abonnement Unibet Coolblue
pi_200494847
Hoe kijken jullie aan tegen het als christen daten met iemand die niet gelovig is?

Waarom wel/niet doen?

[ Bericht 13% gewijzigd door V_V_V op 23-07-2021 20:32:03 ]
veni vidi vici
pi_200494921
Als christen/moslim/whatever is het juist een stuk makkelijker.

Genoeg moslimsvrienden die trouw zijn en goede vrouwen hebben, bijna geen scheidingen en de man/vrouw rollen zijn duidleijk.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_200494986
quote:
14s.gif Op donderdag 22 juli 2021 22:46 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Als christen/moslim/whatever is het juist een stuk makkelijker.
Hoe bedoel je dit? Het gaat om daten met iemand die niet gelovig is terwijl ik zelf christen ben.

[ Bericht 1% gewijzigd door V_V_V op 23-07-2021 20:33:31 ]
veni vidi vici
  donderdag 22 juli 2021 @ 22:51:07 #4
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200495041
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 22:48 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit? Het gaat om daten met iemand die niet gelovig is terwijl ik zelf christen ben.
Denk dat je er een hoop van zou kunnen leren en er waarschijnlijk sterker en wijzer van zou worden. Wat dat betreft kun je er eigenlijk alleen maar op vooruit gaan. Ik zeg doen!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Moderator donderdag 22 juli 2021 @ 23:26:20 #5
441859 crew  Lenny77
pi_200495693
Zolang er respect is voor beide zienswijzen, is er geen probleem.
Van het moment dat jullie elkaar gaan 'dwingen' en overtuigen gaat het mis.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Vis een optie? donderdag 22 juli 2021 @ 23:46:00 #6
70532 loveli
N
pi_200495836
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 22:48 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit? Het gaat om daten met iemand die niet gelovig is terwijl ik zelf christen ben.
Leeftijd, doel? Als je iemand zoekt om een toekomst mee op te bouwen incl kinderen, dan is het wel handig als jullie normen en waarden overeenkomen. Een tijd geleden was er een topic van een stel dat niet op 1 lijn zat wat betreft schoolkeuze. Het leven is een stuk makkelijker als je over fundamentele dingen hetzelfde denkt.

Elkaars overtuiging respecteren is makkelijk, alleen naar de kerk gaan met de puberkinderen terwijl je wederhelft niet gaat is moeilijk.

Verschil in politieke overtuiging is ook zoiets, een stel waarvan de een Bij1 stemt en de ander FvD zal ook wat meer hobbels tegenkomen dan 2 CDA-ers (tenzij de een team Omtzigt was en de ander De Jonge).

Ik meen dat 4 overeenkomsten ten grondslag staan aan een succesvolle relatie: intelligentie, sociale achtergrond, religie/levensovertuiging en hoeveelheid energie. Een bankhanger en parachutespringer hebben ook moeite om een goede balans te vinden.
crap in = crap out
  Vis een optie? donderdag 22 juli 2021 @ 23:48:11 #7
70532 loveli
N
pi_200495857
Als je verliefd bent maakt het niet echt meer uit, dan doe je toch wat je wilt en niet wat je denkt dat goed voor je is ;)
crap in = crap out
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 22 juli 2021 @ 23:51:59 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200495883
Ik zit in de omgekeerde situatie (zij gelovig, ik niet) en aangezien ze na bijna vier jaar nog steeds mijn vriendin is gok ik dat het prima gaat :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_200495892
Het feit dat je jezelf christen noemt, is het antwoord op je vraag: niet doen.

Zoek een christelijke vrouw of bekeer je tot heiden.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 03:02:26 #10
495022 Fcu030
tittel noch jota
pi_200496490
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 23:54 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Het feit dat je jezelf christen noemt, is het antwoord op je vraag: niet doen.

Zoek een christelijke vrouw of bekeer je tot heiden.
En dan lekker offeren aan Freya om kindjes te baren zeker.
Appletje-Ez houdt van soep
Shine sight on the eternal darkness of the shadow people!
pi_200496854
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 23:54 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Het feit dat je jezelf christen noemt, is het antwoord op je vraag: niet doen.

Zoek een christelijke vrouw of bekeer je tot heiden.
Dit.

Als je jezelf definieert op basis van je overtuigingen is de kans klein dat je gelukkig wordt met iemand die een andere levensovertuiging heeft dan jij. Gewoon lekker in je eigen kring gaan daten.
What's the name of the game?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 23 juli 2021 @ 07:27:12 #12
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200497041
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 23:54 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Het feit dat je jezelf christen noemt, is het antwoord op je vraag: niet doen.

Zoek een christelijke vrouw of bekeer je tot heiden.
Wat een onzin.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_200497175
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 07:27 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Wat een onzin.
Jij zult het nog wel merken met jouw vriendin. Er kunnen wel gradaties zijn in het geloof, in die zin dat zij er meer mee bezig is dan jij. Maar als jij echt ongelovig bent of atheïst en zij echt christelijk, dan zal dat steeds weer tot nieuwe problemen leiden.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 07:55:37 #14
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_200497184
Ik ben atheïst met op veel vlakken katholieke normen en waarden.

Mijn vrouw is Braziliaans en katholiek. Ik vind dit juist een verrijking en ik heb veel geleerd van hoe zij tegen het leven kijkt.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 23 juli 2021 @ 07:56:51 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200497195
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 07:53 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Jij zult het nog wel merken met jouw vriendin. Er kunnen wel gradaties zijn in het geloof, in die zin dat zij er meer mee bezig is dan jij. Maar als jij echt ongelovig bent of atheïst en zij echt christelijk, dan zal dat steeds weer tot nieuwe problemen leiden.
Nou, ik ben benieuwd wanneer het überhaupt voor een eerste minuscuul probleempje gaat zorgen! We kennen elkaar inmiddels 6,5 jaar en hebben dit soort onderwerpen al 6,5 jaar lang regelmatig besproken, wat nog helemaal nooit voor iets anders heeft gezorgd dan een interessante discussie hier en daar (en verder is het in het dagelijkse leven eigenlijk überhaupt niet te merken, het heeft nul invloed). Maar wie weet, ik vermoed dat je het beter weet :)!
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_200497346
Was het anders geweest als het in het dagelijks leven wel elke dag te merken was?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 23 juli 2021 @ 08:31:13 #17
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200497403
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 08:22 schreef Sumppi het volgende:
Was het anders geweest als het in het dagelijks leven wel elke dag te merken was?
Geen idee. Het is natuurlijk een vraag die niet één antwoord heeft, het ligt volledig aan de personen. Sowieso weet je voor je aan een relatie begint natuurlijk wel dusdanig veel over elkaar dat je in elk geval dit gedeelte wel kent en ongetwijfeld meermaals besproken hebt. Prima als zoiets dan een probleem voor je is, dan begin je er waarschijnlijk al niet aan.

Iemand die hevig alle regeltjes die de dominee oplegt wil volgen - zoals veel mensen in de kerk, waar de regeltjes vaak belangrijker zijn dan daadwerkelijk geloven - zal vermoedelijk meer problemen hebben met een niet-christelijke partner dan iemand die zich meer op het geloof an sich richt en niet zo zeer op alle regeltjes.

Het is natuurlijk wel iets waarvan je moet zorgen dat je er een goed beeld bij hebt voor je aan de relatie begint, als het überhaupt een discussie oplevert (in de zin van 'jij hebt het fout, ik heb gelijk, en zo is het') kun je er gelijk wel mee kappen gok ik. Net zoals bijvoorbeeld een kinderwens: als de één dat écht sowieso niet wil en de ander absoluut wel is het gewoon zonde van de tijd en moeite om door te gaan.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_200497415
Mijn ouders waren gelovig, maar hadden bijvoorbeeld niets -meer- met de kerk. Ze waren ook elk van een andere stroming. Thuis merkte ik er amper wat van. Ik ging naar een openbare school en ook andere geloven en niet geloven werden besproken thuis. Ze hadden heel goed in de gaten dat ze dat niet voor mij moesten bepalen. Zelf ben ik niet gelovig.

Ik kreeg een schok toen ik op mezelf ging wonen en voor het laatste jaar naar een christelijke middelbare school ging. Voor een werkstuk mocht ik van een groepsgenoot de evolutietheorie er niet bij betrekken. Toen ik dat wel deed moest op elke pagina van mij komen te staan dat ze het er niet mee eens was. Ook als examenonderwerp werd het overgeslagen met de mededeling dat we dat zelf maar moesten bestuderen als we een hoger cijfer zouden willen op het examen. Ik mocht op zondag niet bellen naar bepaalde klasgenoten en werd raar aangekeken als ik op zondag ging skaten. Samenwonen, wat ik deed, zonder te trouwen was not done. Het grooste deel van de klas ging naar praatgroepen doordeweeks en elke zondag naar de kerk.

Met iemand als mijn ouders zou ik prima een relatie kunnen hebben, maar met iemand voor wie het geloof zo'n groot deel uitmaakt van het dagelijks leven en mensen die daar heel stellig in zijn niet. Als er iemand is overleden wordt er tegen mijn kinderen door familie gezegd dat ze naar de hemel zijn (of een ster zijn geworden). Ik moet dan elke keer weer toevoegen dat zij dat geloven. Het zijn die kleine details waar ik al niet tegen zou kunnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sumppi op 23-07-2021 13:21:33 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_200497457
Ik bedoel, op die middelbare school is er eens voor me gebeden, omdat ik niet op het juiste pad zat. Als er zo over je gedacht wordt in een relatie werkt dat niet.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 23 juli 2021 @ 08:37:35 #20
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200497458
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 08:32 schreef Sumppi het volgende:
Mijn ouders waren gelovig, maar hadden bijvoorbeeld niets -meer- met de kerk. Ze waren ook elk van een andere stroming. Thuis merkte ik er amper wat van. Ik ging naar een openbare school en ook andere geloven en niet geloven werden besproken thuis. Ze hadden heel goed in de gaten dat ze dat niet voor mij moesten bepalen. Zelf ben ik niet gelovig.
Het 'bepalen' voor de (eventuele) kinderen is ook iets wat we bijvoorbeeld wel eens besproken hebben, en dat is voor ons beiden vrij duidelijk: die keuze is aan hen, als ze er vragen over hebben kunnen ze die gewoon stellen. Gezien de plek waar we wonen is de kans vrij groot dat ze naar een christelijke school gaan, omdat de betere scholen hier nou eenmaal christelijk zijn. Als de beste optie toch een niet-christelijke school blijkt, dan gaan ze daar naartoe, het maakt ons beiden niks uit.

Mijn vriendin heeft zelf overigens ook vrij weinig met de kerk, waar het vaak vooral gericht is op geld en op het zo veel mogelijk laten zien hoe enorm gelovig je wel niet bent. Er zitten best goede mensen tussen waar ze al lang mee bevriend is, maar die vriendschap komt veel meer tot uiting in zaken als altijd bij iemand terecht kunnen voor hulp, altijd een luisterend oor hebben en dat soort dingen, dan echt iets gerelateerd aan het geloof. Gewoon vrienden dus, eigenlijk.

Vorige week is bijvoorbeeld een vriendin van haar plotseling overleden, 29 jaren jong. Zij gaat dan echt niet denken dat die nu mooi op een betere plek is of iets dergelijks, ze is er gewoon tamelijk kapot van. Sterker nog, dit soort dingen doen haar behoorlijk twijfelen aan haar geloof, wat je toch minder ziet bij de echt geïndoctrineerde mensen waar het bij wijze van spreken alleen maar 'ze is nu in de hemel, hoera!' is...

Oh en naar de kerk gaan doet ze misschien ook maar een keer of vier per jaar, en vaak niet eens op zondag. Zondag is vaak de enige dag waarop ze niet traint, dus dan gaat ze niet de deur uit, maar rust ze uit van 20+ uur sporten in de week :D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_200497463
Ik zat ook in de omgekeerde situatie. Zij gelovig ik niet. Wij respecteerde mekaar. Helaas deed haar omgeving dat helemaal niet. De keuze werd mij of haar familie.
pi_200497513
Mijn moeder is katholiek, m'n vader gelooft niet. Heeft voor mij een m'n zus nooit en probleem opgeleverd. Denk dat het eraan ligt erg iemand met zijn of haar geloof bezig is. Mijn moeder was dat niet, al zijn we wel naar een Christelijke basisschool gestuurd. Daar hebben we meer van het geloof geleerd dan thuis.

M'n ouders gingen ook gezellig ongehuwd samenwonen in de jaren '70. Is nooit een probleem van gemaakt.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_200497891
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 23:54 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Het feit dat je jezelf christen noemt, is het antwoord op je vraag: niet doen.

Zoek een christelijke vrouw of bekeer je tot heiden.
Soms is het moeilijk om te bepalen of je nou een troll bent of niet :')

Ik als niet-christen ben al 13 jaar gelukkig samen met mijn vrouw, die christelijk is. Het helpt dat ik ook erg geïnteresseerd ben in theologie en het christendom (ik lees aanzienlijk meer bijbel dan zij :P ), maar ik sta er ook kritisch in (zo denk ik dat er zelfs valide redenen zijn om aan Jezus' historiciteit te twijfelen; zie o.a. Richard Carrier, https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Carrier).

Een vriendin van mij is evangelisch, terwijl haar man nooit is opgegroeid met het geloof. Dat bracht in het begin wel eens wat wrijving, maar leverde (voor zover ik zie) geen onoverkomelijke problemen op. Hij is ook meegegaan met een alfa-cursus, samen met haar, maar met de intentie om meer begrip voor haar te kunnen krijgen en niet om bekeerd te worden. Dat is dan ook niet gebeurd :P

Nog een andere vriend van mij is christelijk, terwijl zijn vriend dat niet is. Ook dat gaat prima samen.

Kortom, je moet jezelf afvragen: kan ik leven met een partner die eventueel niet christelijk is? Er zijn (in mijn omgeving althans) zat voorbeelden waarbij dat heel goed gaat, en zelfs een verrijking kan zijn. Het wordt wel lastig als je zelf heel evangelisch of b.v. fundamentalistisch bent, maar daar zijn allerlei gradaties in, dus dat is moeilijk te voorspellen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 07:53 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Jij zult het nog wel merken met jouw vriendin. Er kunnen wel gradaties zijn in het geloof, in die zin dat zij er meer mee bezig is dan jij. Maar als jij echt ongelovig bent of atheïst en zij echt christelijk, dan zal dat steeds weer tot nieuwe problemen leiden.
Of je praat poep, en zult je starre en ongenuanceerde opvattingen hieromtrent moeten bijstellen. :*
-
pi_200497984
Aan de andere kant, hoeveel christenen praktiseren uberhaupt?
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 10:06:36 #25
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_200498496
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 22:48 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit? Het gaat om daten met iemand die niet gelovig is terwijl ik zelf christen ben.
Waarom ben je christen?
soooo, da's mooi!
pi_200499533
Ik ben een vrouw en de vraag gaat over een ongelovige man

[ Bericht 100% gewijzigd door V_V_V op 23-07-2021 20:35:19 ]
veni vidi vici
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 11:45:29 #27
441859 crew  Lenny77
pi_200499568
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:42 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Ik ben een vrouw en de vraag gaat over een ongelovige man
Nou, wat gaat er gebeuren als er bv kinderen komen? Wil jij dat ze absoluut christelijk opgevoed worden en hij niet?
Dat zal één van de eerste pijnpunten worden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_200499581
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 22:43 schreef V_V_V het volgende:
Hoe kijken jullie aan tegen het als christen daten met iemand die niet gelovig is?

Waarom wel/niet doen? En welke stroming/kerk val je zelf onder?
Benieuwd naar jullie visie/ervaringen.
Andersom, als atheïst nooit met een religekkie daten.
pi_200499582
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:45 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Nou, wat gaat er gebeuren als er bv kinderen komen? Wil jij dat ze absoluut christelijk opgevoed worden en hij niet?
Dat zal één van de eerste pijnpunten worden.
Ja, denk dat als daar geen overeenstemming over is, en er wel een kinderwens is, dat dat een behóórlijk pijnpunt gaat worden.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 11:49:09 #30
441859 crew  Lenny77
pi_200499605
quote:
88s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:47 schreef Celestien het volgende:

[..]

Ja, denk dat als daar geen overeenstemming over is, en er wel een kinderwens is, dat dat een behóórlijk pijnpunt gaat worden.
Klopt! Kind dopen? Kind leren bidden? Kind achter de bijbel zetten? Naar welke school?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_200499656
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 10:06 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Waarom ben je christen?
Ik vind liefde in het geloof, in Jezus en deel dat graag. Ga op zondag naar de kerk, knip wegens herkenbaarheid- Onze kerk is vrij opgezet. Iedereen is welkom en niemand wordt veroordeeld. We laten ons meer leiden door het verspreiden van de liefde van God, dan het vasthouden aan alle vaste thema's.

Hij heeft er niets mee en ook geen behoefte aan, hoeft niet perse te trouwen en zit vooralsnog niet te wachten op kinderen, maar vindt mij wel erg leuk. Ik ben ergens wel bang dat ik iets wat voor mij zo belangrijk is niet met hem kan delen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lenny77 op 25-07-2021 23:16:17 ]
veni vidi vici
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 23 juli 2021 @ 11:54:27 #32
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200499664
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:47 schreef AToontje87 het volgende:

[..]

Andersom, als atheïst nooit met een religekkie daten.
Als je religekkie definieert als 'iemand die gelovig is' sla je de plank flink mis.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 12:04:26 #33
441859 crew  Lenny77
pi_200499789
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:53 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Ik vind liefde in het geloof, in Jezus en deel dat graag. Ga op zondag naar de kerk, -knip-

Hij heeft er niets mee, zijn familie ook niet, hoeft niet perse te trouwen en zit niet echt te wachten op kinderen.
Dan ben je al behoorlijk christelijk ja :D

En die laatste zin? Wat vind je daar zelf van?

[ Bericht 10% gewijzigd door Lenny77 op 25-07-2021 23:16:49 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_200499915
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:49 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Klopt! Kind dopen? Kind leren bidden? Kind achter de bijbel zetten? Naar welke school?
Dat laatste is dan nog de makkelijkste keuze, denk ik. Het kan nooit kwaad om iets van kennis te hebben over bijbel en geloof. Dan weet je tenminste waar je over praat. Ik heb het nooit erg gevonden, iig.
Maar dopen, bidden en thuis de bijbel lezen. Ja, da's wel een dingetje.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_200499997
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:42 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Ik ben een vrouw en de vraag gaat over een ongelovige man
Dan kan ik mijn advies alleen maar met meer kracht herhalen: zoek een christelijke man.

Punt één is dat je hem nooit zult kunnen bekeren. Je zou dan, in theorie, de rest van je leven moeten doorbrengen met een heiden. Natuurlijk kun je het dan nog steeds wel gezellig hebben met elkaar en over koetjes en kalfjes kunnen praten.

Maar over je diepste gevoelens, over wat Jezus in jouw hart en hoofd betekent, zul je met hem nooit kunnen spreken. Hij zal je niet begrijpen en altijd een vreemde voor je blijven.

Natuurlijk zijn er wel voorbeelden te vinden van gemengde relaties zoals ook hierboven aangegeven. Maar of deze mensen echt gelukkig zijn?
pi_200500036
Ik denk wel dat het kan werken als je zelf gelovig bent en de ander niet maar wel elkaar in de waarde laat in wat je gelooft of niet gelooft.. Je gewoon je eigen persoon mag zijn zoals je bent en zoals je wilt zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Borrelnootje00 op 23-07-2021 12:29:30 ]
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_200500113
Ik vind geloof iets moois, in spirituele zin.

Zelf ben ik atheïst maar wel spiritueel ingesteld, dus als we gaan praten over God dan kan ik daar wel wat mee.

Maar als het gaat over religie, kerkgemeentes e.d. heb ik alleen maar slechte ervaringen mee. Ik zal iemand die actief bij een kerk zit en naar preken luistert om die reden niet toelaten in mijn privéleven. Zo'n mentaliteit past gewoon niet bij mij, ik vind dat je zelf moet bedenken wat jouw normen en waarden zijn en niet dit wekelijks laten influisteren door een instituut.

Ik vind dat veel mensen die naar de kerk gaan de oorzaak van allerlei gebeurtenissen buiten zichzelf plaatsen en weinig in contact zijn met hun eigen innerlijke kompas. Ook het keihard geloven in 1 waarheid heb ik zelf helemaal niet. Dat is heel fijn en veilig wellicht, maar ik sta er compleet anders in en dat botst wel.

Maargoed dat is mijn persoonlijke mening. Hoe ga jij ermee om dat jij naar de kerk gaat en jouw vriend niet TS?
What's the name of the game?
pi_200500165
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:22 schreef Borrelnootje00 het volgende:
Ik denk wel dat het kan werken als je zelf gelovig bent en de ander niet maar wel elkaar in de waarde laat in je wat je gelooft of niet gelooft.. Je gewoon je eigen persoon mag zijn zoals je bent en zoals je wilt zijn.
Dat kan wel met je buurman inderdaad.

Maar niet met een echtgenoot. Tenzij je het geloof loslaat.

Als iemand echt christelijk is, en dat veronderstel ik hier, dan zit het geloof verweven in het hele leven. Niet alleen bij de grote zaken zoals verloving, huwelijk, geboorte, doop, overlijden, etc. - maar ook bij de dagelijkse dingen zoals het gebed, het kerkbezoek, de vrienden- en kennissenkring, de krant die je leest, de televisieprogramma's die je kijkt, de zondagsheiliging, etc.
pi_200500192
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:30 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Dat kan wel met je buurman inderdaad.

Maar niet met een echtgenoot. Tenzij je het geloof loslaat.

Als iemand echt christelijk is, en dat veronderstel ik hier, dan zit het geloof verweven in het hele leven. Niet alleen bij de grote zaken zoals verloving, huwelijk, geboorte, doop, overlijden, etc. - maar ook bij de dagelijkse dingen zoals het gebed, het kerkbezoek, de vrienden- en kennissenkring, de krant die je leest, de televisieprogramma's die je kijkt, de zondagsheiliging, etc.
Als je tot een gezamelijke overeenkomst komt hoe je de toekomst samen ziet hoeft het niet perse zo te zijn van we moeten allebei precies dezelfde waardes delen. Ik ben wel met je eens dat het beter zou werken want minder obstakels op de weg (als je meer hetzelfde bent of dezelfde levensovertuigingen deelt). Maar ja er is zeker een verschil tussen zwaar gelovig of gematigd.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  vrijdag 23 juli 2021 @ 13:02:51 #40
494791 JanMetDeKorteLul
Korte achternaam
pi_200500719
Zoek een Christelijke vent of een man met veeeeeeeeel geduld
  Vis een optie? vrijdag 23 juli 2021 @ 13:04:30 #41
70532 loveli
N
pi_200500747
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:53 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Ik vind liefde in het geloof, in Jezus en deel dat graag. Ga op zondag naar de kerk, -knip- iedereen is daar welkom.

Hij heeft er niets mee
Klinkt niet als een ideale match. Heb je zelf rationele overwegingen en argumenten of ben je verliefd en wil je gewoon daten?

[ Bericht 10% gewijzigd door Lenny77 op 25-07-2021 23:18:04 ]
crap in = crap out
pi_200501086
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:53 schreef V_V_V het volgende:


Geeft jou dat hoop dat hij verandert? Wat als dat niet gaat gebeuren?

[ Bericht 36% gewijzigd door Sumppi op 24-07-2021 08:07:08 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_200501433
Kijk, als er in de omgeving van TS helemaal geen christelijke man beschikbaar is, ontstaat er een dilemma.

Je kunt dan genoegen nemen met een heiden, of er voor kiezen alleen te blijven.
pi_200503072
Wederzijds respect is de key. Mijn vrouw is christen en ik ben slechts christelijk opgevoed. Zij moet lekker doen waar ze blij van wordt en ik doe dat ook. In normale tijden gaat zij bijvoorbeeld naar de kerk op zondag en zit ik in het stadion een potje voetbal te gluren met mijn maten. Helemaal prima.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_200503387
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:47 schreef AToontje87 het volgende:

[..]

Andersom, als atheïst nooit met een religekkie daten.
Nou sorry hoor, maar ik zou er nog wel eens 1 van de zwarte kousen willen doen. Zo braaf in hun mooie zondagse kleertjes met hun kousjes en hoedjes, dat moeten de wildsten zijn in bed :P
  vrijdag 23 juli 2021 @ 15:52:34 #46
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_200504677
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:53 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Ik vind liefde in het geloof, in Jezus en deel dat graag. Ga op zondag naar de kerk, -knip-

Hij heeft er niets mee, zijn familie ook niet, hoeft niet perse te trouwen en zit niet echt te wachten op kinderen, maar geeft ook aan dat het is hoe hij er nu over denkt.
Je kunt beter een christelijke man zoeken. Ben je rooms of protestants?

[ Bericht 15% gewijzigd door Lenny77 op 25-07-2021 23:18:41 ]
soooo, da's mooi!
  vrijdag 23 juli 2021 @ 15:53:56 #47
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_200504706
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 14:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Nou sorry hoor, maar ik zou er nog wel eens 1 van de zwarte kousen willen doen. Zo braaf in hun mooie zondagse kleertjes met hun kousjes en hoedjes, dat moeten de wildsten zijn in bed :P
Die zijn zo bang voor duivel, hel en verdoemenis. Daar ga je geen lol aan beleven.
soooo, da's mooi!
pi_200506006
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 13:04 schreef loveli het volgende:

[..]

Klinkt niet als een ideale match. Heb je zelf rationele overwegingen en argumenten of ben je verliefd en wil je gewoon daten?
We hebben gemeenschappelijke interesses en ik vind het leuk om tijd met hem door te brengen. Hij heeft er geen problemen mee dat ik gelovig ben en naar de kerk ga. Ik kan veel dingen wel delen, maar dit stuk niet echt omdat hij er niet zoveel interesse in heeft.
veni vidi vici
pi_200506009
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:52 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Je kunt beter een christelijke man zoeken. Ben je rooms of protestants?
Protestants
veni vidi vici
  vrijdag 23 juli 2021 @ 18:57:02 #50
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_200506902
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 17:34 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Protestants
Zoeken in die hoek. :)
soooo, da's mooi!
  vrijdag 23 juli 2021 @ 19:29:14 #51
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_200507389
Volgens de bijbel mag je officieel niet buiten je geloof daten. Maar velen doen het toch.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_200508347
Ik ben er nog niet over uit. Ik vind hem leuk, maar het geloof is voor mij wel een belangrijk leidraad in mijn leven. Dat op de lange termijn niet kunnen delen met je partner vind ik jammer.
veni vidi vici
pi_200508406
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:04 schreef Lenny77 het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 13:19 schreef Sumppi het volgende:
[quote]0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:52 schreef LordofLeaves het volgende:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 13:04 schreef loveli het volgende:


In verband met herkenbaarheid heb ik mijn bericht aangepast, maar in de quotes staat nog het oude bericht. Kunnen jullie misschien de quote verwijderen? Bedankt :)
veni vidi vici
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 23:14:09 #54
441859 crew  Lenny77
pi_200510871
Ik zie niets wat herkenbaar is? :?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 23 juli 2021 @ 23:51:14 #55
274840 Graf-Schweinhund
Ein hund ein schwein ein Fürst
pi_200511496
Ik heb geen problemen met een dame die gelooft.
Religieus is een ander verhaal want dan wordt het zo doctrine gedicteerd.

Voor de meeste gelovigen (en alle religieuzen bij voorbaat) ben ik ''voor het gemak te noemen'' een ''vuile satanist''.
In dat geval ben ik zo goed als zeker dat het probleem niet bij mij ligt maar bij de ander als het op levensbeschouwing aankomt. Kortom, ik laat me er niet zo door leiden maar lijd de opinie van de andere(n).

Answer enough for ya? :P
''I challange you to a game of paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker!''
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 24 juli 2021 @ 00:04:36 #56
414785 sirdanilot
pi_200511656
Als iemand die christelijk is opgevoed zou ik zeggen, doe maar lekker wel, maar wel goed afspraken maken over kinderen, hoe je die samen zou opvoeden, en of je qua wereldbeeld anders dan het geloof wel een beetje op een lijn zit of niet.

Als jij bij de oudgereformeerde gemeente zit gaat een huwelijk met een seculier natuurlijk nooit werken. Maar als jij gewoon redelijk matig christelijk bent en je partner heeft er verder geen moeite mee. Waarom niet?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 24 juli 2021 @ 00:05:37 #57
414785 sirdanilot
pi_200511664
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 19:29 schreef Keep_Walking het volgende:
Volgens de bijbel mag je officieel niet buiten je geloof daten. Maar velen doen het toch.
In welke bijbeltekst staat dat dan? Zegt u het maar.

Niks beweren over de bijbel als je er de ballen verstand van hebt, kleinjong.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Vis een optie? zaterdag 24 juli 2021 @ 00:39:26 #58
70532 loveli
N
pi_200511868
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 00:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

In welke bijbeltekst staat dat dan? Zegt u het maar.

Niks beweren over de bijbel als je er de ballen verstand van hebt, kleinjong.
Als je dat echt wilt weten, hier bijvoorbeeld: 2 Korinthe 6:14
crap in = crap out
  zaterdag 24 juli 2021 @ 00:49:23 #59
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_200511937
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 00:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

In welke bijbeltekst staat dat dan? Zegt u het maar.

Niks beweren over de bijbel als je er de ballen verstand van hebt, kleinjong.
In 2 Kor 6:14-18 staat: " Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen."
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_200514208
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 20:45 schreef V_V_V het volgende:
Ik ben er nog niet over uit. Ik vind hem leuk, maar het geloof is voor mij wel een belangrijk leidraad in mijn leven. Dat op de lange termijn niet kunnen delen met je partner vind ik jammer.
Hebben jullie wel overeenstemming over het onderwerp "seks voor het huwelijk"?

Want vaak gaat het daar al mis in dit soort gevallen.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 10:11:34 #61
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_200516655
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 23:14 schreef Lenny77 het volgende:
Ik zie niets wat herkenbaar is? :?
Ik ook niet. Alleen maar vrouw, christen en protestants.
soooo, da's mooi!
  Moderator zaterdag 24 juli 2021 @ 10:16:45 #62
441859 crew  Lenny77
pi_200516790
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 10:11 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Ik ook niet. Alleen maar vrouw, christen en protestants.
Klopt!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_200516983
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 00:49 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

In 2 Kor 6:14-18 staat: " Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen."
Leuk, lukraak bijbelteksten quoten zonder context :P

Over het huwelijk, 1 Kor.7:

quote:
Maar de gehuwden beveel ik – niet ik, maar de Heere –

dat een vrouw niet zal scheiden van haar man

en als zij toch gaat scheiden, moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en dat een man zijn vrouw niet zal verlaten.

Maar tegen de anderen zeg ík, niet de Heere: Als een broeder een ongelovige vrouw heeft en zij er van harte mee instemt bij hem te wonen, moet hij haar niet verlaten.

En als een vrouw een ongelovige man heeft en deze stemt er van harte mee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten.

Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Maar als de ongelovige scheiden wil, laat hij scheiden. De broeder of de zuster is in zulke gevallen niet gebonden. God heeft ons echter tot vrede geroepen.

Want hoe weet u, vrouw, of u uw man zult behouden? Of hoe weet u, man, of u uw vrouw zult behouden?
-
  Moderator zaterdag 24 juli 2021 @ 10:43:24 #64
441859 crew  Lenny77
pi_200517482
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 10:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Leuk, lukraak bijbelteksten quoten zonder context :P

Over het huwelijk, 1 Kor.7:
[..]

^O^
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Vis een optie? zaterdag 24 juli 2021 @ 18:59:55 #65
70532 loveli
N
pi_200525141
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 10:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Leuk, lukraak bijbelteksten quoten zonder context :P

Over het huwelijk, 1 Kor.7:
[..]

Yup. Ga geen ongelijk juk aan.

Als je tijdens je huwelijk tot geloof komt en je wederhelft blijft ongelovig, ga dan niet scheiden.
Mocht je wederhelft willen scheiden, voel je dan vrij om een nieuwe echtgeno(o)t(e) te vinden.

Leuk, lukraak bijbelteksten quoten zonder context :P
crap in = crap out
  zaterdag 24 juli 2021 @ 19:15:50 #66
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_200525329
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 00:49 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

In 2 Kor 6:14-18 staat: " Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen."
Nee, die lullen die christenen en joden zo onder de tafel.
soooo, da's mooi!
pi_200527246
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 17:33 schreef V_V_V het volgende:

[..]

We hebben gemeenschappelijke interesses en ik vind het leuk om tijd met hem door te brengen. Hij heeft er geen problemen mee dat ik gelovig ben en naar de kerk ga. Ik kan veel dingen wel delen, maar dit stuk niet echt omdat hij er niet zoveel interesse in heeft.
Ik zou hier ook geen zin in hebben. Ik heb één keer een erg fijne, intelligente en wereldwijze (protestantse) dominee mogen spreken, maar die vond ik bij nader inzien eerder inspirerend ondánks haar kerkelijkheid, niet dankzij. In het algemeen hebben kerkgangers/bijbelfanaten toch een aparte wereldvisie en kunnen ze niet echt buiten dat kader denken of compleet los daarvan naar zaken kijken, dus als atheïst heb je het in die gemeenschap vaak al gauw gezien.

Ik kan best normaal samenleven met iemand die gelovig is op basis van wederzijds respect, begrip en gemeenschappelijke interesses enzo. :) Maar kerkganger is alweer een stapje verder en actief kerklid nog weer eentje... Je relatie zou alleen kunnen werken als je kunt accepteren dat je partner hier geen binding mee voelt en waarschijnlijk ook nooit zal ontwikkelen.
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
  zondag 25 juli 2021 @ 16:41:52 #68
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_200541299
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 14:29 schreef dimmak het volgende:
Wederzijds respect is de key. Mijn vrouw is christen en ik ben slechts christelijk opgevoed. Zij moet lekker doen waar ze blij van wordt en ik doe dat ook. In normale tijden gaat zij bijvoorbeeld naar de kerk op zondag en zit ik in het stadion een potje voetbal te gluren met mijn maten. Helemaal prima.
Kortom, jullie gaan beide naar je eigen kerk 8-)
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_200541507
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 16:41 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Kortom, jullie gaan beide naar je eigen kerk 8-)
Zo kan je het zien ja. *)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_200542315
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 08:09 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Hebben jullie wel overeenstemming over het onderwerp "seks voor het huwelijk"?

Want vaak gaat het daar al mis in dit soort gevallen.
Op dat punt zijn we nog niet. Het is nog pril.
veni vidi vici
pi_200542351
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 23:14 schreef Lenny77 het volgende:
Ik zie niets wat herkenbaar is? :?
Informatie over mij en mijn werk in combinatie met gezinssamenstelling en wat mijn ouders doen.
veni vidi vici
  zondag 25 juli 2021 @ 18:26:58 #72
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_200542458
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 18:17 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Informatie over mij en mijn werk in combinatie met gezinssamenstelling en wat mijn ouders doen.
Voortaan dat soort info niet meer posten eh? ;)
soooo, da's mooi!
  zondag 25 juli 2021 @ 18:32:05 #73
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_200542519
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juli 2021 23:51 schreef heywoodu het volgende:
Ik zit in de omgekeerde situatie (zij gelovig, ik niet) en aangezien ze na bijna vier jaar nog steeds mijn vriendin is gok ik dat het prima gaat :+
Ik geloof te zien dat het vaak voorkomt, dat vrouwen gelovig zijn en mannen niet. Of in ieder geval geloviger zijn dan mannen.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_200546555
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 18:32 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Ik geloof te zien dat het vaak voorkomt, dat vrouwen gelovig zijn en mannen niet. Of in ieder geval geloviger zijn dan mannen.
Dan zouden er veel gelovige single vrouwen over blijven en dat is volgens mij niet zo.

Als ongelovige vrouw heb ik één keer met een gelovige man gedate. Ik kwam er al snel achter dat het voor mij niet werkt. Ik kon hem niet steunen en hij mij niet. We dachten heel anders over belangrijke zaken in het leven.
  zondag 25 juli 2021 @ 23:05:13 #75
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_200547014
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 13:04 schreef loveli het volgende:

[..]

Klinkt niet als een ideale match. Heb je zelf rationele overwegingen en argumenten of ben je verliefd en wil je gewoon daten seksen?
Prrrrr
  Moderator zondag 25 juli 2021 @ 23:20:13 #76
441859 crew  Lenny77
pi_200547183
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 18:17 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Informatie over mij en mijn werk in combinatie met gezinssamenstelling en wat mijn ouders doen.
Heb het hele topic doorgenomen en weggehaald wat enigszins herkenbaarheid kan opleveren.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_200548090
Wat zegt de Bijbel daarover? Daar is al antwoord op gegeven. Dat lijkt me dan toch wel belangrijk als je zo gelovig bent, dat zou je eerste bron voor leiding moeten zijn ipv FOK! waar je meningen krijgt van waarschijnlijk veel atheïsten.
  Vis een optie? maandag 26 juli 2021 @ 09:58:10 #78
70532 loveli
N
pi_200552971
Als je milieubewust bent maar een Porsche kunt rijden, als je gezond wilt eten maar een pot B&J tegenkomt, als je verliefd bent op iemand die niet bij je past. Als je principes en je wensen met elkaar overeenkomen is het makkelijk, bij TS zijn die twee met elkaar in conflict. Ze weet het best, maar komt hier eigenlijk om tegen beter weten in te horen dat het wel een goed plan is.
Net als in 90% van de topics in R&P, er is een probleem in de relatie, maar de TS wil horen dat het op de een of andere manier toch een goed idee is.

Op de korte termijn is dit voor TS leuk, op de lange termijn gaat het hartzeer opleveren.
crap in = crap out
pi_200566848
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 22:48 schreef V_V_V het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dit? Het gaat om daten met iemand die niet gelovig is terwijl ik zelf christen ben.
Het zou moeten kunnen wat mij betreft, maar kan jij er mee leven?

Dat je met iemand aan het daten bent, en dat het zou kunnen klikken, en dat het nooit en te nimmer de bedoeling moet zijn, of dat het lukt om iemand te gaan bekeren?

Wanneer het uiteindelijk, en voor een goed Christen / de kerk, is dat bijna wel altijd een doel: Mensen proberen te bekeren naar het ware geloof.

Persoonlijk maakte het mij geen reet uit of ik een afspraakje had met een gelovig iemand, maar verder iets serieus ondernemen met een persoon die zich aangesloten had bij een kerk/gemeente en praktiserend was, is nooit een echte optie geweest, omdat ik zelf absoluut geen trek had om me daar bij aan te sluiten.

"Zint eer gij begint" en "Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen"

^O^
pi_200566883
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 03:02 schreef Fcu030 het volgende:

[..]

En dan lekker offeren aan Freya om kindjes te baren zeker.
Of je gebaarde kinderen aan Freya offeren? :P
pi_200566930
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 14:29 schreef dimmak het volgende:
Wederzijds respect is de key. Mijn vrouw is christen en ik ben slechts christelijk opgevoed. Zij moet lekker doen waar ze blij van wordt en ik doe dat ook. In normale tijden gaat zij bijvoorbeeld naar de kerk op zondag en zit ik in het stadion een potje voetbal te gluren met mijn maten. Helemaal prima.
_O_
pi_200566934
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:53 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Die zijn zo bang voor duivel, hel en verdoemenis. Daar ga je geen lol aan beleven.
I agree to disagree! ;)
pi_200566971
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 20:45 schreef V_V_V het volgende:
Ik ben er nog niet over uit. Ik vind hem leuk, maar het geloof is voor mij wel een belangrijk leidraad in mijn leven. Dat op de lange termijn niet kunnen delen met je partner vind ik jammer.
Verder reageren is voor mij niet meer nodig, eigenlijk geef je nu zelf het antwoord op de vraag waar mee je het topic opende... :)
  dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:37:56 #84
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_200948762
Als het een groot deel is van je leven welke je ook wilt delen met een partner, zou het mooi zijn da thij in ieder geval geintresseerd erin is en wil luisteren ernaar. Of hij het helemaal begrijpt is een tweede, maar interesse is een basis.

Als die al mist, zou het betekenen dat je het met anderen moet delen. De vraag is, wil je dat. Of heb je liever iemand waarmee je het thuis ook kunt delen.

Of.. zou je huidige partner/date geintresseerd genoeg kunnen zijn?
  Tettenkoning dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:31:30 #85
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_200949591
Als je graag christelijk wil daten zijn daar sites voor, zoals Funky Fish. Dat is ook wel de meest bekende denk ik.
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:40:05 #86
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_200959252
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:47 schreef AToontje87 het volgende:

[..]
Andersom, als atheïst nooit met een religekkie daten.
Dat zou ook helemaal niets voor mij zijn.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:42:37 #87
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200959290
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 22:40 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Dat zou ook helemaal niets voor mij zijn.
Wel jammer dat betreffende user nog altijd niet heeft laten weten wat hij precies bedoelt met een 'religekkie'.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:44:41 #88
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_200959317
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 22:42 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Wel jammer dat betreffende user nog altijd niet heeft laten weten wat hij precies bedoelt met een 'religekkie'.
Dat is ook weer zo , maar ik ben zelf anti geloof , prima wat iedereen gelooft , ik heb er niets mee.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:46:03 #89
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200959327
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 22:44 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Dat is ook weer zo , maar ik ben zelf anti geloof , prima wat iedereen gelooft , ik heb er niets mee.
Gelukkig hoef je er ook niks mee te hebben, dat heb ik zelf namelijk ook niet. Er is echt totaal geen "als dit, dan dat"-verhaal op los te laten, want het is in elk geval met twee verschillende personen altijd weer anders.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:51:23 #90
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_200959394
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 22:46 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Gelukkig hoef je er ook niks mee te hebben, dat heb ik zelf namelijk ook niet. Er is echt totaal geen "als dit, dan dat"-verhaal op los te laten, want het is in elk geval met twee verschillende personen altijd weer anders.
Ik zou niets kunnen hebben met een gelovige , ik denk dat een relatie tussen een gelovige en ongelovige ook niet gaat werken. Hoewel ik ook wel een stel ken met kinderen waar het goed bij gaat . maar dat heeft dan ook met hun instelling te maken: elkaar kunnen laten. Dat kan niet iedereen .
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:54:57 #91
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200959447
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 22:51 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Ik zou niets kunnen hebben met een gelovige , ik denk dat een relatie tussen een gelovige en ongelovige ook niet gaat werken. Hoewel ik ook wel een stel ken met kinderen waar het goed bij gaat . maar dat heeft dan ook met hun instelling te maken: elkaar kunnen laten. Dat kan niet iedereen .
Je moet je partner inderdaad wel kunnen respecteren en normaal met elkaar om kunnen gaan. Relaties waarin beide partners niet veel verder kunnen kijken dan dat de ander toevallig wel of niet gelovig is zijn wel gedoemd om te mislukken, lijkt me.

Je hebt natuurlijk ook weer verschillen tussen mensen die héél fanatiek in iets geloven (en mensen die héél fanatiek ongelovig zijn schaar ik daar ook onder, want die zijn exact net zo fanatiek), en mensen die wel gelovig zijn, maar niet per se naar de kerk moeten of hun hele leven laten leiden door regeltjes die ooit in een boek zijn gezet.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:59:31 #92
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_200959527
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 22:54 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Je moet je partner inderdaad wel kunnen respecteren en normaal met elkaar om kunnen gaan. Relaties waarin beide partners niet veel verder kunnen kijken dan dat de ander toevallig wel of niet gelovig is zijn wel gedoemd om te mislukken, lijkt me.

Je hebt natuurlijk ook weer verschillen tussen mensen die héél fanatiek in iets geloven (en mensen die héél fanatiek ongelovig zijn schaar ik daar ook onder, want die zijn exact net zo fanatiek), en mensen die wel gelovig zijn, maar niet per se naar de kerk moeten of hun hele leven laten leiden door regeltjes die ooit in een boek zijn gezet.
Dat is ook zo . mijn schoondochter was moslim (officieel is ze dat nog steeds geloof ik) , mijn zoon is zwaar ongelovig en dat gaat bijna tien jaar goed. Uiteraard heeft haar familie wel in periodes druk gezet op het geloof . Daarom heeft mijn schoondochter gekozen om te breken met de familie. Niet dat ze nu vrij kan leven, maar voor haar was het geloof een last en waar ze niet zelf voor heeft gekozen .
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Tettenkoning dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:03:28 #93
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_200959582
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 22:54 schreef heywoodu het volgende:
Je moet je partner inderdaad wel kunnen respecteren en normaal met elkaar om kunnen gaan. Relaties waarin beide partners niet veel verder kunnen kijken dan dat de ander toevallig wel of niet gelovig is zijn wel gedoemd om te mislukken, lijkt me.

Je hebt natuurlijk ook weer verschillen tussen mensen die héél fanatiek in iets geloven (en mensen die héél fanatiek ongelovig zijn schaar ik daar ook onder, want die zijn exact net zo fanatiek), en mensen die wel gelovig zijn, maar niet per se naar de kerk moeten of hun hele leven laten leiden door regeltjes die ooit in een boek zijn gezet.
Soms gaat het goed (zoals bij mijn ouders: vader ongelovig, moeder katholiek), maar ik heb toch het vermoeden dat het veel vaker fout dan goed gaat (op den duur) bij ongelovige+gelovige relaties.
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:04:42 #94
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_200959597
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 23:03 schreef Nine. het volgende:

[..]
Soms gaat het goed (zoals bij mijn ouders: vader ongelovig, moeder katholiek), maar ik heb toch het vermoeden dat het verl vaker fout dan goed gaat (op den duur) bij ongelovige+gelovige relaties.
Ik ook :Y
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Tettenkoning dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:10:44 #95
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_200959657
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 22:59 schreef puzziepie het volgende:
Dat is ook zo . mijn schoondochter was moslim (officieel is ze dat nog steeds geloof ik) , mijn zoon is zwaar ongelovig en dat gaat bijna tien jaar goed. Uiteraard heeft haar familie wel in periodes druk gezet op het geloof . Daarom heeft mijn schoondochter gekozen om te breken met de familie. Niet dat ze nu vrij kan leven, maar voor haar was het geloof een last en waar ze niet zelf voor heeft gekozen .
Officieel kun je de islam blijkbaar ook alleen maar verlaten op straffe van de dood.
quote:
In Nederland volgen Marokkaanse en Tunesische moslims de malikitische rechtsschool; Turkse, Hindoestaanse en Pakistaanse moslims volgen de hanafitische, en Javaans-Surinaamse en Molukse moslims de sjafi'itische. Allen zouden ze moeten erkennen dat blasfemie en geloofsafval - volgens de moslimtheologen lopen die in elkaar over - naar de leer van de islam met de dood dient te worden bestraft.
https://www.trouw.nl/nieu(...)ze-de-dood~bd3aaabb/
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:11:23 #96
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_200959669
quote:
15s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 23:10 schreef Nine. het volgende:

[..]
Officieel kun je de islam blijkbaar ook alleen maar verlaten op straffe van de dood.
[..]

Het ligt heel ingewikkeld ,dat weet ik wel :Y
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Tettenkoning dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:14:48 #97
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_200959711
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 23:11 schreef puzziepie het volgende:
Het ligt heel ingewikkeld ,dat weet ik wel :Y
De concensus onder moslimtheologen lijkt me anders vrij duidelijk -O-
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  Tettenkoning dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:17:30 #98
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_200959737
Is volgens mij ook de enige religie ter wereld waarbij het verlaten ervan met de dood bekocht dient te worden.
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:18:00 #99
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_200959746
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 23:14 schreef Nine. het volgende:

[..]
De concensus onder moslimtheologen lijkt me anders vrij duidelijk -O-
Mja, maar voor mensen die in zo'n situatie opgroeien is het vaak een drama, vooral als je iemand tegenkomt , zelf na gaat denken over wat geloof inhoudt en steeds meer beseft dat dat geloof alleen maar inhoudt dat je bij voorbaat al in de schuld staat. bij je ouders , familie en de kring eromheen .
Mijn kleindochter zal daar gelukkig nooit iets in meekrijgen. Maar die keuze van mijn schoondochter is best een zware. :)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:50:02 #100
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_200960103
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 08:37 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Het 'bepalen' voor de (eventuele) kinderen is ook iets wat we bijvoorbeeld wel eens besproken hebben, en dat is voor ons beiden vrij duidelijk: die keuze is aan hen, als ze er vragen over hebben kunnen ze die gewoon stellen. Gezien de plek waar we wonen is de kans vrij groot dat ze naar een christelijke school gaan, omdat de betere scholen hier nou eenmaal christelijk zijn. Als de beste optie toch een niet-christelijke school blijkt, dan gaan ze daar naartoe, het maakt ons beiden niks uit.

Mijn vriendin heeft zelf overigens ook vrij weinig met de kerk, waar het vaak vooral gericht is op geld en op het zo veel mogelijk laten zien hoe enorm gelovig je wel niet bent. Er zitten best goede mensen tussen waar ze al lang mee bevriend is, maar die vriendschap komt veel meer tot uiting in zaken als altijd bij iemand terecht kunnen voor hulp, altijd een luisterend oor hebben en dat soort dingen, dan echt iets gerelateerd aan het geloof. Gewoon vrienden dus, eigenlijk.

Vorige week is bijvoorbeeld een vriendin van haar plotseling overleden, 29 jaren jong. Zij gaat dan echt niet denken dat die nu mooi op een betere plek is of iets dergelijks, ze is er gewoon tamelijk kapot van. Sterker nog, dit soort dingen doen haar behoorlijk twijfelen aan haar geloof, wat je toch minder ziet bij de echt geïndoctrineerde mensen waar het bij wijze van spreken alleen maar 'ze is nu in de hemel, hoera!' is...

Oh en naar de kerk gaan doet ze misschien ook maar een keer of vier per jaar, en vaak niet eens op zondag. Zondag is vaak de enige dag waarop ze niet traint, dus dan gaat ze niet de deur uit, maar rust ze uit van 20+ uur sporten in de week :D
Eerlijk gezegd vind ik jullie dan maar een matig voorbeeld. Het is makkelijk een relatie hebben als de religieuze persoon niet heel strikt is, maar mensen die deze vraag stellen zitten vaak in een andere situatie. Je bent niet per se geloviger als je wel elke zondag naar de kerk gaat, maar als je dat niet doet is het vaak niet zo moeilijk mengen met atheïsten. Het wordt al lastiger als je regelmatig tegen praktische zaken oploopt.
  Tettenkoning woensdag 18 augustus 2021 @ 00:02:18 #101
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_200960223
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 23:50 schreef PiyeReloaded het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik jullie dan maar een matig voorbeeld. Het is makkelijk een relatie hebben als de religieuze persoon niet heel strikt is, maar mensen die deze vraag stellen zitten vaak in een andere situatie. Je bent niet per se geloviger als je wel elke zondag naar de kerk gaat, maar als je dat niet doet is het vaak niet zo moeilijk mengen met atheïsten. Het wordt al lastiger als je regelmatig tegen praktische zaken oploopt.
Anekdotisch bewijs kun je sowieso niet zoveel mee.
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
pi_200965689
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 10:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Leuk, lukraak bijbelteksten quoten zonder context :P

Over het huwelijk, 1 Kor.7:
[..]

Laat dat maar lekker zien aan een gelovig iemand zien die het niet kan hebben dat een gelovige met een ongelovige omgaat.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_200965733
Dit topic laat wel zien dat alle geloven die geschreven staat gewoon kut zijn en al eeuwen voor gezeik zorgen omdat de mensen het verneuken.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_200975788
quote:
15s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 23:10 schreef Nine. het volgende:

[..]
Officieel kun je de islam blijkbaar ook alleen maar verlaten op straffe van de dood.
[..]

Scheelt wel dat de dood ook je enige zekerheid is dus die straf zit wel snor uiteindelijk. Gelovig of ongelovig.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 19 augustus 2021 @ 09:25:38 #105
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_200977317
quote:
7s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 00:02 schreef Nine. het volgende:

[..]
Anekdotisch bewijs kun je sowieso niet zoveel mee.
Zeker. Het is dan ook niet meer dan een voorbeeld om aan te geven dat het simpelweg niet óf dit óf dat is. Ja, het kan prima werken. Ja, het kan ook fout gaan. Zoals elke relatie, eigenlijk.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_200979462
Ik ben zelf atheïst en heb niets met geloof. Daarentegen heb ik drie exen die wel geloofden.
De eerste ging naar de kerk omdat haar moeder dat wilde. Ik vind nog steeds dat dat aan het kind zelf is en je als ouder dit niet mag verplichten.
De tweede deed er niet veel meer mee en ze gingen alleen bidden als oma aan tafel zat. Ik vond dat behoorlijk hypocriet.
Mijn laatste gelovige ex was zevendedagsadventist. Ook zij was niet streng gelovig, maar je merkte wel soms dat ze met god bezig was.

Ik moet zeggen dat bovenstaande werkte doordat ze allemaal niet diep in het geloof zaten. Anders had er veel gebotst denk ik. Het geloof was ook niet de reden dat het de relaties verbraken.

Mijn huidige vriendin is gedoopt maar zij en haar familie hebben niets meer met geloof. Dat is zo’n beetje gestopt bij de ouders van mijn schoonouders. Wij wonen samen, zijn niet getrouwd en hebben net een kind en ook dat is voor iedereen helemaal prima (wat het in mijn ogen ook zou moeten zijn)
I'm not arguing; I'm explaining why I'm right
  Tettenkoning vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:38:52 #107
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_200999707
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 09:25 schreef heywoodu het volgende:
Zeker. Het is dan ook niet meer dan een voorbeeld om aan te geven dat het simpelweg niet óf dit óf dat is. Ja, het kan prima werken. Ja, het kan ook fout gaan. Zoals elke relatie, eigenlijk.
Hier ben ik het verder helemaal mee eens hoor ;)
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
pi_201308917
Ik ben zelf Nederlands Hervormd. Mijn oom en tante gingen trouwen lang voordat ik geboren werd. Mijn tante (zus van mijn moeder) was protestants en mijn oom was katholiek. Enorme heisa in de familie. "Twee geloven op een kussen, daar slaapt de deuvel tussen". Ik heb ook nog wel eens achterdocht richting mijn oom. Ik vertrouw de katholieke kerk niet. Uiteindelijk kan ik wel goed met hem omgaan maar over geloof hebben we het nooit.
pi_201309037
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 23:17 schreef Nine. het volgende:
Is volgens mij ook de enige religie ter wereld waarbij het verlaten ervan met de dood bekocht dient te worden.
Klopt.

Ik heb 3 verschillende vertalingen van de Koran gelezen. Maak je geen illusies. Complete haatreligie. Blijf er van weg, haal het van je af. En laat je niet vergiftigen met de leugens uit de Koran.

Maak je geen illusies.
pi_201309822
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:16 schreef nathalia1988 het volgende:

[..]
Klopt.

Ik heb 3 verschillende vertalingen van de Koran gelezen. Maak je geen illusies. Complete haatreligie. Blijf er van weg, haal het van je af. En laat je niet vergiftigen met de leugens uit de Koran.

Maak je geen illusies.
Nuja, je vertrouwt de katholieke kerk ook niet terwijl dat toch bijna 1 van de sofste religies is (nu toch en buiten het kindermisbruik gerekend wat trouwens op meer plaatsen gebeurt helaas).
Jij lijkt me meer getraumatiseerd en gebrainwashed dan menig katholiek die ik ken. Oja, ik woon in een overwegend katholiek land dus kan het weten.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_201310163
Ik kan me voorstellen dat het als gelovige best confronterend kan zijn om iemand te daten die wel bij zijn volle verstand is.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 11 september 2021 @ 19:15:06 #112
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201310668
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 18:34 schreef NightDancert het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het als gelovige best confronterend kan zijn om iemand te daten die wel bij zijn volle verstand is.
Wat een denigrerende post, waarom moet dat toch?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 11 september 2021 @ 19:54:00 #113
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201311217
Ik zeg doen!
Sla een lekker atheïstisch meisje aan de haak en laten we dan hopen dat ze de jarenlange zieke indoctrinatie bij je ongedaan kan maken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201311369
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:09 schreef nathalia1988 het volgende:
Ik ben zelf Nederlands Hervormd. Mijn oom en tante gingen trouwen lang voordat ik geboren werd. Mijn tante (zus van mijn moeder) was protestants en mijn oom was katholiek. Enorme heisa in de familie. "Twee geloven op een kussen, daar slaapt de deuvel tussen". Ik heb ook nog wel eens achterdocht richting mijn oom. Ik vertrouw de katholieke kerk niet. Uiteindelijk kan ik wel goed met hem omgaan maar over geloof hebben we het nooit.
Hoezo achterdocht tov je oom? Omdat hij katholiek is?
pi_201315268
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 19:15 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Wat een denigrerende post, waarom moet dat toch?
Waarom zouden we mensen die hun levenswijze baseren op sprookjes volledig bekwaam moeten achten? Omdat we er een apart label op plakken? Als ik elke week een gebouw afhuur en ga prediken dat we de smurfen moeten aanbidden word ik ook voor mijn eigen veiligheid opgeborgen, maar geloven in een boek waarvan letterlijk elke pagina aantoonbaar onzin bevat is wel heel normaal. Right..
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 12 september 2021 @ 00:04:52 #116
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201316198
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 23:10 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Waarom zouden we mensen die hun levenswijze baseren op sprookjes volledig bekwaam moeten achten? Omdat we er een apart label op plakken? Als ik elke week een gebouw afhuur en ga prediken dat we de smurfen moeten aanbidden word ik ook voor mijn eigen veiligheid opgeborgen, maar geloven in een boek waarvan letterlijk elke pagina aantoonbaar onzin bevat is wel heel normaal. Right..
Het is ook onjuist om te denken dat elk gelovig persoon 'zijn levenswijze baseert op sprookjes'. Er zijn er écht genoeg die niet anders leven dan jij of ik, maar toch gelovig zijn en daar vooral in positieve zin iets uit halen. Dat maakt iemand echt niet gek ofzo, het is vooral een teken van enorme bekrompenheid om te denken dat dat wél zo is.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 zondag 12 september 2021 @ 09:42:57 #117
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_201318952
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 17:16 schreef nathalia1988 het volgende:

[..]
Klopt.

Ik heb 3 verschillende vertalingen van de Koran gelezen. Maak je geen illusies. Complete haatreligie. Blijf er van weg, haal het van je af. En laat je niet vergiftigen met de leugens uit de Koran.

Maak je geen illusies.
Waar geloof jij in?
God toch? maak je geen illusies . Kut geloof
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_201319088
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 00:04 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Het is ook onjuist om te denken dat elk gelovig persoon 'zijn levenswijze baseert op sprookjes'. Er zijn er écht genoeg die niet anders leven dan jij of ik, maar toch gelovig zijn en daar vooral in positieve zin iets uit halen. Dat maakt iemand echt niet gek ofzo, het is vooral een teken van enorme bekrompenheid om te denken dat dat wél zo is.
Dat bedoel ik, als het het labeltje religie heeft moet je er respect voor hebben, terwijl je in vergelijkbare gevallen op een gesloten afdeling terecht komt. Hypocrieter kan het niet.
pi_201319927
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 09:52 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Dat bedoel ik, als het het labeltje religie heeft moet je er respect voor hebben, terwijl je in vergelijkbare gevallen op een gesloten afdeling terecht komt. Hypocrieter kan het niet.
Het probleem hierbij is dat er epistemologisch gezien geen verschil is tussen geloof en bijgeloof. Dat een stuk (bij)geloof een lange traditie heeft draagt niks bij aan de plausibiliteit ervan als kennisuitspraak.

Veel mensen gebruiken "geloof" echter als een joker tegen "geloven tegen beter weten in". Ik heb zelf bijvoorbeeld een schoonmoeder die de evolutietheorie afwijst. Niet omdat ze daar goed over heeft nagedacht of überhaupt in geïnteresseerd in is; het doet simpelweg afbreuk aan haar wereldbeeld. Afbreuk is oncomfortabel, en we vinden comfort en zekerheid meestal veel belangrijker dan wat "waar" is. Zie b.v. Kahnemans "Thinking Fast and Slow".
-
pi_201346460
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 22:48 schreef V_V_V het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dit? Het gaat om daten met iemand die niet gelovig is terwijl ik zelf christen ben.
Ongelijk span. Niet doen.
Ik weet niet hoe groot het aandeel is dat geloven in jouw leven heeft maar als je dat niet samen kunt delen kun je beter verder zoeken.

Reken maar dat iedere keer dat als je fikse ruzie hebt (krijgt iedereen) je naar je harses gegooid krijgt dat je in een sprookjesboek geloofd en al dat soort dingen.
pi_201352796
quote:
1s.gif Op maandag 13 september 2021 22:45 schreef Werkman het volgende:
Reken maar dat iedere keer dat als je fikse ruzie hebt (krijgt iedereen) je naar je harses gegooid krijgt dat je in een sprookjesboek gelooft en al dat soort dingen.
Whut? :')
-
pi_201352841
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Whut? :')
Ja, ik ken toevallig zulke gevallen.
Vrouw getrouwd met een ongelovige man: Als ze ruzie hebben is zijn een hoer met een kruisje.
Man getrouwd met een ongelovige vrouw: Hij is een schijnheilige rotzak die sprookjes gelooft.

En wat er dan allemaal niet voor knoppen in worden gedrukt om elkaar te kwetsen...
Mijn dringende advies, gewoon niet doen.
  dinsdag 14 september 2021 @ 13:35:20 #123
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201352848
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:34 schreef Werkman het volgende:

[..]
Ja, ik ken toevallig zulke gevallen.
Vrouw getrouwd met een ongelovige man: Als ze ruzie hebben is zijn een hoer met een kruisje.
Man getrouwd met een ongelovige vrouw: Hij is een schijnheilige rotzak die sprookjes gelooft.

En wat er dan allemaal niet voor knoppen in worden gedrukt om elkaar te kwetsen...
Mijn dringende advies, gewoon niet doen.
Alsof iedereen hetzelfde is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201352883
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Alsof iedereen hetzelfde is.
Neem dit nou maar gerust van me aan...
  dinsdag 14 september 2021 @ 13:43:23 #125
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201352942
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:38 schreef Werkman het volgende:

[..]
Neem dit nou maar gerust van me aan...
Nee, het is echt onzin dat wat jij schetst altijd zou gebeuren in een relatie waar een wel en een niet gelovig is.
The love you take is equal to the love you make.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 september 2021 @ 13:45:47 #126
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201352981
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:34 schreef Werkman het volgende:

[..]
Ja, ik ken toevallig zulke gevallen.
Vrouw getrouwd met een ongelovige man: Als ze ruzie hebben is zijn een hoer met een kruisje.
Man getrouwd met een ongelovige vrouw: Hij is een schijnheilige rotzak die sprookjes gelooft.

En wat er dan allemaal niet voor knoppen in worden gedrukt om elkaar te kwetsen...
Mijn dringende advies, gewoon niet doen.
Dat zegt ernstig veel over de personen in kwestie en ernstig weinig over het onderliggende verschil. Dat soort mensen zijn puur op zoek naar manieren om elkaar te kwetsen en het leven zuur te maken. Toevallig kan dat religie zijn, een andere keer iemands eetvoorkeuren of weet ik het wat.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_201353011
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, het is echt onzin dat wat jij schetst altijd zou gebeuren in een relatie waar een wel en een niet gelovig is.
Jawel.

Gelovig en niet-gelovig zijn twee verschillende oriëntaties en levensbeschouwingen.


In Amerika gebruiken ze 110 volt en in Nederland 220. a
Als je een Amerikaans apparaat hier aansluit op het stroomnet krijg je vonken en kortsluiting en zo is het ook met die twee.
  dinsdag 14 september 2021 @ 13:48:59 #128
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201353016
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:48 schreef Werkman het volgende:

[..]
Jawel.
Je bewijst hiermee hoe beperkt je blik op mensen is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201353078
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je bewijst hiermee hoe beperkt je blik op mensen is.
Mensen zijn beperkt.
Van dat semi-intellectuele gedoe en die zogenaamde beschaafdheid (wat maar een dun laagje is) blijft bij een knallende ruzie echt niks meer over.
  dinsdag 14 september 2021 @ 14:14:16 #130
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201353370
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:53 schreef Werkman het volgende:

[..]
Mensen zijn beperkt.
Van dat semi-intellectuele gedoe en die zogenaamde beschaafdheid (wat maar een dun laagje is) blijft bij een knallende ruzie echt niks meer over.
Serieus, Werkman. Er zijn echt genoeg mensen die, ook in ruzies, er niet op uit zijn om de ander te kwetsen en dan woorden als ‘schijnheilig’ en ‘hoer’ in de mond nemen.

Jij noemt het beschaving en semi-intellectueel, so be it. Ik vind het eigenlijk vooral jammer dat dit kennelijk je overtuiging is.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 14:21:47 #131
441859 crew  Lenny77
pi_201353447
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:53 schreef Werkman het volgende:

[..]
Mensen zijn beperkt.
Van dat semi-intellectuele gedoe en die zogenaamde beschaafdheid (wat maar een dun laagje is) blijft bij een knallende ruzie echt niks meer over.
Iemand die niet beschaafd ruzie kan maken (dus zonder dat soort scheldwoorden), hoort niet thuis in mijn leven.
Het zegt sowieso veel over het gebrek aan remmingen die zo een persoon heeft en het bijhorend intellect.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_201354123
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 14:21 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Iemand die niet beschaafd ruzie kan maken (dus zonder dat soort scheldwoorden), hoort niet thuis in mijn leven.
Het zegt sowieso veel over het gebrek aan remmingen die zo een persoon heeft en het bijhorend intellect.
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 14:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Serieus, Werkman. Er zijn echt genoeg mensen die, ook in ruzies, er niet op uit zijn om de ander te kwetsen en dan woorden als ‘schijnheilig’ en ‘hoer’ in de mond nemen.

Jij noemt het beschaving en semi-intellectueel, so be it. Ik vind het eigenlijk vooral jammer dat dit kennelijk je overtuiging is.
Ahum...Jullie weten dat jullie discussiëren met iemand die beton stort voor zijn levensonderhoud?
Naar eigen zeggen al vijfentwintig jaar???

Ik dacht ik zeg het nog maar even...
pi_201354588
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:34 schreef Werkman het volgende:

[..]
Ja, ik ken toevallig zulke gevallen.
Vrouw getrouwd met een ongelovige man: Als ze ruzie hebben is zijn een hoer met een kruisje.
Man getrouwd met een ongelovige vrouw: Hij is een schijnheilige rotzak die sprookjes gelooft.

En wat er dan allemaal niet voor knoppen in worden gedrukt om elkaar te kwetsen...
Mijn dringende advies, gewoon niet doen.
Je kent dus 1 geval, en geeft op basis daarvan het advies "reken maar..." Ik ben zelf getrouwd met een christen, en heb ook meerdere vrienden bij wie een helft naar de kerk gaat en de andere helft niet, en dat gaat prima.

Eerlijk gezegd vraag ik me dan af in wat voor kringen jij je begeeft :D
-
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 16:07:34 #134
441859 crew  Lenny77
pi_201355043
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:07 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
[..]
Ahum...Jullie weten dat jullie discussiëren met iemand die beton stort voor zijn levensonderhoud?
Naar eigen zeggen al vijfentwintig jaar???

Ik dacht ik zeg het nog maar even...
Dat wil niet persé iets zeggen, genoeg intelligente mensen die een gewone of zelfs geen job hebben.
Denk eerder dat ie in vreemde kringen zit :P
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_201355487
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:07 schreef Lenny77 het volgende:
Denk eerder dat ie in vreemde kringen zit :P
Ik kom uit Tiel.
Dat zegt genoeg.
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 16:55:37 #136
441859 crew  Lenny77
pi_201355656
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 16:43 schreef Werkman het volgende:

[..]
Ik kom uit Tiel.
Dat zegt genoeg.
Ik geloof je op je woord, ik ken Tiel niet :P
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 14 september 2021 @ 17:02:04 #137
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201355741
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:07 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
[..]
Ahum...Jullie weten dat jullie discussiëren met iemand die beton stort voor zijn levensonderhoud?
Naar eigen zeggen al vijfentwintig jaar???

Ik dacht ik zeg het nog maar even...
En wat wil je daar eigenlijk mee zeggen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_201355983
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En wat wil je daar eigenlijk mee zeggen?
Dat we hier te maken hebben met een kortzichtige Neanderthaler.
  dinsdag 14 september 2021 @ 17:37:33 #139
8369 speknek
Another day another slay
pi_201356193
Mijn hele vriendengroep bestaat uit Christelijke vrouw uit biblebelt met atheïstische man (al dan niet uit biblebelt). Iedereen is 15 tot 25 jaar bij elkaar, langdurig getrouwd en met meerdere kinderen (eentje is homo en heeft dus geen vrouw maar toch). Voor de liefde en stabiliteit heeft het niks uitgemaakt.

Ik denk alleen niet dat enig van de vrouwen nu na al die jaren nog echt gelovig is. Alhoewel relaties prima zijn, ook in het begin toen het verschil er nog wel was, denk ik dat het echt heel moeilijk is er een kerkleven in je eentje op na te houden. En van ontkerkelijking komt ook ontzuiling. Hoe je daarmee omgaat is aan jezelf.

De vraag is dus vooral hoeveel je aan het kerkleven vasthoudt. Als je elke zondag stiekem hoopt dat je uit mag slapen, en het wel persoonlijk met de grote G squared, dan kan het heel goed. Als je op zondag om zes uur 's ochtends naast je bed staat en niet kan wachten om op de voorste rij in je paasbest met het hele gezin vroom het Ere Zij God te schreeuwen, dan is zo'n relatie een stuk moeilijker.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_201364096
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:37 schreef speknek het volgende:
Mijn hele vriendengroep bestaat uit Christelijke vrouw uit biblebelt met atheïstische man (al dan niet uit biblebelt). Iedereen is 15 tot 25 jaar bij elkaar, langdurig getrouwd en met meerdere kinderen (eentje is homo en heeft dus geen vrouw maar toch). Voor de liefde en stabiliteit heeft het niks uitgemaakt.

Ik denk alleen niet dat enig van de vrouwen nu na al die jaren nog echt gelovig is. Alhoewel relaties prima zijn, ook in het begin toen het verschil er nog wel was, denk ik dat het echt heel moeilijk is er een kerkleven in je eentje op na te houden. En van ontkerkelijking komt ook ontzuiling. Hoe je daarmee omgaat is aan jezelf.

De vraag is dus vooral hoeveel je aan het kerkleven vasthoudt. Als je elke zondag stiekem hoopt dat je uit mag slapen, en het wel persoonlijk met de grote G squared, dan kan het heel goed. Als je op zondag om zes uur 's ochtends naast je bed staat en niet kan wachten om op de voorste rij in je paasbest met het hele gezin vroom het Ere Zij God te schreeuwen, dan is zo'n relatie een stuk moeilijker.
Ik vind het niet echt moeilijk om in mijn eentje naar de kerk te gaan eigenlijk. Ga elke zondag met plezier, om mijn medekerkgangers te ontmoeten. Dat is juist nog belangrijker als je thuis niet je geloof kunt delen.
  woensdag 15 september 2021 @ 09:04:50 #141
8369 speknek
Another day another slay
pi_201364873
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 07:51 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Ik vind het niet echt moeilijk om in mijn eentje naar de kerk te gaan eigenlijk. Ga elke zondag met plezier, om mijn medekerkgangers te ontmoeten. Dat is juist nog belangrijker als je thuis niet je geloof kunt delen.
Heb je kinderen?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_201371597
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:04 schreef speknek het volgende:

[..]
Heb je kinderen?
Nee, dat niet. Wel een groot verschil natuurlijk.
pi_201385001
als christen daten?
je bedoelt dus eigenlijk gewoon daten??
die vrouwen hebben echt niet bizarre normen en waarden hoor.
-laat dat nou-

[ Bericht 11% gewijzigd door Lenny77 op 16-09-2021 16:06:18 ]
pi_201390240
Ik sta aan de andere kant, want ik ben zeer overtuigd atheïst en heb met een katholiek meisje gedatet of zelfs een langdurige relatie gehad. Nou moet je weten dat ze totaal niet tegen homo's of euthanasie of abortus was, dat het geloof in haar dagelijks leven geen enkele rol speelde en dat ze ook eigenlijk helemaal niet geloofde dat er een god was die de wereld had geschapen. Toch bleef ze af en toe, vooral uit respect voor haar ouders en uit een soort nostalgie, naar de kerk gaan en wilde ze met mij bepaalde discussies niet aangaan. Ze bleef volhouden dat haar geloof voor haar iets persoonlijks was waarover ze met mij niet wilde praten. Ik vond dat eigenlijk een enorme afknapper en ik vond het ook zeer irrationeel van haar hoe ze erin stond. Ik begreep ook niet goed waarom ze naar de kerk bleef gaan als ze niet geloofde in alles wat de kerk en de Paus te zeggen hebben. Dit heeft onze relatie op een bepaald moment wel lastiger gemaakt, zeker omdat ik de kerk als iets zeer negatiefs en schadelijks zie.

Je kunt natuurlijk iemand treffen die er wat neutraler in staat als ik, maar het lijkt me op het eerste gezicht onverstandig!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 22 september 2021 @ 15:29:13 #145
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_201470574
Eerder heb ik als agnost een lange relatie gehad met een Christelijk meid. Hele leuke tijden gekend en we hadden nauwelijks ruzies of zichtbare irritaties. Toch zijn we uit elkaar gegaan. Ze ging niet meet echt naar de kerk wekelijks maar haar familie was wel erg veel bezig met de kerk.

Ik kreeg x aantal keren in de week tijdens het eten ofso Bijbelse verhalen te horen van haar ouders die mij stiekem probeerden over te halen daarmee. In het begin vond ik het grappig/schattig, maar holy fuck het was dus voor 2 jaar lang hetzelfde. Een normaal gesprek was niet meer mogelijk zonder religie erbij te halen. Zelfs onderwerpen die niets met religie te maken hadden werden daaraan gerelateerd. Op den duur begon ik dit wel echt irritant te vinden en begon ik de ouders te vermijden.

Mijn ex vriendin liet soms ook bepaalde keuzes die ze maakte afhangen van haar christelijke opvoeding. Ik ben altijd iemand geweest die de ander probeert te begrijpen en dingen vanuit verschillende perspectieven wil en kan bekijken. Zij was vaak ook zo maar niet altijd. En ik vind het belangrijk dat mijn partner, wat voor keuzes ze ook maakt, haat eigen keuzes maakt en daar ook consequent in is. Je kunt niet niets meer met je geloof doen en wanneer het je uitkomt je geloof gebruiken in je voordeel.

Idk, je kunt een leuke tijd hebben met hem met leuke herinneringen. Het kan zelfs ook dat je met hem voor de rest van je leven eindigt, maar als we er met pure logica naar kijken maak je het voor jezelf wel iets lastiger voot een succesvolle en langdurige relatie/huwelijk.

Ik geef als advies om even goed na te denken wat religie voor jou betekent. Als het onlosmakelijk is verbonden met jou, raad ik het af. Als je gelooft, maar geen 100% overtuiging hebt en open staat voor andere geluiden zou je het kunnen proberen.

Ik zie het bij veel moslims of christenen die beweren dat ze 100% overtuigd zijn, maar hun levenswijze verraadt dat ze toch twijfels hebben.
pi_201479303
Ik ben getrouwd met iemand die Christen is. Idd wederzijds respect en dan is er niks aan de hand.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')