abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199575429
In mijn keuken heb ik geen stopcontact in de muur ingebouwd, maar deze wil ik juist aan de zijkant van de hoge keukenkast maken. Deze kast grenst aan mijn werkblad, dus qua positie zit het uitstekend. Dit is het idee:

De kast is leeg; er zit geen apparatuur in, enkel wat planken voor opslag. De vraag is: hoe werk ik dit aan de binnenkant van de kast af? Ik was in de veronderstelling dat er een inbouwdoos zou bestaan die van de achterkant strak uitziet, of dat er afdekkingen bestonden voor zo'n inbouwdoos. Je ziet van binnen immers ook de gaten waar de stopcontacten in vastgezet zijn.

Is hier iets voor te krijgen, of hoe zouden jullie dit oplossen? Een opbouw stopcontact is geen optie. Dat zou de keuken enorm ontsieren, dus het moet van de binnenkant netjes afgewerkt worden.
pi_199575444
Kunststof opslagbakje overheen plakken
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_199575463
Een hollewand inbouwdoos. Als je dit te lelijk vindt aan de binnenkant timmer je een koofje omheen van triplex.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_199575524
Die bestaan wel.

Een hollewand doos is een doos die in de wand zit opgeborgen.

Een inbouw stopcontact in de kast in een hollewanddoos monteren is ook niet de bedoeling.
Daarvoor heb je nu precies opbouw stopcontacten. Hoewel je daar tegenwoordig wel mooiere van hebt is dat natuurlijk best lelijk.

In caravans kun je niet in de wanden bouwen omdat die maar 3cm dik zijn. Daar zitten de stop contact meestal in de kast gebouwd. Alleen zijn die stopcontacten aan de andere kant vaak weer kleiner maar je zou eens kijken op de website van obelink of de wit.
pi_199575714
quote:
1s.gif Op zondag 23 mei 2021 08:07 schreef halfway het volgende:
Kunststof opslagbakje overheen plakken
Ik zou een flinke kabelgoot nemen.

Kabelgoot monteren, daarna, met het boren van het gat in de kast, boor je ook meteen een gat in de achterzijde van de goot. De boel monteren, deksel op de goot, eindstuk aan de voorzijde.

Als je kabelgoot helemaal tot de achterwand laat lopen, dan heb je ook geen losse draden in de kast.

pi_199575769
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 07:59 schreef RikBiesheuvel het volgende:
In mijn keuken heb ik geen stopcontact in de muur ingebouwd, maar deze wil ik juist aan de zijkant van de hoge keukenkast maken. Deze kast grenst aan mijn werkblad, dus qua positie zit het uitstekend. Dit is het idee:

[ link | afbeelding ]

De kast is leeg; er zit geen apparatuur in, enkel wat planken voor opslag. De vraag is: hoe werk ik dit aan de binnenkant van de kast af? Ik was in de veronderstelling dat er een inbouwdoos zou bestaan die van de achterkant strak uitziet, of dat er afdekkingen bestonden voor zo'n inbouwdoos. Je ziet van binnen immers ook de gaten waar de stopcontacten in vastgezet zijn.

Is hier iets voor te krijgen, of hoe zouden jullie dit oplossen? Een opbouw stopcontact is geen optie. Dat zou de keuken enorm ontsieren, dus het moet van de binnenkant netjes afgewerkt worden.
is dat je koelkast die aan de andere kant van het paneel zit?
pi_199575935
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 09:00 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Ik zou een flinke kabelgoot nemen.

Kabelgoot monteren, daarna, met het boren van het gat in de kast, boor je ook meteen een gat in de achterzijde van de goot. De boel monteren, deksel op de goot, eindstuk aan de voorzijde.

Als je kabelgoot helemaal tot de achterwand laat lopen, dan heb je ook geen losse draden in de kast.

[ afbeelding ]
Dat is de beste suggestie tot nu toe, bedankt! (maar toch apart dat dit gewoon niet bestaat, ik ben toch niet de enige die een stopcontact in een kast wil monteren)
pi_199575941
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 09:12 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

is dat je koelkast die aan de andere kant van het paneel zit?
Nee, dit is een voorbeeldfoto. Staat ook in de tekst dat het een lege kast is zonder apparatuur.
pi_199575992
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 09:35 schreef RikBiesheuvel het volgende:

[..]

Nee, dit is een voorbeeldfoto. Staat ook in de tekst dat het een lege kast is zonder apparatuur.
dan met eenn gatenboor een gat boren en dit er in schuiven
https://stekkerblokkenshop.nl/inbouw-stopcontact-wit-rond.html
  Moderator zondag 23 mei 2021 @ 10:44:06 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199576656
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 09:34 schreef RikBiesheuvel het volgende:

[..]

Dat is de beste suggestie tot nu toe, bedankt! (maar toch apart dat dit gewoon niet bestaat, ik ben toch niet de enige die een stopcontact in een kast wil monteren)
Je kunt even kijken naar inbouw stopcontacten die men voor bureaus gebruikt; vaak zijn dit wel modules die op één of andere manier afgewerkt zijn aan de achterkant.

https://stekkerblokkensho(...)opcontact-zwart.html

https://stekkerblokkensho(...)stopcontact-923.html

Maar echt een afwerking voor aan de achterkant van een hollewand doos bestaat niet; das ook vaak niet nodig als je kijkt waar ze normaal gesproken toegepast worden :)
pi_199580608
Of een dubbelle holle wand doos en zorgen dat ie vlak onder een kast plank zit zodat je die doos wat minder ziet, het ding steekt maar een paar cm uit aan de binnenkant van de kast. Je kan het nog schilderen ook natuurlijk. Als je dat nog steeds te lelijk vind kan je er alsnog een paar plankjes omheen timmeren. Dan heb je het degelijk voor elkaar.
pi_199584237
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 09:34 schreef RikBiesheuvel het volgende:

[..]

Dat bestaat dus wel zoals ik al zei.

https://www.caravan-winkel.nl/schakelaar-wandcontactdoos.html
pi_199584452
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 17:10 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Dat bestaat dus wel zoals ik al zei.

https://www.caravan-winkel.nl/schakelaar-wandcontactdoos.html
Ook dan kijk je aan de achterkant toch gewoon tegen die inbouwdozen? Het is alleen een iets ander modelletje dan de doorsnee ABB of Attema hollewanddoos.
pi_199584975
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 17:19 schreef XanderH het volgende:

[..]

Ook dan kijk je aan de achterkant toch gewoon tegen die inbouwdozen? Het is alleen een iets ander modelletje dan de doorsnee ABB of Attema hollewanddoos.
Die inbouw doosje zijn alleen glad afgewerkt. Als iets door een plaat boort komt dat aan de andere kant er uit. Dat lijkt mij eigenlijk vrij logisch. Deze inbouw dozen zijn veel kleiner en minder diep.
Enige punt is dat dit niet voor harde kern bedoeld is omdat een caravan nu eenmaal beweegt.
pi_199585450
Ik zou dan toch eerst eens de oven uitbouwen en kijken of daar nog wat ruimte is en de stopcontacten daar plaatsen. Geen idee of dit je werkelijke situatie of slechts een voorbeeld foto? Maar de wand van de kast lijkt me behoorlijk dik, dus dan zal een inbouw aan de achterkant niet veel uitsteken.

Je hebt het nadeel in een keuken is geaarde aansluitingen een pree, dit bouwt net iets dieper in dan niet geaarde dozen.

Hoe dan ook je verneukt je kast... :) Je zult aan de binnenkant toch ook met opbouw leiding rekening moeten houden. Stroom komt niet uit de lucht vallen... Dus dubbele wand in de kast maken is de enige optie om alles strak weg te werken. Of inderdaad een gootje monteren en die aan de zijde van de dozen als plankdragergebruiken.

Of maak zelf een gootje van mooi hout, boor een de bovenzijde een tal gaatjes over de hele lengte en maak je van dat gootje een kruidenrek voor kruidenpotjes.

Dit design bijvoorbeeld. En achter dit gootje zit alles verstopt. Potjes erin klaar.

Spiraalkabel een optie? 1 gaatje boren achter de oven en laat je daar een spiraalkabel in de hoek hangen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Watuntrik op 23-05-2021 18:38:09 ]
pi_199608217
Gewoon inbouwen in een hollewanddoos. Natuurlijk zie je die aan de binnenkant van de kast. Maar die staat niet de hele dag open neem ik aan. Met een holle wanddoos heb je ook gewoon de veiligste optie.
  dinsdag 25 mei 2021 @ 19:44:57 #17
4330 PJ
Tja.....
pi_199616953
Stopcontact bij caravanwinkel halen. Die komen met speciale afwerking.
pi_199619336
In mijn caravan heb ik gebruik gemaakt van Berker Integro Flow schakelmateriaal met bijbehorende inbouwdozen.
https://www.installatieva(...)/berker-integro-flow

Maar moet zeggen dat ik de powerdot spullen liever had gebruikt nu ik dit topic doorlees.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')