FOK!forum / Tour de France 2023 / [Etappe 3] Lorient - Pontivy #2
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:17
SPOILER
Etappe 3: Lorient - Pontivy, 182,9 km

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar, jongens, wat blijft wielrennen toch een merkwaardige sport, hè? Na de eerste rit wisten we het zeker, dit is het definitieve einde van het tijdperk Mathieu van der Poel. Na de tweede rit is hij ineens weer de allerbeste wielrenner die ooit op een fiets heeft gezeten. Dat is wielrennen, en daarom blijven we kijken. Onderweg naar Mûr-de-Bretagne reed er een kleine kopgroep weg, met daarin de nu al vermoeiende act die we Ide Schelling moeten noemen. Hij ging het gevecht aan met Anthony Perez voor de bergpunten, achteraf gezien een behoorlijk nutteloos gevecht. Edward 'Bollie' Theuns was er ook bij, zonder dat hij daar een goede reden voor had. Het was een kansloze vlucht, de controle in het peloton was weer strak. Er gebeurde tijdens de rit eigenlijk helemaal niets, na de hectische eerste rit leek men toch wat geschrokken te zijn en opteerde men voor meer veiligheid en minder stress. Erg fijn, maar het werd wel een vrij gezapige rit daardoor. Pas aan het eind werd het leuk, in de buurt van de eerste klim van Mûr-de-Bretagne konden de ogen weer geopend worden. Toen werd het ineens wel nerveus, een sprint richting het klimmetje in het dorp voor de echte klim begon. Edward Theuns reed nog een tijdje samen met Jeremy Cabot voorop en ging er later alleen vandoor, zodat hij in ieder geval de prijs voor de strijdlust kreeg. Op de eerste van twee beklimmingen van Mûr-de-Bretagne was hij al een vogel voor de kat. Mathieu van der Poel had zich deze keer niet laten verrassen en zat nu goed van voren. Anderhalve kilometer van de top ging hij ineens in de aanval, typisch Mathieu. Dit doet hij altijd, aanvallen op een moment waarvan je weet dat het totaal kansloos is. Ik hinkte op dat moment op twee gedachten. Het had een wanhoopspoging kunnen zijn, of een klassiek staaltje zelfoverschatting. De Tour is natuurlijk een andere koers, waar andere wetten gelden. Dacht ik. Bleek niet zo te zijn. Hij nam de hele eerste klim van de Muur van Bretagne voor z'n rekening zo'n beetje en pakte op de top de bonificatieseconden mee. Een doel, jeetje, ze hadden bij Alpecin de boel zowaar voorbereid.

Op de top van de eerste klim sloot een klein groepje aan, met daarin bijna alle kleppers. Pogacar, Roglic, noem ze maar op. Even leken ze door te rijden, wat leuk was geweest. Te leuk, dus stopte men snel weer met trappen en sloot er weer een grote groep aan. De aanloop naar de tweede beklimming van de muur werd daardoor weer redelijk nerveus. Ineos besloot zich op kop te zetten, ze hadden nog zes man mee en die mochten zo ongeveer allemaal aan de bak. Ook de mannen van Alpecin-Fenix reden opvallend in beeld, Mathieu had nog drie knechten bij. Vlak voor de tweede en laatste beklimming van Mûr-de-Bretagne begon bepaalde Michal Kwiatkowski weer eens ouderwets het tempo. Daarna mocht Richie Porte het op de klim zelf overnemen, die tactiek van vier kopmannen bij Ineos komt er niet helemaal uit. Vooral niet omdat ze na gisteren eigenlijk nog maar één kopman hebben, aangezien Geraint Thomas mede door het hoge tempo van zijn eigen ploeg moest lossen. Terwijl Xandro Meurisse vooraan een versnelling plaatste met Formolo op het wiel had Thomas het al zwaar. Porte bleef toch maar rijden, tot Nairo Quintana ineens in de aanval ging. Van der Poel zat even verstopt, maar kwam ineens toch tevoorschijn en nadat niemand reageerde op Quintana besloot hij het dan maar zelf te doen. Amper 15 kilometer eerder al eens een aanval geplaatst, maarja, het is gene gewone. Nadat hij Quintana had bijgehaald zakte het tempo weer iets, waarna Sonny Colbrelli een poging waagde. Weer sprong Van der Poel op het wiel en achter hem konden alleen Pogacar en Roglic mee. Met ongeveer 900 meter te gaan reden ze met z'n vieren weg van de rest. Van der Poel keek achterom, zag dat er een gat was ontstaan en besloot meteen te demarreren. Totaal bizar, eigenlijk. Na de inspanningen die hij eerder had geleverd had dat niet meer moeten kunnen, maar hij kan het wel. De wetten van de Tour, überhaupt de wetten van het wielrennen, gelden soms niet voor hem. Tijdens de openingsrit wel, maar nu waren ze weer verdwenen. Hij vloog richting de ritzege, niemand kwam meer in de buurt. Ik gooi niet snel een foto in de intro, maar deze is te mooi en te betekenisvol om over te slaan. Bovendien ben ik natuurlijk gewoon een enorme fanboy, maarja, wie niet?

E46Ww69X0AE5q1c?format=jpg&name=large

Het had tijdens de openingsrit al moeten gebeuren, de ultieme ode aan Poulidor, zijn opa. Dat lukte niet, hij was blijkbaar ook nogal nerveus. Nadat hij weer in zijn eigen shirtje mocht rijden viel de druk weg en waren de benen ineens weer terug. Met die wonderbenen deed hij iets wat ik nog niet vaak heb gezien. Een dubbele aanval, een paar counters, het is onvoorstelbaar. Het levert hem een ritzege op, pas zijn tweede dag in de Tour en meteen al een ritzege. Wat een groot succes weer, ook voor de ploeg. Alpecin-Fenix blijft boven zichzelf uitstijgen, enorm knap. Het leverde niet alleen een ritzege op, maar ook meteen de gele trui. Wat zijn opa nooit lukte is Mathieu nu wel gelukt, geel in de Tour. Dankzij de bonificaties die hij onderweg pakte, dankzij de aanval in de slotkilometer en dankzij de bonificaties aan het eind. Alaphilippe die toevallig net een mindere dag heeft, het kwam allemaal goed uit. De puzzel viel perfect in elkaar, wat een poëtische etappe. Romantiek bestaat nog, toch wel. De emoties na de rit waren wonderschoon, ik werd er zelf haast ook emotioneel van. De reacties van de andere renners waren ook mooi. Van der Poel, Alaphilippe en Pogacar zijn fan van elkaar, dat lijkt wel duidelijk te zijn. Maar, jemig, die emotie. Blij, maar ook verdrietig. Want wat had hij graag de Tour willen rijden terwijl zijn opa nog leefde. Dat was niet meer mogelijk, maar dit is het beste alternatief. Je denkt altijd dat hij je niet meer kan verrassen, maar dat weet hij iedere keer te logenstraffen. Een etappe voor de eeuwigheid, de emoties die hij met deze overwinning bij zichzelf en bij de hele wereld wist te ontlokken gaan niet snel overtroffen worden. Ook omdat Mathieu en Adrie van der Poel nu blijkbaar de eerste vader en zoon zijn die allebei het geel hebben gedragen, ook een bizarre statistiek. Woorden schieten verder tekort, we pinken nog maar een traantje weg. De Tour is nu al geslaagd, op naar Tokio.

Al kunnen niet alle renners zo denken. Thomas zal bijvoorbeeld een slechtere nacht hebben. Op een aankomst die hem zou moeten liggen verliest hij tijd. Niet veel, maar toch. Een slecht signaal. We mogen kijken naar Carapaz, Ecuador boven. Miguel Angel Lopez verloor ok wat tijd, verder ontbraken er weinig belangrijke jongens vooraan. Roglic en Pogacar lieten wel zien beter te zijn dan de rest. Wilco reed ook goed, maarja, die komt vanzelf wel weer wat tegen. Na twee lastige ritten met een paar lastige aankomsten, memorabele aankomsten ook, zou het nu wat rustiger moeten worden. We gaan de komende twee dagen sprinten, waarschijnlijk.

61HHTRX.png
d6b5a

De derde rit gaat van start in Lorient, weer een stad waar we in 2018 ook al waren. Christian Prudhomme vertelde met een strak plassertje dat ze drie weken hadden kunnen koersen in Bretagne, zoveel dorpen en steden hadden interesse. Maar uiteindelijk komen we uit op de plaatsen waar we altijd uitkomen, dus in realiteit zal het allemaal wel meevallen. Enfin, Lorient is een havenstad met 57.000 inwoners in het zuiden van Bretagne, in het departement Morbihan. Lorient is altijd een van de belangrijkste havensteden van Frankrijk geweest en dat is tegenwoordig nog steeds zo. Zes havens, volgens het roadbook. Blijkbaar hebben ze hier de grootste vloot aan vissersboten. 130 boten, goed voor 3000 banen. Ze kunnen hier dus aardig vissen, maar dat is niet het enige waar men zich in Lorient in heeft gespecialiseerd. De marine zit hier ook, daarom werd er tijdens de Tweede Wereldoorlog hard gevochten in deze stad. Dat had tot gevolg dat een groot deel van Lorient veranderde in een puinhoop, maar ze hebben het grotendeels weer netjes opgebouwd. Tegenwoordig komen we in de haven van Lorient de Franse equivalent van de Navy SEALs tegen en dan hebben ze hier ook nog eens een oude basis voor duikboten liggen. Verder zou je Lorient kunnen kennen van het voetbal. Heel groot is de stad niet, maar ze hebben toch een club die actief is in Ligue 1. Het is sowieso een sportieve stad, daarom komt de Tour hier waarschijnlijk ook zo vaak langs. In 2018 ging hier een rit van start die zou eindigen in Quimper, waar we tijdens de openingsrit van deze Tour doorheen zijn gefietst. Sagan won toen, dat had je wel eens in die jaren. De laatste aankomst in Lorient dateert van 2006, toen Sylvain Calzati een vlucht succesvol wist af te ronden. Tussendoor ging er in 2011 ook nog een keer een rit van start in Lorient, die zou aankomen op Mûr-de-Bretagne, hey, dat kennen we. Andere oud-winnaars in Lorient zijn onder meer Santiago Botero en Jens Heppner. Volgens het roadbook is Warren Barguil de régional de l'etape, hij is afkomstig uit Inzinzac-Lochrist, een gehucht net buiten Hennebont. Hennebont ligt dan weer een kilometer of 15 ten noorden van Lorient, we zwaaien derhalve naar Wawa en familie. Het roadbook is ook erg trots op Jean-Yves Le Drian, hij is de Minister van Europa en Buitenlandse Zaken van Frankrijk. Afkomstig uit Lorient, jeetje. De hoofdstad van de keltische cultuur, vinden ze zelf. Daarom organiseren ze ieder jaar het Festival Interceltique de Lorient. Trekt blijkbaar nog behoorlijk wat bekijks ook.

Voir-Lorient-Mourir-Eloquence-La-Colloc-1.jpg

De renners gaan van start in een van de havens van Lorient, er liggen in deze haven allemaal gezellige kleine schuitjes. Bij het Palais des Congrès gaat de rit officieus beginnen, we rijden vervolgens tijdens de neutralisatie een rondje door het behoorlijk lelijke centrum van Lorient. Je hebt hier trouwens ook nog een museum waar je alles kunt vinden over de geschiedenis van de Franse variant van de VOC, de Compagnie des Indes. Dit museum ligt wel aan de andere kant van de haven en is gevestigd in de citadel van Port-Louis. Komen we verder niet langs, we fietsen tijdens de neutralisatie mooi de ander ekant op. Buiten Lorient is die neutralisatie overigens nog steeds niet voorbij, er volgt ook nog een tocht door Lanester. Buiten Lanester gaat de rit officieel beginnen op een brede weg. Nadat Prudhomme heeft gezwaaid met een vlaggetje komen de renners vrij snel een rotonde tegen, even later rijden ze over de Pont du Bonhomme, waar naast de nieuwe brug de restanten van een bijzonder oude brug zijn te vinden. Fraai beeld, maar de renners zullen er weinig aandacht voor hebben. De eerste kilometers van de rit rijden we grotendeels over brede, vlakke en rechte wegen. Aanvankelijk komen we kort achter elkaar een stuk of drie rotondes tegen, daarna gaat het vooral rechtdoor verder in een bosrijke omgeving. Af en toe fietsen we door een dorpje waar wat vluchtheuvels en rotondes liggen, meer gaan we niet beleven. Na 15 kilometer koers rijden de renners over een kicken bruggetje, aan de andere kant van deze brug gaan we bij een rotonde schuin naar rechts. Hierna fietsen we weer vooral rechtdoor naar Erdeven, een dorpje waar flink wat obstakels liggen. Buiten dit dorp gaat het zes kilometer volledig rechtdoor tot aan het volgende dorp, Plouharnel. Hier komen we ook weer wat verkeersremmers tegen, paar rotondes ook en dingen. Buiten dit dorp is het een kilometer of acht fietsen richting La Trinité-sur-Mer, dit deel van de rit wordt iets bochtiger en glooiender, met tussendoor in Carnac ook weer een technischere passage. Langs het strand van Carnac Plage, waar ze een hekel aan auto's en dus ook fietsers hebben, voert de weg naar La Trinité-sur-Mer, een plaatsje aan de kust dat we na 37 kilometer gaan bereiken. De geboortegrond van de voormalig profs Auguste en Jacques Botherel. Die laatste opende na zijn carrière een winkel in Auray, het volgende plaatsje dat op ons programma staat. Lastige passage in La Trinité wel, de weg wordt smaller en het wordt een stuk bochtiger in de fraaie haven, waar we wel kunnen genieten van het mooie uitzicht. Aan de rand van het dorp rijden we via een bruggetje over het water, waarna we aan de andere kant koers gaan zetten richting Auray. Dit stuk van 10 kilometer bevat een rotonde of zeven, daarnaast komen we halverwege in het dorpje Crach weer heel wat vluchtheuvels tegen. Op deze elementen na is het poepie simpel tot in Auray, waar we na 49 kilometer passeren.

auray-vue-sur-le-port-alexandre-lamoureux.jpg?h=cdbe34be&itok=5yWGNJcq

Auray was in de middeleeuwen een welvarende stad. Overblijfsels uit die tijd zijn te zien, de prachtige vakwerkhuisjes vallen meteen op. Bij Auray vond in 1364 een beslissende veldslag plaats in de successieoorlog van Bretagne tussen Jan van Monfort en Karel van Blois. Die laatste sneuvelde in de slag en de beroemde ridder Du Guesclin werd gevangen genomen. Ook gaaf natuurlijk. In de omgeving ligt Vannes, de pleisterplaats van voormalig prof Benoit Vaugrenaurd. Ook Sarzeau is niet ver van hier, daar waar iedereens favoriete voorzitter David Lappartient de burgemeester is. Over hem gaan we het nog vaker moeten hebben vandaag. Toch ook wel weer een lichtelijk technische passage in Auray, alles wat je verwacht in een Bretons dorpje. Buiten het dorp rijden we over een weg die wat rotondes en bochten kent naar Pluneret, waar we in het centrum linksaf slaan. Ook hier weer wat verkeersmeubilair, waarna we buiten het dorp een kleine drie kilometer rechtdoor rijden richting Sainte-Anne-d'Auray. Daar staat een kicken basiliek. De renners slaan in het dorp rechtsaf en rijden langs die basiliek, waarna ze bij een rotonde buiten het dorp linksaf slaan. Ook in deze plaats weer wat obstakels, gelukkig gaat het buiten de bebouwing een kilometer of vier rechtdoor over een brede weg door het bos. Lichtelijk vals plat omhoog, maar aan het hoogteverschil ligt het voorlopig niet. In de omgeving van Plumergat slaat men rechtsaf bij een rotonde, na deze bocht volgen we dezelfde weg zes kilometer tot in Grand-Champ. Aan het eind van deze weg volgt er zowaar een klimmetje, vlak voor we Grand-Champ bereiken gaat het warempel een kilometer omhoog aan 7%. Na dit klimmetje wordt het weer lekker bochtig in het dorp zelf, waar enkele huizen over een zieke mural beschikken. Heel wat rotondes in deze omgeving, het loopt ook nog even wat vals plat omhoog. Verder gaat het weer een kilometer of tien vrij vlak zijn, onderweg naar de eerste gecategoriseerde klim van de dag. In dit stuk van tien kilometer rijden we eerst over een brede weg, maar nadat we een van de vele rotondes tegenkomen slaan we rechtsaf en gaat het over een iets bochtigere en smallere weg verder naar Locmaria en Locqueltas en allemaal van dat soort dorpjes met vervelende namen. Rotondes genoeg in deze dorpjes, behalve dat het vlak is zal het dus ook weer niet helemaal eenvoudig zijn. Buiten Locqueltas gaat het wel wat meer over een brede en rechte weg verder naar Plaudren. Twee bochten, en dan vijf kilometer rechtdoor in het bos. In Plaudren slaan we linksaf en gaan we op weg naar Plumelec, een bekende naam.

cote-de-cadoudal.png
maxresdefault.jpg

Na de bocht naar links in Plaudren gaat het twee kilometer vals plat omhoog, daarna volgt er een afdaling van een kilometer of vier richting Cadoudal, een gehucht net buiten Plumelec. Deze afdaling zou bekend kunnen zijn voor sommige renners, want in de Tour van 2015 werd er een ploegentijdrit afgewerkt tussen Vannes en Plumelec. Die ploegentijdrit eindigde op de Côte de Cadoudal, de klim waar we binnen de kortste keren aan gaan beginnen. De afdaling richting de voet van de klim is niet zo lastig, pas aan het eind komen we twee lastige bochten tegen. Het gaat eerst lang naar links, daarna moeten we rechtsaf slaan, waarna we over een bruggetje rijden waar het net wat smaller is. Aan de andere kant van dit bruggetje loopt de weg direct omhoog en is de Côte de Cadoudal begonnen. De klim was volgens de organisatie in 2015 1,7 kilometer lang aan 6,2% gemiddeld, in 2021 is het klimmetje van de vierde categorie 1,7 kilometer lang aan 6,3% gemiddeld. Klein verschil, maar toch altijd geneig om te zien. Eigenlijk is de klim twee kilometer lang, maar goed, zo halverwege de rit zal het weinig uitmaken. Het eerste deel van dit klimmetje gaat het rechtdoor omhoog. Een stukje aan 6,6%, daarna 500 meter aan 5,8% en het zwaarste stuk komt net na het passeren van de boog van de laatste kilometer. 500 meter aan 7,2%, met nog een paar bochten erbij. In de laatste kilometer een makkelijke bocht naar links en op een meter of 300 van de top nog een scherpere bocht naar rechts. Dit laatste stuk is minder steil, nog maar een procentje of twee. We finishen ergens in het midden van het niets, buiten Plumelec. Deze stad is bekend met de koers. In 2015 eindigde hier dus een rit in de Tour, maar jaarlijks wordt er de GP Plumelec verreden. De président van deze koers is David Lappartient, dit Franse potentaatje heeft overal een vinger in de pap. Daarom is het ook een 1.Pro koers geworden, ofschoon er buiten Frankrijk niemand een neuk geeft om deze koers. Cosnefroy is voorlopig de laatste winnaar van deze koers, die ook altijd op de Côte de Cadoudal eindigt. Tevens werd hier in 2016 het Europees kampioenschap verreden, met Peter Sagan als winnaar. Met de goede connecties dankzij Lappartient krijg je een hoop voor elkaar, blergh. Enfin, na 91 kilometer zijn we boven en fietsen we door het erg lelijke Plumelec. Grijs is de enige toegestane kleur hier. Kleine chicane in het centrum, vervolgens fietsen we een kilometer of 15 over een vrij brede, rechte en vlakke weg naar Josselin. Een makkelijk deel van de rit, we fietsen afwisselend door het bos en langs wat weilanden. Vlak voor we Josselin bereiken verlaten we wel even kort de doorgaande weg, om redenen die mij onduidelijk zijn. We zouden gewoon de doorgaande weg kunnen volgen, in plaats daarvan slaan we in Guégon linksaf en pakken we in een kilometer tijd vier te voorkomen bochten mee. Het loopt eerst nog wat omhoog, daarna gaat het licht naar beneden terug naar de doorgaande weg. Bochtje naar links en dan zijn we weer terug daar waar we horen, op weg naar Josselin. Vlak voor we dit stadje bereiken komen we twee rotondes tegen, na de tweede rotonde volgt er een korte afdaling naar de Oust. Deze afdaling kan vooral gevaarlijk worden omdat er wegversmallingen zijn aangebracht, verder rijden we op een vrij normale manier naar beneden. Na 108 kilometer steken we de Oust over en genieten we van het kasteel van Josselin, amai.

800px-Josselin_Ch%C3%A2teau_Evening_Light_Reflected_2016-08-15_WLM.jpg

Prachtig kasteel, dat in vroegere tijden blijkbaar nóg imposanter is geweest. Josselin heeft ook een leuk centrumpje, met vakwerkhuisjes en een fraaie basiliek. Het is ook een plaats waar de vrouwtjes wel eens mogen fietsen. Meestal gaan ze dan naar Plumelec, waar La Classique Morbihan eindigt. De mannen hebben daar geen boodschap aan, zodra de renners het kasteel zien slaan ze linksaf en rijden ze over een vervelende weg door Josselin. Paar bochten, wat versmallinkjes en aan de rand van het plaatsje een rotonde. Hier gaat het schuin naar rechts, vervolgens slaan we bijna meteen linksaf een andere weg in. Die weg mogen we tien kilometer gaan volgen. Het is een brede en rechte weg, die zes kilometer lang volledig vlak is. Daarna gaat het vier kilometer vals plat omhoog, de eerste kilometer gaat het zelfs iets meer dan vals plat omhoog. Daarna valt het wel mee, terwijl we door een landelijke omgeving rijden. Wel wat vluchtheuvels hier, verder een weinig verheffende weg. Al komt er nog wel wat spanning en sensatie aan, want aan het eind van dit lange stuk rechtdoor volgt de tussensprint van de dag na 118 kilometer koers. Tussen de akkers in gaat er ter hoogte van La Fourchette gesprint worden, ik kan niet wachten. Voorbij de tussensprint slaan de renners linksaf een andere weg in, die net iets minder breed is. Deze weg volgen we de komende 17 kilometer, het worden niet de meest spannende kilometers van de rit. De weg is iets bochtiger en vertoont soms ook wat glooiing, maar veel maken we niet mee. Hoewel we wel door Radenac gaan fietsen, het dorp van Jean Robic. Dit mogen we toch wel een legendarische wielrenner noemen. In 1947 won hij de Tour de France en in 1950 werd hij de allereerste wereldkampioen veldrijden. In Radenac zijn ze maar wat trots op hem, het eerste wat je ziet als je het dorp binnenfietst is een vlag met daarop de gevleugelde tekst Cite de Jean Robic. Groot coureur, maar in in 1980 kwam hij om het leven door een ongeval, waarbij hij met zijn auto onder een geparkeerde oplegger terechtkwam. We fietsen niet zonder reden door Radenac, want Robic zou dit jaar 100 zijn geworden. Buiten Radenac komen we wat verkeersmeubilair tussen, verder gaat het hierna een kilometer of tien redelijk rechtdoor over een vrij vlakke weg. Soms wat bochten, maar geen gekkigheid. De weg is wel relatief smal, maar we mogen aannemen dat er op dit moment in de koers nog niet heel nerveus gekoerst zal worden. Na een tocht langs talloze akkers en een incidenteel bos komen we uit in Moréac, een dorpje waar het in het centrum weer wat technischer wordt. Er liggen steentjes in het centrum, maar als we voorbij de kerk linksaf slaan komen we al snel weer terug op het asfalt. Op dat asfalt komen we weer wat verkeerseilanden en een rotonde tegen, daarna rijden we buiten het dorp een kilometer of vier verder over dezelfde weg richting Locminé. Het gaat een tijdje wat vals plat omhoog, daarna gaat het ook weer wat vals plat omlaag met wat bochtenwerk op de koop toe. Zal weinig problemen veroorzaken, maar met een beetje pech kukel je wel een van de eindeloze weilanden in. Vlak voor we Locminé bereiken slaan we rechtsaf en bereiken we een bredere weg, die loopt zo goed als rechtdoor tot in het centrum van het plaatsje, met alleen een rotonde onderweg. Het centrum van Locminé bereiken we na 136 kilometer koers, op minder dan 50 kilometer van het eind.

25034-201221091004311-0.jpg

In Locminé eindigt jaarlijks de derde rit van de Trophée Centre Morbihan, een koers voor junioren. De afgelopen jaren wisten Carlos Rodriguez en Andrii Ponomar hier te winnen, geen misselijke namen. Dat wil ook zeggen dat je hier waarschijnlijk een parcours kunt uittekenen met enig hoogteverschil, want dit zijn geen sprinters. De renners gaan buiten Locminé, waar in het centrum wederom wat steentjes en bochten liggen, wel wat hoogteverschil tegenkomen, maar niet van dien aard dat er renners in de problemen gaan komen. Als we het centrum van Locminé achter ons laten blijft het bochtig, we veranderen een keer of zes van richting aan de buitenrand van het dorp. Vervolgens komen we ook nog een rotonde tegen, maar daarna mogen de coureurs een kilometer of zes vooral rechtdoor rijden over een brede weg. Ze komen uit in Évellys, waar wat drempels liggen en waar we linksaf moeten slaan. We verlaten snel dit dorpje en dalen vervolgens drie kilometer af in een bos. Paar bochten onderweg, maar een naam mag het amper hebben. Daarna begint wel zowaar een gecategoriseerde klim, de Côte de Pluméliau. Vierde categorie, 2,2 kilometer lang en 3,1% gemiddeld. Rechtdoor over een brede weg omhoog langs de akkers, iets meer dan vals plat. Na 148,6 kilometer komen we boven op dit klimmetje, vervolgens rijden we richting het gelijknamige dorp. Het is nog twee kilometer fietsen tot in Pluméliau, eerst gaat het lichtjes naar beneden en zodra we wat huizen in beeld zien loopt het juist weer vals plat omhoog. In Pluméliau liggen flink wat verkeersremmers, de bonus is dan weer dat we praktisch rechtdoor fietsen in het centrum. Ook buiten het dorp gaat het nog een tijd rechtdoor, een kilometer of vijf. We komen een rotonde tegen, terwijl de weg nog even vals plat omhoog loopt. Vervolgens gaat een kilometer of vier vals plat naar beneden, terwijl de weg steeds bochtiger wordt. Geen lastige afdaling, maar het kan tegen deze tijd zo langzamerhand wel een keer wat nerveuzer gaan worden. In Saint-Nicolas des Eaux rijden we over de Blavet, een rivier die een recreatieve functie heeft. Kanoën en dat soort werk, kan hier allemaal. De rivier meandert op deze plek ook lekker, de renners rijden mooi omhoog langs de kronkeling van het water. Tevens staat er hier in de buurt een kicken kapelletje dat half in de rotsen hangt.

download?param=%7B%22id_site%22%3A4%7D
bieuzy_caracimg3_img.jpg

Voorbij dit toeristische oord, waar we na 157 kilometer passeren, gaat het een tijdje omhoog. In de meander klimt het al even, maar daarna is het een paar meter vlak voor we beginnen aan een klimmetje van anderhalve kilometer. Het is vooral in de eerste halve kilometer even wat steiler, vervolgens loopt het rechtdoor wat vals plat omhoog. Stelt ook weer niets voor, het enige leuke is dat er in deze omgeving wat dolmen zijn te vinden. Hunebedden, maar dan anders. Na het stuk vals plat omhoog gaat het twee kilometer naar beneden, met aan het eind van dit stuk een vervelende bocht naar links. Wat vluchtheuvels erbij, ellende. Na deze bocht fietsen we weer vrolijk twee kilometer rechtdoor, vals plat omhoog. Toch wat op en af, helemaal vlak is deze rit uiteindelijk toch niet. Een stuk of 1500 hoogtemeters, ook weer niet helemaal niets. Aan het eind van het stuk rechtdoor slaan we scherp rechtsaf, daarna rijdt het peloton over een iets smallere weg naar Guern. Deze weg is enigszins bochtig en blijft toch ook wat vals plat omhoog lopen, totdat we bijna in Guern zijn. Net voor we het centrumpje van dit plaatsje bereiken, na 167 kilometer, gaat het kort naar beneden. Lekker smal weggetje door het bos, heerlijk. Beneden bereiken we weer een bredere weg, daarna fietsen we dwars door Guern. Het is nu nog een kilometer of 15 tot het eind, de finale gaat beginnen. In Guern staat een leuke kerk en ter hoogte van deze kerk komen we een kleine chicane tegen. Hierna begint een kort klimmetje, het gaat een kilometer aan 4% omhoog, wellicht dat een dappere ploeg hier nog kan proberen om de mindere klimmers onder de sprinters onder druk te zetten. Al zal het vermoedelijk niet lastig genoeg zijn. Na dit korte klimmetje rijden we nog even een kilometertje verder over een niet eens zo brede en redelijk bochtige weg, waarna we rechtsaf slaan. Na deze bocht rijdt het peloton verder door een bos, over een weg die relatief smal blijft. Het zal de komende vijf kilometer ook lichtelijk glooiend blijven, tot op acht kilometer van het eind gaat het nog een paar keer op en af. Dat stelt allemaal weinig voor, je moet dan hooguit aan een halve kilometer aan 3% denken, dat soort werk. De smalle weg en het feit dat er nogal wat bochten liggen zal het eerder moeilijk maken, positioneren wordt geen sinecure.

44757567402_a4256d2d67_b.jpg

In de laatste acht kilometer van de rit gaan we nog wat beleven. Er volgt richting de finish een afdaling die vijf kilometer lang gaat zijn. De eerste twee kilometer van deze afdaling valt het wel mee, al gaan we wel continu over die niet al te brede weg fietsen. Hij is breed genoeg, maar het is ook weer geen snelweg ofzo. De weg voert grotendeels door een bos, waar het toch behoorlijk bochtig is. Na een tijd begint het wat serieuzer naar beneden te gaan, op vijf kilometer van het eind komen we een scherpe bocht naar links tegen. Een tijdje later slaan we linksaf, daarna loopt het zowaar een paar meter omhoog. In het gehucht Sainte-Tréphine komen we nog wat bochten tegen, smalle passages. Hierna loopt het nog eens naar beneden tot op drie kilometer van het eind. Dit laatste stuk is het steilste deel van de afdaling, maar het gaat wel redelijk rechtdoor. Op drie kilometer van het eind bereiken we de buitenrand van Pontivy, een lange bocht naar links wordt genomen. In deze bocht wat vluchtheuvels, niet zo fijn. Even verderop botsen we op een rotonde, hier slaan we linksaf. We zijn nu beneden en rijden over een vlakke weg rechtdoor langs de Blavet. Op 2,5 kilometer van het eind volgt er een dubbele bocht naar rechts, als we de Blavet oversterken. Een bocht die extra moeilijk wordt gemaakt door een vluchtheuveltje aan het begin, maar daarna hebben we wel een mooi uitzicht op wat statige gebouwtjes die aan het water liggen. Na de dubbele bocht rijden we rechtdoor de laatste twee kilometer binnen. Ineens is de weg breed, werd onderhand wel tijd. De weg begint snel weer een kromming te vertonen, het loopt vrij lang lichtjes naar links. Op anderhalve kilometer van het eind komen we uit bij een rotonde, waar de renners linksaf gaan slaan. Na deze bocht loopt het een halve kilometer vals plat omhoog, tot de vod. In de laatste kilometer wordt het weer vlak, de renners rijden rechtdoor in wat zo te zien de populairste winkelstraat van Pontivy is. Brede weg, waar in het dagelijks leven wel wat paaltjes en bloemenbakken staan. Die zullen ze vast weghalen, waardoor het een makkelijke laatste kilometer gaat worden. Al fietsen we nog wel een paar meter over steentjes, maar dat zal het verschil niet maken. In de laatste 300 meter van de rit krijgen we wel nog met een flauwe bocht naar links te maken, met daarna een flauwe bocht naar rechts. Hier wil je wel vooraan zitten, dan is het wel binnen. We finishen op een enorm brede weg, net voorbij het lokale kasteel. Naast de finish ligt het lokale Palais des Congrès. Bij zo'n palais beginnen we en eindigen we, goh, leuk bedacht.

ppm9Lhl.png

Voor het eerst in de geschiedenis van de Tour eindigt er een rit in Pontivy, een stad met 14.600 inwoners in het departement Morbihan, regio Bretagne. Het is geen toeval dat we uitgerekend nu voor het eerst naar Pontivy trekken, want dit is de geboortegrond van David Lappartient. De voorzitter van de UCI komt uit Pontivy en dus trekt de ASO naar Pontivy. Ze gingen al eens speciaal voor Lappartient naar Sarzeau, waar hij burgemeester is, en nu komen ze dus op bezoek in zijn geboorteplaats. Het is eigenlijk misselijkmakend. Nog nooit zoveel belangenverstrengeling meegemaakt bij een voorzitter van de UCI. Hein Verbruggen viel eigenlijk nog wel mee. Als het WK in 2025 naar Rwanda gaat heeft Lappartient toch nog iets toegevoegd, buiten dat is het echt een weerzinwekkende president. Alles ter meerdere eer en glorie van Lappartient, ga weg met je Lappartient. Gelukkig hebben we ook nog de kaaklijn van Audrey Cordon-Ragot, die is net als de corruptie van Lappartient gevormd in Pontivy. Ook Marie Le Net is van hier, vooral vrouwelijke profs in deze plaats dus. In een verder verleden hadden ze ook wel wat mannelijke profs, zoals Fernand Picot. Hij was lang ploeggenoot van Poulidor bij Mercier, maar beschikte over net wat minder talent. Ook Ferdinand Le Drogo en Paul Le Drogo kwamen uit Pontivy, de een won in 1927 een rit en de ander in 1929. Paul Le Drogo zou later ploegleider worden van Louison Bobet, op die manier boekte hij meer succesn. Ook Bruno Roussel is van Pontivy, hem kennen we dan weer als de manager van Festina. Dat waren nog eens tijden. Verdere aanprijzing van Pontivy laten we maar over aan bretagne-vakantie.com: Je zult ongetwijfeld onder de indruk raken van het massieve silhouet van het kasteel van Pontivy met zijn versterkingen uit de 15e eeuw, gebouwd door de machtige Bretonse familie Rohan. Maak een wandeling door de kronkelige straatjes van de oude stad aan de voet van de twee torens in de vorm van peperbussen. Vakwerkhuizen en middeleeuwse gevels herinneren er aan dat deze stad haar tijd van glorie heeft gehad in de periode van de leer- en linnenwerkplaatsen op de oevers van de Blavet. Vlak naast de middeleeuwse stad zul je vol verbazing staan te kijken naar de rechtlijnige, neoklassieke gevels uit de napoleontische tijd. Een zeer ongebruikelijk contrast! Pontivy was namelijk, samen met La Roche-sur-Yon, een van de grote stedelijke projecten van de keizer. Het grappige is dat de stad 10 jaar lang zelfs Napoleonville heette. In de hele omgeving vind je interessante kleine kapelletjes, uiterlijk bescheiden maar met prachtige interieurs. De bepleisterde en beschilderde plafonds, kenmerkend voor deze streek, zijn opvallend mooi. Je zult vast verrukt zijn van het plafond van de kapel Saint-Noyale die uit de 15e eeuw dateert. In de zomer worden tijdens het festival L’Art dans les Chapelles in veel kapellen exposities van hedendaagse kunst gehouden. Je leest het, we moeten meteen met z'n allen naar Pontivy redden. Napoleon vond dit dus een fantastische plek, in het hart van Bretagne. Er moest een kanaal gegraven worden tussen Nantes en Brest en enkele plaatsen langs dat kanaal moesten worden opgepimpt. Pontivy was zo'n plaats, al hadden ze dus voor die tijd ook al wat in de melk te brokkelen. Kicken kasteel hoor, van die familie Rohan. Het kanaal is tegenwoordig in ongebruik geraakt en het roadbook wil graag nog melden dat de lokale basiliek ook de moeite waard is. Waarvan akte.

1200px-France_Bretagne_56_Pontivy_01.jpg

Poeh, jongens, dit gaat ondanks het matige parcours wel een dagje worden hoor. In Lorient wordt het overdag 16 graden, dat is nog het beste nieuws. Het slechte nieuws is dat het waarschijnlijk de hele dag gaat regenen en dat het er nog bij gaat waaien ook. De wind komt vooral uit het noorden, noordoosten. Daardoor staat de wind in de eerste kilometers van de rit misschien wel schuin in de rug, waardoor we met een nerveus begin te maken zouden kunnen krijgen. Lang zou dit niet duren, nadat we in La Trinité-sur-Mer draaien zouden we vooral met tegenwind te maken moeten hebben. In de omgeving van de tussensprint zou de wind weer wat gunstiger kunnen staan, maar het schijnt wel zo te zijn dat het gedurende de middag minder hard gaat waaien. Het probleem zou ik dus eerder bij de regenval zoeken, daarnaast schijnt er kans op onweer te zijn. Wordt het toch nog een pittige dag, kan zomaar eens heel nerveus gaan worden. Aan het eind van de rit gaan de renners te maken krijgen met tegenwind, verder zal het weer in Pontivy te vergelijken zijn met dat in Lorient. Iets minder wind, wel net zoveel regen en een vrij laag temperatuurtje. Deze rit, die misschien wel leuker kan worden dan vooraf gedacht, begint om 13:10. Na een neutralisatie van 10 minuten gaan we er buiten Lorient echt aan beginnen. Waarschijnlijk is het de moeite waard om aan het begin van de rit meteen bij de pinken te zijn, daarvoor zijn we dan wel afhankelijk van de PLAYER. Alleen de PLAYER is meteen live, of je moet toevallig beschikken over Eurosport 2. Op Eurosport 1 zenden ze tennis uit, voor zover ik weet geen sport. De NOS en Sporza zijn er om 14:20 pas bij, tegen die tijd kan er al een hoop gebeurd zijn. De aankomst verwachten we tussen 17:24 en 17:48.

Pontivy-Peniche-web.jpg

Door het slechte weer kan dit stiekem toch een interessante rit worden. Vooraf denk je aan een massasprint, en daar denk ik nog steeds aan. Maar misschien wel een andere sprint dan je zou verwachten. Door al dat natte gedoe en de dreiging van de wind kan het extra nerveus worden, waardoor er ongetwijfeld wat valpartijtjes ontstaan. Wellicht ook wel wat waaiers, al wil ik geen verwachtingen wekken. Er komen ritten aan waar de route meer is uitgestippeld met het oog op waaiers, maar tijdens deze rit komen we toch ook wat open stukken tegen. Tussen de tussensprint en Pluméliau, bijvoorbeeld, best een lang stuk met veel open terrein. De wind staat hier waarschijnlijk niet gunstig, maar hey, je weet maar nooit. Nervositeit is vaak al genoeg om wat onrust te veroorzaken. Hoe dan ook, aan het eind staat de wind wel vooral tegen. En het zou wat af moeten zwakken gedurende de dag. Daarom durf ik stiekem wel een streep te zetten door de waaiers en richt ik mijn pijlen eerder op het natte weer. Onweer, misschien wel. Laten we hopen dat we niet teveel valpartijen zien en dat iedereen veilig weet aan te komen in Pontivy. Zonder regen zou dat al wat kunnen geven, met die afdaling aan het eind en wat bochtenwerk met vluchtheuveltjes. Maar goed, ondanks alles gaan we toch gewoon gaan sprinten. En ja, een sprint met tegenwind, dan weet u wat er gaat gebeuren.
1. Ewan. Geen commentaar.
2. Cavendish. Ook geen commentaar.
3. Demare. Pover deelnemersveld qua sprinters, nu ik er zo over nadenk.
4. Bouhanni. Tja.
5. Sagan. Alle ereplaatsen verzamelen.
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:17
Dat duurde veel te lang voor een mod :P
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:17
Kan iemand Bart mededelen dat de strijdlust al uitgedeeld is?
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:17
Groenewegen zou nu eigenlijk ook moeten wachten.
El-Stinhomaandag 28 juni 2021 @ 17:17
We hadden nooit verder moeten gaan met fietsen na Corona. Levensgevaarlijk, zie je nu.
Rellende_Rotscholiermaandag 28 juni 2021 @ 17:17
Groot probleem voor Roglic is ook wel dat dit weer een matige tijdrit gaat opleveren.
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 17:17
Ik zat totaal niet op te letten, mijn excuses
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:18
Peloton mannetje of 60?
Pino112maandag 28 juni 2021 @ 17:18
Mooie ploegentijdrit
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:18
Van Aert zit nog wel in het voorste peloton, die zou je op zich kunnen gebruiken nu.
VoMymaandag 28 juni 2021 @ 17:18
Ducrot snapt niets van de koers.
Wereldgozermaandag 28 juni 2021 @ 17:18
Jumbo :')
Van_Poppelmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
CHUTE
Pino112maandag 28 juni 2021 @ 17:19
Verdomme
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Nooit meer Bretagne.
pullupmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Ohno ;(
Bugno3maandag 28 juni 2021 @ 17:19
Weer een sjuut. Mijn god wat een parcours.
Rellende_Rotscholiermaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Dit viel echt wel te verwachten.
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:19
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:18 schreef wimderon het volgende:
Van Aert zit nog wel in het voorste peloton, die zou je op zich kunnen gebruiken nu.
Wout mag niet meer knechten van Belgie.
Szuramaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Sjuut Pogi
fodenmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Wtf
Slobeendmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Wat is de Tour toch een kut koers eigenlijk he.
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:19
Weer een val zucht
noodgangmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Pfff
SaintOfKillersmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
We hopen op een generatie profrenners die met een fiets kunnen rijden.
El-Stinhomaandag 28 juni 2021 @ 17:19
En dat 1km voor het 3km punt
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 17:19
Nog een sjuut, met Pogacar, oei
GotenSSJmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Wat een idioten man man man
maxi-musmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:19 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Wout mag niet meer knechten van Belgie.
Maar hij zou ook niet meesprinten wat gaat hij dan doen?
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Demare.
Van_Poppelmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Weg met de camera
Zwansenmaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Pffffff. :{
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:19
En dan rijden we morgen ook nog over de Passage du Gois.
freaky40maandag 28 juni 2021 @ 17:19
Wat een dramaqueens.
Neef_Wuppiemaandag 28 juni 2021 @ 17:19
Dit kan niet.
Momomaandag 28 juni 2021 @ 17:19
De kopman van Bahrein...
Bugno3maandag 28 juni 2021 @ 17:20
Heek leek niet helemaal lekker te liggen.
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:20
Kokaar, Heek.
Salinamaandag 28 juni 2021 @ 17:20
Ah, weer de vermaledijde valpartijen in nietszeggende aidsetappes in de eerste Tourdagen zie ik.

Gras is groen.
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:20
Voortaan alleen maar op 5 baans wegen rijden en alleen rechtdoor
Wereldgozermaandag 28 juni 2021 @ 17:20
Tijd voor een Tdf met 20 renners zonder publiek en 1.5 meter afstand

@capuchon_jongen
chufimaandag 28 juni 2021 @ 17:20
Oops die ligt er niet lekker bij...
Zwansenmaandag 28 juni 2021 @ 17:20
Nou VDP en Merlier, aardige kans.
Szuramaandag 28 juni 2021 @ 17:20
De altijd gezeik opleverende Tour
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 17:20
Merlier zit goed
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:20
Tot ziens Chad Heek.
PSVCLmaandag 28 juni 2021 @ 17:21
fietsen is moeilijk :') tijd voor zijwieltjes
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:21
Philipsen in het wiel van Merlier, het zal toch niet?
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:21
Bol gaat winnen
Szuramaandag 28 juni 2021 @ 17:21
Tjeugod
Rellende_Rotscholiermaandag 28 juni 2021 @ 17:21
Mathieu _O_
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:21
Ze moeten voor Philipsen rijden vind ik.
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:21
Nou niemand komt meer terug met Matje volle gas
Momomaandag 28 juni 2021 @ 17:21
Bol versus Klep versus Cav?
chufimaandag 28 juni 2021 @ 17:21
Voortaan alleen nog op 4 baans snelwegen fietsen ..
Van_Poppelmaandag 28 juni 2021 @ 17:21
Mathieu rijdt ze allemaal uit het wiel :D
freaky40maandag 28 juni 2021 @ 17:21
Van der Poel gaat het gewoon weer flikken.
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:22
Ik kijk al absurd lang naar het wielrennen, maar met die grote valpartijen wordt het de laatste 10 jaar ofzo met het jaar beroerder...wat is de fokking oorzaak hiervan?
Zwansenmaandag 28 juni 2021 @ 17:22
Roglic weer dichtbij al dacht ik.
La_Tramposamaandag 28 juni 2021 @ 17:22
Pff is toch niet te doen zo, wat een rotetappe. 99% van het peloton heeft al op de grond gelegen.
pullupmaandag 28 juni 2021 @ 17:22
Man man man
Pino112maandag 28 juni 2021 @ 17:23
Godverdomme.
noodgangmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Wat een kutrit
Scorpion_17maandag 28 juni 2021 @ 17:23
Oei komt matje niet op achterstand binne hielspoor?
maxi-musmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Oh jongens toch.
fodenmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Jezus man
Neef_Wuppiemaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Wat een mongolen :')
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:23
Gestoord.
SaintOfKillersmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Wat een sukkels allemaal.
Slobeendmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Djezus :')
pullupmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Dit gaat echt nergens over
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:23
1-2?
Rellende_Rotscholiermaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Wow, AlpecinGoden. _O_
showtimermaandag 28 juni 2021 @ 17:23
:N :N :N
maxi-musmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:23 schreef Scorpion_17 het volgende:
Oei komt matje niet op achterstand binne hielspoor?
Daar had René last van.
GotenSSJmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Leer eens sturen man, dit heeft niets meer met parcours te maken.
supernigermaandag 28 juni 2021 @ 17:23
_O_
maxi-musmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Nostradamus alarm?
Szuramaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Schijt tour
PSVCLmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
wtf haha
AllesKaputtmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Ja ik heb geen beeld, alles kaputt?
Van_Poppelmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Wat een slachtveld
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Haig en Ewan onderuit, dit is een slechte dag voor mijn FPCL
Mykonosmaandag 28 juni 2021 @ 17:23
Tsja, wat een crashfestijn. Gaat echt nergens meer over.
WheeledWarriormaandag 28 juni 2021 @ 17:24
Iedereen kapot
VoMymaandag 28 juni 2021 @ 17:24
Totaal achterlijk dit
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 17:24
quote:
14s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:20 schreef naatje_1 het volgende:
Merlier zit goed
Poepz0rmaandag 28 juni 2021 @ 17:24
Fietsen is moeilijk allen. Stukje chromosoom.
Mexicanobakkermaandag 28 juni 2021 @ 17:24
Manmanmanmanmanmanman
La_Tramposamaandag 28 juni 2021 @ 17:24
Wat een ongekende rotzooi. Ewan blijft ook heel lang liggen.
SaintOfKillersmaandag 28 juni 2021 @ 17:24
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:23 schreef GotenSSJ het volgende:
Leer eens sturen man, dit heeft niets meer met parcours te maken.
Inderdaad. Moet maar eens gedaan zijn met mekkeren over het parcours en de organisatie, die ligt allemaal aan de renners.
byahmaandag 28 juni 2021 @ 17:24
Jezus wat een schade
supernigermaandag 28 juni 2021 @ 17:24
twitter
Doevelaermaandag 28 juni 2021 @ 17:24
Wat een ellende dit zeg
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:24
Ik denk dat er verplichte rijlessen moeten worden ingesteld voordat iemand nog als wielerprofessional een fiets mag aanraken.
Minstens 30 per persoon.
AllesKaputtmaandag 28 juni 2021 @ 17:24
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:23 schreef Van_Poppel het volgende:
Wat een slachtveld
Verdun? Stalingrad?
Wereldgozermaandag 28 juni 2021 @ 17:24
quote:
9s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:24 schreef Poepz0r het volgende:
Fietsen is moeilijk allen. Stukje chromosoom.
Geen sport.
Doevelaermaandag 28 juni 2021 @ 17:24
Parcoursbouwers bedankt. ;(
Mykonosmaandag 28 juni 2021 @ 17:24
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:24 schreef superniger het volgende:
[ twitter ]
Wat een onzin weer van Thijssie, vastgelopen plaat.
freaky40maandag 28 juni 2021 @ 17:25
Wat een faalhazen. Ze kunnen gewoon niet meer fietsen. Wegdek is gewoon kurkdroog.
supernigermaandag 28 juni 2021 @ 17:25
Hij blijft lang liggen.
Zorromaandag 28 juni 2021 @ 17:25
Een beetje Sagan meenemen :(
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:25
Kees Bol kan er HE-LE-MAAL niks van.
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:25
Van Aert 15e, lekker nutteloos.
Rellende_Rotscholiermaandag 28 juni 2021 @ 17:25
Waarom dat vingertje van Merlier?
Nobermaandag 28 juni 2021 @ 17:25
Crash gemist.

-O-
Salinamaandag 28 juni 2021 @ 17:25
Leuk, zo'n flauw bochtje in de laatste meters.

Had Thijs Z toch gelijk.

Alpecin de dubbel.
Szuramaandag 28 juni 2021 @ 17:25
Roglic verliest een minuut op Pogacar
La_Tramposamaandag 28 juni 2021 @ 17:25
Hij ging over een witte streep onderuit denk ik.
capuchon_jongenmaandag 28 juni 2021 @ 17:25
1 en 2 voor België. Maar ik kan precies niet juichen -O-

Door al die valpartijen
Van_Poppelmaandag 28 juni 2021 @ 17:26
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:24 schreef AllesKaputt het volgende:

[..]

Verdun? Stalingrad?
De Noord-Franse loopgraven
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:26
Van der Poel knalde een kleine kilometer voor het einde nog bijna op Colbrelli, die plotseling een zwabber maakte (was vanuit de helicopter te zien).
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:26
SCHAAM JE TOUR DE FRANCE SCHAAM JE SCHANDALIG GEEF MIJ LIKES OP TWITTER
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:26
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:25 schreef wimderon het volgende:
Van Aert 15e, lekker nutteloos.
Alles voor geel na de tijdrit.....
Mexicanobakkermaandag 28 juni 2021 @ 17:26
Dit kan echt niet
Rellende_Rotscholiermaandag 28 juni 2021 @ 17:26
Vreemde actie van Ewan, heel bijzonder.
Doevelaermaandag 28 juni 2021 @ 17:26
Ewan duikt een niet bestaand gat in, what else is new
Zorromaandag 28 juni 2021 @ 17:26
Doet ie toch helemaal zelf?
Van_Poppelmaandag 28 juni 2021 @ 17:26
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:25 schreef wimderon het volgende:
Van Aert 15e, lekker nutteloos.
Hij ligt nog steeds op koers voor geel.
Slobeendmaandag 28 juni 2021 @ 17:26
Merlier doe normaal
Evertjanmaandag 28 juni 2021 @ 17:26
Zitten al die renners nog aan de tramodol? Dat beinvloed ook je reactievermogen
SaintOfKillersmaandag 28 juni 2021 @ 17:26
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:25 schreef wimderon het volgende:
Van Aert 15e, lekker nutteloos.
Van Aert werd gehinderd door de 2e val, zat in 2e peloton en was aan het sprinten om nog net in de 1e groep te proberen eindigen.
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:27
Sagan begon weer eens met hangen...
Mexicanobakkermaandag 28 juni 2021 @ 17:27
1,3,5,10 zo te zien. Zou het wat uitmaken?
byahmaandag 28 juni 2021 @ 17:27
Leeft Ewan nog?
Idisrommaandag 28 juni 2021 @ 17:27
De ASO zoekt de vrouw met het grote kartonnen bord, maar ze hebben zelf nog een groter bord voor hun kop met deze smalle weggetjes.
AllesKaputtmaandag 28 juni 2021 @ 17:27
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:26 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

De Noord-Franse loopgraven
Geen Duitse winnaar.
Mexicanobakkermaandag 28 juni 2021 @ 17:27
quote:
99s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:26 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Van Aert werd gehinderd door de 2e val, zat in 2e peloton en was aan het sprinten om nog net in de 1e groep te proberen eindigen.
Die wil die gele trui he.
Nobermaandag 28 juni 2021 @ 17:27
#JesuisFenix w/ *O*
Mykonosmaandag 28 juni 2021 @ 17:28
Nibali, Fuglsang, Quintana, Kelderman +14
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:28
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:26 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Hij ligt nog steeds op koers voor geel.
In principe is Roglic wel wat belangrijker
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:28
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:27 schreef Idisrom het volgende:
De ASO zoekt de vrouw met het grote kartonnen bord, maar ze hebben zelf nog een groter bord voor hun kop met deze smalle weggetjes.
Helaas.
Die laatste mini-valpartij leek mij weer eens gedonderjaag van Pee Sagan.
Dagoduckmaandag 28 juni 2021 @ 17:28
Wat een spectakel weer jongens!
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:28
Kelderman op 14 seconden binnen
Remcomaandag 28 juni 2021 @ 17:28
Begrijp ik het nu goed dat Kelderman bij geen van alle valpartijen betrokken is geweest?
capuchon_jongenmaandag 28 juni 2021 @ 17:28
Cavendish rolt nu over de streep :')
Mykonosmaandag 28 juni 2021 @ 17:28
Wat lopen Jan en Bobbie nou over die laatste bocht te zeuren? Dit is breed zat, als je daar onderuit gaat ligt dat toch aan jezelf en niet aan het parcours?
Steven184maandag 28 juni 2021 @ 17:29
Oei oei oei oei
Littlerabbitmaandag 28 juni 2021 @ 17:29
Haha dit Engels _O_
Pino112maandag 28 juni 2021 @ 17:29
Merlier praat eens dom, ja ho maar.
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:29
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:28 schreef Remco het volgende:
Begrijp ik het nu goed dat Kelderman bij geen van alle valpartijen betrokken is geweest?
Daar lijkt het op :D
Nobermaandag 28 juni 2021 @ 17:29
Sjek zal ook wel blij zijn met de 1-2 van AFC.
La_Tramposamaandag 28 juni 2021 @ 17:29
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:28 schreef Mykonos het volgende:
Wat lopen Jan en Bobbie nou over die laatste bocht te zeuren? Dit is breed zat, als je daar onderuit gaat ligt dat toch aan jezelf en niet aan het parcours?
Maar is het nodig? Waarom niet gewoon een rechte lijn naar de finish, altijd nog zo'n kutbocht erin zodat ze op het leukste plekje van het willekeurige franse dorpje kunnen finishen.
Mexicanobakkermaandag 28 juni 2021 @ 17:29
Die laatste val lag gewoon aan mongool Kelp zelf.
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:29
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:28 schreef Mykonos het volgende:
Wat lopen Jan en Bobbie nou over die laatste bocht te zeuren? Dit is breed zat, als je daar onderuit gaat ligt dat toch aan jezelf en niet aan het parcours?
Klopt.
Voor zover ik het kon zien: Sagan ging hangen en daarna haakten hij en Ewan in elkaar.
maxi-musmaandag 28 juni 2021 @ 17:30
Is dit een downie?
Tjackamaandag 28 juni 2021 @ 17:30
Wat was dit.
VoMymaandag 28 juni 2021 @ 17:30
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:28 schreef Faraday01 het volgende:
Kelderman op 14 seconden binnen
Tijdperk Wilco is begonnen.
Ambrosiusmaandag 28 juni 2021 @ 17:30
Goede reden.
Nobermaandag 28 juni 2021 @ 17:30
Goodest english.
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:30
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
Die laatste val lag gewoon aan mongool Kelp zelf.
Kweenie... moet het weer terugzien... hoewel ik daar eigenlijk geen reet zin meer in heb.
Tjackamaandag 28 juni 2021 @ 17:30
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:30 schreef maxi-mus het volgende:
Is dit een downie?
Jij bent toch niet in beeld! :D
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:30
quote:
99s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:26 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Van Aert werd gehinderd door de 2e val, zat in 2e peloton en was aan het sprinten om nog net in de 1e groep te proberen eindigen.
Lekker nuttig voor een mogelijke korte passage in het geel als hij Roglic ook een seconde of 15 dichter had kunnen brengen.
Littlerabbitmaandag 28 juni 2021 @ 17:30
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:30 schreef maxi-mus het volgende:
Is dit een downie?
ai spiek inglis ferry wel
skysherrifmaandag 28 juni 2021 @ 17:31
Dat vingertje van Merlier :')

Het is geen slimme jongen
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:31
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:30 schreef wimderon het volgende:

[..]

Lekker nuttig voor een mogelijke korte passage in het geel als hij Roglic ook een seconde of 15 dichter had kunnen brengen.
Ja niet slim nee
Ambrosiusmaandag 28 juni 2021 @ 17:32
Carapaz doet ook wel erg goede zaken. Julian idem.
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:32
Is Kleb al opgestaan?
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:32
Die val van Roglic is gewoonweg bruut.

Wielrennen is steeds meer compleet gekkenwerk geworden.
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:32
Morgen wel gewoon een brede rechte lijn zonder gekheid?
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:32
Ik mis Hugo Houle in de top 15 jongens, dit voelt bevreemdend.
Ferdiimaandag 28 juni 2021 @ 17:32
Kelderman die er niet bijlag _O_
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 17:33
Ik denk dat ik Pick M maar niet uit ga rijden dit jaar :') Het is echt dramatisch
VoMymaandag 28 juni 2021 @ 17:33
We zijn allemaal woedend.
Koffieplantermaandag 28 juni 2021 @ 17:33
Geel voor Wout op woensdag is zo wel een formaliteit.
Van_Poppelmaandag 28 juni 2021 @ 17:33
quote:
14s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:33 schreef naatje_1 het volgende:
Ik denk dat ik Pick M maar niet uit ga rijden dit jaar :') Het is echt dramatisch
Iedereen had vandaag Ewan ;)
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:33
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:32 schreef franklop het volgende:
Morgen wel gewoon een brede rechte lijn zonder gekheid?
3,5 procent omhoog dus dat scheelt iets. Hoewel de meesten al lang daarvoor op de grond lagen vandaag.
SaintOfKillersmaandag 28 juni 2021 @ 17:34
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:30 schreef wimderon het volgende:

[..]

Lekker nuttig voor een mogelijke korte passage in het geel als hij Roglic ook een seconde of 15 dichter had kunnen brengen.
Dat had geen seconde verschil gemaakt.
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:34
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:32 schreef Faraday01 het volgende:
Is Kleb al opgestaan?
Rijdt net over de finish?
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:34
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:30 schreef wimderon het volgende:

[..]

Lekker nuttig voor een mogelijke korte passage in het geel als hij Roglic ook een seconde of 15 dichter had kunnen brengen.
De druk van de Natie of zo _O-
Momomaandag 28 juni 2021 @ 17:35
Sagan rijdt wel als een lul
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:35
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:30 schreef wimderon het volgende:

[..]

Lekker nuttig voor een mogelijke korte passage in het geel als hij Roglic ook een seconde of 15 dichter had kunnen brengen.
Ja erg jammer, nu missen we alle OPHEF op de Sporza facebook pagina en HLN.be.
Pino112maandag 28 juni 2021 @ 17:35
Ah achterwiel. Tja.
Slobeendmaandag 28 juni 2021 @ 17:36
Viel Vingegaard ook met Roglic of zou hij gestopt zijn?
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:36
We zijn 3 dagen ver en 2 ritten en het geel zijn voor niet worldtour ploeg :D en morgen kunnen ze ook zo maar winnen
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 17:36
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:33 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Iedereen had vandaag Ewan ;)
Nou, niet iedereen (proficiat @showtimer )
skysherrifmaandag 28 juni 2021 @ 17:37
Die duwen van Sagan slaan toch ook helemaal nergens op? Niet dat ewan daarom valt, maar waarom moet dit? Dit was gewoon in een recht stuk waar ze prima naast elkaar konden rijden
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:37
Thijs staat alweer op zijn zeepkist lijken te scoren. We hebben niks geleerd van Fabio Jakobsen jongens!
twitter
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:37
Hopelijk dat Van Aert geniet van paar dagen geel en te hopen dat Roglic niet op 10 seconden de Tour verliest
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:37
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:36 schreef Slobeend het volgende:
Viel Vingegaard ook met Roglic of zou hij gestopt zijn?
Ja en die zou ik dan niet hebben laten wachten en Wout wel
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:38
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:37 schreef skysherrif het volgende:
Die duwen van Sagan slaan toch ook helemaal nergens op? Niet dat ewan daarom valt, maar waarom moet dit? Dit was gewoon in een recht stuk waar ze prima naast elkaar konden rijden
Ewan gaat niet helemaal vrijuit door het kleine gat in te duiken, maar dat hangen en duwen van Sagan... ik ben er zo klaar mee. Ze hadden, met zo'n kleine groep, godverdomme alle ruimte!
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:38
quote:
99s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:34 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Dat had geen seconde verschil gemaakt.
Natuurlijk wel, 15 seconden vind ik nog conservatief ingeschat.
DrMartenmaandag 28 juni 2021 @ 17:38
Dus alle teams klagen dat het parcours te gevaarlijk is, dat de tijdneutralisatie op 5 kilometer moet komen te liggen etc.
Het kan aan mij liggen, maar er zitten toch remmen op een fiets? Er is toch niemand die die renners een pistool op het hoofd zet dat ze met 60 door een bocht moeten waar je niet met 60 doorheen kan :?

Ik snap dat gezeik nooit. Moet dan iedere wedstrijd eindigen op een 30 meter brede 5 kilometer lange weg?
Ga met 30 een bocht door als het met 60 te gevaarlijk is. Dat is toch geen hogere wiskunde?
showtimermaandag 28 juni 2021 @ 17:38
Haig DNF
Nobermaandag 28 juni 2021 @ 17:38
Kap met die mondkapjes.
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:39
Haig DNF.
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:39
quote:
9s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:38 schreef showtimer het volgende:
Haig DNF
Nee, die was buiten westen... zag er niet goed uit... fingers crossed.
Ferdiimaandag 28 juni 2021 @ 17:39
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:37 schreef skysherrif het volgende:
Die duwen van Sagan slaan toch ook helemaal nergens op? Niet dat ewan daarom valt, maar waarom moet dit? Dit was gewoon in een recht stuk waar ze prima naast elkaar konden rijden
Kwakkie op je concurrent zodat hij even zijn pedalen stil houdt zorgt voor verschil in winst/verlies :+
Slobeendmaandag 28 juni 2021 @ 17:39
quote:
9s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:38 schreef showtimer het volgende:
Haig DNF
Verdomme
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:39
quote:
9s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:38 schreef showtimer het volgende:
Haig DNF
De ster van Jack zal nooit gaan schitteren.
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:39
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:39 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Verdomme
Had je em in je poultje?
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:40
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:39 schreef wimderon het volgende:
Haig DNF.
RIP FPCL
Szuramaandag 28 juni 2021 @ 17:40
Is dit het begin van het tijdperk-Wilco?
Ferdiimaandag 28 juni 2021 @ 17:40
Wat mij betreft Sagan & ewan disqualification. Misschien leren ze het zo een keer
Slobeendmaandag 28 juni 2021 @ 17:40
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:39 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Had je em in je poultje?
Overal. Maar ook gewoon sneu voor die jongen.
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:40
We moeten hopen voor de spanning van de Tour dat Pogacar morgen ook de berm in pleurt.
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:41
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:40 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Maar ook gewoon sneu voor die jongen.
Oh oke.
VoMymaandag 28 juni 2021 @ 17:41
We zijn wel weer 4 renners kwijt na vandaag gok ik? Haig, Ewan, Gesink, vast nog wel eentje. Gaat hard zo...
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:41
Ondanks Jakobsen en diens bijna noodlottige ongeval vorig jaar, zal het de meeste renners gewoon worst blijven vrees ik. Ze willen meer veiligheid, maar velen gedragen zichzelf ook als doorgeslagen desperado's.
noodgangmaandag 28 juni 2021 @ 17:42
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:40 schreef Mani89 het volgende:
We moeten hopen voor de spanning van de Tour dat Pogacar morgen ook de berm in pleurt.
Dan schrijf ik tourwinst voor Wivco vast op
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:42
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:38 schreef DrMarten het volgende:
Dus alle teams klagen dat het parcours te gevaarlijk is, dat de tijdneutralisatie op 5 kilometer moet komen te liggen etc.
Het kan aan mij liggen, maar er zitten toch remmen op een fiets? Er is toch niemand die die renners een pistool op het hoofd zet dat ze met 60 door een bocht moeten waar je niet met 60 doorheen kan :?

Ik snap dat gezeik nooit. Moet dan iedere wedstrijd eindigen op een 30 meter brede 5 kilometer lange weg?
Ga met 30 een bocht door als het met 60 te gevaarlijk is. Dat is toch geen hogere wiskunde?
Zoals Clement terecht zegt: het protest duurt vaak tot de laatste dag, terwijl het parcours al ontzettend lang bekend is.
Slobeendmaandag 28 juni 2021 @ 17:42
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:41 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Oh oke.
Het was oprecht geen post met het pooltje in m'n achterhoofd.
El-Stinhomaandag 28 juni 2021 @ 17:43
Mooi even voetjebal kijken en de mobiel wegleggen zodat ik de tirades van Zonneaids mis.
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:43
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:43 schreef El-Stinho het volgende:
Mooi even voetjebal kijken en de mobiel wegleggen zodat ik de tirades van Zonneaids mis.
Verdomme, kun je nou ook al aids krijgen van de zon?
skysherrifmaandag 28 juni 2021 @ 17:44
twitter
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:44
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:42 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Het was oprecht geen post met het pooltje in m'n achterhoofd.
Ik weet dat je een goed mens bent.
4-elementsmaandag 28 juni 2021 @ 17:44
Tja, wat kan ik hier over zeggen. Auw, auw, auw. Al dat vlees op het asfalt. Ik word hier altijd zo verdrietig van, die grote valpartijen in de Tour. En wederom een aantal favorieten tegen de vlakte, maakt de Tour ook minder leuk.

Maar overal geven ze nu het parcours de schuld. Dat was al maanden bekend, maar nu beginnen ze pas te mekkeren. Vraag me af of het nou zoveel daar aan ligt. Ze vallen overal. Op rechte stukken. In bochten. In een sprint van een uitgedund peloton. Peloton zou zelf voorzichtiger moeten doen, maar dat zit er niet in geloof ik.
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 17:45
Hoe Mohoric door die bocht ging waar Haig en Demare vielen. Z'n eigen kopman uit koers gereden met dat kamikazewerk.
Pino112maandag 28 juni 2021 @ 17:45
Mollema ook tijd verloren. Op naar dagzeges!
Idisrommaandag 28 juni 2021 @ 17:45
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:41 schreef Toby56 het volgende:
Ondanks Jakobsen en diens bijna noodlottige ongeval vorig jaar, zal het de meeste renners gewoon worst blijven vrees ik. Ze willen meer veiligheid, maar velen gedragen zichzelf ook als doorgeslagen desperado's.
Een peloton van 184 is gewoon te veel. In Zwitserland waren er volgens mij weinig of geen valpartijen. Ik denk dat 150 renners het maximum moet zijn.
Momomaandag 28 juni 2021 @ 17:45
Danny in de studio dus omdat het dochtertje van Kitten in ziekenhuis lag
DrMartenmaandag 28 juni 2021 @ 17:46
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:42 schreef Toby56 het volgende:

[..]

Zoals Clement terecht zegt: het protest duurt vaak tot de laatste dag, terwijl het parcours al ontzettend lang bekend is.
Iedereen gaat compleet los op de ASO, halen ze Jakobsen erbij etc, maar het zijn toch echt die renners zelf die met een rotgang door bochten gaan waar je met een peloton niet zo hard doorheen kunt.
Waarom nemen ze dan zelf niet de verantwoordelijkheid om gewoon in de remmen te knijpen en iets rustiger aan te doen?
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:46
Mark is emoosjooneel. @wimderon
twitter
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:46
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:44 schreef skysherrif het volgende:
[ twitter ]
TE LAAT.

Ploegen hadden maanden geleden het parcours al verkend. Als je dan gezamenlijk tot deze conclusies komt en naar de Tourdirectie stapt, dan kun je er tenminste nog wat aan doen.
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 17:46
Merlier morgen in het groen?
noodgangmaandag 28 juni 2021 @ 17:46
quote:
14s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:45 schreef Pino112 het volgende:
Mollema ook tijd verloren. Op naar dagzeges!
Gewoon in groepje Pogacar toch?
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:46
quote:
14s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:46 schreef naatje_1 het volgende:
Merlier morgen in het groen?
Ik dacht Alaphilippe.
4-elementsmaandag 28 juni 2021 @ 17:47
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:45 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Een peloton van 184 is gewoon te veel. In Zwitserland waren er volgens mij weinig of geen valpartijen. Ik denk dat 150 renners het maximum moet zijn.
Dat maakt ook weinig uit. Het is de Tour, iedereen wil vooraan zitten. De sprintploegen, want er komt een sprint aan. De klassementsrenners, want er kunnen valpartijen zijn. En daardoor ontstaan ze dus juist. Of een peloton in de Tour nou 184 of 150 renners heeft, dat maakt voor vallen geen verschil.
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:47
Thomas ook gewoon in groep Pogacar
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 17:47
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:46 schreef Toby56 het volgende:

[..]

Ik dacht Alaphilippe.
Ik bedoel: na morgen. Als in: dat hij het groen overneemt van Alaphilippe.
Frozen-assassinmaandag 28 juni 2021 @ 17:47
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:45 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Een peloton van 184 is gewoon te veel. In Zwitserland waren er volgens mij weinig of geen valpartijen. Ik denk dat 150 renners het maximum moet zijn.
Ja dat zeiden ze ook toen we van 9 naar 8 renners gingen. Verandert gewoon niets. Sprintersploegen en klassementsploegen willen allemaal voorin zitten. Je krijgt 15 treintjes en gedrang voorin.
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:48
quote:
14s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:45 schreef Pino112 het volgende:
Mollema ook tijd verloren. Op naar dagzeges!
Zat bij Pogacar dus niet veel verloren.
Pino112maandag 28 juni 2021 @ 17:48
twitter
Zorromaandag 28 juni 2021 @ 17:48
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:44 schreef skysherrif het volgende:
[ twitter ]
Misschien kunnen ze de tijd opnemen op 100km? Gewoon voor de zekerheid? :')
Steven184maandag 28 juni 2021 @ 17:48
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:47 schreef 4-elements het volgende:

[..]

Dat maakt ook weinig uit. Het is de Tour, iedereen wil vooraan zitten. De sprintploegen, want er komt een sprint aan. De klassementsrenners, want er kunnen valpartijen zijn. En daardoor ontstaan ze dus juist. Of een peloton in de Tour nou 184 of 150 renners heeft, dat maakt voor vallen geen verschil.
Ik zou wel eens ploegen van 6 willen zien
Felagundmaandag 28 juni 2021 @ 17:48
Alaphillipe nu al 30 seconden op Pogacar, kan het nog uitbreiden in de tijdrit, die blijft dan wel een tijd in het geel.
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:48
Kruijswijk met ambulance mee ook, voor zekerheid controles
Pino112maandag 28 juni 2021 @ 17:49
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:46 schreef noodgang het volgende:

[..]

Gewoon in groepje Pogacar toch?
Ja Joris zei 'eruit gevallen', dat kwam op mij over als 'minuten'.
Maar staat inderdaad gewoon 11e nu.
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:49
Kruijswijk klinkt niet goed.
En what about Vingegaard?
Frozen-assassinmaandag 28 juni 2021 @ 17:49
Strontpot en niets anders dan dat
showtimermaandag 28 juni 2021 @ 17:49
quote:
14s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:46 schreef naatje_1 het volgende:
Merlier morgen in het groen?
Dan gaat Japser naar huis.
skysherrifmaandag 28 juni 2021 @ 17:50
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:49 schreef Toby56 het volgende:
Kruijswijk klinkt niet goed.
En what about Vingegaard?
Viel vingegaard nu ook of bleef hij wachten. Die stond namelijk nog goed in het klassement
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:50
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:48 schreef franklop het volgende:
Kruijswijk met ambulance mee ook, voor zekerheid controles
Wordt een dramatour zo voor Djumbo
VoMymaandag 28 juni 2021 @ 17:50
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:41 schreef Toby56 het volgende:
Ondanks Jakobsen en diens bijna noodlottige ongeval vorig jaar, zal het de meeste renners gewoon worst blijven vrees ik. Ze willen meer veiligheid, maar velen gedragen zichzelf ook als doorgeslagen desperado's.
Maar Jakobsen viel op een totaal andere plek in een andere setting. Dit was wel op een andere manier gevaarlijk dan dat.
El-Stinhomaandag 28 juni 2021 @ 17:50
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:46 schreef Mani89 het volgende:
Mark is emoosjooneel. @:wimderon
[ twitter ]
Een waar mensenmens.
Faraday01maandag 28 juni 2021 @ 17:51
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:49 schreef showtimer het volgende:

[..]

Dan gaat Japser naar huis.
Morgen lijkt me ook iets voor Mathieu maar zal hij wel niet willen want risico
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:51
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:50 schreef El-Stinho het volgende:

[..]

Een waar mensenmens.
Mikkel is ook verontwaardigd, alleen na de etappe dan. Voor de etappe hebben we er niemand over gehoord.
twitter
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:52
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:50 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Viel vingegaard nu ook of bleef hij wachten. Die stond namelijk nog goed in het klassement
Ja, dat weet ik ook niet... het helikoptershot na de val duurde te kort om het goed te zien. Maar volgens mij zat hij niet in de 'jachtgroep' met Roglic. En de Jumbo's zaten niet meer op de eigen fietsen... dat doet vermoeden dat Vingegaard er nog achter zat?
El-Stinhomaandag 28 juni 2021 @ 17:52
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:51 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Mikkel is ook verontwaardigd, alleen na de etappe dan. Voor de etappe hebben we er niemand over gehoord.
[ twitter ]
Maar hij ziet wel de likes binnenstromen. Gouden concept.
Mexicanobakkermaandag 28 juni 2021 @ 17:52
Ze moeten gewoon beginnen met een flinke bergrit zodat er meteen wat klassementsrenners hun plek weten.

Maar dat gaat nooit gebeuren.
skysherrifmaandag 28 juni 2021 @ 17:53
Haig abandon
Slobeendmaandag 28 juni 2021 @ 17:54
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:53 schreef skysherrif het volgende:
Haig abandon
Bedankt Hans
Koffieplantermaandag 28 juni 2021 @ 17:54
Haig heeft opgegeven jongens.
skysherrifmaandag 28 juni 2021 @ 17:55
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:54 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Bedankt Hans
Ah excuus.
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 17:55
Ik hoor net dat Haig abandon is
skysherrifmaandag 28 juni 2021 @ 17:55
}:|
maxi-musmaandag 28 juni 2021 @ 17:55
twitter
El-Stinhomaandag 28 juni 2021 @ 17:55
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ze moeten gewoon beginnen met een flinke bergrit zodat er meteen wat klassementsrenners hun plek weten.

Maar dat gaat nooit gebeuren.
Wellicht als je er meteen een tijdrit achteraan gooit, anders niet.
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 17:56
Een vogel fluisterde mij net in dat Haig gestopt is
DrMartenmaandag 28 juni 2021 @ 17:56
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ze moeten gewoon beginnen met een flinke bergrit zodat er meteen wat klassementsrenners hun plek weten.

Maar dat gaat nooit gebeuren.
Dan nog willen ze allemaal vooraan zitten in een vlakke etappe.
Als je met 50 man op de eerste rij wil zitten waar plek is voor 5 dan gaat het mis ja. Maar dat doen de renners zelf.
Ze kunnen ook onderling regelen dat alle klassementsrenners op 10 km van de finish een tweede pelotonnetje maken en de sprinters hun gang laten gaan, maar dat doen ze ook niet.
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:56
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:50 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maar Jakobsen viel op een totaal andere plek in een andere setting. Dit was wel op een andere manier gevaarlijk dan dat.
Het was niet echt bedoeld als een 1-op-1 vergelijking met alle valpartijen vandaag.

Niettemin: Groenewegen gedroeg zich als een desperado destijds, nadat Jakobsen in een heel klein gat was gedoken.
En voor vandaag kun je kijken naar bijv. het gedrag van Sagan... die blijft gewoon levensgevaarlijk rijden, met vermoedelijk als idee "ik ben toch wel handig genoeg, ik blijf wel overeind." Ewan dook weliswaar in de kleine ruimte, maar die ruimte was er gewoon... en toch gaat meneer S. (weer) hangen en duwen. En blijkbaar had Bol vlak daarvoor ook al problemen met Sagans rijgedrag. Waarschijnlijk is Bol gewoon te beschaafd... die zal eieren voor zijn geld kiezen. Maar Jakobsen en Ewan zijn 'winners', die gaan voor de Groenewegens en Sagans niet opzij.

Dus het gelazer blijft duren.
El-Stinhomaandag 28 juni 2021 @ 17:56
Ik zag net Haig in een verliezersvlucht boven mijn huis langsvliegen.
Zorromaandag 28 juni 2021 @ 17:57
Is er iemand die kan zeggen of Haig al binnen is?
Koffieplantermaandag 28 juni 2021 @ 17:57
Is Haig al binnen? Hallo?
El-Stinhomaandag 28 juni 2021 @ 17:58
Aarde aan Haig?
showtimermaandag 28 juni 2021 @ 17:58
Leuk hoor
TommyL0204maandag 28 juni 2021 @ 17:58
Wiggins begint er ook steeds meer als een iets te hippe barista uit zien
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 17:58
Zolang Haig nog min of meer in orde is, vind ik het allang goed nieuws. Sowieso 'abandon'.

Het zal mij benieuwen hoeveel Jumbo's er morgen nog aan de start staan.
4-elementsmaandag 28 juni 2021 @ 17:58
Geen Haigemonie dus. -O-
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:59
Die Jack is wel een Haig hangijzer in dit topic hoor.
Frozen-assassinmaandag 28 juni 2021 @ 17:59
Heel Jumbo-Visma naar ziekenhuis voor zekerheid...
Mani89maandag 28 juni 2021 @ 17:59
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
Heel Jumbo-Visma naar ziekenhuis voor zekerheid...
Wow zelfs Merijn Zeeman?
VoMymaandag 28 juni 2021 @ 18:00
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:59 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Wow zelfs Merijn Zeeman?
GGZ-kliniek.
Koffieplantermaandag 28 juni 2021 @ 18:00
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:59 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Wow zelfs Merijn Zeeman?
Uit onderzoek bleek dat Zeeman een chronische hersenbloeding heeft.
Tjackamaandag 28 juni 2021 @ 18:01
Haig heeft opgegeven :{
Szuramaandag 28 juni 2021 @ 18:04
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:00 schreef VoMy het volgende:

[..]

GGZ-kliniek.
Dacht dat ie daar vorig jaar al geweest was
JohnDDDmaandag 28 juni 2021 @ 18:04
Ik denk dat het grote probleem is dat er dit jaar gewoon enorm veel toprenners meedoen om het klassement, volgens mij meer dan andere jaren. Renners die echt denken een goede kans te maken om hoog te eindigen. Daarnaast met die heuveltjes in de eerste ritten zijn ook mannen als Van der Poel, Alaphilippe en Van Aert geïnteresseerd in de dagzeges en truien. Daarom zitten er gewoon teveel mannen voorin te dringen.
Idisrommaandag 28 juni 2021 @ 18:05
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:49 schreef showtimer het volgende:

[..]

Dan gaat Japser naar huis.
Ik denk, Tim voor deze en voor volgende etappe, en daarna Jasper voor de overige sprintetappes en de groene trui.
Wereldgozermaandag 28 juni 2021 @ 18:06
Oja, er is ook nog een EK
Ericrmaandag 28 juni 2021 @ 18:06
Is Van Aert de enige JV zonder schade?
Slobeendmaandag 28 juni 2021 @ 18:06
Ineos zat zelfs in de laatste kilometer nog vooraan te boren.
4-elementsmaandag 28 juni 2021 @ 18:07
twitter
Cyan9maandag 28 juni 2021 @ 18:14
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:06 schreef Slobeend het volgende:
Ineos zat zelfs in de laatste kilometer nog vooraan te boren.
Ja, daar verbaasde ik me ook nogal over. Wat deden die daar nog?
DecoAorestemaandag 28 juni 2021 @ 18:15
quote:
15s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:14 schreef Cyan9 het volgende:

[..]

Ja, daar verbaasde ik me ook nogal over. Wat deden die daar nog?
Roglic op achterstand rijden, zo sportief zijn ze wel.
De_Verschoppelingmaandag 28 juni 2021 @ 18:16
quote:
15s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:14 schreef Cyan9 het volgende:

[..]

Ja, daar verbaasde ik me ook nogal over. Wat deden die daar nog?
Carapaz staat in pole-positon na dag drie. Dat,.. denk ik?

De enige ploeg die hun man veilig over de finish heeft geloodst vandaag. Met het parcours van de laatste km's was dat kopwerk iig meer dan logisch.

[ Bericht 37% gewijzigd door De_Verschoppeling op 28-06-2021 18:21:34 ]
wimderonmaandag 28 juni 2021 @ 18:16
Eigenlijk is alleen die val van Haig/Demare terug te voeren op het parcours, met grote dank aan kamikazewerk van Mohoric.

Roglic valt op een brede rechte weg, Ewan rijdt tegen het wiel van Merlier aan en Thomas/Gesink, tja.
VoMymaandag 28 juni 2021 @ 18:16
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:06 schreef Slobeend het volgende:
Ineos zat zelfs in de laatste kilometer nog vooraan te boren.
Ja waar sloeg dat op dan? En heel hinderlijk je terug laten zakken en dergelijke.
Toby56maandag 28 juni 2021 @ 18:16
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:07 schreef 4-elements het volgende:
[ twitter ]
En Sagan heeft wat pleisters laten plakken en grijnst: mission accomplished?
Koffieplantermaandag 28 juni 2021 @ 18:17
Waarom zou INEOS niet op kop rijden?
Ferdiimaandag 28 juni 2021 @ 18:18
Gtoe
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:16 schreef Toby56 het volgende:

[..]

En Sagan heeft wat pleisters laten plakken en grijnst: mission accomplished?
Groene trui veilig gesteld :P
Cyan9maandag 28 juni 2021 @ 18:20
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:15 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Roglic op achterstand rijden, zo sportief zijn ze wel.
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:16 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

Carapaz staat in pole-positon na dag drie. Dat,.. denk ik?
Dat snap ik. Het was meer de manier waarop. Tot heel laat tussen de sprinters blijven, door het midden af laten zakken... Dat maakt het er ook niet veiliger op.
Marcossmaandag 28 juni 2021 @ 18:23
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:18 schreef Ferdii het volgende:
Gtoe
[..]

Groene trui veilig gesteld :P
Op deze manier gaat hij anders geen punt scoren ;)
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 18:23
twitter
De_Verschoppelingmaandag 28 juni 2021 @ 18:24
quote:
9s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:20 schreef Cyan9 het volgende:

[..]

[..]

Dat snap ik. Het was meer de manier waarop. Tot heel laat tussen de sprinters blijven, door het midden af laten zakken... Dat maakt het er ook niet veiliger op.
Volkomen logisch om de afdaling en de laatste km's op kop te rijden om Carapaz zo goed mogelijk af te zetten. Naar de stand kijkende hebben ze het gelijk aan hun zijde.
showtimermaandag 28 juni 2021 @ 18:24
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:16 schreef wimderon het volgende:
met grote dank aan kamikazewerk van Mohoric.
Ik zou niet weten waarom? Je weet niet eens wat er op positie 30 gebeurde.
Frozen-assassinmaandag 28 juni 2021 @ 18:26
quote:
99s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:23 schreef naatje_1 het volgende:
[ twitter ]
Mja, dit blijft een moeilijk punt. Uiteindelijk bepalen de renners de koers. Anders kunnen we voor alles wel iets gaan uitsluiten.
4-elementsmaandag 28 juni 2021 @ 18:26
quote:
99s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:23 schreef naatje_1 het volgende:
[ twitter ]
Zoals ik al eerder zei: waarom pas op de dag zelf klagen en niet maanden geleden toen het parcours bekend is gemaakt. Vele ploegen verkennen alles van tevoren, dus dit was geen verrassing.

En: meeste valpartijen lagen niet aan het parcours maar aan de opgefokte renners die per se allemaal van voren willen zitten. Ze vallen ook op brede rechte wegen.
DrMartenmaandag 28 juni 2021 @ 18:29
quote:
99s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:23 schreef naatje_1 het volgende:
[ twitter ]
Juist, ze hebben geconcludeerd dat het niet veilig genoeg is om met het hele peloton met 60 per uur over het parcours te jagen. Dus jaagt het hele peloton met 60 per uur over het parcours. Iets met hand in eigen boezem enzo
Blikmaandag 28 juni 2021 @ 18:35
Zijn er helicopterbeelden van de val van Roglic en co?
franklopmaandag 28 juni 2021 @ 18:35
Ewan gebroken sleutelbeen
Beregdmaandag 28 juni 2021 @ 18:36
Thijs klaagde deze morgen al niet eens, met zijn podcar
Rellende_Rotscholiermaandag 28 juni 2021 @ 18:37
twitter


Twitteraccount van groenen gevonden.
Zorromaandag 28 juni 2021 @ 18:41
quote:
99s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:23 schreef naatje_1 het volgende:
[ twitter ]
Misschien moeten ze na 10 km de tijden opnemen en de rest voor de lol doen?
Momomaandag 28 juni 2021 @ 18:41
twitter
Koffieplantermaandag 28 juni 2021 @ 18:42
Ondertussen ontsnapt Kelderman aan zo'n beetje alle ongevallen. Rijdt hier de aanstaand Tourwinnaar?
Rellende_Rotscholiermaandag 28 juni 2021 @ 18:42
Jeetje, Thijsje Zonneveld is inmiddels al 100 tweets verder. De Ide Schelling onder de journalisten.
DrMartenmaandag 28 juni 2021 @ 18:43
quote:
6s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:41 schreef Zorro het volgende:

[..]

Misschien moeten ze na 10 km de tijden opnemen en de rest voor de lol doen?
40 rondjes over een formule 1 circuit.
showtimermaandag 28 juni 2021 @ 18:43
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:42 schreef Koffieplanter het volgende:
Ondertussen ontsnapt Kelderman aan zo'n beetje alle ongevallen. Rijdt hier de aanstaand Tourwinnaar?
:') Graag eerst Carapaz nog.
Koffieplantermaandag 28 juni 2021 @ 18:44
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:43 schreef showtimer het volgende:

[..]

:') Graag eerst Carapaz nog.
Waarom zou je willen dat Carapaz iets overkomt?
Zorromaandag 28 juni 2021 @ 18:44
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:43 schreef DrMarten het volgende:

[..]

40 rondjes over een formule 1 circuit.
En dan bij regen achter de Safety Fiets zeker?
naatje_1maandag 28 juni 2021 @ 18:44
Lag Carapaz er niet al bij deze week?
Momomaandag 28 juni 2021 @ 18:45
twitter

:D