quote:Hongarije verbiedt 'promotie' van homoseksualiteit onder jongeren
In Hongarije wordt het verboden om homoseksualiteit en verandering van sekse te "promoten" onder minderjarigen. Het Hongaarse parlement heeft daartoe een wet aangenomen. Tegen het wetsvoorstel werd gisteren en eerder vandaag nog door duizenden mensen gedemonstreerd.
Boeken, films en andere media met seksuele inhoud die niet heteroseksueel is, worden verboden. Ook reclame-uitingen waarin homo- of transseksualiteit wordt 'genormaliseerd' mag niet meer worden getoond.
Het verbod vertoont grote gelijkenis met de situatie in Rusland, waar sinds 2013 een wet van kracht is die "propaganda voor niet-traditionele seksuele relaties" verbiedt.
'Zo absurd'
Wat de wet in de praktijk zal betekenen, is de Hongaarse lbhti-gemeenschap nog niet helemaal duidelijk. "We weten helemaal niet wat promotie voor homoseksualiteit is", zegt Viktoria Radvanyi van Budapest Pride, een belangenorganisatie voor lbhti'ers. "We begrijpen het gewoon niet. Dit is zo absurd."
Maar waarschijnlijk krijgen vooral media en scholen ermee te maken. Radvanyi: "De bedoeling van de regering is om censuur op te leggen aan de media. Tv-stations zullen te bang zijn om maar iets uit te zenden dat naar homoseksualiteit riekt."
Voor scholen geldt ook een financieel argument. Als er bijvoorbeeld iemand een praatje komt houden over lbhti-onderwerpen, dan kan dat een boete van 100.000 forint (een kleine 300 euro) opleveren. "Mijn moeder werkt in het onderwijs", zegt Radvanyi. "Zij moet zelf krijtjes meenemen om op het schoolbord te schrijven omdat er geen geld voor is." Boetes kunnen scholen zich dus helemaal niet veroorloven.
De positie van jonge lbhti'ers in Hongarije is al behoorlijk moeilijk. Volgens cijfers van Budapest Pride komt depressie buitengewoon veel voor onder die groep; 65 procent zou wel eens hebben overwogen zichzelf van het leven te beroven. 10 procent heeft volgens de cijfers daadwerkelijk een poging daartoe gedaan. "Door dit verbod raakt die groep alleen nog maar verder geïsoleerd", verwacht Radvanyi.
Nog afgezien van het verbod op "promotie" van homoseksualiteit en sekseverandering steekt het organisaties als Budapest Pride dat het onderdeel is van een wet die pedofilie moet tegengaan. Radvanyi: "Dat is heel pijnlijk voor onze gemeenschap, alsof wij voor pedofilie zijn. Dat doen ze alleen om ons te belasteren."
Dat de wetgeving juist nu wordt aangenomen, heeft volgens haar direct te maken met de parlementsverkiezingen die voor begin volgend jaar op het programma staan. Zes oppositiepartijen hebben een coalitie gesmeed om de Fidesz-partij van de populistische premier Viktor Orbán van de overwinning af te houden.
In die coalitie zit ook Jobbik, voorheen een radicaal-nationalistische partij die zich tegenwoordig profileert als gematigd christen-democratisch. Deze partij stemde, zoals verwacht, voor het verbod op "promotie" van homoseksualiteit. "Zo probeert Orbán niet alleen haat te zaaien, maar ook de coalitie uit elkaar te spelen", zegt Radvanyi.
https://nos.nl/artikel/23(...)iteit-onder-jongeren
Je mist in je cholerische rant het punt geheel. LGBTQ advocacy groups hebben niets te zoeken in de academische wereld. Als deze mensen worden betrokken bij wetenschappelijk onderzoek vervagen de grenzen tussen activisme en de wetenschap. Maar zoals al eerder benadrukt is dit natuurlijk ook helaas al jaren het geval binnen bepaalde disciplines.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 00:20 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Ja, in jouw - nogal wonderbaarlijke - naïviteit neem je telkens weer de rol in van de advocaat van de duivel omdat je weinig op hebt met 'deugers'. Dat die 'LGBTQ advocacy groups' bestaan heeft - uiteraard - een behoorlijk logische oorzaak: genoeg figuren immers die niet zo heel tolerant zijn t.a.v. die groepen terwijl we anno 2021 toch iets meer zouden mogen verwachten en diezelfde intolerantie allerlei schadelijke effecten bewerkstelligt. Alleen is in het hoofd van Dejann dat allemaal niet aan de orde, nee, de groepen die zich voor meer tolerantie inzetten zijn het probleem. Niet de figuren die nogal moeite hebben met dragqueens, transgenders en homo's, nee, de belangengroeperingen die zich voor hen inzetten.
Dat je jezelf niet soms achter de oren krabt om je af te vragen wat je nou precies allemaal aan het doen bent is dan ook nogal eh, wonderbaarlijk.
Dat komt doordat je dat is aangeleerd..quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:16 schreef sp3c het volgende:
Dat soort dingen werd ik in de brugklas wel heel gelukkig van
1 is geenquote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:18 schreef Dejannn het volgende:
Heb dat nooit begrepen, die obsessie met twee vrouwen aan het werk zien. Schijnbaar voor sommige hetero's nogal een dingetje.
[..]
Man man man ik ben blij dat ik vandaag de dag niet meer in de brugklas zit want van wat wij allemaal uitspookten en uitkraamden krijgen een heleboel mensen vandaag een hartverzakking vanquote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat komt doordat je dat is aangeleerd..
Daarom is er een wet nodig om je daartegen te beschermen..
Wat nu in Hongarije gebeurt laat zien hoe delicaat het allemaal is. Tolerantie is vaak flinterdun en het blijft nodig om die gelijkheid te behouden.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:38 schreef Grishenko_ het volgende:
Vooropgesteld dat mensen met een andere geaardheid volledig gelijk zijn als mensen die heteroseksueel zijn, kan ik mij niet aan de gedachte onttrekken dat er een bepaalde agenda door onze strot krijgen geduwd. O wee, als er kritiek komt (laat staan, de grapjes die worden gemaakt over het desbetreffende onderwerp) dan zijn we allemaal gezamenlijk homofoob - ook als de kritiek achteraf terecht blijkt te zijn. De één is helaas wat gelijker dan de ander tegenwoordig, en dat vind ik spijtig.
Ja, tijden veranderenquote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
Man man man ik ben blij dat ik vandaag de dag niet meer in de brugklas zit want van wat wij allemaal uitspookten en uitkraamden krijgen een heleboel mensen vandaag een hartverzakking van
Tja, voor sommige links-en progressief georiënteerden is dit een zéér gevoelig onderwerp. Stukken gevoeliger dan het voor sommige LGBT'ers zelf is. En zoals we wel vaker zien bij de eerstgenoemde groep mensen, leidt kritiek, of non-conformiteit met hun standpunt, vaak tot hevig gepikeerde en hysterische reacties.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:38 schreef Grishenko_ het volgende:
Vooropgesteld dat mensen met een andere geaardheid volledig gelijk zijn als mensen die heteroseksueel zijn, kan ik mij niet aan de gedachte onttrekken dat er een bepaalde agenda door onze strot krijgen geduwd. O wee, als er kritiek komt (laat staan, de grapjes die worden gemaakt over het desbetreffende onderwerp) dan zijn we allemaal gezamenlijk homofoob - ook als de kritiek achteraf terecht blijkt te zijn. De één is helaas wat gelijker dan de ander tegenwoordig, en dat vind ik spijtig.
Gezien de bereidheid van sommigen om andere meningen met geweld te bestrijden is daar geen twijfel over lijkt mij.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Leuk. En Dejannn suggereert dat bepaalde users geweld tegen hem zouden gebruiken irl.
Het forum is dat min of meer, maar de enige vorm van 'geweld' die je hier terug ziet is dat mensen je een lul vinden als je bepaalde standpunten uitdraagt. Wat hun goed recht is natuurlijk, er bestaat niet zoiets als een recht om aardig gevonden te worden.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:27 schreef Hamzoef het volgende:
Als fok een afspiegeling van de maatschappij is, is dat ook niet uit te sluiten.
Zo lang dat na democratisch besluit en het geweldsmonopolie bij de overheid ligt is daar niks mis mee lijkt mij.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
Vooralsnog zijn de enige user hier die blijken bereid zijn geweld te gebruiken de users die het geweldsmonopolie van de staat willen gebruiken om homo-"promotie" te verbieden bij tieners.
Dus als de Tweede Kamer zou besluiten dat ze alle mensen met blauwe ogen in kampen willen stoppen is dat prima omdat het immers democratisch besloten is en het geweldsmonopolie nog steeds netjes bij de overheid ligt?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Zo lang dat na democratisch besluit en het geweldsmonopolie bij de overheid ligt is daar niks mis mee lijkt mij.
Het zou nog veel gekker zijn als jij vanuit Nederland voor andere landen zou willen gaan bepalen welke democratische besluiten men daar moet nemen.
En dan kan het weleens voorkomen dat ze iets besluiten wat je niet leuk vindt. Zo werkt dat.
Niet elke inzet van het geweldsmonopolie langs democratische weg is een goed iets. Het is echter waarschijnlijk wel beter dat dit via het parlement loopt dan dat gestoorde conservatieven hardhandiger de scholen afgaan op zoek naar homo-promotie.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Zo lang dat na democratisch besluit en het geweldsmonopolie bij de overheid ligt is daar niks mis mee lijkt mij.
Elk land mag besluiten nemen. Zo staat het Nederland vrij zich te willen distantiëren van besluiten die een ander land neemt. Ook dat is onderdeel van de autonomie van landen. En het is onderdeel van ieders autonomie hier om daar ook wat van te mogen vinden.quote:Het zou nog veel gekker zijn als jij vanuit Nederland voor andere landen zou willen gaan bepalen welke democratische besluiten men daar moet nemen.
En dan kan het weleens voorkomen dat ze iets besluiten wat je niet leuk vindt. Zo werkt dat.
Maar zijn er protesten specifiek vanuit Nederlandse optiek en wetgeving of zijn er protesten om dat men vind dat Hongarije de grondrechten die de EU garandeert schend?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het zou nog veel gekker zijn als jij vanuit Nederland voor andere landen zou willen gaan bepalen welke democratische besluiten men daar moet nemen.
Nee want mensen in kampen stoppen op basis van uiterlijke kenmerken is een misdaad tegen de menselijkheid. Maar in principe mag men in het buitenland de eigen spelregels bepalen. Is niet leuk maar de waarheid is ook niet altijd leuk.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dus als de Tweede Kamer zou besluiten dat ze alle mensen met blauwe ogen in kampen willen stoppen is dat prima omdat het immers democratisch besloten is en het geweldsmonopolie nog steeds netjes bij de overheid ligt?
Prima toch. Dan distantieert Nederland zich. Niemand zegt toch dat dat niet mag.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:53 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Niet elke inzet van het geweldsmonopolie langs democratische weg is een goed iets. Het is echter waarschijnlijk wel beter dat dit via het parlement loopt dan dat gestoorde conservatieven hardhandiger de scholen afgaan op zoek naar homo-promotie.
[..]
Elk land mag besluiten nemen. Zo staat het Nederland vrij zich te willen distantiëren van besluiten die een ander land neemt. Ook dat is onderdeel van de autonomie van landen. En het is onderdeel van ieders autonomie hier om daar ook wat van te mogen vinden.
Hoe dan ook, zoals gezegd, zijn het vooralsnog alleen de users geweest die willen dat het geweldsmonopolie van de staat ingezet wordt om homo-promotie te bestrijden, die enige bereidheid tot geweld hebben getoond mbt andersdenkenden.
De wet die Hongarije nu probeert in te voeren dreigt toch even goed tegen mensenrechten in te gaan, of zijn homo's geen mensen in jouw ogen?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee want mensen in kampen stoppen op basis van uiterlijke kenmerken is een misdaad tegen de menselijkheid. Maar in principe mag men in het buitenland de eigen spelregels bepalen. Is niet leuk maar de waarheid is ook niet altijd leuk.
Maar heb ik wat gemist en worden homo's tegenwoordig in kampen gestopt.
En net stel je dat Nederland zich er niet mee moet bemoeien? Wat is het nu?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Prima toch. Dan distantieert Nederland zich. Niemand zegt toch dat dat niet mag.
Exact hetzelfde valt te zeggen over het Nederlandse gedoogbeleid. Zijn ze in de rest van de EU ook niet blij mee.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar zijn er protesten specifiek vanuit Nederlandse optiek en wetgeving of zijn er protesten om dat men vind dat Hongarije de grondrechten die de EU garandeert schend?
Er worden constant wetten aangenomen in andere EU landen die Nederland vermoedelijk niet leuk vindt, zo lang die niet tegen de gezamelijk afgesproken waardes ingaan is dat geen probleem.
Kortom, leuke stroman die jij daar bouwt, zou jammer zijn als er iets mee gebeurde.
Ja, daar hebben wij ons iets van aangetrokken, de discussies met Frankrijk bijvoorbeeld zijn nooit gestopt en hadden wel degelijk effect op de Nederlandse regering en het beleid en het gedoogbeleid heeft niets met de kernwaardes van de EU te maken.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:05 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Exact hetzelfde valt te zeggen over het Nederlandse gedoogbeleid. Zijn ze in de rest van de EU ook niet blij mee.
Hebben wij ons daar iets van aangetrokken? Waarom verwacht je dat nu wel van Hongarije?
Welke mensenrechten precies?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
De wet die Hongarije nu probeert in te voeren dreigt toch even goed tegen mensenrechten in te gaan, of zijn homo's geen mensen in jouw ogen?
Hier is geen sprake van het gebruik van geweld. Simpelweg de invoering van een nieuwe wet.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
Vooralsnog zijn de enige user hier die blijken bereid zijn geweld te gebruiken de users die het geweldsmonopolie van de staat willen gebruiken om homo-"promotie" te verbieden bij tieners.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |