Je betaalt belasting over je ontvangen rente. Dus je mag betaalde rente ook aftrekkenquote:Op zondag 30 mei 2021 12:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ben het er niet mee eens, ik heb de indruk dat het puur een fiscale gelijktrekking is tussen bedrijfsmatig verhuren en de eigen woning.
Het woongenot wordt gelijkgesteld aan de huurbaten.
De hypotheeklasten worden ook in beide gevallen afgetrokken van de winst.
Als bedrijf kan je ook aflossingsvrije hypotheek krijgen en die rente blijft ook gewoon aftrekbaar.
quote:Op zondag 30 mei 2021 13:20 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Interessant:
https://www.bndestem.nl/w(...)zenprijzen~ab9a7363/
https://www.ad.nl/wonen/h(...)innaars-br~acb00eb9/Dat is hier toch onlangs al voorbij gekomen? Ik blijf erbij dat er niets mis mee is als je er gewoon zelf gaat wonen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb je daar cijfers van?quote:Op zondag 30 mei 2021 13:28 schreef Doedezemaar het volgende:
Ook die Maartje ziet het niet helemaal helder. De gemiddelde doorstromer zit helemaal niet in het vaarwater van de starter
Lekker hoor! Persoonlijk zou ik niet zo ver willen reizen elke dag voor werk, maar dat is een persoonlijke afweging.quote:Op zondag 30 mei 2021 12:58 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Het is alweer 6 maanden geleden sinds wij in onze 1e koophuis zitten.
Ik ben vanuit de randstad naar de middle of nowhere verhuisd. Ik werk nog wel in de randstad en thuis werken is geen optie. Dus dagelijks leg ik 240km ongeveer af.
Wat is er veranderd financieel gezien? Alles!
Auto verzekering/ wegenbelasting is goedkoper.
Waar je in de randstad jaarlijks 700¤ ongeveer betaald aan afval etc betaal je hier per zak wat je weggooit. Daarnaast word papier hier gratis opgehaald etc.
In de randstad of je nou 10 zakken per dag weggooit of 1 je betaald jaarlijks hetzelfde bedrag.
Hier heb je meer controle over je ‘uitgaven’.
Zo kan ik blijven doorgaan..
Nu komen we op de punt huur vs hypotheek.
Wij zaten in de vrije sector a 1250¤ kaal, jaarlijks word het verhoogd.
Hypotheek is nu niet eens 700¤ netto per maand.
Het is een simpele woning dus buiten een cv ketel of wat onderhoud aan de tuin geen hoge kosten. Een wasmachine of droger wat in een huurhuis stuk kan gaan is ook voor eigen kosten, hier ook.
Als ik werkloos zou raken en niet snel aan een baan zou kunnen komen word ik zo de huurhuis uitgegooid. Buiten een baan vinden ook een passende salaris want 1250¤ kaal ophoesten is ook niet zo 1 2 3.
Met 700¤ netto scheelt het toch al 550¤ wat ik eigenlijk nu overhou. Dus als ik nu werkloos raak en ik vind een baan waar ik wat minder verdien kan ik eigenlijk de hypotheek wel nog betalen. Daarbuiten zijn de kleine besparingen uiteindelijk ook een X bedrag per maand wat je overhoud. Ook hebben wij natuurlijk NHG erbij wat misschien niet zoveel voorstelt of juist wel in het geval dat je werkloos raakt.
Bizar, waarom? Als je die twee ongelijk maakt aan elkaar heb je geen gelijk speelveld. Moet iedereen een BV beginnen voor de eigen woning die ze dan van de BV huren oid.quote:Op zondag 30 mei 2021 13:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij een bedrijf betaal je ook nog andere belastingen, maar ik vind het sowieso bizar om woningbezit gelijk te stellen met bedrijfsbezit.
Punt is de intentie van de HRA en die rijmt zich niet met aflossingsvrije hypotheken als de daarover betaalde rente ook volledig aftrekbaar blijft.
