abonnement Unibet Coolblue
pi_200499309
quote:
Waarom zonnepanelen in Noord-Holland Noord bij veel zon steeds vaker uitschakelen

Het klinkt tegenstrijdig, maar te veel zon zorgt er steeds vaker voor dat zonnepanelen tijdelijk uitschakelen. Op veel plekken kan het elektriciteitsnet het opwekken van zulke grote hoeveelheden stroom niet aan. Dat voelen de eigenaren in de portemonnee. Volgens netbeheerder Liander worden de problemen alleen maar groter, want het aantal zonnepanelen groeit harder dan het net aan kan.

Als de zon fel schijnt, wordt er veel groene stroom opgewekt wat in grote hoeveelheden door de stroomkabel onder de grond gaat. Dat past niet altijd en dat heeft op veel plaatsen files op het elektriciteitsnet tot gevolg. Hierdoor loopt de spanning hoog op. Om te voorkomen dat zonnepanelen en andere apparatuur doorbranden en de spanning nog hoger oploopt, schakelen ze bij 253 volt automatisch uit.

Hierdoor lopen bewoners met zonnepanelen inkomsten mis. Niet alleen omdat zij tijdelijk geen stroom kunnen opwekken, ook omdat zij geen stroom aan het elektriciteitsnet kunnen terugleveren wat eigenaren normaal gesproken geld oplevert. Om hoeveel geld het precies gaat, verschilt per geval en is dus moeilijk te zeggen.
Tientallen klachten

De afgelopen maanden kwamen er tientallen klachten uit de provincie bij Liander binnen. Vooral uit Noord-Holland Noord. Hier gaat volgens Peter Hofland, woordvoerder bij Liander, nog een groter aantal klachten achter schuil. In totaal gaat het om zeker 100 locaties met problemen rondom teruglevering van stroom.

Ook de provincie Noord-Holland, die in 2019 in samenwerking met LTO Noord een proef startte met zonnepanelen op agrarische daken, stuitte op knelpunten. "De resultaten van de proef vielen tegen, omdat het elektriciteitsnet in agrarisch gebied doorgaans te dun is om grote hoeveelheden zonne-energie mee te kunnen vervoeren", laat de woordvoerder van de provincie weten.

Ook in de Regionale Energiestrategie (RES) 1.0, waarin de plaatsing van zonnepanelen als een van de oplossingen voor het halen van de klimaatdoelen wordt gezien, wordt gewezen op de grenzen van de capaciteit van het net in Noord-Holland Noord.

De vraag naar de capaciteit op het stroomnet groeit volgens Hofland zeer snel. Uit de meest recente cijfers van Liander blijkt dat het aantal woningen met zonnepanelen in Noord-Holland steeg van 123.000 in 2019 naar 160.000 in 2020. Een toename van 30 procent.

Verzwaren netwerk

Het elektriciteitsnet is niet op de ontwikkelingen die voorkomen uit het Klimaatakkoord ingesteld. Hierdoor moet het net de komende tijd worden verzwaard. "We werken er met man en macht aan, maar het gaat enkele jaren duren", aldus Hofland. Ook de provincie kijkt samen met netbeheerders naar oplossingen om het elektriciteitsnet te kunnen ontzien.

Volgens Hofland zou het afbouwen van de subsidie, die het mogelijk maakt om opgewekte stroom terug te leveren aan het netwerk en af te trekken van het eigen gebruik, deels de oplossing kunnen bieden. "Die regeling is dusdanig populair dat mensen zelf opgewekte energie massaal gaan terugleveren waardoor je een piek krijgt van zonne-energie op één specifiek moment. En op die piek moeten wij de netten ontwerpen."

Opslaan elektriciteit

Hofland is groot voorstander van een financiële prikkel in de vorm van een opslag-subsidie die ertoe leidt dat mensen de elektriciteit zelf op een later moment gaan gebruiken of buiten piekmomenten om terugleveren.

Het zou er volgens hem voor kunnen zorgen dat de kosten van het elektriciteitsnet binnen de perken worden gehouden. Er zijn al mogelijkheden voor het opslaan van elektriciteit in de vorm van (thuis)batterijen, maar die zijn enorm duur. "We zijn er nog niet. We zitten nog echt in de overgangsfase."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)s-vaker-uitschakelen

Het budget is helaas op, er is slechts geïnvesteerd in zonnepanelen en montage.

Energie opslaan zal niet gaan op je powerbank en zelf gebruiken is ook lastig als je altijd overdag weg bent.
Veel plezier met de zonnepanelen. Het is gelukkig een stuk koeler op zolder. Alleen de FM radio ontvangst is minder.

[ Bericht 2% gewijzigd door sp3c op 23-07-2021 15:10:40 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200499459
Off-grid gaan werken met een dikke UPS. :)
Zullen de energieleveranciers leuk vinden.

Neemt wel wat ruimte in, maar dan heb je ook wat.

pi_200499534
Leuk allemaal wel.

Elektriciteitsnet overbelast omdat we allemaal elektrisch moeten rijden, teveel stroom opgewekt, te weinig stroom opgewekt door zonsverduistering, te veel wind, te weinig wind, dode vogels.

Waarom zetten we niet gewoon een paar kerncentrales neer, ben je van het gezeur af.
pi_200499535
Toevallig verschijnt ook dit nieuwsbericht;
quote:
HOLLANDS KROON – Het elektriciteitsnet in Hollands Kroon is overbelast. Om het probleem op te lossen worden de komende jaren veel maatregelen genomen.

De overbelasting heeft volgens de gemeente Hollands Kroon te maken met de datacenters, de bouw van nieuwe huizen en economische groei. Hierdoor wordt het nemen van duurzame maatregelen en de uitbreiding van bedrijven moeilijker.

Liander gaat de komende jaren fors investeren in het netwerk. Er komen onder andere 30 tot 50 transformatorhuisjes bij in Hollands Kroon. In overleg met de gemeente wordt de komende periode bepaald waar deze komen te staan. Het project loopt tot het jaar 2030.

Via www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurten wordt bekend gemaakt welke locaties worden gekozen.

Bedrijven ondervinden nu al problemen, onder andere met het terugleveren van stroom bij gebruik van zonnepanelen. Bij particulieren wordt niet meer in alle gevallen toestemming gegeven voor het terugleveren van stroom.
konden we energie maar ergens kinetisch opslaan.
In Zwitserland is men hier enthousiast mee bezig.
https://www.deingenieur.n(...)laan-in-blokkentoren

De tijdelijke opslag van energie is momenteel een gat in de markt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200499550
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:42 schreef Sapstengel het volgende:
Leuk allemaal wel.

Elektriciteitsnet overbelast omdat we allemaal elektrisch moeten rijden, teveel stroom opgewekt, te weinig stroom opgewekt door zonsverduistering, te veel wind, te weinig wind, dode vogels.

Waarom zetten we niet gewoon een paar kerncentrales neer, ben je van het gezeur af.
nou, een (flinke) stijging van het waterpeil is al voldoende om een kerncentrale in alarmfase te brengen.

zet 'm dan wel op het hoogste deel van het land.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200499593
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:44 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

nou, een (flinke) stijging van het waterpeil is al voldoende om een kerncentrale in alarmfase te brengen.

zet 'm dan wel op het hoogste deel van het land.
Dat is volgens mij limburg, maar ook niet de oplossing. Ga er alleen vanuit dat we hier geen tsunami's krijgen als in Japan, dus moet goed komen.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 12:19:36 #7
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_200499989
Leuk he, eerst iedereen aan de zonnepanelen verslaafd laten raken door de saldering/teruglevering en nu kan het ineens niet meer :')

Zit je dan met je panelen duur te doen die niet renderen en terugverdientijd die jaren later wordt :') en daarna kun je weer nieuwe panelen kopen want die je had zijn oud en versleten. Op de boot naar India of Bangladesh waar ze of door kinderhandjes uit elkaar gehaald worden of gedumpt

Vooruitgang :B
pi_200500116
Dit is een probleem wat minstens meerdere jaren zal duren, misschien wel minstens 5 jaar.
Het is niet een kwestie van even wat apparatuur bijplaatsen of kabels trekken.

Tegen die tijd is er wellicht een nieuwe generatie zonnecellen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_200500233
De oplossing van Samsom en de rest van de PvdA, met steun van GroenLinks, is dat we bomen in Letland laten omhakken, die vermalen tot "biomassa", en dit hier in grote houtkachels verbranden.
pi_200500310
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
Toevallig verschijnt ook dit nieuwsbericht;
[..]

konden we energie maar ergens kinetisch opslaan.
In Zwitserland is men hier enthousiast mee bezig.
https://www.deingenieur.n(...)laan-in-blokkentoren

De tijdelijke opslag van energie is momenteel een gat in de markt.
Dit is toch ook wel lomp he. Een hele hoop datacenters toestaan en er dan blijkbaar geen rekening mee houden dat de infrastructuur het niet aan kan.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 23 juli 2021 @ 12:41:45 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200500332
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:34 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
De oplossing van Samsom en de rest van de PvdA, met steun van GroenLinks, is dat we bomen in Letland laten omhakken, die vermalen tot "biomassa", en dit hier in grote houtkachels verbranden.
Wat heeft dit met het terugleveren door zonnepanelen te maken? :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 23 juli 2021 @ 12:43:02 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200500354
Voor particulieren is er al een oplossing:
https://www.tesla.com/nl_nl/powerwall
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200500417
quote:
16s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:43 schreef Starhopper het volgende:
Voor particulieren is er al een oplossing:
https://www.tesla.com/nl_nl/powerwall
quote:
De aanschafprijs is ¤9.075
Om dit om te zetten moet er dus ook nog een omvormer worden geplaatst, deze zal circa ¤1.300,- kosten. De thuisaccu moet ook nog geïnstalleerd worden wat naar verwachting zo’n ¤500 zal kosten. Deze kosten komen dus nog bij de Tesla Powerwall waardoor de terugverdientijd langer wordt.
10875 euro.
Net nadat je al je spaargeld aan zonnepanelen hebt uitgegeven, mag je nog eens 11k aan accutroep uitgeven.
Nergens staat de levensduur, zou dat 10 jaar zijn?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 23 juli 2021 @ 12:48:06 #14
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200500439
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:42 schreef Sapstengel het volgende:
Leuk allemaal wel.

Elektriciteitsnet overbelast omdat we allemaal elektrisch moeten rijden, teveel stroom opgewekt, te weinig stroom opgewekt door zonsverduistering, te veel wind, te weinig wind, dode vogels.

Waarom zetten we niet gewoon een paar kerncentrales neer, ben je van het gezeur af.
A: omdat als je dat nu in gang zet je met geluk over 20 jaar een kerncentrale hebt.
B: omdat er geen marktpartij is die de risico's durft te dragen.
C: omdat er van de meer dan 600 centrales die wereldwijd gebouwd zijn er geen enkele winstgevend is geweest.

En zo is er nog een hele waslijst.

Eemshaven en de Maasvlakte is het al toegestaan om en centrale te bouwen, maar er is niemand in de markt die het durft, laat staan voor een concurrerende prijs per kWh/h kan.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200500447
Energie opslaan middels treintjes.
https://aresnorthamerica.com/
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 23 juli 2021 @ 12:51:40 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200500499
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:46 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

[..]

10875 euro.
Net nadat je al je spaargeld aan zonnepanelen hebt uitgegeven, mag je nog eens 11k aan accutroep uitgeven.
Nergens staat de levensduur, zou dat 10 jaar zijn?
Er zullen ook wel goedkopere powerwalls zijn neem ik aan.

Maar wat heb je liever, de zonnepanelen uitschakelen en stroom afnemen van het stroomnet of zonnepanelen inschakelen, stroom direct gebruiken en wat je teveel opwekt opslaan voor gebruik in de avond en nacht?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200500538
Is dit niet makkelijk op te lossen met een simpele boiler naast de omvormer? Die trekt vast wel wat volts omlaag.

Duurdere oplossing is een Den Helderse waterstofcentrale.
.
pi_200501298
quote:
16s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:41 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Wat heeft dit met het terugleveren door zonnepanelen te maken? :')
Het is allemaal onderdeel van de klimaathysterie, waardoor zowel het gebruik van zonnenpanelen als biomassa wordt gesubsidieerd, zonder dat daar vooraf goed over is nagedacht.
pi_200501340
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:48 schreef fathank het volgende:

[..]

A: omdat als je dat nu in gang zet je met geluk over 20 jaar een kerncentrale hebt.
B: omdat er geen marktpartij is die de risico's durft te dragen.
C: omdat er van de meer dan 600 centrales die wereldwijd gebouwd zijn er geen enkele winstgevend is geweest.

En zo is er nog een hele waslijst.

Eemshaven en de Maasvlakte is het al toegestaan om en centrale te bouwen, maar er is niemand in de markt die het durft, laat staan voor een concurrerende prijs per kWh/h kan.
Nee, in plaats daarvan is het verbranden van bomen danzij subsidie wel winstgevend.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 13:29:27 #20
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200501365
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 13:27 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Het is allemaal onderdeel van de klimaathysterie, waardoor zowel het gebruik van zonnenpanelen als biomassa wordt gesubsidieerd, zonder dat daar vooraf goed over is nagedacht.
Kolencentrales worden ook gesubsidieerd _O-
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200501373
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:36 schreef Makrelis het volgende:
Off-grid gaan werken met een dikke UPS. :)
Zullen de energieleveranciers leuk vinden.

Neemt wel wat ruimte in, maar dan heb je ook wat.

[ afbeelding ]
Aan wat voor investering moet je denken, denk je? ;)
  vrijdag 23 juli 2021 @ 13:30:40 #22
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200501391
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 13:28 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Nee, in plaats daarvan is het verbranden van bomen danzij subsidie wel winstgevend.
Of gewoon kolen :').

Laat staan dat een kerncentrale subsidievrij gebouwd en draaiende gehouden kan worden .


Ik ben trouwens tegen biomassa opstoken.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200501482
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Aan wat voor investering moet je denken, denk je? ;)
lol, de AEG industriële UPS systemen waar ik mee te maken heb zijn financieel niet bepaald weggelegd voor particulieren. Trouwens vaak gedonder gehad met die dingen omdat men ze nooit wil belasten/ontladen en als 'ie dan een keer nodig is, zakt 'ie door z'n hoeven. Produktiebeleid dit/dat. Halvegaren.
pi_200501532
Op een zonnige dag piekt 1 van de 3 fasen op 248 volt hier, dus dat is nog wel ruim binnen de marge.
Geen uitval gehad.

pi_200501544
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 13:34 schreef Makrelis het volgende:

[..]

lol, de AEG industriële UPS systemen waar ik mee te maken heb zijn financieel niet bepaald weggelegd voor particulieren. Trouwens vaak gedonder gehad met die dingen omdat men ze nooit wil belasten/ontladen en als 'ie dan een keer nodig is, zakt 'ie door z'n hoeven. Produktiebeleid dit/dat. Halvegaren.
Daarom stelde ik de vraag ook ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')