik niet al een usg had gehad was ik voor deze gegaan idd. Fijne alles in één.
Heb ik nog een vraag. Stel, ik koop die Dream Machine. Vervolgens heb ik nog zo'n AP Lite nodig. Daar zat ik net naar te kijken, maar die moet stroom krijgen via de netwerkkabel, want hij heeft geen A/C aansluiting. Oke, prima, maar mijn huidige switches zijn gewoon goedkope dingen, dus die zijn geen PoE.

Dan kan ik 2 dingen doen. Ik kan dus een standaard switch bijvoorbeeld op de slaapkamer doen (die ik toch al heb), vervolgens een PoE injector kopen die ik dan dus op die switch aansluit, dan aan de andere kant van die PoE injector een netwerkkabeltje die dan naar die AP Lite gaat, zodat dat ding stroom krijgt, toch?

Maar dan krijg ik wel een houtje-touwtje oplossing. Kan ik dan ook die goedkope switch daar vervangen voor een Ubiquiti managed switch? Ja, dat is een stuk duurder, maar ik omzeil daarmee die extra stap dat ik weer een PoE injector nodig heb?

En belangrijker, ALS ik dan zo'n switch heb, is dat dan nog steeds, als ik niks configureer, plug en play? Dus een apparaat wat ik daar bekabeld op prik heeft gewoon internet zonder dat ik eerst in instellingen moet gaan rommelen om het apparaat wat op die specifieke poort zit toegang toegang tot internet te moeten geven etc?

Edit:

Ok, niet dus, want die switch zelf heeft ook PoE IN nodig. Dus is het dan zo dat die 4 poorten op die Dream Machine PoE zijn, dus als ik daar een netwerkkabel in stop (moet dat een specifieke kabel zijn want die kabels liggen al allemaal in de muren dus dat ga ik niet opnieuw allemaal trekken) dan gaat er ook genoeg stroom overheen om zo'n switch te poweren, maarrrrrrr.... die kabel gaat naar boven toe, naar de slaapkamer, en komt daar in de muur uit, maar dáár moet ik dus weer een 2e netwerkkabel in die poort in de muur steken, en ik neem dan aan dat ik dan weer het issue heb dat die 2e kabel die PoE niet doorgeeft, dus uiteindelijk zit ik dan nog met een PoE injector te kloten?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 1 augustus 2021 @ 16:43:18 #63
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200678539
Sowieso krijg je altijd een PoE adapter/injector bij je aankoop en die zijn best goed. Maar zo'n switch van unifi is plug&play in zoverre dat je daarna even in de controller kijkt of ie gezien en geactiveerd wordt. ('adopted' ).

En zo'n AP lite is wel weer zo'n ding dat je aan het plafond moet hangen. Dus misschien beter om dan een goedkopere in-wall te kopen oid of alsnog die flexhd.

Dus in de slaapkamer krijg je de kabel van de dream machine, die prop je in een PoE switch van unifi, één zo'n ethernet kabel prop je in de ap en klaar. PoE heeft geen andere bekabeling nodig dan wat je al hebt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 16:46:19 #64
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200678598
quote:
14s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:43 schreef jogy het volgende:
Sowieso krijg je altijd een PoE adapter/injector bij je aankoop en die zijn best goed. Maar zo'n switch van unifi is plug&play in zoverre dat je daarna even in de controller kijkt of ie gezien en geactiveerd wordt. ('adopted' ).

En zo'n AP lite is wel weer zo'n ding dat je aan het plafond moet hangen. Dus misschien beter om dan een goedkopere in-wall te kopen oid of alsnog die flexhd.
MOET dat aan het plafond, of is het bedoeld voor aan het plafond maar als ik dat niet doe werkt het ook? :P

Wáár krijg ik ide PoE adapter bij? Bij die dream machine of bij die AP lite?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 1 augustus 2021 @ 16:48:04 #65
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200678641
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

MOET dat aan het plafond, of is het bedoeld voor aan het plafond maar als ik dat niet doe werkt het ook? :P

Wáár krijg ik ide PoE adapter bij? Bij die dream machine of bij die AP lite?
Bij alle AP's van unifi voor zover ik weet. En niets MOET maar zoals de ap is gemaakt werkt het zo wel het beste, uiteraard kan je hem ook gewoon op zijn rug bovenop een kledingkast kletteren en kijken hoe het is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 16:48:39 #66
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200678649
quote:
14s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:43 schreef jogy het volgende:

Dus in de slaapkamer krijg je de kabel van de dream machine, die prop je in een PoE switch van unifi, één zo'n ethernet kabel prop je in de ap en klaar. PoE heeft geen andere bekabeling nodig dan wat je al hebt.
Nee, dat kan dus niet rechtstreeks denk ik... De kabel die vanuit de meterkast naar de slaapkamer gaat komt uit in zoiets als dit ding:

https://www.kabelshop.nl/(...)1-i16092-t26631.html

Dus het is leuk dat die kabel TOT daar PoE is, maar de kabel die ik vervolgens op die contactdoos aansluit geeft dat PoE niet verder neem ik aan, dus moet ik IN de slaapkamer alsnog ergens stroom vandaan toveren?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 1 augustus 2021 @ 17:13:42 #67
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200679242
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, dat kan dus niet rechtstreeks denk ik... De kabel die vanuit de meterkast naar de slaapkamer gaat komt uit in zoiets als dit ding:

https://www.kabelshop.nl/(...)1-i16092-t26631.html

Dus het is leuk dat die kabel TOT daar PoE is, maar de kabel die ik vervolgens op die contactdoos aansluit geeft dat PoE niet verder neem ik aan, dus moet ik IN de slaapkamer alsnog ergens stroom vandaan toveren?
Je wil al een switch in je slaapkamer neerzetten toch? Dan kan je net zo goed deze https://www.coolblue.nl/product/311360/tp-link-tl-sg1008p.html daar voor gebruiken. Die heeft PoE en kost je 50 euro, doet verder niets en kan je per port 1000 mbit gebruiken. Hoef je niets in je meterkast te proppen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 17:26:39 #68
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200679546
quote:
14s.gif Op zondag 1 augustus 2021 17:13 schreef jogy het volgende:

[..]

Je wil al een switch in je slaapkamer neerzetten toch? Dan kan je net zo goed deze https://www.coolblue.nl/product/311360/tp-link-tl-sg1008p.html daar voor gebruiken. Die heeft PoE en kost je 50 euro, doet verder niets en kan je per port 1000 mbit gebruiken. Hoef je niets in je meterkast te proppen.
Correct, ik wil al een switch in de slaapkamer neerzetten. En, ik zat even verder na te denken, van beneden tot op zolder is open. Mijn PC komt op zolder te staan. De Dream Machine beneden in de meterkast. Ik gok/hoop (daar kom ik vanzelf achter) dat dat ding voldoende is voor de benedenverdieping.

Omdat de meterkast naast de open trap is naar de 1e verdieping denk ik dat ik een deel van de 1e verdieping ook nog wel bereik. Zolder wordt wellicht iets lastiger, maarrrrrr, ik kan die AP in het trapgat naar zolder hangen, want daar kan ik wel heel makkelijk een kabel leggen naar dat trapgat, dus hopelijk kan ik met die oplossing dan de bovenverdieping + zolder bedienen voor wat betreft wifi.

Ik hoef dan niet direct andere PoE switches te kopen, en áls ik die koop, koop ik ze wel van Ubiquiti want ik ga niet allerlei dingen door mekaar gebruiken.

Ik zat zo in de AP-in-de-slaapkamer(s) scenario's te denken dat ik ik me niet realiseerde dat het trapgat naar zolder in het midden van het huis/1e verdieping zit. :P

Edit; net een video gekeken over die dream machine, qua setup, en daarna een video over die interface/configuratie mogelijkheden, en dat ziet er zo gelikt uit dat ik mezelf binnen 2 maanden de switches wel zie vervangen voor ubiquiti switches :')
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 1 augustus 2021 @ 18:21:41 #69
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_200680474
quote:
14s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:43 schreef jogy het volgende:
Sowieso krijg je altijd een PoE adapter/injector bij je aankoop en die zijn best goed. Maar zo'n switch van unifi is plug&play in zoverre dat je daarna even in de controller kijkt of ie gezien en geactiveerd wordt. ('adopted' ).

En zo'n AP lite is wel weer zo'n ding dat je aan het plafond moet hangen. Dus misschien beter om dan een goedkopere in-wall te kopen oid of alsnog die flexhd.

Dus in de slaapkamer krijg je de kabel van de dream machine, die prop je in een PoE switch van unifi, één zo'n ethernet kabel prop je in de ap en klaar. PoE heeft geen andere bekabeling nodig dan wat je al hebt.
Niet helemaal waar! Je krijgt bij de 6 Lite geen POE injector! Ik heb deze namelijk en daar zet geen injector bij. Bij de UAP-AC-Lite wel maar dus niet bij de U6-Lite
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 1 augustus 2021 @ 18:23:52 #70
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_200680499
quote:
11s.gif Op zondag 1 augustus 2021 16:00 schreef jogy het volgende:

[..]

Zeker wel een goeie, als ik niet al een usg had gehad was ik voor deze gegaan idd. Fijne alles in één.
Ja ik ook! Ik heb nu een USG-3P gekocht, weliswaar 2dehands. En de USG-3P gaat maar tot 200 Mbit (niet eens alle toeters en bellen aangezet), de Dream Machine tot 900 Mbit als het goed is. (Met alle toeters en bellen aan).
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 1 augustus 2021 @ 18:27:13 #71
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_200680544
quote:
4s.gif Op zondag 1 augustus 2021 18:21 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Niet helemaal waar! Je krijgt bij de 6 Lite geen POE injector! Ik heb deze namelijk en daar zet geen injector bij. Bij de UAP-AC-Lite wel maar dus niet bij de U6-Lite
Sorry, klopt idd. Maar is gelukkig een non issue voor deze :P.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 18:28:13 #72
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200680564
quote:
4s.gif Op zondag 1 augustus 2021 18:21 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Niet helemaal waar! Je krijgt bij de 6 Lite geen POE injector! Ik heb deze namelijk en daar zet geen injector bij. Bij de UAP-AC-Lite wel maar dus niet bij de U6-Lite
Welke van die 2 is beter? tenminste, uitgaande (heb die UAP AC Lite niet opgezocht) van dat genoemde 2 apparaten alternatieven zijn voor elkaar?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 19:40:46 #73
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200681744
Ben ik er dan als ik het volgende koop:

https://www.bol.com/nl/nl(...)ay/9200000132783120/

en

https://www.bol.com/nl/nl(...)ps/9200000050935300/

Ik kan niet ontdekken of er bij die laatste dus een PoE injector zit, maar die heb ik, waar ik hem ook plaats (boven) wel nodig, want ik heb nergens een PoE switch, maar zit hij hier toevallig bij, dat een van jullie weet?

Want als hij er bij zit prima, dan hoef ik hem niet te kopen, maar als hij er niet bij zit en ik moet hem los erbij kopen kan ik beter een nieuwe switch kopen, want die gaat er toch komen op korte termijn en dan zijn die 26 euro van zo'n injector weg gegooid. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200681891
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
Ben ik er dan als ik het volgende koop:

https://www.bol.com/nl/nl(...)ay/9200000132783120/

en

https://www.bol.com/nl/nl(...)ps/9200000050935300/

Ik kan niet ontdekken of er bij die laatste dus een PoE injector zit, maar die heb ik, waar ik hem ook plaats (boven) wel nodig, want ik heb nergens een PoE switch, maar zit hij hier toevallig bij, dat een van jullie weet?

Want als hij er bij zit prima, dan hoef ik hem niet te kopen, maar als hij er niet bij zit en ik moet hem los erbij kopen kan ik beter een nieuwe switch kopen, want die gaat er toch komen op korte termijn en dan zijn die 26 euro van zo'n injector weg gegooid. :P
wat betreft die PoE injector:
https://tweakers.net/pric(...)-pack/specificaties/

quote:
24V Passive PoE (injector meegeleverd)
Nieuwe modellen ondersteunen ook 802.3af/A PoE
Maximaal 4 ssid's per band
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 19:53:24 #75
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200681935
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 19:50 schreef mschol het volgende:

[..]

wat betreft die PoE injector:
https://tweakers.net/pric(...)-pack/specificaties/
[..]

Oh tof! Thx!
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 15 augustus 2021 @ 19:07:34 #76
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200925879
Ik kan deze wel aanbevelen. Langste afstand die het wifi-signaal in huis moet overbruggen is 12 meter door 2 muren en dat doet ie prima.

https://www.amazon.nl/TP-(...)64-baa0-a8eddba1bf6a

Overigens heb ik bij mijn connectbox gewoon het wifisignaal uitgezet.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator zondag 15 augustus 2021 @ 19:28:32 #77
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200926207
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 19:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik kan deze wel aanbevelen. Langste afstand die het wifi-signaal in huis moet overbruggen is 12 meter door 2 muren en dat doet ie prima.

https://www.amazon.nl/TP-(...)64-baa0-a8eddba1bf6a

Overigens heb ik bij mijn connectbox gewoon het wifisignaal uitgezet.
Thanks voor de tip, maar, ik heb m'n zinnen nu gezet op de Ubiquiti spulletje. Ik kan er nog niks mee, dat duurt nog wel wat weken voor we daar aan kunnen beginnen, maar, de keuze is wel al gemaakt :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 22 augustus 2021 @ 15:32:54 #78
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201028266
Nou, Dream Machine besteld icm een 4 poorts switch want na wat gepuzzel met aansluitingen komt het er op neer dat ik 1 switch te kort kom dus ook een ubiquiti 4 poorts switch erbij besteld.

Dan moet ik nu nog een acces point. Ik ga er vanuit dat dit spul goed werkt maar dat proberen we dan even uit want ik word niet goed de laatste 2 weken van dat ziggo modem. Wifi valt echt continue weg, om te kotsen. Dus even dit proberen in t nieuwe huis (kan pas vanaf 2e helft september) en dan zien waar de zwakke wifi plekken zijn om dan vervolgens daar AP's voor te scoren.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 22 augustus 2021 @ 17:57:18 #79
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201030176
Begin voor dit huidige huis gewoon met die dream machine maar zet die niet in de meterkast en kijk wat je bereik is. Ik kan je garanderen dat deze minimaal twee keer zo goed is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator zondag 22 augustus 2021 @ 18:14:23 #80
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201030399
quote:
14s.gif Op zondag 22 augustus 2021 17:57 schreef jogy het volgende:
Begin voor dit huidige huis gewoon met die dream machine maar zet die niet in de meterkast en kijk wat je bereik is. Ik kan je garanderen dat deze minimaal twee keer zo goed is.
Ja, we gaan er achter komen. Duurt nog even. Ik heb gepuzzeld met de fysieke aansluitingen die ik heb, en ik ontkom door gewijzigde situatie niet aan 1 extra switch, dus die heb ik ook maar direct van ubiquiti besteld.

Maar voor de rest wacht ik even. Ik vermoed dat ik de tuin niet ga halen, tenminste, niet daar waar de TV komt, dus daar moet ik wel iets voor hebben als dat zo blijkt te zijn :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 6 september 2021 @ 14:07:23 #81
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201240070
Nou, dus ik krijg het pakket van Ziggo. Ik sluit die rommel aan ennnnnn, niks. Dat wil zeggen, modem gaat wel aan blabla, maar het is toch niet online (ook al bleven de groene lampjes wel aan en daarna uit zoals het hoort) want de wensdatum is 07-09 (dat was niet MIJN wens in ieder geval :{w ) dus dat modem gaat nu nog verder niks doen.

Ik zag wel het WIFI netwerk verschijnen, maar ik ben niet ingelogd anders had ik dan al wel gezien dat het ding geen verbinding naar buiten geeft. En dit allemaal omdat ik belde om het modem in bridge te laten zetten.

Ik dacht vanavond leuk alles aan te sluiten. Niet dus. :O
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 6 september 2021 @ 17:55:01 #82
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201242357
Zonde wel. Al kan je die ubiquiti zooi ook offline wel instellen natuurlijk. Is wel iets minder leuk/fijn.

Sowieso matig dat ze de datum niet een dag naar voren kunnen halen. Lijkt me puur administratief.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 00:21:20 #83
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201247287
Nou, Dream Machine draait. Wifi draait ook maar komt niet tot de zolder dus ik ontkom niet aan een AP. Bij Ziggo klopt het nooit wat je te horen krijgt.

Die wensdatum is ook de reden waarom het modem nog niet in bridge kon, dus daar moet ik morgen voor terug bellen. Kabel alsvast op poort 1 gedaan want dat is de enige die straks nog werkt.

Ik moet toch niet dan de Dream Machine helemaal opnieuw doen neem ik aan? Nu moet ik dus nog minstens 1 AP scoren voor boven en kan ik ook een repeater erbij nemen? Want ik heb 1 kant van het huis waar geen netwerkkabel ligt en die kan ik er ook niet heen trekken dus ik moet daar een repeater plaatsen.

