Bron: https://radar.avrotros.nl(...)identificatieplicht/quote:Alleen als je werkelijke identiteit bekend is, zouden mensen nog online berichten mogen plaatsen. Dat vindt maar liefst 88 procent van ruim 1300 polldeelnemers. De grootste groep vindt overigens niet dat je naam bij je berichten hoeft te staan – als je identiteit 'aan de achterkant' maar bekend is. Alleen: wie vertrouw je je gegevens toe?
Anoniem reageren op internet is fijn voor je privacy, maar het maakt het ook makkelijk om heftige reacties te plaatsen, zoals beledigingen en bedreigingen. Eerder dit jaar spraken onder andere D66-leider Sigrid Kaag en zanger Gordon zich uit tegen anonieme online reacties. Onze poll hierover werd door 1385 mensen beantwoord: Zouden mensen online alleen nog berichten mogen plaatsen als hun werkelijke identiteit bekend is?
39 procent van de polldeelnemers vindt dat je werkelijke naam bij je berichten moet staan. 'Als je ergens op wilt reageren, moet je ook het lef hebben om te zeggen wie je bent. Anoniem of een andere naam opgeven is een beetje laf', licht iemand dit antwoord toe. Mensen hopen dat het de vijandige sfeer online kan veranderen: 'Als je identiteit zichtbaar is denken de mensen beter na om een beledigingen of bedreigingen te versturen, nu is het té makkelijk om het toch te doen.' Meerdere respondenten zien het daarnaast als een methode om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.
Angst voor malloten aan de deur
Een zorg die ook binnen de groep voorstanders leeft, zijn onwenselijke reacties op berichten in de 'online wereld': 'Het probleem is dan wel dat, als je iets zegt dat mensen niet aanstaat, er direct sommige malloten aan je deur staan om je offline in elkaar te timmeren.' Een ander vreest dat juist de uitwassen aan verplichte identificatie weten te ontkomen: 'Voor 'de gewone man' zal dit werken, maar misdadigers zullen zeker via omwegen en met valse identiteit reageren. Er zal in principe dus niet veel veranderen.'
Naam alleen 'aan de achterkant' zichtbaar
De helft (49%) van alle ondervraagden lijkt het ook een goed idee als je identiteit bekend is, maar dan 'aan de achterkant', zodat deze op te vragen is in het geval van een wettelijke overschrijding. Je naam hoeft van deze groep niet zichtbaar te zijn voor iedereen, vindt deze groep. 'Niet iedereen heeft een naam die tig keer voorkomt in Nederland', licht iemand toe. En, zo vult een ander aan: 'Je moet wel een reactie kunnen plaatsen die de werkelijkheid benadert zonder het risico te lopen dat het negatieve gevolgen voor je heeft.'
Het zijn bovendien niet alleen nare berichten die gebaat zijn bij anonimiteit: 'Ik kan me (ook positieve) reacties op iets voorstellen waarvan je vindt dat niet iedereen (bijvoorbeeld je omgeving) jouw mening daarover hoeft te weten', schrijft iemand. Een ander wijst op het lange geheugen van het internet: 'Je echte naam bij persoonlijke, gevoelige onderwerpen is onhandig, helemaal als Google dit jaren bewaart.'
Waar zijn je gegevens veilig?
Toch uit ook deze groep voorstanders zorgen over het uit handen geven van de identiteit aan verschillende platformen: 'Ik vind het een goed idee, maar aan bedrijven als Facebook geef ik toch liever geen (kopie van mijn) paspoort als bewijs van mijn identiteit.' Het inzagerecht zou bijvoorbeeld beperkt moeten worden tot bevoegde opsporingsinstanties, laat iemand weten: 'Alleen dan zou ik er eventueel mee kunnen leven dat mijn werkelijke gegevens bij het platform in kwestie bekend zijn. Maar dat moet dan wel heel goed gewaarborgd zijn.'
Anderen kunnen je mening tegen je gebruiken
De 12 procent die vindt dat anoniem reageren wél mogelijk moet blijven, vindt dat vooral uit angst voor de vervelende gevolgen van een 'onwelgevallige mening' - een nadeel dat ook door de voorstanders wordt erkend. Dat je een keer een ongenuanceerde mening uit, dat kan de beste overkomen, laat een respondent weten: 'Je omgeving, offline en online, kan helpen om de nuance ervan in te zien. Als dit niet anoniem kan is de consequentie van het hebben van een niet-onderbouwde mening te groot.' Een andere polldeelnemer geeft Amerika als voorbeeld: 'waar groepen mensen de ware identiteit vinden van mensen met 'verkeerde gedachten' en dan er alles aan doen om te zorgen dat ze hun baan bijvoorbeeld kwijtraken door contact met hun baas op te nemen en wel vertellen dat ze iemand in dienst hebben die dit-en-dat denkt/zegt.'
Wel vindt ook deze groep dat er iets gedaan moet worden tegen grensoverschrijdend gedrag, maar zij dragen daarvoor andere manieren aan: 'De beheerders/eigenaars van platforms moeten verantwoordelijk worden gehouden voor wat mensen op hun platform schrijven. Dan is het aan hen om passende maatregelen te nemen om ongewenste uitwassen tegen te gaan.' Ook anderen vinden dat er strengere moderatie mag worden toegepast. 'Scheldpartijen moeten acuut verwijderd worden', laat iemand weten. Tot slot brengt iemand nog een alternatieve oplossing in, waarbij iedereen die dat wil anoniem kan blijven: 'Met een filter zou je moeten kunnen aangeven of je wel of niet anonieme reacties te zien krijgt.'
Tja, dat is iets wat bezoekers van de Radar-website niet kennen/doen, dus ik snap wel dat daar dan deze uitslag vandaan komt.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:23 schreef heywoodu het volgende:
Je bent waarschijnlijk echter ook minder snel geneigd om gewoon voor de lol wat (verder vrij onschuldige) onzin neer te pleuren,
Een raadsel? Men probeert de indruk te wekken dat Nederland massaal voor digitale identificatie bij reacties is. De reden kun je wel bedenken.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:26 schreef Piles het volgende:
Totaal niet representatief, dus waarom ze hier überhaupt een publicatie van durven maken is mij een raadsel.
Gelukkig is de overheid heel goed met IT-projecten dus dit zal wel een veilig oplossing gaan bieden. Het "aan de achterkant" zichtbaar zou dan ook echt helemaal de achterkant moet zijn. Voor Danny is het niet zo relevant dat Henk de Vries hier aan het posten is natuurlijk.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:23 schreef heywoodu het volgende:
Nou ja, om er enigszins genuanceerd naar te kijken: het heeft natuurlijk twee kanten. Als je naam er zelfs bij staat ben je over het algemeen hopelijk minder snel geneigd om echt nare bagger (bedreigingen, walgelijke teksten en uitspraken over van alles) neer te pleuren, dat is goed. Je bent waarschijnlijk echter ook minder snel geneigd om gewoon voor de lol wat (verder vrij onschuldige) onzin neer te pleuren, want ook de mensen die je online niet kent kunnen het dan ineens vinden en wellicht doe je je online bewust anders voor dan offline. Ofzo.
Via Digid inloggen. Dan voorkom je dat je Henk de Vries uit Rotterdam verwart met Henk de Vries uit Doetinchem of zo.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:39 schreef RedFever007 het volgende:
Dit "onderzoek" is natuurlijk een voorbode voor de toekomst. Zaadje is geplant, nu wachten totdat een of andere belangenbehartiger ermee de boer op gaat en via de MSM de boel gaat escaleren, het AD voorop.
Desondanks sluit ik mij wel aan bij @:heywoodu dat het twee kanten heeft. Echter ben ik vooral bang dat de onschuldige gepakt wordt straks...En hoe ga je om met Henk de Vries, daarvan zijn er misschien wel duizenden. Hoe weet je straka dat Henk de Vries uit Adam niet de Henk de Vries uit Rotterdam is? Voor je weet plaats de eerste iets over BLM/FVD/Bioindustrie/stikstof/ whatever en wordt de tweede aan huis bedreigd voor wat A geschreven heeft
..
Bovendien lijkt het mij in strijd met privacyregels dat je je verplicht moet maken op het internet? Maar geen idee daarvan
Waarom die vraag 2?quote:Op zondag 18 juli 2021 12:41 schreef the-eye het volgende:
[..]
Met als vraag 2 of je vindt dat de beveiliging op het Mediapark weg kan
Als je achter je desktop of telefoon het gevaar loopt dat je keel doorgesneden wordt om hetgeen je zegt dan mag dat ook gelden als je in een talkshow iets zegtquote:
Maar stel ik wil HdV uit Doetinchem bedreigen, hoe kan ik dan weten dat hij in Doetinchem woont? Voor hetzelfde geldt denk ik dat bij in Alblasserdam woont en ga ik daar hem bedreigen? Of er wonen twee HdV's in Doetinchem, hoe weet ik dan waar ik moet zijn?quote:Op zondag 18 juli 2021 12:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Via Digid inloggen. Dan voorkom je dat je Henk de Vries uit Rotterdam verwart met Henk de Vries uit Doetinchem of zo.
Het kan dus wel.
Ben overigens totaal geen voorstander van zoiets.
Dus dreiging met geweld legitimeert een andere, vergelijkbare dreiging met geweld. Duidelijk.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:52 schreef the-eye het volgende:
[..]
Als je achter je desktop of telefoon het gevaar loopt dat je keel doorgesneden wordt om hetgeen je zegt dan mag dat ook gelden als je in een talkshow iets zegt
Oh zo. Ja, dat risico is er wel natuurlijk. Net zoals dat soms mensen die dezelfde naam hebben als de verdachte van 'n misdrijf soms lastig worden gevallen.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:53 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Maar stel ik wil HdV uit Doetinchem bedreigen, hoe kan ik dan weten dat hij in Doetinchem woont? Voor hetzelfde geldt denk ik dat bij in Alblasserdam woont en ga ik daar hem bedreigen? Of er wonen twee HdV's in Doetinchem, hoe weet ik dan waar ik moet zijn?
Je snapt m'n punt hopelijk![]()
Ik vrees dat niemand meer online durft te gaan uit vrees voor mensen die je bij het minste of geringste gaan lastigvallen![]()
"ik vind deelnemer X van Wie is de Mol een arrogant figuur" - vervolgens het WidM forum gebruikerscollectief op de stoep om mij te vragen waar dat op slaat.
"Ik vind Messie van Barcelona een waardeloze spits", vervolgens de Messi fanclub op de stoep die m'n auto in brand steekt.
En dit zijn nog wat simpele voorbeelden. Het wordt vervelender wanneer iemand iets tegen Hell's Angels heeft, of tegen FVD is, of voor de Palestijnen, of tegen de Palestijnen, of voor biomassa, of tegen klimaatverandering etc etc etc
Heel gevaarlijk deze ontwikkeling!
bericht van weinig woorden:quote:Op zondag 18 juli 2021 12:26 schreef vosss het volgende:
Zet diezelfde poll eens op FOK! @:danny
Ik verwacht een heel andere uitkomst.
Maargoed, wat kan je ook verwachten van mensen die niet verder komen dan avro tros en radar.
Verschrikkelijk verwerpelijk idee van Kaag en Gordon die een keertje online uitgescholden is.
Lijkt me ook een potentieel middel om kritiek op beleid weg te kunnen zetten als 'gevaarlijk' en 'terrorisme'. Het draait namelijk allang niet meer om de burger.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:39 schreef RedFever007 het volgende:
Dit "onderzoek" is natuurlijk een voorbode voor de toekomst. Zaadje is geplant, nu wachten totdat een of andere belangenbehartiger ermee de boer op gaat en via de MSM de boel gaat escaleren, het AD voorop.
Desondanks sluit ik mij wel aan bij @:heywoodu dat het twee kanten heeft. Echter ben ik vooral bang dat de onschuldige gepakt wordt straks...En hoe ga je om met Henk de Vries, daarvan zijn er misschien wel duizenden. Hoe weet je straka dat Henk de Vries uit Adam niet de Henk de Vries uit Rotterdam is? Voor je weet plaats de eerste iets over BLM/FVD/Bioindustrie/stikstof/ whatever en wordt de tweede aan huis bedreigd voor wat A geschreven heeft
..
Bovendien lijkt het mij in strijd met privacyregels dat je je verplicht moet maken op het internet? Maar geen idee daarvan
Neequote:Op zondag 18 juli 2021 13:10 schreef Twiitch het volgende:
Nice. En dan meteen koppelen aan een sociaal kredietsysteem zoals in China. Heb je bijvoorbeeld vijf notes gekregen op FOK! dan zeg maar gedag tegen je reisprivileges. Tien notes is geen hypotheek meer en voor elke note boven de 20 moet je een jaar naar een concentratieheropvoedingskamp.
quote:Op zondag 18 juli 2021 13:03 schreef Danny het volgende:
[..]
bericht van weinig woorden:
Radar: 88% is voor identificatieplicht online
poll:
https://frontpage.fok.nl/(...)ne-mag-reageren.html
@Hathor, @BufferOverflow; waar ik het dus nog over had in dat online racisme topic na engels voetbal. Deze proefballonnetjes blijven opgegooid worden.quote:Op maandag 12 juli 2021 14:31 schreef BufferOverflow het volgende:
[..]
Mensen hebben recht op hun mening, en soms is die mening dom. Zolang er geen sprake is van bedreiging e.d. moet de overheid zich er niet mee bemoeien. Het platform in kwestie kan ze een ban geven.
Dit is gewoon TROS publiek. Die weten niet eens wat internet is.quote:Op zondag 18 juli 2021 13:19 schreef -XOR- het volgende:
De gemiddelde Nederlander begint een steeds totalitairdere mindset te krijgen, we zijn ook al een tijdje aan het opschuiven richting dictatuur.
Ik spreek liever van gelijke monniken, gelijke kappenquote:Op zondag 18 juli 2021 12:54 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dus dreiging met geweld legitimeert een andere, vergelijkbare dreiging met geweld. Duidelijk.
Bericht verwijderen of een tijdelijke ban is niet voldoende? Jij vindt vanwege iets naar verhouding kleins dat iemand zijn identiteit gegeven mag worden. Ik vind dat vanwege jouw reactie jouw identiteit gegeven mag worden tenzij je hem persoonlijk erop aanspreekt in plaats van achter zijn rug online te roddelen. Snap je een beetje waarom je niet zou moeten willen wat jij wil? Iedereen heeft wel een mening over de mening van een ander. Allemaal leuk en aardig om zo fel voor iets te zijn tot het moment dat je zelf door een foutje bijvoorbeeld in zo'n situatie komt. Nu ga jij zeggen dat het geen klein iets is en dat het jou niet gaat overkomen..quote:Op zondag 18 juli 2021 13:24 schreef An_0_Niem het volgende:
Een oude bekende van me maakte (uiteraard onder een speudoniem) op Twitter Kaag uit voor NSB-er. Erg laf. In dat soort gevallen mag van mij zijn identiteit bekend worden gemaakt.
Maar aan wie mag zijn identiteit dan bekend worden gemaakt?quote:Op zondag 18 juli 2021 13:24 schreef An_0_Niem het volgende:
Een oude bekende van me maakte (uiteraard onder een speudoniem) op Twitter Kaag uit voor NSB-er. Erg laf. In dat soort gevallen mag van mij zijn identiteit bekend worden gemaakt.
Volgens mij zijn we hier niet in Amerika, waar mensen die zelfs slechts verdachte zijn alvast met naam, toenaam en mugshot aan de hele wereld worden getoond. Ik vind ook niet dat we dat zouden moeten nastreven.quote:Op zondag 18 juli 2021 13:53 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar aan wie mag zijn identiteit dan bekend worden gemaakt?
De politie? Kaag? De D-66 knokploeg? Journalisten? Derden met een aanmerkelijk belang? Iedereen?
Kan nu.nl de komende tijd weer berichten plaatsen met koppen als “waarom identificatieplicht op websites een goed idee is” of “dit moet je weten over de mogelijke identificatieplicht”. En de top 5 meest gelikete comments bovenaan zetten die pro zijn.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een raadsel? Men probeert de indruk te wekken dat Nederland massaal voor digitale identificatie bij reacties is. De reden kun je wel bedenken.
Dit soort berichten zijn in veel gevallen het begin van gedram in de media. Men wil iets. Dan begin je met de indruk te wekken dat veel mensen voorstander zijn.
Maar als je dan én niet anoniem op internet mag én niet bij voorbaat voor iedereen bekend hoeft te zijn dan zal er toch geregeld moeten worden wanneer en aan wie je gegevens bekend gemaakt mogen worden en wie dat beheert.quote:Op zondag 18 juli 2021 14:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Volgens mij zijn we hier niet in Amerika, waar mensen die zelfs slechts verdachte zijn alvast met naam, toenaam en mugshot aan de hele wereld worden getoond. Ik vind ook niet dat we dat zouden moeten nastreven.
Leuk die twee kanten. Maar je moet de schaduwkant ook belichten. En laat dat nou nét niet genoeg gebeuren omdat dit slecht uitkomt.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:23 schreef heywoodu het volgende:
Nou ja, om er enigszins genuanceerd naar te kijken: het heeft natuurlijk twee kanten. Als je naam er zelfs bij staat ben je over het algemeen hopelijk minder snel geneigd om echt nare bagger (bedreigingen, walgelijke teksten en uitspraken over van alles) neer te pleuren, dat is goed. Je bent waarschijnlijk echter ook minder snel geneigd om gewoon voor de lol wat (verder vrij onschuldige) onzin neer te pleuren, want ook de mensen die je online niet kent kunnen het dan ineens vinden en wellicht doe je je online bewust anders voor dan offline. Ofzo.
En het jammere is dat we als samenleving ook niet meer durven toegeven een fout te hebben gemaakt. Als blijkt dat na de id plicht de hoeveelheid nazi's op het internet alleen is toegenomen, dan zullen we net doen alsof de enige oplossing meer repressie is.quote:Op zondag 18 juli 2021 14:28 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Leuk die twee kanten. Maar je moet de schaduwkant ook belichten. En laat dat nou nét niet genoeg gebeuren omdat dit slecht uitkomt.
Ik ga je in iedergeval gegaranderen dat het TOR netwerk in populariteit gaat stijgen. Zo ook alle criminele excessen (bijv. de handel in persoonsgegevens) welke voorkomen op het TOR netwerk met deze gratis reclame.
Maar goed dan kan men straks weer lekker 'verontwaardigd' zijn als ik mijn gelijk krijg en je het probleem alleen maar verschuift.
Dat jij het iets kleins vindt is jouw mening. Ik vind het ongelofelijk onbeschoft.quote:Op zondag 18 juli 2021 13:42 schreef Phoenyx-God het volgende:
[..]
Bericht verwijderen of een tijdelijke ban is niet voldoende? Jij vindt vanwege iets naar verhouding kleins dat iemand zijn identiteit gegeven mag worden. Ik vind dat vanwege jouw reactie jouw identiteit gegeven mag worden tenzij je hem persoonlijk erop aanspreekt in plaats van achter zijn rug online te roddelen. Snap je een beetje waarom je niet zou moeten willen wat jij wil? Iedereen heeft wel een mening over de mening van een ander. Allemaal leuk en aardig om zo fel voor iets te zijn tot het moment dat je zelf door een foutje bijvoorbeeld in zo'n situatie komt. Nu ga jij zeggen dat het geen klein iets is en dat het jou niet gaat overkomen..
Aan degene tegen wie hij dat zei, dus Kaag.quote:Op zondag 18 juli 2021 13:53 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar aan wie mag zijn identiteit dan bekend worden gemaakt?
De politie? Kaag? De D-66 knokploeg? Journalisten? Derden met een aanmerkelijk belang? Iedereen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |