abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 31 juli 2021 @ 00:26:35 #1
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_200646810
quote:
Enorme branden teisteren Sicilië en Turkije, Zuidoost-Europa maakt zich op voor nog meer hitte
Het Italiaanse eiland Sicilië kampt met talrijke natuurbranden. Het vliegverkeer van de door toeristen veel gebruikte luchthaven bij Catania werd tijdelijk stilgelegd. Het eiland wacht komend weekend, net als Turkije en de rest van Zuidoost-Europa nog een intense hittegolf met temperaturen rond en boven de 40 graden Celsius.

De brandweer op Sicilië moest alleen vandaag al zeker 140 keer uitrukken, waarvan ruim 50 keer in de oostelijke kuststad Catania zelf. Volgens het Italiaanse persbureau Ansa zijn huizen ontruimd. Ook sommige stranden werden gesloten.

De autoriteiten verwachten zaterdag het hoogste brandrisiconiveau voor Oost- en Noord-Sicilië, bij temperaturen rond de 40 graden Celsius. De hitte, droogte en harde wind zorgen ervoor dat de branden zich uitbreiden. Volgens de regionale regering zijn sommige branden aangestoken.

Ook elders in Italië is het raak, zoals in de regio Lazio met de hoofdstad Rome, in Apulië en in Campanië. Eerder was het eiland Sardinië al hard getroffen. Bossen en huizen zijn daar afgebrand. Reddingswerkers moesten mensen in veiligheid brengen.

Turkije
Ook in Turkije, dat kampt met tientallen natuurbranden, wordt het komend weekend warm. Dat blijkt uit een weerkaart van de WMO, de meteorologische organisatie van de Verenigde Naties. Ook daar kan de temperatuur de komende dagen oplopen tot boven de 40 graden.
(Gaat verder)
https://www.ad.nl/buitenl(...)meer-hitte~a9ca0ffb/

Het klimaat is boos.. De natuur slaat vaak toe afgelopen maand.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_200646905
Schopje Jaarlijkse bosbrandentopic
pi_200646948
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 00:32 schreef Nober het volgende:
Schopje Jaarlijkse bosbrandentopic
*dagelijks tegenwoordig
  zaterdag 31 juli 2021 @ 01:42:07 #4
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_200647593
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  zaterdag 31 juli 2021 @ 01:48:04 #5
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_200647632
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niks aan het handje in Europa,

Afrika dat staat letterlijk in de fik

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_200847613
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 00:26 schreef hollandia02 het volgende:
Het klimaat is boos.. De natuur slaat vaak toe afgelopen maand.
Oja?

Italië Aangestoken!!!

Ook hier...

Turkije...
quote:
BOSBRANDEN ZIJN MOGELIJK AANGESTOKEN

Momenteel onderzoekt de Turkse politie hoe de branden hebben kunnen ontstaan. Aangezien de branden op hetzelfde moment op verschillende plekken ontstonden, hebben zowel de politie als de lokale bevolking het vermoeden dat de bosbranden zijn aangestoken. "Het is zo dat op heel veel verschillende plekken op hetzelfde moment de bosbranden zijn ontstaan. Het lijkt zo'n gecoördineerde actie dat de lokale bevolking een sterk vermoeden heeft dat dit geen natuurbranden zijn." Volgens Ibrahim is er zelfs al iemand aangehouden die verdacht wordt van het stichten van een van de bosbranden
.
  Spellchecker dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:16:07 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_200847712
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:16 schreef maily het volgende:

[..]

Ziek :r
En de linkse klimaatgekken hebben weer de bek in beide handen en schreeuwen klimaat klimaat klimaat... :')
pi_200847716
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:16 schreef maily het volgende:

[..]

Ziek :r
In Turkije steekt men rond de badplaatsen weleens wat in de fik om vervolgens illegaal hotels e.d te bouwen zonder vergunning. Welke vervolgens gegeven worden "omdat ze er dan toch al staan"
pi_200847731
De bosbranden in siberie benaderen ook bijna apocalyptische toestanden....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200847781
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
De bosbranden in siberie benaderen ook bijna apocalyptische toestanden....
Ook die zijn aangestoken en branden al jaren....

Dit moet je weten over de bosbranden in Oost-Siberië.
quote:
Hoe zijn de branden ontstaan?

