abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 4 juni 2021 @ 18:46:00 #51
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_199745727
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 12:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mitsubishi, maar je bent een keer in 2022 aan de beurt bij een beunhaas zonder stek.
Bij een goede monteur schat ik 2023-2024 in
Ik wacht al 6 maanden op een monteur voor iets anders, ik heb 30 gebeld en die zitten tot 2022 vol.
Zelf als ik het dubele tarief wil betaal kom ik er niet tussen.
Die ervaring heb ik niet. Een Mitsubishi heavy industries multisplit binnen een half jaar geīnstalleerd door een bedrijf met STEK en een zeer goede reputatie. Hebben ook vakwerk geleverd. Hangt er nu een maand en veel plezier van gehad deze week :)
  vrijdag 4 juni 2021 @ 18:49:53 #52
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_199745781
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 19:05 schreef Gieliovd het volgende:
Ik heb liever voor ¤500 een airco die er na 7 jaar mee stopt, dan een van ¤1500 die het 15 jaar volhoudt.

Nu is een airco van 15 jaar oud antiek, inefficiënt en gewoon achterhaald.
Sommige mensen kopen Opel, anderen een Mercedes. Keuzes, keuzes..
  vrijdag 4 juni 2021 @ 22:13:02 #53
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199748522
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 18:49 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Sommige mensen kopen Opel, anderen een Mercedes. Keuzes, keuzes..
Eerder Miele VS Samsung wasmachines.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 4 juni 2021 @ 22:43:22 #54
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199748933
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:13 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Eerder Miele VS Samsung wasmachines.
Komt op hetzelfde neer toch?
En er is lijkt mij geen rede om de keuze voor Opel danwel Samsung te moeten verdedigen. Iedereen maakt andere keuzes in het leven :) .
pi_199749090
Iemand ervaring met een grondwarmtepomp waarmee je het huis koelt?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199749126
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:54 schreef ludovico het volgende:
Iemand ervaring met een grondwarmtepomp waarmee je het huis koelt?
Niet persoonlijk. Je koeling kost nauwelijks energie maar als je te veel koelt heb je een natte vloer door de condens.
pi_199749181
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Niet persoonlijk. Je koeling kost nauwelijks energie maar als je te veel koelt heb je een natte vloer door de condens.
Ben benieuwd wel hoe het in verhouding staat tot de capaciteit van een airco zegmaar.

Je krijgt met die warmtepomp wel je complete vloer mee natuurlijk / overal waar vloerverwarming is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199749262
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 23:02 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ben benieuwd wel hoe het in verhouding staat tot de capaciteit van een airco zegmaar.

Je krijgt met die warmtepomp wel je complete vloer mee natuurlijk / overal waar vloerverwarming is.
Je koelt gewoon je vloer voor de energie van een waterpompje van iets van 20 watt. Als echter je vloer meer dan een paar graden kouder is dan de lucht dan krijg je condens op die vloer.

Ik zit op een vereniging waar alleen bij activiteiten gestookt word, de op zand gestorte vloer daar is altijd koud en de hele winter is die vloer daardoor nat. Dat is al niet fijn bij een vereniging maar best een probleem als je dat thuis hebt. Een probleem is niet altijd een uitdaging :)
pi_199749374
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 23:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je koelt gewoon je vloer voor de energie van een waterpompje van iets van 20 watt. Als echter je vloer meer dan een paar graden kouder is dan de lucht dan krijg je condens op die vloer.

Ik zit op een vereniging waar alleen bij activiteiten gestookt word, de op zand gestorte vloer daar is altijd koud en de hele winter is die vloer daardoor nat. Dat is al niet fijn bij een vereniging maar best een probleem als je dat thuis hebt. Een probleem is niet altijd een uitdaging :)
Hmmmmm.

De capaciteit van het koelen wordt dus wel enigszins gebottleneckt, maar de grote vraag is wel in welke mate.
Als de temperatuur laag blijft binnen (goed geisoleerd) heb je minder capaciteit nodig (minder lage temperaturen voor de koeling) om je huis koud te houden.
Ik vraag me dus af in welke mate je geen airco nodig hebt met een top geīsoleerde nieuwbouwwoning... En misschien is het wel interessant in combinatie met de airco.

En waar je in de winter slechts verwarmt waar je leeft kun je in de zomer met dat passief koelen natuurlijk alle kranen opendraaien.

[ Bericht 4% gewijzigd door ludovico op 04-06-2021 23:35:52 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199751280
Ik hoor zojuist dat soms ook koelleidingen boven het plafond worden gemaakt om natte vloeren te voorkomen, dan kan je natuurlijk veel meer koelen al zal je onder die leidingen een gootje moeten maken om condens af te voeren. Bij koelen van meer dan een paar graden zal je altijd condens krijgen, in een airco zit dan ook een condens afvoer.
  zaterdag 5 juni 2021 @ 08:17:44 #61
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199751423
Het principe van een koelende vloer klopt al niet. Want zoals algemeen bekend; warme lucht stijgt, koude lucht daalt. Dus kan mij niet voorstellen dat dat geweldig koelt. Vloerkoeling icm. Grondwaterpomp. En dat ligt dus niet aan die waterpomp :P .
pi_199751527
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 08:17 schreef bleiblei het volgende:
Het principe van een koelende vloer klopt al niet. Want zoals algemeen bekend; warme lucht stijgt, koude lucht daalt. Dus kan mij niet voorstellen dat dat geweldig koelt. Vloerkoeling icm. Grondwaterpomp. En dat ligt dus niet aan die waterpomp :P .
Plafond koeling.

Afgezien daarvan laad je de bron blijkbaar en allicht in combinatie met.. Als het vermogen tekort schiet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 5 juni 2021 @ 10:54:11 #63
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199752703
Er is mij altijd geleerd dat je verplicht bent om te koelen in de zomer, omdat je inderdaad de bron moet "opladen". In de winter onttrekt de installatie warmte, in de zomer onttrek je de koude en warm je dus de bron weer op, voor volgende winter.
Laat die handjes wapperen!
pi_199754389
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:54 schreef ludovico het volgende:
Iemand ervaring met een grondwarmtepomp waarmee je het huis koelt?
Niet met een grondwarmtepomp, maar wel met een lucht/water-warmtepomp, hetgeen qua afgifte hetzelfde werkt als een grondgebonden warmtepomp. Qua koelen zijn er 2 significante nadelen ten opzichte van een lucht/lucht-warmtepomp (aka airco):

- Aangezien je je vloer en/of muren niet in een vocht- en schimmelparadijs wilt veranderen, moet je bķven het dauwpunt blijven. In de praktijk betekent dit boven de 18C. Let er hierbij op dat je in de zomer lagere temperaturen nodig hebt om ook daadwerkelijk de ruimte tot 20 graden ofzo terug te kunnen koelen. Dus dat gaat hem dan niet worden. De vuistregel is daarom dat je in de praktijk de ruimte met een graad of 5 terug kunt koelen.

- omdat je boven het dauwpunt koelt, zal er dus geen vocht uit de lucht worden onttrokken. Hierdoor stijgt dus de relatieve luchtvochtigheid (koelere lucht kan minder vocht bevatten, dus de RV is hoger, met dezelfde hoeveelheid water in de lucht). In onze benauwde Nederlanse zomers is dat wel het laatste wat je wilt. Hoe vochtiger, hoe onaangenamer.

Dit in tegenstelling tot lucht/lucht, die dus actief de lucht ontvochtigt (daarom heb je ook condensafvoer nodig).

Als ik een warmtepomp had die aan de afgiftezijde met water werkt zou ik denk ik een goedkope airco met "droogfunctie" nemen voor die paar weken/maanden, zodat je de lucht in ieder geval kunt ontvochtigen.

Echter moet je wel even nagaan wat je daarin mag, want je bent wettelijk gebonden om de bron in balans te houden. Bovendien kom is het überhaupt nodig om daarna in het stookseizoen weer te kunnen verwarmen. Door in de zomer te koelen met je grondgebonden warmtepomp, stop je als het ware de energie weer terug in de grond, zodat je deze in de winter kunt onttrekken om je huis te verwarmen. Als je in de zomer dus niet koelt, kun je in de winter ook niet goed verwarmen.
pi_199755125
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 13:28 schreef Zandstrand het volgende:

[..]

Niet met een grondwarmtepomp, maar wel met een lucht/water-warmtepomp, hetgeen qua afgifte hetzelfde werkt als een grondgebonden warmtepomp. Qua koelen zijn er 2 significante nadelen ten opzichte van een lucht/lucht-warmtepomp (aka airco):

- Aangezien je je vloer en/of muren niet in een vocht- en schimmelparadijs wilt veranderen, moet je bķven het dauwpunt blijven. In de praktijk betekent dit boven de 18C. Let er hierbij op dat je in de zomer lagere temperaturen nodig hebt om ook daadwerkelijk de ruimte tot 20 graden ofzo terug te kunnen koelen. Dus dat gaat hem dan niet worden. De vuistregel is daarom dat je in de praktijk de ruimte met een graad of 5 terug kunt koelen.

- omdat je boven het dauwpunt koelt, zal er dus geen vocht uit de lucht worden onttrokken. Hierdoor stijgt dus de relatieve luchtvochtigheid (koelere lucht kan minder vocht bevatten, dus de RV is hoger, met dezelfde hoeveelheid water in de lucht). In onze benauwde Nederlanse zomers is dat wel het laatste wat je wilt. Hoe vochtiger, hoe onaangenamer.

Dit in tegenstelling tot lucht/lucht, die dus actief de lucht ontvochtigt (daarom heb je ook condensafvoer nodig).

Als ik een warmtepomp had die aan de afgiftezijde met water werkt zou ik denk ik een goedkope airco met "droogfunctie" nemen voor die paar weken/maanden, zodat je de lucht in ieder geval kunt ontvochtigen.

Echter moet je wel even nagaan wat je daarin mag, want je bent wettelijk gebonden om de bron in balans te houden. Bovendien kom is het überhaupt nodig om daarna in het stookseizoen weer te kunnen verwarmen. Door in de zomer te koelen met je grondgebonden warmtepomp, stop je als het ware de energie weer terug in de grond, zodat je deze in de winter kunt onttrekken om je huis te verwarmen. Als je in de zomer dus niet koelt, kun je in de winter ook niet goed verwarmen.
Dus eigk ist vooral leuk als goedkoop koelen maar met tekort capaciteit.

Maar je kan wel alle ruimtes van je huis koelen terwijl met verwarmen dat allicht minder interessant is dus.

Maar klinkt alsof je naast die warmtepomp wel een kleine airco zou moeten willen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199755412
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 14:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dus eigk ist vooral leuk als goedkoop koelen maar met tekort capaciteit.

Maar je kan wel alle ruimtes van je huis koelen terwijl met verwarmen dat allicht minder interessant is dus.

Maar klinkt alsof je naast die warmtepomp wel een kleine airco zou moeten willen.
Hoezo? Verwarmen is juist interessant met een grondgebonden warmtepomp. Dat is namelijk de meest efficiënte bron die je kunt hebben. Met verwarmen heb je geen dauwpunt/condensprobleem dus je kunt er heerlijk efficiënt op losverwarmen met zo'n unit.
pi_199756717
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 14:40 schreef Zandstrand het volgende:

[..]

Hoezo? Verwarmen is juist interessant met een grondgebonden warmtepomp. Dat is namelijk de meest efficiënte bron die je kunt hebben. Met verwarmen heb je geen dauwpunt/condensprobleem dus je kunt er heerlijk efficiënt op losverwarmen met zo'n unit.
De bron moet wel in evenwicht blijven en als je meer terugstopt gaat het rendement omhoog van de installatie.

Tzal allemaal peanuts zijn verder maar ruimtes waar je nauwelijks komt verwarmen lijkt me niet nuttig. Met dit systeem die ruimtes wel koelen heeft, op het eerste oog wel positieve kanten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199757240
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:54 schreef ludovico het volgende:
Iemand ervaring met een grondwarmtepomp waarmee je het huis koelt?
Ik heb een warmtepomp maar de koeling werkt met cijfer 2 en een airco met cijfer 10.
De bottleneck is de temperatuur anders wordt je vloer nat en dus vies en koude lucht stijgt slecht op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199757327
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 16:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb een warmtepomp maar de koeling werkt met cijfer 2 en een airco met cijfer 10.
De bottleneck is de temperatuur anders wordt je vloer nat en dus vies en koude lucht stijgt slecht op.
Je hebt blijkbaar plafond koeling... Dus dat maar meenemen en dan icm airco?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199757522
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 12:35 schreef Chinless het volgende:

[..]

Mitsubishi staat vooral op die boot die toen klem lag in die sloot en nu nog aan de ketting 🙃. In Brabant ken ik wel iemand die sneller beschikbaar is (gecertificeerd monteur), maar alleen voor Daikin of Panasonic.
Wat een onzin, ik heb hier 32 units staan.
Vakman pur sang
pi_199757562
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 08:17 schreef bleiblei het volgende:
Het principe van een koelende vloer klopt al niet. Want zoals algemeen bekend; warme lucht stijgt, koude lucht daalt. Dus kan mij niet voorstellen dat dat geweldig koelt. Vloerkoeling icm. Grondwaterpomp. En dat ligt dus niet aan die waterpomp :P .
Je bedoelt warmtepomp.
Maar men praat vaak over koelen en koele lucht, maar eigenlijk bestaat alleen warmte.
En wat moet je doen als je een koel huis wilt, de warmte naar buiten voeren.
Een warmtepomp die 7C water maakt en 8KW heeft kan bij een goed uitgelegde vloerverwarming perfect je huis koel houden, mits goede zonwering en isolatie is toegepast.

Zelf nu bezig met een uitbouw waar een 8’meter lange glaspui op het zuiden is.
Daar zet ik wel gewoon een mooie Daikin in. Just to be safe.
Vakman pur sang
pi_199757585
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 17:01 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je hebt blijkbaar plafond koeling... Dus dat maar meenemen en dan icm airco?
Mijn airco's hangen hoog en blazen horizontaal uit, dus zo kan je het wel noemen.

Ideaal zijn 2 lussen. 1 in het plafond en 1 in de vloer. Met een kogelkraan wissel je dan van zomer en winter lus.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199757820
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 17:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mijn airco's hangen hoog en blazen horizontaal uit, dus zo kan je het wel noemen.

Ideaal zijn 2 lussen. 1 in het plafond en 1 in de vloer. Met een kogelkraan wissel je dan van zomer en winter lus.
heb het zelf niet maar das wel een goed idee zeg !
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  zondag 6 juni 2021 @ 13:15:25 #74
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_199767120
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 12:22 schreef Neo_ het volgende:
Eind van de middag komt er een 'mannetje' hier om wat dingen te bekijken en een offerte te maken voor een splitunit airco in de slaapkamers. Ben benieuwd..!
Ze bieden een Haier Pearl aan, multi split (2 slpkmr) voor 3200 inc alles of een Daikin Emura 2x2,0 kw voor 4400... Ik had wat lagere prijzen verwacht, maar de Pearl klinkt wel goed als ik er e.e.a. over lees.
pi_199772178
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 13:15 schreef Neo_ het volgende:

[..]

Ze bieden een Haier Pearl aan, multi split (2 slpkmr) voor 3200 inc alles of een Daikin Emura 2x2,0 kw voor 4400... Ik had wat lagere prijzen verwacht, maar de Pearl klinkt wel goed als ik er e.e.a. over lees.
Heb je ook overwogen om twee single split te doen? Zijn echt een stuk goedkoper. Dit vind ik echt wel een stevige prijs voor één multisplit met twee binnenunits
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  zondag 6 juni 2021 @ 18:31:20 #76
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199772845
Plm. ¤600 inkoop en ¤1400 verkoop. Dan nog 4-8 uur (3-400¤) arbeid afhankelijk van de kwaliteit van werk. Nog een hondertje of 2 materiaal.

Bepaal dan zelf of het reëel is :)
Laat die handjes wapperen!
  maandag 7 juni 2021 @ 12:00:07 #77
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_199781058
Heb nog een offerte opgevraagd en van deze 3200 een specificatie gevraagd :)
pi_199781285
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 13:15 schreef Neo_ het volgende:

[..]

Ze bieden een Haier Pearl aan, multi split (2 slpkmr) voor 3200 inc alles of een Daikin Emura 2x2,0 kw voor 4400... Ik had wat lagere prijzen verwacht, maar de Pearl klinkt wel goed als ik er e.e.a. over lees.
2,5kw per stuk?
De prijs is wel redelijk marktconform maar ik ken pearl niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199781303
quote:
1s.gif Op zondag 6 juni 2021 18:31 schreef Gieliovd het volgende:
Plm. ¤600 inkoop en ¤1400 verkoop. Dan nog 4-8 uur (3-400¤) arbeid afhankelijk van de kwaliteit van werk. Nog een hondertje of 2 materiaal.

Bepaal dan zelf of het reëel is :)
4 uur voor 2 binnenunits en een buitenunit? Misschien met 3 personen maar dan betaal je 12 uur totaal.
12 uur totaal klinkt normaal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 7 juni 2021 @ 12:15:36 #80
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199781355
Groot verschil tussen ploep ploep door de muur naast elkaar of hele trajecten. Ik heb me verbaasd over hoe snel ze kunnen zijn.

Maar je hebt helemaal gelijk, ligt er maar net aan allemaal!
Laat die handjes wapperen!
pi_199781532
Mijn airco hangt! *O* (Qlima 5248) Alleen de leidingen en zo moeten nog.
Ik ben voor onder de 2000 euro helemaal klaar. Wel doordat mijn oom 'm inbouwt. Dat scheelt wel ff knaken.
Eens kijken
  maandag 7 juni 2021 @ 12:45:14 #82
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_199781726
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 12:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

2,5kw per stuk?
De prijs is wel redelijk marktconform maar ik ken pearl niet.
Yes. Pearl is de nieuwste van Hajer geloof ik. Net even over gelezen, lijkt goed. Inschatting is dagje werk.
pi_199782309
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 12:45 schreef Neo_ het volgende:

[..]

Yes. Pearl is de nieuwste van Hajer geloof ik. Net even over gelezen, lijkt goed. Inschatting is dagje werk.
Hajer ben ik niet zo'n fan. Die maken zoveel herrie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199808404
Bij mij waren er 2 man bezig van ~10:00 tot 18:30 om een driesplit helemaal te monteren en in gebruik te stellen.
  woensdag 9 juni 2021 @ 17:04:55 #85
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_199808441
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 17:01 schreef Zandstrand het volgende:
Bij mij waren er 2 man bezig van ~10:00 tot 18:30 om een driesplit helemaal te monteren en in gebruik te stellen.
multisplit met 2 binnenunits.
2 man 8:00 - 14:30
pi_199828694
Ik heb gisteren een offerte gevraagd bij een bedrijf bij ons in het dorp. 2 jaar geleden al voor de slaapkamer laten installeren. nu wil ik de woonkamer ook doen.

Daikin Sensira FTXF35C. Dat is een 3.5 Kw unit. voor 1850 euro, compleet incl. montage. Levertijd met montage 20 tot 40 dagen.

Dat klinkt dan tegenstrijdig met sommige die zeggen dat alles tot eind 2022 vol zit.
pi_199830081
Wij hebben plus minus 2 weken geleden akkoord gegeven op een offerte, laatste week Augustus plaatsen. :)
  vrijdag 11 juni 2021 @ 12:30:51 #88
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_199830248
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:12 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
Wij hebben plus minus 2 weken geleden akkoord gegeven op een offerte, laatste week Augustus plaatsen. :)
en hoe zag de offerte er ongeveer uit?
pi_199830446
Ik heb al een keer of vijf om info gevraagd maar krijg niet eens een reactie.

Een doe het zelf installatie kan wel maar voor het laatste stukje moet er dan een monteur uit de andere kant van het land komen. Dan komt er 700 euro op de prijs voor in bedrijfstelling. Dat is me ff te veel.

N.B. Als iemand een tip heeft voor midden in NH dan graag.
  vrijdag 11 juni 2021 @ 17:13:55 #90
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199833826
Op marktplaats adverteren veel gasten die voor rond ¤150 de boel in bedrijf stellen. Vast ook bij jou in de buurt.

Kost ze een half uurtje, maar ben jij gered.
Laat die handjes wapperen!
pi_199836165
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:30 schreef Neo_ het volgende:

[..]

en hoe zag de offerte er ongeveer uit?
Mitsubishi heavy industries multisplit unit,
binnen unit in de slaapkamer en in de woonkamer en een nette kast voor om de buitenunit. Alles bij elkaar +/- ¤4800.00.
  vrijdag 11 juni 2021 @ 23:28:28 #92
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_199841783
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 20:00 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Mitsubishi heavy industries multisplit unit,
binnen unit in de slaapkamer en in de woonkamer en een nette kast voor om de buitenunit. Alles bij elkaar +/- ¤4800.00.
Ik heb dezelfde. 5.5 kW boven (trappengat) en 3.5 kW in woonkamer. ca. Eur 4500,- zonder kast om buitenunit. Prijs lijkt me dus wel redelijk tenzij je kleinere units hebt. Draait hier sinds een paar weken en erg tevreden over!
  vrijdag 11 juni 2021 @ 23:38:56 #93
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_199841939
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 17:13 schreef Gieliovd het volgende:
Op marktplaats adverteren veel gasten die voor rond ¤150 de boel in bedrijf stellen. Vast ook bij jou in de buurt.

Kost ze een half uurtje, maar ben jij gered.
Ik heb het met airco's niet zo op beunhazen. Hoorde van mijn installateur dat veel airco's verkeerd worden geīnstalleerd, geen rekening houdende met de richtlijnen van de fabrikant. Mijn installateur moet ook regelmatig prutsinstallaties herstellen, zelfs bij bedrijven. En als ik soms zie hoe het afgewerkt is...loshangende condensslangen, gootjes niet afgewerkt, op ongelukkige plekken gemonteerd etc.

Als er iets is wat ik enkel door gespecialiseerde bedrijven zou laten doen is het wel airco's installeren.
pi_199843642
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 20:00 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Mitsubishi heavy industries multisplit unit,
binnen unit in de slaapkamer en in de woonkamer en een nette kast voor om de buitenunit. Alles bij elkaar +/- ¤4800.00.
Hoor nu veel over kasten rond de buitenunit.
Is dat een nieuw dingetje?
Heb je een foto?
Hier in de buurt zie ik deze nooit, ja bij een huis wel.
Vakman pur sang
pi_199844047
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 23:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik heb het met airco's niet zo op beunhazen. Hoorde van mijn installateur dat veel airco's verkeerd worden geīnstalleerd, geen rekening houdende met de richtlijnen van de fabrikant. Mijn installateur moet ook regelmatig prutsinstallaties herstellen, zelfs bij bedrijven. En als ik soms zie hoe het afgewerkt is...loshangende condensslangen, gootjes niet afgewerkt, op ongelukkige plekken gemonteerd etc.

Als er iets is wat ik enkel door gespecialiseerde bedrijven zou laten doen is het wel airco's installeren.
Natuurlijk zegt een installateur dat. Iedereen die ergens voor geleerd heeft zegt dat van zijn eigen vak. Maar een airco installeren is gewoon eenvoudig, er kan niet veel aan mis gaan als je de handleiding volgt. Maar natuurlijk heb je beunhazen die even iets vlug willen afwerken of snel wat centen wil verdienen, maar ook dat heb je op elk vakgebied. In mijn huis hangen 3 airco's 1 geinstalleerd door een bedrijf, 2 door mijzelf. 2 hangen er heel netjes, 1 wat minder, mag jij raden welke wat minder is...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_199969416
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 08:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Hoor nu veel over kasten rond de buitenunit.
Is dat een nieuw dingetje?
Heb je een foto?
Hier in de buurt zie ik deze nooit, ja bij een huis wel.
Of het nieuw is weet ik niet dit word onze eerste airco. :)
Maar wij vonden het een mooier aangezicht aan het huis dan de witte airco unit.
Tenminste daar gaan we van uit, het hangt nog niet. :P
pi_199971516
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 23:37 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Of het nieuw is weet ik niet dit word onze eerste airco. :)
Maar wij vonden het een mooier aangezicht aan het huis dan de witte airco unit.
Tenminste daar gaan we van uit, het hangt nog niet. :P
Ik vind het een beetje van een lelijke rechthoek naar een iets grotere lelijke rechthoek maar dan voor ¤400,-
Tenzij de kleur exact de steenkleur is.
Vakman pur sang
pi_199971652
Wij zijn persoonlijk niet zo van airco’s, maar na de hete zomer van vorig jaar, met een hond die echt ziek was van de warmte, toch overstag gegaan. Vorig jaar 11 augustus besteld, 18 augustus geplaatst. Geen A merk, maar dat hoefde voor ons niet. Voor ¤ 1.000,00 inclusief montage waren we klaar.
Wij hebben gekozen voor de AC1 Sydney 18 5.0KW. Vrienden van ons hadden deze ook, maar voor ons was echt de prijs op dat moment doorslaggevend. Hij doet gewoon zijn werk, genoeg instelmogelijkheden. Binnen hoor je hem nauwelijks, buitenunit is niet fluisterstil maar maakt ook niet super veel herrie. Wij wonen vrijstaand en avonds/nachts staat hij toch niet aan.
pi_199971678
Persoonlijk niet zo van de airco's zijn? Wil je die eens uitleggen?
pi_199971721
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 09:29 schreef Questular het volgende:
Persoonlijk niet zo van de airco's zijn? Wil je die eens uitleggen?
Man thuis die na auto-ongeluk veel rug en nekklachten heeft. Airco slaat gelijk op zijn spieren.
Ik vond het altijd beetje overbodig in Nederland, tot na vorige zomer. Ik ben er wel heel blij mee dat we het gedaan hebben.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')