abonnement Unibet Coolblue
pi_200137422
Mijn kind (gr 8) voelt zich buitengesloten...
Gaat kennismaken op nieuwe school met een aantal klasgenoten. Ze heeft al een paar keer gevraagd of ze met de fiets zouden gaan, "weet ik nog niet" was het antwoord steeds.
Ik bij de ouders gepolst, zelfde antwoord.
Uiteindelijk maar besloten om haar te brengen (het lijkt te gaan regenen), dat maar aan die kinderen laten weten en dat ze mee konden rijden. "We gaan wel fietsen".

Ook nog een oneven aantal, dus dochter zei: dan fiets ik toch alleen...
Ik vind dit zo lastig, ik gun haar vriendinnen/vrienden, maar het gaat zo stroef.
Ze heeft 1 vriendinnetje in de klas, maar dat is een populair meisje en die heeft een heleboel vriendinnetjes en zij trekt met ze allemaal op (en dat is logisch). Maar mijn dochter voelt zich buitengesloten.
Middelbare school, ik hoop dat ze daar nieuwe mensen ontmoet waar ze een klik mee heeft.

Ik maak me zorgen, maar dat doe ik al een tijdje...

Positieve noot: ze is vaak ontzettend gespannen voordat ze dit soort dingen gaat doen en we hebben bach bloesem rescue druppels gehaald en ze was vanmorgen heel in de verte een beetje zenuwachtig...
Hoe het werkt boeit me niet, maar als het de spanning wat weghaalt is die horde in elk geval minder hoog O+
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_200137509
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:09 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

Maar de reden is dat de VSO duurder is dan BSO? Daar had ze zich ook in kunnen verdiepen voor de ze baan aannam.
Wij hebben zelf VSO (waar ik al een jaar geen gebruik van maak :') maar wel voor betaal ) en het valt echt wel mee hoor.
Zelfs als het per uur een euro scheelt kom je met 4 dagen VSO per maand nog steeds maar op een bedrag van ongeveer 16 euro bruto extra per maand ten opzichte van de normale BSO prijs. Ik snap daarom eigenlijk niet waar ze moeilijk over doet. Of eigenlijk snap ik het wel, voor haar komt natuurlijk niet alleen die ene euro per uur erbij, maar moet ze überhaupt VSO gaan afnemen. Eigenlijk wordt je dan gewoon gebruikt als goedkope opvang.

Ik heb zelf voor een vriendin elke woensdag haar kind opgevangen vanaf 7:30-8:15 uur en het is ondanks het feit dat je eigenlijk altijd gewoon thuis bent omdat je eigen kinderen ook naar school moeten toch een gevoel van ergens aan vast zitten. Ik kon er niet zo goed tegen en was heel blij toen het na 1.5 jaar niet meer hoefde. :@
Ik heb geen idee hoe het zit, maar volgens haar was het prijzig. Ze moet ook apart de ochtenden en de middagen betalen zei ze. Ik heb echt totaal geen idee hoe dat zit, bij hebben nooit gebruik gemaakt van een BSO. Een gastouder is gewoon heel de dag een vast tarief :) Maar het lijkt mij dat je voor de ochtenden ook toeslag krijgt?

Ik kan ook verder niet in haar portemonnee kijken. Ze is ook alleenstaand, dus ik kan me voorstellen dat het toch wel prijzig kan zijn.

We hebben afgesproken dat ik de kids voor de vakantie naar school breng en dat ze in de vakantie gaat kijken naar een BSO die werkt met pakketten. Scheen volgens haar goedkoper te zijn.
pi_200137553
Ik geloof dat de VSO hier 2 euro bovenop het tarief is. En daar krijg je geen toeslag over.

@Nijna, een oneven getal is dat ook weer lastig. Kan me de zorgen wel voorstellen.
Aan de andere kant, met de oudste liep het ook niet echt lekker met vriendje op de basisschool en hij heeft nu echt een leuke groep van 6 nerds in de klas. Kan je dochter ook rondkijken naar andere kinderen of zou ze focussen op degene die ze al kent?
pi_200137632
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 08:40 schreef Nijna het volgende:
Mijn kind (gr 8) voelt zich buitengesloten...
Gaat kennismaken op nieuwe school met een aantal klasgenoten. Ze heeft al een paar keer gevraagd of ze met de fiets zouden gaan, "weet ik nog niet" was het antwoord steeds.
Ik bij de ouders gepolst, zelfde antwoord.
Uiteindelijk maar besloten om haar te brengen (het lijkt te gaan regenen), dat maar aan die kinderen laten weten en dat ze mee konden rijden. "We gaan wel fietsen".

Ook nog een oneven aantal, dus dochter zei: dan fiets ik toch alleen...
Ik vind dit zo lastig, ik gun haar vriendinnen/vrienden, maar het gaat zo stroef.
Ze heeft 1 vriendinnetje in de klas, maar dat is een populair meisje en die heeft een heleboel vriendinnetjes en zij trekt met ze allemaal op (en dat is logisch). Maar mijn dochter voelt zich buitengesloten.
Middelbare school, ik hoop dat ze daar nieuwe mensen ontmoet waar ze een klik mee heeft.

Ik maak me zorgen, maar dat doe ik al een tijdje...

