abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200351600
Ik weet niet of dit het juiste subforum is, maar ik zit met het volgende.

Sinds ik op mijn 17e fulltime ben gaan werken en daardoor altijd beschikking had over geld en daarnaast een echte Bourgondiėr ben geef ik altijd vrij veel geld uit. Vaak aan eten, drinken en luxe artikelen. Daarnaast heb ik altijd weten te sparen en een aantal jaren terug toen ik 27 was zelf mijn eerste koophuis gekocht. Inmiddels is de spaarpot weer goed aangevuld en hou ik maandelijks best wat geld over na de vaste lasten en het nodige terassen, uit eten gaan, nieuwe gadgets kopen, een aircoditioning en een geheel
nieuw aangelegde tuin.

Nu heb ik ook neveninkomsten naast mijn vaste salaris (¤4200 bruto) waardoor ik elke maand een zakcentje heb van 800 euro.

Deze welvaart heeft gemaakt dat ik niet snel op een paar tientjes of een paar honderd euro kijk. Dat voelt al snel als kleingeld/wisselgeld en zo geef je het ook uit.

Als ik dan vrienden heb die tikkies sturen of ik hoor mijn vriendin praten dat ze een borrel geven vanuit de studievereniging voor 10 man en mensen een tikkie krijgen voor een paar grijpstuivers dan kan ik daar helemaal niks meer bij voorstellen. Zojuist ook bij meester Vosser een man die al een jaar probeert om 69 euro terug te vorderen voor een niet-geleverd product, dan krijg ik al zo’n gevoel van is je tijd niet meer waard dan een paar tientjes?!

Misschien komt het doordat ik nooit student ben geweest of incapabel om te werken maar ik kan me dus helemaal niet meer voorstellen dat mensen tikkies sturen van een paar euro’s of zich daar uberhaupt zorgen om maken. Soms betrap ik mezelf erop dat ik daar een enorm cringe gevoel van krijg. Als mensen dan een bbq organiseren voor 12 mensen en dan oets van 200 euro kwijt zijn en tikkies gaan sturen dat ik het zelfs zo gek vond dat ik gewoon die 200 euro over hebt gemaakt. Ik bedoel, je organiseert het toch, maakt het dan wat uit dat je ook even de kosten lapt.

Anyway, ik was benieuwd of dit gevoel herkenbaar is voor mensen, de soort van afkeer of verbazing over hoe mensen met kleine uitgaven omgaan/krenten zijn.
pi_200351664
Ik verbaas me vooral over het feit dat jij je verbaasd over het feit dat niet iedereen geld als water heeft en even los hiervan, dat er mensen zijn die ook zonder geld prima plezier kunnen maken. Sterker nog, dat er mensen zijn die er een sport van maken om bijv. zonder geld de wereld over te reizen. Mensen die er de charme van inzien om met zijn allen 50 euro in te leggen om een keiharde BBQ te organiseren.

Probeer je onzekerheid los te laten, zie jouw persoonlijkheid los van jouw materie want dat is helemaal niet interessant. Kom naar beneden van die wolk en probeer je te mengen met normale mensen, althans, als je dat in ieder geval wilt. :)
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_200351798
Is ook een stuk inlevingsvermogen. Als jij driehoog achter woont of op kamers snap je heel goed dat een paar euro soms teveel kan zijn. Ja je idee over ‘wat is veel geld’ verandert als je het breder hebt, dat lijkt me niet zo gek. Als student vond ik 50 euro veel, nu denk ‘ach wat, heb ik toch wel over’ en doe ik minder moeilijk, afhankelijk van wat ik koop.

Ga eens voor de grap een maand van 50 euro per week leven. Kijken of je er dan hetzelfde over denkt.
  Moderator dinsdag 13 juli 2021 @ 22:32:48 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200352538
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 21:42 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Ik verbaas me vooral over het feit dat jij je verbaasd over het feit dat niet iedereen geld als water heeft en even los hiervan, dat er mensen zijn die ook zonder geld prima plezier kunnen maken. Sterker nog, dat er mensen zijn die er een sport van maken om bijv. zonder geld de wereld over te reizen. Mensen die er de charme van inzien om met zijn allen 50 euro in te leggen om een keiharde BBQ te organiseren.

Probeer je onzekerheid los te laten, zie jouw persoonlijkheid los van jouw materie want dat is helemaal niet interessant. Kom naar beneden van die wolk en probeer je te mengen met normale mensen, althans, als je dat in ieder geval wilt. :)
Dit wel zo'n beetje ja.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 13 juli 2021 @ 22:36:52 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_200352615
Ik ben achteraf, en zeker als ik dit lees, blij dat ik ooit als student nauwelijks rond heb kunnen komen. Nu heb ik meer dan voldoende geld, maar ik geef het nog steeds niet als kleingeld uit en begrijp ook gewoon dat mensen kosten willen delen.
pi_200352884
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 21:38 schreef GerryDV het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste subforum is, maar ik zit met het volgende.

Sinds ik op mijn 17e fulltime ben gaan werken en daardoor altijd beschikking had over geld en daarnaast een echte Bourgondiėr ben geef ik altijd vrij veel geld uit. Vaak aan eten, drinken en luxe artikelen. Daarnaast heb ik altijd weten te sparen en een aantal jaren terug toen ik 27 was zelf mijn eerste koophuis gekocht. Inmiddels is de spaarpot weer goed aangevuld en hou ik maandelijks best wat geld over na de vaste lasten en het nodige terassen, uit eten gaan, nieuwe gadgets kopen, een aircoditioning en een geheel
nieuw aangelegde tuin.

Nu heb ik ook neveninkomsten naast mijn vaste salaris (¤4200 bruto) waardoor ik elke maand een zakcentje heb van 800 euro.

Deze welvaart heeft gemaakt dat ik niet snel op een paar tientjes of een paar honderd euro kijk. Dat voelt al snel als kleingeld/wisselgeld en zo geef je het ook uit.

Als ik dan vrienden heb die tikkies sturen of ik hoor mijn vriendin praten dat ze een borrel geven vanuit de studievereniging voor 10 man en mensen een tikkie krijgen voor een paar grijpstuivers dan kan ik daar helemaal niks meer bij voorstellen. Zojuist ook bij meester Vosser een man die al een jaar probeert om 69 euro terug te vorderen voor een niet-geleverd product, dan krijg ik al zo’n gevoel van is je tijd niet meer waard dan een paar tientjes?!

Misschien komt het doordat ik nooit student ben geweest of incapabel om te werken maar ik kan me dus helemaal niet meer voorstellen dat mensen tikkies sturen van een paar euro’s of zich daar uberhaupt zorgen om maken. Soms betrap ik mezelf erop dat ik daar een enorm cringe gevoel van krijg. Als mensen dan een bbq organiseren voor 12 mensen en dan oets van 200 euro kwijt zijn en tikkies gaan sturen dat ik het zelfs zo gek vond dat ik gewoon die 200 euro over hebt gemaakt. Ik bedoel, je organiseert het toch, maakt het dan wat uit dat je ook even de kosten lapt.

Anyway, ik was benieuwd of dit gevoel herkenbaar is voor mensen, de soort van afkeer of verbazing over hoe mensen met kleine uitgaven omgaan/krenten zijn.
Herkenbaar. Gelukkig is de vriendengroep niet zo. Maar ik heb wel bij andere mensen gezien die zo zijn. Dan verbaas ik mij wel maar dan realiseer ik mij ook dat die het niet zo breed hebben.
pi_200352917
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 22:36 schreef kwiwi het volgende:
Ik ben achteraf, en zeker als ik dit lees, blij dat ik ooit als student nauwelijks rond heb kunnen komen. Nu heb ik meer dan voldoende geld, maar ik geef het nog steeds niet als kleingeld uit en begrijp ook gewoon dat mensen kosten willen delen.
Ik had gelukkig de mogelijkheid dat ik op mijn 14e al werkte en op mijn 17e al een té grote verantwoordelijkheid had. Maar ik zag ook mensen in diezelfde leeftijdscategorie die het moeilijk hadden of net hun eigen dingen konden halen omdat hun ouders dat niet konden.
pi_200353095
quote:
Zojuist ook bij meester Vosser een man die al een jaar probeert om 69 euro terug te vorderen voor een niet-geleverd product, dan krijg ik al zo’n gevoel van is je tijd niet meer waard dan een paar tientjes?!
Je ziet denk ik over het hoofd dat het die meneer mogelijk niet eens gaat om het nodig hebben van die 69 euro, maar om het principe. Kun je het mee eens zijn of niet, maar niet iedereen die achter "kleinere" bedragen aangaat doet dat louter uit financiele motieven.
pi_200354557
Zit er een beetje tussenin, op enig moment verdiende ik geld als water, later werd het ineens weer op een houtje bijten.

Maar dat met die tikkies en euro's schuiven heb ik altijd onzin gevonden, met de eerstedebeste verjaardag krijg je toch ook weer een cadeau van elkaar en is het feestje weer bij deze of gene, terrasje, uit eten, het kost uiteindelijk altijd allemaal ergens tussen de ¤1 en ¤50 pp dus waar gaat het over. Bij een BBQ ook nooit inbreng gevraagd, als ik krap zit nodig ik gewoon niemand uit om te komen eten. Ik ga echt geen geld vragen of mensen vragen vlees mee te nemen. Maar zo los ik dat op, als mensen mij tikkies gaan sturen voor ¤2 dan doe ik niet moeilijk. We zijn tenslotte in NL, zo is onze cultuur nu eenmaal denk ik.
Springfield's looking pretty dusty today
pi_200355565
Ik heb ook veel meer te besteden dan de meeste mensen in mijn omgeving. Maar ik heb nog wel het besef dat voor anderen 'n paar tientjes er wel toe doen.

Wel ben ik van het principe dat de rekening op het terras prima "de ene keer ik, de volgende keer jij" betaald kan worden i.p.v. gerommel met tikkies van 'n paar euro.
pi_200359874
Ik vroeg mij altijd al af of ultra miljardairs los staan van de realiteit van 99% van de mensen of doen alsof.

Als iemand een beetje bovengemiddeld inkomen al zo denkt...
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_200359913
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 22:36 schreef kwiwi het volgende:
Eens.
Ik heb nu financieel ook helemaal niets te klagen, maar ben ook blij dat ik de andere kant van de medaille heb gezien.
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_200360211
Godverdomme, dit is de eerste keer dat ik lees dat iemand klaagt dat ie geld genoeg heeft.

:')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_200360535
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 21:38 schreef GerryDV het volgende:
kennelijk heb je nogal misachting voor de mensen waarmee je omgaat...
zoals je hen daar beschrijft.

ik heb ook wel eens sommige kosten voor vrienden betaald, die het wat krapper hadden, maar ik hou me aan twee stelregels:

Enerzijds moet het geen 'gewoonte' worden en ga ik het zeker niet doen zonder eerst netjes te vragen of een aanbod hen te doen iets te betalen dat ze dan ook best kunnen afwijzen.
ten tweede ga ik daarna nooit minachtend doen over het gegeven dat zij kennelijk wat krapper zitten of mezelf ophemelen dat ik dat kan doen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 14 juli 2021 @ 15:22:42 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_200360905
Nouja als de barbecue 200 ekkies of meer is stuur ik ook tikkies, en ik heb het waarschijnlijk ruimer dan jij. Op een gegeven moment wordt het juist ook weer een courtesy dat de ander zich niet bezwaard gaat voelen.

Als je na je dertigste inderdaad nog uren werk gaat maken van een paar tientjes, moet je misschien wat levenskeuzes gaan overwegen, maar dat is wel makkelijk gezegd. Met 60.000 per jaar heeft nog maar 4% van Nederland een hoger inkomen

(volgens deze grafiek tenminste, maar die geloof ik eigenlijk niet:
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
want mijn gezin valt van de grafiek af en we kunnen nog steeds geen geschikt huis in Utrecht kopen)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_200363602
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 15:22 schreef speknek het volgende:
Nouja als de barbecue 200 ekkies of meer is stuur ik ook tikkies, en ik heb het waarschijnlijk ruimer dan jij. Op een gegeven moment wordt het juist ook weer een courtesy dat de ander zich niet bezwaard gaat voelen.

Als je na je dertigste inderdaad nog uren werk gaat maken van een paar tientjes, moet je misschien wat levenskeuzes gaan overwegen, maar dat is wel makkelijk gezegd. Met 60.000 per jaar heeft nog maar 4% van Nederland een hoger inkomen

want mijn gezin valt van de grafiek af en we kunnen nog steeds geen geschikt huis in Utrecht kopen)
Als ik 'n BBQ organiseer, dan betaal ik 'm uiteraard helemaal zelf. Ik ga dan niet mensen lastig vallen met 'n tikkie.

Wel probeer ik er rekening mee te houden. In de zin van, als ik weet dat mensen het krap hebben, ga ik niet elke keer als ik ze zie voorstellen om in 'n duur restaurant te gaan bikken o.i.d.
  woensdag 14 juli 2021 @ 19:43:56 #17
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_200365409
Ik had dit probleem toen ik 1e keer op een "witte" school zat. Toen ik klein was gingen we nooit geld splitten en al helemaal niet voor een paar euros. Iedereen trakteerde de groep omstebeurt, afhankelijk van wie op dat moment geld had. Later kreeg ik ooit van een studiegenoot te horen dat hij het niet fijn vond dat ik vaak alles betaalde. Hij had minder te besteden en voelde zich daardoor slecht en dat snapte ik toen ik me in hem verplaatste.

Ik vind het ook fijn om te betalen, maar ik snap dat sommige mensen dat niet fijn vinden en op zulke momenten ben ik down om te splitten. Voor 2 drankjes splitten vind ik ook wel beetje cringe eerlijk gezegd :P Bij kleine bedragen dring ik er wel op aan om alles zelf te betalen.
pi_200367745
Ja, ik herken je problemen en zeker ook je afkeer. Is ook heel raar. Maar ik heb een paar jaar geleden besloten om mij daar niet al te zeer meer aan te ergeren. Ik had het vooral als ik dan weer eens een dinertje met een paar lekkere flessen had gelapt en ik de volgende keer zonder blikken of blozen ineens door de McDonalds liep en daar zogenaamd een traktatie kreeg. Dan denk je ook wel; in wat voor wereld leven we?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2021 21:45:41 ]
  woensdag 14 juli 2021 @ 21:55:54 #19
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_200367952
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 15:22 schreef speknek het volgende:

Met minstens 169.000 netto kun jij echt wel een fatsoenlijk huisje kopen :')
  woensdag 14 juli 2021 @ 23:27:25 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_200369532
quote:
10s.gif Op woensdag 14 juli 2021 21:55 schreef Nobu het volgende:

[..]

Met minstens 169.000 netto kun jij echt wel een fatsoenlijk huisje kopen :')
De grafiek gaat maar tot 100k, maar ik had even niet door dat het netto was :@. Dat verklaart wel waarom ik dacht dat het niet kon kloppen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 14 juli 2021 @ 23:35:05 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_200369652
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 17:47 schreef Halcon het volgende:
Als ik 'n BBQ organiseer, dan betaal ik 'm uiteraard helemaal zelf. Ik ga dan niet mensen lastig vallen met 'n tikkie.

Wel probeer ik er rekening mee te houden. In de zin van, als ik weet dat mensen het krap hebben, ga ik niet elke keer als ik ze zie voorstellen om in 'n duur restaurant te gaan bikken o.i.d.
Ja het hangt er een beetje vanaf wat je met organiseren bedoelt natuurlijk. Als je specifiek mensen uitnodigt voor een bbq dan betaal je dat natuurlijk zelf. Als je ad hoc bedenkt met wat vrienden die blijven doorzakken te gaan barbeknoeien, vind ik 200 best veel. Ik bedoel kan het lijen natuurlijk, maar das halverwege een playstation.
  woensdag 14 juli 2021 @ 23:45:22 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_200369772
Afijn, sorry voor de triple post, maar bruto gezien als OP de enige verdiener in zijn huishouden is, hoort hij bij de top 40%, dat valt wel mee.

pi_200369965
Wat andere mensen doen boeit me niet en een tikkie is met 2 klikken betaald, dus nee geen last van.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_200371650
Wij hebben van die vrienden die altijd zeggen hoe goed hun inkomen wel niet is en dat ze echt nergens naar hoeven te kijken. Eet je met hen mee krijg je een tikkie voor de helft van de kosten van het eten. Zo pijnlijk.

Ik ben meer van het principe dat degene die de uitnodiging heeft gedaan betaalt en dan maakt het niet uit of we bij een goed restaurant eten of pizza halen. En de rest van mijn vrienden boeit het gelukkig ook niet!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_200371735
Wel vreemd om een BBQ te houden en dan iedereen een tikkie te sturen. Hou dan geen bbq, enne volgende keer bij de ander eten toch, dus je schiet er in the end niets mee op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')