Dit. Je kent elkaar pas een half jaar. Dan kan je zeggen 'we hebben veel meegemaakt' maar dat zegt helemaal niets. Na een half jaar ken je elkaars goede kanten nog niet eens, laat staan de slechte.quote:Op woensdag 7 juli 2021 17:03 schreef Erasmus het volgende:
Ga eerst samenwonen in een huurhuis voordat je gaat kopen en pas na een paar jaar reviewen of het zin heeft om samen een huis te kopen. Heb je gelijk ook een stukje zekerheid.
Als het uit gaat tussen jullie in een koopwoning, ga je gigantisch veel (financieel) gezeik krijgen. Dat is het absoluut niet waard.
Ben ik het niet mee eens. Je kan vastleggen wie wat meeneemt en het ook weer op die manier verdelen mocht het niet blijken te werken. Kopen is tegenwoordig zoveel goedkoper dan huren, dat je die optie niet moet uitsluiten.quote:Op woensdag 7 juli 2021 17:03 schreef Erasmus het volgende:
Ga eerst samenwonen in een huurhuis voordat je gaat kopen en pas na een paar jaar reviewen of het zin heeft om samen een huis te kopen. Heb je gelijk ook een stukje zekerheid.
Als het uit gaat tussen jullie in een koopwoning, ga je gigantisch veel (financieel) gezeik krijgen. Dat is het absoluut niet waard.
Dit. Dus daar hoef TS zich al niet druk over te maken.quote:Op woensdag 7 juli 2021 17:06 schreef Tuindier het volgende:
Je kunt prima bij het aankopen van een huis laten vastleggen dat de een meer heeft ingebracht dan de ander, en als je wil dat ook bij een scheiding weer meeneemt. Als je samen gaat kopen wil je toch graag een samenlevingscontract of iets dergelijks, en dat is de perfecte plaats voor zoiets.
Dit.quote:Op woensdag 7 juli 2021 17:03 schreef Erasmus het volgende:
Ehh. Van de kosten koper van een pand van 200k kan je toch prima een jaar huren.quote:Op woensdag 7 juli 2021 18:40 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Je kan vastleggen wie wat meeneemt en het ook weer op die manier verdelen mocht het niet blijken te werken. Kopen is tegenwoordig zoveel goedkoper dan huren, dat je die optie niet moet uitsluiten.
Personen in kwestie moeten wel voldoende zelfkennis en levenservaring hebben, waarmee ze 100% achter de keuze van samenwonen staan. Ik denk dat het ook belangrijk is dat jullie geen impulsieve karakters hebben.
Ik zou toch eerst een jaartje gaan proefsamenwonen voor ik een huis kocht hoor. Na 6 maanden lijkt alles nog leuk.quote:Op woensdag 7 juli 2021 18:40 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Je kan vastleggen wie wat meeneemt en het ook weer op die manier verdelen mocht het niet blijken te werken. Kopen is tegenwoordig zoveel goedkoper dan huren, dat je die optie niet moet uitsluiten.
Personen in kwestie moeten wel voldoende zelfkennis en levenservaring hebben, waarmee ze 100% achter de keuze van samenwonen staan. Ik denk dat het ook belangrijk is dat jullie geen impulsieve karakters hebben.
Kosten koper van 6% is binnen een jaar terugverdiend met een stijging van de huizenprijs die zo richting de 10% gaat. Ja, dat is speculeren!quote:Op woensdag 7 juli 2021 18:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Ehh. Van de kosten koper van een pand van 200k kan je toch prima een jaar huren.
Ze zijn jong, het is onder de 400K dus overdrachtsbelasting vervalt al, blijft over hypotheekadviseur en notariskosten.quote:Op woensdag 7 juli 2021 18:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Ehh. Van de kosten koper van een pand van 200k kan je toch prima een jaar huren.
Of binnen een jaar worden de rentes verhoogd en staat je huis onder water en klapt je relatie.quote:Op woensdag 7 juli 2021 19:36 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Kosten koper van 6% is binnen een jaar terugverdiend met een stijging van de huizenprijs die zo richting de 10% gaat. Ja, dat is speculeren!
Ik geef overigens ook toe dat het doorgaans niet verstandig is om zo snel samen te gaan wonen, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Dus vandaar dat ik een beetje nuance breng in alle NIET DOEN reacties.
Terwijl je verliefd bent, een relatie hebt en samen wilt zijn met iemand?quote:Op donderdag 8 juli 2021 08:33 schreef Document1 het volgende:
Is dit je eerste vriendin? Ik zou eerst lekker alleen gaan wonen eerlijk gezegd.
Lekker na een half jaar gaan samen hokken, een kind maken want je bent toch zo lekker verliefd en er dan na een jaar achter komen dat je het toch niet zo zit zitten in een relatie terwijl je een dikke hypotheek hebt afgesloten klinkt inderdaad als een goed plan.quote:Op donderdag 8 juli 2021 10:09 schreef Grublit het volgende:
[..]
Terwijl je verliefd bent, een relatie hebt en samen wilt zijn met iemand?
Onzinnig advies als je het mij vraagt.
Ik denk dat er betere tips zijn gegeven dan datquote:Op donderdag 8 juli 2021 10:30 schreef Document1 het volgende:
[..]
Lekker na een half jaar gaan samen hokken, een kind maken want je bent toch zo lekker verliefd en er dan na een jaar achter komen dat je het toch niet zo zit zitten in een relatie terwijl je een dikke hypotheek hebt afgesloten klinkt inderdaad als een goed plan.
Dit. Regel dingen goed op papier. Ja, dan loop je nog het risico dat de relatie stukloopt en de woningmarkt is geklapt en je het niet verkocht krijgt of met een restschuld zit. Maar leven is nu eenmaal niet zonder risico's.quote:Op woensdag 7 juli 2021 17:06 schreef Tuindier het volgende:
Je kunt prima bij het aankopen van een huis laten vastleggen dat de een meer heeft ingebracht dan de ander, en als je wil dat ook bij een scheiding weer meeneemt. Als je samen gaat kopen wil je toch graag een samenlevingscontract of iets dergelijks, en dat is de perfecte plaats voor zoiets.
Dit te gaan eisen bij de initiële inleg is verder onzin..quote:Op woensdag 7 juli 2021 16:52 schreef Thonas1995 het volgende:
Liever zie ik dat het spaargeld wat meer op hetzelfde niveau is zodat het ook wat makkelijker te regelen is op papier doordat de verdeling wat meer richitg de 50/50 is.
Dit, je kunt dat prima bij de notaris vastleggen.quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:18 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dit te gaan eisen bij de initiële inleg is verder onzin..
Als jullie samen een eigedomsgemeenschap aangaan is die sowieso evenredig, en zullen jullie beide 50% eigenaar zijn.
Dat betekent vooral dat je een recht hebt op 50% van de opbrengst na verkoop, maar ook de plicht hebt om 50% van de lasten (onderhoud of rente op een financiering) te voldoen (al kun je hierover ook onderling afspraken maken, bv vastleggen dat deze lasten naar ratio van inkomen betaald worden)
Dat staat verder geheel los van welk bedrag een eigen vermogen je initieel inbrengt.
Als jij 50.000 Euro inlegt en je partner 16.000 heb je gewoon het recht de inleg sowieso bij een eventueel einde van de bezitsgemeenschap terug te claimen.
Geen ervaring mee, maar ik dacht dat het gebruikelijker is om juist de eigendomsverdeling anders vast te leggen. Bijv. je koopt een huis voor 300k. 1 persoon heeft 100k en de ander 0. Je fianciert samen 200k. Dan is persoon 1 voor 2/3 eigenaar en persoon 2 voor 1/3.quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit, je kunt dat prima bij de notaris vastleggen.
Of de een nou 50K en de ander 16K heeft of de een 80K en de ander 0K maakt niet uit, je legt dat gewoon vast en dat trekt dan wel recht bij een verkoop of door het verschil uiteindelijk na een erfenis ofzo ook in te leggen.
Kan, maar hoeft niet.quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:25 schreef Grublit het volgende:
[..]
Geen ervaring mee, maar ik dacht dat het gebruikelijker is om juist de eigendomsverdeling anders vast te leggen. Bijv. je koopt een huis voor 300k. 1 persoon heeft 100k en de ander 0. Je fianciert samen 200k. Dan is persoon 1 voor 2/3 eigenaar en persoon 2 voor 1/3.
Later wordt het huis verkocht en wordt dus ook de meer-/minderwaarde in die verhouding bepaald.
Poeh lastig...quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kan, maar hoeft niet.
Het zal ook aan de hypotheek liggen.
Als Kees en Tineke een huis kopen en Kees verdient 60K per jaar en Tineke niets, maar Tineke heeft wel 60K vermogen, dan gaat de hypotheekbank niet blij zijn met een verdeling waarin het inkomen van Kees de basis voor de hypotheek wordt maar waarbij Kees niet tenminste voor de helft eigenaar van het huis wordt.
Zodra je een hypotheek nodig hebt en het vermogen niet bij degene ligt met het meeste inkomen gaat het lastig worden als je dan een andere eigendomsverdeling hanteert dan 50/50.
Helemaal niet moeilijk, je koopt 50/50 en je laat vastleggen wat ieders inbreng is.quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:40 schreef Grublit het volgende:
[..]
Poeh lastig...
Mij lijkt het ook heel vreemd om niet op 50/50 uit te komen hoor. Want een relatie is wat mij betreft gebaseerd op gelijkwaardigheid. Maar er zijn dus meerdere oplossingen.
Om eerlijk te zijn, dat is niet geheel juist...quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:31 schreef Leandra het volgende:
Het zal ook aan de hypotheek liggen.
Als Kees en Tineke een huis kopen en Kees verdient 60K per jaar en Tineke niets, maar Tineke heeft wel 60K vermogen, dan gaat de hypotheekbank niet blij zijn met een verdeling waarin het inkomen van Kees de basis voor de hypotheek wordt maar waarbij Kees niet tenminste voor de helft eigenaar van het huis wordt.
Al het geld wat mogelijk is in het huis stoppen, en de helft van het verschil van inleg als renteloze lening aan de partner vast laten leggen bij de notaris, wanneer je een samenlevingsovereenkomst laat opstellen/vastleggen.quote:Op woensdag 7 juli 2021 16:52 schreef Thonas1995 het volgende:
Toen ik ooit begon met werken had ik een plan. Ik had mezelf voorgenomen om een paar jaar te werken en zo flink te kunnen sparen om iets van een goedkoop appartementje te kunnen bekostigen. In mijn ogen is dit beter dan iets te gaan huren ook voor het gene wat ik verdien. Inmiddels ben 26 en heb ik aan het het begin van het jaar iemand ontmoet.
Rond die zelfde periode had ik ook bijna mijn doel bedrag bereikt van ¤50.000. In eerste instantie zou je zeggen dat is veel voor iemand van 26. Dat is is het aan de ene kant ook maar, heb mijn hele leven goed gespaard en heb inmiddels al 4 jaar gewerkt. Doe wel regelmatig leuke dingen maar, geef ze niet met bakken uit en daardoor kan je zo'n lekker bedrag bij elkaar sparen.
Mijn vriendin woont al bijna een jaar op zichzelf en de laatste twee weken zitten we er sterk aan te denken om te gaan samenwonen. Ik moet er wel bij zeggen dat het vrij snel is maar, dat komt doordaat wij samen al heel wat meegemaakt hebben. In dit half jaartje dat we elkaar kennen hebben we elkaar gezien in de meest klote periode van ons leven waardoor de band tussen ons echt sterk is geworden en we de slechte kanten van elkaar ook door en door kennen.
Samenwonen met iemand als haar voelt voor mij hartstikke goed. Op een bepaald punt ben ik nog een beetje aan het twijfelen. Ik heb namelijk best wel wat spaargeld zoals ik eerder al aangaf en ik twijfel een beetje om het hele bedrag mee te nemen. Zelf heft ze ook al wat spaargeld (¤16.000) en samen kunnen we lekker doorsparen voor een eventueel koop huis voor over een tijdje. In mijn hoofd is het alleen een beetje een gek idee om best wel meer mee te nemen en dat ooit voor een huis in te moeten leggen. Liever zie ik dat het spaargeld wat meer op hetzelfde niveau is zodat het ook wat makkelijker te regelen is op papier doordat de verdeling wat meer richitg de 50/50 is.
Ik zit dus heel erg met de twijfel om een gedeelte van het geld mee te nemen en dat in de aankoop prijs van een eventueele koopwoning te stoppen mocht die er ooit gaan komen bij ons. Met dat andere deel wil ik iets goeds doen misschien want, ik merk dat ik hier mee ga blijven zitten.
Kan iemand mij tips geven wat beter is voor de verdeling op papier als je straks een huis koopt. Dan heb ik puur en alleen over de inbreng van spaargeld. Is het gene waar ik over loop na te denken en goede optie? Of zijn er andere dingen die beter werken?
Waarmee ga je blijven zitten bedoel je? Dat geld of het feit dat jij nu veel geld overhebt omdat je maar een deel in jullie huis hebt gestoken?quote:Op woensdag 7 juli 2021 16:52 schreef Thonas1995 het volgende:
Ik zit dus heel erg met de twijfel om een gedeelte van het geld mee te nemen en dat in de aankoop prijs van een eventueele koopwoning te stoppen mocht die er ooit gaan komen bij ons. Met dat andere deel wil ik iets goeds doen misschien want, ik merk dat ik hier mee ga blijven zitten.
Alles goed vastleggen, wie wat inbrengt en wie wat meeneemt. Huizenprijzen stijgen behoorlijk, rente is laag, dus kopen is best 'n optie op dit moment.quote:Op woensdag 7 juli 2021 16:59 schreef Smelfie het volgende:
Ik zou eerst even een paar jaar samen gaan wonen zonder meteen samen een huis te kopen. Mocht het toch niks zijn heeft niemand iets verloren.
Of je leest even de OP. Ze heeft zelf ook ¤16.000 in te brengen én werkt al. Die vriendin zou gek zijn als ze "bij hem in komt wonen..."quote:Op maandag 12 juli 2021 12:22 schreef sirdanilot het volgende:
Als je 50k hebt en je hebt een goed loon kan je toch wel een huis kopen en dat enkel op jouw naam zetten? Je kan dan in ruil daarvoor je vriendin aanbieden om niet te betalen zodat haar eigen vermogen kan groeien terwijl ze bij jou woont. Mocht er onverhoopt wat mis gaan in de relatie heeft ze dan genoeg geld om op eigen benen te staan. En als jullie relatie heel goed gaat kan je gewoon trouwen en dan is het huis ook half van haar .
Of je kiest juist bewust voor een huwelijk zonder gemeenschap van goederen.
Dan koopt ze lekker zelf een huis en dan gaan ze LATten.quote:Op maandag 12 juli 2021 15:00 schreef DjVero het volgende:
Ze heeft zelf ook ¤16.000 in te brengen én werkt al. Die vriendin zou gek zijn als ze "bij hem in komt wonen..."
Oh echt? Toen mijn familielid was gescheiden was het huis en zo nog een enorm gedoe, want ondanks dat zijn toenmalige echtgenoot zelf niet echt veel vermogen had, was ze wel opeens 50% eigenaar .quote:Op maandag 12 juli 2021 15:00 schreef DjVero het volgende:
[..]
Of je leest even de OP. Ze heeft zelf ook ¤16.000 in te brengen én werkt al. Die vriendin zou gek zijn als ze "bij hem in komt wonen..."![]()
Daarnaast, tegenwoordig (sinds een paar jaar of zo) trouw je "gewoon" in beperkte gemeenschap van goederen waarbij dus alles van vóór het huwelijk gescheiden blijft. Als hij dus het huis koopt vóór het huwelijk is en blijft dat huis van hem als ze daarover niks vastleggen.
Je bent niet zomaar voor 50% eigenaar, dan was je dat al of er is een huwelijk in gemeenschap van goederen geweest.quote:Op maandag 12 juli 2021 15:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Oh echt? Toen mijn familielid was gescheiden was het huis en zo nog een enorm gedoe, want ondanks dat zijn toenmalige echtgenoot zelf niet echt veel vermogen had, was ze wel opeens 50% eigenaar .
Gelukkig zijn ze goed uit mekaar gegaan en hebben ze uiteindelijk een schikking getroffen wat dat betreft zonder dat het een rechtszaak werd o.i.d.
Maar goed in ieder geval dit soort dingen altijd goed van tevoren vastleggen.
Ik denk dat ik gewoonweg dacht dat dat laatste de ' standaard' default optie was, zeg maar.quote:Op maandag 12 juli 2021 16:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent niet zomaar voor 50% eigenaar, dan was je dat al of er is een huwelijk in gemeenschap van goederen geweest.
Dat was het ook maar is per 01-01-2018 niet meer zo.quote:Op maandag 12 juli 2021 16:40 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik denk dat ik gewoonweg dacht dat dat laatste de ' standaard' default optie was, zeg maar.
Misschien denk ik nog altijd te ouderwets vanwege mijn fundamentalistisch christelijke opvoeding.
Ze hebben het dus zo gedaan dat zijn ex minder dan 50% kreeg. Dat hebben ze gewoon onderling geregeld zonder rechter.quote:Op maandag 12 juli 2021 17:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat was het ook maar is per 01-01-2018 niet meer zo.
Hoe dan ook je hele verhaal over "ineens 50% eigenaar" terwijl ze niet veel vermogen had en "schikking getroffen" gaat weer nergens over, als je in gemeenschap van goederen trouwt zijn alle eigendommen (en schulden) vanaf dat moment gezamenlijk, en daarbij maakt het niet uit of de een 2.000 en de ander 100.000 had, vanaf dat moment heb je gezamenlijk 102.000 en als je uit elkaar gaat krijg je daar ieder de helft van.
Een schikking treffen is dan ook niet van toepassing, maar de een koopt de ander gewoon uit.
Lange tijd was gemeenschap van goederen de standaard natuurlijk. Wie weet zijn ze in die tijd getrouwd.quote:Op maandag 12 juli 2021 16:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent niet zomaar voor 50% eigenaar, dan was je dat al of er is een huwelijk in gemeenschap van goederen geweest.
Ja, dat kan, maar dan is iemand dus niet "zomaar" voor 50% eigenaar.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 15:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Lange tijd was gemeenschap van goederen de standaard natuurlijk. Wie weet zijn ze in die tijd getrouwd.
Nee, dat ben je ook niet zomaar.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 16:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat kan, maar dan is iemand dus niet "zomaar" voor 50% eigenaar.
Dit klopt ook inderdaad. Ik heb hiervoor een lange relatie gehad waarbij ik twijfelde over het samenwonen (uiteindelijk nooit gedaan). Terwijl het nu meteen goed aanvoelde (met voldoende communicatie natuurlijk).quote:Op woensdag 14 juli 2021 14:11 schreef CoolGuy het volgende:
Ik ben ook na iets meer dan 8 maanden (als ik goed tel) gaan samenwonen, maar hier is de situatie anders geregeld qua financiën. Dat doet er nu niet toe, ik bedoel maar aan te geven dat het niet per sé 'te' vroeg is, het kan werken. Zij was destijds nog mijn vriendin, 2014 leren kennen, vanaf 2015 samen gaan wonen, in 2017 getrouwd en in 2018 een dochtertje gekregen.
Het kán zomaar goed werken, maar of dat zo is heeft imho niet zo heel erg veel te maken met hoe snel je wel of niet bent gaan samenwonen.
Precies, als die twijfel er is zou ik het al niet doen. Dat wil niet zeggen dat het per definitie goed gaat als die twijfel er niét is, maar bij twijfel, niet doen.quote:Op woensdag 14 juli 2021 14:17 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dit klopt ook inderdaad. Ik heb hiervoor een lange relatie gehad waarbij ik twijfelde over het samenwonen (uiteindelijk nooit gedaan). Terwijl het nu meteen goed aanvoelde (met voldoende communicatie natuurlijk).
Alleen met een koophuis waar je beide voor tekent is het toch al snel minder 'vrijblijvend'.
Die gekke Jack. Maar het kan wel, wat hij zegt. Na tientallen jaren relationeel gesukkel ontmoette is de vrouw van mijn leven. Tweede date samen naar bed en sindsdien samen, 4 maanden later een huis gekocht, renoveren, en 8 maanden later woonden we samen, ongehuwd, in dat huis. Nu afgerond 20 jaar.quote:Op woensdag 14 juli 2021 14:03 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ik ben het niet helemaal met sommige users hier eens. Als jij na een half jaar denkt genoeg connectie te hebben om samen te wonen dan moet je dat gewoon doen. Ik zelf ben na 3 maanden samen gaan wonen en dat gaat nog steeds perfect.
Echter zou ik dan niet meteen voor een koophuis gaan. Huur eerst een jaartje en kijk dan verder. Als je met z'n 2'en huurt kan je vast nog wel wat blijven sparen in die tijd en je zit vooral nog nergens aan vast.
Ach ja, er is geen tijd op te plakken. Je weet het altijd achteraf pas.quote:Op woensdag 14 juli 2021 15:13 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Die gekke Jack. Maar het kan wel, wat hij zegt. Na tientallen jaren relationeel gesukkel ontmoette is de vrouw van mijn leven. Tweede date samen naar bed en sindsdien samen, 4 maanden later een huis gekocht, renoveren, en 8 maanden later woonden we samen, ongehuwd, in dat huis. Nu afgerond 20 jaar.
Of dat slim is, of te snel, daar ga ik, geen van beiden kennend, geen uitspraak over doen. Een jaar samen wonen is ook niet dom.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |