quote:
Op dinsdag 25 mei 2021 22:53 schreef derLudolf het volgende:[..]
M'n broertje laat een huis van zo'n 350m3 bouwen. Gemiddelde hoogte van 2,5 meter dan zou je op 140m2 uitkomen.
Dat kost geen 2 ton, waarvan zo'n 40.000 voor de grond.
Als dat van jullie zoveel duurder is, dan lijken me de kosten vooral in de grond te gaan zitten?
Geld is geld natuurlijk en kun je een keer uitgeven, maar het is toch niet zo dat het bouwen An sich een keer zo duur is zodra je aan de verkeerde kant van de IJssel komt?
Minder dan 2 ton en volledige afwerking?

Inclusief vergunningen, keuken en badkamer en balansventilatie/warmtesystemen en dat soort zaken? Het is nu wel zo dat corona de bouwkosten echt enorm opdrijft, dus met 350 kuub zou je nu - als ik het bedrijf dat we eerder spraken en de ervaringen op Tweakers als leidraad neem - op 500-600 euro per m3 uitkomen. Eerder die 600 euro trouwens. Maar als je broer al eerder begonnen is, dan kan die prijs lager liggen. Paar jaar terug was 500 euro per kuub namelijk 'luxueus' bouwen.
Het scheelt natuurlijk ook wanneer je veel zelf kunt doen. Wij hebben helaas geen familie/vrienden in de bouw (hooguit een oom die schildert) en geen tijd om zelf heel veel te doen, (en mijn vriend onbetaald verlof op laten nemen is duurder dan iemand inhuren) dus we zullen veel moeten uiten uitbesteden.
En 40k? Waar is dat dan? Hier kost agrarische grond (nog niet bouwrijp) al zo'n 80k. Ik vond jaren terug een mooi groot stuk grond (2000m2) in Budel (dat is zeg maar een uithoek tegen de Belgische grens) voor 140k, maar als je dat wilde omzetten naar bouwgrond kwam daar nog 160k bovenop dankzij de gemeentelijke vergunningen en shit. En waar wij zoeken, in Brabant, liggen de prijzen voor een beetje grotere kavel (500m2 > , ik wil ooit beestjes houden, dus liever grotere kavel dan groot huis) eerder rond de 2,5 ton-3,5 ton. Weliswaar al bouwrijp, want vaak onderdeel van het Ruimte voor Ruimte project

.
Hennep bedrijf ken ik niet. Maar is wel mooi materiaal, ik zie het wel vaak in kleding gebruikt worden

. Wij willen de wanden laten leveren door Ecococon/Strotec en voor de vloeren zijn er ook milieuvriendelijke(re) materialen die in het Ecodorp in Boekel werden gebruikt. Verder willen we zo passief mogelijk gaan bouwen; werken met overstek van de daken en het verschil in de stand van de zon in zomer en winter.
Ach ja, hey maar 120m2 is mijn complete ouderlijk huis hč. Ik ben daar echt nooit ruimte tekort gekomen

We leefden daar met z'n 4en. Ik wil gewoon comfortabel kunnen leven, en dat kan in dit ontwerp qua ruimte ruimschoots naar onze zin.