Een suggestie welke dat dan moet zijn van ubiquiti @jogy ?
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 september 2021 @ 09:55:30 #84
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201249179
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 00:21 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, Dream Machine draait. Wifi draait ook maar komt niet tot de zolder dus ik ontkom niet aan een AP. Bij Ziggo klopt het nooit wat je te horen krijgt.

Die wensdatum is ook de reden waarom het modem nog niet in bridge kon, dus daar moet ik morgen voor terug bellen. Kabel alsvast op poort 1 gedaan want dat is de enige die straks nog werkt.

Ik moet toch niet dan de Dream Machine helemaal opnieuw doen neem ik aan? Nu moet ik dus nog minstens 1 AP scoren voor boven en kan ik ook een repeater erbij nemen? Want ik heb 1 kant van het huis waar geen netwerkkabel ligt en die kan ik er ook niet heen trekken dus ik moet daar een repeater plaatsen.

Een suggestie welke dat dan moet zijn van ubiquiti @:jogy ?
De beste repeater is geen repeater :@. Is die kant van het huis zonder de mogelijkheid van kabels trekken een tuinhuis of zo? Of is het wel in het huis zelf. Ik zou anders die tweede AP zo dicht mogelijk bij het deel van het huis hangen waar je nu geen signaal hebt en om het zo goed mogelijk te krijgen een Ubiquiti UniFi AC LR (long Range) inzetten voor je eerste verdieping. Heb ik ook maar is voor mijn huis een beetje overkill.

Als het signaal naar buiten moet kan je ook een AP installeren aan de buitenkant van je huis, de Ubiquiti Unifi UAP-AC-M bijvoorbeeld. Die is weerbestendig.

Maar het ligt dus aan het deel van het huis wat niet te bekabelen is wat het beste antwoord is zeg maar :P.

[ Bericht 0% gewijzigd door jogy op 07-09-2021 10:02:22 ]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 7 september 2021 @ 10:01:19 #85
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_201249247
Ziggo opzeggen en een provider zoeken die wel goeie spullen levert. Ik heb zelf Ziggo ingeruild voor XS4All en op de tussenverdieping een WiFi versterker van hetzelfde merk als hun router geplaatst. Uitstekend internet tot aan de zolder toe.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 10:17:57 #86
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201249463
quote:
8s.gif Op dinsdag 7 september 2021 10:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ziggo opzeggen en een provider zoeken die wel goeie spullen levert. Ik heb zelf Ziggo ingeruild voor XS4All en op de tussenverdieping een WiFi versterker van hetzelfde merk als hun router geplaatst. Uitstekend internet tot aan de zolder toe.
Ja, die fase zijn we al wel een beetje voorbij daar ik zelf al spullen gekocht heb.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 10:19:40 #87
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201249487
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 september 2021 09:55 schreef jogy het volgende:

[..]
De beste repeater is geen repeater :@. Is die kant van het huis zonder de mogelijkheid van kabels trekken een tuinhuis of zo? Of is het wel in het huis zelf. Ik zou anders die tweede AP zo dicht mogelijk bij het deel van het huis hangen waar je nu geen signaal hebt en om het zo goed mogelijk te krijgen een Ubiquiti UniFi AC LR (long Range) inzetten voor je eerste verdieping. Heb ik ook maar is voor mijn huis een beetje overkill.

Als het signaal naar buiten moet kan je ook een AP installeren aan de buitenkant van je huis, de Ubiquiti Unifi UAP-AC-M bijvoorbeeld. Die is weerbestendig.

Maar het ligt dus aan het deel van het huis wat niet te bekabelen is wat het beste antwoord is zeg maar :P.
Nee geen tuinhuis, het is het huis zelf, maar het wifi alleen van de dream machine zelf is dramatisch qua bereik. Het deel van het huis wat ik bedoel, daar ligt geen kabel en daar is ook geen kabel heen te krijgen, maar ik wil daar natuurlijk wel een beetje lekker bereik hebben, dus moet ik zorgen dat het daar ook dekkend wordt, en ik ben even op zoek naar de beste oplossing daarvoor.

Ik heb nog geen AP's gekocht. Het is geen probleem om dat wel te doen, maar ik denk ik stel de vraag even opnieuw, want wellicht zijn er inmiddels nieuwe inzichten ofzo :P

Is dat dit ding toevallig?

https://www.bol.com/nl/nl/b/ubiquiti/7569095/
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 september 2021 @ 11:42:58 #88
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201250547
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 10:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee geen tuinhuis, het is het huis zelf, maar het wifi alleen van de dream machine zelf is dramatisch qua bereik. Het deel van het huis wat ik bedoel, daar ligt geen kabel en daar is ook geen kabel heen te krijgen, maar ik wil daar natuurlijk wel een beetje lekker bereik hebben, dus moet ik zorgen dat het daar ook dekkend wordt, en ik ben even op zoek naar de beste oplossing daarvoor.

Ik heb nog geen AP's gekocht. Het is geen probleem om dat wel te doen, maar ik denk ik stel de vraag even opnieuw, want wellicht zijn er inmiddels nieuwe inzichten ofzo :P

Is dat dit ding toevallig?

https://www.bol.com/nl/nl/b/ubiquiti/7569095/
Deze heb ik. de long range variant. je levert wel wat snelheid in voor een beter bereik.
https://www.bol.com/nl/nl(...)4_12.14.ProductTitle

Overigens misschien een gek idee maar zet anders je dream machine boven neer op een slaapkamer oid, misschien op een kledingkast als je kan. Kijken wat het bereik dan doet.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 11:49:54 #89
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201250628
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 september 2021 11:42 schreef jogy het volgende:

[..]
Deze heb ik. de long range variant. je levert wel wat snelheid in voor een beter bereik.
https://www.bol.com/nl/nl(...)4_12.14.ProductTitle

Overigens misschien een gek idee maar zet anders je dream machine boven neer op een slaapkamer oid, misschien op een kledingkast als je kan. Kijken wat het bereik dan doet.
Dat kan niet, want alles komt samen in de meterkast. Nee, ik zal aan de AP's moeten. Dat is geen probleem, dan gaan we dat gewoon doen.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 14:12:52 #90
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201252136
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 september 2021 11:42 schreef jogy het volgende:

[..]
Deze heb ik. de long range variant. je levert wel wat snelheid in voor een beter bereik.
https://www.bol.com/nl/nl(...)4_12.14.ProductTitle

Overigens misschien een gek idee maar zet anders je dream machine boven neer op een slaapkamer oid, misschien op een kledingkast als je kan. Kijken wat het bereik dan doet.
Nog een klein vraagje. Ik ga dalijk Ziggo maar weer eens bellen om te kijken of ik nu wel dat modem in bridge modus kan laten zetten, maar moet ik dan die Dream Machine ook weer helemaal opnieuw instellen? Of komt dat ding (zit op poort 1 op het modem) gewoon vanzelf weer online als het modem zichzelf weer online heeft gebracht?

Edit: LR Access Point besteld.

Edit 2: Hoef dus niks te doen, want DM kwam gewoon weer online.

[ Bericht 2% gewijzigd door CoolGuy op 07-09-2021 15:49:52 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 september 2021 @ 16:32:42 #91
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201253836
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 14:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nog een klein vraagje. Ik ga dalijk Ziggo maar weer eens bellen om te kijken of ik nu wel dat modem in bridge modus kan laten zetten, maar moet ik dan die Dream Machine ook weer helemaal opnieuw instellen? Of komt dat ding (zit op poort 1 op het modem) gewoon vanzelf weer online als het modem zichzelf weer online heeft gebracht?

Edit: LR Access Point besteld.

Edit 2: Hoef dus niks te doen, want DM kwam gewoon weer online.
Nice, als je nu in je dream machine kijkt zie je volgens mij ergens nu je externe ip adres (dus niet de 192.168.1.x )

Als je de app gebruikt kan je nu naar settings > internet en zie je daar wat het moet zijn. :P. Ik ben benieuwd hoe die LR voor je werkt, die hang je op de eerste verdieping ergens neer toch?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 7 september 2021 @ 16:34:00 #92
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201253847
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 16:37:05 #93
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201253895
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 september 2021 16:32 schreef jogy het volgende:

[..]
Nice, als je nu in je dream machine kijkt zie je volgens mij ergens nu je externe ip adres (dus niet de 192.168.1.x )

Als je de app gebruikt kan je nu naar settings > internet en zie je daar wat het moet zijn. :P. Ik ben benieuwd hoe die LR voor je werkt, die hang je op de eerste verdieping ergens neer toch?
Die komt op de 1e verdieping ja, maar die komt of op een slaapkamer, want anders heb ik er geen kabel heen, OF hij komt op de overloop, maar dan moet ik 'm met een kabel voeden door het trapgat van de zolder, dat lijkt me ook niet echt mooi.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 september 2021 @ 18:20:38 #94
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201255011
Overloop is wel ideaal qua dekking maar moet dan wel goed opgehangen worden idd.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 19:47:11 #95
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201256113
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 september 2021 18:20 schreef jogy het volgende:
Overloop is wel ideaal qua dekking maar moet dan wel goed opgehangen worden idd.
Ja I know, maar dat moet ik overmorgen maar even bekijken.

Ook nog gauw vanmiddag een 2e switch besteld. Wát een gaaf systeem is dat. Die statistieken _O_ _O_ :9~ :9~ :9~ :9~
Breitling - Instruments for Professionals
pi_201256797
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 19:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja I know, maar dat moet ik overmorgen maar even bekijken.

Ook nog gauw vanmiddag een 2e switch besteld. Wát een gaaf systeem is dat. Die statistieken _O_ _O_ :9~ :9~ :9~ :9~
als jij door hebt hoe je losse vlans in kan stellen hoor ik het graag :+ , ik snap de config niet genoeg om bv op een switch (die achter een andere switch hangt) een losse poort uit te zonderen van het interne netwerk en alleen toegang te geven tot internet
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 21:17:22 #97
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201257940
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:36 schreef mschol het volgende:

[..]
als jij door hebt hoe je losse vlans in kan stellen hoor ik het graag :+ , ik snap de config niet genoeg om bv op een switch (die achter een andere switch hangt) een losse poort uit te zonderen van het interne netwerk en alleen toegang te geven tot internet
Oef, zo ver ben ik nog lang niet :D
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 7 september 2021 @ 22:13:33 #98
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201259501
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 19:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja I know, maar dat moet ik overmorgen maar even bekijken.

Ook nog gauw vanmiddag een 2e switch besteld. Wát een gaaf systeem is dat. Die statistieken _O_ _O_ :9~ :9~ :9~ :9~
Haha, ja, die statistieken zijn best sexy O+. Je hebt er over het algemeen geen drol aan maar het is erg leuk om naar te kijken :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 7 september 2021 @ 22:21:59 #99
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201259732
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 september 2021 20:36 schreef mschol het volgende:

[..]
als jij door hebt hoe je losse vlans in kan stellen hoor ik het graag :+ , ik snap de config niet genoeg om bv op een switch (die achter een andere switch hangt) een losse poort uit te zonderen van het interne netwerk en alleen toegang te geven tot internet
Het valt op zich best mee hoor, je maakt een netwerkprofiel aan met je opgegeven vlan en een iprange en daar stel je in wat je wil en niet wil en op de switch kan je via de controller gewoon per portje aangeven welk netwerk deze moet gebruiken.

Combinatie van dit:https://robpickering.com/(...)ion-for-iot-devices/ (komend van dit:https://community.ui.com/(...)70-88e0-a5b01bab9b3f ) (is volgens mij wel iets verouderd

en naar je unifi switch toegaan, op het portje klikken die je wil bewerken en zeggen welk netwerk je wil gebruiken

Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 23:00:35 #100
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201260700
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 september 2021 22:21 schreef jogy het volgende:

[..]
Het valt op zich best mee hoor, je maakt een netwerkprofiel aan met je opgegeven vlan en een iprange en daar stel je in wat je wil en niet wil en op de switch kan je via de controller gewoon per portje aangeven welk netwerk deze moet gebruiken.

Combinatie van dit:https://robpickering.com/(...)ion-for-iot-devices/ (komend van dit:https://community.ui.com/(...)70-88e0-a5b01bab9b3f ) (is volgens mij wel iets verouderd

en naar je unifi switch toegaan, op het portje klikken die je wil bewerken en zeggen welk netwerk je wil gebruiken

[ afbeelding ]
Hoe kun je dat hele handeltje eigenlijk een beetje lekker beveiligen? Want ik zit te zoeken, maar ik kan nergens vinden hoe het nu geconfigureerd is. Je weet wel, firewall en meer van dat soort gedoe.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 8 september 2021 @ 00:01:13 #101
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201261303
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 23:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe kun je dat hele handeltje eigenlijk een beetje lekker beveiligen? Want ik zit te zoeken, maar ik kan nergens vinden hoe het nu geconfigureerd is. Je weet wel, firewall en meer van dat soort gedoe.
De makkelijkste manier is die threat management aanzetten. Dan kan je een veiligheidsniveau instellen die je het minst in de weg zit en toch nog genoeg beveiligd. Ik heb het laag staan omdat mijn usg het er soms wel moeilijk mee heeft qua resources maar denk dat die dream machine wel wat meer aan kan.

Settings > security Dan kom je het wel tegen. Je kan volgens mij zelfs landen blokkeren O+.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_201261496
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 september 2021 22:21 schreef jogy het volgende:

[..]
Het valt op zich best mee hoor, je maakt een netwerkprofiel aan met je opgegeven vlan en een iprange en daar stel je in wat je wil en niet wil en op de switch kan je via de controller gewoon per portje aangeven welk netwerk deze moet gebruiken.

Combinatie van dit:https://robpickering.com/(...)ion-for-iot-devices/ (komend van dit:https://community.ui.com/(...)70-88e0-a5b01bab9b3f ) (is volgens mij wel iets verouderd

en naar je unifi switch toegaan, op het portje klikken die je wil bewerken en zeggen welk netwerk je wil gebruiken

[ afbeelding ]
hmm..
*bookmarkt* van het weekend eens bekijken..
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 09:55:10 #103
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201263194
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 00:01 schreef jogy het volgende:

[..]
De makkelijkste manier is die threat management aanzetten. Dan kan je een veiligheidsniveau instellen die je het minst in de weg zit en toch nog genoeg beveiligd. Ik heb het laag staan omdat mijn usg het er soms wel moeilijk mee heeft qua resources maar denk dat die dream machine wel wat meer aan kan.

Settings > security Dan kom je het wel tegen. Je kan volgens mij zelfs landen blokkeren O+.
Ah, die kon ik al niet vinden, maar nu dus wel. Staat aan nu, en dan op niveau 2 heb ik 'm gezet.

Maar waar kan ik nou zien wat voor beveiliging mijn WIFI heeft? Weet je wel, WPA/WPA2 ofzo. Ik kan dat nergens vinden? Ik zie wel een hele rij aan gevonden netwerken van buren etc, maar ik kan nergens de settings van mijn eigen netwerk vinden.

[ Bericht 11% gewijzigd door CoolGuy op 08-09-2021 10:03:26 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 8 september 2021 @ 10:16:01 #104
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201263353
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 09:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah, die kon ik al niet vinden, maar nu dus wel. Staat aan nu, en dan op niveau 2 heb ik 'm gezet.

Maar waar kan ik nou zien wat voor beveiliging mijn WIFI heeft? Weet je wel, WPA/WPA2 ofzo. Ik kan dat nergens vinden? Ik zie wel een hele rij aan gevonden netwerken van buren etc, maar ik kan nergens de settings van mijn eigen netwerk vinden.
Wat bedoel je precies? in de controller waar je net je security hebt aangepast zie je ook wifi, daar moet je eerst een wifi netwerk aanmaken en instellen voor je deze kan gebruiken.

dus settings > Wifi > daar zie je de aangemaakt netwerken, als je er nog geen een hebt aangemaakt doe je add new wifi network, als je er wel al een hebt klik je op dat wifi netwerk helemaal rechts zie je 3 puntjes, daar kies je voor edit.

eenmaal daar klik je op advanced en daar zie je alles wat je nodig hebt, ook security etc
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 11:36:02 #105
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201264210
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:16 schreef jogy het volgende:

[..]
Wat bedoel je precies? in de controller waar je net je security hebt aangepast zie je ook wifi, daar moet je eerst een wifi netwerk aanmaken en instellen voor je deze kan gebruiken.

dus settings > Wifi > daar zie je de aangemaakt netwerken, als je er nog geen een hebt aangemaakt doe je add new wifi network, als je er wel al een hebt klik je op dat wifi netwerk helemaal rechts zie je 3 puntjes, daar kies je voor edit.

eenmaal daar klik je op advanced en daar zie je alles wat je nodig hebt, ook security etc
Dat is volgens mij exact wat ik bedoel. Even kijken...
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 13:52:05 #106
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201265837
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:16 schreef jogy het volgende:

[..]
Wat bedoel je precies? in de controller waar je net je security hebt aangepast zie je ook wifi, daar moet je eerst een wifi netwerk aanmaken en instellen voor je deze kan gebruiken.

dus settings > Wifi > daar zie je de aangemaakt netwerken, als je er nog geen een hebt aangemaakt doe je add new wifi network, als je er wel al een hebt klik je op dat wifi netwerk helemaal rechts zie je 3 puntjes, daar kies je voor edit.

eenmaal daar klik je op advanced en daar zie je alles wat je nodig hebt, ook security etc
Nou. AP toegevoegd. Dat was....raar. Aansluiten, prima, new device ontdekt, prima. Firmware update, prima, adopten....FAIL.

Toen zat ik met een standalone device te kijken. Geen mogelijkheid om hem te adopten. Reset gedaan, opnieuw, duurde lang, maar.....het werkte wel in die zin dat ik hem nu zie als onderdeel van mijn Unifi netwerk. Ik heb ook ineens vol wifi overal boven (zolder niet uitgeprobeerd) maar ik wilde dat ding dus, net als alle andere devices die er nu zijn, een vast IP geven.

Dat kan dus niet zomaar. Het ding heeft een IP adres gekregen, maar waar ik bij andere apparaten gewoon kon zeggen 'static IP' en dat als voorstel dus het IP adres werd gegeven wat het device toch al had, en dan kon ik opslaan.

Bij dat AP kan dat niet. Dan moet ik ineens een subnetmask en een gateway etc gaan opgeven?
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 8 september 2021 @ 15:08:10 #107
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201266562
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 13:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou. AP toegevoegd. Dat was....raar. Aansluiten, prima, new device ontdekt, prima. Firmware update, prima, adopten....FAIL.

Toen zat ik met een standalone device te kijken. Geen mogelijkheid om hem te adopten. Reset gedaan, opnieuw, duurde lang, maar.....het werkte wel in die zin dat ik hem nu zie als onderdeel van mijn Unifi netwerk. Ik heb ook ineens vol wifi overal boven (zolder niet uitgeprobeerd) maar ik wilde dat ding dus, net als alle andere devices die er nu zijn, een vast IP geven.

Dat kan dus niet zomaar. Het ding heeft een IP adres gekregen, maar waar ik bij andere apparaten gewoon kon zeggen 'static IP' en dat als voorstel dus het IP adres werd gegeven wat het device toch al had, en dan kon ik opslaan.

Bij dat AP kan dat niet. Dan moet ik ineens een subnetmask en een gateway etc gaan opgeven?
Ik zou ook niet echt in zien waarom je die dingen een statisch IP wil geven eigenlijk. Op mijn AP's en mijn switches heb ik precies hetzelfde en dit is de eerste keer dat ik er naar kijk. .

Maaaar. subnet is 255.255.255.0, dns en gateway beide het ip van je dreammachine (192.168.1.1 vermoed ik)

Maar ik zou al je netwerkapparatuur qua adresseringen gewoon standaard laten eigenlijk, dus lekker dhcp en laat de dreammachine het lekker uitvogelen, het heeft geen toegevoegde waarde. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een printer of mediaspeler etc.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  woensdag 8 september 2021 @ 15:10:08 #108
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201266579
Oh en ja, adopten is soms een beetje gezeur inderdaad. Maar niets onherstelbaars als je maar niet in het midden van een update de stekker eruit trekt. Dan nog wel herstelbaar maar loop je echt wel even grondig te klooien met tooltjes die je nog nooit eerder gezien hebt en waarschijnlijk ook nooit mee wil zien.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  woensdag 8 september 2021 @ 15:13:06 #109
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201266606
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:08 schreef jogy het volgende:

[..]
Ik zou ook niet echt in zien waarom je die dingen een statisch IP wil geven eigenlijk. Op mijn AP's en mijn switches heb ik precies hetzelfde en dit is de eerste keer dat ik er naar kijk. .

Maaaar. subnet is 255.255.255.0, dns en gateway beide het ip van je dreammachine (192.168.1.1 vermoed ik)

Maar ik zou al je netwerkapparatuur qua adresseringen gewoon standaard laten eigenlijk, dus lekker dhcp en laat de dreammachine het lekker uitvogelen, het heeft geen toegevoegde waarde. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een printer of mediaspeler etc.
Als je bijvoorbeeld gebruik wil maken van een eigen firewall en dergelijke dan is het werken met vaste IP adressen juist handig. En in de meeste DHCP servers kun je apparaten een vast IP adres geven zonder veel moeite.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 8 september 2021 @ 15:14:55 #110
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_201266626
Waarom TS Unifi spul aangeraden werd is me totaal niet duidelijk. Dat is pro-sumer spul en van TS werd me al in post 1 duidelijk dat hij dat niet is.

Sorry maar voor huis-tuin-en keuken gebruikers heeft Ziggo dat superwifi shit gemaakt., plug-and-play. Ubi spul is dat niet.

[ Bericht 10% gewijzigd door Gunner op 08-09-2021 15:24:39 ]
  woensdag 8 september 2021 @ 15:30:46 #111
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201266858
quote:
2s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:14 schreef Gunner het volgende:
Waarom TS Unifi spul aangeraden werd is me totaal niet duidelijk. Dat is pro-sumer spul en van TS werd me al in post 1 duidelijk dat hij dat niet is.

Sorry maar voor huis-tuin-en keuken gebruikers heeft Ziggo dat superwifi shit gemaakt., plug-and-play. Ubi spul is dat niet.
Het kan pro-sumer zijn qua mogelijkheden maar is praktisch plug&play om het gewoon aan de praat te krijgen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  woensdag 8 september 2021 @ 15:31:50 #112
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201266869
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:13 schreef Megumi het volgende:

[..]
Als je bijvoorbeeld gebruik wil maken van een eigen firewall en dergelijke dan is het werken met vaste IP adressen juist handig. En in de meeste DHCP servers kun je apparaten een vast IP adres geven zonder veel moeite.
Oh ja in een bedrijvenomgeving of wat dan ook is het een ander verhaal. Maar in dit geval heeft het geen toegevoegde waarde.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 15:38:18 #113
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201266948
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:08 schreef jogy het volgende:

[..]
Ik zou ook niet echt in zien waarom je die dingen een statisch IP wil geven eigenlijk. Op mijn AP's en mijn switches heb ik precies hetzelfde en dit is de eerste keer dat ik er naar kijk. .

Maaaar. subnet is 255.255.255.0, dns en gateway beide het ip van je dreammachine (192.168.1.1 vermoed ik)

Maar ik zou al je netwerkapparatuur qua adresseringen gewoon standaard laten eigenlijk, dus lekker dhcp en laat de dreammachine het lekker uitvogelen, het heeft geen toegevoegde waarde. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een printer of mediaspeler etc.
Nou, dat wil ik wel voor mobiele devices want ik wil gaan sturen op dat specifieke mac adressen straks inloggen op het wifi netwerk, en dan is het wel zo prettig als je vaste IP adressen hebt omdat anders die domotica controller over de emmer gaat.

Maar ik heb tot nu toe alle (dat zijn er dus maar een heel paar, 3 NASsen en een printer en straks 2 mediaspelers) devices hun eigen vaste IP adres gegeven.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 15:39:36 #114
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201266966
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:30 schreef jogy het volgende:

[..]
Het kan pro-sumer zijn qua mogelijkheden maar is praktisch plug&play om het gewoon aan de praat te krijgen.
Ja de setup van die Dream Machine was 2 minuten, als het dat al was. Dat verliep veel makkelijker dan ik had gedacht. Het toevoegen van die switch was misschien 20 seconden. Maar dat AP liep mis, en geen idee waarom, maar het werkt nu wel want ik zie dat mijn telefoon hier boven nu connected is met dat AP. Dus hij werkt wel.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 8 september 2021 @ 16:14:25 #115
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201267405
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, dat wil ik wel voor mobiele devices want ik wil gaan sturen op dat specifieke mac adressen straks inloggen op het wifi netwerk, en dan is het wel zo prettig als je vaste IP adressen hebt omdat anders die domotica controller over de emmer gaat.

Maar ik heb tot nu toe alle (dat zijn er dus maar een heel paar, 3 NASsen en een printer en straks 2 mediaspelers) devices hun eigen vaste IP adres gegeven.
Ja, als je met je smart home controller ook je netwerkapparatuur wil gaan monitoren/aansturen etc dan is het wel handig idd.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 16:21:46 #116
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201267494
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 16:14 schreef jogy het volgende:

[..]
Ja, als je met je smart home controller ook je netwerkapparatuur wil gaan monitoren/aansturen etc dan is het wel handig idd.
Nou het is niet dat ik per se dat wil, maar in dit geval moet je een IP adres opgeven, dat als een specifiek device zich aanmeldt op wifi, het dát IP adres moet krijgen omdat dat IP adres vervolgens gebruikt wordt in andere dingen.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 8 september 2021 @ 17:50:23 #117
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201268537
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 16:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou het is niet dat ik per se dat wil, maar in dit geval moet je een IP adres opgeven, dat als een specifiek device zich aanmeldt op wifi, het dát IP adres moet krijgen omdat dat IP adres vervolgens gebruikt wordt in andere dingen.
Dan zou ik de moeite niet doen om de accesspoints en overige netwerkapparatuur een statisch IP te geven. Dan wordt het gewoon een extra ding om op te letten als je mutaties uitvoerd op je netwerk. Dat je al je devices verder een vast IP wil geven is wel nuttig idd, doe ik ook. Meer uit automatisme dan dat het voor alles zo nuttig is hoor. :P.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 18:17:51 #118
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201268832
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 17:50 schreef jogy het volgende:

[..]
Dan zou ik de moeite niet doen om de accesspoints en overige netwerkapparatuur een statisch IP te geven. Dan wordt het gewoon een extra ding om op te letten als je mutaties uitvoerd op je netwerk. Dat je al je devices verder een vast IP wil geven is wel nuttig idd, doe ik ook. Meer uit automatisme dan dat het voor alles zo nuttig is hoor. :P.
En hoe zit het met het...kanaal...? waar wifi op zit? want de AP zit op 6, maar de UDM lijkt op 11 te zitten. Zou dat idealiter niet hetzelfde moeten zijn?
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 8 september 2021 @ 19:51:23 #119
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201270181
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 18:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En hoe zit het met het...kanaal...? waar wifi op zit? want de AP zit op 6, maar de UDM lijkt op 11 te zitten. Zou dat idealiter niet hetzelfde moeten zijn?
Maakt volgens mij niet uit. De AP's pakken het kanaal met de minste interferentie/storing ik weet niet of die AP's onderling ook last hebben van elkaar.

Ff gechecked. Mijn Twee AP's hebben dezelfde kanaal op 2.4ghz maar op 5ghz verschillende.

Edit: Idealiter zouden ze zelfs verschillend moeten zijn blijkbaar

https://community.ui.com/(...)b9-ba6f-588b784734d4
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Vrijheid&lt;/a&gt;
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  donderdag 9 september 2021 @ 07:41:41 #120
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201273971
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:31 schreef jogy het volgende:

[..]
Oh ja in een bedrijvenomgeving of wat dan ook is het een ander verhaal. Maar in dit geval heeft het geen toegevoegde waarde.
Weet ik niet steeds meer apparatuur gaat het internet op. En dus kan het ook thuis relevant zijn om vaste IP adressen te gebruiken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201274600
vaste IP adressen zijn eigenlijk alleen intressant als je er een service op aanbiedt op internet (bv webserver, gaming server ed)

zelf gebruik ik vaste ips ook voor een eventuele printer, maar inprinciepe is dat anno 2021 niet nodig
pi_201365473
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 09:05 schreef mschol het volgende:
vaste IP adressen zijn eigenlijk alleen intressant als je er een service op aanbiedt op internet (bv webserver, gaming server ed)
Maar als je een dynamisch IP-adres hebt, kun je dat ook oplossen d.m.v. DDNS.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')