Uit de officiële statistieken en onderzoek van Greenpeace blijkt dat 90 procent van de bosbranden in Rusland bewust en onbewust worden aangestoken door mensen. Volgens satellietbeelden begonnen de meeste huidige bosbranden in Siberië rond houtkap-locaties, langs wegen en rivieren waar mensen kampvuren verlichten. Het is goed denkbaar dat het gekapte hout is verbrand als ‘opruim-actie’ om het organische materiaal te verwerken. Greenpeace waarschuwt echter al lange tijd dat deze wijze van ‘opruimen’ gevaarlijk is in ‘zones of control’ omdat deze gebieden niet goed gemonitord worden, maar wel te maken hebben met extreme droogte. En er dus extra gevaar is voor het ontstaan van branden.
pi_200848165
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:25 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ook die zijn aangestoken en branden al jaren....

Dit moet je weten over de bosbranden in Oost-Siberië.
[..]

dat doet er niet toe of het is aangestoken of niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200848189
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:13 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Hoe zijn de branden ontstaan?

Uit de officiële statistieken en onderzoek van Greenpeace blijkt dat 90 procent van de bosbranden in Rusland bewust en onbewust worden aangestoken door mensen. Volgens satellietbeelden begonnen de meeste huidige bosbranden in Siberië rond houtkap-locaties, langs wegen en rivieren waar mensen kampvuren verlichten. Het is goed denkbaar dat het gekapte hout is verbrand als ‘opruim-actie’ om het organische materiaal te verwerken. Greenpeace waarschuwt echter al lange tijd dat deze wijze van ‘opruimen’ gevaarlijk is in ‘zones of control’ omdat deze gebieden niet goed gemonitord worden, maar wel te maken hebben met extreme droogte. En er dus extra gevaar is voor het ontstaan van branden.
PKK. Doen ze al jarenlang.
pi_200848259
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat doet er niet toe of het is aangestoken of niet.
:') :') :') :')
pi_200848263
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 18:04 schreef Bocaj het volgende:

[..]

:') :') :') :')
waarom zou het ertoe doen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200848534
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 18:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

waarom zou het ertoe doen?
Vind het relevant... Vooral ook voor de beeldvorming...
Maar hoe het ook zij, erg is het wel ja.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:16:50 #17
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_200849305
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:13 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Oja?

Italië Aangestoken!!!

Ook hier...

Turkije...
[..]

.
Tering!! ;(
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_200849513
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 18:26 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Vind het relevant... Vooral ook voor de beeldvorming...
Maar hoe het ook zij, erg is het wel ja.
welke beeldvorming dan.
Het brandt zo vanwege klimaatverandering. Of het nu de bliksem is of de mens, dat maakt daar weinig voor uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200850073
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

welke beeldvorming dan.
Het brandt zo vanwege klimaatverandering. Of het nu de bliksem is of de mens, dat maakt daar weinig voor uit.
Ja en verder gebeuren er veel ergere (voor het klimaat) dingen op de wereld


Dit speelt nu maar haalt het nieuws niet echt.
pi_200850407
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:19 schreef Bocaj het volgende:

[..]

En de linkse klimaatgekken hebben weer de bek in beide handen en schreeuwen klimaat klimaat klimaat... :')
Haha, uiteraard. Elke kleine afwijking van rustig en normaal weer is voor hen een kans om maar weer eens over de klimaathysterie te beginnen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_200850488
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:52 schreef Phoenyx-God het volgende:

[..]

Ja en verder gebeuren er veel ergere (voor het klimaat) dingen op de wereld


Dit speelt nu maar haalt het nieuws niet echt.
oh zeker, dat ontken ik ook niet :Y
siberie komt ook amper in het nieuws.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200850757
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

oh zeker, dat ontken ik ook niet :Y
siberie komt ook amper in het nieuws.
Ik wou ook niet zeggen dat je dat ontkent. Meer eigenlijk gewoon om het te melden omdat veel mensen zoiets niet te zien krijgen
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:04:05 #23
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200851617

:')

[ Bericht 19% gewijzigd door borbit op 10-08-2021 21:10:41 ]
pi_200852040
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

welke beeldvorming dan.
Het brandt zo vanwege klimaatverandering. Of het nu de bliksem is of de mens, dat maakt daar weinig voor uit.
O.
Jouw logica is maar moeilijk te volgen...
Ik zou ook in een hete zomer jouw tuin in de fik kunnen steken...
Ga je dan hetzelfde zeggen?
  woensdag 11 augustus 2021 @ 09:16:32 #25
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_200857271
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

welke beeldvorming dan.
Het brandt zo vanwege klimaatverandering. Of het nu de bliksem is of de mens, dat maakt daar weinig voor uit.
Dus als ik een gat in een dijk maak en de boel overstroomt dan komt dat nog steeds door klimaatverandering?
pi_200857493
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 09:16 schreef the-eye het volgende:

[..]

