Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)mondkapjes~ac07c211/quote:‘Filantroop Sywert van Lienden verdiende aan pandemie met nooit gebruikte mondkapjes’
Begin vorig jaar kwam politiek commentator, activist en lobbyist, Sywert van Lienden in actie om het zorgpersoneel aan beschermingsmiddelen te helpen. Hij stelde miljoenen Chinese mondkapjes veilig voor de Nederlandse zorg. Belangeloos, naar eigen zeggen. Geheim bleef dat hij via een eigen bedrijf toch verdiende aan de pandemie, en dat het RIVM zijn mondkapjes kwalificeerde als ‘een onacceptabel gezondheidsrisico’.
Van Lienden richtte de non-profitorganisatie Stichting Hulptroepen Alliantie op om ervoor te zorgen dat Nederland snel miljoenen mondkapjes zou krijgen. Het ministerie van VWS bestelt via hen uiteindelijk 40 miljoen mondkapjes, meldt de Volkskrant.
Maar uit tientallen interne documenten, contracten, mails en rapporten in het bezit van de krant wordt duidelijk dat Van Lienden en zijn compagnons de grote miljoenendeals via hun eigen bv’s lieten lopen en er zo aan verdiend hebben.
Afgekeurd
Ook zouden de maskers zijn afgekeurd door het RIVM omdat ze grafeen (nanomateriaal van koolstof) bevatten en volgens een inspecteur een ‘onacceptabel gezondheidsrisico’ vormen. Uiteindelijk gaat VWS toch akkoord met de aanschaf.
,,Grafeen is meegenomen in de testen en in de certificering van een geaccrediteerd testbureau”, aldus de conclusie in een intern memo. ,,Daarmee voldoet het masker aan de gestelde kwaliteitseisen en normen en wordt het op basis van de VWS-richtlijn vrijgegeven.”
'Niet ongevaarlijk’
Een RIVM-woordvoerder zegt dat het instituut ‘geen voorstander’ is van kapjes waarin nanozilver, koperoxide of grafeen zit zolang niet onderbouwd en uitgezocht is wat de toegevoegde waarde ervan is, terwijl er mogelijk wel risico’s zijn. Grafeen is volgens het RIVM ‘niet per definitie ongevaarlijk’.
Het ministerie van VWS laat aan de krant weten dat geen van de 40 miljoen door Van Lienden geleverde mondkapjes naar de zorg is gegaan. Ze liggen nog op voorraad, omdat er te veel is ingekocht. De 100,8 miljoen euro voor de 40 miljoen mondkapjes is wel overgemaakt.
Volgens Van Lienden is er niets mis met zijn mondkapjes. ,,We hebben het uitgezocht met VWS en testbureaus. De grafeen in onze maskers zijn geen nanotubes maar flakes die zijn vastgebonden in plastic. Het kan niet loskomen en er zit zo weinig in dat het niet schadelijk is. Het is gewoon een veilig product.’’
Er is geen dilemma. Hij had er gewoon eerlijk over kunnen zijn of op z'n minst met een mea culpa kunnen komen.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 15:40 schreef Pleun2011 het volgende:
Op zich wel een interessant dilemma dit. 9 miljoen is vreselijk veel geld. Het is bij mijn weten ook legaal verkregen. Door alles lekker in je eigen zak te houden vernietig je je eigen imago en word je (voorlopig) door iets minder mensen serieus genomen. Hoeveel zijn je imago en je carrière je waard, als je eigenlijk al zoveel hebt dat je nooit meer hoeft te werken.
Ik bedoel ook het dilemma: het geld of een gedeelte ervan teruggeven of aan een goed doel geven, om je imago en carrière op te poetsen, of lekker alles zelf te houden met een imago dat naar de klote is.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 19:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is geen dilemma. Hij had er gewoon eerlijk over kunnen zijn of op z'n minst met een mea culpa kunnen komen.
quote:Op dinsdag 1 juni 2021 19:44 schreef Pleun2011 het volgende:
Overigens merk ik dat ik veel post over dit onderwerp. Dat komt denk ik ook doordat ik die Sywert hiervoor al een lul vond..hij heeft een kop waar je op wil slaan..iets te bijdehand
Zijn imago is sowieso naar de klote, wat dat betreft is er geen dilemma meer.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 19:42 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik bedoel ook het dilemma: het geld of een gedeelte ervan teruggeven of aan een goed doel geven, om je imago en carrière op te poetsen, of lekker alles zelf te houden met een imago dat naar de klote is.
Nou, vooraf was er voor hem juist geen dilemma want ome Sywert had de intentie en de hoop dat niemand erachter zou komenquote:Op dinsdag 1 juni 2021 19:45 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Zijn imago is sowieso naar de klote, wat dat betreft is er geen dilemma meer.
Was wel een dilemma vooraf geweest: mond dicht en miljoenen houden, maar met mogelijk onherstelbare imagoschade? Of transparantie en nog een maatschappelijke carrière, maar dan geen miljonair meer?
Ik ken jouw life style niet of die van Sywert, maar ik denk dat ik met 9 miljoen best ver zou komen.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 19:47 schreef bleiblei het volgende:
Met 9 miljoen houdt ie het niet uit tot zijn pensioen hoor. Daarentegen is er plek zat in het bedrijfsleven en de politiek voor dat soort gluiperds![]()
. Dus die jongen komt er wel. En waarschijnlijk stukken verder dan ons. Helaas.
Inderdaad, je koopt 5 panden van 500K en gaat er zelf in eentje wonen. Van de huuropbrengsten kun je vervolgens prima leven. Heb je nog 6,5 mio over.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 20:07 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik ken jouw life style niet of die van Sywert, maar ik denk dat ik met 9 miljoen best ver zou komen.
Iemand die een ton per jaar verdient moet daar 90 jaar voor werken. Tenzij je elk halfjaar een nieuwe auto wilt kopen kun je er best aardig van leven, me dunkt.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 19:47 schreef bleiblei het volgende:
Met 9 miljoen houdt ie het niet uit tot zijn pensioen hoor.
Je hebt nog wel inflatie en vermogensbelastingquote:Op dinsdag 1 juni 2021 20:56 schreef omgevallenboom het volgende:
[..]
Iemand die een ton per jaar verdient moet daar 90 jaar voor werken. Tenzij je elk halfjaar een nieuwe auto wilt kopen kun je er best aardig van leven, me dunkt.
Zeker, maar ook met de helft kun je met een beetje slim investeren je hele leven relaxen.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:03 schreef Sebbeszweet het volgende:
[..]
Je hebt nog wel inflatie en vermogensbelasting
Hij is veel te bang dat hij dan zijn 9 miljoen moet inleveren. Het geld kunnen houden is voor hem belangrijker dan het redden van zijn reputatie, eer en geweten.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 19:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is geen dilemma. Hij had er gewoon eerlijk over kunnen zijn of op z'n minst met een mea culpa kunnen komen.
Wat een onzin, hij heeft gewoon recht op dat geld op basis van de overeenkomst toch?quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:11 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Hij is veel te bang dat hij dan zijn 9 miljoen moet inleveren. Het geld kunnen houden is voor hem belangrijker dan het redden van zijn reputatie, eer en geweten.
Beetje flauw allemaal, toen riep iedereen moord en brand dat er zoveel mogelijk mondkapjes gekocht moesten worden en daar was heel moeilijk aan te komen. En maar zeiken dat De Jong en co. niets deden.quote:
Je kan ook actie ondernemen en toch minstens zo kritisch naar de offertes kijken en met welke B.V.'s er wel en niet zaken worden gedaan als de gemiddelde gemeenteambtenaar. Zodat er gewoon scherpe afspraken komen, dat is nagelaten.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:23 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Beetje flauw allemaal, toen riep iedereen moord en brand dat er zoveel mogelijk mondkapjes gekocht moesten worden en daar was heel moeilijk aan te komen. En maar zeiken dat De Jong en co. niets deden.
Dus als hij via contacten aan miljoenen mondkapjes kon komen dan werd dat al heel snel geaccepteerd, ook onder druk van zo ongeveer alle politieke partijen.
Klopt maar veel mensen vinden dat het niet deugt wat hij heeft gedaan. Of het nu juridisch wel of geen misleiding is.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Wat een onzin, hij heeft gewoon recht op dat geld op basis van de overeenkomst toch?
Nee helemaal eens. Ik bedoel juist dat het feit dat hij niet toe wil geven wat hij heeft gedaan niks te maken heeft met het geld an sich, want daar heeft hij recht op, maar dat het een lamme zak is die niet toe durft te geven dat hij misbruik heeft gemaakt van de situatie.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:26 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Klopt maar veel mensen vinden dat het niet deugt wat hij heeft gedaan. Of het nu juridisch wel of geen misleiding is.
En Siewert maar duimen dat de door hem beklaagde mediastorm gaat liggen.
Dat hij de ophef misbruikt om goed te praten dat hij het geld op gaat maken maakt hem er niet populairder op. Alsof hij ooit van plan was zijn kapitaal voor een maatschappelijk doel in te zetten... Wat moeten we ons daar bij voorstellen? Dat hij het geld weggeeft aan een goed doel? Waarschijnlijker is investeren in een project waar hij opnieuw aan kan verdienen!
Toegeven dat hij misbruik van de situatie heeft gemaakt kan wel degelijk gevolgen hebben. Is het niet juridisch, dan is het wel moreel en voor zijn reputatie (of wat daar van over is), zeker nu hij al zo lang volhoudt dat er niets onoorbaars is gebeurd, allerlei smoesjes bedenkt en naar de media blijft wijzen.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:33 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nee helemaal eens. Ik bedoel juist dat het feit dat hij niet toe wil geven wat hij heeft gedaan niks te maken heeft met het geld an sich, want daar heeft hij recht op, maar dat het een lamme zak is die niet toe durft te geven dat hij misbruik heeft gemaakt van de situatie.
Ik kan je vertellen dat in die eerste 2 maanden zo ongeveer alle bedrijven en personen die in die handel zaten voor de 3e optie gingen. Ik moest zelf ook mondkapjes, desinfectie etc. regelen voor ons bedrijf en er werden overal zonder uitzondering schandalige prijzen gevraagd. Ook al omdat ze wisten dat alles toch verkocht zou worden.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:47 schreef Pleun2011 het volgende:
Op zich zou dit een leuke poll zijn.
Wat zou jij doen als je een mondkapjesdeal kon regelen waarmee je kan binnenlopen?
A Ik zou hem sluiten maar ik hoef geen winst. Ik ben filantroop en doe het voor de zorghelden
B Ik sluit de deal maar zorg er stiekem voor dat ik er ook iets aan overhoud.. een miljoentje ofzo..voor de moeite
C Ik sluit de deal en pak gewoon alles wat ik pakken kan. Alles is voor Bassie
Vraag me af of wanneer Sywert eerlijk was geweest mensen anders zouden reageren: fijn knul, goed gedaan, die 20 miljoen gunnen we jou en je maatjesquote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:57 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen dat in die eerste 2 maanden zo ongeveer alle bedrijven en personen die in die handel zaten voor de 3e optie gingen. Ik moest zelf ook mondkapjes, desinfectie etc. regelen voor ons bedrijf en er werden overal zonder uitzondering schandalige prijzen gevraagd. Ook al omdat ze wisten dat alles toch verkocht zou worden.
Als ik het zo lees dan was de deal niet eens zo slecht, kwalitatief voldeden de mondkapjes en niet duurder dan andere aanbieders in die tijd.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:25 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Je kan ook actie ondernemen en toch minstens zo kritisch naar de offertes kijken en met welke B.V.'s er wel en niet zaken worden gedaan als de gemiddelde gemeenteambtenaar. Zodat er gewoon scherpe afspraken komen, dat is nagelaten.
Er is opdracht verleend op basis van een baggerofferte waarin onduidelijk was met wie er zaken werd gedaan. Ik kan dat niet los zien van een stukje lobby, want ik vermoed inmiddels zeer sterk dat andere ondernemers die mondkapjes aanboden zonder de juiste contacten daar niet mee weg waren gekomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |