abonnement Unibet Coolblue
pi_201625751
Ik zit momenteel toch weer te geilen op een E46 en dan de 330i. De droom is een M3, maar die vind ik dan toch veel te duur (in aanschaf en onderhoud).

Ik heb vroeger een E46 318i gehad. Daarna een E90 330i met een heerlijke motor. En nu heb ik, wegens gezinsuitbreiding, aan F31 320i (station wagon dus).

Als 2e auto heb ik nu een kleine hatchback, maar ik zit dus te denken / dromen over die weg te doen en een E46 330i er voor in de plaats.

De F31 320i is een prima gezins-auto, alles er op en eraan en best vlot, maar hij doet me niks. Ik vind sedan's ook sowieso het mooist, maar dat terzijde. De 'soul' van BMW zit er totaal niet in. De turbo-motor is best prima maar er zit geen pit en geen geluid in. Het sturen is elektronisch en gevoelloos. En door de station-bouw ook niet lekker om in bochten te gooien.

Die gebreken zou de E46 dus moeten opvangen voor mij. Ik zit alleen te twijfelen of ook die wel genoeg pit heeft. Mijn 320i doet 0-100 in 7.5 seconde. De 330i zou dat in 6.5 seconde moeten doen. Dat is geen gigantisch verschil.

Wat denken jullie daarover? Zou die E46 330i de hunkering naar meer 'pit' en 'sportiviteit' doen stillen?

Daarnaast is de E46 absoluut het mooiste model wat BMW ooit gemaakt heeft, maar ik vind het wel het gaafst in het wit met zwarte lijnen. Zat net even te kijken op Autoscout en Mobile.de maar er staat geen enkele witte 330i op helaas. Sowieso maar enkele witte E46's in zijn algemeen waarvan een deel ook nog geïmporteerd.

Werden E46's in Europa wel in wit (Alpine white volgens mij) OEM geleverd? Of zit ik de zoeken naar een speld in een hooiberg?
pi_201625964
De 330i levert per definitie zo rond de 215pk, geen 230pk.

Een 328i is dan ook een optie, die leveren af fabriek meestal meer dan opgegeven 193pk. De M52 is tevens een robuuster blok dan dan de M54.

Chippen of superchargen is veel veiliger.
pi_201626431
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 21:44 schreef pvdplanet het volgende:
De 330i levert per definitie zo rond de 215pk, geen 230pk.

Een 328i is dan ook een optie, die leveren af fabriek meestal meer dan opgegeven 193pk. De M52 is tevens een robuuster blok dan dan de M54.

Chippen of superchargen is veel veiliger.
Wat bedoel je daarmee? Dat de fabrieksspecificaties niet kloppen? De E46 330i zou namelijk 232 pk moeten leveren.
328i's ga ik ook eens naar kijken dan!
pi_201626688
Deze motor levert op de rollenbank gemiddeld 215 pk, haalt eigenlijk nooit 230 pk.

De V8 uit de 540i zou 286 pk moeten hebben, haalt maar 255.
De E39 M5 heeft 360 pk ipv 400.
N52 3.0 250pk ipv 265.

De M50 en M52 blokken halen altijd hun vermogen, ook bij hoge km standen.
Zo ook de 318i bijvoorbeeld.

Pas na de komst van de turbo worden de fabrieksopgaven per definitie overschreden.

Halle77 op Youtube heeft veel BMW youngtimers op de rollenbank. Je kan de uitslag haast raden. Vanochtend weer een 330i, ik zeg tegen mijn vrouw 'let op 215pk'. En ja hoor...

De Audi 5 cilinders lopen ook meestal wat achter de feiten aan.

50:36min

[ Bericht 15% gewijzigd door pvdplanet op 03-10-2021 22:31:07 ]
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:31:58 #155
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_201626815
Op de rollenbank 215 PK is helemaal niet slecht bij 231 PK aan de krukas. ;)

On-topic: denk niet dat er nog een fatsoenlijke E46 330i te vinden is. Maar als je er toch ééntje vindt, heeft die hopelijk een handbak. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_201626886
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 22:31 schreef Hyperdude het volgende:
Op de rollenbank 215 PK is helemaal niet slecht bij 231 PK aan de krukas. ;)

On-topic: denk niet dat er nog een fatsoenlijke E46 330i te vinden is. Maar als je er toch ééntje vindt, heeft die hopelijk een handbak. :P
Dat sowieso, anders laat ik hem staan.

Zilverkleurig kan wellicht ook nog, maar wit is toch wel de droom. En dan moet voor de rest natuurlijk ook nog alles kloppen, van interieur tot velg en staat van dienst.

Zal wel lastig worden :)
pi_201626904
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 22:24 schreef pvdplanet het volgende:
Deze motor levert op de rollenbank gemiddeld 215 pk, haalt eigenlijk nooit 230 pk.

De V8 uit de 540i zou 286 pk moeten hebben, haalt maar 255.
De E39 M5 heeft 360 pk ipv 400.
N52 3.0 250pk ipv 265.

De M50 en M52 blokken halen altijd hun vermogen, ook bij hoge km standen.
Zo ook de 318i bijvoorbeeld.

Pas na de komst van de turbo worden de fabrieksopgaven per definitie overschreden.

Halle77 op Youtube heeft veel BMW youngtimers op de rollenbank. Je kan de uitslag haast raden. Vanochtend weer een 330i, ik zeg tegen mijn vrouw 'let op 215pk'. En ja hoor...

De Audi 5 cilinders lopen ook meestal wat achter de feiten aan.

50:36min
Oke, interessant. Dus jij denkt dat de 328i en 330i elkaar qua performance niet veel ontlopen? Maar dat de 328i nog een beter blok heeft ook?
pi_201628100
Verschil is niet zo groot. De M52(tu) heeft een kabelbediende gasklep, hierdoor reageert de motor wat fijner op het gas. De M54 heeft ook de reputatie olie te zuipen.

Overigens zou ik eerst naar de opties en staat van de auto kijken, dan de motor en als de kleur dan ook goed is mooi meegenomen.

Zo zitten we hier al met 2 zwarte auto's terwijl het een ramp is om netjes te houden.
pi_201628485
Toen ik mijn 218pk n53 op de rollenbank zette kwam er inderdaad ook maar iets van 180pk uit (op de wielen weliswaar) maar gelukkig viel er met software iets aan te doen (ik heb de mazzel dat 325i en 330i n53 voornamelijk software verschil hebben)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_201653549
Binnenkort nieuwe remmen er onder (bij pvdplanet) en gelijk maar even nieuwe bouten, want ik ga toch liever over op grijs/zilver ivm standaard BMW zwart.
Ben er al achter dat standaard BMW bouten voor een e93 m12x1,5 x26mm zijn.
Maakt het nog uit welk merk ik neem? Waar komen de originele BMW bouten vandaan? Dan koop ik gewoon datzelfde merk maar dan grijs. Thanks!

[ Bericht 0% gewijzigd door DX11 op 05-10-2021 23:02:37 ]
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_201662385
Ruitenwissermotor 130i na 15 jaar. Motor draait maar kon ruststand niet vinden:





Oude BMW branded Valeo (197 Euro) vs nieuwe OEM Valeo (60 Euro)

Alles werkt weer na behoren, 15 min werk
pi_201675634
Heb een mooie e46 330i gevonden uit het jaar 2000. Gunstige prijs ook, aardig wat kilometers gelopen (220k) maar dat lijkt me niet meer dan normaal (en misschien zelfs wenselijk?) voor een auto van 20 jaar oud.

De eigenaar geeft eerlijk toe dat de auto wat olie verbruikt. Hij schat 1 liter per 2000 km.

Dat klinkt niet leuk, maar na even Googelen schijnen enorm veel E46's hier last van te hebben, vooral met het M54 motorblok. Velen zien dit zelfs als een 'normaal' olieverbruik.

Wat denken jullie? Ervaringen?

Interessante link:
https://brzoapp.com/bmw-e46-oil/
pi_201675835
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:37 schreef matigeuser het volgende:
Heb een mooie e46 330i gevonden uit het jaar 2000. Gunstige prijs ook, aardig wat kilometers gelopen (220k) maar dat lijkt me niet meer dan normaal (en misschien zelfs wenselijk?) voor een auto van 20 jaar oud.

De eigenaar geeft eerlijk toe dat de auto wat olie verbruikt. Hij schat 1 liter per 2000 km.

Dat klinkt niet leuk, maar na even Googelen schijnen enorm veel E46's hier last van te hebben, vooral met het M54 motorblok. Velen zien dit zelfs als een 'normaal' olieverbruik.

Wat denken jullie? Ervaringen?

Interessante link:
https://brzoapp.com/bmw-e46-oil/
Verbruikt ie of lekt ie? Lekken willen ze namelijk ook wel doen en dat is (relatief) eenvoudig op te lossen. Ik heb een E39 met de M54 en moest elke 10000km een litertje bijvullen. Inmiddels alles gefixt.
pi_201675887
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:52 schreef t-star het volgende:

[..]
Verbruikt ie of lekt ie? Lekken willen ze namelijk ook wel doen en dat is (relatief) eenvoudig op te lossen. Ik heb een E39 met de M54 en moest elke 10000km een litertje bijvullen. Inmiddels alles gefixt.
Zal het nog eens navragen maar hij zei 'gebruiken' en noemde het 'normaal'.

1 liter per 10k of per 2k, dat scheelt nogal flink!
pi_201675945
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 21:55 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Zal het nog eens navragen maar hij zei 'gebruiken' en noemde het 'normaal'.

1 liter per 10k of per 2k, dat scheelt nogal flink!
Scheelt inderdaad wel. Ik zou me niet echt prettig voelen bij 1:2000 olieverbruik, maar misschien stel ik me aan :) ook praktisch gezien, steeds bijvullen en altijd zorgen dat je olie bij je hebt. Te veel gedoe wat mij betreft.
pi_201680921
De zuigerringen van de m50 en m52 (1.5mm) zijn dikker dan die van de M54 (1.2mm)

Dan is de kans op olie zuipen bij de 330i na 200.000 km wel extra aanwezig.

Nieuwer is niet altijd beter.
pi_201686221
Omdat iedereen er zo graag over leest.. De elektronica problemen van de E34 540i ;(
Vandaag ging 'ie voor de APK (alleen een kentekenlampje moest vervangen worden) en hij ging meteen ook even doormeten. Eigenlijk dezelfde bevinding als ik: iets meer verbruik dan wat helemaal top is, maar niet zo dat binnen een dag de accu leeg is. Nu de oude Bosch accu er in zit (9 jaar oud) doet 'ie het eigenlijk prima. Ik was 4 dagen weg voor werk en startte daarna gewoon. De 2 jaar oude Varta heb ik dus volgeladen en 5 dagen later getest met de test functie van de druppellader en gaf al rood aan. Na 1 dag was 'ie al oranje. Dus voor mij zeker geen Varta meer, 2 accu's naar de poep. De 540i gaat binnenkort in de garagebox en als 'ie er weer uit komt gooi ik daar en nieuwe Bosch in.

Maar goed, dat hoofdstuk kan dus afgesloten worden. Genoeg dingen te doen verder nog. De achterklep werkt soms wel soms niet en moet toch echt eens de sideskirts er af gaan halen om te zien hoe het met de dorpels is -O-

Ik had een tijd contact met iemand die een mooie (denk ik, niet in het echt gezien) 120d verkocht in de uitvoering die ik wilde. Maar kreeg maar moeilijk reactie en uiteindelijk is de advertentie er ook afgehaald. Hij zocht nog een vervangende auto (al 2 maanden ofzo), dus dat schiet niet op. Heb nu m'n oog laten vallen op een wat aparte auto die zeker niet bij iedereen geliefd is, maar ik vind ze zelf erg leuk: de Audi A2. Lekker goedkoop om gewoon naar het werk mee te rijden. Met deze brandstofprijzen is dat misschien wel de beste optie. De 1.4 TDI vind ik dan het meest aantrekkelijke. Heb in het verleden weleens met de 1.4 benzine gereden en vond het een verrassend leuk ding. Maar met een turbootje is de TDI denk ik net wat leuker. Die heb je in 75 en 90pk, maar die laatste is vrij zeldzaam dus zal wel een 75pk worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 08-10-2021 21:14:07 ]
  zondag 10 oktober 2021 @ 16:14:40 #168
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_201706243
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2021 20:50 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
...de Audi A2. ...
Bauhaus on wheels. :)
Wel tellerterugdraaikandidaten. Dingen zijn al best oud, ook al zie je dat er niet direct vanaf.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_201707236
quote:
0s.gif Op zondag 10 oktober 2021 16:14 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Bauhaus on wheels. :)
Wel tellerterugdraaikandidaten. Dingen zijn al best oud, ook al zie je dat er niet direct vanaf.
Klopt, veel is ook import. Die ik nu op het oog heb ook, maar wel een vroege import. Ziet er verder ook netjes uit, zonder versleten knopjes (wat ze al vrij snel hebben). Maar ja, voor 2k ongeveer durf ik nog wel een gokje te wagen.
  maandag 11 oktober 2021 @ 08:57:09 #170
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_201712913
A2, ik snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen daat wat op tegen heeft. Ik vind het een leuke auto om te zien eigenlijk :)

Zoiets zou leuk zijn om een 1.8T uit een oude Audi S3 in te swappen.. :+
Life's like music, get the rhythm..
pi_201713461
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 08:57 schreef NoComment het volgende:
A2, ik snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen daat wat op tegen heeft. Ik vind het een leuke auto om te zien eigenlijk :)

Zoiets zou leuk zijn om een 1.8T uit een oude Audi S3 in te swappen.. :+
Mee eens! En aluminium is natuurlijk zeer geschikt als winterbak :P
Haha dat zou wel een mooie sleeper zijn ja!
  woensdag 13 oktober 2021 @ 10:39:22 #172
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_201738804
i4 M50 AWD


Met motorgeluidjes vanaf 9.25.

PS. Hou je oude 6-pitter maar voor het geluid. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_201739519
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 10:39 schreef Hyperdude het volgende:
i4 M50 AWD


Met motorgeluidjes vanaf 9.25.

PS. Hou je oude 6-pitter maar voor het geluid. :P
Hoop dat het nooit verboden gaat worden om een benzine auto te bezitten in Nederland. Ook al rij ik er heel weinig mee, mijn e93 is mij heilig en ik hoop hem nog heel veel jaar te houden. (Zit nu op 88k km en rij zo'n 5000 per jaar dus denk dat hij nog wel even mee gaat)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  woensdag 13 oktober 2021 @ 11:50:48 #174
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_201739622
Stoomauto's zijn ook nooit verboden. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_201740161
En toch mag je met bepaalde benzine/diesels niet meer in steden komen (in iedergeval in duitsland en belgie, nederland zal snel volgen) Maar de benzine auto zat op een gegeven moment niet meer te doen zijn, als je straks 4 euro per liter moet gaan betalen zal je hem snel laten staan. En de kosten van onderdelen gaan alleen maar duurder worden.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')