quote:Nivel: long covid bij zeker een op de vijf coronapatiënten
Zeker 20 procent van de patiënten die tijdens de eerste en tweede golf een coronabesmetting opliepen, hielden er langdurige klachten aan over. Dat concludeert gezondheidsinstituut Nivel na onderzoek.
Het instituut onderzocht meer dan 10.000 patiëntendossiers en ondervroeg mensen die wegens corona de huisarts bezochten. Het zogeheten post-Covid syndroom (PCS) is een aandoening waarover nog weinig duidelijkheid is.
Grote gevolgen
"Wel zijn er veel berichten over mensen die na een coronabesmetting nog maanden thuiszitten. De gevolgen van de coronapandemie lijken daarmee een flinke impact te hebben op de samenleving", stelt het Nivel. Volgens een 'brede definitie' hielden zelfs 37 procent van de patiënten langdurige klachten over aan een coronabesmetting.
Een algemeen geaccepteerde definitie van long covid bestaat nog niet. Het Nivel hanteerde voor zijn onderzoek verschillende definities, waarbij gekeken werd naar de klachten die patiënten zelf rapporteerden, de patiëntgegevens na een huisartsbezoek, het aantal consulten en de hoeveelheid klachten.
Mensen met long covid hebben uiteenlopende klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn, kortademigheid, vergeetachtigheid, verlies van reukvermogen of depressie.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ting-pandemie-impact
Hoe gaat het met je herstel? Je had goede hoop met de lasertherapie, hopelijk heeft dat een kickstart richting herstel gegeven!quote:Op dinsdag 3 mei 2022 13:34 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Dat van de slechte nachten en vervolgens slechte dagen herken ik ook wel.
Vandaag 45 minuten zonder pauze door een bos geslenterd. Echt bizar, dat lukte mij eerder niet. Kijk nu al uit naar de tweede sessie donderdag 😅
Het is echt bizar, maar ik ben in 3 weken tijd met sprongen vooruitgegaan. Vermoeidheid een stuk minder en uithoudingsvermogen is weer bijna terug op het normale niveau. Ik sport nu op hogere intensiteit bij de fysio, herstel er snel van en ook de dagelijkse dingen gaan bijna weer zoals normaal.quote:Op maandag 16 mei 2022 22:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe gaat het met je herstel? Je had goede hoop met de lasertherapie, hopelijk heeft dat een kickstart richting herstel gegeven!
Oh, supergoed nieuws!quote:Op dinsdag 24 mei 2022 09:30 schreef PartyAnimal87 het volgende:
[..]
Het is echt bizar, maar ik ben in 3 weken tijd met sprongen vooruitgegaan. Vermoeidheid een stuk minder en uithoudingsvermogen is weer bijna terug op het normale niveau. Ik sport nu op hogere intensiteit bij de fysio, herstel er snel van en ook de dagelijkse dingen gaan bijna weer zoals normaal.
Heb nu 6 behandelingen achter de rug, morgen nummer 7 en als het goed is over twee weken de laatste!
Hoe gaat het nu met jou? Het weer is weer wat koeler. Merk je wel iets vooruitgang?quote:Op maandag 16 mei 2022 22:44 schreef Seven. het volgende:
Mijn klachten zijn veel erger op warme dagen, merk ik!
Ja, koeler weer doet me goed. En ik werk bij de fysio aan stabiliteit, daarmee bouw ik ook heel rustig een beetje conditie. Dat helpt ook wel. Steeds minder vaak slechte dagen.quote:Op woensdag 25 mei 2022 13:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe gaat het nu met jou? Het weer is weer wat koeler. Merk je wel iets vooruitgang?
Vooruitgang voelen geeft ook gewoon weer moed. Merk het zelf ook na mijn osteotomie van afgelopen maart (niet COVID gerelateerd hoor). Dat ik al weer wat meer kan dan vorige week. Minder rust nodig heb, iets verder kan fietsen, dat doet me echt goed.quote:Op woensdag 25 mei 2022 14:14 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, koeler weer doet me goed. En ik werk bij de fysio aan stabiliteit, daarmee bouw ik ook heel rustig een beetje conditie. Dat helpt ook wel. Steeds minder vaak slechte dagen.
Is een hele goede vraag. Loop daar ook al een tijdje mee. Kan een herbesmetting nu juist helpen of het weer verergeren?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 14:49 schreef Sarasi het volgende:
Ennnnnn ik heb weer corona.Ben benieuwd wat voor impact dit gaat hebben op m'n long covid klachten.
Beterschap...quote:Op zaterdag 23 juli 2022 14:49 schreef Sarasi het volgende:
Ennnnnn ik heb weer corona.Ben benieuwd wat voor impact dit gaat hebben op m'n long covid klachten.
Hoe is het nu?quote:Op zaterdag 23 juli 2022 14:49 schreef Sarasi het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |