abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200111577
Ongeziene hittegolf in Canada: tot 46,6 graden Celsius gemeten

Met maar liefst 46,6 graden Celsius is afgelopen zondag de warmste temperatuur ooit gemeten in Canada. Het Noord-Amerikaanse land kreunt al dagen onder een extreme hitte en het ziet er niet naar uit dat er snel beterschap in zicht is.

In juli 1937 steeg het kwik in Yellow Grass en Midale, twee plaatsen in prairieprovincie Saskatchewan, tot 45,0 graden Celsius. Het zou 84 jaar lang de hoogste temperatuur ooit gemeten zijn in Canada. Tot nu, want zondag werd het in Lytton - gelegen in Brits-Columbia, op zo’n 250 kilometer ten noordoosten van Vancouver - nog eens 1,6 graden warmer. En Lytton was niet alleen, ook op meer dan 40 andere plaatsen in Brits-Columbia sneuvelde het warmterecord. “Ik houd ervan om een recordje te breken”, aldus de Canadese klimatoloog David Philips. “Maar dit is geen record breken, dit is een record verpulveren. Het is warmer in West-Canada dan in Dubai.”

Canada en het noordwesten van de Verenigde Staten gaan al dagen door een ongeziene hittegolf. En het blijft nog even duren: de lokale inwoners zijn al gewaarschuwd dat de “levensgevaarlijke” hitte nog dagen zal aanhouden. Meer dan waarschijnlijk nog tot het einde van de week. Het hogedrukgebied verantwoordelijk voor de hoge temperaturen is dan ook “enorm”, aldus de lokale weerstations. “Van Californië in het zuiden van de VS tot het Noordwestelijk Territorium in het noorden van Canada - om dan tot in Idaho (VS) landinwaarts te gaan.”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210628_94300355

Hier de huidige temperaturen:

maandag 28 juni 2021 @ 18:46:18 #3
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_200112311
brandhaarden canada

de gevolgen zijn niet te overzien.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_200112436
quote:
14s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:46 schreef cherrycoke het volgende:
brandhaarden canada

[ afbeelding ]

de gevolgen zijn niet te overzien.
Gaat weer lekker.
pi_200112441
twitter
  Moderator / Redactie Sport maandag 28 juni 2021 @ 18:53:31 #6
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_200112460
Daar zit dus de warmte van Europa.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_200112646
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:53 schreef Nattekat het volgende:
Komt nog wel in Europa denk ik.
pi_200112815
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:53 schreef Nattekat het volgende:
Die temperatuur mogen ze houden. Wat een nachtmerrie als we dat hier krijgen
  Moderator / Redactie Sport maandag 28 juni 2021 @ 19:12:43 #9
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_200112833
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:11 schreef Fugue het volgende:

[..]

Die temperatuur mogen ze houden. Wat een nachtmerrie als we dat hier krijgen
Nee, gewoon delen. Beter dan dat plakweer van nu.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_200112927
twitter
pi_200112943
Ik overwoog me nog wel in Canada aan te melden als klimaatvluchteling, maar blijkbaar gaat het daar ook helemaal mis.

Klote global warming.

Bijzonder beangstigend dit!

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2021 19:18:46 ]
pi_200112980
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:18 schreef Hamzoef het volgende:
Ik overwoog me nog wel in Canada aan te melden als klimaatvluchteling, maar blijkbaar gaat het daar ook helemaal mis.

Klote global warming.

Bijzonder beangstigend dit!
Zuidpool is de beste optie denk ik. Zuiden van Argentinie / Chili...
  maandag 28 juni 2021 @ 19:39:17 #13
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_200113326
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:20 schreef Dajha het volgende:

[..]

meer naar het noorden zou ook kunnen , Alaska

quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:20 schreef Dajha het volgende:

[..]

de Falklandeilanden zijn nu ook wel veilig en lekker maar inderdaad alles wat een beetje tegen die grens aan zit kan het nog wel uit houden
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_200113420
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:39 schreef RAVW het volgende:

[..]

meer naar het noorden zou ook kunnen , Alaska
[..]

de Falklandeilanden zijn nu ook wel veilig en lekker maar inderdaad alles wat een beetje tegen die grens aan zit kan het nog wel uit houden
Of Nieuw Zeeland...
  maandag 28 juni 2021 @ 19:44:38 #15
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_200113432
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:43 schreef Dajha het volgende:

[..]

Of Nieuw Zeeland...
daar zit je weer met bevingen :-)
of je daar natuurgeweld vrij ben
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
pi_200113466
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:44 schreef RAVW het volgende:

[..]

daar zit je weer met bevingen :-)
of je daar natuurgeweld vrij ben
Aardbevingen heb je ook in Alaska...overal is wel wat denk ik.
pi_200113648
Global warming. Hebben de Canadezen nu helemaal niets geleerd van 1937?
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  maandag 28 juni 2021 @ 19:54:13 #18
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_200113659
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:46 schreef Dajha het volgende:

[..]

Aardbevingen heb je ook in Alaska...overal is wel wat denk ik.
ja dat wel maar heeft deze hitte bij Seattle niets te maken met de aardkorst/ scheur die daar zit .. kan me nog een docu herinneren waarbij ze het hadden over dat die korsten dus ook dit soort dingen kunnen veroorzaken

dat het al eens gebeurd is na een oplopende hitte dat er dan een hele grote schok komt en veel water waardoor dat gedeelte dus onder water kan gaan lopen ...

even opgezocht

https://www.historylink.org/File/5098
pi_200114545
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:54 schreef RAVW het volgende:

[..]

ja dat wel maar heeft deze hitte bij Seattle niets te maken met de aardkorst/ scheur die daar zit .. kan me nog een docu herinneren waarbij ze het hadden over dat die korsten dus ook dit soort dingen kunnen veroorzaken

dat het al eens gebeurd is na een oplopende hitte dat er dan een hele grote schok komt en veel water waardoor dat gedeelte dus onder water kan gaan lopen ...

even opgezocht

https://www.historylink.org/File/5098

Heeft gewoon te maken met het steeds warmer wordende klimaat. Zelfde dat het 2 jaar terug hier boven de 40 uitkwam. En dat gaat vaker gebeuren.
pi_200123188
https://www.livescience.c(...)ia-hot-day-2021.html

Bizar, ik heb het gevoel dat het heel rap gaat ineens
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 29 juni 2021 @ 10:48:06 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200123250
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:43 schreef Dajha het volgende:

[..]

Of Nieuw Zeeland...
IJsland.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 13:01:36 #22
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200124898
Nu weer verbroken met 47,9 graden :o

Bijna 50 graden in canada...jezus
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_200125438
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nu weer verbroken met 47,9 graden :o

Bijna 50 graden in canada...jezus
Dat verwacht je niet idd.
Meer dan een graad warmer ook.
pi_200125462
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:43 schreef byah het volgende:
https://www.livescience.c(...)ia-hot-day-2021.html

Bizar, ik heb het gevoel dat het heel rap gaat ineens
En dan die branden er nog bij.
  woensdag 30 juni 2021 @ 01:35:07 #25
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200136458
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:40 schreef Dajha het volgende:

[..]

Dat verwacht je niet idd.
Meer dan een graad warmer ook.
Weer verbroken (en max temp is nog niet bereikt vandaag)

woensdag 30 juni 2021 @ 01:39:28 #26
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200136467
49,6 op dit moment :o :o
pi_200136930
Meer dan honderd plotselinge sterfgevallen sinds hittegolf in Canadese provincie

De Canadese politie heeft sinds het uitbreken van de extreme hittegolf afgelopen vrijdag meer dan honderd plotselinge overlijdensgevallen in de provincie British Columbia vastgesteld. Het gaat voornamelijk om mensen op leeftijd. Er wordt gevreesd voor meer slachtoffers in de komende dagen, aangezien de hitte voorlopig aanhoudt.

Gisteren werden er twintig plotselinge overlijdensgevallen gemeld in Vancouver, terwijl er normaal gesproken op een dag gemiddeld drie of vier van zulke gevallen zijn in de stad. "Vancouver heeft nog nooit een dergelijke hittegolf meegemaakt en helaas sterven daardoor tientallen mensen", zei een politiewoordvoerder op een persconferentie.

Volgens de woordvoerder worden politieagenten van het onderzoeksteam overgeplaatst naar de crisisdienst en worden agenten die thuiszitten opgebeld om bij te springen.

Het zuidwesten en midden van Canada en het westen van de Verenigde Staten worden sinds vrijdag geteisterd door extreme hitte. In Lytton, ook in British Columbia, is gisteren opnieuw het weerrecord gebroken. De temperatuur liep er in de middag op tot 49,5 graden. Zondag en maandag werden daar ook al records gebroken, toen werd het 46,6 en 47,9 graden.

Voor de huidige hittegolf stond het record in Canada op 45 graden. Dat werd in 1937 gemeten in de provincie Saskatchewan.

Inwoners van de Amerikaanse en Canadese westkust krijgen de komende dagen te maken met iets koeler weer dan de afgelopen dagen. Dat komt door een zeebries vanaf de Grote Oceaan. Maar de temperaturen blijven hoog en de koelcentra die vanwege de hitte zijn opgezet blijven open.

https://nos.nl/artikel/23(...)n-canadese-provincie
pi_200138960
twitter
  woensdag 30 juni 2021 @ 11:17:35 #30
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_200139127
Dodental ongekende hittegolf loopt op naar 235:

https://www.weer.nl/nieuws/2021/bijna-50-graden-in-west-canada
16x geboosterd 💉, Xe/Xem, MSM, BLM 👨🏿, D66 stemmer, Vegan, XR, klimaatverandering, 3 mondkapjes dragen 😷 trotse transactivist 🏳️‍⚧️. Wokisme is de nieuwe toekomst. 💕
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 09:23:21 #31
8781 crew  Frutsel
pi_200152442
quote:
Meer dan honderd sterfgevallen door extreme hitte in westen van Canada

In de Canadese provincie Brits-Columbia zijn sinds het begin van de hittegolf op vrijdag meer dan 120 plotselinge sterfgevallen geregistreerd. Dinsdag werd voor de derde opeenvolgende dag het nationale hitterecord gebroken. In de plaats Lytton, waar het record ook zondag en maandag werd gebroken, steeg het kwik tot 49,6 graden.

De meeste sterfgevallen betroffen ouderen en kwetsbare mensen met onderliggende gezondheidsproblemen. Volgens het provinciale pathologisch bureau gaat het om een "ongekende" periode. "Sinds het begin van de hittegolf zien we een significante toename van het aantal doden, waarbij we vermoeden dat de extreme hitte een rol heeft gespeeld", aldus de autoriteiten dinsdag in een verklaring.

De politie van de miljoenenstad Vancouver heeft sinds vrijdag meer dan 65 plotselinge sterfgevallen gemeld. Alleen al op dinsdag moesten agenten naar meer dan twintig sterfgevallen toe. Ook in de nabijgelegen steden Surrey en Burnaby overleden tientallen mensen door de hitte.

"We hebben nog nooit zoiets meegemaakt", zei een woordvoerder van de politie van Vancouver. Vanwege de drukte vraagt hij mensen geduld te hebben als ze moeten wachten op de hulpdiensten en het noodnummer alleen te bellen bij urgente gevallen. De Royal Canadian Mounted Police (RCMP) vraagt mensen om op naasten te letten en roept ouderen ertoe op voorzorgsmaatregelen te nemen.

Er wordt verwacht dat het dodental nog zal toenemen, omdat nog niet alle sterfgevallen zijn geregistreerd. Bovendien blijft de hitte zeker nog tot volgende week aanhouden. Hoewel het gaat afkoelen in Brits-Columbia, worden er hoge temperaturen verwacht in de naastgelegen provincies Alberta en Saskatchewan.
pi_200152786
Bijzonder beangstigend, dit staat ons ook te wachten.
pi_200153162
Dit was al voorspeld toch, ook voor Europa?
pi_200154708
Wat een temperaturen zeg, damn. 49,6 graden ergens daar. Ik zou echt doodgaan. Pfff. Echt ondraaglijk.
Vond die 40 graden in Nederland een paar jaar terug al niet te doen en iets dat ik hoop nooit meer mee te maken.

Overigens, stom altijd dat ze daar de temperatuur in Fahrenheit weergeven. Lekker verwarrend.
Daar zal ik Amerika en Canada eens een mailtje over gaan sturen straks, zodat ze ermee stoppen.
Eens kijken
pi_200156196
2 dagen na de extreme hitte is Lytton grotendeels afgebrand door bosbranden:

https://globalnews.ca/new(...)dfires-bc-heat-wave/
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 15:11:42 #36
8781 crew  Frutsel
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 15:14:17 #37
8781 crew  Frutsel
pi_200156551

:{

quote:
Lytton is a meeting point along the historic travel routes between the interior and coast of BC, as the point of the Thompson and Fraser rivers.

The village sits on the bluffs above the river and was a key location for construction of the railroads and highways that snake their way along the steep valleys between the Coast and Cascade mountain ranges.

Much of the railways were build by Chinese labour, recognized in Lytton at the Chinese History Museum. Hundreds of Chinese labourers died during the construction of the colonial railways.

The images of heatwaves and fires from #Lytton forget that this is a vibrant community with a rich history reaching from before colonization. Not just an important part of Canadian history, it is also home to families who now find themselves climate refugees.
pi_200159468
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:28 schreef byah het volgende:
Dit was al voorspeld toch, ook voor Europa?
Dit wordt al heel lang voorspeeld. Het is al weer 15 jaar geleden dat via "a inconvenient thruth" dit ook bij het brede publiek inzichtelijk gemaakt werd.

Maar wat doet men? Men haalt de schouders op, en gaat gewoon door met het verneuken van de aarde.

pi_200164609
twitter
  vrijdag 2 juli 2021 @ 10:02:50 #41
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200165293
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 19:06 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dit wordt al heel lang voorspeeld. Het is al weer 15 jaar geleden dat via "a inconvenient thruth" dit ook bij het brede publiek inzichtelijk gemaakt werd.

Maar wat doet men? Men haalt de schouders op, en gaat gewoon door met het verneuken van de aarde.

[ afbeelding ]
Vind het toch wat genuanceerder. Er zijn gigantisch veel groepen en bewegingen die hier wel wat aan willen doen. Maar als je ziet hoe de gemiddelde FOK!er over een windmolen denkt...
pi_200165399
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:54 schreef Hamzoef het volgende:
Bijzonder beangstigend, dit staat ons ook te wachten.
Kan je niet bij voorbaat zeggen.
pi_200165483
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Vind het toch wat genuanceerder. Er zijn gigantisch veel groepen en bewegingen die hier wel wat aan willen doen. Maar als je ziet hoe de gemiddelde FOK!er over een windmolen denkt...
Op individuele basis ja, en wat de gerommel in marge her er en der. Maar gezien de absolute ernst van de situatie is het een minuscuul druppeltje op een gloeiende plaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2021 10:19:04 ]
pi_200165853
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:18 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Op individuele basis ja, en wat de gerommel in marge her er en der. Maar gezien de absolute ernst van de situatie is het een minuscuul druppeltje op een gloeiende plaat.
Het wordt er ook alleen maar slechter op. Ik vraag me af of het überhaupt nog te keren valt.

Of moeder natuur regelt hetzelf op een gegeven moment.
pi_200165955
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:48 schreef Dajha het volgende:

[..]

Het wordt er ook alleen maar slechter op. Ik vraag me af of het überhaupt nog te keren valt.

Of moeder natuur regelt hetzelf op een gegeven moment.
Het lijkt steeds sneller te gaan. Is ook wel een beetje een sneeuwbaleffect natuurlijk. Hoe warmer het wordt, hoe meer permafrost ontdooit waardoor er weer gassen vrij komen die de opwarming versnellen.

Het tij nog te keren, lukt alleen als we het roer radicaal omgooien. Maar vooralsnog blijft de wereldbevolking groeien. En de economie van allerlei voorheen onderontwikkelde landen groeit, waardoor die mensen ook meer kunnen/willen consumeren.

De aarde zal we overleven, maar eeuwenoude bossen krijg je niet zomaar terug.
pi_200165963
twitter
pi_200165977
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:56 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het lijkt steeds sneller te gaan. Is ook wel een beetje een sneeuwbaleffect natuurlijk. Hoe warmer het wordt, hoe meer permafrost ontdooit waardoor er weer gassen vrij komen die de opwarming versnellen.

Het tij nog te keren, lukt alleen als we het roer radicaal omgooien. Maar vooralsnog blijft de wereldbevolking groeien. En de economie van allerlei voorheen onderontwikkelde landen groeit, waardoor die mensen ook meer kunnen/willen consumeren.

Het ziet er niet heel hoopvol uit idd.
pi_200166033
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:56 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

angst scenario's om jouw rechten in te perken. 1937 was ook iets van 46 graden.
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_200166159
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:01 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:

[..]

angst scenario's om jouw rechten in te perken. 1937 was ook iets van 46 graden.
BNW is een paar deuren verder op.
Wat snap je niet qua prevalentie/trend?

Een zwaluw maakte nog geen zomer.
pi_200166747
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:12 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

BNW is een paar deuren verder op.
Wat snap je niet qua prevalentie/trend?

Een zwaluw maakte nog geen zomer.
Dit ja.

Kijk naar de zomers van de laatste jaren. En vooral de afgelopen 2 jaar (gigantische verbetering van het vorige warmterecord).
En uiteraard de winters die de laatste jaren uitermate tegenvallen.
pi_200208142
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:56 schreef Hamzoef het volgende:Het tij nog te keren, lukt alleen als we het roer radicaal omgooien.
De mensheid is collectief niet bereid te doen wat nodig is om de aarde te redden. Let wel, alles wat we nu doen, het klimaatakkoord van Parijs, CO2 uitstoot verlagen, zonne en windenergie, groene bronnen... het is allemaal een hele kleine druppel op een hele grote gloeiende plaat. Als we als mensheid de aarde echt willen veilig stellen voor toekomstige generaties dan zal alle uitstoot per direct naar nul moeten. We zullen ook moeten terug keren naar een pre-industriële maatschappij. En dat zal nooit gebeuren want de mensheid kiest liever voor haar eigen ondergang voordat ze ooit een beetje luxe zullen opgeven. Alleen daarom al verdient de mensheid het om uit te sterven.

Maar wees niet getreurd, het leven zal na de mensheid doorgaan. Flora en fauna zullen zich herstellen en er zal een moment komen dat de aarde weer een bloeiende planeet is. En heel misschien staat er in de verre toekomst een nieuwe intelligente diersoort op. En misschien zal die soort wel goed voor de aarde zorgen.
  maandag 5 juli 2021 @ 01:41:15 #52
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200210890
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 21:09 schreef Navifactiva het volgende:

[..]

De mensheid is collectief niet bereid te doen wat nodig is om de aarde te redden. Let wel, alles wat we nu doen, het klimaatakkoord van Parijs, CO2 uitstoot verlagen, zonne en windenergie, groene bronnen... het is allemaal een hele kleine druppel op een hele grote gloeiende plaat. Als we als mensheid de aarde echt willen veilig stellen voor toekomstige generaties dan zal alle uitstoot per direct naar nul moeten. We zullen ook moeten terug keren naar een pre-industriële maatschappij. En dat zal nooit gebeuren want de mensheid kiest liever voor haar eigen ondergang voordat ze ooit een beetje luxe zullen opgeven. Alleen daarom al verdient de mensheid het om uit te sterven.

Maar wees niet getreurd, het leven zal na de mensheid doorgaan. Flora en fauna zullen zich herstellen en er zal een moment komen dat de aarde weer een bloeiende planeet is. En heel misschien staat er in de verre toekomst een nieuwe intelligente diersoort op. En misschien zal die soort wel goed voor de aarde zorgen.
Waarschijnlijk niet omdat de aarde al over de helft van zijn levensduur zit. Het probleem is dat alle makkelijke energiebronnen en materialen (olie en ijzer dicht bij het oppervlak bijvoorbeeld) al door ons gepakt is. Een hele nieuwe beschaving zal moeite hebben om technologisch veel vooruitgang te boeken, tenzij onze kennis bewaard is gebleven.

Dat zal wel goed voor de natuur zijn natuurlijk, want zonder makkelijke toegang tot ijzer en dergelijke zal de populatie waarschijnlijk nooit exploderen. Maar daarna is het dan ook klaar. De aarde wordt opgezwolgen door de zon maar ver daarvoor is de aarde al zwartgeblakerde bal bij wijze van spreken.

Denk dat de mens juist de enige manier is om de natuur voor te laten bestaan na het exploderen van de zon, paradoxaal genoeg.

Zelf ben ik wat optimistischer trouwens. Lang niet alle gebieden op aarde zullen evenredig hard getroffen worden door klimaatsverandering. Zeker niet de komende 100 jaar en de techniek staat ook niet stil. ITER is nog steeds op schema (soort van) en kan tegen 2050 waarschijnlijk wel voor gigantische hoeveelheden schone energie zorgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 05-07-2021 01:47:37 ]
pi_200233991
Eigenlijk geen zin om heel het topic af te gaan. Maar hoe is het eigenlijk met dat dorpje afgelopen? Iets van op de radio meegekregen en was schijnbaar in 1x helemaal weg
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 12:07:18 #54
8781 crew  Frutsel
pi_200247308
quote:
Warmste juni ooit in Noord-Amerika

Afgelopen juni was voor Noord-Amerika de warmste junimaand ooit gemeten, met hittegolven en warmterecords. Ook in Europa sneuvelden op veel plekken records, maar was er volgens EU-klimaatdienst Copernicus sprake van de een-na-warmste junimaand sinds het begin van de metingen.

In Noord-Amerika was het in juni 1,2 graden warmer dan gebruikelijk. Het noordwesten van de Verenigde Staten en Canada kampten met hittegolven. In Canada werd drie dagen op rij het warmterecord gebroken. In Europa lag de temperatuur 1,5 graden boven het gemiddelde.

Volgens de klimaatdienst komen hittegolven steeds vaker voor en duren ze langer. De afgelopen zes jaar waren gemiddeld de warmste jaren ooit gemeten. Omdat in de gebieden die met hoge temperaturen kampen ook de bodem erg droog is, neemt het gevaar op natuurbranden toe.
Krachtige herinnering

Met een gemiddelde temperatuur van 18,2 graden, tegen 16,2 normaal, kende Nederland volgens het KNMI dit jaar de warmste junimaand sinds 1901. Voor Helsinki was het de warmste juni sinds 1844, het eerste jaar dat de temperaturen werden bijgehouden.

"Die warmterecords zijn een krachtige herinnering van de impact die klimaatverandering kan hebben op onze levens", zei Copernicus-directeur Carlo Buontempo tegen journalisten.
pi_200360596
Er wordt verwezen naar het vorige warmterecord in Canada, in zuiden van Saskatchewan, uit 1937 van 45 graden om de significantie van de huidige records te minimaliseren. Maar daar schort wel het een en ander aan.

Yellow Grass, Saskatchewan, heeft een continentaal klimaat (koude winders, warme zomers) en British Columbia een mix van zee- en bergklimaat. De zomertemperaturen in Saskatchewan zijn normaal zo'n 5 graden warmer dan in BC. En 45 vs 49.6 is geen kleine stap in extreme temperatuur. Lytton - Saskatchewan is een afstand van zo'n 1500m. Op vergelijkbare afstand, in het zuidelijke Europese deel van Rusland, Bulgarije, Roemenie, liggen de records ook tot 5 graden hoger dan hier. De vergelijking gaat niet op.

Wellicht dat het nuttiger is om meer appels met appels te vergelijken, bijvoorbeeld de vorige record temperatuur in Lytton was 44.4 in 1941, dik 5 graden lager. Het huidige record is een enorme excursie.
  zaterdag 17 juli 2021 @ 23:10:55 #56
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_200416453
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 21:09 schreef Navifactiva het volgende:

[..]

acute noodgevallen en er duiken honderden mensen in een keer op af, het is moeilijk te begrijpen dat je omgeving binnen 100 jaar verandert.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  zaterdag 17 juli 2021 @ 23:30:53 #57
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_200416829
Ook leuk om te weten als de ijskappen smelten dat dan de rotatie snelheid en rotatie anders gaat verlopen, probeer maar eens een een bal te draaien met een stuk kauwgom vast aan de bovenkant dat gaat ook "scheef" draaien.

De gevolgen van het smelten van de ijskapen zijn niet te overzien, het gaat ieder jaar ook steeds sneller omdat het het witte van de sneeuw en ijs zonnestralen reflecteert,

In 2035 hebben we waarschijnlijk de eerste ijsvrije noord pool zomer, wat de temperaturen dan zullen zijn overdag voor de rest van de wereld is niet duidelijk.

De zeestromen zullen veranderen, het verdelen van voedsel in de oceaan zal veranderen naar waarschijnlijkheid een verschrikkelijke genocide voor al het zeeleven.

pi_200451929
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 23:30 schreef cherrycoke het volgende:
In 2035 hebben we waarschijnlijk de eerste ijsvrije noord pool zomer, wat de temperaturen dan zullen zijn overdag voor de rest van de wereld is niet duidelijk.
Dit is gewoon een hint op basis van mijn vele jaren ervaring in de klimaatoorlog: Er gaat absoluut iemand zijn die jouw tekst letterlijk neem en, al zou je er één jaar vanaf zitten of er is in 2035 slechts 1.1 miljoen km2 zeeijs, het gebruikt als: zie je wel, allemaal klimaatalarmisme. Je zou beter kunnen zeggen dat rond die tijd een ijsvrije noordpool te verwachten is (definitie "ijsvrij" is < 1 miljoen km2 zeeijs). ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')