abonnement Unibet Coolblue
pi_199849378
Beste klussers,

Mijn tuin grenst aan een brandgang welke gescheiden wordt door een vrij lage muur (als je door de brandgang loopt steekt een gemiddeld persoon zijn hoofd uit boven de muur. Nu hebben wij daar jaren een soort houten hekje bovenop geplaatst zodat ook wat planten er goed tegenaan konden groeien (ook wat meer beschutting voor gluurders). Nu is dat houten rekje enorm lelijk worden en vind ik het tijd voor een upgrade.

Ik wil graag wat staaldraad horizontaal spannen om eensoort zelfde effect te creeren, ik zag dit laatst toevallig op tv voorbij komen. Het staaldraad hoeft uiteraard niks zwaars te dragen maar moet er optisch mooi uitzien, mij lijkt dus dat ik hiervoor vrij dikke kabels nodig ga hebben. Iemand een idee welke dikte hier mooi voor is? 8 a 10mm of zou dunner ook voldoende zijn?

Nu grenst dat muurtje tegen mijn schuur en die van de buren, zouden jullie deze rechtstreeks in het steen boren of er wat houten latjes tussen plaatsen?

Er zijn wat kant en klare pakketten te koop op staalkabelstunter maar geen idee of dit voldoende is (of dat ik juist teveel aan zooi erbij krijg omdat het alleen voor optisch effect is).

Iemand wat ideeen?
pi_199849449
Ter illustratie:



Alleen dan max 50cm hoog, dus 3 a 4 kabels zou voldoende zijn.
pi_199849528
Over de sterkte van een staalkabel hoef je je echt geen zorgen te maken, zeker niet als het voor planten zijn die ertegenaan groeien.

Ik heb staaldraad gespannen, door ooghaken gestoken en opgespannen tussen huis en schuur tegen omwaaien van de schutting. Nou die hebben heel wat meer te verduren en dat gaat goed.

Dan kan je beter controleren de bevestigingen wat de kracht moet hebben die het gespannen deel moet houden.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_199850187
De draden op die foto zijn niet dikker dan 5mm
pi_199858982
Afhankelijk van hoe breed het moet worden en wat je er tegenaan laat groeien kun je ook een stuk betongaas/bouwstaalmat tegen je muur schroeven. Eventueel ondersteund in de hoogte door een paar hardhouten latten ivm flexen.

Als je voor staaldraad gaat, rechtstreeks in de steen boren lijkt me het verstandigst. Als je eerst een lat stevig vast wil zetten op de muur ben je dubbel bezig..
Feel the fuzz!
pi_199860452
Je zou ook de kleinste maat Victor ketting verzinkt kunnen nemen. Ook verkrijgbaar bij de Gamma bv en is niet veel duurder dan staalkabel met +/- ¤ 0.70 p/m (Misschien zelfs goedkoper afhankelijk van dikte kabel 5mm kabel verzinkt kost ¤1 p/m bij een rol van 20m)

https://www.techniekwebsh(...)-8-mm-8-mm-30-m.html

Dan heb je slechts paar schroefhaken nodig en per lengte 1 spanner. Je haakt alles zo in en spant het op. Is oersterk en wat je er tegenop laat groeien heeft meer houvast.

Met kabel heb je meer nodig daar zul je zelf lussen aan moeten maken met extra onderdelen en is minder sterk daardoor. Bij mij is de kabel waar de druivenrank aanhing toen geknapt, daarna vervangen met deze ketting en hangt nu al jaren, wordt alleen maar dikker en zwarder. Hangt als een huis. Die ketting werkt gemakkelijker, sneller en goedkoper en is sterker. ^O^

[ Bericht 10% gewijzigd door Watuntrik op 13-06-2021 07:55:48 ]
pi_199860540
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 17:41 schreef spinazieruiker het volgende:
De draden op die foto zijn niet dikker dan 5mm
5mm kabel is weer stuk goedkoper dan de 8. scheelt weer in kosten ^O^ thanks
pi_199861016
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 08:30 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

5mm kabel is weer stuk goedkoper dan de 8. scheelt weer in kosten ^O^ thanks
4mm kan misschien ook nog wel.

Zelf gebruik ik 3mm langs een schutting om planten op te binden. Dat is voor jouw doeleinde wel wat ielig.
pi_199863332
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:57 schreef Kalebatz het volgende:
Afhankelijk van hoe breed het moet worden en wat je er tegenaan laat groeien kun je ook een stuk betongaas/bouwstaalmat tegen je muur schroeven. Eventueel ondersteund in de hoogte door een paar hardhouten latten ivm flexen.
Goedkoper en zeker veel gemakkelijker. Over smaak valt niet te twisten. Zelf zou ik ook voor deze oplossing gaan maar het heeft wel een totaal andere uitstraling.
pi_199864341
Ik ga voor deze set;
https://www.staalkabelstu(...)alkabel-4-mm-50.html

Inderdaad zijn er veel gemakkelijkere opties maar ik vind een paar staalkabels net wat mooier ogen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')