abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 juli 2021 @ 09:23:07 #1
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_200244989
quote:
Aanslag op misdaadverslaggever Peter R. de Vries
De politie kreeg dinsdag rond 19.30 uur een melding van een schietpartij in de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Hoewel het enige tijd duurde voor de politie bevestigde dat het slachtoffer De Vries is, circuleerden kort na het incident al videobeelden waarop hij zwaargewond te zien is.

De bekende misdaadjournalist was die avond te gast in het televisieprogramma RTL Boulevard, dat in een gebouw op de hoek van de straat wordt opgenomen. Na de opnames werd hij onder vuur genomen.

Verschillende getuigen verklaarden meerdere schoten te hebben gehoord. De Vries was van dichtbij neergeschoten en zou daarbij in zijn hoofd zijn geraakt.

De politie startte direct een grootschalig onderzoek en bevestigde ongeveer anderhalf uur na de schietpartij dat het daadwerkelijk om De Vries gaat. "Hij is met spoed overgebracht naar het ziekenhuis en vecht daar momenteel voor zijn leven", werd meegedeeld via Twitter.

Direct na de schietpartij verspreidde de politie het signalement van de dader: een lichtgetinte man met een tenger postuur, groene jas en zwarte pet. De politie liet weten op zoek te zijn naar zeker één, maar mogelijk meerdere verdachten.

Tijdens een ingelaste persconferentie later op de avond maakte de politie bekend in totaal drie aanhoudingen te hebben verricht. Twee verdachten, onder wie de vermoedelijke schutter, werden in de mogelijke vluchtauto aangehouden op de A4 bij Leidschendam. De derde aanhouding verrichte de politie in het Amsterdamse stadsdeel Oost. Deze man zou voldoen aan het eerder verspreidde signalement. Wat zijn betrokkenheid bij de schietpartij is geweest, wordt nog onderzocht.

Of De Vries extra beveiliging kreeg ten tijde van het incident, wilde de politie niet zeggen. De Vries staat onder meer de kroongetuige in het zwaarbeveiligde Marengo-proces bij. Volgens collega Kees van der Spek werd De Vries echter niet beveiligd, omdat hij dit zelf niet wilde. "We hadden het er weleens over, maar Peter zei: 'Ik kan er niet zo heel veel tegen doen'", zei Van der Spek. "Als er rechts politie is en links ook, dan kun je alsnog van voren worden beschoten."

De 64-jarige misdaadverslaggever ligt nog altijd in zorgelijke toestand in het ziekenhuis. Vanuit meerdere hoeken werd verslagen gereageerd op de aanslag. Demissionair premier Mark Rutte noemde het "een aanslag op de vrije journalistiek". "Een zwarte dag", reageerde demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid).

We weten nog niet wat het motief voor de aanslag op De Vries is geweest. Het politieonderzoek is nog in volle gang.
quote:
Twee verdachten van moordaanslag Peter R. de Vries komen uit Gelderland
TIEL/ MAURIK - Twee verdachten van de moordaanslag op Peter R. de Vries komen uit Gelderland. Het gaat om twee mannen van ongeveer 20 en 30 jaar uit Tiel en Maurik.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)adscentrum-amsterdam

twitter

Geen afbeeldingen en video's van het slachtoffer potentiele daders, verdachten e.d. aub.

[ Bericht 25% gewijzigd door Frutsel op 07-07-2021 09:42:16 ]
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_200244993
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 23:48 schreef JohnWickPic het volgende:

[..]

I know, ik heb er wel eens mee te maken. Maar de NPO de schuld geven kan ik mij niet in vinden? Leg die eens uit? Het zit hem meer in dat ze zelf niet veel kunnen, en nee dat ligt niet aan de maatschappij dat ligt echt bij hunzelf, en dat je makkelijk overstapt.. Scarface is bij zoveel van die jongeren een droombeeld, sowieso.. snel en veel geld.. en als je dat ook relatief makkelijk aangeboden wordt.. Tja, ze snappen alleen allemaal stuk voor stuk niet dat Scarface een film is en dat die ook niet goed afloopt.. Dat zien ze dan weer niet. En daar ligt het probleem.
NPO cultiveert dit, en heeft jarenlang een podium gegeven aan rappers die voornamelijk rapten over geld maken door drugs te pushen.

Allemaal aan figuren die uit bepaalde wijken komen, en de jongeren kinderen uit die wijken gaan dit dan als hun voorbeelden zien.

De aller gewetenlooste, vaak gecombineerd met een laag iq/stoornis, draaien hun hand niet om voor dit soort aanslagen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2021 09:26:12 ]
pi_200245005
Moeilijke discussie uiteraard. Hoe vreselijk ik het ook vind om beelden te zien van Peter R. de Vries, ISIS, misstanden in slachthuizen of andere gruwelijkheden probeer ik mij er soms wel toe te zetten om te kijken. Sommige zaken, zoals dit soort gewelddadigheden, zijn in mijn hoofd zo abstract en onvoorstelbaar dat ik het goed vind om het soms te bekijken. Als een soort van besef van waartoe een enkeling tot in staat is.

Dat gesteld te hebben, deze beelden zijn voor zowel Peter als zijn familie te vreselijk voor woorden. Als zij dit verwijderd zouden willen zien zou dat mijn inziens voorrang hebben.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_200245007
twitter
Wat betreft het wel/niet delen van heftige beelden vond ik dit wel prima overwegingen. Zijn een aantal tweets.
pi_200245009
West-Europa wordt de laatste 20 jaar enorm veel opgeschrikt door criminelen en dat zijn heel vaak Noord-Afrikanen of Midden-Oostenvolk.
Ik vrees dat we er niet meer onderuit gaan komen. We zullen er mee moeten leren leven en als je voorstander bent van een nultolerantie op geweld, dan ben je meteen een 'wappie'.
Cindy De Vuyst
pi_200245010
quote:
[img]woensdag 7 juli 2021 09:15 schreef Dven het volgende:[/b] [..] Je weet duidelijk niet wat vrij beroep betekent. Voel je vrij om zelfs op wikipedia de definitie even op te zoeken.
Volgens de NVJ:

quote:
De journalistiek is een vrij beroep. Het staat open voor iedereen, ongeacht of hij een professionele scholing of training als journalist heeft gehad en ongeacht of hij met zijn werkzaamheden een inkomen verdient.
Als iemand dus vindt dat het maken van foto's van een ongeval valt onder nieuwsgaring voor in zn persoonlijke gezinsweekblad, dan mag ie zich journalist noemen. Net als de freelancer die dat voor het NRC doet.

Of ik dat moreel oké vind, is een ander verhaal, maar het is moeilijk te bepalen wanneer iets wel vanuit vanuit journalistieke professionaliteit gebeurt en wanneer niet.
pi_200245014
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:17 schreef LXIV het volgende:

Verder ging het denk ik niet om persvrijheid maar gewoon om een afrekening in het kader van criminele zaken en getuigen. Dus het een aanval op de persvrijheid te noemen is onzin. Je moet zeggen dat we steeds verder afglijden richting een narco-staat.
Dat is een goed punt. Als hij is neergeschoten omdat hij vertrouwenspersoon van Nabil B. is, dan is er veeleer sprake van een aanval op de rechtsstaat en niet op de journalistiek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200245018
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:20 schreef theunderdog het volgende:
Klopt. Maar goed: wanneer is iets in maatschappelijk belang? Ik vind persoonlijk namelijk de argumentatie van geenstijl in deze wel sterk. Is het niet juist zaak dat mensen de rauwheid van de realiteit te zien krijgen? dat zoiets niet abstract blijft?
Precies. Het wordt anders gewoon, abstract. Men went eraan en gaat over tot de orde van de dag. Hoeveel mensen maakten zich nog druk als er een crimineel in Amsterdam in een volle straat of naast een school werd neergeschoten met een AK47? Of als er in Duitsland een paar vrouwen worden neergestoken door een terrorist?

In Mexico zag je op een gegeven moment ook mensen onder een brug bleven wandelen waar slachtoffers van drugsbendes waren opgehangen.
pi_200245019
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is een goed punt. Als hij is neergeschoten omdat hij vertrouwenspersoon van Nabil B. is, dan is er veeleer sprake van een aanval op de rechtsstaat en niet op de journalistiek.
Daarom werd ik ook zo kotsmisselijk van al die mediafiguren die gisteravond vooraan stonden om zichzelf vooral te profileren als een soort van 'slachtoffer'. Walgelijk :r
pi_200245021
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:25 schreef einzeinz het volgende:
West-Europa wordt de laatste 20 jaar enorm veel opgeschrikt door criminelen en dat zijn heel vaak Noord-Afrikanen of Midden-Oostenvolk.
Ik vrees dat we er niet meer onderuit gaan komen. We zullen er mee moeten leren leven en als je voorstander bent van een nultolerantie op geweld, dan ben je meteen een 'wappie'.
Etniciteit speelt geen rol bij het invullen van een gat in de markt, handhaving en wetgeving. Het hadden net zo goed Italianen kunnen zijn die nu de drugshandel hier beheersen.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_200245027
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:25 schreef -Spring het volgende:

Of ik dat moreel oké vind, is een ander verhaal, maar het is moeilijk te bepalen wanneer iets wel vanuit vanuit journalistieke professionaliteit gebeurt en wanneer niet.
Inderdaad. Daarom voelt het ook ongemakkelijk als Peter R. de Vries bij Boulevard zit en zich met shownieuws gaat bemoeien. Je merk dat je niet langer naar een journalist kijkt maar naar iemand die gewoon roddelt.
  woensdag 7 juli 2021 @ 09:27:48 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200245029
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:23 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

NPO cultiveert dit, en heeft jarenlang een podium gegeven aan rappers die voornamelijk rapten over geld maken door drugs te pushen.
Het wordt steeds doller. Zo las ik gisteren dat voor spelling (d/dt) niet meer gebruik gemaakt wordt van het Kofschip (niemand weet wat dat is) of het Fokschaap (te agrarisch) maar van XTC-koffieshop. Omdat dit beter aan zou sluiten bij de belevingswereld van kinderen in de Randstad.
The End Times are wild
pi_200245035
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:25 schreef -Spring het volgende:
woensdag 7 juli 2021 09:15 schreef Dven het volgende:[/b] [..] Je weet duidelijk niet wat vrij beroep betekent. Voel je vrij om zelfs op wikipedia de definitie even op te zoeken.
Volgens de NVJ:
[..]

Als iemand dus vindt dat het maken van foto's van een ongeval valt onder nieuwsgaring voor in zn persoonlijke gezinsweekblad, dan mag ie zich journalist noemen. Net als de freelancer die dat voor het NRC doet.

[/quote]

In België was er zo'n gevalletje van een jongen van 16 jaar die een zwaar ongeval had met zijn brommer. Omstaanders hebben dat toen ook staan filmen en massaal zitten doorsturen via social media. De ouders hebben de beelden van het ongeval en de dood van hun zoon gezien op hun smartphonescherm.

Kan je zeggen dat die jongeren een jaar celstraf hebben gekregen voor de feiten.
Cindy De Vuyst
  woensdag 7 juli 2021 @ 09:28:22 #14
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_200245039
Oh, ik kom ook eens ergens achter zeg :')

Even 9 topics teruglezen hoor.
pi_200245050
quote:
81s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:28 schreef herverwijderd het volgende:
Oh, ik kom ook eens ergens achter zeg :')

Even 9 topics teruglezen hoor.
Is de moeite niet waard. Er zijn zo weinig feiten bekend.
pi_200245051
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Inderdaad. Daarom voelt het ook ongemakkelijk als Peter R. de Vries bij Boulevard zit en zich met shownieuws gaat bemoeien. Je merk dat je niet langer naar een journalist kijkt maar naar iemand die gewoon roddelt.
Hij zat daar negen van de tien keer met zijn ogen te draaien als er weer flink geroddeld werd.
pi_200245053
Hij was ook nog iemand die het vaak voor dat gajes opnam. Blijkbaar willen ze dat niet.
pi_200245055
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 08:54 schreef Mondkapje het volgende:
Hij heeft zijn ego een te grote rol laten spelen toen ie door Nabil B. gevraagd werd. Enigszins naief is hij wel.
Waarom moet een onderzoeksjournalist het gaat opnemen voor een crimineel die getuigt tegen een andere crimineel, en dan ook nog in dat wereldje dat erom bekendstaat iedereen overhoop te schieten.
Het is niet naïef, het is zijn overtuiging voor hoe hij in het leven wil staan. Heb net een interview gelezen met hem waar dat wat meer in naar voren komt. Niks grootheidswaanzin, alleen maar rechtgeaardheid (een karaktereigenschap die voor mij Peter ten voeten uit typeert)

https://www.vn.nl/peter-r(...)l&utm_campaign=share
Somebody that I used to know
pi_200245063
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Is de moeite niet waard. Er zijn zo weinig feiten bekend.
Volgens mij omdat hij in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt en de naasten ook niets meer weten. Dan is het moeilijk om een persartikel te publiceren. Maar reken maar dat er 2 versies klaar liggen op alle redacties in de Benelux.
Cindy De Vuyst
pi_200245065
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:25 schreef Claudia_x het volgende:
Dat was het al toen de broer en advocaat van Nabil B. werden geliquideerd. Maar nu is het Peter Rrrrrrrr. De rechtsstaat staat al veel langer onder druk. De rechtsstaat lijkt het te hebben opgegeven.

Misschien is dit wel de druppel die de emmer doet overlopen. Net als toen Falcone in 1992 werd opgeblazen door de maffia in Italië?
pi_200245071
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:28 schreef Mondkapje het volgende:
Hij was ook nog iemand die het vaak voor dat gajes opnam. Blijkbaar willen ze dat niet.
Ohja joh, nam hij het op voor Taghi?

:')
pi_200245077
Het is wel tijd voor een update. Nog een paar uur de wel/niet beelden discussie hier gaat slecht aflopen heb ik het idee.
pi_200245080
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:28 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Hij zat daar negen van de tien keer met zijn ogen te draaien als er weer flink geroddeld werd.
Wat dat betreft bleef hij meestal soeverein, is mijn indruk. Maar ik kijk er niet vaak genoeg naar om daar een gedegen oordeel over te vellen.
  woensdag 7 juli 2021 @ 09:31:49 #24
80382 manny
30 is best veel
pi_200245086
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:07 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Op de Geenstijl site valt te lezen over het waarom de beelden blijven staan daar:
[..]

En eigenlijk kan ik hier wel een eind in mee gaan... (Hoe erg die beelden ook zijn en waarom je ze 'eigenlijk' niet moet willen zien... Vooral ook uit Piëteit met de nabestaanden...)
Zodra je bij een nieuwsbericht denkt "hier heeft Geen Stijl wel een goed punt", is dat een hele duidelijke indicator dat je even afstand moet nemen, de boel nog eens goed moet overdenken, gewoon een wandelingetje gaan maken, even douchen, kopje koffie. Geef de hond een aai.

Het is niet uit te sluiten dat ze een goed punt hebben natuurlijk. Maar erg waarschijnlijk is het niet.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_200245088
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 09:28 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Na dat relletje met Olcay en de XXL-sportkleding, dat was wel mooi O+
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')