Het heeft altijd een relatie.quote:Op zondag 30 mei 2021 13:28 schreef Doedezemaar het volgende:
Ook die Maartje ziet het niet helemaal helder. De gemiddelde doorstromer zit helemaal niet in het vaarwater van de starter
Interessant:
https://www.ad.nl/wonen/h(...)innaars-br~acb00eb9/Begrijp ik niet helemaal. Iemand die 5 jaar geleden een huis kocht en nu een ton overwaarde heeft, die komt er achter dat de woning die hij wil kopen (over het algemeen een grotere woning) in die 5 jaar net zo hard in waarde is gestegen. Dan heb je niks aan die overwaarde.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Over die nieuwbouwwoningen, dat is zeker waar. Nu is het maar 1 klein voorbeeldje. Hier in de buurt wordt een woning uit 2015 wat volgens mij toen 550 kostte, sinds dit weekend te koop aangeboden voor 1,2. Ik begrijp er geen snars van
Volgens haar. Geen idee of je eronder valt. Je bent wel een doorstromer iig. Over je vraag: je bent inderdaad wel egoïstisch dat je het geen probleem vindt dat starters haast geen woningen meer kunnen krijgen, maar goed: als je er zelf maar lekker bij zit is het wel best natuurlijk.quote:Op zondag 30 mei 2021 13:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik dan volgens hem in die doelgroep val, maar als dat zo is, fuck it. Ik heb in het eerste huis gewoond van 2008 t/m ver in 2017, in dit huis van eind 2017 t/m ergens deze zomer, en dan vanaf dan in het nieuwe huis, en of, en zo ja, wanneer we dan dat weer eventueel zouden verkopen, dat zien we dan wel weer.
Als andere mensen daar om wat voor reden dan ook last van hebben of dat oneerlijk vinden, ja, lekker belangrijk.
Ik zal mijn dure aankopen ook gaan investeren en de afschrijving meenemen in mijn IB plus elk jaar voorzieningen meenemenquote:Op zondag 30 mei 2021 13:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Bizar, waarom? Als je die twee ongelijk maakt aan elkaar heb je geen gelijk speelveld. Moet iedereen een BV beginnen voor de eigen woning die ze dan van de BV huren oid.
Oke, haar, so noted, ik kon het aan je poppetje niet zien. Ja, dat klopt, dat ben ik. Ja, dat zal ik vast zijn. Nee, dat boeit me niks, en inderdaad, als ik en de mensen waar ik om geef het maar goed hebben. De rest interesseert me niet.quote:Op zondag 30 mei 2021 13:41 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
Volgens haar. Geen idee of je eronder valt. Je bent wel een doorstromer iig. Over je vraag: je bent inderdaad wel egoïstisch dat je het geen probleem vindt dat starters haast geen woningen meer kunnen krijgen, maar goed: als je er zelf maar lekker bij zit is het wel best natuurlijk.
Ik zou het bijvoorbeeld wel vervelend vinden voor veel mensen die recentelijk een huis hebben gekocht als de huizenprijzen flink gaan dalen. Als je niet wil verhuizen is er niks aan de hand idd, maar toch lijkt het me geen fijn gevoel als je voor de hoofdprijs een huis hebt gekocht.
Toch vermoed en hoop ik wel dat er een correctie komt.
Voorheen was woon werkverkeer 10min. Nu is het 1u10min en gek genoeg geniet ik meer van alles dan voorheen. Auto rijden valt mee zolang er geen files staan en tot nu toe 1x meegemaakt. Ik zal het ff zwart wit schetsen.quote:Op zondag 30 mei 2021 13:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Lekker hoor! Persoonlijk zou ik niet zo ver willen reizen elke dag voor werk, maar dat is een persoonlijke afweging.
Afgelopen week hier het aankoop rapport van de notaris doorgenomen en wat vragen beantwoord gekregen. Paar kleine rare dingetjes maar die zijn dus opgehelderd. Hypotheek aanvraag is goedgekeurd, help-to-buy aanvraag is goedgekeurd. Dinsdag het huis van binnen bekijken en dan hopelijk snel erna de exchange of contract. We zouden 2 weken gelelden al een rekening krijgen voor alle finishes en upgrades, maar de vrouw die dat regelt is ziek. Maar goed, ze weten wat wel willen.
Interessant:
https://www.ad.nl/wonen/h(...)innaars-br~acb00eb9/Bij een eventueel volgende woning zijn wij zulke doorstarters (huidige huis in 2015 gekocht). Echter hoop ik dat de woningprijzen finaal in elkaar donderen als het zo ver is. We zouden graag een vrijstaand huis willen hebben met een mooi stukje grond, maar hier in de omgeving moet je dan al gauw aan huizen van 900k of meer gaan denken. Dan is een riante overwaarde leuk, maar ik heb liever dat de huizenprijzen 30% dalen. De prijzen van duurdere huizen dalen in keiharde euro’s dan gewoon harder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een uiterste uithoek? Nou, dat is Drenthe zeker niet. Maar ik kan een vergelijkbare lijst ook maken met Limburg als je dat liever hebt.quote:Op zondag 30 mei 2021 12:12 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dat zegt Leandra toch niet? En longasleep ook niet.
Alleen investeerdertje door een valse tegenstelling te schetsen. Niet in een uiterste uithoek of willekeurige regio waar je niets mee hebt willen wonen is tegenwoordig al in de randstad willen wonen blijkbaar.
Het overbieden is werkelijk zo, verifieerbaar bij het kadaster.quote:Op zondag 30 mei 2021 12:14 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
[..]
5k is weinig als dat zo is idd. Maar voor mij is zo’n plek gewoon niet te doen, tenzij thuiswerken echt een blijvertje is of ik voor mezelf ga beginnen, maar is nog niet aan de orde.
Overigens wil ik ook niet in de randstad wonen hoor, maar Zwolle is bijvoorbeeld wel oké. Maar ja, daar komen doorstromers (uit de randstad) nu heen om de huizen van 3-4 ton voor de starters weg te kapen.
En de rust, heerlijk!quote:Op zondag 30 mei 2021 12:58 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
Het is alweer 6 maanden geleden sinds wij in onze 1e koophuis zitten.
Ik ben vanuit de randstad naar de middle of nowhere verhuisd. Ik werk nog wel in de randstad en thuis werken is geen optie. Dus dagelijks leg ik 240km ongeveer af.
Wat is er veranderd financieel gezien? Alles!
Auto verzekering/ wegenbelasting is goedkoper.
Waar je in de randstad jaarlijks 700¤ ongeveer betaald aan afval etc betaal je hier per zak wat je weggooit. Daarnaast word papier hier gratis opgehaald etc.
In de randstad of je nou 10 zakken per dag weggooit of 1 je betaald jaarlijks hetzelfde bedrag.
Hier heb je meer controle over je ‘uitgaven’.
Zo kan ik blijven doorgaan..
Nu komen we op de punt huur vs hypotheek.
Wij zaten in de vrije sector a 1250¤ kaal, jaarlijks word het verhoogd.
Hypotheek is nu niet eens 700¤ netto per maand.
Het is een simpele woning dus buiten een cv ketel of wat onderhoud aan de tuin geen hoge kosten. Een wasmachine of droger wat in een huurhuis stuk kan gaan is ook voor eigen kosten, hier ook.
Als ik werkloos zou raken en niet snel aan een baan zou kunnen komen word ik zo de huurhuis uitgegooid. Buiten een baan vinden ook een passende salaris want 1250¤ kaal ophoesten is ook niet zo 1 2 3.
Met 700¤ netto scheelt het toch al 550¤ wat ik eigenlijk nu overhou. Dus als ik nu werkloos raak en ik vind een baan waar ik wat minder verdien kan ik eigenlijk de hypotheek wel nog betalen. Daarbuiten zijn de kleine besparingen uiteindelijk ook een X bedrag per maand wat je overhoud. Ook hebben wij natuurlijk NHG erbij wat misschien niet zoveel voorstelt of juist wel in het geval dat je werkloos raakt.
Alleen heb je bij optie 1 al die dromers zonder realiteitszin die zich genaaid voelen.quote:Op zondag 30 mei 2021 13:11 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat leggen sommige mensen toch een rare focus op ‘overbieden’. Echt, dat zegt helemaal niks. Als ik mijn huis te koop ga zetten dan zal de makelaar vast zeggen dat we op een lagere vraagprijs gaan inzetten en dan zien we wel hoe het loopt. Dan wordt er hoger dan mijn vraagprijs geboden. Ik kan ook zeggen: we zetten ‘m meteen voor de gewenste hogere prijs in de markt en dan koopt er waarschijnlijk iemand het voor ongeveer die prijs. De waarschijnlijke uitkomst: ik krijg zowel in situatie 1 als 2 hetzelfde bedrag.
Maar volgens sommigen is het in situatie 1 oneerlijk omdat er overboden wordt.
Als het enorm instort is dat waarschijnlijk omdat de rente stijgt. Succes daarmee 😅quote:Op zondag 30 mei 2021 13:54 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Bij een eventueel volgende woning zijn wij zulke doorstarters (huidige huis in 2015 gekocht). Echter hoop ik dat de woningprijzen finaal in elkaar donderen als het zo ver is. We zouden graag een vrijstaand huis willen hebben met een mooi stukje grond, maar hier in de omgeving moet je dan al gauw aan huizen van 900k of meer gaan denken. Dan is een riante overwaarde leuk, maar ik heb liever dat de huizenprijzen 30% dalen. De prijzen van duurdere huizen dalen in keiharde euro’s dan gewoon harder.
Ja, dat is een wat minder aantrekkelijk scenarioquote:Op zondag 30 mei 2021 14:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als het enorm instort is dat waarschijnlijk omdat de rente stijgt. Succes daarmee 😅
Toen ik in NL woonde heb ik het ook wel eens voor een klus gedaan. Als ik dan om 6:15 vertrok was ik om 08:00 op het kantoor, vertrok ik om 6:30 dan vaak pas om 09:00. Op zich had ik niet zo'n probleem met het autorijden en de tijd (toen in ieder geval). Nu loop ik vaak voor ik naar het werk ga een uurtje hard, en zit ik vaak na het werk nog op de fiets. Maar ik zou ook niet meer echt in een stad willen wonen, Engelse dorpsleven bevalt wel. Maar je kunt gewoon niet altijd alles hebben in het leven. Ik heb ook jaren op mijn werk gewoond (in een tent!) en dat is zeker ook niet alles!quote:Op zondag 30 mei 2021 13:45 schreef Dorpsgenoot89 het volgende:
[..]
Voorheen was woon werkverkeer 10min. Nu is het 1u10min en gek genoeg geniet ik meer van alles dan voorheen. Auto rijden valt mee zolang er geen files staan en tot nu toe 1x meegemaakt. Ik zal het ff zwart wit schetsen.
Je werkt als leidinggevende in de randstad en je kan geen huis kopen ivm de prijzen overbieders etc.
Je werkt als magazijn medewerker in een dorp en je kan een huis kopen met alles erop en eraan.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat optie 2 eigenlijk beter is/ klinkt dan optie 1.
Nou succes in ieder geval wij waren er zo doorheen met alles gelukkig!
Een willekeurige regio waar je niets mee hebt lees je voor het gemak maar even overheen? Maar ja, je komt ook niet voor niets met valse dilemma's aan zetten over binnen en buiten de randstad.quote:Op zondag 30 mei 2021 14:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een uiterste uithoek? Nou, dat is Drenthe zeker niet. Maar ik kan een vergelijkbare lijst ook maken met Limburg als je dat liever hebt.
Utrecht en dan westwaarts is nu eenmaal randstad.
No shit sherlock. Dat zeg ik hier al de hele tijd tegen iedereen die zo valt over het 'overbieden'. Meestal zegt dat meer over de vraagprijs.quote:Op zondag 30 mei 2021 14:02 schreef investeerdertje het volgende:
In Zwolle word aardig "overboden" maar heeft een vriend recent een woning gekocht waarbij de taxatie toch wel erg dicht bij de overbied waarde lag. Zegt ook iets over de vraagprijs als je het mij vraagt
Je kan ook niet alles hebben in het leven inderdaad. Of het was klagen en op 10min afstand wonen of gaan handelen en wat ervoor over hebben en gelukkig zijn. Al zou ik nu minder verdienen of van baan moeten switchen ben ik toch gelukkiger en kansrijker dan voorheen. In de randstad betaal je de hoofdprijs en heb je nog steeds niks. Hier betaal je een leuk bedragje en krijg je een oprit- tuin etc. Mensen lijken hier ook relaxter/gelukkiger dan in de randstad.quote:Op zondag 30 mei 2021 14:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Toen ik in NL woonde heb ik het ook wel eens voor een klus gedaan. Als ik dan om 6:15 vertrok was ik om 08:00 op het kantoor, vertrok ik om 6:30 dan vaak pas om 09:00. Op zich had ik niet zo'n probleem met het autorijden en de tijd (toen in ieder geval). Nu loop ik vaak voor ik naar het werk ga een uurtje hard, en zit ik vaak na het werk nog op de fiets. Maar ik zou ook niet meer echt in een stad willen wonen, Engelse dorpsleven bevalt wel. Maar je kunt gewoon niet altijd alles hebben in het leven. Ik heb ook jaren op mijn werk gewoond (in een tent!) en dat is zeker ook niet alles!
Totnutoe gaat het proces vrij soepel ja, dus ga ervanuit dat het allemaal wel goed komt
Dat zegt in mijn ogen meer over de praktijk van het taxeren. Toen ik kocht liet ik het taxeren via mijn hypotheekadviseur regelen die wel een vriendje had die het wel grofweg voor mijn bod getaxeerd kreeg.quote:Op zondag 30 mei 2021 14:02 schreef investeerdertje het volgende:
Het overbieden is werkelijk zo, verifieerbaar bij het kadaster.
3-4 ton is geen startwoning imho. Maar ik presenteerde ook een woning in Meppel (ja, net Drenthe) voor een prima prijs. In Zwolle word aardig "overboden" maar heeft een vriend recent een woning gekocht waarbij de taxatie toch wel erg dicht bij de overbied waarde lag. Zegt ook iets over de vraagprijs als je het mij vraagt
Je kunt het punt tot in den extreme trekken maar het is gewoon feitelijk dat er een ongelijke behandeling van rente in zit die als je het ver genoeg oprekt fiscaal invloed gaat hebben op hoe je iets financiert en dat is nou net wat je eigenlijk niet wilt hebben.quote:Op zondag 30 mei 2021 13:42 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ik zal mijn dure aankopen ook gaan investeren en de afschrijving meenemen in mijn IB plus elk jaar voorzieningen meenemen
Als er potentiële kopers in de rij staan om wel ongeveer de prijs te bieden die de uiteindelijke koper er voor betaalt, dan is een taxatiewaarde van ongeveer die uiteindelijke koopprijs toch gewoon de realistische waarde op dat moment? En dan is het taxatierapport dus correct.quote:Op zondag 30 mei 2021 14:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zegt in mijn ogen meer over de praktijk van het taxeren. Toen ik kocht liet ik het taxeren via mijn hypotheekadviseur regelen die wel een vriendje had die het wel grofweg voor mijn bod getaxeerd kreeg.
Het was de overheid recentelijk ook nog opgevallen dat taxatiewaarden wel heel erg vaak om een nabij de aankoopprijs lagen. Goh, hoe zou dat nou komen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |