abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201072308
Hier had ik hem voor gekocht:
en dan 27:28 ongeveer.
Zo zeg, maar weer tijd proberen vrij te maken want nu wil ik het kunnen doen ook.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_201075979
quote:
14s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 17:51 schreef Lienekien het volgende:

Voor zover ik weet kun je bij dure (DUUR) Bernina’s een stitch regulator gebruiken die bij fmq voor gelijkmatige steken zorgt. Daar is trouwens niet eens iedereen enthousiast over.
Oh echt? Ik heb een Bernina, en ik zat er over te denken om mijn machine volgend jaar uit te breiden met zo'n stitch regulator. Waar heb je dat gehoord/gelezen?
  donderdag 26 augustus 2021 @ 08:34:13 #103
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201076123
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 08:11 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Oh echt? Ik heb een Bernina, en ik zat er over te denken om mijn machine volgend jaar uit te breiden met zo'n stitch regulator. Waar heb je dat gehoord/gelezen?
Als je een Bernina hebt waar hij op past, lijkt het me ook een aantrekkelijke uitbreiding. Waarschijnlijk las ik het in een Bernina facebookgroep waar iemand vroeg naar ervaringen.

Je kunt voor alles voors en tegens vinden, dus het zegt vrij weinig. Toen ik ontdekte dat het bestond, heb ik ook serieus naar een nieuwe Bernina zitten kijken, om de BSR. Ben toen toch aan de slag gegaan op twee machines die ik al heb en ik krijg het fmq daarop inmiddels wel zo goed voor elkaar dat ik patronen kan maken zonder dat de draad steeds breekt. Voor een gelijkmatig stiksel is het dan vooral oefenen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201076237
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 08:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als je een Bernina hebt waar hij op past, lijkt het me ook een aantrekkelijke uitbreiding. Waarschijnlijk las ik het in een Bernina facebookgroep waar iemand vroeg naar ervaringen.

Je kunt voor alles voors en tegens vinden, dus het zegt vrij weinig. Toen ik ontdekte dat het bestond, heb ik ook serieus naar een nieuwe Bernina zitten kijken, om de BSR. Ben toen toch aan de slag gegaan op twee machines die ik al heb en ik krijg het fmq daarop inmiddels wel zo goed voor elkaar dat ik patronen kan maken zonder dat de draad steeds breekt. Voor een gelijkmatig stiksel is het dan vooral oefenen.
Ik denk dat ik het in de winkel gewoon eens uitgebreid moet proberen, die BSR, voordat ik hem koop.

Wat voors en tegens betreft: ik heb dus slechte ervaringen met Yuki, die mijn man en ik al grappend Yucky noemen. Ik had mijn oude, vrij goedkope naaimachine (290 Euro kostte die nieuw toen) die ik al 10 jaar had ingeruild voor een nieuwe Yuki. 3 maanden frustratie gehad. Dat ding kon nog niet eens een rechte steek fatsoenlijk afleveren. Het was nét een beetje scheef, en niet recht. Alles geprobeerd, echt alles (verschillend stof ander garen, andere naalden, voetdruk veranderen, spanning veranderen...), drie keer terug gegaan met de machine. Volgens de machinehandelaar was dat allemaal normaal. Ik had spijt en zat er zelfs over te denken om ergens dezelfde goedkope naaimachine weer terug te kopen en de Yuki uit het raam te flikkeren. Geen idee wat dat was. Misschien een maandagochtendmodelletje? Als ik 'Yuki' hoor krijg ik nog steeds stuiptrekkingen.

Gelukkig was er net een nieuwe naaimachinehandel 'in town'. Daar heb ik de nieuwe Yuki ingeruild voor een tweedehands Bernina, met bijbetaling. Daar heb ik geld op verloren. Maar die Bernina beviel zo goed dat ik driekwart jaar later een nieuwe en flink wat modernere Bernina heb gekocht. Geen seconde spijt van. Het is elke keer weer een feestje om achter de machine te zitten. En hij is dus uitbreidbaar.
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:03:48 #105
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_201094754

Een shirt voor zoon gemaakt *O*
Hij wil hem niet passen ;( in real life ziet het er echt netter uit :)
pi_201095503
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 13:03 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]

Een shirt voor zoon gemaakt *O*
Hij wil hem niet passen ;( in real life ziet het er echt netter uit :)
Wat een leuk shirt
We have far more in common than that which devides us..
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:39:26 #107
346653 Ceviche
pi_201096006
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 13:57 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Wat een leuk shirt
Dank je O+ ben er ook heel blij mee. Naaien is een nuttige vaardigheid :Y
pi_201096259
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 14:39 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Dank je O+ ben er ook heel blij mee. Naaien is een nuttige vaardigheid :Y
Jazeker, mijn kledingkast is ook een stuk kleuriger dan 2-3 jaar geleden en met leukere spullen die in mijn maat niet te koop zijn
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:18:26 #109
346653 Ceviche
pi_201096450
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 15:04 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Jazeker, mijn kledingkast is ook een stuk kleuriger dan 2-3 jaar geleden en met leukere spullen die in mijn maat niet te koop zijn
Dat vraag ik me wel af, ik heb op mp veel naaibladen gekocht, knipmode, en die hebben ook wat plussize patronen maar ik vind dat nogal vormeloze dingen. De normale patronen gaan ook tot maat 54. Ik ben benieuwd of dat vormeloze in het patroon zit (een overhemdjurk is natuurlijk al anders dan een broek/trui) of dat dit iets plussize-eigen is. Nu ben ik zelf ook niet de dunste (maat 44-46 ongeveer) dus ik vind dat wel een dingetje. Wat denk jij?

Ik heb stof gekocht om voor mezelf wat shirts te maken, dus dan kan ik het een beetje uittesten.
pi_201096570
Ik heb eerst een flink aantal tunieken gemaakt, nu heb ik een paar goede broek patronen. Ik was al jaren op zoek naar een fijne donkerbruine broek, maar nergens te koop. Die ga ik binnenkort maar zelf maken
En ik heb een paar (wel wijde) patronen van het australische merk stylearc.
De tunieken heb ik wat aangepast naar meer "middel", variaties op mouw en hals. Maar er ook wat gemaakt met een col erop in de winter.
pi_201097494
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 15:18 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Dat vraag ik me wel af, ik heb op mp veel naaibladen gekocht, knipmode, en die hebben ook wat plussize patronen maar ik vind dat nogal vormeloze dingen. De normale patronen gaan ook tot maat 54. Ik ben benieuwd of dat vormeloze in het patroon zit (een overhemdjurk is natuurlijk al anders dan een broek/trui) of dat dit iets plussize-eigen is. Nu ben ik zelf ook niet de dunste (maat 44-46 ongeveer) dus ik vind dat wel een dingetje. Wat denk jij?

Ik heb stof gekocht om voor mezelf wat shirts te maken, dus dan kan ik het een beetje uittesten.
Ik heb eigenlijk al lang geen Knip of Burda of patroonbladen meer. Maar gingen de gewone maten niet tot 44-46 in die bladen? Dan zou je toch goed moeten zitten?

Ik weet dat de Ottobre niet aan rondingsdicriminatie doet en ze bieden alle patronen aan voor maat 34 tot en met, als ik het goed heb, maat 56? Zoiets?

Verder volg ik nog een dame op Youtube, die gewoon zalige down-to-earth fimpjes heeft. Ze is plus size en ze doet regelmatig reviews van patronen. Het is wel in het Engels.
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:02:40 #112
346653 Ceviche
pi_201097751
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 16:35 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Ik heb eigenlijk al lang geen Knip of Burda of patroonbladen meer. Maar gingen de gewone maten niet tot 44-46 in die bladen? Dan zou je toch goed moeten zitten?

Ik weet dat de Ottobre niet aan rondingsdicriminatie doet en ze bieden alle patronen aan voor maat 34 tot en met, als ik het goed heb, maat 56? Zoiets?

Verder volg ik nog een dame op Youtube, die gewoon zalige down-to-earth fimpjes heeft. Ze is plus size en ze doet regelmatig reviews van patronen. Het is wel in het Engels.
De knipmode gaat tot 54 :Y maar dat zijn de normale patronen die geshowd worden door dunne modellen. Dus die staat het sowieso goed :+
Ze hebben een plussize rubriek, die modellen worden geshowd door plussize modellen. Maar juist die patronen vind ik zo vormeloos. Daardoor krijg ik het gevoel dat de normale patronen nog vormelozer worden (als je die maakt in een grote maat).
pi_201098045
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 17:02 schreef Ceviche het volgende:

[..]
De knipmode gaat tot 54 :Y maar dat zijn de normale patronen die geshowd worden door dunne modellen. Dus die staat het sowieso goed :+
Ze hebben een plussize rubriek, die modellen worden geshowd door plussize modellen. Maar juist die patronen vind ik zo vormeloos. Daardoor krijg ik het gevoel dat de normale patronen nog vormelozer worden (als je die maakt in een grote maat).
Hier staan heel veel patronen tussen (sommige links werken niet meer trouwens)
https://curvysewingcollective.com/resources/plus-size-patterns/
  maandag 30 augustus 2021 @ 11:57:17 #114
346653 Ceviche
pi_201138309

Nog een shirt voor mijn tweejarige, nu met katten/honden in botsauto's in de ruimte 8-)
  maandag 30 augustus 2021 @ 11:57:43 #115
346653 Ceviche
pi_201138316
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 17:32 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Hier staan heel veel patronen tussen (sommige links werken niet meer trouwens)
https://curvysewingcollective.com/resources/plus-size-patterns/
Ah thanks ^O^
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:39:04 #116
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_201155879
Ik denk even mee. Burda heeft meestal wel leuke kleding ook in grote maten.
Patrones wel eens geprobeerd? Een keer je eigen maten vergelijken met de patrones maattabel is een idee.
Meestal in patrones normale kleding maar dan voor grote maten.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:17:45 #117
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_201156417
Sinds ik zelf naai heb ik wel geleerd om nooit naar maten te kijken bij naaipatronen. Vooral meten, meten, meten.
En dan kom je dus op een jurk in vier verschillende maten die je vloeiend laat overlopen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:52:13 #118
346653 Ceviche
pi_201156922
Dat zijn allemaal goede tips! Houd ik zeker in het achterhoofd.
Ben nu wat beginnerstapjes aan het zetten om voor mezelf iets te naaien. Was nog een hele uitdaging om uit te vinden wat nou het verschil is tussen vlieseline, naadband en rekbare versteviging. En dan heb ik het nog niet eens over het toepassen ervan.
Misschien toch maar eens een naaiboek kopen ofzo want ik vind de info in de knipmode vrij summier.
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:03:21 #119
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201157050
Het Knipmode Handboek is op zich een prettig naslagwerk.

Het meeste heb ik toch geleerd van YouTubefilmpjes.
  zaterdag 4 september 2021 @ 18:03:19 #120
346653 Ceviche
pi_201212518
Nu ben ik bezig een T-shirt te naaien met een hals, het is een ronde hals met een klein v'tje erin (of een v-hals die heel rond loopt).
Maar ik kom niet uit de hals. Ik vind het eerlijk gezegd wat vaag/verwarrend geschreven, maar dat kan ook mijn gebrek aan ervaring zijn.
Is er iemand die hier wat licht op kan werpen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerst moet ik een lange reep uit de stof knippen.

Of bedoelen ze gewoon dit?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201212826
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 18:03 schreef Ceviche het volgende:
Nu ben ik bezig een T-shirt te naaien met een hals, het is een ronde hals met een klein v'tje erin (of een v-hals die heel rond loopt).
Maar ik kom niet uit de hals. Ik vind het eerlijk gezegd wat vaag/verwarrend geschreven, maar dat kan ook mijn gebrek aan ervaring zijn.
Is er iemand die hier wat licht op kan werpen?

SPOILER
Eerst moet ik een lange reep uit de stof knippen.

Of bedoelen ze gewoon dit?
SPOILER
Ja plaatje klopt volgens mij. En dat is dus een lange reep (bij stretch stof 75-80% van de omvang van de hals). Die reep naai je aan de korte kant aan elkaar, vouw je dubbel en vastspelden (rekkend) aan de hals. Ik rijg het meestal wel even (ook weer rekend), want uithalen is stom. En daarna (als ik er niet helemaal zeker van ben of het goed zit) naai ik het vast met de grootste rechte steek (is makkelijker uithalen). Is het goed dan met een kleine zigzag vastzetten.
Maar dit is mijn manier, iedereen heeft een eigen manier denk ik.
  zaterdag 4 september 2021 @ 19:09:59 #122
346653 Ceviche
pi_201213266
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 18:32 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ja plaatje klopt volgens mij. En dat is dus een lange reep (bij stretch stof 75-80% van de omvang van de hals). Die reep naai je aan de korte kant aan elkaar, vouw je dubbel en vastspelden (rekkend) aan de hals. Ik rijg het meestal wel even (ook weer rekend), want uithalen is stom. En daarna (als ik er niet helemaal zeker van ben of het goed zit) naai ik het vast met de grootste rechte steek (is makkelijker uithalen). Is het goed dan met een kleine zigzag vastzetten.
Maar dit is mijn manier, iedereen heeft een eigen manier denk ik.
Ah, dank je.
Ik ben dit al een week aan het lezen en het wilde niet klikken.
Maar dit is dan wel andersom? Ipv van buiten (goede kant) naar binnen vouwen, moet het van binnen naar buiten gevouwen worden?
Ik ga het gewoon maar proberen denk ik, evt heb ik nog stof voor een 2e exemplaar mocht dit mislukken.
pi_201213534
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 19:09 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Ah, dank je.
Maar dit is dan wel andersom? Ipv van buiten (goede kant) naar binnen vouwen, moet het van binnen naar buiten gevouwen worden?
Ik ga het gewoon maar proberen denk ik, evt heb ik nog stof voor een 2e exemplaar mocht dit mislukken.
T is heel raar (kan er ook maar niet aan wennen) maar de halsbies ligt op de goede kant van de stof
pi_201215539
Die halsbies gewoon vastspelden zoals de plaatjes het zeggen en dan kijken of het klopt. Bij twijfel vastzetten met een rijgsteek zodat je geen last hebt van de spelden en alles nog beter van alle kanten kan bekijken.
  zaterdag 4 september 2021 @ 21:41:48 #125
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201216054
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 september 2021 19:09 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Ah, dank je.
Heb je ook een foto van hoe het moet worden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')