abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_200349517
Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..



Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, mijn dank is groot :*
pi_200349562
Verder over oranje potloden, uitdaging in groep 3, ‘versnellen’ en andere dingen waar onze kinderen tegenaan lopen.
pi_200349588
@Hupje Hier is de voorspelling dat groep 5 de eerste maanden ook wel uitdagend zal zijn, maar dat er daarna geschakeld moet gaan worden met groep 6-materiaal.
De juffen van de nieuwe klas zijn op de hoogte en hebben heel eerlijk gezegd dat ze het spannend vinden. Vind ik tof! Kon ik zeggen dat ik het ook spannend vind O+
pi_200349692
@MevrouwCactus Het is ook spannend!
De juf vertelde dat ze al een uitgebreide overdracht had gedaan met de nieuwe juf. En dat alle gemaakte afspraken ook komend jaar opgepakt worden. Ik ben benieuwd.
pi_200349947
Waarom denk je dat je kind "hoogbegaafd" is?
pi_200349982
Toch fijn, als je het dan samen spannend kunt vinden ja! O+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  dinsdag 13 juli 2021 @ 20:16:44 #7
490012 Sfancta
HET KLOPT NIET!!!
pi_200350046


[ Bericht 100% gewijzigd door Sfancta op 14-07-2021 14:58:21 ]
Op donderdag 11 november 2021 12:51 schreef Naardegallemiezen het volgende: @:naardegallemiezen braaf aan de ketting.
[/quote]
pi_200350064
Super spannend. Misschien kun je hier dagelijks updates posten.
pi_200350076
Vergeet niet dat je geen school nodig hebt om zijn vermogens te ontwikkelen, zorg dat hij vooral zelf op onderzoek gaat naar vaardigheden en kennis welke zijn interesse hebben.

Er zijn talloze manieren om je kennis en vaardigheden te ontwikkelen buiten de schoolvaardigheden om. Kijk ook vooral naar waar zijn interesse naartoe gaat en bouw die vaardigheden en kennis uit, stimuleer ook om te kijken naar hoe dat zich kan vertalen naar de toekomst qua mogelijkheden op de arbeidsmarkt, of andere ontwikkelingen waar hij een bijdrage in zou kunnen leveren.

Ga anders eens kijken op het HB forum van Rianne van der Ven, die hebben ook een kind forum, daar kun je alle vragen stellen in principe. Niet dat je daar heel veel moet verwachten, maar daar kun je eens rondneuzen.

Succes.
pi_200350152
Hier eentje die in groep 3 erg blij was. Maar dat kwam omdat de juf van groep 1 hem niet zag als slim kind, maar als speels kind. Hij is na anderhalf jaar groep 1 vlot doorgezet naar groep 3 en moest toen echt leren lezen en schrijven. Maar vanaf groep 4 schiet het cognitief niet echt op meer. Hij zit alleen sociaal zo op zijn plek dat ik daar niks in wil veranderen.

Wel gaan we PMT doen om te kijken of het iets minder gaat pleasen en wat meer zichzelf durft te zijn op school. Misschien dat juf daar dan ook sterker ziet dat hij uitloopt. En anders komen we de komende 2 jaar ook wel door op zijn sociale geluk. En dan een VO school zoeken die beter aansluit..
pi_200350352
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:21 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier eentje die in groep 3 erg blij was. Maar dat kwam omdat de juf van groep 1 hem niet zag als slim kind, maar als speels kind. Hij is na anderhalf jaar groep 1 vlot doorgezet naar groep 3 en moest toen echt leren lezen en schrijven. Maar vanaf groep 4 schiet het cognitief niet echt op meer. Hij zit alleen sociaal zo op zijn plek dat ik daar niks in wil veranderen.

Wel gaan we PMT doen om te kijken of het iets minder gaat pleasen en wat meer zichzelf durft te zijn op school. Misschien dat juf daar dan ook sterker ziet dat hij uitloopt. En anders komen we de komende 2 jaar ook wel door op zijn sociale geluk. En dan een VO school zoeken die beter aansluit..
Kijk inderdaad wel uit dat hij niet gaat 'onderpresteren' om er maar bij te horen.
pi_200350451
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:31 schreef Greenbird999 het volgende:

[..]

Kijk inderdaad wel uit dat hij niet gaat 'onderpresteren' om er maar bij te horen.
Dat houden we wel in de gaten. En gelukkig heeft hij een dagdeel een externe plusklas om zijn hoofd uit te dagen. Die geeft voor de andere 4 dagen ook een half uur vervangend schoolwerk mee.
Het erbij horen valt wel mee, hij heeft ook HB vriendjes in de klas, dus hij heeft wel de ruimte om slim te zijn.

Juf mist alleen de leergierigheid. Maar dat komt omdat hij te emotioneel reageert als iets niet direct lukt. En dus niks nieuws wil leren dat lastig is. Daar gaan we na de vakantie mee aan de slag. En soms moet het toch wel (zoals Chinees bij de plusklas, piano thuis)
pi_200350874
@Nanukerst nee nog geen plan. Tot nu toe is het sociale enalle prikkels meer dan genoeg om te leren voor haar. Ze heeft afgelopen jaar een eigen reken-groepje gehad, maar wegens die takkecorona lag het allemaal op een laag pitje. Gevalletje «ga maar even zelf werken». Ze hebben een uitdagende klas, helaas.

Hopelijk als de school weer normaal deaait, kan ze met oudere klassen mee doen. We zitten er iig dik bovenop.
pi_200351620
@Nanukerst, wat een goed vooruitzicht voor Sticker komend schooljaar *O* O+.

@Roomsnoes, wat een mega-verschil in niveau in O’s klas. Lijkt me heel frustrerend voor haar. Fijn dat ze haar draai gevonden heeft deze vakantie en ze druk bezig is met haar Nederlands!

@Deepfreeze, ik herken mijn jongste wel in jouw verhaal. Heel speels en weinig aandacht voor leren lezen en schrijven, gelukkig werd wel opgemerkt door de juf dat hij heel wijs overkomt met hoge woordenschat. Hij gaat straks starten in groep 3, ik ben zo benieuwd hoe hij daar gaat landen.

Voor de oudste hadden we de stap gezet om een (test)traject in te gaan. Helaas start het bureau van onze voorkeur voorlopig geen nieuwe trajecten. Beetje een domper. We wachten even af tot na de zomervakantie om te zien hoe de vlag er dan bijhangt, en anders misschien toch een ander bureau polsen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_200444364
Vandaag een heel fijn gesprek gehad met de juf van onze Minion. Die juf heeft ze al 2 jaar en houdt ze volgend jaar ook (samen met een andere juf).

Er ligt gelukkig inderdaad al wel echt een concreet plan voor groep 3. Het idee is sowieso om haar bijv. bij de Veilig Leren Lezen methode in te delen bij de zon-lijn, maar daarnaast zijn er in overleg met de externe expert ook al direct wat extra boekjes aangeschaft, zowel voor taal als voor rekenen.
De basis zal ze steeds gewoon meedoen met de hele klas. En afhankelijk van hoe dat gaat, ligt er al een soort lijstje klaar met verdiepings- en verrijkingsstof.

Al met al een heel fijn gevoel overgehouden aan het gesprek: het voelt alsof ze het echt serieus nemen en concrete acties voor ogen hebben, terwijl ze tegelijkertijd heel eerlijk aangeven dat het ook voor een groot deel aankijken is hoe het gaat. En dat er dus ook steeds opnieuw gekeken zal moeten worden naar 'hoe nu verder'. Klonk vooral als een open en eerlijk verhaal :)

[ Bericht 0% gewijzigd door twist02 op 19-07-2021 19:24:09 ]
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_200444397
ze heeft een hobby nodig, iets om extreem in door te slaan. School doet ze dan ernaast.
pi_200445108
@twist02 Wat klinkt dat goed!! School heeft het dus goed in de smiezen O+ Mooi zo
pi_200457137
@twist02, goed dat ze het in de gaten houden en alvast spullen hebben liggen.

D heeft ook de basis met de klas gedaan. Maar bijv lezen mocht hij dan op zijn eigen niveau ipv de boekjes uit de klas.
pi_201096436
Even een vraagje. Het bureau waar we contact mee gezocht hebben ivm onze wens om een (test)traject te starten, kan voorlopig geen nieuwe aanmeldingen honoreren. Ze bieden wel aan om een online gesprek op te zetten met school en ons samen, zodat ze als neutrale bemiddelaar wellicht een plan van aanpak kunnen maken met school. Ook is er wellicht mogelijkheid voor I om later in het jaar deel te nemen aan een begeleidingssgroep. Omdat dit onder schooltijd plaats vindt, is het wel handig als school daaraan wil meewerken.

Nu is mijn vraag: is er hier ervaring met dit soort begeleiding zónder dat er daadwerkelijk is vastgesteld dat een kind HB is? Het maakt mij zelf niks uit, maar ik kan me voorstellen dat school daar heel anders instaat :P.

We hebben volgende week een startgestprek, I zit dit jaar in een nieuwe klas met 2 nieuwe juffen. Het lijkt me niet verstandig om dit alles direct op tafel te gooien, maar ik wil het wel voorzichtig aankaarten.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201097264
Volgens mij is het prima, zolang school geen iq-test verlangt om deze begeleiding te accepteren. Sjaak is bijvoorbeeld niet getest en dat hoeft voor school ook niet, ze zien het zelf ook wel. En dus vinden ze het heel fijn om de begeleiding te krijgen.

Wat maakt dat je twijfelt om alles gelijk op tafel te gooien?
pi_201097501
Dat gezien worden is op school tot nu toe een beetje het probleem. Vandaar dat ik wel beren op de weg zie. Mijn idee was: eerst IQ test, zodat we daarmee wat deuren konden openen op school (of, indien niet HB, misschien handvatten krijgen waarom hij soms vastloopt).

Vorig jaar zijn er wat gesprekken geweest met school omdat het niet lekker liep. Concentratieproblemen, werk niet af, hij zat niet lekker in zijn vel. De toenmalige juffen dachten dat hij overvraagd werd en ze wilden dat hij stopte met de plusklas. Wij dachten eigenlijk eerder aan onderpresteren, hebben dat ook aangegeven, maar daar is niks mee gedaan. Dat vonden wij uiteraard jammer. Maar goed, nu start hij in de bovenbouw (groep 6 in combi met 7 en 8) en heeft hij 2 nieuwe juffen die hem en ons nog niet kennen. Ik wil niet gelijk alle legacy meenemen, maar relatief neutraal starten en kijken hoe zij erin staan. Dus wel melden dat wij denken aan onderpresteren en dat we dat willen onderzoeken, maar niet gelijk 'dreigen' dat we met een bureau bemiddeling willen. Ik weet niet of dat echt bevorderlijk is voor de samenwerking.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201099315
Ik zou eerst het gesprek even aangaan met de juffen Phaidra :)
Er zit zoveel verschil tussen de juffen en hoe ze naar bepaalde kinderen kijken. Gewoon eerlijk vertellen wat jouw gevoel is (zonder verwijten naar vorig jaar ;) )
En dan kan je daarna altijd wel verder kijken, oh en natuurlijk jezelf wel op de wachtlijst laten zetten ;)

Ik heb ook een vraag. Iemand hier ervaring met een (misschien wel) hb’er en taalproblemen? Vorig jaar is er heel erg vaak geroepen dat Js naar logopedie (alweer) moest en daardoor onderschat. Ik zit dus nu in dubio of ik dit weer moet doen. Maar hij heeft dus al 2x (met 2,5-4 jaar en van 5-6jaar gehad). Ik ben bang dat ik weer moet strijden voor verrijkingswerk… (heel praktisch: nu naar groep 4, vroege leerling. A1 op Cito dmt en rekenen, was zelfs foutloos en een avi E7 niveau. Spelling B. Kent nu begin groep 4 al de tafels en zit op rekenniveau rond begin groep 5. Begrijpend lezen is ook goed. Dus hij is best slim).
pi_201099780
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 16:35 schreef Phaidra het volgende:
Dat gezien worden is op school tot nu toe een beetje het probleem. Vandaar dat ik wel beren op de weg zie. Mijn idee was: eerst IQ test, zodat we daarmee wat deuren konden openen op school (of, indien niet HB, misschien handvatten krijgen waarom hij soms vastloopt).

Vorig jaar zijn er wat gesprekken geweest met school omdat het niet lekker liep. Concentratieproblemen, werk niet af, hij zat niet lekker in zijn vel. De toenmalige juffen dachten dat hij overvraagd werd en ze wilden dat hij stopte met de plusklas. Wij dachten eigenlijk eerder aan onderpresteren, hebben dat ook aangegeven, maar daar is niks mee gedaan. Dat vonden wij uiteraard jammer. Maar goed, nu start hij in de bovenbouw (groep 6 in combi met 7 en 8) en heeft hij 2 nieuwe juffen die hem en ons nog niet kennen. Ik wil niet gelijk alle legacy meenemen, maar relatief neutraal starten en kijken hoe zij erin staan. Dus wel melden dat wij denken aan onderpresteren en dat we dat willen onderzoeken, maar niet gelijk 'dreigen' dat we met een bureau bemiddeling willen. Ik weet niet of dat echt bevorderlijk is voor de samenwerking.
Je hoeft natuurlijk niet te ‘dreigen’ met een bureau, maar je kunt wel aangeven dat jullie twijfelen en daarom voor de zekerheid willen laten testen. Dan laat je in het midden hoe en wat, maar weten ze wel dat het eraan gaat komen.

En als je het idee hebt dat school je kind niet goed ziet, is een test volgens mij altijd handig. Dus, wat Loj ook zegt, op de wachtlijst laten plaatsen en in gesprek met de nieuwe juffen en de ib-er.
pi_201099791
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 19:05 schreef Loj het volgende:
Ik zou eerst het gesprek even aangaan met de juffen Phaidra :)
Er zit zoveel verschil tussen de juffen en hoe ze naar bepaalde kinderen kijken. Gewoon eerlijk vertellen wat jouw gevoel is (zonder verwijten naar vorig jaar ;) )
En dan kan je daarna altijd wel verder kijken, oh en natuurlijk jezelf wel op de wachtlijst laten zetten ;)

Ik heb ook een vraag. Iemand hier ervaring met een (misschien wel) hb’er en taalproblemen? Vorig jaar is er heel erg vaak geroepen dat Js naar logopedie (alweer) moest en daardoor onderschat. Ik zit dus nu in dubio of ik dit weer moet doen. Maar hij heeft dus al 2x (met 2,5-4 jaar en van 5-6jaar gehad). Ik ben bang dat ik weer moet strijden voor verrijkingswerk… (heel praktisch: nu naar groep 4, vroege leerling. A1 op Cito dmt en rekenen, was zelfs foutloos en een avi E7 niveau. Spelling B. Kent nu begin groep 4 al de tafels en zit op rekenniveau rond begin groep 5. Begrijpend lezen is ook goed. Dus hij is best slim).
Wat is het taalprobleem wat wordt aangegeven door school? En heeft hij voor dat stuk al logopedie gehad of was dat voor wat anders?
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:18:21 #25
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201100319
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 16:35 schreef Phaidra het volgende:
Dat gezien worden is op school tot nu toe een beetje het probleem. Vandaar dat ik wel beren op de weg zie. Mijn idee was: eerst IQ test, zodat we daarmee wat deuren konden openen op school (of, indien niet HB, misschien handvatten krijgen waarom hij soms vastloopt).

Vorig jaar zijn er wat gesprekken geweest met school omdat het niet lekker liep. Concentratieproblemen, werk niet af, hij zat niet lekker in zijn vel. De toenmalige juffen dachten dat hij overvraagd werd en ze wilden dat hij stopte met de plusklas. Wij dachten eigenlijk eerder aan onderpresteren, hebben dat ook aangegeven, maar daar is niks mee gedaan. Dat vonden wij uiteraard jammer. Maar goed, nu start hij in de bovenbouw (groep 6 in combi met 7 en 8) en heeft hij 2 nieuwe juffen die hem en ons nog niet kennen. Ik wil niet gelijk alle legacy meenemen, maar relatief neutraal starten en kijken hoe zij erin staan. Dus wel melden dat wij denken aan onderpresteren en dat we dat willen onderzoeken, maar niet gelijk 'dreigen' dat we met een bureau bemiddeling willen. Ik weet niet of dat echt bevorderlijk is voor de samenwerking.
Aangeven dat je kind begeleiding nodig heeft is toch geen vorm van 'dreigen'..? Een goede leerkracht is in mijn ervaring juist blij met ondersteuning als dat is wat een kind in kwestie nodig heeft.

Oudste is niet toetsbaar en is dus niet getest. HB is wel vastgesteld door de HB-specialisten, dat vonden zij ook zonder test heel duidelijk. Op basis van hun oordeel is alles in gang gezet en er is nog nooit gedurende het traject iemand geweest die heeft gevraagd om een eventuele test. De wetenschap dat deskundigen hoogbegaafdheid hebben vastgesteld is dus genoeg.

Sticker is overigens wel getest. Daar hebben we lang over getwijfeld, maar uiteindelijk toch laten doen omdat hij veel signalen vertoonde van UHB en de aanpak van UHB daadwerkelijk verschilt van die van HB.. we wilden hem niet tekort doen door niet goed aan te sluiten bij zijn behoeftes.
pi_201102347
Hier heb je die IQ test nodig voor de hb-hulp, maar dat is extern geregeld in samenwerking met school, dus iets andere situatie.

De oudste was slim zat, maar daar kon de juf van de bovenbouw prima mee overweg. Testen was niet nodig, hij kreeg wel pluswerk waar nodig. maar kreeg ook veel ruimte voor zijn sociaal emotionele ontwikkeling die nodig was. Bij de jongste was dat slimme nog van een andere categorie, die moest die externe plusklas wel in, dus wel getoetst worden.

Hier bleek groep 6 BB wel heel anders te zijn dan groep 5 MB. Opeens krijg je veel meer info bij algemene vakken, er wordt veel meer verwacht. Van de MB naar de BB is echt een wat grotere stap, dan geleidelijk in een regulier systeem. Daarbij; groep 5 in zo'n bouw systeem zie ik wel vaak moeilijk gaan. Dus ik zou het eerst eens overleggen met de nieuwe juffen.
Je kunt altijd zeggen dat je met de ervaring van vorig al bezig was met een extern bureau en dat je nu eerst even gaat aankijken of het nog nodig gaat zijn.

@Loj, waar zit het probleem dan, waarvoor hij naar logo moet?
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:23:23 #27
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201102565
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:11 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier heb je die IQ test nodig voor de hb-hulp, maar dat is extern geregeld in samenwerking met school, dus iets andere situatie.

De oudste was slim zat, maar daar kon de juf van de bovenbouw prima mee overweg. Testen was niet nodig, hij kreeg wel pluswerk waar nodig. maar kreeg ook veel ruimte voor zijn sociaal emotionele ontwikkeling die nodig was. Bij de jongste was dat slimme nog van een andere categorie, die moest die externe plusklas wel in, dus wel getoetst worden.

Hier bleek groep 6 BB wel heel anders te zijn dan groep 5 MB. Opeens krijg je veel meer info bij algemene vakken, er wordt veel meer verwacht. Van de MB naar de BB is echt een wat grotere stap, dan geleidelijk in een regulier systeem. Daarbij; groep 5 in zo'n bouw systeem zie ik wel vaak moeilijk gaan. Dus ik zou het eerst eens overleggen met de nieuwe juffen.
Je kunt altijd zeggen dat je met de ervaring van vorig al bezig was met een extern bureau en dat je nu eerst even gaat aankijken of het nog nodig gaat zijn.

@:Loj, waar zit het probleem dan, waarvoor hij naar logo moet?
Wat precies zie je vaak moeilijk gaan in groep 5?
pi_201103139
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 20:18 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Aangeven dat je kind begeleiding nodig heeft is toch geen vorm van 'dreigen'..? Een goede leerkracht is in mijn ervaring juist blij met ondersteuning als dat is wat een kind in kwestie nodig heeft.

Oudste is niet toetsbaar en is dus niet getest. HB is wel vastgesteld door de HB-specialisten, dat vonden zij ook zonder test heel duidelijk. Op basis van hun oordeel is alles in gang gezet en er is nog nooit gedurende het traject iemand geweest die heeft gevraagd om een eventuele test. De wetenschap dat deskundigen hoogbegaafdheid hebben vastgesteld is dus genoeg.

Sticker is overigens wel getest. Daar hebben we lang over getwijfeld, maar uiteindelijk toch laten doen omdat hij veel signalen vertoonde van UHB en de aanpak van UHB daadwerkelijk verschilt van die van HB.. we wilden hem niet tekort doen door niet goed aan te sluiten bij zijn behoeftes.
Dreigen is idd niet de juiste term. Maar dat is dus wel een beetje mijn angst dat het door een leerkracht zo gezien wordt, alsof wij hun als incompetent beschouwen ofzo. Jullie hebben waarschijnlijk gelijk dat dat zwaar overdreven is van mij :@.

Deepfreeze, bedankt ook voor jouw inzichten! I. heeft iig veel zin in de bovenbouw, helemaal blij dat ze daar weer nieuwe dingen gaan doen die zijn interesse hebben. Dus dat is een mooi begin, ik hoop zo dat hij niet teleurgesteld wordt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201105690
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:23 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Wat precies zie je vaak moeilijk gaan in groep 5?
Alleen bij middenbouw/bovenbouw verdelingen...

Als je de combi 3-4-5 hebt, worden de algemene vakken toch op een lager niveau gegeven. Voor groep 3 lekker uitdagend, voor groep 5 simpel. En dat werkt bij doorsnee kinderen nog wel met iets differentatie in het werk, maar voor de slimsten zie je dat ze wel klaar zijn met die stof. In groep 6-7-8 heb je dan in groep 6 die uitdaging weer daarin.

Bijv als school thema lente heeft, tekenen ze in de MB een bloemetjes, benoemen de onderdelen.. in de BB gaan ze dieper in op chlorofyl, bestuiving etc.

En ook de gesprekken in/rond de klas, slimme kinderen zijn in groep 5 wel klaar met die jonkies, maar kunnen in groep 6 weer lekker optrekken aan de groten.

Dat maakt dat groep 2,5&8 dan jaren zijn met net iets minder uitdaging (alleen te vinden in pluswerk, niet de hele dag door). En groep 3&6 juist even lekker uitdagend.
Geldt niet voor elk kind, maar het valt wel op.
pi_201106024
Ik herken er ook wel iets van, uit mijn eigen schooltijd. Geen montessori, maar wel combiklassen: 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. In de oneven klassen had ik genoeg uitdaging, want dan keek ik stiekem met de hogere groep mee en zoog alles op als een spons. Maar in de even groep, had ik dus al zo’n beetje alles meegekregen en voelde het als herhaling.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201106474
Ze doen tegenwoordig de lessen op groepsniveau aan een instructietafel. En D heeft vaak een koptelefoon op bij het werken. Dus dat meekijken valt nu mee. Dat was in groep 3&4 wel sterker, omdat ze het toen nog anders georganiseerd hadden.
pi_201107134
Sjaak komt in een 4/5/6 in groep 5 en wij gaan er daardoor vanuit dat hij groep 6 instructies ook mee gaat krijgen en dus halverwege het jaar naar groep 6 zal gaan. Maar we zien wel hoe het gaat :)
pi_201107949
Hier gaat de oudste naar de brugklas (vwo). Ondanks alle ellende is het haar uiteindelijk op eigen kracht (ik wil naar het vwo, want daar zitten leukere kinderen) gelukt. En toen ze eenmaal graag wilde scoorde ze op elk vak in toetsen en Cito vwo of hoog vwo. De school (zwarte school) zelf deed we aan een plus klas. Maar alle aandacht ging naar de lastige kinderen, waren er ook net te veel.

De ander zit op een andere (witte) school en die is erg gelukkig. Ze loopt 2 jaar voor met lezen en de rest is heel makkelijk, maar ze heeft veel vriendinnen en gaat met vee plezier. Dat is voor nu even belangrijker dan jaren overslaan oid. De plus klas daar biedt ook duidelijk meer verdieping. En de rest doen we dan zelf wel.

Een enorm verschil dus tussen twee scholen en twee behoorlijk slimme kinderen. In mijn geval is de zwarte school vooral laatste jaren enorm tegen gevallen. Alleen maar aandacht voor de ontsporende kinderen van tokkies (al dan niet met niet westerse achtergrond) en weinig voor de kinderen waar veel meer in zit, maar waarbij de docenten wat moeten helpen het eruit te halen. Er wordt weinig geïnvesteerd en veel aan damage control gedaan.

De andere school is op het oog wat stijfjes en christelijk. Maar onze andere dochter krijgt daar veel meer van wat ze nodig heeft. Er is veel aandacht voor gedrag en elkaar normaal behandelen en ondanks dat de lesstof ook in strak stramien zit gaat het daar beter dan ‘onderwijs op maat’ van de andere school.
Whatever...
pi_201191452
Laatste vakantiedag hier, maandag starten in groep 3 :)

Volgens mij ben ik zenuwachtiger dan onze Minion zelf :') al is zenuwachtig misschien niet het juiste woord, maar ik ben gewoon zo benieuwd hoe het gaat bevallen. Ik hoop zo dat ze het plezier in naar school gaan weer terugvindt, want groep 2 voelde echt als d'r tijd uitzitten ofzo...

Zelf is ze er ook helemaal vol van, want nieuw lokaal, 'echte' tafeltjes, werkboekjes, etc. O+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 6 september 2021 @ 08:54:57 #35
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201236503
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:52 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dreigen is idd niet de juiste term. Maar dat is dus wel een beetje mijn angst dat het door een leerkracht zo gezien wordt, alsof wij hun als incompetent beschouwen ofzo. Jullie hebben waarschijnlijk gelijk dat dat zwaar overdreven is van mij :@.

Nou ja, 'zwaar overdreven' zou ik het niet noemen maar ik proef in jouw posts wel eens tussen de regels door dat je moeite hebt met hoogbegaafdheid claimen bij je eigen kind, klopt dat?
  maandag 6 september 2021 @ 08:57:49 #36
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201236531
Hopelijk heeft ze een fijn schooljaar twist!

Hier ook de 8-jarige in groep 6 afgeleverd *O* Met ikwilniet-buikpijn, maar dat krijgen we er misschien nooit uit. De Puber begint woensdag pas.
pi_201237025
Hier zitten de eerste 2 schoolweken er al weer op. Hij zit sociaal weer heerlijk op zijn plek in deze klas (1 week kanjerweek, daarna kamp+napraten).

Vrijdag is de plusklas weer begonnen en vanaf vandaag gaan ze op school ook weer echt aan het werk. Eens kijken hoe dat gaan..

Ook een intake gehad bij een PMT-er voor zijn emoties en de effecten die ze op hem hebben. Echt zo opvallend; hij heeft de 45 minuten alleen maar bewogen met het spul in de zaal. We hadden het over remmen van negatieve gevoelens & gedachten omdat dat problemen geeft. Maar ook dat positieve/enthousiasme remt hij niet af. Hij had het zweet op zijn kop, maar ging maar door. Hij lijkt het ook gewoon niet te voelen. Hij heeft echt wel een lesje "luisteren naar je lijf" nodig. Want ik zie de spanning, boosheid, frustratie, moeheid, blijheid etc wel in zijn lijf. Hij ziet het zelf alleen niet..
En dan gaat ze ook maar aan de slag met zijn "window of tolerance".
pi_201240299
Ik herken wel wat Phaidra schrijft. Ook mbt dat HB claimen. Is je kind gewoon slim of hb? Maakt in principe ook niet uit natuurlijk maar de juiste begeleiding is wel prettig. Wij hebben uitgesproken dat we er dit jaar wat meer bovenop gaan zitten. Onze faalangstige onderpresteerder die het prima vindt om tijdens de les lekker rustig naar buiten te kijken en te dagdromen moet dit jaar gewoon aan de bak.
pi_201240836
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 14:31 schreef Kyara het volgende:
Onze faalangstige onderpresteerder die het prima vindt om tijdens de les lekker rustig naar buiten te kijken en te dagdromen moet dit jaar gewoon aan de bak.
Mijn oudste, ook type faalangstig en niet fanatiek lerend, kreeg gewoon zijn werk gecompact, zodat hij lekker naar buiten kon kijken en de sociale omgang kon bestuderen. En een beetje pluswerk.
precies wat hij juist nodig had.

Nu hij ouder wordt merken we nog steeds heel sterk dat de omgang met een (volle) klas kinderen gewoon veel energie vreet en daardoor heeft hij gewoon tijd nodig op de dag om te ontprikkelen. Hij heeft nu in 3 atheneum gewoon de mazzel dat hij maar met 22 kinderen zit. Nog nooit zo'n kleine klas gehad sinds de start van groep 1 :P

Maar de aanpak verschilt gewoon per kind. Hij zit tegen HB aan, maar is het niet. Of was in ieder geval niet gebaat bij een test. Het is echt wel een verschil met de jongste qua pakketje..
pi_201241187
Ze hebben zijn klas nu opgesplitst dus hij zit nu in een klasje van 13. Er is nu dus veel meer ruimte en tijd voor begeleiding dus ik ben benieuwd.
pi_201241638
13, wat heerlijk ^O^
pi_201241932
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 08:54 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Nou ja, 'zwaar overdreven' zou ik het niet noemen maar ik proef in jouw posts wel eens tussen de regels door dat je moeite hebt met hoogbegaafdheid claimen bij je eigen kind, klopt dat?
Ik denk dat je daar wel een punt hebt ja. Hoe kan je iets claimen als er niet vaststaat dat er sprake van is? Met daarbij dat school het niet direct ziet/herkent, dat maakt dat ik toch onzeker word. Van nature ben ik redelijk conflictmijdend maar ik durf wel meer als ik gewoon zeker ben van de feiten. En dat is er nu niet.. Work in progress, zullen we maar zeggen.

Nu ik hier toch ben: het gesprek met de juf was positief. Er wordt met de IB'er besproken of en op welke voorwaarden hij weer in de plusklas zou kunnen instromen. Duidelijk aangegeven waar wij vinden dat het spaak loopt. Dat hij nu echt wel zin heeft in de bovenbouw en daar energie uit haalt, maar dat we heel graag willen voorkomen dat er weer een impasse komt, zoals vorig jaar. De juf heeft I. gezegd dat hij vooral moet blijven aangeven als iets voor hem echt te makkelijk is, omdat ze er dan op kan inspelen. Hij had mij van tevoren al gezegd dat hij soms iets niet durft in te vullen omdat hij niet zeker weet dat het antwoord goed is (ik vond het zo knap dat hij dat aan kon geven!). Ook daar gaat ze aandacht aan geven.

Áls hij inderdaad open durft te zijn naar de juf, denk ik dat we een heel grote drempel over zijn. Ik hoop heel erg dat hij zo'n band kan opbouwen met haar. En wellicht kan er een stappenplan komen om aan te haken bij de plusklas, ik denk dat dat ook motivatie geeft. Dus mijn duimen draaien de komende weken overuren ;).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201242230
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 17:08 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik denk dat je daar wel een punt hebt ja. [i]Hoe kan je iets claimen als er niet vaststaat dat er sprake van is?[/i] Met daarbij dat school het niet direct ziet/herkent, dat maakt dat ik toch onzeker word. Van nature ben ik redelijk conflictmijdend maar ik durf wel meer als ik gewoon zeker ben van de feiten. En dat is er nu niet.. Work in progress, zullen we maar zeggen.

Nu ik hier toch ben: het gesprek met de juf was positief. Er wordt met de IB'er besproken of en op welke voorwaarden hij weer in de plusklas zou kunnen instromen. Duidelijk aangegeven waar wij vinden dat het spaak loopt. Dat hij nu echt wel zin heeft in de bovenbouw en daar energie uit haalt, maar dat we heel graag willen voorkomen dat er weer een impasse komt, zoals vorig jaar. De juf heeft I. gezegd dat hij vooral moet blijven aangeven als iets voor hem echt te makkelijk is, omdat ze er dan op kan inspelen. Hij had mij van tevoren al gezegd dat hij soms iets niet durft in te vullen omdat hij niet zeker weet dat het antwoord goed is (ik vond het zo knap dat hij dat aan kon geven!). Ook daar gaat ze aandacht aan geven.

Áls hij inderdaad open durft te zijn naar de juf, denk ik dat we een heel grote drempel over zijn. Ik hoop heel erg dat hij zo'n band kan opbouwen met haar. En wellicht kan er een stappenplan komen om aan te haken bij de plusklas, ik denk dat dat ook motivatie geeft. Dus mijn duimen draaien de komende weken overuren ;).
Omdat het niet alleen een IQ is wat bepaalt of iemand hb is. Er is een hele lijst aan eigenschappen van een kind wat bepaalt of het hb is of niet. Sjaak is niet getest, dus volgens veel mensen kan ik niet weten of hij uhb is of niet. “Wat is zijn IQ dan?” Ja, dat weet ik dus niet. Maar voor mij staat het ondertussen als een paal boven water. Daardoor sta ik er ook een stuk meer zelfverzekerd in als moeder. Die test gaat er ooit nog wel een keer komen en dat zal mij nog meer sterken, maar voor nu heb ik dat niet nodig.

School is begonnen! Sjaak is begonnen in groep 5, in een 4/5/6-combiklas met in totaal 12 leerlingen. Hij ligt nu doodmoe op de grond op een dekbed en onder drie dekens met zijn ipad, maar hij had wel een goede dag, geloof ik. Hij werd vanmorgen zo tof ontvangen door zijn oude en nieuwe klasgenoten O+ Iedereen mag hem heel graag, merk ik daar altijd. En dat vind ik zo mooi om te zien O+
pi_201243365
Fijne start van het schooljaar bij iedereen zo te lezen! O+

Hier ook, onze Minion vindt groep 3 'echt superleuk'! Ze vertelde ook meteen een stuk meer over d'r dag vanmiddag :)

Dat 'niet durven claimen' herken ik wel ja, en dan claim in het sowieso nog niet eens (omdat ik dus oprecht niet weet of het in haar geval over 'gewoon slim' of hb gaat).

Ik merk dat ik termen als '(hoog)begaafd' of 'voorsprong' sowieso al mijd. De paar keer dat ik heb proberen uit te leggen in m'n omgeving dat ze meer uitdaging nodig heeft en dat we een extra gesprek op school hebben gehad werden namelijk al genadeloos afgestraft met rants dat 'elke ouder denkt dat zijn/haar kind zo ontzettend slim is of hoogbegaafd is'. Dus dan leer je het snel af, zeg maar ;(

Ik vind dat wel echt lastig, omdat ik dus echt totaal niet iemand ben om met zoiets te koop te lopen. Vroeger al niet met m'n eigen schoolresultaten en nu nog steeds niet met de capaciteiten van m'n kind(eren).
Maar ik baal er wel van dat het dus blijkbaar zo werkt ofzo... -O-

Al ben ik dan uiteraard des te blijer met een plekje als dit ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 6 september 2021 @ 21:04:44 #45
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201244840
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 19:35 schreef twist02 het volgende:
Fijne start van het schooljaar bij iedereen zo te lezen! O+

Hier ook, onze Minion vindt groep 3 'echt superleuk'! Ze vertelde ook meteen een stuk meer over d'r dag vanmiddag :)

Dat 'niet durven claimen' herken ik wel ja, en dan claim in het sowieso nog niet eens (omdat ik dus oprecht niet weet of het in haar geval over 'gewoon slim' of hb gaat).

Ik merk dat ik termen als '(hoog)begaafd' of 'voorsprong' sowieso al mijd. De paar keer dat ik heb proberen uit te leggen in m'n omgeving dat ze meer uitdaging nodig heeft en dat we een extra gesprek op school hebben gehad werden namelijk al genadeloos afgestraft met rants dat 'elke ouder denkt dat zijn/haar kind zo ontzettend slim is of hoogbegaafd is'. Dus dan leer je het snel af, zeg maar ;(

Ik vind dat wel echt lastig, omdat ik dus echt totaal niet iemand ben om met zoiets te koop te lopen. Vroeger al niet met m'n eigen schoolresultaten en nu nog steeds niet met de capaciteiten van m'n kind(eren).
Maar ik baal er wel van dat het dus blijkbaar zo werkt ofzo... -O-

Al ben ik dan uiteraard des te blijer met een plekje als dit ;)
Het is zaak om te leren met wie je zulke dingen wel en niet kan delen ;) Alleen de mensen die dichtbij ons staan weten dat er sprake is van hoogbegaafdheid, maar naar professionals rondom onze kinderen toe hou ik me echt niet in. We hebben gezien wat het kan doen als een kind wat dat betreft niet de juiste begeleiding krijgt, en ik zie het als onze taak als ouders om voor het welzijn van onze kinderen op te komen, op elk vlak. Wat men daarvan vindt boeit me oprecht niet, de enige relatie hierin die telt is die met mijn kind. (Maar ik ben wel van nature gezegend met een portie gezonde Amsterdamse assertiviteit, dus misschien heb ik makkelijk praten.)
pi_201245477
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 21:04 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Het is zaak om te leren met wie je zulke dingen wel en niet kan delen ;) Alleen de mensen die dichtbij ons staan weten dat er sprake is van hoogbegaafdheid, maar naar professionals rondom onze kinderen toe hou ik me echt niet in. We hebben gezien wat het kan doen als een kind wat dat betreft niet de juiste begeleiding krijgt, en ik zie het als onze taak als ouders om voor het welzijn van onze kinderen op te komen, op elk vlak. Wat men daarvan vindt boeit me oprecht niet, de enige relatie hierin die telt is die met mijn kind. (Maar ik ben wel van nature gezegend met een portie gezonde Amsterdamse assertiviteit, dus misschien heb ik makkelijk praten.)
Je hebt ook helemaal gelijk hoor, maar ik kan dat dus heel slecht als het om zoiets gaat als cognitieve vaardigheden of schoolse dingen.
Terwijl onze Minion motorisch bijvoorbeeld niet zo'n held is en ik dan wel in geuren en kleuren tegen iedereen vertel hoe goed ze het doet met fietsen.

En qua weten tegen wie je dingen wel/niet kunt zeggen heb ik dus al een paar keer een flinke inschattingsfout gemaakt helaas. En die komen dan nog 3x zo hard aan ook
(iemand die ons goed kent, ons kind kent én in de pedagogische hoek zit :{ ).

En dan een bekende die 3x in dezelfde week op social media benoemt dat haar kind in een speciale hb-klas zit en daar ben ik dan bijna een soort van jaloers op dat dat haar dus totaal niet boeit wat iemand daarvan vindt :')
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_201248570
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 21:43 schreef twist02 het volgende:

En dan een bekende die 3x in dezelfde week op social media benoemt dat haar kind in een speciale hb-klas zit en daar ben ik dan bijna een soort van jaloers op dat dat haar dus totaal niet boeit wat iemand daarvan vindt :')
Zo iemand ken ik ook, maar die gebruikt haar kind gewoon om te laten zien hoe geweldig haar leven wel niet is. En dan ondertussen weten dat het helemaal niet zo lekker loopt :o

Ik heb er eigenlijk nog geen probleem mee gehad dat ik hem HB noem.. Maar als iemand vraagt hoe het gaat op school, dan geef ik aan dat het soms wat matig gaat. Het hoe en wat verhaal dat volgt, daar zit het stukje hb wel in. Ik benoem wel het hele plaatje, niet alleen "kijk mijn kind slim zijn"... Er zijn ook veel Hb kinderen op school, dat scheelt waarschijnlijk ook.

Ik heb 1 keer een echt negatieve reactie gehad, van een tante (gepensioneerde juf) die echt vond dat hij lang moest kleuteren. Terwijl wij toen juist hard, tegen D's jufs idee, aan het aansturen waren op kort kleuteren (eind december kind).. Ik ben nog steeds blij dat we doorgezet hebben en ook juf ging uiteindelijk wel overstag..

Wel krijg ik soms jeuk als mensen zeggen dat het zo fijn is als een kind cognitief goed meekomt..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_201249042
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 09:04 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb er eigenlijk nog geen probleem mee gehad dat ik hem HB noem.. Maar als iemand vraagt hoe het gaat op school, dan geef ik aan dat het soms wat matig gaat. Het hoe en wat verhaal dat volgt, daar zit het stukje hb wel in. Ik benoem wel het hele plaatje, niet alleen "kijk mijn kind slim zijn"... Er zijn ook veel Hb kinderen op school, dat scheelt waarschijnlijk ook.
Nou, en hier gaat het mij dus juist ook om inderdaad. Ik begin ook niet met hoe slim ze wel niet is, maar spreek juist m'n zorgen uit omdat ze geen plezier heeft in school. Vandaar dat ik dan ook op meer begrip rekende in het begin; juist omdat het geen 'kijk-ons-shinen' verhaal is, maar oprechte zorgen zoals bijna elke ouder die wel eens heeft. En dat maakt het ook zo zuur.

quote:
Ik heb 1 keer een echt negatieve reactie gehad, van een tante (gepensioneerde juf) die echt vond dat hij lang moest kleuteren. Terwijl wij toen juist hard, tegen D's jufs idee, aan het aansturen waren op kort kleuteren (eind december kind).. Ik ben nog steeds blij dat we doorgezet hebben en ook juf ging uiteindelijk wel overstag..

Wel krijg ik soms jeuk als mensen zeggen dat het zo fijn is als een kind cognitief goed meekomt..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat laatste is erg heftig ja :{ 'cognitief goed meekomen' is inderdaad fijn, maar daar zit ook wel een soort maximum aan wat nog fijn is natuurlijk. Maar het wordt vaak toch als soort luxe-probleem gezien ofzo.

Maar ook een positieve noot: ze ging vandaag zo'n beetje huppelend naar school O+ en ik sprak haar meneer van vorig jaar nog even die ook benoemde dat hij hoopt dat ze deze spirit vast kan houden en dat het fijn was om haar weer zo vrolijk te zien. Dat sterkt me dan toch, dat een professional onze zorgen ook echt wel herkent :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_201249302
Huppelen O+

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 09:45 schreef twist02 het volgende:
Dat laatste is erg heftig ja 'cognitief goed meekomen' is inderdaad fijn, maar daar zit ook wel een soort maximum aan wat nog fijn is natuurlijk. Maar het wordt vaak toch als soort luxe-probleem gezien ofzo.
De start van dit jaar is hier gelukkig ook goed. Dat benoemde juf gisteren ook nog, hij lijkt wat meer ontspannen te zijn. Maar het gaat steeds richting de winter mis. Nu gaan we PMT opstarten, kijken of dat hem nog kan helpen.
  dinsdag 7 september 2021 @ 11:00:35 #50
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_201250018
Hier was de start gisteren echt dramatisch. Hij kwam compleet lamgeslagen uit school met z'n ziel onder z'n arm, wilde er geen woord over kwijt, was extreem boos en verdrietig.. ;( Fingers crossed dat het gewoon de overgang is, want wij als ouders zaten gisteravond echt een tikje ontredderd op de bank samen.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')