abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200191579
Achter mijn huis heb ik een aluminium overkapping met schuin dak van ongeveer 4 meter. De overkapping wordt binnenkort dicht gemaakt met glazen deuren. Het bevestigingspunt aan de muur zit boven het plafond binnenshuis.
Boven de overkapping is een rij stenen en dan 4 ramen.

Als ik een split airco met buitenunit zou willen laten plaatsen, waar kan de buitenunit dan het beste opgehangen worden?

Tussen de overkapping en het raam zou kunnen, maar dan zou alleen de bovenverdieping gekoeld kunnen worden vrees ik? Me kan niet door de overkapping boren. En door plafond denk ik ook niet?

Uiteraard kan en zal ik dit ook aan de airco boer vragen tegen de tijd dat we hier naar gaan kijken (winter?).
Maar ik wil hier al wat ideetjes op doen.

Update; iemand ervaring met monoblock systeem?

[ Bericht 3% gewijzigd door hartloper op 03-07-2021 21:53:40 ]
pi_200192046
Je moet je buitenunit zo dicht mogelijk bij je binnenunit ophangen. Dus als binnen en buiten direct tegenover elkaar kunnen liggen, zou dat het beste zijn. Bespaart je geld in materialen, installatiekosten en lelijke afdekkappen over de lengte van je muur heen. Het beste is dus een positie zoeken die zich voor binnen en buiten goed leent.
pi_200192159
@Gruj0 kun je door het plafond?

Dus buitenunit. Komt binnen op bovenverdieping.
En vanuit daar splitsen naar onderverdieping dmv gat in plafond maken? De weg tussen de units zou dan kort zijn
pi_200192216
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 21:39 schreef hartloper het volgende:
@:Gruj0 kun je door het plafond?

Dus buitenunit. Komt binnen op bovenverdieping.
En vanuit daar splitsen naar onderverdieping dmv gat in plafond maken? De weg tussen de units zou dan kort zijn
Kort houden is het beste, maar ik zou niet door je vloer en het plafond gaan. Dan splits ik nog liever van buiten en laat ik het naar de 2e unit van buiten naar binnen gaan door de muur. Maar ik ben geen expert. Mogelijk kan @CoolGuy hier iets meer over zeggen, die heeft wel meerdere airco's geloof ik. :)
  Moderator zaterdag 3 juli 2021 @ 21:56:29 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200192569
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 21:41 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Kort houden is het beste, maar ik zou niet door je vloer en het plafond gaan. Dan splits ik nog liever van buiten en laat ik het naar de 2e unit van buiten naar binnen gaan door de muur. Maar ik ben geen expert. Mogelijk kan @:coolguy hier iets meer over zeggen, die heeft wel meerdere airco's geloof ik. :)
Waar moet ik iets over roepen? :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200192571
Maar als hij vanuit beneden door de muur gaat komt hij onder de overkapping uit, en daar kan geen buitenunit.

Kom net ook monoblock airco tegen.
Ook niet gek
  zaterdag 3 juli 2021 @ 21:57:48 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_200192597
Ik zou hem buiten ophangen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_200192966
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 21:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
_O-
  zaterdag 3 juli 2021 @ 22:35:42 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_200193589
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 21:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik hoopte dat niemand 'm nog gemaakt had ;(
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_200198793
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 21:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Waar moet ik iets over roepen? :)
Over hoe hij de buitenunit met zijn 2 binnenunits uit kan werken, want jij hebt ook zoiets toch? :P

Maar goed hij kan dit beter aan zijn installatieboer vragen. Ik zou iig alles zoveel mogelijk van buitenaf wegwerken. Die buizen met isolatie wil je niet binnen tegen je muur hebben imo.
  Moderator zondag 4 juli 2021 @ 12:36:35 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_200198836
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 12:32 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Over hoe hij de buitenunit met zijn 2 binnenunits uit kan werken, want jij hebt ook zoiets toch? :P

Maar goed hij kan dit beter aan zijn installatieboer vragen. Ik zou iig alles zoveel mogelijk van buitenaf wegwerken. Die buizen met isolatie wil je niet binnen tegen je muur hebben imo.
Ja, ik heb 2 buitenunits en 4 binnen units. Die buitenunits staan op het platte dak van de aanbouw tegen de muur van het originele huis aan, Ik heb dus wel wat koelleiding aan de buitenkant over de muur/platte dak lopen (in goten gelegd uiteraard), maar ik ben geen installatieboer dus ik heb er verder geen verstand van.
pi_200206366
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 12:32 schreef Gruj0 het volgende:
Die buizen met isolatie wil je niet binnen tegen je muur hebben imo.
INderdaad en buiten wilt het oog ook iets.
Ik denk nu ook aan monoblock airco systeem
pi_200206585
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 19:08 schreef hartloper het volgende:

[..]

INderdaad en buiten wilt het oog ook iets.
Ik denk nu ook aan monoblock airco systeem
Hoe lost dat je probleem op dan? Dan kun je sowieso alleen boven koelen.
pi_200206843
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 19:19 schreef Sodemieters het volgende:
Hoe lost dat je probleem op dan? Dan kun je sowieso alleen boven koelen.
Voorkant van het huis heb ik een muur(tje) vrij waar het eventueel zou kunnen.
Dan zie je aan de buitenkant alleen maar twee gaten met rooster. Bij monoblock
pi_200206878
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 19:39 schreef hartloper het volgende:

[..]

Voorkant van het huis heb ik een muur(tje) vrij waar het eventueel zou kunnen.
Dan zie je aan de buitenkant alleen maar twee gaten met rooster. Bij monoblock
Aha. Ja, dat zou kunnen. Dan zit je airco dus ook aan de voorzijde. Ik weet niet in hoeverre dat wenselijk is. Een monoblock is qua koelcapaciteit over het algemeen wat minder sterk dan een splitunit, dus de vraag is of je er de hele begane grond dan mee koelt, of alleen voor.
pi_200206907
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 19:42 schreef Sodemieters het volgende:
Een monoblock is qua koelcapaciteit over het algemeen wat minder sterk dan een splitunit, dus de vraag is of je er de hele begane grond dan mee koelt, of alleen voor.
Qua koeling moet het lukken, maar dan zal er een en ander in de woonkamer verschoven moeten worden.
Op die plek staat nu een kast voor de kids. Maar als de overkapping dicht is ( ja ja nog een klus, die al gepland is @CoolGuy) zou die kast evt daar naar toe kunnen. Of er boven worden gehangen, moet men og verdiepen hoe groot monoblocks zijn
  Moderator zondag 4 juli 2021 @ 20:02:28 #17
16180 crew  CoolGuy
pi_200207160
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 19:45 schreef hartloper het volgende:

[..]

Qua koeling moet het lukken, maar dan zal er een en ander in de woonkamer verschoven moeten worden.
Op die plek staat nu een kast voor de kids. Maar als de overkapping dicht is ( ja ja nog een klus, die al gepland is @:CoolGuy) zou die kast evt daar naar toe kunnen. Of er boven worden gehangen, moet men og verdiepen hoe groot monoblocks zijn
Lange tenen?

Ik zou gaan voor 'normale' airco's. Ik heb zelf een triple split en een single split unit. Daarmee koel ik de woonkamer/keuken, 2 slaapkamers en de zolder.

Die worden berekend op het aantal m3 in een ruimte waar gekoeld moet worden, en een beetje installateur kan die dingen strak ophangen zodat je binnen geen dan wel nauwelijks koelleiding ziet. Afhankelijk van je situatie buiten zie je dan wel leiding(en) over de muur lopen.
pi_200208369
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 20:02 schreef CoolGuy het volgende:

Ik zou gaan voor 'normale' airco's.
Als die net boven de overkapping geplaatst kon worden en dan boven kon koelen en een aansluiting naar beneden via het plafond zou ik dat ook doen. Maar goed ik heb nu wat opties gehoord en gezien. Zal eens gaan informeren later. Nu hebben ze het nog te druk met ophangen :)

Dank allen.
pi_200212546
Of een combinatie van beide.

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen. Een nadeel van splitunits is natuurlijk dat je de buitenunits niet aan de voorgevel van je huis wilt hangen. Dat is geen gezicht. Roostertje van een monoblock valt echter nauwelijks op.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2021 10:15:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')