abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201026708
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 13:51 schreef Peejtur het volgende:
Vanaf welke leeftijd is er helemaal geen slaap meer op een dag? Oudste van 2,5 lijkt niet meer te willen slapen.....
Lily slaat hem geregeld over sinds 2,3. Vaak op de opvang wel een uurtje en soms thuis vlak voor het eten stort ze in slaap op de bank of op schoot. Maar dat is zelden. We zitten dus ook in een vreemde overgangsfase.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_201026729
Ja Mini-ToT heeft na de opvang / peuterspeelzaal sowieso ook veel meer slaap nodig dan anders.
pi_201026852
L heeft nog weinig mening over zijn kleding. Hooguit dat hij wel/geen sokken aan wil of zoals vanmorgen perse zijn sloffen aan wilde. Prima. Owja bij de pyjama's moet broek en shirt bij elkaar horen want dezelfde kleuren horen bij elkaar.

Ik heb hem een tijdje zelf zijn shirts laten uitzoeken maar het interesseert hem niet dus ik leg nu gewoon kleding klaar. De kleding leg ik het klaar zoals hij het aantrekt en kan hij zichzelf aankleden. Zolang hij thuis geen interesse heeft in het uitzoeken van kleding zoek ik zelf de nieuwe kleding uit.

quote:
Vanaf welke leeftijd is er helemaal geen slaap meer op een dag? Oudste van 2,5 lijkt niet meer te willen slapen.....
Verschilt per kind. Gewoon zien wat er gebeurd als je het slaapje overslaat.
  zondag 22 augustus 2021 @ 15:22:27 #279
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_201028149
Koert slaapt al een aantal maanden niet meer overdag, ik weet niet precies vanaf wanneer dat was maar sowieso vanaf zijn 2e verjaardag niet meer.
Bij de gastouder slaapt hij nog wel, en laatst was hij ziek en had hij wel behoefte aan een slaapje.
We zijn ermee gestopt omdat het een enorme strijd werd en het zonder slaapje ook goed ging.
  zondag 22 augustus 2021 @ 15:26:14 #280
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_201028197
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:00 schreef ToT het volgende:

[..]
Mini-ToT loopt ook graag in onze schoenen, het liefst met alleen een shirtje en z'n luier aan. :P
Ook zijn eigen schoentjes moeten vaak aan als hij een luier en shirt aan heeft.

[ afbeelding ]

Hier te zien zonder schoenen. :P
Die van mij is gelukkig erg gehecht aan z'n broek _O_
pi_201028738
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:01 schreef Rebubbled het volgende:
Twist02, vergezochte UNO reverse kaart. Het ging over roze haar en dat mijn dochter helemaal 100% zelf mag weten hoe ze eruit wilt zien. Ik begrijp dus dat je daar eigenlijk geen zwaarwegende negatieve consequentie bij kon bedenken. Net als mijn vriend overigens. De discussie thuis ging overigens over als ze ouder is. Alleen als ze me vandaag zou vragen om roze haar, dan kom ik met haarkrijt vast een heel eind. :)
Uh, ik was niet degene die begon over besnijdenissen en oorbellen hoor :?
Dat waren jouw voorbeelden, om aan te geven dat je dat niet zomaar zou doen bij je kind (ik ook niet overigens).
Ik stelde alleen dat dat weinig met zelfbeschikkingsrecht te maken heeft, omdat dat zou betekenen dat je het wél zou doen als ze er zelf om vragen.

Over welke leeftijd je het had, weet ik niet; ik ging uit van de leeftijd van (ongeveer) een peuter, omdat dit het peutertopic is.
quote:
Verder is consent altijd informed. Of het nu gaat om een medische ingreep, het kopen van een product of seks. Dat een peuter de consequenties van zulke acties nog niet volledig kan overzien lijkt me evident en geen punt van discussie.
Uh nee. Informed consent betekent ook dat de persoon in kwestie in staat is om de consequenties te snappen en af te wegen. Dat is bij een peuter dus per definitie niet het geval (en wel degelijk relevant).

Begrijp me niet verkeerd: ik vind zelfbeschikkingsrecht het grootste goed dat we gelukkig hebben hier in NL, óók voor mijn kinderen.
Maar wel wanneer dat ook echt van toepassing is, en dat is het lang niet altijd in het geval van kleine kinderen. Ik zie het juist als mijn taak als ouder om daar de 'juiste' beslissing in te maken als mijn kinderen daar nog niet toe in staat zijn.

Maar meer on topic: geen roze haar of schreeuwerige kleding heeft hier vooral te maken met het feit dat ik het ook gewoon lelijk vind, en niet zoveel met zelfbeschikking inderdaad :P

Alles wat in die categorie valt verdwijnt hier simpelweg in de verkleedbak en dat wordt vooralsnog geaccepteerd :+
  Moderator zondag 22 augustus 2021 @ 23:12:58 #282
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_201035763
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:01 schreef Rebubbled het volgende:
Twist02, vergezochte UNO reverse kaart. Het ging over roze haar en dat mijn dochter helemaal 100% zelf mag weten hoe ze eruit wilt zien. Ik begrijp dus dat je daar eigenlijk geen zwaarwegende negatieve consequentie bij kon bedenken. Net als mijn vriend overigens. De discussie thuis ging overigens over als ze ouder is. Alleen als ze me vandaag zou vragen om roze haar, dan kom ik met haarkrijt vast een heel eind. :)

Verder is consent altijd informed. Of het nu gaat om een medische ingreep, het kopen van een product of seks. Dat een peuter de consequenties van zulke acties nog niet volledig kan overzien lijkt me evident en geen punt van discussie.

Lily wil overigens voornamelijk donkerblauwe kleding aan en dingen met dinosaurussen. En één koraal roze shirt, want dan lijkt ze op haar favo flamingo knuffel. Ze heeft laatst van oma een lading peppa pig kleding gekregen en ondanks haar liefde voor peppa, kiest ze de kleding nooit uit. Ook de peppa knuffel ligt sinds moment één in de hoek. En ondanks mijn hippiedippie zelfbeschikkingsgevoelens ben ik daar best blij om. :P
Waarom wel roze haar en geen oorbellen dan? Beiden zijn behoorlijk veranderend voor het uiterlijk en omkeerbaar. Blijkbaar neem jij dus ook nog bepaalde beslissingen terwijl je stelt dat zij deze keuzes zou kunnen maken. Of mis ik hier iets?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_201036190
Het enige waarvoor ik het woord zelfbeschikkingsrecht heb gebruikt, was in context tot het roze haar. Volgens mij zijn we het er over eens dat 100% zelfbeschikkingsrecht over onderwerpen met echte consequenties vooral niet aan peuters moet worden overgelaten.

En consent geven betekent ook dat de persoon in kwestie in staat is om de consequenties te snappen en af te wegen. Of vind jij van niet?

quote:
Maar meer on topic: geen roze haar of schreeuwerige kleding heeft hier vooral te maken met het feit dat ik het ook gewoon lelijk vind, en niet zoveel met zelfbeschikking inderdaad :P
Dit is letterlijk zelfbeschikking. IK vind dit lelijk, dus JIJ mag dat niet voor jezelf kiezen. 🙃
pi_201036272
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 23:12 schreef MaJo het volgende:

[..]
Waarom wel roze haar en geen oorbellen dan? Beiden zijn behoorlijk veranderend voor het uiterlijk en omkeerbaar. Blijkbaar neem jij dus ook nog bepaalde beslissingen terwijl je stelt dat zij deze keuzes zou kunnen maken. Of mis ik hier iets?
Ja je mist hier iets. Uitspoelbaar haarkrijt/spray vs permanente gaten in oren. Ik vind dat een verschil. Oorbellen zijn ook niet zonder risico op permanente schade.

Ik stel nergens dat zij nu al de keuze voor oorbellen kan maken. Ik stel ook nergens dat mijn peuter 100% zelfbeschikkingsrecht over alles heeft. :')

Wat ik letterlijk zei is:
quote:
ik ben ook anti oorbellen en besnijdenissen voordat iemand dat zelf kan beslissen.
Edit: Wellicht ontstaat de verwarring doordat ik eerst zeg dat ze 100% zelf mag beslissen hoe ze eruit ziet, wat ik in de context van de eerdere posts over kleding bedoel. Daarna spiraal ik in een tirade over roze haar en daarna over oorbellen en besnijdenissen wanneer ze in staat is daar zelf over te beslissen. Ik kan zien hoe dat verwarrend leest. :P

[ Bericht 14% gewijzigd door Rebubbled op 23-08-2021 00:00:56 ]
  Moderator maandag 23 augustus 2021 @ 00:12:13 #285
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_201036424
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 23:53 schreef Rebubbled het volgende:

[..]
Ja je mist hier iets. Uitspoelbaar haarkrijt/spray vs permanente gaten in oren. Ik vind dat een verschil. Oorbellen zijn ook niet zonder risico op permanente schade.

Ik stel nergens dat zij nu al de keuze voor oorbellen kan maken. Ik stel ook nergens dat mijn peuter 100% zelfbeschikkingsrecht over alles heeft. :')

Wat ik letterlijk zei is:
[..]
Edit: Wellicht ontstaat de verwarring doordat ik eerst zeg dat ze 100% zelf mag beslissen hoe ze eruit ziet, wat ik in de context van de eerdere posts over kleding bedoel. Daarna spiraal ik in een tirade over roze haar en daarna over oorbellen en besnijdenissen wanneer ze in staat is daar zelf over te beslissen. Ik kan zien hoe dat verwarrend leest. :P
Het gaat er inderdaad om dat je eerst zegt dat ze zelf mag beslissen hoe ze eruit ziet en dan zegt dat ze geen oorbellen mag, dat rijmt niet met elkaar.

Zelf vind ik oorbellen niet zo’n groot drama, die gaatjes groeien zo weer dicht. Ik vind niet dat je dat in het rijtje van besnijdenis/tatoeage kan zetten. Ik ben trouwens benieuwd wat voor permanente schade oorbellen toe kunnen brengen?

Verder heb ik er niet zo’n oordeel over, ik denk dat wanneer een kind snapt wat oorbellen zijn en dat het blijvend/even pijnlijk is dat ze die keuze mogen maken. Zelf wilde ik het ook heel graag. Beetje jammer dat ik een nikkelallergie bleek te hebben en die oorbellen weer uitgesneden moesten worden :X Daarvan geen schade overigens, alleen twee dichtgegroeide gaatjes ;)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_201036554
Nou zulke mogelijke schade bijvoorbeeld. ;) Of als je tijdens het spelen blijft hangen en hij uitscheurd. Of een ontsteking erin, necrose, misvorming. Elke piercing heeft mogelijke risico's op permanente schade. Ook de oorbel.

En ze mag ze dus gewoon, zodra ze daar zelf over kan beslissen. Belangrijk daarin vind ik dat ze een weloverwogen besluit moet kunnen nemen erover. En welke leeftijd dat is, zal per kind verschillen. Voor besnijdenissen zal dat weer een andere leeftijd zijn, maar dezelfde principes gelden. Tatoeages hebben we als maatschappij de leeftijd van 18 jaar aan gehangen met deze reden.

Was goud, zilver of titanium geen optie voor je? Of mis je de oorbellen niet?
pi_201036566
Ik vind het wel interessant om dit soort discussies te lezen hier. Ik vraag me wel af vanaf welke leeftijd een kind dan een weloverwogen beslissing kan nemen volgens jullie? Als het kind een oorbel wil met 4 jaar, zou ze dus een oorbel krijgen, want zelfbeschikkingsrecht. Maar kan dat kind dan al wel de consequenties inzien van haar keuzes? Lijkt mij niet ;)

Zelfbeschikking is inderdaad belangrijk, maar aan de andere kant ben jij als ouder wel verantwoordelijk voor je kind en ben jij er om de weg te wijzen/ de voor- en nadelen te benoemen.

Voor mij persoonlijk houdt het zelfbeschikkingsrecht in dat mijn dochter zelf mag bepalen of ze een kus/knuffel wil geven aan familie, dat ze zelf bepaald hoeveel ze eet van het eten dat ik klaarmaak, dat ze zelf haar kleding/ schoenen mag uitkiezen uit de opties die ik haar geef.
pi_201036705
Cava dat zijn ook belangrijke dingen hoor!
Dat geef ik de kinderen ook mee, als je iemand geen kus wil geven is dat oke! Ik wil zelf ook niet iedereen zoenen, en vind het ook helemaal niet erg dat door corona 3 zoenen bij een jarige helemaal niet meer normaal is.

Met eten hebben wij de afspraak, wij bepalen wat er gegeten word in de avond, kinderen bepalen zelf hoeveel ervan wordt gegeten. Over de rest van de dag kunnen ze alle 3 prima zelf aangeven wat ze willen eten.

Oudste hier kreeg met 5 jaar oorbellen. Dit heeft ze voor het eerst ter sprake gehad toen ze 4 was. Ze zag het bij klasgenootjes en wilde het super graag. We hebben toen met haar afgesproken, als je het over een jaar nog steeds wil, dan mag je oorbellen uitkiezen. En zo geschiedde, samen de datum op een briefje op de koelkast geplakt en een dame die twee keer per week vroeg of ze al oorbellen mocht.

Voor het "verven" van kinderhaar gebruik ik hier btw haarkrijt of colorgel. Beide na een douchebeurt er weer uitgewassen. Wil je er langer mee doen is verven met crepe papier ook nog een optie, maar alleen haalbaar indien kind blond is. Blijft een week of twee zitten, tenzij wassen met head and shoulders, dan is het er met twee dagen uit.

Als de kinderen straks ouder zijn en vragen om een piercing of tattoo, mogen ze daar ook eerst een poos over nadenken of ze dat echt willen. Verbieden wil en kan ik niet, daar ik zelf ook de nodige piercings en tattoo's heb. Wel meteen een goed voorbeeld dat een tattoo permanent is en je dus echt zeker moet weten dat je het mooi vind. Mijn eerste kreeg ik voor mijn 16e verjaardag, toen had ik er al twee jaar zeuren op zitten.
pi_201037694
quote:
1 jaar ;)
Maar mijn kinderen hebben de slechte slaapgenen ;)

Verder ben ik zo blij dat mijn kinderen nog geen mening hebben over kleding. Maar daar moet ik vast ook aan gaan geloven. Li heeft nu wel veel aandacht voor mijn oorbellen en zegt dat ze die ook wil. Misschien over een jaar voor haar verjaardag :)
En zelf wel een permanent gat overgehouden aan mijn navelpiercing ;)
  FOK!fossiel maandag 23 augustus 2021 @ 09:46:19 #290
1455 Keroppi
kool kikker
pi_201038579
Ik vind de 'high-five' of een 'boks' ook een mooi alternatief voor het geven van knuffel/of kus aan familieleden ofzo. En met gewoon zwaaien is ook niets mis.

Gelukkig heb ik sowieso geen (schoon)ouders etc die fysiek contact proberen af te dwingen.

Maar iedereen vult zelfbeschikking toch een beetje naar eigen inzicht in toch? Zo hebben wij ervoor gekozen om haar buiten social media te houden. Mag ze als ze 'later groot is' zelf beslissen wat van haar online terug te vinden is.
Chick on a mission
pi_201038904
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 00:12 schreef MaJo het volgende:
die gaatjes groeien zo weer dicht.
Bij mij niet hoor, ik kan nog altijd oorbellen doen door de gaatjes die ik ergens begin basisschoolleeftijd heb gekregen terwijl ik helemaal niet zo lang oorbellen heb gedragen want ik vond ze eigenlijk maar onhandig.

Als peuter graag oorbellen zou willen dan zou ik eerder kijken naar opties zoals plakkertjes, klemmetjes of magneet oorbellen.
Zelfde idee als met verven. Tijdelijk kleurtje heb ik geen bezwaar tegen maar permanente verf op peuterleeftijd nog wel. Het zal per kind en per ouder verschillen wanneer dat omslagpunt is.
pi_201046582
Peuter begon een tijd geleden ook over oorbellen en toen heb ik het even overwogen voor haar verjaardag, maar sindsdien heeft ze het er niet meer over gehad dus voorlopig gaat dat nog niet gebeuren.
Ze is verder helemaal into nagellak.

Ze gaat nog maar 1 dag naar de opvang deze week; volgende week mag ze al twee keer naar de bso om te wennen (het is nog vakantie hier). En de week erna naar school. Ik hoor gelukkig overal dat ze een enorm leuke en lieve kleuterjuf gaat krijgen dus heb vertrouwen in de nieuwe fase, maar kan er soms even een traantje om laten. Mijn kleine grote meid. O+
Zelf is ze ook best hyper; stuitert ze dat ze er zoveel zin in heeft, maar is het ook allemaal best spannend natuurlijk.

Vrijdag eerste keer Efteling voor haar, ben heel benieuwd wat ze ervan vindt. Voorheen durfde ze niet zoveel en zouden we haar met een pretpark wss geen plezier doen. Nu lijkt dat wel passend bij haar belevingswereld.
pi_201046678
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 00:39 schreef CaVaBien het volgende:
Voor mij persoonlijk houdt het zelfbeschikkingsrecht in dat mijn dochter zelf mag bepalen of ze een kus/knuffel wil geven aan familie, dat ze zelf bepaald hoeveel ze eet van het eten dat ik klaarmaak, dat ze zelf haar kleding/ schoenen mag uitkiezen uit de opties die ik haar geef.
Zo denk ik er ook over :Y Stiefdochter hier is nu bijna 10 en wil nu graag gaatjes, dat vind ik ook een prima leeftijd dat ze die beslissing kunnen maken.

Wij waren vandaag voor het eerst C even kwijt in een speelpark, ze was onder de glijbaan via een tunneltje naar de andere kant gelopen wat achter bosjes etc lag en kon toen de weg niet meer terug vinden. Het waren de langste 3 minuten van mijn leven en ik moest gewoon een traantje weg pinken toen ik haar vond :@ Ze had heel rustig tegen een meneer met kinderen gezegd dat ze haar mama kwijt was en die liep met haar mee, wat dat betreft ben ik wel trots op haar, maar oh jongens wat een naar gevoel als je je kind nergens ziet, moet nu bijna weer huilen als ik het typ :@ ;( Ik voelde me echt zo naar en schuldig -O- Op mijn Fitbit was ook te zien dat mijn hartslag enorm omhoog ging van de stress _O-

Verder hebben we een topvakantie tot noch toe, hoop dat zoiets nooit meer gebeurd :o Gisteren waren we in Plopsaland en kennelijk is mijn dame een snelheidsduivel want de Wicky de Vikingachtbaan vond ze fenomenaal :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_201047260
Wat zijn nou leuke verjaardagscadeaus voor een peuter die 3 wordt, als er door zijn grote broer al héél veel in huis is? Hij krijgt een driewieler van opa en oma en ik heb wat puzzels op zijn verlanglijstje gezet, maar verder kom ik eigenlijk niet...
  maandag 23 augustus 2021 @ 22:20:53 #295
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_201047291
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 22:19 schreef lunapuella het volgende:
Wat zijn nou leuke verjaardagscadeaus voor een peuter die 3 wordt, als er door zijn grote broer al héél veel in huis is? Hij krijgt een driewieler van opa en oma en ik heb wat puzzels op zijn verlanglijstje gezet, maar verder kom ik eigenlijk niet...
Jullie hebben een tuin toch?
Mijn 3 jarige kreeg veel spelletjes voor buiten. Ow en de praktische dingen zoals een pyjama oid doet het nog steeds prima :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  dinsdag 24 augustus 2021 @ 05:39:54 #296
319308 Tink89
To live is to dance
pi_201048747
quote:
Uno junior, het knappe koppen spel, dekbedovertrek, boeken staan hier vooralsnog op het lijstje.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_201053245
Hier zijn ze helemaal gek op kleine hotwheels auto's. En van die kleine oldtimertjes enzo. Die staan hier dus op de lijst. Verder nog niks, want ze spelen nergens anders mee..
pi_201053545
quote:
Misschien belevenissen? Bioscoopbon, kaartje voor een grote speeltuin, pretpark ect?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_201054489
Misschien iets uitbreiden van wat er al staat @lunapuella ? Duplo graafmachine, cementwagen, zoiets? Of iets leuks voor in de zandbak?

Leuk @rena !
Wij waren naar de Efteling voor een paar dagen. Het verraste me echt hoe leuk Banaan de achtbaan, wildwaterbaan en Monsieur Canibale vond. :D
Daar slapen ging ook allemaal prima maar hij was steeds wel heel moe. Ik was heel blij dat we net daarvoor toch een buggy voor grote kinderen hadden gehaald. Zestien kilo tilt toch niet zo lekker meer. :D
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_201056529
Wij zijn in onze vakantie naar avonturenpark hellendoorn geweest. Zijn ze mee geweest in de wildwaterbaan haha! Ze vonden het prachtig!

En verder *O* voor Vincent die overdag zindelijk is! Gister plaste hij al veel op de wc maar had nog wel zijn luier om. Vandaag zonder luier en maar 1 natte broek gehad omdat ik zelf te laat was met helpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')