Wauw... zoveel onzin in één post...
quote:
Prima, hier ben ik!
quote:
Die neemt nestjes jonge kittens op, om ze te voeden en ze klaar te maken om weer aan een nieuwe baasje te helpen.
Maar Catastrophe helpt deze kittens ook aan voedsel ( iets dat ze mij ontraadt.
Waar zei ik dat?
Ik weet dat ik wel reageerde op een post van je in een ander topic. Waarin je een user die vrij impulsief overkwam, en inmiddels al besloten had dat een huisdier toch niet paste, leek te adviseren om na te gaan hoeveel zorg hij kon geven.... en dat een kat alleen een kattenluik nodig had en dan was het een prima idee.
F&F / Ik wil een huisdier in huis nemen. quote:
Ja ik moet misschien de kitten die graatmager bij mij aan kwam lopen... terwijl ze zelf hele nestjes verzorgt, zonder vragen te stellen waarom. Zij neemt volledige nestjes op, zonder vragen te stellen over hun herkomst.
Je hebt me door... ik struin straten en tuinen af en pluk overal kittens vandaan, soms sluip ik zelfs huizen binnen en haal ze daar uit hun nestjes

Of wacht... zat het anders?
Ja, natuurlijk
De kittens die bij mij in huis komen, zijn kittens van poezen die rondliepen en geen huis lijken te hebben.Of van mensen die aangeven er niet meer voor te kunnen zorgen en het beter is dat ze herplaatst worden (denk aan tientallen bange katten in ene vervuild huis, zieke kittens, poezen die nestje na nestje krijgen).
Die worden gevangen en opgevangen door de Dierenbescherming (ken je die TS? Dat zijn mensen die er verstand van hebben), gecontroleerd op een chip, geplaatst op hun website voor gevonden katten en ook als ze bij mij zijn blijven ze vaak nog op die website zodat eventuele baasjes zich kunnen melden. Wettelijk gezien valt een dier twee weken na vangst toe aan het asiel en is het vrij plaatsbaar. En in de tussentijd (en daarna) dan komen ze bij mij. Waar moederpoes een warm plekje heeft om te rusten, waar altijd eten is, waar haar kittens medicijnen krijgen als dat nodig is. En waar kittens en soms ook moederpoezen aan mensen kunnen wennen.
Is een poes té bang, dan wordt ze na sterilisatie uitgezet op een veilige plek. Waar ze alleen voor zichzelf hoeft te zorgen maar geen nestjes meer hoeft groot te brengen. Omdat voor die poes een leven in de buitenlucht wel iets meer gevaar, maar veel minder stress meebrengt dan een leven binnenshuis.
Het grote verschil van de handelingswijze van de Dierenbescherming met hoe jij het doet is: dat poes gevangen wordt, die een controle en (al dan niet tijdelijke) opvang krijgt en er veel nauwkeuriger naar een eventuele baas gezocht kan worden.
quote:
Normaal gesproken zou ik dit toejuichen, maar zij voedt ook kittens op. Waarom laat zij haar nestjes niet los, zodat andere mensen zich niet om die kittens bekommeren? Hey de kittens die ik opvang, vang ik ook daadwerkelijk op, terwijl zij die kitten afstaat. Ja die kittens zullen verward zijn... het ene moment denken ze dat Catastrophe hun "subtiture is voor de moederkat"... en het volgende moment raken ze hun nieuwe moeder kwijt en worden verdeeld over vele mensen die zij niet kennen.
Het zijn katten, geen mensen... de katten die bij jou binnen zijn gelopen hebben zich aan je gehecht. dan lijkt het me niet onredelijk te veronderstellen dat de katten die ik opvang dat ook kunnen bij andere mensen.
Ik zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen dit vrijwilligerswerk niet te doen. Of de Dierenbescherming zou ervoor kunnen kiezen die nestjes te laten creperen op straat. Of pasgeboren kittens zonder moeder bij binnenkomst te euthanaseren (zo ging dat in het verleden....) Want een dode kat en dode kittens is beter dan een kat en kittens die een warm mandje vinden?
Of ik zou ze allemaal kunnen houden. 100 katten zou ik dan inmiddels hebben, dát is pas een gezonde situatie!
(ja, ik ben sarcastisch...)
quote:
Wat doe ik dan fout? Als mijn aanlopers na (alle checks niet gezocht worden)... dan worden ze deel van mijn katten familie. Dan hoeven ze niet aan aan nieuwe situaties te wennen.
Katten/ poezen die mij komen aangelopen worden ook gecheckt, maar als zij buiten het systeem vallen dan komen ze niet bij een asiel of dierenambulance terecht.. nee, bezorg ik ze een goed thuis.
Dat is meer dan de dierenambulance of types als die fakers voor mij veronderstelden kunnen doen.
Wat je fout doet: je laat de kat nu buiten in de kou zitten. Omdat je haar geen stress wil bezorgen en dus geen enkele actie doet om haar actief te vangen. Dus elke dag kan ze zwanger worden, ziek(er) worden, overreden worden, andere nare zaken.
Ja, dat vangen is eventje niet leuk voor de kat, maar dan is er wel duidelijkheid. Kan ze gesteriliseerd worden, op de site van de Dierenbescherming gezet worden. En als er geen baas is, ze blijkt heel bang en ze mag in jouw tuin blijven, prima.
Je hoeft haar niet met blote handen te vangen. Ze weet al dat ze eten bij je krijgt. Regel een vangkooi en poesje loopt er waarschijnlijk zo in.
quote:
Een of twee weken werd mij door Catastophe verweten dat ik een kitten binnen liet
Waar deed ik dat?
quote:
Geloof je het niet, volg haar maar... zij geeft ook kittens eten,/ maar ze zoekt altijd nieuwe baasjes.
Omdat ik de katten niet blij zou maken met meer dan 100 huisgenoten.
quote:
Ik zoek alleen nieuwe baasjes voor de kittens die de katers/ poezen/ kittens die ik vertrouw en ik weet dat ik ze ergens kan onderbrengen... en wanneer niet, dat ik aan mijn eigen catpack kan toe vertrouwen.
Nee ik kan niet elke poes of kater opnemen... maar als ze goed in mij catpack passen dan eet ik liever een keer minder per dag, dan zo'n kat over te laten aan het asiel!
Precies! En ik kan dus geen 100 katten een huis bieden.
En wat voor beeld heb jij van het asiel? In mijn ervaring worden katten daar goed verzorgd, krijgen ze aandacht. En wordt er geïnvesteerd in het vinden van een nieuw huis, want het is uiteraard een tussenstop. Hun netwerk is breder dan het jouwe, dus dat gaat daar een stuk sneller gebeuren. Dan is er niemand die een maaltijd minder hoeft te eten.
[ Bericht 1% gewijzigd door Cat-astrophe op 30-06-2021 10:13:50 ]