Dus als ik een gat in een dijk maak en de boel overstroomt dan komt dat nog steeds door klimaatverandering?
Nee
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 11 augustus 2021 @ 09:30:06 #27
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_200857496
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 09:16 schreef the-eye het volgende:

[..]

Dus als ik een gat in een dijk maak en de boel overstroomt dan komt dat nog steeds door klimaatverandering?
Als jij een paar miljoen elektrische kacheltjes opstelt in het bos. En zo het hele bos verwarmd tot het gortdroog is. En het dan aansteekt. Komt het inderdaad niet door klimaatverwarming.
pi_200857499
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 21:21 schreef Bocaj het volgende:

[..]

O.
Jouw logica is maar moeilijk te volgen...
Ik zou ook in een hete zomer jouw tuin in de fik kunnen steken...
Ga je dan hetzelfde zeggen?
Nee
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator woensdag 11 augustus 2021 @ 16:41:31 #29
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200863367
twitter

Een ander probleem in een ander gebied in Turkije
  Moderator woensdag 11 augustus 2021 @ 16:45:22 #30
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200863429
quote:
7s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 09:30 schreef borbit het volgende:

[..]

Als jij een paar miljoen elektrische kacheltjes opstelt in het bos. En zo het hele bos verwarmd tot het gortdroog is. En het dan aansteekt. Komt het inderdaad niet door klimaatverwarming.
De oplossing is simpel, doen wat de Finnen doen en het bos aanharken! /s
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200894960
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 18:04 schreef Bocaj het volgende:

[..]
:') :') :') :')
Jouw achterlijkheid kent geen grenzen. De linkse klimaargekkies denken echt niet dat door klimaatverandering het bos spontaan in de fik vliegt. Wat wel zo is, is dat door extreme droogte en hoge temperaturen, een natuurbrand, ongeacht de oorzaak van het eerste vlammetje, razendsnel uitbreidt en zeer moeilijk onder controle te krijgen is.
pi_200896479
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 16:22 schreef Zwoerd het volgende:
Wat wel zo is, is dat door extreme droogte en hoge temperaturen, een natuurbrand, ongeacht de oorzaak van het eerste vlammetje, razendsnel uitbreidt en zeer moeilijk onder controle te krijgen is.
^O^

Maar moedwillig in de fik steken en heel hard roepen klimaat klimaat klimaat gaat wel ver...
Wat ook lekker doet in de media: "Wat is er toch aan de hand met het klimaat....?!"

Rond de Middellandse zee is het zomers altijd warm en droog! (En branden ook.)
Misschien nu wel wat heel droog en record temperaturen... maarja 40 jaar geleden was het dus ook zo warm...
Kom eens terug als we zeg 5 tot 10 jaar lang recordtemperaturen krijgen....
Zeiden ze dat in Nederland voor 2 of 3 jaar ook niet... wen maar aan warme droge zomers.. en moet je deze zomer eens zien...

Het weer of klimaat is niet te voorspellen voor langere termijn... daar is het weer of klimaat veel te grillig voor...
Doemscenario's komen ook nooit uit! (Verkoopt wel goed in de media!)
pi_200896578
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 16:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De oplossing is simpel, doen wat de Finnen doen en het bos aanharken! /s
Goed bosonderhoud inderdaad.... Griekenland en Turkije doen dat niet (meer) en Australië had vorig jaar of het jaar daarvoor hetzelfde probleem... Was de boel ook veelal aangestoken...
  Moderator vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:07:16 #34
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200896686
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 17:59 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Goed bosonderhoud inderdaad.... Griekenland en Turkije doen dat niet (meer) en Australië had vorig jaar of het jaar daarvoor hetzelfde probleem... Was de boel ook veelal aangestoken...
Heeft natuurlijk niets te maken met het feit dat bossen door droogte en hitte uitgedroogd zijn en branden als een tierelier.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200896701
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 20:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Haha, uiteraard. Elke kleine afwijking van rustig en normaal weer is voor hen een kans om maar weer eens over de klimaathysterie te beginnen.
Kijk naar al die demonstraties van extinction rebellion...
Wat voor gasten lopen daar rond... blauw haar + flink wat lhbtq-xyz lui en weet ik allemaal niet...
Die willen de wereld laten veranderen door de klimaatverandering boodschap...
Deze mensen willen weg van het kapitalisme en neoliberalisme...
Linkse mensen die een hele andere wereld willen... een soort kumbaya wereld... 'summer of love' wereld...
Nou met deze mensen run je geen economie en win je vooral geen oorlogen....

De mens of de mensheid wordt zwakker!

pi_200897141
Haha, wat een opmerkelijke verschijningen ook altijd. En dit zijn dan de social justice/racial justice/climate justice warriors die de planeet wel even gaan redden van ... ja, wat eigenlijk precies? Het zijn simpelweg een stel idioten. Zogenaamd moreel verlicht, in werkelijkheid simpelweg lichtelijk tot zeer gestoord. Dat zagen we ook al bij al inmiddels bekende mugshots van radicaal linkse figuren die vorig jaar ten strijde trokken tegen vermeend "systematisch racisme". Een erg apart en enigszins griezelig type mens.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:38:03 #37
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_200897255
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 18:32 schreef HowardRoark het volgende:
Haha, wat een opmerkelijke verschijningen ook altijd. En dit zijn dan de social justice/racial justice/climate justice warriors die de planeet wel even gaan redden van ... ja, wat eigenlijk precies? Het zijn simpelweg een stel idioten. Zogenaamd moreel verlicht, in werkelijkheid simpelweg lichtelijk tot zeer gestoord. Dat zagen we ook al bij al inmiddels bekende mugshots van radicaal linkse figuren die vorig jaar ten strijde trokken tegen vermeend "systematisch racisme". Een erg apart en enigszins griezelig type mens.
Don Quichot is ook weer van de partij kennelijk.
pi_200897281
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 18:32 schreef HowardRoark het volgende:
Dat zagen we ook al bij al inmiddels bekende mugshots van radicaal linkse figuren die vorig jaar ten strijde trokken tegen vermeend "systematisch racisme".
Wat zei ik? Paars en blauw haar.... _O-
  vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:58:47 #39
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_200897681
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 augustus 2021 18:39 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Wat zei ik? Paars en blauw haar.... _O-
Dat is inderdaad wel het kenmerk van die groep.

:')
pi_200909908
Russisch blusvliegtuig met acht inzittenden neergestort in Turkije

Een blusvliegtuig is neergestort in Turkije. In het vliegtuig, dat geleend werd van Rusland om de bosbranden in Turkije te blussen, zaten vijf Russische militairen en drie Turkse burgers, heeft het Russische ministerie van Defensie bekendgemaakt. Het is nog onduidelijk of de inzittenden zijn omgekomen.

Het Be-200 blusvliegtuig stortte neer in Adana in het zuiden van het land. Het was onderweg naar het nabije Kahramanmaras, waar een natuurbrand woedde na een blikseminslag. Het is onduidelijk hoe de crash heeft kunnen gebeuren.

In Turkije woeden sinds eind juli natuurbranden. De Turkse minister van Buitenlandse Zaken zei deze week dat er in de 16 dagen daarvoor 299 branden waren geblust. Acht mensen kwamen om bij de natuurbranden.
https://nos.nl/artikel/23(...)ergestort-in-turkije
  zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:44:37 #41
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_200910141
Fucking geyl. Ik hoop dat heel de aarde afbrandt.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_200947904
Veel branden Zuid-Italië aangestoken door maffia: 'Kogels vervangen door vuur'.


quote:
In en rond de kerk van het Sicilaanse dorp Paternò zijn honderden bewoners samengekomen. De rouwklokken luiden voor de 30-jarige boer Andrea di Stefano, die afgelopen woensdag omkwam toen hij hielp een natuurbrand te blussen. De trekker waarmee hij een watertank vervoerde kantelde en kwam bovenop hem terecht.

"Een held", noemen veel dorpelingen Andrea. Maar ook "een slachtoffer van criminelen". De brand die hij bluste was op drie verschillende plekken tegelijkertijd aangestoken. Kwade opzet dus, concludeert een groepje mannen voor de kerk.

Het woord dat zij niet gebruiken, gebruikt Emanuele Feltri, een vriend van Andrea, wel. "Criminele bendes die actief zijn op het platteland, die noemen we maffia. Dit zijn maffiose branden. Ze worden aangestoken op het heetste moment van de dag, op dagen waarop er een warme zuidenwind staat. Ze zijn bedoeld om alles te verwoesten."

Zonne-energie
Maffiose organisaties gebruiken branden steeds vaker als wapen, bevestigt Claudio Fava, hoofd van de antimaffiacommissie van het Siciliaanse parlement. De Italiaanse minister van Milieu zei eerder deze week dat 58 procent van de branden op Sicilië dit jaar bewust is aangestoken. Maar volgens Fava, die nauw contact houdt met de lokale brandweer, is het zeker 98 procent.

"Het gebeurt al jaren dat mensen branden aansteken, bijvoorbeeld omdat er geld te verdienen is met het heraanplanten van bossen", legt Fava uit.

Maar hij ziet dat de praktijk zich de laatste jaren heeft uitgebreid. Vooral omdat de economische belangen groter zijn geworden. "We vermoeden dat tegenwoordig ook zonne-energie een rol speelt. Gronden worden in deze regio heel duur verkocht om er zonnepanelen op te plaatsen. Daar gaat veel geld in om."

Daarnaast worden branden door de maffia ook gebruikt als middel om tegenstanders te intimideren, zegt Fava. "De kogels zijn vervangen door vuur. Zo'n brand is snel, efficiënt, en je hebt minder kans om gepakt te worden dan wanneer je met een geladen wapen de straat op gaat."

Dat veel brandstichters ongestraft wegkomen, baart ook Nino Naso, burgemeester van Paternò, zorgen. Vorige week werden twee mensen opgepakt in een dorp verderop, maar dat staat in geen verhouding tot het totale aantal branden in de regio. "Wij investeren in ons dorp veel geld om voor de zomer brandbaar materiaal weg te halen, zodat we natuurlijke branden kunnen voorkomen", vertelt hij. "Maar als criminelen met zo'n natuurgebied andere plannen hebben, staan we machteloos."

De budgetten die hij heeft, spendeert Naso aan het plaatsen van beveiligingscamera's op strategische plekken. Maar een echte oplossing voor het probleem moet van de regering uit Rome komen, zegt hij.

Naast meer budget voor opsporing wil hij dat er op opzettelijke brandstichting door criminelen strengere straffen komen. "Ze moeten bang worden, ze moeten de hete adem van de politie en de overheid in hun nek voelen. Het kan niet dat dit zo doorgaat."

'We hebben hulp nodig'
Ook Emanuele Feltri hoopt dat er snel meer gedaan wordt om nieuwe branden te voorkomen. Bij de brand afgelopen week verloor hij niet alleen zijn vriend Andrea, maar ook een deel van zijn bedrijf. "Olijfbomen van 300 jaar oud. Die zijn onvervangbaar."

Hij is ervan overtuigd dat er een criminele organisatie achter zit. "Ze willen me daar niet hebben. Een aantal jaar geleden werd ik ook al geïntimideerd. Toen vond ik mijn schapen terug met kogels door hun hoofd."

De beste oplossing is volgens hem dat er meer ordediensten komen, die patrouilleren over het Siciliaanse platteland.

"Ik heb toen ik bedreigd werd altijd veel steun gekregen van andere boeren. Het is niet zo dat er niks verandert, en dat iedereen in stilte meedoet met de maffia. Wij willen een eerlijk leven, en een toekomst opbouwen. Maar we hebben hulp nodig. We kunnen dit niet alleen."
:{
pi_200948149
Ik had zondag nog een vakantieganger op Sicilie aan de telefoon, daar was niet echt wat aan de hand.

Elke bosbrandje komt groot in het nieuws alsof het bewijs van klimaatverandering is. Het is even stompzinnig als die VVD-ers van 10 jaar geleden die op een koude dag gingen roepen dat klimaatverandering niet bestaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')