abonnement Unibet Coolblue
pi_200379977
Etappe 18: Ergens - Luz Ardiden, 129,7 km

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na tien jaar zijn we terug op Luz Ardiden, een heilige berg voor mij en alle Baskische fans. Acht keer eerder kwam hier een rit aan, vijf keer won er een Spanjaard. Allemaal leuk en aardig, maar het draait natuurlijk om die twee zeges van Euskaltel-Euskadi. 2001, 2011, 2021? Een zege van dezelfde ploeg is natuurlijk niet mogelijk, maar er rijden een paar renners rond in het peloton die nog voor Euskaltel hebben gereden. Naar die jongens moeten we kijken om de traditie in stand te houden. Ik noem een Bilbao, een Izagirre, een Castroviejo. Die jongens waren in 2001 ook jong en zaten misschien wel op dezelfde manier te kijken. Het belang van Luz Ardiden mag niet worden onderschat, het grote publiek maakte kennis met Euskaltel-Euskadi en daar hebben ze in ieder geval alvast één levenslange fan aan overgehouden. Als ik die dag niet had gekeken was ik waarschijnlijk momenteel ook niet een stukje aan het tikken. Van Laiseka stapte ik naadloos over naar Igor Anton en voor ik het wist was ik voor alle Basken aan het juichen. De olievlek heeft zich 20 jaar kunnen uitbreiden en is nu zo groot dat zelfs Shell zoiets heeft van nou nou nou nou. Maar goed, ja, dit verder wel geheel terzijde denk ik. Terug naar de koers. Nee, wacht, nog een laatste kanttekening. Er waren lang geruchten over een aankomst bergop bij Chalets d'Iraty, in Frans-Baskenland. Dat was helemaal fantastisch geweest, een aankomst bergop in Baskenland. Ik wil die klim nog altijd een keer zien, Gouvenou en Prudhomme. Ik word er al twee jaar lekker mee gemaakt, maar steeds schepen ze af met iets anders. Het is Luz Ardiden geworden. Ook een Baskische berg, maar dan niet in het Baskenland. Goed, nu echt terug naar de koers. Het is de laatste bergrit van de Tour, dus de laatste kans voor een heleboel renners om er nog wat van te maken. De illusie dat Pogacar het geel nog kan verliezen was al lang verdwenen, maar na gisteren helemaal. Wel is de strijd voor de resterende podiumplaatsen nog interessant. Carapaz staat er nu behoorlijk goed voor, maar met het oog op de aanstaande tijdrit zou hij liever nog wat meer voorsprong pakken ten opzichte van Uran. Verder zitten we natuurlijk nog met de bergtrui, er zijn nog een stuk of zes kanshebbers over. Woods, Quintana en Poels gaan een plannetje moeten verzinnen. Ze moeten in de vlucht van de dag zitten en hopen dat die vlucht tot het einde zal dragen. Als dat niet het geval is gaat Pogacar met de prijzen lopen, of Vingegaard. Die dubbele punten aan het eind zijn eigenlijk best stom, daardoor gaat Pogacar de komende 10 jaar naast de gele trui ook steevast de bolletjestrui ophalen. Alhoewel, dat is geen zekerheid dus. Moeten ze wel weer de boel gaan controleren vandaag, of de controle overlaten aan een ploeg als Ineos. Gisteren zat ik er boenk naast, dus ik durf nu eigenlijk geen grootse voorspellingen meer te doen. Nu Pogacar zijn rit in lijn heeft lijkt het me niet uitgesloten dat hij vandaag lekker laat lopen, tenzij hij ineens toch voor de bergtrui wil gaan. Wel een beetje een prijs in de marge, als je ook al in het geel fietst. Als UAE deze rit laat lopen moeten we kijken naar Ineos, een andere ploeg zie ik niets doen. De vlucht van de dag kan bovendien wat sterker zijn, aangezien deze aanloop korter is en net niet volledig vlak. Toch een klein klimmetje in het begin, waardoor de klimmers meer kans hebben om weg te fietsen. Alsnog weer een waardeloos begin van de rit, je eindigt de vorige rit godverdomme midden in de Pyreneeën en dan verlaat je de bergen weer om in het laagland geld te scheppen, tyf toch op. Maarja, oke, dat is de Tour. Slecht ontworpen bergritten gaan de komende jaren de standaard zijn, als we ooit nog een keer een goed ontworpen bergrit zien moeten we dat koesteren. Dit ontwerp had iedereen kunnen bedenken, maar niemand had er ook daadwerkelijk voor gekozen. Iedere liefhebber had er wat anders mee gedaan, het is echt een onvergeeflijk slechte rit. Desalniettemin zal er ondanks alles toch meer ambitie zijn in het peloton, voor mensen als Quintana en Poels is het nu of nooit. Als ze zich naar de slachtbank laten leiden is de bergtrui foetsie, kan niet de bedoeling zijn. Vooraf had ik verwacht dat de vorige rit voor de vluchters zou zijn en deze voor de klassementsrenners, in de praktijk zal het wel weer andersom blijken te zijn. Gisteren klassementsrenners, nu dan maar weer de vluchters. Absoluut geen garantie op succes. De rit is zo kort dat het makkelijk te controleren is, als iemand dat wil doen. Maarja, we moeten dan maar hopen dat er een sterke kopgroep wegrijdt in het begin. Ook wel interessant of Quick Step weer moeilijk gaat doen met het oog op de tussensprint, dat zou natuurlijk wel weer irritant zijn. Anyway, tijd om gewoon vijf namen te droppen en dan is het weer klaar voor vandaag.
1. Bilbao. Er moet natuurlijk een Bask winnen op deze berg, het liefst eentje met een verleden bij Euskaltel. Dan houden we niet veel kanshebbers over. Je hebt natuurlijk Castroviejo, maar die zal bij Carapaz moeten blijven. Dan heb je Ion Izagirre, wel een geschikte naam. Al heeft hij bergop nog niet uitgeblonken, een kopgroep waar hij deel van uitmaakt zou wel heel erg zwak moeten zijn wil hij kans maken op de ritzege. Dan denk ik eerder aan Bilbao, die gisteren zowaar liet zien dat hij durft aan te vallen. Een unicum, tijdens deze Tour in ieder geval. Verloor uiteindelijk wel weer wat tijd, waardoor hij eigenlijk gewoon moet proberen vanaf het begin aan te vallen. Ga maar in de kopgroep, hup. Het rood van Bahrein komt ook het dichtst in de buurt van het oranje van Euskaltel, ik zie het helemaal voor me. Twintig jaar na Laiseka, tien jaar na Sanchez, Pello Bilbao. Ja, ik vind dat dit moet kunnen. Hoewel ik ook geen nee zeg tegen Izagirre natuurlijk. Zelfs niet tegen Aranburu en Fraile, al reden die nooit voor Euskaltel.
2. Gaudu. Wat was ie sterk gisteren, man man man. Jammer van die zonnesteek, anders had hij gewoon echt een goede Tour gereden. Doordat hij wegviel op de Mont Ventoux is de glans er wel een beetje af, maar met een ritzege zou de eer toch wel gered zijn. Met zijn benen van gisteren zou hij in een eventuele kopgroep moeilijk te kloppen zijn. Als lokul hiero Bruno hem weer vooraan weet af te zetten is er een hoop mogelijk.
3. Woods. Voor de bollen, nog maar eens. Ging gisteren lang mee, totdat hij merkte dat het niet ging lukken om punten te rapen. Daarna echt volledig laten lopen en nog op een kwartier binnengekomen, ook een prestatie. Maar goed, van de bollenpretendenten bleef hij er wel het langste bij, al eindigde hij uiteindelijk ver achter Poels. Of Poels er heel slim aan heeft gedaan om gewoon de hele klim door te rijden is dan weer de vraag. Spannend wel zeg, het is bijna de moeite waard om toch maar weer de tv aan te zetten.
4. Poels. Toch maar, tegen beter weten in. Ik ben er eigenlijk een beetje bang voor dat de bergtrui in het zicht van de haven uit zijn dunne vingertjes gaat glippen. Hij heeft er wel echt voor gereden en er een doel van gemaakt, in tegenstelling tot iemand als Pogacar. Daarom valt het toch te hopen dat het Woods, Poels of Quintana gaat lukken. Ik denk dat het moeilijk gaat worden om voor Pogacar te eindigen, maar je weet maar nooit. Wielrennen blijft een ontzettend onvoorspelbare sport en dat is zo'n beetje de belangrijkste reden om te blijven kijken.
5. Pogacar. Nog maar eens, voor de bergpunten enzo ook. Al hoop ik stiekem niet dat hij de bergtrui wint, toch wel slecht voor de koers als één renner praktisch alle truien wint. Gaat verder vandaag normaal geen gekke dingen doen, lijkt me. Eerder volgen en dan kijken wat er aan het eind nog mogelijk is. Maarja, ik heb er verder ook geen klote verstand van natuurlijk, wie weet gaat ie wel weer op een kilometer of acht van de finish in de aanval, het kan allemaal.

[ Bericht 50% gewijzigd door Slobeend op 15-07-2021 17:00:54 ]
  donderdag 15 juli 2021 @ 16:55:43 #2
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_200379979
Mexicanoknakker :')
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Moderator donderdag 15 juli 2021 @ 16:55:50 #3
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_200379981
Iemand zat te slapen
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_200379983
Goede op
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_200379984
Dit duurde veel te lang.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  donderdag 15 juli 2021 @ 16:55:57 #6
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_200379985
TT had gewijzigd moeten worden in Luz Ardiden o|O
  donderdag 15 juli 2021 @ 16:55:58 #7
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_200379986
Uran Uran Uran rijdt al op 3 minuten.
pi_200379988
Wout alias Twan moet de Hinault-doctrine toepassen: voel je je slecht, val dan aan.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_200379989
Hup Pogacar.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Redactie Sport donderdag 15 juli 2021 @ 16:56:17 #10
274204 crew  Mexicanobakker
pi_200379992
Ik open geen livetopics waarin toch iedereen haast maakt om te openen :)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 15 juli 2021 @ 16:56:25 #11
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_200379996
Quintana lost, gras is groen.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  donderdag 15 juli 2021 @ 16:56:25 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_200379997
Na rechtse directe van Stijn vanmorgen nu linkse directe van Max met weghalen van hele OP :o
pi_200379998
Poels idioot. Was dan all in gegaan op de Tourmalet. Dan had je nog een kleine kans gehad :')
pi_200380005
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 16:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik open geen livetopics waarin toch iedereen haast maakt om te openen :)
TDF is een warm bad.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_200380007
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juli 2021 16:55 schreef Max23 het volgende:
-
respectloos naar @Rellende_Rotscholier dit.

voortaan spoiler en op niet verwijderen
  Moderator donderdag 15 juli 2021 @ 16:56:49 #16
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_200380009
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 16:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik open geen livetopics waarin toch iedereen haast maakt om te openen :)
Dit is geen EK/WK
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_200380012
Tsja, Twan heeft toch stukken beter geklommen dan in deze Tour.
Demain, on roule
  donderdag 15 juli 2021 @ 16:57:07 #18
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_200380014
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 16:56 schreef Chiappucci het volgende:
Poels idioot. Was dan all in gegaan op de Tourmalet. Dan had je nog een kleine kans gehad :')
Yep, zijn streep lag op de top van de Tourmalet.
pi_200380016
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 16:55 schreef Van_Poppel het volgende:
Uran Uran Uran rijdt al op 3 minuten.
Altijd tegen Uran Uran Uran Uran.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  Redactie Sport donderdag 15 juli 2021 @ 16:57:18 #20
274204 crew  Mexicanobakker
pi_200380017
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 16:56 schreef Chiappucci het volgende:
Poels idioot. Was dan all in gegaan op de Tourmalet. Dan had je nog een kleine kans gehad :')
Echt he, met die 10 extra punten had je nog gewonnen als Vingegaard of Carapaz toevallig voor Pogacar eindigt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 15 juli 2021 @ 16:57:19 #21
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_200380018
Goddu ;(
  Moderator donderdag 15 juli 2021 @ 16:57:21 #22
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_200380019
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 16:56 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

respectloos naar @:rellende_rotscholier dit.

voortaan spoiler en op niet verwijderen
Daar moet je de vorige TS voor aankijken
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_200380022
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juli 2021 16:56 schreef Chiappucci het volgende:
Poels idioot. Was dan all in gegaan op de Tourmalet. Dan had je nog een kleine kans gehad :')
Ach sowieso vind ik het mooier als winnaar bollen ook een bergrit wint
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  donderdag 15 juli 2021 @ 16:58:03 #24
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_200380028
Die OP's weghalen is wel erg onnodig en triest ja. (ik weet dat het in de vorige er ook niet instond)
  Moderator donderdag 15 juli 2021 @ 16:58:07 #25
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_200380030
Tja Wout
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')