Positieve noot: ze is vaak ontzettend gespannen voordat ze dit soort dingen gaat doen en we hebben bach bloesem rescue druppels gehaald en ze was vanmorgen heel in de verte een beetje zenuwachtig...
Hoe het werkt boeit me niet, maar als het de spanning wat weghaalt is die horde in elk geval minder hoog O+
Ik herken mezelf wel een beetje in jouw dochter. Dat gespannen gevoel voordat er dingen ondernomen moeten worden... Nog steeds heb ik soms last van een drempel.

Ik weet nog dat ik met geen een stok naar dat kennismakingskampte krijgen was. Ik wilde gewoon echt niet. Heimwee naar huis, nieuwe mensen, ik vond het gewoon té spannend. Ik hoop dat jouw dochter daar niet zoveel last van heeft.

Het lijkt me lastig om zo vanaf de zijlijn mee te kijken zonder dat je er al te veel invloed op kan uitoefenen.
pi_200137698
@Nijna, in groep 8 heb ik min of meer iets vergelijkbaars meegemaakt. Mijn beste vriendin kreeg een nieuw vriendenclubje (zij gingen naar scouting en ik niet), waardoor ik ineens werd buitengesloten. Het was voor mij een reden (niet de enige reden, maar het speelde wel mee) om naar een andere middelbare school te gaan dan de rest van mijn klasgenoten. Ik wilde een schone lei. Dat was ook niet makkelijk, achteraf gezien, maar ik had het erger gevonden om alleen te zijn tussen voormalige vriendinnen dan alleen te zijn in een klas met onbekenden. Het eerste jaar was ik best eenzaam, maar daarna is het toch nog helemaal goed gekomen (al voel ik me in sociale situaties waar ik niemand ken altijd weer die brugpieper van toen). Ik hoop dat de middelbare voor jouw dochter ook een fijne nieuwe start zal zijn :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_200137862
Er gingen 2 (niet zo leuke) klasgenootjes van mij naar dezelfde middelbare school. Ik heb toen gevraagd bij de inschrijving of ik niet bij hen in de klas kon komen. Om het starten met een schone lei.
pi_200137943
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 09:26 schreef Hupje het volgende:
Er gingen 2 (niet zo leuke) klasgenootjes van mij naar dezelfde middelbare school. Ik heb toen gevraagd bij de inschrijving of ik niet bij hen in de klas kon komen. Om het starten met een schone lei.
Dat hielp mijn oudste ook. Tenminste, hij werd in een groep geplaatst waar 30 leerlingen zaten van 23 basisscholen. Dat is zo'n fijne klas geworden. De paralelklas had veel meer bestaande groepjes die tegen de herfst gingen mensen en dat leverde de rest van het jaar gedoe op.

Zoon en vrienden zijn aan het kijken of ze ouders kunnen regelen die willen rijden naar walibi. Maar met 5 jongens zijn er 2 auto's nodig voor de ochtend en 2 voor de middag. Ik heb geen auto die week, dus dan moeten alle andere willen. Ze kijken maar of ze het geregeld krijgen :D
pi_200138365
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 08:56 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik geloof dat de VSO hier 2 euro bovenop het tarief is. En daar krijg je geen toeslag over.

@:Nijna, een oneven getal is dat ook weer lastig. Kan me de zorgen wel voorstellen.
Aan de andere kant, met de oudste liep het ook niet echt lekker met vriendje op de basisschool en hij heeft nu echt een leuke groep van 6 nerds in de klas. Kan je dochter ook rondkijken naar andere kinderen of zou ze focussen op degene die ze al kent?
Ik hoop dat het haar lukt om verder te kijken dan de bekende gezichten, ligt er een beetje aan hoe ze zich voelt denk ik of ze verder kan kijken.

@Sunshine1982 hier hebben ze gelukkig geen kennismakingskamp. Wel een week met allerlei activiteiten maar lekker thuis slapen. 1 dag buiten school, op een locatie waar ze toevallig met de huidige school ook net zijn geweest, dus dat is iets minder onbekend dat scheelt hopelijk een beetje. En dan zijn ze al 2 dagen in de klas geweest met elkaar, dus is het ook iets minder onbekend.

@Phaidra het leek er even op dat ze in elk geval het enige meisje uit haar klas zou zijn, maar nu bleken er toch 2 meiden ook te gaan. Ik ging toen ook alleen naar een andere school dan mijn klasgenoten en ik heb er geen moment spijt van gehad.

@Hupje we wisten bij inschrijving niet dat deze meiden ook hierheen gingen. Nu zijn het geen rotmeiden, maar wel onderdeel van hetzelfde vriendengroepje nu, dus die hebben meer met elkaar waarschijnlijk.

We gaan maar zien hoe het gaat, en na het eerste jaar zal de klas deels toch veranderen, want het 2e jaar hebben ze geen dakpanklassen meer. Dus mocht dit niet werken, kunnen we altijd nog vragen of ze daar iets mee kunnen.

Misschien zie ik wel beren op de weg, ben ik heel goed in ;).
Wie weet valt het mee...
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 30 juni 2021 @ 10:18:08 #159
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_200138413
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 08:56 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik geloof dat de VSO hier 2 euro bovenop het tarief is. En daar krijg je geen toeslag over.

Waarom niet? of is het gewoon meer dan 10 euro per uur :D

Hier is het 0,50 cent duurder, 1 dag in de week zonder toeslag is 30 euro per maand.
Maar het is voor iedereen gewoon betaalbaar met toeslag natuurlijk.

Overigens als iemand het aan mij zou vragen zou ik het persoonlijk wel doen, maar ik ben dan ook gewoon iemand die in haar pyjama open zal doen en het wel best vindt. Maar ik zou zoiets nooit durven vragen aan iemand anders dan mijn ouders :')
pi_200138526
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 10:18 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Waarom niet? of is het gewoon meer dan 10 euro per uur :D

Hier is het 0,50 cent duurder, 1 dag in de week zonder toeslag is 30 euro per maand.
Maar het is voor iedereen gewoon betaalbaar met toeslag natuurlijk.

Overigens als iemand het aan mij zou vragen zou ik het persoonlijk wel doen, maar ik ben dan ook gewoon iemand die in haar pyjama open zal doen en het wel best vindt. Maar ik zou zoiets nooit durven vragen aan iemand anders dan mijn ouders :')
Dat ja.. Over de 10 euro per uur. voor een uurtje max 7:30-8:30..
(uit verhalen van andere ouders, heb zelf gelukkig geen opvang nodig)
  woensdag 30 juni 2021 @ 10:28:38 #161
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200138527
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 10:18 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Waarom niet? of is het gewoon meer dan 10 euro per uur :D

Hier is het 0,50 cent duurder, 1 dag in de week zonder toeslag is 30 euro per maand.
Maar het is voor iedereen gewoon betaalbaar met toeslag natuurlijk.

Overigens als iemand het aan mij zou vragen zou ik het persoonlijk wel doen, maar ik ben dan ook gewoon iemand die in haar pyjama open zal doen en het wel best vindt. Maar ik zou zoiets nooit durven vragen aan iemand anders dan mijn ouders :')
Als het normale tarief al boven de toeslaggrens zit dan betaal je die 2 euro per uur volledig zelf. Dat loopt wel hard op dan met 4 dagen per week.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 30 juni 2021 @ 11:55:21 #162
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_200139586
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 10:28 schreef laziness het volgende:

[..]

Als het normale tarief al boven de toeslaggrens zit dan betaal je die 2 euro per uur volledig zelf. Dat loopt wel hard op dan met 4 dagen per week.
Ja, dat weet ik. Ging er vanuit dat het niet zo duur zou zijn :D ze maken het er iig niet aantrekkelijker op om voor de klas te staan/kinderopvangwerk te doen als je zelf ook kinderen hebt.

Hier is het dus 9 euro voor een uur vso (wat 50 cent duurder is dan het normale tarief) dus dat valt gelukkig wel mee.
pi_200140288
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 15:01 schreef Deepfreeze het volgende:
Krijg me net een appje van oudste.. Of hij naar Walibi mag.. Uh, een kudde 13/14-jarigen.. Hoop dat er een ouder mee kan, anders hebben ze pech :o
Ik zou het zelf prima vinden. Hij is nu 11 en gaat al met z'n vrienden uit in Amsterdam. 's Middags, dat wel, en naar nog iets tamelijk onschuldigs als de bioscoop. Hij is een ramp met telefonisch bereikbaar zijn en hij verliest onderweg geheid iets. Maar ja, hij wordt zo wel zelfstandig en leert problemen op te lossen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200140410
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 12:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zou het zelf prima vinden. Hij is nu 11 en gaat al met z'n vrienden uit in Amsterdam. 's Middags, dat wel, en naar nog iets tamelijk onschuldigs als de bioscoop. Hij is een ramp met telefonisch bereikbaar zijn en hij verliest onderweg geheid iets. Maar ja, hij wordt zo wel zelfstandig en leert problemen op te lossen.
Ze hebben het ook geregeld. Ouders die brengen en halen. En 5 jongens die allemaal redelijk rustig zijn. Verantwoordelijkheid genoeg bij hun samen.

Ik ben die dingen gewoon ook niet gewend. We gingen in mijn jeugd echt weinig weg, had ook geen goede vriendinnen of woonplaats om dat mee te doen. Ze zoeken het maar uit daar :P
  woensdag 30 juni 2021 @ 13:15:12 #165
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200140644
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 15:01 schreef Deepfreeze het volgende:
Oudste heeft nu 2 jaar hetzelfde kluisje. Komend jaar, 3e klas gaan ze naar het grote gebouw ipv in het kleine bijgebouw. Dus dan krijgt hij vast een nieuwe.
Denk dat de 2e klassers hem eind van het jaar inleveren. Die kluisjes kunnen dan naar de nieuwe leerlingen..

Krijg me net een appje van oudste.. Of hij naar Walibi mag.. Uh, een kudde 13/14-jarigen.. Hoop dat er een ouder mee kan, anders hebben ze pech :o
Dat zou ik ook wel doen hoor. :Y Ik ging zelf ook op tienertoer in de brugklas. Ok, iets andere tijd, maar van het OV had ik ook totaal geen kaas gegeten.

Ah, spuit 11 zie ik. :D

Je moet vooral doen wat jij idd zelf goed vind voelen. :Y Fijn dat ze nu met auto's kunnen gaan.
***
  Moderator woensdag 30 juni 2021 @ 13:19:05 #166
5428 crew  miss_sly
pi_200140707
Dochter maakte afgelopen zondag voor het eerst zelfstandig een (heel kort) ritje met de trein. Vriendinnetje was met de trein naar ons gekomen en ging met de trein weer terug. Of dochter haar weg mocht brengen en weer alleen met de trein terugkomen. Tuurlijk. Ze had het wel een beetje spannend gevonden, maar ook leuk en heel stoer dat het was gelukt.

In de vakantie gaat ze ook een dagje met een van haar vriendinnen naar Duinrell. Wij brengen en halen ze dan wel, omdat het reizen nog zo onhandig is voor zo'n pretpark, maar verder doen ze het samen.

@BE ik moest ook aan de tienertoer denken, dat deed ik ook in de brugklas. Ik zou dat best een leuk idee vinden voor ze. Eens kijken of dat nog bestaat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200140827
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 13:19 schreef miss_sly het volgende:
@:BE ik moest ook aan de tienertoer denken, dat deed ik ook in de brugklas. Ik zou dat best een leuk idee vinden voor ze. Eens kijken of dat nog bestaat.
In principe wel (nu onder de naam Jongerentoer, dag mooie alliteratie ;( ), maar vanwege corona is de actie tijdelijk stopgezet om de trein alleen voor noodzakelijke reizen te behouden.
pi_200140833
Ik was altijd jaloers op mijn zussen die op tienertoer gingen. Reikhalzend uitgekeken naar mijn eigen tienertijd, vooral om die reden :D. Maar toen ik eenmaal die leeftijd had, was het afgeschaft. Geen idee of er inmiddels wel weer iets vergelijkbaars bestaat.

De klassenindeling voor de bovenbouw is ein-de-lijk rond. De rest van de school is al 2 weken bekend, maar bij de bovenbouw is plotseling een juf vertrokken, waardoor de formatie op losse schroeven kwam te staan. Maar het is nu toch gelukt! *O* De oudste komt helaas niet meer samen met zijn beste vriend in de klas. Ik was bang dat hij daar heel verdrietig om zou zijn, maar het viel mee. Wel een beetje teleurgesteld, maar er blijven genoeg kinderen over waar hij het ook goed mee kan vinden.

[ Bericht 45% gewijzigd door Phaidra op 30-06-2021 14:23:38 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 30 juni 2021 @ 16:30:03 #169
100412 mefke79
komt goed!
pi_200143832
Hier is geen onderscheid tussen bso of vso, het is even duur, snap ook niet waarom vso duurder zou moeten zijn, maar goed ondanks dat ik zelf in de opvang gewerkt heb, snap ik wel meer niet aan overwegingen.

Zoon gaat als enige van zijn school naar het vmbo op de nieuwe school en ik heb er volgens mij meer moeite mee dan hij. Terwijl hij daarin ook geen held is ofzo, maar hij wil gewoon zo graag naar die school en dan tweetalig doen dat hij daarvoor alles aan de kant zet ofzo.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  woensdag 30 juni 2021 @ 16:35:55 #170
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_200143919
Hier is ook de nieuwe indeling bekend. Jongste gaat naar groep 3 met alle oudste kleuters uit zijn klas (er worden steeds 2 klassen samengevoegd). Ik hoor van oudste dat de juf die in groep 3 komt ook leuk is. Oudste blijft met zijn klas bij elkaar (1 jongetje blijft helaas zitten), en krijgt twee juffen die zijn goedgekeurd door hem. Wel jammer dat hij geen meester krijgt, die staat dus op de andere groep 5, jammer -O-
pi_200144912
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 16:35 schreef mousemicky het volgende:
Hier is ook de nieuwe indeling bekend. Jongste gaat naar groep 3 met alle oudste kleuters uit zijn klas (er worden steeds 2 klassen samengevoegd). Ik hoor van oudste dat de juf die in groep 3 komt ook leuk is. Oudste blijft met zijn klas bij elkaar (1 jongetje blijft helaas zitten), en krijgt twee juffen die zijn goedgekeurd door hem. Wel jammer dat hij geen meester krijgt, die staat dus op de andere groep 5, jammer -O-
Bij ons is alles omgegooid, omdat er een extra middenbouwklas (3-4-5) en een extra bovenbouwklas (6-7-8) bij komen. Er is 1 bovenbouwklas met een meester, ik had voor I. gehoopt dat hij daar zou komen, gewoon voor de ervaring, maar helaas. De juffen die hij krijgt ken ik ook niet zo goed, dus we gaan het zien.

De jongste komt in ieder geval bij 1 van de juffen die I. ook gehad heeft. Ze zei zelf al: ik mag door voor de tweede ronde :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 30 juni 2021 @ 17:45:36 #172
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200145235
Hier gaat de meester mee naar groep 7 waar kind erg bij mee is.

Wel is het schoolgebouw dat pas 3 jaar oud is alweer te klein en gaat zoonlief terug naar de noodlokalen waar hij al 3 jaar zat -O- Niet echt blij mee maar wat doe je er aan.

Ik ben me ook maar eens in gaan lezen in hoe de procedure voor inschrijven op de middelbare school werkt. En dat is lachen want de enige regio werkt met een hele strikte procedure met lange voorkeurslijsten en de andere is inschrijven bij je school van keuze en dat is het.

Ik kom zelf niet uit de regio hier en ken alle scholen dus niet en dat vind ik onhandiger dan gedacht, dat ik echt nul benul heb om ook maar ergens met een schifting te beginnen want er zijn nogal veel mogelijkheden hier in de stad. Iemand tips waar te beginnen?
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 30 juni 2021 @ 17:58:07 #173
100412 mefke79
komt goed!
pi_200145336
Nou ken ik jullie regio ook niet maar voor mij was waar wij nu wonen ook totaal onbekend want ik kom hier niet vandaan. En aangezien we in de vriendengroep de oudste kinderen hebben...
Ik ben gaan rondvragen bij andere ouders, ik ben gaan lezen, ik heb op mijn eigen mbo rondgevraagd en toen zijn we een lijst gaan maken. Vervolgens zijn we in groep zeven al bij alle mogelijke scholen gaan kijken. En toen maakte oudste het ons makkelijk want dit was de enige school waar hij tto kon doen. Maar hij was meteen gek op het gebouw en de sfeer en ik herkende dat, dus het was uiteindelijk makkelijk. Maar wij hebben dus een school of 5 gezien.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Moderator woensdag 30 juni 2021 @ 18:04:32 #174
5428 crew  miss_sly
pi_200145398
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 17:45 schreef laziness het volgende:
Hier gaat de meester mee naar groep 7 waar kind erg bij mee is.

Wel is het schoolgebouw dat pas 3 jaar oud is alweer te klein en gaat zoonlief terug naar de noodlokalen waar hij al 3 jaar zat -O- Niet echt blij mee maar wat doe je er aan.

Ik ben me ook maar eens in gaan lezen in hoe de procedure voor inschrijven op de middelbare school werkt. En dat is lachen want de enige regio werkt met een hele strikte procedure met lange voorkeurslijsten en de andere is inschrijven bij je school van keuze en dat is het.

Ik kom zelf niet uit de regio hier en ken alle scholen dus niet en dat vind ik onhandiger dan gedacht, dat ik echt nul benul heb om ook maar ergens met een schifting te beginnen want er zijn nogal veel mogelijkheden hier in de stad. Iemand tips waar te beginnen?
Wij zijn in groep 7 al naar een heleboel open dagen geweest. Nou kwam dat bij ons dubbel goed uit, aangezien het jaar erop door corona alleen online-open dagen waren, maar behalve dat is het gewoon fijn om al heel veel scholen even bezocht te hebben. Het kost wel veel tijd, ik denk dat we er een stuk of 8-9 hebben bezocht. Sommige hadden het op dezelfde dag, dus dan ga je snel van de ene naar de andere. Het fijne vond ik dat voor S al heel snel duidelijk was welke sowieso af vielen. Dus we hielden uiteindelijk iets van 3-4 scholen over waar we dan in groep 8 graag uitgebreid de open dag wilden doen, en ook inschrijven voor open middag om eens mee te doen en ouderinformatieavonden.

Wij komen hier ook niet uit de regio en we kenden hier ook nog amper iemand, aangezien we in coronatijd hier zijn komen wonen. Op bovenstaande manier kregen we toch een aardig beeld. Bovendien kwamen we op de open dagen ook klasgenootjes en hun ouders tegen, waar we dan even een gesprekje mee hadden en hun overwegingen hoorden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200145623
Bij A was het niet zo moeilijk. Die kon scholen kijken en het was snel duidelijk naar welke school ze wilde. Omdat ze op een zelfde type basisschool zat kreeg ze voorrang op de middelbare. Geen gedoe met meet scholen opgeven, gewoon 1e keus.

Bij T was het moeilijker. Vorig jaar geen scholen bezocht want andere afspraken. Dit jaar kon het alleen digitaal. Omdat ze graag TTO wilde hebben we ons daar op gefocust. Ze heeft proeflessen gedaan, dat vond ze leuk, maar de school zelf was alles behalve leuk.
Dalton onderwijs wilde ze niet meer, dus die middelbare viel ook af. Er was nog een andere school in Den Haag, maar over die school had ik gehoord dat ze erg elitair waren. Niks voor T.
Toen bleef er nog 1 TTO school over in Delft, maar daar kon TTO alleen op VWO niveau. Ze heeft wel VWO advies, maar stel het lukt toch niet, dan valt ook TTO weg en dan is dat ook weer een deceptie.
Nu gaat ze naar mijn oude middelbare school. Ze gaat Technasium doen, mocht het op VWO niveau niet lukken, kan het ook op Havo niveau.

Voordeel is dat je dus in Delft meteen aangenomen bent als je voor een bepaalde datum in schrijft. Geen gedoe met tig scholen opgeven.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 30 juni 2021 @ 18:40:19 #176
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200145758
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 17:45 schreef laziness het volgende:
Hier gaat de meester mee naar groep 7 waar kind erg bij mee is.

Wel is het schoolgebouw dat pas 3 jaar oud is alweer te klein en gaat zoonlief terug naar de noodlokalen waar hij al 3 jaar zat -O- Niet echt blij mee maar wat doe je er aan.

Ik ben me ook maar eens in gaan lezen in hoe de procedure voor inschrijven op de middelbare school werkt. En dat is lachen want de enige regio werkt met een hele strikte procedure met lange voorkeurslijsten en de andere is inschrijven bij je school van keuze en dat is het.

Ik kom zelf niet uit de regio hier en ken alle scholen dus niet en dat vind ik onhandiger dan gedacht, dat ik echt nul benul heb om ook maar ergens met een schifting te beginnen want er zijn nogal veel mogelijkheden hier in de stad. Iemand tips waar te beginnen?
Ik zou om te beginnen kijken of je informatie kan vinden over de manier van lesgeven/leren. Voor ons was een school met 'domeinen' eigenlijk niet echt een optie, want daar wordt (voor ons gevoel) meer zelfstandigheid van de leerlingen gevergd dan de mijne aan kon. ;) Dat is misschien een goed uitgangspunt? Of idd dingen als tweetalig, technasium, de kans om binnen 1 school evt. van niveau te wisselen (hoewel ik vermoed dat dat voor de jouwe niet echt aan de orde zal zijn.)

Toen bleven er nog 2 of 3 over waarvan ik over 2 niet echt een mening of voorkeur had en eentje wilde ik liever niet (maar dat is meer het oude imago van mijn eigen middelbare schooltijd). S zelf had een hele duidelijke voorkeur voor de school en dat is hem ook geworden.
***
pi_200145834
Wij kregen begin groep 8 een magazine met alle scholen uit de stad. Daar zijn we in gaan strepen. Er waren 13 scholen op zijn niveau, maar uiteindelijk bleven er 3 over na het lezen van de schoolwebsites, dat magazine, verhalen van ouders met oudere broers/zussen.

Van die 3 hebben we bij 1 een open dag bezocht. Daar wilde hij naar 15 minuten weg omdat het niet goed voelde. Bij de andere 2 heeft hij proefdagen gedaan. Daar bleef er een duidelijk over.

Voor de jongste zijn er geen 13 scholen om uit te kiezen, maar denk dat er ook 3 overblijven, dus die verkennen we tzt. Hier hoeft dat pas in najaar groep 8. De keuze geef je dan voor maart door via de basisschool.
  woensdag 30 juni 2021 @ 19:12:15 #178
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200146136
Ik hoop inderdaad dat open dagen weer mogelijk gaan zijn. Dat is toch wel beter sfeer proeven. Wegens de vele opties wil ik zeker in groep 7 al gaan rond kijken met hem.

Kind is gewend zeer zelfstandig te werken dus er zijn veel opties mogelijk denk ik. Hij zou op veel vormen gedijen.

Afgelopen jaar zaten er 8 kinderen in groep 8. En de uitstroom daarvan was een ander niveau dan daar waar O naar kijkt. Er zijn nog niet zoveel grote kinderen in de wijk :+ Dus rondvragen levert niet zoveel op helaas. Alles om ons heen zijn jonge gezinnen incl vrienden.

En dat van het imago BE is precies wat ik een beetje mis hier ;) maar Vicky heeft me al wat ingefluisterd inmiddels :*

Dank voor de tips. We gaan maar eens veel websites doorspitten en gewoon veel bezoeken.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 30 juni 2021 @ 19:34:52 #179
100412 mefke79
komt goed!
pi_200146451
Waar ik zelf zo aan moest wennen was de luxe van een enorme keuze. In mijn tijd, in een ander deel van Brabant en komend uit een klein dorpje, was er niet zoveel keuze. En dan viel Gelderland al gauw af omdat je dan met een andere vakantieplanning zat, terwijl het letterlijk 6 kilometer verderop was. Als ik reken met de fietsafstand die ik vroeger had, dan kunnen ze zelfs uitwijken naar Eindhoven bij ons. Die fietsafstand heb ik dus snel geschrapt als optie, eerst maar eens dichtbij kijken en als dat niet zou bevallen kon verder weg altijd nog. Voor jongst wordt het straks vast lastiger, maar gelukkig hebben we nog even (die doet een jaartje extra waarschijnlijk).
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  Licht Ontvlambaar donderdag 1 juli 2021 @ 08:22:22 #180
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_200151831
Grappig, ik vond juist dat er vroeger veel meer keuze was dan toen dochter naar de middelbare school ging. Er was naast de vrije school één andere optie in Maastricht. En laat die nou net dat jaar in het nieuws komen vanwege iets met examens…

Nou ja, voor dochter is alles gelukkig op z’n pootjes terechtgekomen :s)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 1 juli 2021 @ 08:44:55 #181
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200152018
Waar ik woonde was er in een straal van 10km een keuze uit 5 scholen die vwo aanboden.

Haaglanden heeft er voor het vwo 24 en Delft ook nog 3.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_200152162
Edit; dit is niet de SC :+
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_200152770
24 scholen, dat is echt onmogelijk kiezen als je niet bekend bent in de regio :o.

Bij ons zijn er 4 middelbare scholen die in aanmerking komen. Iets verder weg is nog een categoraal atheneum (Latijn wordt wel aangeboden, maar Grieks niet, vandaar geen gymnasium), maar dat is echt ver fietsen en zou ik niet zo snel voor kiezen, tenzij hij het zelf Echt Graag Wil. Als de oudste op hoog niveau blijft turnen is er een topsportklas bij de school die naast de turnhal zit. Dan is de keuze denk ik al heel snel gemaakt.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 1 juli 2021 @ 10:09:01 #184
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_200152941
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 17:45 schreef laziness het volgende:
Hier gaat de meester mee naar groep 7 waar kind erg bij mee is.

Wel is het schoolgebouw dat pas 3 jaar oud is alweer te klein en gaat zoonlief terug naar de noodlokalen waar hij al 3 jaar zat -O- Niet echt blij mee maar wat doe je er aan.

Ik ben me ook maar eens in gaan lezen in hoe de procedure voor inschrijven op de middelbare school werkt. En dat is lachen want de enige regio werkt met een hele strikte procedure met lange voorkeurslijsten en de andere is inschrijven bij je school van keuze en dat is het.

Ik kom zelf niet uit de regio hier en ken alle scholen dus niet en dat vind ik onhandiger dan gedacht, dat ik echt nul benul heb om ook maar ergens met een schifting te beginnen want er zijn nogal veel mogelijkheden hier in de stad. Iemand tips waar te beginnen?
Ik werk in jouw regio en weet wel wat van scholen. Mijn DM is open.
Kwak
  donderdag 1 juli 2021 @ 10:10:19 #185
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_200152953
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:53 schreef Phaidra het volgende:
24 scholen, dat is echt onmogelijk kiezen als je niet bekend bent in de regio :o.

Bij ons zijn er 4 middelbare scholen die in aanmerking komen. Iets verder weg is nog een categoraal atheneum (Latijn wordt wel aangeboden, maar Grieks niet, vandaar geen gymnasium), maar dat is echt ver fietsen en zou ik niet zo snel voor kiezen, tenzij hij het zelf Echt Graag Wil. Als de oudste op hoog niveau blijft turnen is er een topsportklas bij de school die naast de turnhal zit. Dan is de keuze denk ik al heel snel gemaakt.
Dat is wél een hele leuke school overigens! (Oude school van een leuke collega en ken een oud-leerling)
Kwak
pi_200153466
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 10:10 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat is wél een hele leuke school overigens! (Oude school van een leuke collega en ken een oud-leerling)
Ik hoor er wel goede verhalen over inderdaad. Als ze vwo-advies krijgen kunnen we altijd gaan kijken. De oudste is denk ik wel gevoelig voor een mooi gebouw :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_200154117
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 08:40 schreef Nijna het volgende:

Positieve noot: ze is vaak ontzettend gespannen voordat ze dit soort dingen gaat doen en we hebben bach bloesem rescue druppels gehaald en ze was vanmorgen heel in de verte een beetje zenuwachtig...
Hoe het werkt boeit me niet, maar als het de spanning wat weghaalt is die horde in elk geval minder hoog O+
Nog meer positieve noot: ze ging zo relaxed naar die kennismaking 's middags... dat ik van de ene verbazing in de andere viel.
Samenvatting: het was leuk, ze hebben al een groepsapp met de meiden uit de klas gemaakt en afgesproken om in de vakantie alvast nader te gaan kennismaken *) .
Ik bracht zeg maar een groep 8-er naar de kennismaking en ik kreeg een brugklasser terug :s)
Als dit de voorbode is van het komende schooljaar dan ga ik in elk geval nu lichter de vakantie in dan ik gisterochtend dacht :Y .

Enige minpuntje is dat de mond wel steeds groter wordt, maar dat zal ook wel bij de leeftijd horen... ze moet het nog een beetje finetunen :') .

Voor wat betreft de schoolkeuze. Met de oudste zijn we in groep 7 al gaan kijken en hielden we toen nog 2 scholen over met voorkeur voor 1 van beide en die is het geworden.
De jongste zouden we ook in groep 7 mee gaan kijken, maar dat viel toen een beetje in de soep en het afgelopen jaar kon er veel alleen maar online. Dus ze heeft eigenlijk alleen de school van de oudste van binnen gezien en verder niet.
Maar daar is de keuze ook op gevallen en dat is wat ons betreft goed.
We hebben hier ook maar 4 opties, waarvan er 1 afviel vanwege dat ze alleen vmbo aanbieden en ze havo advies had. Maakt de keuze wel makkelijker...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_200154131
Wauw Nijna, wat zal er een last van je schouder zijn gevallen! O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_200154142
Zeg dat wel Phaidra!
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:49:05 #190
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_200154617
www.scholenopdekaart.nl kan ook nog een handig uitgangspunt zijn. :)

Wij zijn redelijk dicht bij huis begonnen met kijken en het cirkeltje uitgebreid.
TTO werd me echt te duur op de school in de buurt die het aanbood, scholen die qua sfeer of populatie niet aansloten, een school met echt heel slechte scores op HAVO (door de inspectie als 'zeer zwak' bestempeld).. Zo zijn we gaan strepen en bijschrijven op het lijstje. Dat in combinatie met open dagen en schoolbezoeken met groep 8..

Uiteindelijk zijn ze alledrie op dezelfde school terechtgekomen :)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_200158048
Kim is geslaagd voor het swb (start, werk en blijf veilig) examen. Voor Nederlands en rekenen (ivio examen) moeten we nog 5 weken wachten op de uitslag.
Wat ze wel speciaal vond is dat de examens op het podium van het theater werden gemaakt. Omdat er op school niet genoeg ruimte is om de 1,5 meter afstand te houden.
Vandaag is ze met de klas naar Wildlands toe. Ze hadden een prijs gewonnen een tijd geleden. Welke klas de meeste stappen hadden gezet kon het winnen. Kim heeft er heel fanatiek aan mee gedaan.
Volgend schooljaar zit ze in de 4e, richting zorg en welzijn en gaat ze stage lopen.

Tyler blijft nog minimaal een half jaar op de zorgboerderij. In januari wordt er bekeken of hij deels terug naar school kan gaan. Er zal dan sowieso afgebouwd worden bij de zorgboerderij en opgebouwd bij school. Hij zit nu sinds oktober 4 dagen in de week op de zorgboerderij.
  donderdag 1 juli 2021 @ 22:56:48 #192
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_200162606
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:17 schreef _Ingrid_ het volgende:
Kim is geslaagd voor het swb (start, werk en blijf veilig) examen. Voor Nederlands en rekenen (ivio examen) moeten we nog 5 weken wachten op de uitslag.
Wat ze wel speciaal vond is dat de examens op het podium van het theater werden gemaakt. Omdat er op school niet genoeg ruimte is om de 1,5 meter afstand te houden.
Vandaag is ze met de klas naar Wildlands toe. Ze hadden een prijs gewonnen een tijd geleden. Welke klas de meeste stappen hadden gezet kon het winnen. Kim heeft er heel fanatiek aan mee gedaan.
Volgend schooljaar zit ze in de 4e, richting zorg en welzijn en gaat ze stage lopen.

Tyler blijft nog minimaal een half jaar op de zorgboerderij. In januari wordt er bekeken of hij deels terug naar school kan gaan. Er zal dan sowieso afgebouwd worden bij de zorgboerderij en opgebouwd bij school. Hij zit nu sinds oktober 4 dagen in de week op de zorgboerderij.
Goed gedaan van Kim! Gefeliciteerd. Jammer dat ze nog zo lang op de andere uitslagen moet wachten. En klinkt als een goed en duidelijk traject voor Tyler, Ingrid.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_200164458
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 22:56 schreef livelink het volgende:

[..]

Goed gedaan van Kim! Gefeliciteerd. Jammer dat ze nog zo lang op de andere uitslagen moet wachten. En klinkt als een goed en duidelijk traject voor Tyler, Ingrid.
Tnx! Ja vinden wij ook voor Tyler lijkt dit nu het beste. Het gaat goed op de zorgboerderij. Hij heeft nu ook tic therapie en pmt, dus 2x per week naar GGZ.
pi_200181024
Ik ben wel benieuwd wat jullie voor kleinigheidje hebben voor de juf/meester ter afsluiting van het schooljaar :)

Ik zag gister op Facebook reclame voor zakjes confetti en daar zitten ook gelijk bloemzaadjes in verwerkt. Nog een leuk kaartje erbij en klaar voor de juf en haar stagiaire. Vorig schooljaar had ik een klein pakketje gemaakt met een tijdschrift, da's dus iets wat ik niet meer doe. Er waren meer moeders met dat idee, inclusief met hetzelfde tijdschrift :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 03-07-2021 08:33:07 ]
pi_200181060
Ik heb een klein kaarsje gekocht en daar knutselen we iets bij. Het gaat wmb vooral om het gebaar.
pi_200181410
Ik heb een kaart en een kristalhanger gekocht voor de juffen.
pi_200181518
Voorbijgaande jaren verschillende dingen gedaan.
Theedoosje van hout en dat laten versieren en vullen door de kinderen, theeglas waar we zelf de naam of tekstje op hebben gegraveerd met paar theezakjes en chocolade.
Ook wel eens een klein plantje gegeven in een zelfversierd potje en wel eens zelf een kaart gemaakt met bloemzaadjes erin (zelf papier scheppen, was ook leuk om te doen)

Ik kreeg zelf als peuterjuf een keer een pyjama (zo'n bigshirt) met een kaartje dat ik maar lekker moest uitrusten in de vakantie (is al heel wat jaren geleden) maar dat staat me nog steeds bij ;).
En tekening, kaartje enzo vond ik ook altijd leuk, het gaat om het idee uiteindelijk
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_200181696
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 09:53 schreef Phaidra het volgende:
24 scholen, dat is echt onmogelijk kiezen als je niet bekend bent in de regio :o.
Dat valt wel mee als je systematisch te werk gaat. Wij hadden een eerste selectie van 46 (!) scholen en zijn een spreadsheet gaan maken met daarin eerst de volgende variabelen:

- reistijd met de fiets en het openbaar vervoer
- kwaliteit volgens de Onderwijsinspectie
- onderwijsresultaten
- tevredenheid van ouders en leerlingen
- link naar de schoolgids
- opmerkingen

Deze informatie zijn we aan gaan vullen en we hebben een lijst met open dagen gemaakt. Rondom elke open dag verdiepten we ons in één school, lazen we de schoolgids, bezochten we het gebouw en/of bekeken we online video's. Ivan maakte zijn eigen lijst: na elke open dag schreef hij kort zijn indruk op, gaf hij de school een cijfer en plaatste hij de school in een ranglijst.

Dit werkte bijzonder goed. Tussentijds hebben we ouders in onze omgeving om informatie gevraagd, maar ik merkte dat veel ouders niet goed geïnformeerd zijn en kinderen elkaar regelmatig spookverhalen vertellen. Je kunt daar dus niet blind op afgaan, maar vanzelfsprekend helpt zulke informatie wel.

Bronnen die je goed kunt gebruiken:
- Onderwijsinspectie - toezichtresultaten
- Scholen op de kaart
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200181727
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 08:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat jullie voor kleinigheidje hebben voor de juf/meester ter afsluiting van het schooljaar :)
Eh, geen? Is dat een ding?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_200181747
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:01 schreef Nijna het volgende:

[..]

Nog meer positieve noot: ze ging zo relaxed naar die kennismaking 's middags... dat ik van de ene verbazing in de andere viel.
Samenvatting: het was leuk, ze hebben al een groepsapp met de meiden uit de klas gemaakt en afgesproken om in de vakantie alvast nader te gaan kennismaken *) .
Ik bracht zeg maar een groep 8-er naar de kennismaking en ik kreeg een brugklasser terug :s)
Als dit de voorbode is van het komende schooljaar dan ga ik in elk geval nu lichter de vakantie in dan ik gisterochtend dacht :Y .
Wat fijn om te horen! Ik vind het zo wonderlijk hoe relaxed kinderen kunnen zijn. Ik herinner me dat ik het erg spannend vond allemaal. Ivan ging er fluitend naartoe en hij is echt niet onder alles even relaxed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')