Lily slaat hem geregeld over sinds 2,3. Vaak op de opvang wel een uurtje en soms thuis vlak voor het eten stort ze in slaap op de bank of op schoot. Maar dat is zelden. We zitten dus ook in een vreemde overgangsfase.quote:Op zondag 22 augustus 2021 13:51 schreef Peejtur het volgende:
Vanaf welke leeftijd is er helemaal geen slaap meer op een dag? Oudste van 2,5 lijkt niet meer te willen slapen.....
Verschilt per kind. Gewoon zien wat er gebeurd als je het slaapje overslaat.quote:Op zondag 22 augustus 2021 13:51 schreef Peejtur het volgende:
Vanaf welke leeftijd is er helemaal geen slaap meer op een dag? Oudste van 2,5 lijkt niet meer te willen slapen.....
Die van mij is gelukkig erg gehecht aan z'n broekquote:Op zondag 22 augustus 2021 14:00 schreef ToT het volgende:
[..]
Mini-ToT loopt ook graag in onze schoenen, het liefst met alleen een shirtje en z'n luier aan.
Ook zijn eigen schoentjes moeten vaak aan als hij een luier en shirt aan heeft.
[ afbeelding ]
Hier te zien zonder schoenen.
Uh, ik was niet degene die begon over besnijdenissen en oorbellen hoorquote:Op zondag 22 augustus 2021 14:01 schreef Rebubbled het volgende:
Twist02, vergezochte UNO reverse kaart. Het ging over roze haar en dat mijn dochter helemaal 100% zelf mag weten hoe ze eruit wilt zien. Ik begrijp dus dat je daar eigenlijk geen zwaarwegende negatieve consequentie bij kon bedenken. Net als mijn vriend overigens. De discussie thuis ging overigens over als ze ouder is. Alleen als ze me vandaag zou vragen om roze haar, dan kom ik met haarkrijt vast een heel eind.
Uh nee. Informed consent betekent ook dat de persoon in kwestie in staat is om de consequenties te snappen en af te wegen. Dat is bij een peuter dus per definitie niet het geval (en wel degelijk relevant).quote:Verder is consent altijd informed. Of het nu gaat om een medische ingreep, het kopen van een product of seks. Dat een peuter de consequenties van zulke acties nog niet volledig kan overzien lijkt me evident en geen punt van discussie.
Waarom wel roze haar en geen oorbellen dan? Beiden zijn behoorlijk veranderend voor het uiterlijk en omkeerbaar. Blijkbaar neem jij dus ook nog bepaalde beslissingen terwijl je stelt dat zij deze keuzes zou kunnen maken. Of mis ik hier iets?quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:01 schreef Rebubbled het volgende:
Twist02, vergezochte UNO reverse kaart. Het ging over roze haar en dat mijn dochter helemaal 100% zelf mag weten hoe ze eruit wilt zien. Ik begrijp dus dat je daar eigenlijk geen zwaarwegende negatieve consequentie bij kon bedenken. Net als mijn vriend overigens. De discussie thuis ging overigens over als ze ouder is. Alleen als ze me vandaag zou vragen om roze haar, dan kom ik met haarkrijt vast een heel eind.
Verder is consent altijd informed. Of het nu gaat om een medische ingreep, het kopen van een product of seks. Dat een peuter de consequenties van zulke acties nog niet volledig kan overzien lijkt me evident en geen punt van discussie.
Lily wil overigens voornamelijk donkerblauwe kleding aan en dingen met dinosaurussen. En één koraal roze shirt, want dan lijkt ze op haar favo flamingo knuffel. Ze heeft laatst van oma een lading peppa pig kleding gekregen en ondanks haar liefde voor peppa, kiest ze de kleding nooit uit. Ook de peppa knuffel ligt sinds moment één in de hoek. En ondanks mijn hippiedippie zelfbeschikkingsgevoelens ben ik daar best blij om.
Dit is letterlijk zelfbeschikking. IK vind dit lelijk, dus JIJ mag dat niet voor jezelf kiezen. 🙃quote:Maar meer on topic: geen roze haar of schreeuwerige kleding heeft hier vooral te maken met het feit dat ik het ook gewoon lelijk vind, en niet zoveel met zelfbeschikking inderdaad
Ja je mist hier iets. Uitspoelbaar haarkrijt/spray vs permanente gaten in oren. Ik vind dat een verschil. Oorbellen zijn ook niet zonder risico op permanente schade.quote:Op zondag 22 augustus 2021 23:12 schreef MaJo het volgende:
[..]
Waarom wel roze haar en geen oorbellen dan? Beiden zijn behoorlijk veranderend voor het uiterlijk en omkeerbaar. Blijkbaar neem jij dus ook nog bepaalde beslissingen terwijl je stelt dat zij deze keuzes zou kunnen maken. Of mis ik hier iets?
Edit: Wellicht ontstaat de verwarring doordat ik eerst zeg dat ze 100% zelf mag beslissen hoe ze eruit ziet, wat ik in de context van de eerdere posts over kleding bedoel. Daarna spiraal ik in een tirade over roze haar en daarna over oorbellen en besnijdenissen wanneer ze in staat is daar zelf over te beslissen. Ik kan zien hoe dat verwarrend leest.quote:ik ben ook anti oorbellen en besnijdenissen voordat iemand dat zelf kan beslissen.
Het gaat er inderdaad om dat je eerst zegt dat ze zelf mag beslissen hoe ze eruit ziet en dan zegt dat ze geen oorbellen mag, dat rijmt niet met elkaar.quote:Op zondag 22 augustus 2021 23:53 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Ja je mist hier iets. Uitspoelbaar haarkrijt/spray vs permanente gaten in oren. Ik vind dat een verschil. Oorbellen zijn ook niet zonder risico op permanente schade.
Ik stel nergens dat zij nu al de keuze voor oorbellen kan maken. Ik stel ook nergens dat mijn peuter 100% zelfbeschikkingsrecht over alles heeft.![]()
Wat ik letterlijk zei is:
[..]
Edit: Wellicht ontstaat de verwarring doordat ik eerst zeg dat ze 100% zelf mag beslissen hoe ze eruit ziet, wat ik in de context van de eerdere posts over kleding bedoel. Daarna spiraal ik in een tirade over roze haar en daarna over oorbellen en besnijdenissen wanneer ze in staat is daar zelf over te beslissen. Ik kan zien hoe dat verwarrend leest.
1 jaarquote:Op zondag 22 augustus 2021 13:51 schreef Peejtur het volgende:
Bij mij niet hoor, ik kan nog altijd oorbellen doen door de gaatjes die ik ergens begin basisschoolleeftijd heb gekregen terwijl ik helemaal niet zo lang oorbellen heb gedragen want ik vond ze eigenlijk maar onhandig.quote:
Zo denk ik er ook overquote:Op maandag 23 augustus 2021 00:39 schreef CaVaBien het volgende:
Voor mij persoonlijk houdt het zelfbeschikkingsrecht in dat mijn dochter zelf mag bepalen of ze een kus/knuffel wil geven aan familie, dat ze zelf bepaald hoeveel ze eet van het eten dat ik klaarmaak, dat ze zelf haar kleding/ schoenen mag uitkiezen uit de opties die ik haar geef.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
Jullie hebben een tuin toch?quote:Op maandag 23 augustus 2021 22:19 schreef lunapuella het volgende:
Wat zijn nou leuke verjaardagscadeaus voor een peuter die 3 wordt, als er door zijn grote broer al héél veel in huis is? Hij krijgt een driewieler van opa en oma en ik heb wat puzzels op zijn verlanglijstje gezet, maar verder kom ik eigenlijk niet...
Uno junior, het knappe koppen spel, dekbedovertrek, boeken staan hier vooralsnog op het lijstje.quote:Op maandag 23 augustus 2021 22:19 schreef lunapuella het volgende:
Wat zijn nou leuke verjaardagscadeaus voor een peuter die 3 wordt, als er door zijn grote broer al héél veel in huis is? Hij krijgt een driewieler van opa en oma en ik heb wat puzzels op zijn verlanglijstje gezet, maar verder kom ik eigenlijk niet...
Misschien belevenissen? Bioscoopbon, kaartje voor een grote speeltuin, pretpark ect?quote:Op maandag 23 augustus 2021 22:19 schreef lunapuella het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |