Dit. Je kent elkaar pas een half jaar. Dan kan je zeggen 'we hebben veel meegemaakt' maar dat zegt helemaal niets. Na een half jaar ken je elkaars goede kanten nog niet eens, laat staan de slechte.quote:Op woensdag 7 juli 2021 17:03 schreef Erasmus het volgende:
Ga eerst samenwonen in een huurhuis voordat je gaat kopen en pas na een paar jaar reviewen of het zin heeft om samen een huis te kopen. Heb je gelijk ook een stukje zekerheid.
Als het uit gaat tussen jullie in een koopwoning, ga je gigantisch veel (financieel) gezeik krijgen. Dat is het absoluut niet waard.
Ben ik het niet mee eens. Je kan vastleggen wie wat meeneemt en het ook weer op die manier verdelen mocht het niet blijken te werken. Kopen is tegenwoordig zoveel goedkoper dan huren, dat je die optie niet moet uitsluiten.quote:Op woensdag 7 juli 2021 17:03 schreef Erasmus het volgende:
Ga eerst samenwonen in een huurhuis voordat je gaat kopen en pas na een paar jaar reviewen of het zin heeft om samen een huis te kopen. Heb je gelijk ook een stukje zekerheid.
Als het uit gaat tussen jullie in een koopwoning, ga je gigantisch veel (financieel) gezeik krijgen. Dat is het absoluut niet waard.
Dit. Dus daar hoef TS zich al niet druk over te maken.quote:Op woensdag 7 juli 2021 17:06 schreef Tuindier het volgende:
Je kunt prima bij het aankopen van een huis laten vastleggen dat de een meer heeft ingebracht dan de ander, en als je wil dat ook bij een scheiding weer meeneemt. Als je samen gaat kopen wil je toch graag een samenlevingscontract of iets dergelijks, en dat is de perfecte plaats voor zoiets.
Dit.quote:Op woensdag 7 juli 2021 17:03 schreef Erasmus het volgende:
Ehh. Van de kosten koper van een pand van 200k kan je toch prima een jaar huren.quote:Op woensdag 7 juli 2021 18:40 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Je kan vastleggen wie wat meeneemt en het ook weer op die manier verdelen mocht het niet blijken te werken. Kopen is tegenwoordig zoveel goedkoper dan huren, dat je die optie niet moet uitsluiten.
Personen in kwestie moeten wel voldoende zelfkennis en levenservaring hebben, waarmee ze 100% achter de keuze van samenwonen staan. Ik denk dat het ook belangrijk is dat jullie geen impulsieve karakters hebben.
Ik zou toch eerst een jaartje gaan proefsamenwonen voor ik een huis kocht hoor. Na 6 maanden lijkt alles nog leuk.quote:Op woensdag 7 juli 2021 18:40 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Je kan vastleggen wie wat meeneemt en het ook weer op die manier verdelen mocht het niet blijken te werken. Kopen is tegenwoordig zoveel goedkoper dan huren, dat je die optie niet moet uitsluiten.
Personen in kwestie moeten wel voldoende zelfkennis en levenservaring hebben, waarmee ze 100% achter de keuze van samenwonen staan. Ik denk dat het ook belangrijk is dat jullie geen impulsieve karakters hebben.
Kosten koper van 6% is binnen een jaar terugverdiend met een stijging van de huizenprijs die zo richting de 10% gaat. Ja, dat is speculeren!quote:Op woensdag 7 juli 2021 18:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Ehh. Van de kosten koper van een pand van 200k kan je toch prima een jaar huren.
Ze zijn jong, het is onder de 400K dus overdrachtsbelasting vervalt al, blijft over hypotheekadviseur en notariskosten.quote:Op woensdag 7 juli 2021 18:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Ehh. Van de kosten koper van een pand van 200k kan je toch prima een jaar huren.
Of binnen een jaar worden de rentes verhoogd en staat je huis onder water en klapt je relatie.quote:Op woensdag 7 juli 2021 19:36 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Kosten koper van 6% is binnen een jaar terugverdiend met een stijging van de huizenprijs die zo richting de 10% gaat. Ja, dat is speculeren!
Ik geef overigens ook toe dat het doorgaans niet verstandig is om zo snel samen te gaan wonen, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Dus vandaar dat ik een beetje nuance breng in alle NIET DOEN reacties.
Terwijl je verliefd bent, een relatie hebt en samen wilt zijn met iemand?quote:Op donderdag 8 juli 2021 08:33 schreef Document1 het volgende:
Is dit je eerste vriendin? Ik zou eerst lekker alleen gaan wonen eerlijk gezegd.
Lekker na een half jaar gaan samen hokken, een kind maken want je bent toch zo lekker verliefd en er dan na een jaar achter komen dat je het toch niet zo zit zitten in een relatie terwijl je een dikke hypotheek hebt afgesloten klinkt inderdaad als een goed plan.quote:Op donderdag 8 juli 2021 10:09 schreef Grublit het volgende:
[..]
Terwijl je verliefd bent, een relatie hebt en samen wilt zijn met iemand?
Onzinnig advies als je het mij vraagt.
Ik denk dat er betere tips zijn gegeven dan datquote:Op donderdag 8 juli 2021 10:30 schreef Document1 het volgende:
[..]
Lekker na een half jaar gaan samen hokken, een kind maken want je bent toch zo lekker verliefd en er dan na een jaar achter komen dat je het toch niet zo zit zitten in een relatie terwijl je een dikke hypotheek hebt afgesloten klinkt inderdaad als een goed plan.
Dit. Regel dingen goed op papier. Ja, dan loop je nog het risico dat de relatie stukloopt en de woningmarkt is geklapt en je het niet verkocht krijgt of met een restschuld zit. Maar leven is nu eenmaal niet zonder risico's.quote:Op woensdag 7 juli 2021 17:06 schreef Tuindier het volgende:
Je kunt prima bij het aankopen van een huis laten vastleggen dat de een meer heeft ingebracht dan de ander, en als je wil dat ook bij een scheiding weer meeneemt. Als je samen gaat kopen wil je toch graag een samenlevingscontract of iets dergelijks, en dat is de perfecte plaats voor zoiets.
Dit te gaan eisen bij de initiële inleg is verder onzin..quote:Op woensdag 7 juli 2021 16:52 schreef Thonas1995 het volgende:
Liever zie ik dat het spaargeld wat meer op hetzelfde niveau is zodat het ook wat makkelijker te regelen is op papier doordat de verdeling wat meer richitg de 50/50 is.
Dit, je kunt dat prima bij de notaris vastleggen.quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:18 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dit te gaan eisen bij de initiële inleg is verder onzin..
Als jullie samen een eigedomsgemeenschap aangaan is die sowieso evenredig, en zullen jullie beide 50% eigenaar zijn.
Dat betekent vooral dat je een recht hebt op 50% van de opbrengst na verkoop, maar ook de plicht hebt om 50% van de lasten (onderhoud of rente op een financiering) te voldoen (al kun je hierover ook onderling afspraken maken, bv vastleggen dat deze lasten naar ratio van inkomen betaald worden)
Dat staat verder geheel los van welk bedrag een eigen vermogen je initieel inbrengt.
Als jij 50.000 Euro inlegt en je partner 16.000 heb je gewoon het recht de inleg sowieso bij een eventueel einde van de bezitsgemeenschap terug te claimen.
Geen ervaring mee, maar ik dacht dat het gebruikelijker is om juist de eigendomsverdeling anders vast te leggen. Bijv. je koopt een huis voor 300k. 1 persoon heeft 100k en de ander 0. Je fianciert samen 200k. Dan is persoon 1 voor 2/3 eigenaar en persoon 2 voor 1/3.quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit, je kunt dat prima bij de notaris vastleggen.
Of de een nou 50K en de ander 16K heeft of de een 80K en de ander 0K maakt niet uit, je legt dat gewoon vast en dat trekt dan wel recht bij een verkoop of door het verschil uiteindelijk na een erfenis ofzo ook in te leggen.
Kan, maar hoeft niet.quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:25 schreef Grublit het volgende:
[..]
Geen ervaring mee, maar ik dacht dat het gebruikelijker is om juist de eigendomsverdeling anders vast te leggen. Bijv. je koopt een huis voor 300k. 1 persoon heeft 100k en de ander 0. Je fianciert samen 200k. Dan is persoon 1 voor 2/3 eigenaar en persoon 2 voor 1/3.
Later wordt het huis verkocht en wordt dus ook de meer-/minderwaarde in die verhouding bepaald.
Poeh lastig...quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kan, maar hoeft niet.
Het zal ook aan de hypotheek liggen.
Als Kees en Tineke een huis kopen en Kees verdient 60K per jaar en Tineke niets, maar Tineke heeft wel 60K vermogen, dan gaat de hypotheekbank niet blij zijn met een verdeling waarin het inkomen van Kees de basis voor de hypotheek wordt maar waarbij Kees niet tenminste voor de helft eigenaar van het huis wordt.
Zodra je een hypotheek nodig hebt en het vermogen niet bij degene ligt met het meeste inkomen gaat het lastig worden als je dan een andere eigendomsverdeling hanteert dan 50/50.
Helemaal niet moeilijk, je koopt 50/50 en je laat vastleggen wat ieders inbreng is.quote:Op donderdag 8 juli 2021 11:40 schreef Grublit het volgende:
[..]
Poeh lastig...
Mij lijkt het ook heel vreemd om niet op 50/50 uit te komen hoor. Want een relatie is wat mij betreft gebaseerd op gelijkwaardigheid. Maar er zijn dus meerdere oplossingen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |