Die oliedomme insteek van jou altijd. Met alle respect natuurlijk. Vind jij het echte "ondernemers" als ze niet meer kunnen of willen betalen dan een symbolisch salaris waarvan een Nederlander niet kan leven? Dat is toch de achterdeur uit? Welk probleem heb je nou precies met een salaris waarmee het levensonderhoud in Nederland te betalen is. Ook dat is een bedoeling en het nut van bedrijven in principe. Niet enkel het maken van winst tegen elke prijs.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 16:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom moeten ondernemers failliet wegens jouw nergens op gebaseerde haat naar mensen uit Polen?
Tja dan worden groenten ineens reteduur. Dat geld voor salarissen moet immers ergens vandaan komen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als ze een normaal salaris zouden betalen wel. Een salaris waar een inwoner van NL van rond kan komen. Dat zou de norm moeten zijn. Maar natuurlijk vind jij weer van niet.
Als het werk zodanig laagwaardig is dat er geen normale beloning tegenover kan staan dan moet dat werk hier niet gedaan worden.
Tuinders stemmen waarschijnlijk allemaal CDA of VVDquote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:15 schreef Mortaxx het volgende:
Dat er mensen zijn die dit soort uitbuiting van arbeidsmigranten goedkeuren. Die stemmen vast d66
Moeten ze maar beter betalen. Gooi je je winstmarges maar omlaag of besparing op andere fronten.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 15:49 schreef Hexagon het volgende:
Moeten al die tuinders failliet gaan wegens geen personeel dan?
Als ze daar genoeg voor zouden willen betalen moet dat geen enkel probleem zijn. Alleen dat doen ze niet en willen ze niet. Daarom dit soort kunstgrepen. Ik kan me niet voorstellen dat een weldenkend mens dit een gunstige ontwikkeling vindt. Hier hebben we Polen voor Nederlanders en in Polen hebben ze Oekraïners voor Polen en in Oekraïne zal iets soortgelijks aan de hand zijn. Die ontwikkeling is toch best gek als je erover nadenkt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 16:24 schreef Tijger_m het volgende:
maar het klopt wel dat ze arbeidskrachten nodig hebben
Dan worden de groente maar wat duurder.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja dan worden groenten ineens reteduur. Dat geld voor salarissen moet immers ergens vandaan komen.
Het is een effect van een steeds beter opgeleide bevolking. De bodem van de laagst geschoolde autochtone werkkrachten raakt dan bereikt.
Dat stoort mij ook. Het is niet op een andere manier te duiden helaas.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:25 schreef Mortaxx het volgende:
Want ondertussen wel de moreel verheven d66'er uithangen
Wat mij betreft handhaven ze gewoon het minimumloon en de Nederlandse arbeidsrechten voor die Polen. Dat is niet zo te vergelijken met kinderarbeiders in Afrika. En ze komen er graag voor hier naartoe.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:25 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dan worden de groente maar wat duurder.
Je moet echt een walgelijk mens zijn dat je het een goed idee vindt om mensen voor een hongerloon onder slechte werkomstandigheden te laten werken. En dat allemaal omdat de groente anders wat duurder worden
En het is dus ook goed dat in Niger kinderen van 8 in de cobaltmijnen werken. Want anders worden telefoons duurder. En maar goed dat in India ook flink wat arbeiders worden uitgebuit want anders wordt kleding duurder
Ik kan me echt boos maken om deze hypocrisie. Want ondertussen wel de moreel verheven d66'er uithangen
Die is gewoon welkom in de kassen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:24 schreef Bart2002 het volgende:
Alleen de NL werknemer die het moet hebben van de "laagwaardige" banen heeft die keuze niet. Dus daar houdt het op.
Tegen een salaris waarvan hij niet kan leven? Je ontwijkt dat onderwerp, wat toch de crux is steevast.quote:
In principe krijgt hij daar gewoon het minimumloon. Dat is berekend dat je er van kan leven.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tegen een salaris waarvan hij niet kan leven? Je ontwijkt dat onderwerp, wat toch de crux is steevast.
Dus ook jij zegt dat arbeidsmigratie gebruikt wordt om lonen te drukken (onder marktwaarde) terwijl de kosten bij de hele maatschappij terecht kooquote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat mij betreft handhaven ze gewoon het minimumloon en de Nederlandse arbeidsrechten voor die Polen. Dat is niet zo te vergelijken met kinderarbeiders in Afrika. En ze komen er graag voor hier naartoe.
Maar je moet wel flinke salarissen gaan bieden om hier nog veel autochtone Nederanders voor te gaan vinden.
Dat valt dus wel mee. Het is niet zo dat ze aan de onderkant van de arbeidsmarkt elkaar de ogen uitkrabben voor een baantje in de kassen. Of dat wanneer we grenzen potdicht zouden houden daar ineens modale medewerkers daar tomaten gaan plukken.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dus ook jij zegt dat arbeidsmigratie gebruikt wordt om lonen te drukken (onder marktwaarde) terwijl de kosten bij de hele maatschappij terecht koo
Ik zeg dat de lusten bij de tuinders terecht komen en de lasten bij de maatschappij.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat valt dus wel mee. Het is niet zo dat ze aan de onderkant van de arbeidsmarkt elkaar de ogen uitkrabben voor een baantje in de kassen. Of dat wanneer we grenzen potdicht zouden houden daar ineens modale medewerkers daar tomaten gaan plukken.
Groente brengt gewoon niet meer op.
Natuurlijk niet. Zo zijn er Nederlanders die in het MO het vijfvoudige verdienen ipv laswerk in Nederland om maar een voorbeeld te geven.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 19:06 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Die Polen willen dat werk net zo goed niet doen maar zij verdienen 5 x hun maandsalaris hier![]()
Betaal een Nederlander 5 x zijn maandsalaris en geen problemen, zelfs de allergrootste lambak zal komen opdraven en zijn best doen
Laat maar 'ns een vacature zien.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Zo zijn er Nederlanders die in het MO het vijfvoudige verdienen ipv laswerk in Nederland om maar een voorbeeld te geven.
quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:55 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Laat maar 'ns een vacature zien.
Edit:
https://www.payscale.com/research/SA/Job=Pipe_Welder/Salary
25k euro maximaal per jaar. Dat is echt het maximale.
Nee, maximaal, kijk maar goed. Ik ben er ook geweest (uitgezonden via nederlandse bedrijven) en op veel meer plekken, maar de gouden jaren zijn echt voorbij. Ik wil er trouwens ook niet meer heen. Ook niet voor een leuke zak geld. Van mij mogen ze zand gaan eten daar.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 23:19 schreef Cherni het volgende:
[..]Average en dan lokaal. Waarom denk je dat ik 17 jaar in het buitenland heb gewerkt. Voor 25k had ik beter in de bijstand kunnen blijven.
Je gaat als Nederlander natuurlijk via werkgevers of speciale uitzendbureaus naar het buitenland. Je gaat daar niet lokaal solliciteren.
Oké mogelijk dat Nederlanders niet meer zo hard nodig zijn in het MO. Dat kan zijn. Net zoals eenvoudig engineeringswerk word uitgevoerd door werknemers uit India.
OKe ik praat ook over de jaren 80/90. Daar zal nu ook door de globalisatie wel veel veranderd zijn. Ik zat daar vrijwillig verplicht via een Duitse onderneming op projectbasis. Ik moest mijn paspoort inleveren en kreeg dat pas terug toen het project afgerond was. Ik ga ook niet meer terug. Maar die tijd in de engineering dat ik in het buitenland werkte profiteer ik nu nog van. Dat had ik in Nederland nooit voor elkander gekregen. Uiteraard nooit thuis brengt ook veel spanningen in een gezin. En ontzettend veel arbeiders uit Ierland.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 23:30 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Nee, maximaal, kijk maar goed. Ik ben er ook geweest (uitgezonden via nederlandse bedrijven) en op veel meer plekken, maar de gouden jaren zijn echt voorbij. Ik wil er trouwens ook niet meer heen. Ook niet voor een leuke zak geld. Van mij mogen ze zand gaan eten daar.
Jonge Oekraïners die geen toekomst meer zien in Oost-Oekraïne door de spanningen met Rusland proberen nu ook hun geluk uit in Polen trouwens.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:53 schreef Cherni het volgende:
En in Polen worden weer arbeiders vanuit de Oekraïne gehaald voor die werkzaamheden waar de hardwerkende Pool weer geen zin in heeft.
Het is een spiraal naar beneden. Een groot nadeel van die globalisatie.
Tja, het zal een kwestie van tijd zijn dat de Pool hier in Nederland verdrongen word door de Roemeen, Bulgaar en iemand uit de Oekraïne. De 3 laatst genoemde schijnen nog harder te werken.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 23:56 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Jonge Oekraïners die geen toekomst meer zien in Oost-Oekraïne door de spanningen met Rusland proberen nu ook hun geluk uit in Polen trouwens.
https://www.obserwatorfin(...)migration-to-poland/
Grappig, deze D66 stemmer interesseert het geen fuck of de groenten duurder worden, ik kan het toch wel betalen. Telefoons? Maak maar lekker duurder, kan het betalen. Kleding? Ditto.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:25 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dan worden de groente maar wat duurder.
Je moet echt een walgelijk mens zijn dat je het een goed idee vindt om mensen voor een hongerloon onder slechte werkomstandigheden te laten werken. En dat allemaal omdat de groente anders wat duurder worden
En het is dus ook goed dat in Niger kinderen van 8 in de cobaltmijnen werken. Want anders worden telefoons duurder. En maar goed dat in India ook flink wat arbeiders worden uitgebuit want anders wordt kleding duurder
Ik kan me echt boos maken om deze hypocrisie. Want ondertussen wel de moreel verheven d66'er uithangen
Bij de meeste kassen hier hangen spandoeken waarin gevraagd wordt om studenten en scholieren, overigens. Ik heb geen idee wat men betaald per uur.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 19:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Uiteraard. 5 gulden per kistje aardbeien in je jeugd verdienen was een mooi zakcentje. Maar daar kun je geen bestaan mee opbouwen. Niet voor niets stonden de velden vol met schooljeugd in het seizoen. Je zou je ook kunnen afvragen waarom de jeugd dit niet meer graag doet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |