Maar wie zegt jou en mij dat Uzza niet toch in de hemel komt/ is gekomen ondanks dit voorval?quote:Op donderdag 22 juli 2021 17:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ok je geeft dus volmondig toe dat God vaak geen enkel geduld heeft maar er meteen op los moordt. Je gaat me toch niet vertellen dat Uzza "kwaad" in de zin had toen hij Gods heilige Ark wou redden? Het ging in een reflex! Moet daar zo'n afgrijselijke straf tegenover staan?
Treurig hoe jij, en andere gelovigen, deze gruwelijke misdaden van een bloeddorstig monster willen goedpraten.
Wàt een moraal.
Wat is dit nu voor antwoord...quote:Op vrijdag 23 juli 2021 15:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die zielen zijn geleend uit een ander deel van het universum natuurlijk!
Maar die sensaties zijn niet zelden volkomen verschillend.quote:De sleutel is meer dat dezelfde ziel in iedereen voorkomt, zoals jouw sensatie van moeten plassen exact hetzelfde is als de mijne en jouw rood hetzelfde is mijn rood. Begrijp je dit?
Oh dan zullen de vrouw en kinderen van Uzza daar wel begrip voor hebben gehad nietwaar?quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar wie zegt jou en mij dat Uzza niet toch in de hemel komt/ is gekomen ondanks dit voorval?
Maar schijnbaar moest dat gebeuren inderdaad.
Waarom weet ik ook niet precies.
Maar je kunt je ook afvragen waarom het volk niet wacht op antwoord van God, over wat ze moeten doen.
Als God werkelijk zo bloeddorstig of zo was zoals jij het stelt, dan was het hele nieuwe testament en alles wat daarin beschreven staat niet gebeurd en zou er niet ergens staan dat God niet wil dat er ook maar iemand verloren gaat.
Maar ik heb tot op heden nog geen antwoord op mijn vraag, wie mij of jou zegt dat bijvoorbeeld uzza niet toch nog in de hemel is gekomen?
Bekend verschijnsel, dat noemen we selectieve perceptie, ook wel "cherry picking".quote:Maar ik zie veel van die gebeurtenissen als iets wat toen moest gebeuren, God zal daar zo zijn redenen voor hebben gehad af en toe. Ik ontken ze niet.
Maar ik lig er ook niet wakker van of zo iets met mij zou kunnen gebeuren en dat geloof ik niet.
En dan wàs er een keer een echt vrome koning (Josia) en dan liet God deze koning bruut afslachten door een farao, Necho II. Voor jou volkomen logisch (want het staat in de Bijbel) voor mij een aanwijzing dat het allemaal kolder is dat God zijn volk "beschermt". (dit verhaal is namelijk echt gebeurd, het is ook opgetekend door de Egytpenaren. Josia werd "zomaar" doodgeslagen en God vond dat prima. Tuurlijk.quote:Want mijn redding is Jezus, en die was er toen nog niet op aarde.
Het oude testament is gewoon een andere periode.
En er zijn niet voor niets meerdere profeten en richters geweest om te proberen het volk Israël te leiden en in de juiste banen te leiden en telkens op God's genade en wijsheid etc etc te wijzen.
Het volk dwaalde regelmatig weer af van de weg die God met hen wilde gaan.
Waardoor ze in ballingschap raakten in Egypte en in babel etc.
Het volk was regelmatig dus vrij koppig en eigenwijs, maar toch hield God zijn belofte met het volk in stand en bleef hij ze leiden door de verschillende personen op hun pad te brengen die het hen probeerde in te prenten.
Helaas waren er ook af en toe koningen die zelf net zo hard afdwaalden en zich in liet met dingen uit de heiden volken van toen, dus rituelen die tegen God's principes en wetten ingingen zoals het offeren o.i.d. van (kleine) kinderen aan afgoden zoals achaz deed.
Doodslaan? Wat voor vader ben jij????quote:God straft inderdaad regelmatig mensen in het oude en ook wel nieuw testament.
Maar welke aardse vader doet dat ook niet bij zijn eigen kind tijdens de opvoeding als het kind iets doet wat niet mag of door de beugel kan?
God straft onschuldigen, voor zaken die ze NIET gedaan hebben, dat is mijn punt. Zowel in het oude- als nieuwe testament. Ik draai op verzoek van jou zo een lijstje uit met onschuldig door God vermoorde mensen. Jij gaat hier uiteraard nooit op in.quote:Die bedekt dat toch echt niet telkens met een mantel der liefde?
Zo van och dat was niet heel mooi wat je deed, maar ach zand er over.
Er moet een bepaalde sanctie op staan af, bijvoorbeeld vroeg naar bed, een week de deur niet uit.
En als het echt iets in de trant van stelen is van af een bepaalde leeftijd, dan zijn daar instanties voor.
Het is moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel omdat het dus een kwestie van ervaring is. Wij geloven dat we allen één zijn. 1 is alles, alles is 1. Afgescheidenheid is een illusie, eenheid is de realiteit.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:08 schreef hoatzin het volgende:
Maar die sensaties zijn niet zelden volkomen verschillend.
Je gaat (lekker makkelijk, dat wel) volkomen voorbij aan mijn voorbeelden waarin duidelijk gesjoemeld is of waar ronduit bedrog wordt gepleegd bij pogingen reïncarnatie aan te tonen.
Ik ken het begrip, begrijpen probeer ik, en ik geloof er geen snars van.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel omdat het dus een kwestie van ervaring is. Wij geloven dat we allen één zijn. 1 is alles, alles is 1. Afgescheidenheid is een illusie, eenheid is de realiteit.
Waarom is dit zo? Het bewustzijn is universeel. Liefde is liefde, rood is rood, moeten plassen is moeten plassen, eiergeur is eiergeur. Bewust zijn, ik ben, een persoon zijn. Deze zaken zijn tijdloos, rood was een miljoen jaar geleden ook rood. Rood is voor mij hetzelfde als voor jou, kleurenblindheid en dergelijke daargelaten. In een diepe staat van meditatie ervaar je die eenheid. Men mediteert zich niet voor niets een ongeluk, de mystieke staat is niet makkelijk te bereiken. Daarom zit er zo veel mysterie omheen, wie is verlicht en wie niet. Wat is verlichting, hoe werkt het. Het is erg abstract en intellectueel moeilijk te begrijpen. Daarom laten de meesten het bij meditatie.
Wat betreft reincarnatie-wetenschap. Als een kind zegt herinneringen te hebben van vorige levens, en de onderzoekers vinden bewijsmateriaal dat zo'n kind dingen weet die het niet kon weten, dan kan het altijd doorgestoken kaart zijn. Je kunt dit soort dingen nooit bewijzen, net als telepathie, bijna dood ervaring, verlichting.
Begrijp je het concept van een universeel, tijdloos, bewustzijn?
Dat verbaast me niks. Jij maakt op een jammerlijke manier alle mystiek kapot met je ratio.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ken het begrip, begrijpen probeer ik, en ik geloof er geen snars van.
Kom op, eiergeur is voor jou hetzelfde als voor mij. Iedereen vindt de geur van rotting vies, iedereen vindt de geur van rozen lekker. Rood is rood vriend, nu en voor altijd, voor jou en voor mij.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:25 schreef hoatzin het volgende:
Zo zijn er geuren en smaken die de één heerlijk vindt en waarvan de ander over zijn nek gaat. Geldt ook voor smaken en geuren.
Zucht...quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat verbaast me niks. Jij maakt op een jammerlijke manier alle mystiek kapot met je ratio.
[..]
Kom op, eiergeur is voor jou hetzelfde als voor mij. Iedereen vindt de geur van rotting vies, iedereen vindt de geur van rozen lekker. Rood is rood vriend, nu en voor altijd, voor jou en voor mij.
Je draait gewoon om mijn opmerking heen. Ik zeg dat het fundament hetzelfde is, en dan kom jij met een variatie op hetzelfde. Jij hebt ook een ander hoofd dan ik, hoe kan je dat rationeel overeenstemmen met het alles is 1 idee? Dat kun je niet, het zit dus anders dan jij denkt. Verassing!quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zucht...
Ik walg van de geur van komkommer. Velen eten het dagelijks en vinden het heerlijk.
Ik ben gek op vis, schelp en schaaldieren. Mijn buurman gruwelt bij de gedachte.
Sommige Inuit eten maandenlang gefermenteerde zeehondeningewanden. Jij en ik zouden over onze nek gaan van de geur maar zij smullen er van.
Op Sicilië bestaat een kaassoort met levende maden. Wordt als delicatesse beschouwd.
Er zijn mensen die zich graag met uitwerpselen insmeren, van zichzelf of van een ander (en erger). Ik hou het liever netjes.
...
Dit zijn jouw opmerkingen:quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je draait gewoon om mijn opmerking heen. Ik zeg dat het fundament hetzelfde is, en dan kom jij met een variatie op hetzelfde. Jij hebt ook een ander hoofd dan ik, hoe kan je dat rationeel overeenstemmen met het alles is 1 idee? Dat kun je niet, het zit dus anders dan jij denkt. Verassing!
En dat is bullshit! Vies en lekker zijn voor het overgrote deel aangeleerd in onze vroege jeugd.quote:Iedereen vindt de geur van rotting vies, iedereen vindt de geur van rozen lekker.
Gebeurt niet. Een kind zegt geen dingen "die het niet kon weten"quote:Als een kind zegt herinneringen te hebben van vorige levens, en de onderzoekers vinden bewijsmateriaal dat zo'n kind dingen weet die het niet kon weten
Je kunt het allemaal ook niet bewijzen he? Lekker en vies zijn subjectief, probeer daar maar is een wetenschappelijke studie over te doen.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:47 schreef hoatzin het volgende:
En dat is bullshit! Vies en lekker zijn voor het overgrote deel aangeleerd in onze vroege jeugd.
Weet je niet. Prove it.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:47 schreef hoatzin het volgende:
Gebeurt niet. Een kind zegt geen dingen "die het niet kon weten"
Het zijn universele begrippen. Maar aan persoonlijke of lokale invulling onderhevig.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt het allemaal ook niet bewijzen he? Lekker en vies zijn subjectief, probeer daar maar is een wetenschappelijke studie over te doen.
Liefde is universeel. Haat is universeel. Rood is universeel. Eierlucht is universeel. Ik moet plassen is universeel. Ik Ben is universeel. Bovendien is het tijdloos, onveranderlijk. Snap je dat?
In alle (beschreven) gevallen dat dit onderzocht werd onder gecontroleerde omstandigheden kwam bedrog aan het licht of bleek er gewoon helemaal niets bijzonders aan de hand te zijn.quote:[..]
Weet je niet. Prove it.
Nee, het zijn geen begrippen. Het zijn universele ervaringen. Hoe is rood aan persoonlijke of lokale invulling onderhevig? Verandert rood met de tijd?quote:Op vrijdag 23 juli 2021 17:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het zijn universele begrippen. Maar aan persoonlijke of lokale invulling onderhevig.
Een voorwerp is rood omdat het, als je er wit licht op schijnt, alléén dat gedeelte van het licht wordt teruggekaatst naar ons oog waarvan de golflengte ongeveer 690 nm bedraagt. In andere soorten licht kan het voorwerp dan ook een totaal andere kleur hebben of krijgen.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 17:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het zijn geen begrippen. Het zijn universele ervaringen. Hoe is rood aan persoonlijke of lokale invulling onderhevig? Verandert rood met de tijd?
Dat is natuurlijk onzin en dat weet je zelf ook.. Misschien moet je om objectief over de Bijbel te lezen ook kijken op www.gereformeerdekerken.nl, of als je iets objectiefs over Ajax wilt weten moet je kijken op ajax.nl...quote:Op vrijdag 23 juli 2021 17:05 schreef hoatzin het volgende:
In alle (beschreven) gevallen dat dit onderzocht werd onder gecontroleerde omstandigheden kwam bedrog aan het licht of bleek er gewoon helemaal niets bijzonders aan de hand te zijn.
https://skepsis.nl/mainsi(...)sn1-reincarnatie.pdf
Als God zo'n bloeddorstige monster was had hij degenen die Hem lasteren en kwaad over Hem spreken meteen uitgewist, maar Hij geeft ze leven, de energie, vrijheid en veiligheid om dat te zeggen, om dat te denken, in de hoop dat ze op een dag tot inkeer komen en terugkeren. Hun kwaadspreken over Hem getuigt van Zijn goedheid en barmhartigheid.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
Hoe kan een bloeddorstig monster ook berouwvol en liefdevol etc zijn?
Of hij bestaat niet, want we weten dat de god uit de verhalen dat absoluut niet zou tolereren...quote:Op vrijdag 23 juli 2021 21:12 schreef ZoonVan het volgende:
[..]
Als God zo'n bloeddorstige monster was had hij degenen die Hem lasteren en kwaad over Hem spreken meteen uitgewist, maar Hij geeft ze leven, de energie, vrijheid en veiligheid om dat te zeggen, om dat te denken, in de hoop dat ze op een dag tot inkeer komen en terugkeren. Hun kwaadspreken over Hem getuigt van Zijn goedheid en barmhartigheid.
Jouw Bijbelkennis is blijkbaar niet erg groot. Of je kent alleen de kinderbijbel ?quote:Op vrijdag 23 juli 2021 21:12 schreef ZoonVan het volgende:
[..]
Als God zo'n bloeddorstige monster was had hij degenen die Hem lasteren en kwaad over Hem spreken meteen uitgewist, maar Hij geeft ze leven, de energie, vrijheid en veiligheid om dat te zeggen, om dat te denken, in de hoop dat ze op een dag tot inkeer komen en terugkeren. Hun kwaadspreken over Hem getuigt van Zijn goedheid en barmhartigheid.
Ja, dat is de oppervlakkige mechanistische verklaring voor waarom je een object als rood ziet. Dat verklaart niets over het mysterie van het bewustzijn, het feit dat het tijdloos en universeel is. Ja, het is een feit dat het zo is. Of breinen dat bewustzijn produceren of niet, daar verschillen de meningen over.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 17:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Een voorwerp is rood omdat het, als je er wit licht op schijnt, alléén dat gedeelte van het licht wordt teruggekaatst naar ons oog waarvan de golflengte ongeveer 690 nm bedraagt. In andere soorten licht kan het voorwerp dan ook een totaal andere kleur hebben of krijgen.
Je vergeet dat het heelal enorm is en dat er veel meer planeten zijn. Ook planeten bij stervende sterren.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 15:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Is iedereen gereïncarneerd? Waar komen al die (extra) zielen vandaan? 10 Miljoen jaar geleden waren er nog geen mensen. Sindsdien zijn er 7 miljard bijgekomen. Dus zijn er ook minstens 7 miljard menselijke geboorten geweest waar geen vorig bestaan als mens bij paste. (op een totaal van 50 a 60 miljard die er ooit geleefd hebben.
quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar wie zegt jou en mij dat Uzza niet toch in de hemel komt/ is gekomen ondanks dit voorval?
Maar je kunt je ook afvragen waarom het volk niet wacht op antwoord van God, over wat ze moeten doen.
Als God werkelijk zo bloeddorstig of zo was zoals jij het stelt, dan was het hele nieuwe testament en alles wat daarin beschreven staat niet gebeurd en zou er niet ergens staan dat God niet wil dat er ook maar iemand verloren gaat.
Maar ik heb tot op heden nog geen antwoord op mijn vraag, wie mij of jou zegt dat bijvoorbeeld uzza niet toch nog in de hemel is gekomen?
Maar ik zie veel van die gebeurtenissen als iets wat toen moest gebeuren, God zal daar zo zijn redenen voor hebben gehad af en toe. Ik ontken ze niet.
Maar ik lig er ook niet wakker van of zo iets met mij zou kunnen gebeuren en dat geloof ik niet.
Want mijn redding is Jezus, en die was er toen nog niet op aarde.
En er zijn niet voor niets meerdere profeten en richters geweest om te proberen het volk Israël te leiden en in de juiste banen te leiden en telkens op God's genade en wijsheid etc etc te wijzen.
Het volk was regelmatig dus vrij koppig en eigenwijs, maar toch hield God zijn belofte met het volk in stand en bleef hij ze leiden door de verschillende personen op hun pad te brengen die het hen probeerde in te prenten.
Helaas waren er ook af en toe koningen die zelf net zo hard afdwaalden en zich in liet met dingen uit de heiden volken van toen, dus rituelen die tegen God's principes en wetten ingingen zoals het offeren o.i.d. van (kleine) kinderen aan afgoden zoals achaz deed.
Zie volgende tekst uit 2 koningen 16
2 Koningen 16:3 maar hij ging in de weg van de koningen van Israël; ja, zelfs deed hij zijn zoon door het vuur gaan, overeenkomstig de gruweldaden van de heidenvolken die de HEERE van voor de ogen van de Israëlieten verdreven had.
Maar als jij een beter bijbels onderbouwde idee er over hebt laat het weten.
Maar God heeft zoveel geduld als nodig is, en tot nu toe heeft hij bijna 2000 jaar geduld met ons.
Totdat God de Vader de tijd vol acht dat het tijd wordt voor de terug komst van Jezus.
En dan is het de vraag ben je voorbereid op die terugkomst en verwacht je Hem ook daad werkelijk?
Want het lijkt er op dat jij daar omheen leest.
Het is dus treurig dat jij daar omheen leest.
Psalm 118:1 Loof de HEERE, want Hij is goed,
want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig.
2. Laat Israël toch zeggen:
Zijn goedertierenheid is voor eeuwig.
3. Laat het huis van Aäron toch zeggen:
Ja, Zijn goedertierenheid is voor eeuwig.
4. Laten wie de HEERE vrezen, toch zeggen:
5. Uit de benauwdheid heb ik tot de HEERE geroepen,
de HEERE heeft mij verhoord en in de ruimte gezet.
6. De HEERE is bij mij, ik ben niet bevreesd.
Wat kan een mens mij doen?
7. De HEERE is bij mij, te midden van wie mij helpen,
daarom zie ík neer op wie mij haten.
8. Het is beter tot de HEERE de toevlucht te nemen
dan op de mensen te vertrouwen.
9. Het is beter tot de HEERE de toevlucht te nemen
dan op edelen te vertrouwen.
13. Zeer hard had u mij weggestoten, zodat ik bijna viel,
maar de HEERE heeft mij geholpen.
14. De HEERE is mijn kracht en mijn psalm,
want Hij is mij tot heil geweest.
15. In de tenten van de rechtvaardigen
klinkt luide vreugdezang, een lied van verlossing:
De rechterhand van de HEERE doet krachtige daden,
16. de rechterhand van de HEERE is hoogverheven,
Luk. 1:51de rechterhand van de HEERE doet krachtige daden.
17. Ik zal niet sterven maar leven,
en ik zal de werken van de HEERE vertellen.
18. De HEERE heeft mij wel zwaar gestraft,
maar aan de dood heeft Hij mij niet overgegeven.
God straft inderdaad regelmatig mensen in het oude en ook wel nieuw testament.
Maar welke aardse vader doet dat ook niet bij zijn eigen kind tijdens de opvoeding als het kind iets doet wat niet mag of door de beugel kan?
Die bedekt dat toch echt niet telkens met een mantel der liefde?
Er moet een bepaalde sanctie op staan af, bijvoorbeeld vroeg naar bed, een week de deur niet uit.
En als het echt iets in de trant van stelen is van af een bepaalde leeftijd, dan zijn daar instanties voor.
Over niet door de beugel kunnen gesproken, als een vader zijn kind zo kastijdt als God, gaat hij gigantisch de bak in en wacht de hel op hem.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar ik zie veel van die gebeurtenissen als iets wat toen moest gebeuren, God zal daar zo zijn redenen voor hebben gehad af en toe. Ik ontken ze niet.
Want mijn redding is Jezus, en die was er toen nog niet op aarde.
Zie volgende tekst uit 2 koningen 16
2 Koningen 16:3 maar hij ging in de weg van de koningen van Israël; ja, zelfs deed hij zijn zoon door het vuur gaan, overeenkomstig de gruweldaden van de heidenvolken die de HEERE van voor de ogen van de Israëlieten verdreven had.
Maar als jij een beter bijbels onderbouwde idee er over hebt laat het weten.
Maar God heeft zoveel geduld als nodig is, en tot nu toe heeft hij bijna 2000 jaar geduld met ons.
Totdat God de Vader de tijd vol acht dat het tijd wordt voor de terug komst van Jezus.
En dan is het de vraag ben je voorbereid op die terugkomst en verwacht je Hem ook daad werkelijk?
Want het lijkt er op dat jij daar omheen leest.
Het is dus treurig dat jij daar omheen leest.
Psalm 118:1 Loof de HEERE, want Hij is goed,
want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig.
2. Laat Israël toch zeggen:
Zijn goedertierenheid is voor eeuwig.
3. Laat het huis van Aäron toch zeggen:
4. Laten wie de HEERE vrezen, toch zeggen:
5. Uit de benauwdheid heb ik tot de HEERE geroepen,
de HEERE heeft mij verhoord en in de ruimte gezet.
6. De HEERE is bij mij, ik ben niet bevreesd.
Wat kan een mens mij doen?
7. De HEERE is bij mij, te midden van wie mij helpen,
daarom zie ík neer op wie mij haten.
8. Het is beter tot de HEERE de toevlucht te nemen
dan op de mensen te vertrouwen.
9. Het is beter tot de HEERE de toevlucht te nemen
dan op edelen te vertrouwen.
13. Zeer hard had u mij weggestoten, zodat ik bijna viel,
maar de HEERE heeft mij geholpen.
14. De HEERE is mijn kracht en mijn psalm,
want Hij is mij tot heil geweest.
15. In de tenten van de rechtvaardigen
klinkt luide vreugdezang, een lied van verlossing:
De rechterhand van de HEERE doet krachtige daden,
16. de rechterhand van de HEERE is hoogverheven,
Luk. 1:51de rechterhand van de HEERE doet krachtige daden.
17. Ik zal niet sterven maar leven,
en ik zal de werken van de HEERE vertellen.
18. De HEERE heeft mij wel zwaar gestraft,
maar aan de dood heeft Hij mij niet overgegeven.
God straft inderdaad regelmatig mensen in het oude en ook wel nieuw testament.
Die bedekt dat toch echt niet telkens met een mantel der liefde?
Nou, dat is wat kort door de bocht. Volgens mij is het er nog steeds geen afdoende rationele verklaring te vinden voor de bevindingen van b.v. Tucker en Stevenson.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 17:05 schreef hoatzin het volgende:
In alle (beschreven) gevallen dat dit onderzocht werd onder gecontroleerde omstandigheden kwam bedrog aan het licht of bleek er gewoon helemaal niets bijzonders aan de hand te zijn.
https://skepsis.nl/mainsi(...)sn1-reincarnatie.pdf
Euh, koekoek, zo werkt het niet als je het wetenschappelijk wilt onderzoeken. Extraordinary claims require extraordinary evidence enzo.quote:
Onzin. Je kunt reincarnatieverhalen heel goed rationeel onderzoeken, b.v. door een onderzoek zoals ik hierboven voorstel. Het is juist uiterst subtiel om erachter te komen "of het kind X of Y kon weten", en in hoeverre de matches niet toevallig zijn. En wat doe je met de matches die niet overeenkomen?quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:19 schreef Libertarisch het volgende:
Wat betreft reincarnatie-wetenschap. Als een kind zegt herinneringen te hebben van vorige levens, en de onderzoekers vinden bewijsmateriaal dat zo'n kind dingen weet die het niet kon weten, dan kan het altijd doorgestoken kaart zijn. Je kunt dit soort dingen nooit bewijzen, net als telepathie, bijna dood ervaring, verlichting.
Je legt me nu van alles in de mond dat ik niet gezegd heb. En ik heb eigenlijk niet zo'n zin om dat (nogmaals) te weerleggen.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 09:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat is de oppervlakkige mechanistische verklaring voor waarom je een object als rood ziet. Dat verklaart niets over het mysterie van het bewustzijn, het feit dat het tijdloos en universeel is. Ja, het is een feit dat het zo is. Of breinen dat bewustzijn produceren of niet, daar verschillen de meningen over.
Ik heb weer nagedacht over ons gesprek van gisteren, en ik merk een aantal punten op.
- Je zegt dat lichaam en geest hetzelfde zijn. Er is geen 'hard problem of consciousness'. Dit vat ik op als ontkenning van een overduidelijk mysterie, waarschijnlijk omdat je geen twijfel duldt. Alles moet rationeel zijn.
- Je stelt mensen gelijk aan breinen. Lachende breinen, spirituele breinen, jonge breinen, mannelijke breinen, vrouwelijke breinen. Breinen hebben gevoelens en persoonlijkheden!
- Je zegt dat liefde en rood begrippen zijn, terwijl het in de kern natuurlijk subjectieve ervaringen zijn. Weer merk ik dat je de subjectieve kant van het verhaal probeert te ontkennen, zodat je geen cognitieve dissonantie hoeft te ervaren.
Het geloof in God is daadwerkelijk, voornamelijk, een kwestie van ervaring. Een kwestie van intuitie en gevoel. Dat is dan ook de reden dat een rationele kruistocht tegen God geen zin heeft, spiritualiteit zal altijd blijven bestaan. Alles rationeel verklaren, de geest ontkennen en van liefde een begrip maken is een enorme verpovering van het bestaan.
En als je zegt: je gelooft alleen maar in God omdat je bang bent om dood te gaan. Dat is schandalig, want dat is niet zo. Ik sta voor het leven, ik wil niet verdwijnen. Maar dat is niet de enige reden dat ik in God geloof. En angst voor de dood is iets dat helaas heel diep zit en dat de meeste mensen hebben, het heeft geen zin om de angst voor de dood te ontkennen. Het is ook evolutionair-biologisch hartstikke logisch dat de angst voor de dood er is.
Ik vergeet dat zeer zeker niet. Maar ik zie niet goed welke kant je op wil, volgens mij verleg je het probleem.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 10:03 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Je vergeet dat het heelal enorm is en dat er veel meer planeten zijn. Ook planeten bij stervende sterren.
Dat ding van LaVey? Die was volgens mij meer een kermisgast dan serieus.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 10:27 schreef Tyr80 het volgende:
Heb hier de satanische bijbel liggen, die zegt weer iets heel anders, hoe weet ik nu welk boek ik moet geloven??
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |