Dit wel zo'n beetje ja.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 21:42 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ik verbaas me vooral over het feit dat jij je verbaasd over het feit dat niet iedereen geld als water heeft en even los hiervan, dat er mensen zijn die ook zonder geld prima plezier kunnen maken. Sterker nog, dat er mensen zijn die er een sport van maken om bijv. zonder geld de wereld over te reizen. Mensen die er de charme van inzien om met zijn allen 50 euro in te leggen om een keiharde BBQ te organiseren.
Probeer je onzekerheid los te laten, zie jouw persoonlijkheid los van jouw materie want dat is helemaal niet interessant. Kom naar beneden van die wolk en probeer je te mengen met normale mensen, althans, als je dat in ieder geval wilt.
Herkenbaar. Gelukkig is de vriendengroep niet zo. Maar ik heb wel bij andere mensen gezien die zo zijn. Dan verbaas ik mij wel maar dan realiseer ik mij ook dat die het niet zo breed hebben.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 21:38 schreef GerryDV het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste subforum is, maar ik zit met het volgende.
Sinds ik op mijn 17e fulltime ben gaan werken en daardoor altijd beschikking had over geld en daarnaast een echte Bourgondiër ben geef ik altijd vrij veel geld uit. Vaak aan eten, drinken en luxe artikelen. Daarnaast heb ik altijd weten te sparen en een aantal jaren terug toen ik 27 was zelf mijn eerste koophuis gekocht. Inmiddels is de spaarpot weer goed aangevuld en hou ik maandelijks best wat geld over na de vaste lasten en het nodige terassen, uit eten gaan, nieuwe gadgets kopen, een aircoditioning en een geheel
nieuw aangelegde tuin.
Nu heb ik ook neveninkomsten naast mijn vaste salaris (¤4200 bruto) waardoor ik elke maand een zakcentje heb van 800 euro.
Deze welvaart heeft gemaakt dat ik niet snel op een paar tientjes of een paar honderd euro kijk. Dat voelt al snel als kleingeld/wisselgeld en zo geef je het ook uit.
Als ik dan vrienden heb die tikkies sturen of ik hoor mijn vriendin praten dat ze een borrel geven vanuit de studievereniging voor 10 man en mensen een tikkie krijgen voor een paar grijpstuivers dan kan ik daar helemaal niks meer bij voorstellen. Zojuist ook bij meester Vosser een man die al een jaar probeert om 69 euro terug te vorderen voor een niet-geleverd product, dan krijg ik al zo’n gevoel van is je tijd niet meer waard dan een paar tientjes?!
Misschien komt het doordat ik nooit student ben geweest of incapabel om te werken maar ik kan me dus helemaal niet meer voorstellen dat mensen tikkies sturen van een paar euro’s of zich daar uberhaupt zorgen om maken. Soms betrap ik mezelf erop dat ik daar een enorm cringe gevoel van krijg. Als mensen dan een bbq organiseren voor 12 mensen en dan oets van 200 euro kwijt zijn en tikkies gaan sturen dat ik het zelfs zo gek vond dat ik gewoon die 200 euro over hebt gemaakt. Ik bedoel, je organiseert het toch, maakt het dan wat uit dat je ook even de kosten lapt.
Anyway, ik was benieuwd of dit gevoel herkenbaar is voor mensen, de soort van afkeer of verbazing over hoe mensen met kleine uitgaven omgaan/krenten zijn.
Ik had gelukkig de mogelijkheid dat ik op mijn 14e al werkte en op mijn 17e al een té grote verantwoordelijkheid had. Maar ik zag ook mensen in diezelfde leeftijdscategorie die het moeilijk hadden of net hun eigen dingen konden halen omdat hun ouders dat niet konden.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 22:36 schreef kwiwi het volgende:
Ik ben achteraf, en zeker als ik dit lees, blij dat ik ooit als student nauwelijks rond heb kunnen komen. Nu heb ik meer dan voldoende geld, maar ik geef het nog steeds niet als kleingeld uit en begrijp ook gewoon dat mensen kosten willen delen.
Je ziet denk ik over het hoofd dat het die meneer mogelijk niet eens gaat om het nodig hebben van die 69 euro, maar om het principe. Kun je het mee eens zijn of niet, maar niet iedereen die achter "kleinere" bedragen aangaat doet dat louter uit financiele motieven.quote:Zojuist ook bij meester Vosser een man die al een jaar probeert om 69 euro terug te vorderen voor een niet-geleverd product, dan krijg ik al zo’n gevoel van is je tijd niet meer waard dan een paar tientjes?!
Eens.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 22:36 schreef kwiwi het volgende:
Ik ben achteraf, en zeker als ik dit lees, blij dat ik ooit als student nauwelijks rond heb kunnen komen. Nu heb ik meer dan voldoende geld, maar ik geef het nog steeds niet als kleingeld uit en begrijp ook gewoon dat mensen kosten willen delen.
kennelijk heb je nogal misachting voor de mensen waarmee je omgaat...quote:Op dinsdag 13 juli 2021 21:38 schreef GerryDV het volgende:
Anyway, ik was benieuwd of dit gevoel herkenbaar is voor mensen, de soort van afkeer of verbazing over hoe mensen met kleine uitgaven omgaan/krenten zijn.
Als ik 'n BBQ organiseer, dan betaal ik 'm uiteraard helemaal zelf. Ik ga dan niet mensen lastig vallen met 'n tikkie.quote:Op woensdag 14 juli 2021 15:22 schreef speknek het volgende:
Nouja als de barbecue 200 ekkies of meer is stuur ik ook tikkies, en ik heb het waarschijnlijk ruimer dan jij. Op een gegeven moment wordt het juist ook weer een courtesy dat de ander zich niet bezwaard gaat voelen.
Als je na je dertigste inderdaad nog uren werk gaat maken van een paar tientjes, moet je misschien wat levenskeuzes gaan overwegen, maar dat is wel makkelijk gezegd. Met 60.000 per jaar heeft nog maar 4% van Nederland een hoger inkomen
(volgens deze grafiek tenminste, maar die geloof ik eigenlijk niet:
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
want mijn gezin valt van de grafiek af en we kunnen nog steeds geen geschikt huis in Utrecht kopen)
Met minstens 169.000 netto kun jij echt wel een fatsoenlijk huisje kopenquote:Op woensdag 14 juli 2021 15:22 schreef speknek het volgende:
(volgens deze grafiek tenminste, maar die geloof ik eigenlijk niet:
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
want mijn gezin valt van de grafiek af en we kunnen nog steeds geen geschikt huis in Utrecht kopen)
De grafiek gaat maar tot 100k, maar ik had even niet door dat het netto wasquote:Op woensdag 14 juli 2021 21:55 schreef Nobu het volgende:
[..]
Met minstens 169.000 netto kun jij echt wel een fatsoenlijk huisje kopen
Ja het hangt er een beetje vanaf wat je met organiseren bedoelt natuurlijk. Als je specifiek mensen uitnodigt voor een bbq dan betaal je dat natuurlijk zelf. Als je ad hoc bedenkt met wat vrienden die blijven doorzakken te gaan barbeknoeien, vind ik 200 best veel. Ik bedoel kan het lijen natuurlijk, maar das halverwege een playstation.quote:Op woensdag 14 juli 2021 17:47 schreef Halcon het volgende:
Als ik 'n BBQ organiseer, dan betaal ik 'm uiteraard helemaal zelf. Ik ga dan niet mensen lastig vallen met 'n tikkie.
Wel probeer ik er rekening mee te houden. In de zin van, als ik weet dat mensen het krap hebben, ga ik niet elke keer als ik ze zie voorstellen om in 'n duur restaurant te gaan bikken o.i.d.
Achja, je hebt ook nog zoiets als principes.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 21:38 schreef GerryDV het volgende:
Zojuist ook bij meester Vosser een man die al een jaar probeert om 69 euro terug te vorderen voor een niet-geleverd product, dan krijg ik al zo’n gevoel van is je tijd niet meer waard dan een paar tientjes?!
De klacht is niet dat dat hij genoeg geld heeft, de klacht is dat de wereld vol zit met paupers die hem irriterenquote:Op woensdag 14 juli 2021 14:45 schreef Het_Bokje het volgende:
Godverdomme, dit is de eerste keer dat ik lees dat iemand klaagt dat ie geld genoeg heeft.
Wereldvreemd...quote:Op dinsdag 13 juli 2021 21:38 schreef GerryDV het volgende:
Sinds ik op mijn 17e fulltime ben gaan werken en daardoor altijd beschikking had over geld en daarnaast een echte Bourgondiër ben geef ik altijd vrij veel geld uit. Vaak aan eten, drinken en luxe artikelen. Daarnaast heb ik altijd weten te sparen en een aantal jaren terug toen ik 27 was zelf mijn eerste koophuis gekocht. Inmiddels is de spaarpot weer goed aangevuld en hou ik maandelijks best wat geld over na de vaste lasten en het nodige terassen, uit eten gaan, nieuwe gadgets kopen, een aircoditioning en een geheel
nieuw aangelegde tuin.
Nu heb ik ook neveninkomsten naast mijn vaste salaris (¤4200 bruto) waardoor ik elke maand een zakcentje heb van 800 euro.
Deze welvaart heeft gemaakt dat ik niet snel op een paar tientjes of een paar honderd euro kijk. Dat voelt al snel als kleingeld/wisselgeld en zo geef je het ook uit.
Als ik dan vrienden heb die tikkies sturen of ik hoor mijn vriendin praten dat ze een borrel geven vanuit de studievereniging voor 10 man en mensen een tikkie krijgen voor een paar grijpstuivers dan kan ik daar helemaal niks meer bij voorstellen. Zojuist ook bij meester Vosser een man die al een jaar probeert om 69 euro terug te vorderen voor een niet-geleverd product, dan krijg ik al zo’n gevoel van is je tijd niet meer waard dan een paar tientjes?!
Misschien komt het doordat ik nooit student ben geweest of incapabel om te werken maar ik kan me dus helemaal niet meer voorstellen dat mensen tikkies sturen van een paar euro’s of zich daar uberhaupt zorgen om maken. Soms betrap ik mezelf erop dat ik daar een enorm cringe gevoel van krijg. Als mensen dan een bbq organiseren voor 12 mensen en dan oets van 200 euro kwijt zijn en tikkies gaan sturen dat ik het zelfs zo gek vond dat ik gewoon die 200 euro over hebt gemaakt. Ik bedoel, je organiseert het toch, maakt het dan wat uit dat je ook even de kosten lapt.
Komen jullie bij mij BBQ-en vs. we hebben zin om te BBQ-en waar zou het kunnen.quote:Op donderdag 15 juli 2021 11:37 schreef cleanfreak het volgende:
Een BBQ organizeren en dan achteraf mensen een tikkie sturen voor de kosten? Wat een loser ben je dan
Juist.quote:Op donderdag 15 juli 2021 11:44 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Komen jullie bij mij BBQ-en vs. we hebben zin om te BBQ-en waar zou het kunnen.
Dit dus. Heeft natuurlijk ook te maken dat ik zo ben opgevoed.quote:Op woensdag 14 juli 2021 17:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als ik 'n BBQ organiseer, dan betaal ik 'm uiteraard helemaal zelf. Ik ga dan niet mensen lastig vallen met 'n tikkie.
Wel probeer ik er rekening mee te houden. In de zin van, als ik weet dat mensen het krap hebben, ga ik niet elke keer als ik ze zie voorstellen om in 'n duur restaurant te gaan bikken o.i.d.
Wij doen wel altijd 'potluck'. Ook omdat er vegans en vegetarische mensen bij zijn en omdat ik geen zin heb om alles in mn eentje te regelen/halen. Iedereen drinkt wat anders ook. Gewoon makkelijk.quote:Op donderdag 15 juli 2021 11:44 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
200 euro ben je zo kwijt als je wat fatsoenlijk vlees, vis en drank haalt.quote:Op woensdag 14 juli 2021 23:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja het hangt er een beetje vanaf wat je met organiseren bedoelt natuurlijk. Als je specifiek mensen uitnodigt voor een bbq dan betaal je dat natuurlijk zelf. Als je ad hoc bedenkt met wat vrienden die blijven doorzakken te gaan barbeknoeien, vind ik 200 best veel. Ik bedoel kan het lijen natuurlijk, maar das halverwege een playstation.
Hier past gewoon maar één conclusie.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:50 schreef airconditioning het volgende:
Ik lach mijn ondermodale vrienden altijd uit als ze met tikkies komen
In deze situatie heb je geen excuus om niet bovenmodaal te verdienen, tenzij je ziek of laag IQ hebt
Die 169k is de correctie voor 2 volwassenen en 1 kind. Mocht je er twee hebben is het 191k.quote:Op woensdag 14 juli 2021 23:27 schreef speknek het volgende:
[..]
De grafiek gaat maar tot 100k, maar ik had even niet door dat het netto was. Dat verklaart wel waarom ik dacht dat het niet kon kloppen.
Misschien een andere vraag naar aanleiding van jouw topic: zou je met iemand in een relatie kunnen zitten als iemand zo doet over geld of grote geldzorgen heeft?quote:Op dinsdag 13 juli 2021 21:38 schreef GerryDV het volgende:
nieuw aangelegde tuin.
Wat heeft dit te maken met je vrienden tikkies sturen?quote:Op zaterdag 17 juli 2021 19:35 schreef June. het volgende:
Volgens mij is het grotendeels ook opvoeding en mindset. Ik heb altijd geleerd om verstandig met mijn geld om te gaan. Ook nu nog, terwijl ons gezamenlijk inkomen ook ruim boven de 100k is. Veel kleine bedragen kunnen bij elkaar opgeteld toch een mooi bedrag zijn. Zonde toch?
Dat TS niet zo moet zeuren over kleine bedragen. Wie het kleine niet eert..quote:Op zaterdag 17 juli 2021 21:02 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Wat heeft dit te maken met je vrienden tikkies sturen?
@GGMM had dit niet beter kunnen verwoordenquote:Op dinsdag 13 juli 2021 21:42 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ik verbaas me vooral over het feit dat jij je verbaasd over het feit dat niet iedereen geld als water heeft en even los hiervan, dat er mensen zijn die ook zonder geld prima plezier kunnen maken. Sterker nog, dat er mensen zijn die er een sport van maken om bijv. zonder geld de wereld over te reizen. Mensen die er de charme van inzien om met zijn allen 50 euro in te leggen om een keiharde BBQ te organiseren.
Probeer je onzekerheid los te laten, zie jouw persoonlijkheid los van jouw materie want dat is helemaal niet interessant. Kom naar beneden van die wolk en probeer je te mengen met normale mensen, althans, als je dat in ieder geval wilt.
Eens. Maar als iemand zegt dat diegene mensen uitnodigt op de BBQ ga ik er wel vanuit dat het jouw eerste optie is. Anders spreek je niet over uitnodigen lijkt me, maar meer over 'we hebben afgesproken...'.quote:Op donderdag 15 juli 2021 11:44 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Dat is een belangrijk onderscheid om te maken.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:30 schreef sirdanilot het volgende:
Wat ik wel merk is dat veel mensen daar heel erg snel aan wennen en dat het dan vanzelfsprekend wordt. Dat vind ik ook niet goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |