FOK!forum / Wielrennen / [Giro] Etappe 11: Perugia - Montalcino #3 Vlaanderen huilt
4-elementswoensdag 19 mei 2021 @ 16:47
SPOILER
Tappa 11: Perugia - Montalcino (Brunello di Montalcino Wine Stage), 162 km

Normaal gesproken zou ik nu beginnen met de standaardregel dat de eerste week alweer voorbij is. Maarja, eigenlijk is er nu al anderhalve week voorbij. Tien dagen achter elkaar koers, je zou bijna medelijden krijgen met de renners. Lang, lang geleden begon deze Giro met een tijdrit. Die tijdrit werd gewonnen door Filippo Ganna, toch nog enigszins verrassend. Op dag twee zagen we dat de eerste rit in lijn werd gewonnen door Tim Merlier, voor Wouter Weylandt. Een grandioos succes voor het debuterende Alpecin-Fenix. Bij Wanty dachten ze daarna dat ze niet konden achterblijven, dus werd de derde rit gewonnen door een van hun renners. ONZE Taco van der Hoorn was het peloton te snel af, hij wist vanuit de vlucht van de dag te overleven. Een jongen die eerst geen contract kreeg, maar op het laatste moment werd opgevist. Mooi verhaal, sympathieke ritzege. Daarna volgde de eerste rit in de heuvels, weer een prooi voor de vluchters. Joe Dombrowski bleek de sterkste van een kopgroep, terwijl Alessandro De Marchi de roze trui overnam van Filippo Ganna. Eén dag later bleek Dombrowski de lul van de Giro te zijn. Hij reed tegen een seingever aan en gooide op die manier Mikel Landa uit de Giro, terwijl Landa een dag eerder nog een van de sterkste klassementsrenners leek te zijn in het verregende Sestola. Ik voel me nog steeds bestolen. Die vijfde rit werd dan ook nog eens gewonnen door Ewan, soms komt alle ellende samen. Etappe zes vormde de wraak van Bahrain-Merida, met Mohoric en Mäder trokken zij ten strijde. De langste aankomst bergop van de ronde stond die dag op het programma, maar het was niet de moeilijkste aankomst bergop. Mollema zat die dag ook in de kopgroep, nadat hij dankzij de werken van Bahrein onderworpen was aan een lange achtervolging. Daardoor kwam hij op de slotklim wat energie tekort, terwijl Mäder wat had kunnen sparen. De jonge Zwitser reed zodoende naar de ritzege, al was een nieuw trauma dichtbij. In Parijs-Nice van dit jaar werd hij al eens 50 meter van de streep ingehaald, nu kwamen de mannen uit het peloton ook ineens hard aanzetten. Bernal was die dag vooral actief, maar grote verschillen ontstonden niet. Mäder redde het uiteindelijk wel, leuk voor die jongen.

Daarna gingen we weer sprinten. Wel een aankomst met een beetje hoogteverschil. Maakte voor de uitslag verder weinig uit, want Ewan won weer. Meteen zijn laatste rit, een dag later stapte hij af met knieklachten. Waarschijnlijk was hij gewoon blij met z'n twee zeges en gaat hij zich nu voorbereiden op de Tour, maar dat hardop zeggen zou ook weer niet op veel sympathie kunnen rekenen. Zonder Ewan reden we naar Guardia Sanframondi, een aankomst heuvelop. Het werd wéér een dag voor de vluchters, met een behoorlijk marginaal kopgroepje. Van die kopgroep bleek Victor Lafay de sterkste te zijn. Het is nog niet lang geleden, maar je bent het eigenlijk gewoon alweer vergeten. Dan blijft rit 9 waarschijnlijk langer hangen. Onderweg naar Campo Felice duurde het enorm lang voor er een kopgroep vertrokken was. Toen dat eenmaal het geval was bleef de controle strak, waardoor Ineos het aan het eind voor elkaar kreeg de koplopers weer bij te halen. Dat gebeurde wel pas in de slotkilometer, waardoor de arme Koen Bouwman voor de tweede keer in zijn Girocarrière in het zicht van de haven strandde. Bernal slingerde de buitenboordmotor aan en ging er hard vandoor op de onverharde stroken van Campo Felice. Een goede oefening met het oog op de rit die nu gaat volgen. De verschillen bleven wederom beperkt, maar het was wel alvast een statement van Bernal. Zijn eerste echte ritzege in een grote ronde, en hij nam ook maar meteen de roze trui over, nadat de Hongaar Valter die trui ook al een paar dagen had mogen dragen.

Normaal gesproken volgt er na negen dagen een rustdag, maar op maandag moesten de renners ook nog aan de bak. Al viel dat al bij al wel mee, tenzij je een viesdikke sprinter bent. Ik noem een Dylan Groenewegen, een Tim Merlier. Hoewel Tim Merlier maagproblemen bleek te hebben, dat is dan nog wel een excuus. Groenewegen is er gewoon nog niet klaar voor, moet je concluderen. De laatste rit voor de rustdag zag een kopgroepje wegrijden met daarin liefst vijf man. Weer de onvermijdelijke Pellaud, weer Taco van der Hoorn, weer Umberto Marengo, Samuele Rivi als nieuwe patriot en op het laatst sloot Kobe Goossens aan. Die wilde nog even een ode brengen aan Kobe Bryant, die een paar jaar in Rieti heeft gewoond, waar de renners passeerden tijdens de rit. Veel plezier had Goossens niet van zijn passage in Rieti, want in deze stad moest de kopgroep wachten op de trein. Ze verloren flink wat van hun voorsprong en kregen die tijd niet meer terug. Daarna gingen we de heuvelzone in, waar Bora hard op kop begon te rijden. Om Sagan in een betere positie te brengen moesten flink wat sprinters gelost worden. Dat lukte vrij aardig, Groenewegen was meteen weg. Merlier even later. Op de Valico della Somma, de laatste klim van de dag, ging er nog wat spul overboord. Giacomo Nizzolo, bijvoorbeeld. Toch enigszins verrassend. Al was de tactiek van zijn ploeg vooral verrassend. Ze gingen met z'n vieren de afdaling in, even later waren ze nog maar met twee. Geen briljant idee, eigenlijk. Terugkeren in het peloton zat er daardoor niet meer in, met z'n tweeën tegen een ontketend Bora is een ongelijke strijd. Israel deed ook een duit in het zakje, Cimolai was nog mee.

Gaviria en Viviani waren er ook nog, verder is het qua sprinters sowieso wel een beetje een armoedige benoening geworden in Italië. Max Kanter was er nog bij, wonder boven wonder. Gaat ie in de laatste kilometer onderuit, zul je altijd zien. Mede door die valpartij werd het een beetje een ontregelde sprint, van hooguit tien man. Molano probeerde de boel te verrassen, maar Sagan sprong op het wiel. Gaviria volgde Molano niet maar bleef achter Sagan zitten. Daarna volgde de laatste bocht, met daarna nog minder dan 200 meter te gaan tot het eind. Het bleek niet meer mogelijk om na die bocht Sagan nog bij te halen, dus noteren we een overwinning voor de Slowaak. Zijn tweede van het jaar, na een ritje in Catalonië. Hij was de sterkste, voor een groot deel dankzij zijn ploeg. Keurig werk van Bora, veel snelle mannen overboord gegooid, andere mannen waarschijnlijk flink diep laten gaan en het volgehouden tot aan de finish. Sagan maakt het keurig af, prima. Een rit met weinig betekenis verder, na de rustdag gaan we verder met een rit die meer betekenis zal hebben. Zes ritten achter elkaar, het broekje kan vooral bij de eerste en de laatste uit. We gaan beginnen in Perugia, een tocht naar Montalcino over onverharde wegen staat op het programma. Een herhaling van 2010, nog steeds een van de mooiste ritten ooit.

lG6DRMj3vzzp5HEeSko4_220421-014728.jpg?v=20210422154728
IOBtbiTlVrWtU1yqJ61W_220421-014720.jpg?v=20210422154720

Na de eerste rustdag gaan de renners van start in Perugia, een stad in de regio Umbrië in centraal Italië, dicht bij de rivier de Tiber. De stad ligt ten zuidoosten van Florence en ten noorden van Rome, ongeveer tussen deze twee steden in, en is de hoofdstad van de provincie Perugia. Op 1 januari 2013 had de stad 162.986 inwoners. Volgens het roadbook spreken we ondertussen van 173.000 inwoners. Aan Perugia ontleende de bekende schilder Perugino (Pietro Vannucci), die hier woonde en werkte, zijn bijnaam. Een andere bekende schilder, Pinturicchio, leefde ook in Perugia. Een behoorlijk oude stad, meerdere eeuwen voor Christus waren hier al mensen. De Etrusken kwamen ook langs in Perugia, net als de meeste andere Etruskische steden is Perugia gebouwd als een arendsnest boven op een steile heuvel. Ergens rond de 14e eeuw beleefde men hier het hoogtepunt, volgens Wikipedia. Daarna volgt een ellenlange opsomming van bijzondere gebouwen in de stad. Zo zou er onder meer een Etruskische poort met Romeinse elementen moeten zijn, en een Etruskische grafkamer. Daarna noemen ze een shitload aan kerken op, waaronder een basiliek en de San Lorenzokathedraal. Er is ook een kopje burgerlijke monumenten, een aantal van de hier genoemde monumenten komen terug in het rondeboek. De Rocca Paolina bijvoorbeeld, een fort uit de renaissance. Stunning, volgens het roadbook. De Fontana Maggiore wordt ook genoemd, blijkbaar een van de bekendste fonteinen van Italië. De fontein ligt op de Piazza IV Novembre, tussen het Palazzo dei Priori, het stadhuis, en de San Lorenzokathedraal. Volgens het roadbook is de fontein een ideaal startpunt voor een rondje door de stad, via allerlei smalle weggetjes kun je het hoogste punt van de stad bereiken en genieten van het uitzicht. Voorts zijn er nog wat Etruskisch-Romeinse poorten te vinden in de stad, en delen van een middeleeuwse stadsmuur. Prima stad om een dagje doorheen te wandelen, me dunkt. Je kunt ook nog naar een van de vele musea, altijd leuk. Perugia is vooral een voetbalstad. Ze hebben er hun eigen voetbalclub, die ooit actief was in de Serie A. Wel wat weggezakt in het moeras der vergetelheid, al is de koers hier nog veel verder weggezakt in de vergetelheid. De laatste aankomst in Perugia schijnt alweer van 1985 te dateren. De mij onbekende Amerikaan Ron Kiefel won, voor Gerrie Knetemann en Francesco Moser. Daarna vertrok in 1995 nog eens een rit in deze stad, sindsdien schijnt de Giro hier niet meer geweest te zijn. De Tirreno passeerde hier nog wel eens, in 2011 won Juan José Haedo een sprint.

PERUGIA.jpg

Na lang dus weer eens een vertrek in Perugia. De renners gaan van start in het historische centrum van de stad, tijdens de neutralisatie dalen ze de heuvel af. Een neutralisatie met flink wat bochten, dat vind ik stiekem toch altijd een beetje gevaarlijk. Maar goed, het fraaie Perugia wordt op die manier wel mooi in beeld gebracht. Pas als we buiten de stad zijn gaat de rit beginnen. In de eerste kilometers van de rit gaat het eigenlijk vooral rechtdoor over een brede en vlakke weg. De renners rijden wel door een paar dorpjes, waar wat rotondes liggen. Maar eigenlijk gaat het de eerste 20 kilometer helemaal nergens over, niets te beleven. Na een kilometer of 20 slaan de renners bij een rotonde in Magione linksaf, daarna rijden ze onder het spoor door. Een ferme wegversmalling hier, zowaar wat sensatie. Vervolgens gaat het eigenlijk weer gewoon een kilometer of 20 zo goed als rechtdoor over brede en vlakke wegen. Nou, dat is trouwens ook weer niet helemaal waar. Na een tijd komen de renners langs het Lago Trasimeno te rijden, hier wordt de weg zowaar wat bochtiger. Af en toe ook wat kleine hoogteverschillen, maar dit noemen we voor het gemak toch maar vlak. Vrij pover asfalt hier ook, maar verder een leuke weg. Iets minder dorpjes hier, iets meer natuur. Dat blijft niet duren, een paar kilometer later laten we het meer weer achter ons en zetten we koers richting Chiusi over wegen die weer volkomen recht en vlak zijn. Ietwat kale omgeving hier, vooral veel akkers. Eenmaal in de buurt van Chiusi komen we een rotonde tegen, daarna gaat de weg na de volgende rotonde anderhalve kilometer omhoog aan 6%, terwijl we ons inmiddels in Toscane bevinden. Via een brede weg rijden de renners omhoog naar het historische hart van Chiusi, na 46 kilometer bereiken ze de top van dit klimmetje. Chiusi is ook weer een stad waar de Etruskische invloeden onmiskenbaar aanwezig zijn. De stad is volgens Wikipedia vooral bekend door de verzameling Etruskische kunstvoorwerpen en urnen in het Museo Archeologico Nazionale Chiusi. Het ziet er in ieder geval wel uit alsof het de moeite van het bezoeken waard is.

27_02_19-05_59_44-O45e9bdaec00d0283890d96422ec68c8.jpg

Na de klim in Chiusi gaat het kort naar beneden, waarna het een kilometer of acht wat op en af zou gaan. In dit stuk van het parcours komen de renners een paar rotondes tegen, verder valt er eigenlijk weinig te zeggen. Vrij groen hier, af en toe rijdt men door een dorpje. Aan het eind van het glooiende stuk gaat het een paar kilometer vals plat omhoog richting Chianciano Terme. Eenmaal in dit thermenstadje wordt het behoorlijk bochtig, terwijl het ook even naar beneden gaat. Duurt niet lang, een paar bochten later gaat de brede weg alweer omhoog. Richting de thermen gaat het zelfs even kort vrij steil omhoog, zodra we Chianciano Terme weer verlaten gaat het wat meer vals plat verder. Dit duurt alles bij elkaar maar een paar kilometer, waarna er weer een kort stukje in dalende lijn volgt. Een stuk of zes scherpe bochten omlaag, vervolgens gaat het weer twee kilometer op een niet al te spannende manier omhoog richting La Foce. Op de top van dit klimmetje komen we een kicken villa tegen met een prachtige tuin. Het gaat hierna een kilometer of vijf naar beneden, in het begin gaat dit een enigszins lastige afdaling zijn. Behoorlijk bochtig, terwijl het asfalt niet best is. Deels door het bos, buiten het bos blijkt de omgeving ineens behoorlijk mooi te zijn. Het tweede deel van de afdaling loopt wat meer rechtdoor. Even later bocht er een bocht naar rechts, met een kleine versmalling tot gevolg. Na die bocht volgen de renners eigenlijk tien kilometer lang dezelfde weg. Die is een kilometer of twee een beetje bochtig, daarna loopt het een kilometer of acht rechtdoor langs een paar weidse Toscaanse velden. Het is vrij vlak, lichte oneffenheden hooguit. Aan het eind van deze weg slaat het peloton dan weer rechtsaf, waarna een klim gaat beginnen. Richting San Quirico d'Orcia gaat het 2,5 kilometer aan 4% omhoog, hmm hmm. Een brede weg omhoog, die dus langs San Quirico d'Orcia komt. Dit is volgens toscanetips.nl een prachtig stadje dat bovenop een heuveltop ligt. Het stadje ligt bovendien in een prachtige landelijke omgeving. Vlak voordat je het stadje inrijdt, zie je net na een lange brug cipressenbomen. Dat is zeker niet gelogen, veel cipressen in deze omgeving. We bevinden ons in het hart van de Val d'Orcia, inmiddels hebben de renners 85 kilometer afgewerkt.

piazza-chigi.jpg

Buiten San Quirico rijden de renners een paar kilometer verder over dezelfde, brede weg. Het gaat een paar kilometer voorzichtig naar beneden, zonder enorm gevaarlijke bochten. De brede weg helpt daarbij wel. Na een tijd wordt het weer vlak, het volgende punt van aandacht volgt dan in de buurt van het dorpje Torrenieri. Hier verlaten we de grote weg, we nemen de afslag aan de rechterkant. Een versmalling, daarna rijden we rechtdoor het dorp in. Dit gaat een razend interessant punt worden, want de eerste onverharde strook komt eraan. Bij deze afslag wil je eigenlijk het liefste al vooraan zitten, als het even kan. Zodra we Torrenieri binnenrijden volgt er namelijk een scherpe bocht naar links, bij de volgende bocht gaat het onverharde gedoe meteen beginnen. Die volgende bocht volgt een paar hectometer later en ligt een beetje verdekt. Op een normale dag zou je er zo aan voorbij fietsen. Zomaar ineens tussen twee bomen in gaat het schuin naar links, een smalle weg in. Dit wordt drummen tot en met. Na die bocht ligt er een laatste laagje asfalt, voor de renners aan de eerste strook beginnen. Daar zit blijkbaar geen naam aan vast, de strook krijgt gewoon het nummer 1. Het wordt wel meteen een lange strook, hij is liefst negen kilometer lang. Een lastige strook, vooral omdat het in de eerste kilometers van deze strook meteen omhoog gaat. Toen het karretje van Google hier de boel kwam verkennen had het net geregend, wat eigenlijk wel goed uitkomt. Overal waar je een plas ziet zit een gat in de weg. Ik zie heel veel plassen. Kan nog opgekalefaterd zijn in de tussentijd, zo niet dan is dit qua ondergrond een verduiveld lastige strook. Bochtig ook uiteraard, maar dat kennen we wel van de Strade Bianche. In eerste instantie gaat de wat smallere weg dus vooral omhoog, het bochtenwerk valt dan nog wel mee. Eén keer een lastige bocht in het begin, verder gaat het hier vooral een kwestie van positioneren zijn. Fraaie open velden na een tijd, hier kunnen weer wat typische plaatjes geschoten worden. Goed, na een paar kilometer onverhard bereiken we de top van de Poggio Gambocci, hierna begint het meest interessante gedeelte van deze strook. Maar niet voordat we nog even een paar meter over asfalt hebben gereden tussendoor, de strook valt wat dat betreft op te delen in twee stukken. Dat zeggen ze er dan weer niet bij, hè.

qHft4QC.png

Na dat korte strookje asfalt begint de afdaling, maar al snel zal blijken dat het niet alleen dalen is. We beginnen wel met een paar bochten in dalende lijn, maar daarna loopt de weg, die alleen maar slechter lijkt te worden, een stukje omhoog tussen de wijnranken door. Boven op dit korte knikje komen we een paar huizen tegen, waar ze voor het gemak een minieme strook asfalt hebben neergelegd. Bijzonder wel, want vijf meter verderop is het gewoon weer steenslag. Het gaat weer even naar beneden, drie lastige bochten achter elkaar. Vervolgens gaat het naar rechts, waarna een kort muurtje volgt. Omhoog naar een kerkje, moedergods, dit is me ineens een partij steil. Duurt niet lang, we duiken hierna een weggetje in met een hoop cipressen langs de kant. Het slechtste gedeelte van de strook, het lijkt hier niet eens meer op een weg. Het lastigste stuk van de afdaling volgt hierna ook. Redelijk wat bochten achter elkaar, als we tijdelijk door een bos rijden volgt er zelfs een soort van haarspeldbocht. Lachen, wel. Even verderop fietsen de renners langs Caparzo, een wijnmaker die gezien de omvang van het domein goed geld zal verdienen. Een eindeloze rij cipressen hier, terwijl de weg ook weer wat omhoog gaat. Zo'n heel stuk in dalende lijn als op het profiel staat aangegeven, mwah, kweenie hoor. In grote lijnen gaat het wel naar beneden, maar die stukken in stijgende lijn tussendoor mogen er toch ook zijn. In het laatste deel van de strook blijft het een beetje op en af gaan. Richting het eind rijden we nog langs een kasteeltje, het Castello Tricerchi. Ook hier maken ze wijn, schijnt een beetje bij deze regio te horen. De laatste meters van deze strook staan niet op Google, maar het is in ieder geval wel zo dat we de strook afsluiten met een lastige bocht naar rechts, in dalende lijn. Dan, na 102 kilometer, bereiken de renners weer een brede asfaltweg.

Castello%20Tricerchi_Montalcino_aerial%20photo%20-%2020200914.jpg
Arrivo-Tenuta-Caparzo.jpg
Salita-Castello-Tricerchi.jpg

Na die bocht naar rechts komen we dus weer asfalt tegen. Maar dat wil niet zeggen dat het meteen makkelijk wordt, want deze weg begint bijna direct vals plat omhoog te lopen. Om de ellende nog wat groter te maken, erg leuk. Even later volgt er een bocht naar rechts, waarna het op een vlakke en rechte manier verder zal gaan naar Buonconvento. In het centrum van dit dorp volgt een stiekeme bocht naar links, na deze bocht gaat het nog een paar kilometer rechtdoor richting Bibbiano. Het lijkt heel even simpel te zijn, maar na een paar vlakke kilometers begint de weg dan ineens steil omhoog te lopen. Rechtdoor omhoog, altijd een leuke rubriek. Het gaat iets meer dan een kilometer omhoog aan 8%, tot in het kleine Bibbiano. Hier, waar ook een kasteeltje staat, komen we na een bocht naar links en eentje naar rechts terecht op het parcours van 2010. In 2010 eindigde de Giro ook al eens in Montalcino, ook toen reden we over onverharde wegen. Een onvergetelijke rit. De strook die nu volgt zat ook in die rit, al had het toen wel een andere naam. In 2010 spraken we over de Poggio Civitella, nu heeft men er de Passo del Lume Spento van gemaakt. Enfin, de naam maakt weinig uit, het wordt gewoon zwaar. Na de klim in Bibbiano gaat het kort naar beneden over een smalle en bochtige weg, die nog wel is voorzien van asfalt. Even later houdt het asfalt ineens op en houden we grind over, we slaan niet eens een andere weg in. De organisatie neemt op het onderstaande kaartje dit deel niet mee, ze pakken alleen het stuk in stijgende lijn mee. Toch is het geen overbodige informatie om te vermelden dat het eerste onverharde stuk plaatsvindt in dalende lijn, bovendien rijden we ook nog eens over het spoor. Het veld zal hier al aardig uit elkaar liggen, maar het is toch nog steeds erg verstandig om een beetje vooraan te beginnen bij het oprijden van deze strook. Toch een paar listige bochtjes achter elkaar. Even verderop een kort stukje asfalt als de renners over een brug rijden, daarna begint de ellende helemaal.

gSvLWYihc8fywi42CsYs_220421-014735.jpg?v=20210422154735
DX5Vo8e.png

In 2010 regende het behoorlijk hard, als het morgen droog is gaan we natuurlijk wel een andere koers krijgen. Andere foto's, ook. Desalniettemin wordt deze sector linksom of rechtsom een slijtageslag. Vijf kilometer lang gaat het omhoog over een abominale grindweg, jawadde. In het begin valt het nog mee, maar na een tijd gaat het zoals hierboven te zien valt een kilomter of drie aan 8,5% omhoog. Tussen de bomen door wordt het ook lekker bochtig, op een gegeven moment gaat het dus zelfs aan 16% omhoog. Een halve kilometer aan 12%, hier gaat het volle bak koers zijn. Aan het eind van dit steile stuk komen de renners uit in Castiglion del Bosco, waar na 115 kilometer de eerste tussensprint volgt. In Castiglion del Bosco ligt asfalt, het is ook even een paar meter wat vlakker. Lang kunnen de renners niet van die adempauze genieten, buiten het dorp gaat het weer verder steil omhoog over een onverharde weg. Eén kilometer aan 8%, het steile stuk wordt vervolgens afgesloten met een steile halve kilometer aan meer dan 10%. Na dit steile stuk wordt de gravelstrook een stuk grilliger. In de zeven kilometer hierna gaat het een beetje op en af, terwijl het bochtig blijft. Een technisch gebeuren, geen moment van verpozing. Als het naar beneden gaat is het lastig omdat het meteen technisch wordt, als het omhoog gaat is het lastig omdat het meteen steil is. Een eindeloze horrorstrook, in plaats van het lezen van dit stuk kan ik u van harte aanbevelen de beelden van 2010 terug te kijken. Die beelden zeggen meer dan 1000 woorden. Als je alle moeilijke punten moet bespreken ben je een uur bezig, het is gewoon een loodzware strook. Heel veel bochten en heel veel werk op en af later fietsen de renners ineens weer over een verharde weg. Zodra we het asfalt bereiken gaat het nog een keer een kilometer omhoog aan 8%, gewoon, dat is leuk. Boven op deze klim bereiken we de top van de Passo del Lume Spento, in het verleden ook wel bekend als de Poggio Civitella. Een klim van de derde categorie, al mag je daar vanwege het gravelgebeuren van mij ook wel gewoon een klim van de tweede categorie van maken, minstens. Als je het bij elkaar optelt lijkt 13 kilometer aan 3,6% niet veel, maar dat is dit ontzettend lastig. In totaal is deze sector 13,5 kilometer lang, met wel wat kleine stukjes asfalt tussendoor.

rn1pvJN.png

Met 125 kilometer op de teller zouden we nu de finale van de rit van 2010 kunnen afwerken. Een korte afdaling richting Montalcino en dan naar de finish rijden. Die korte afdaling richting Montalcino komt er wel, maar daarna slaan we rechtsaf en dalen we verder om te kunnen beginnen aan een lokale lus met twee extra gravelstroken. Twee stroken meer ten opzichte van de rit in 2010, al is deze rit als geheel wel een stuk korter dan die bewuste etappe. Op de top van de klim slaan we linksaf, daarna gaat het eigenlijk niet eens meteen naar beneden. Eerst nog een stukkie vals plat omhoog, vervolgens volgt over een brede weg een niet al te lastige afdaling richting Montalcino. In de finale dalen we overigens af over dezelfde weg, de renners kunnen de boel dus alvast verkennen. Een paar bochten onderweg, maar geen lastige fratsen. Het wordt pas lastig in Montalcino zelf, bij het binnenrijden van dit dorp komen de renners een rotonde met een opvallend kunstwerk tegen. Hier gaan ze naar rechts, net als in de finale. Er zijn alleen twee bochten naar rechts. Eentje die heel scherp naar rechts gaat, en eentje die minder scherp naar rechts gaat. We pakken nu de eerste bocht, een flinke terugdraaiende. Daardoor verlaten we direct Montalcino weer, het gaat hierna negen kilometer verder in dalende lijn. Hoewel, in dalende lijn, het gaat tussendoor ook een paar keer kort omhoog en het is eigenlijk ook wel relatief vlak. Een tijdje gaat het echt naar beneden met wat meer bochten, maar verder is het toch een vrij simpele toch over een brede weg tussen de wijngaarden door. Een ideaal moment om even bij te komen en je mentaal voor te bereiden op de finale, de laatste twee stroken zijn in aantocht. Na 136 kilometer koers rijden de renners Castelnuovo dell'Abate binnen, een dorpje op een heuvel. Er wordt kort geklommen richting deze heuvel, op het hoogste punt volgt de tweede tussensprint van de dag. Net buiten het dorp ligt een abdij, die van Sant'Antimo. Ja, heel vet.

4141170991_c5cbd8d07d_b.jpg

In Castelnuovo dell'Abate slaan de renners rechtsaf, ze rijden daarna in dalende lijn in een boog om het dorp heen. Ergens halverwege verdwijnt het asfalt ineens en is de derde strook begonnen. Een strook van 7,5 kilometer, gevoelig korter dan de vorige strook. Het begin van de derde sector doet meer denken aan Parijs-Roubaix dan aan de Strade Bianche, er liggen hier gigantisch veel keien. Wellicht wordt dat allemaal een beetje bijgewerkt voor de gelegenheid, anders is dit wel een mooie strook om een lek bandje te scoren. Positionering is hier ook weer geen overbodige luxe, al is het de vraag of de groep hier nog groot gaat zijn. In de eerste kilometer van deze strook gaat het naar beneden, met een paar bochten onderweg. Vervolgens loopt het een tijd wat meer rechtdoor vals plat omhoog. Deze strook mist steile stukken, maar de ondergrond maakt deze sector toch behoorlijk lastig. Het is echt pover, ik zou hier niet graag fietsen. Grillige strook ook wel. Het gaat op en af, naar links en dan weer naar rechts. Af en toe een paar bochten die extra lastig zijn omdat het wat smaller wordt, zo nu en dan een stenen muurtje langs de kant van de weg in zo'n bocht. De renners duiken halverwege een bos in waar een paar lastige bochten liggen, in dalende lijn. Maar dan gaat het ineens weer omhoog, geen touw aan vast te knopen. Het tweede deel van de strook loopt goeddeels omhoog, het loopt zelfs een tijd vrij stevig omhoog. Na één langere klim gaat het toch ook weer kort naar beneden, paar bochtjes, daarna gaat het wat meer vals plat verder richting het eind van de sector. Onderweg passeren we een paar leuke gebouwtjes en vooral veel wijnranken. Wijn, overal wijn. Het blijft stijgen tot het eind van de strook, daarna volgt aan het eind een bocht naar links in de buurt van Sant'Angelo in Colle. Het is vanaf dit moment nog een kilometer of 18 fietsen tot de finish, één strook te gaan.

Tbi7uet.png

Eenmaal terug op het asfalt loopt het nog even vals plat verder omhoog, daarna volgt er een afdaling van een kleine vier kilometer tot aan de laatste strook. De weg is breed en het asfalt is behoorlijk goed, de renners krijgen ondertussen een prachtig uitzicht over de vallei voorgeschoteld. De weg omlaag kent wel een paar flinke bochten, er zit zelfs een haarspeldbocht tussen. Toch mag dit weinig problemen opleveren, een laatste adempauze voor we aan het lastige slotstuk van deze toch al lastige rit gaan beginnen. Tussen eindeloze wijnranken door gaat het op een redelijk eenvoudige manier verder naar beneden, tot er aan het eind van deze afdaling ineens een lastige bocht naar rechts volgt. De renners moeten tussen twee cipressen door, de bordjes langs de kant van de weg geven aan dat ze naar het kasteel van Argiano gaan. Een lastige bocht, ze komen hier met hoge snelheid aan en dan gaat het scherp naar rechts. Het wegdek wordt totaal anders. Van asfalt gaat het via verbrokkeld asfalt naar gravel, het ziet eruit als een ideale bocht voor de renners om te ontdekken hoe gravel nu echt smaakt. Met de groetjes van Raemon Sluiter.

gX6u0iE.png

Na de bocht begint de laatste strook. De kortste strook, het gaat vijf kilometer lang onverhard zijn. De strook begint met een lastige klim, het gaat iets meer dan een kilometer omhoog aan 8%. Paar stevige bochten omhoog, verder wel jammer dat dit stukje niet op Streetview staat. Streetview keert even later pas terug, als we het plateaugedeelte van deze onverharde strook bereiken. Het gaat nog vier kilometer verder over een smalle onverharde weg, maar het echte klimwerk is gedaan zodra we de Villa Argiano zijn gepasseerd. Ook hier produceren ze weer wijn, overigens. Al een eeuw of vijf, naar het schijnt. Brunello di Montalcino, ook buiten Montalcino. Een populaire toeristische trekpleister, menig auto werkt zich hier een weg omhoog over het grind. Nu we weer beelden hebben valt het op dat ook hier gigantisch veel stenen liggen. Ze hebben niet direct de meest makkelijke wegen opgezocht, al loopt het in het vervolg van deze strook wel een paar kilometer zo goed als rechtdoor terwijl het toch relatief vlak is. Enorm open terrein ineens, op wat wijnranken na zien we niks meer. De wind kan hier ook wat gaan doen, als het hier maar geen tegenwind is. De strook loopt dus vooral rechtdoor, met afstand de makkelijkste van de dag. Er verschijnen soms wat cipressen langs de kant van de weg, voor het ultieme Toscaanse gevoel. Ook hier worden de plaatjes weer fraai, maar de beslissing in de koers zal waarschijnlijk eerder vallen. Of je moet hier nog een lekke band krijgen, dat kan makkelijk. Gigantische keien zo nu en dan, gaat helemaal nergens over. Richting het eind van de strook volgen een paar flauwe bochtjes, daarna bereiken we ter hoogte van Tavernelle weer een fraai laagje asfalt. Dat wil niet zeggen dat het lastige werk nu gedaan is, nee, er staat nu een ferme asfaltklim op het menu. Niet voordat het eerst een halve kilometer vrij vlak is, met aan het eind van deze halve kilometer zelfs een bocht in dalende lijn. Daarna gaat het omhoog en klimmen we weer naar de Passo del Lume Spento, maar dan van een andere kant.

0aRP6wuXbKWnKruyqe80_220421-015100.jpg?v=20210422155100
F6lJ2N7.png

Het is een brede weg omhoog, die voor een vertekend beeld lijkt te zorgen. Het ziet er niet eens zo steil uit, maar het gaat blijkbaar toch twee kilometer aan 9% omhoog, met zelfs een halve kilometer aan 11%. Na een gravelstrook meteen op zo'n manier omhoog, dat kan de genadeklap zijn voor een aantal renners. Het gaat vooral rechtdoor in een omgeving vol bomen. Als de klim iets minder lastig wordt krijgen we juist meer bochten, normaal is het andersom. Na de steilste halve kilometer van de klim gaat het nog een halve kilometer omhoog aan 8,6%, alvorens het een kilometer vals plat zal zijn. Procentje of drie, waarna we weer naar 6% gaan. Na een tijd volgt er een bocht naar rechts en bereiken we een weg die we al eerder hebben gehad. De laatste kilometer van deze klim kennen we al, het gaat een halve kilometer aan bijna 10% omhoog, voordat het vals plat wordt tot op de top. De top van de Passo del Lume Spento, ook van deze kant een klim van de derde categorie, bereiken we op vier kilometer van het eind. We slaan weer rechtsaf en dalen opnieuw af richting Montalcino, deze weg kennen we. Eerst nog een paar meter vals plat omhoog, daarna is het tot op 2,5 kilometer van het eind relatief vlak. Een afdaling van pakweg twee kilometer volgt, zonder veel gevaar. Een stuk of drie bochten, tot we Montalcino weer bereiken. Daar wordt het wél gevaarlijk. We komen weer bij de versierde rotonde uit, waar je op twee manieren naar rechts kunt. We pakken nu de tweede weg naar rechts, die een paar meter later ligt. Een flinke duik naar beneden, in 2010 vloog Cadel Evans hier bijna uit de bocht. Opletten, dus. Na deze lastige bocht volgt, nog steeds in dalende lijn, een bocht naar links. Na deze bocht betreden we de slotkilometer, eentje die gelijk zal zijn aan de finale van de rit in 2010. Na deze bocht wordt het vlak, even later begint de weg weer omhoog te lopen. Niet lang daarna volgt er een bocht naar rechts, we betreden na die bocht het centrum van Montalcino. De weg wordt smal en het asfalt wordt vervangen door plaveien. Het doet wat denken aan de finale van de Strade Bianche in Siena, al is het hier beduidend minder steil. We rijden verder omhoog in de smalle straatjes vol stenen in Montalcino, tot we het centrale plein van de stad bereiken. Op de Piazza del Popolo wordt het weer vlak, bij het verlaten van het plein gaat het zelfs een paar meter naar beneden, nog steeds in zo'n smalle straat met plaveisel. Aan het eind van deze straat komen we terug op het asfalt, de weg loopt nu ook weer omhoog. Op 200 meter van het eind volgt er een scherpe bocht naar rechts. Je denkt er dan te zijn, maar dat is niet zo. Nee, in de laatste 200 meter van de rit gaat het doodleuk aan 12% omhoog tot aan de finish. Het kan een eindeloze sprint der stervende zwaren worden, zoals in 2010. Een vermakelijke aankomst.

gOv0xr03nXEa0pxUHk9J_220421-014731.jpg?v=20210422154731
UTL1SNulOdlQM7QDNZIw_220421-014723.jpg?v=20210422154723
qhQlkkf.png

Deze nu al legendarische rit eindigt in Montalcino, een gemeente in de Italiaanse provincie Siena, regio Toscane. Er wonen hier 5.920 mensen, al kunnen het er ondertussen ook best 5.919 zijn. Wikipedia heeft een leuk stukje over de geschiedenis van dit stadje. 'Bewoond sinds de tijd der Etrusken ligt het dorpje op een heuvel midden de wijngaarden en olijfbossen. Elk jaar wordt de Palio in Siena geopend met een optocht van vertegenwoordigers van de steden die van de Republiek Siena deel hebben uitgemaakt. De eer de parade te mogen leiden valt te beurt aan de vaandeldragers van Montalcino. Het is een eerbetoon voor de loyauteit en de hulp die ze Siena hebben geboden na de val van de stad in 1555.' Loyauteit? Blijkbaar de Belgische variant van loyaliteit, zo leer je altijd weer wat bij. 'Tijdens de belegering van Siena wist een groep republikeinen de stad te ontkomen. Ze zochten hun toevlucht in de versterkte vesting van Montalcino. Samen met de lokale bevolking richtten ze de Republiek Siena in Montalcino op en boden tot in 1559 weerstand aan de Medici's.' Heel gaaf. Wiki heeft ook wat te melden over de bezienswaardigheden van Montalcino. 'De Rocca vormt het middelpunt van de versterkingen die Spanjaarden en Florentijnen op afstand hielden. Voor de Italiaanse patriotten heeft ze een grote betekenis. Ze was niet alleen het laatste bolwerk van Siena maar symbolisch ook van de vrijheden van de Italiaanse steden in de middeleeuwen. Die vrijheden werden door de bloedige en reactionaire jaren 1500 uitgewist. De versterking kreeg een indrukwekkende borstwering, gebouwd door Cosimo I in 1571. In het fort hangt een oud Siënees vaandel dat herinnert aan het feit dat de stad een groep rebellen onderdak verleende na de verovering van Siena door Florence. In het Palazzo Vescoville zijn archeologische vondsten uit de omgeving te bewonderen. Er is een verzameling schilderijen van de Sienese school. Ook is er beeldhouwwerk uit de 12e tot 14e eeuw waaronder terracotta's van Andrea della Robbia en schilderijen van Sodoma.' Misschien wel het belangrijkste stukje informatie over deze stad bewaren ze voor het laatst. 'Montalcino is ook bekend vanwege de wijnbouw. Brunello di Montalcino en Rosso di Montalcino zijn de bekendste.' Ja, kijk, nu komen we ergens. De organisatie noemt dit niet voor niets de Brunello di Montalcino Wine Stage. Dure wijn, heb ik vernomen. Stukje van Ilja Gort gekeken, ze pleuren het een paar jaar op houten vaten en beweren dat de grond door een hoog zout- en natriumgehalte extra bijzonder is, ofzo. Een Brunello is gemiddeld na 10 jaar op dronk en is dan nog enkele jaren te bewaren, moeilijk gedoe. Alles om de prijs omhoog te drijven, blijkbaar. Als je een arme sloeber bent kun je altijd nog aan de Rosso di Montalcino, dat schijnt de afdankwijn te zijn.

montalcino.jpg

De Brunello di Montalcino is een rode wijn die in 1967 de zevende wijn werd in Italië met de beschermde herkomstbenaming DOC. In 1980 realiseerde men de status van DOCG. Het kan de moeite lonen om met zo'n wijntje in de hand terug te kijken naar de beelden van 2010. Toen kwam de Giro namelijk ook al eens aan in Montalcino, en wat een rit werd dat. Er staan talloze filmpjes op youtube, je moet er zelf maar eentje uitkiezen. Als je maar kijkt, dat is eigenlijk wel een verplichting. Dit is de langste, met Engels commentaar.


Het was de zevende rit van de Giro van 2010. Nadat Liquigas de ploegentijdrit had gewonnen reed een jonge Vincenzo Nibali in het roze, terwijl Basso in die jaren nog de kopman was van de ploeg. Ze beleefden onderweg naar Montalcino allebei een rotdag. Het regende de hele dag dat het goot, in de afdaling onderweg naar de eerste onverharde strook, eentje die nu niet in het parcours zit, ging Nibali samen met wat anderen in een bocht onderuit. Ivan Basso besloot er als spuit 11 bij te gaan liggen, niet geheel verwonderlijk gezien zijn gebrek aan stuurmanskunsten. Heel Liquigas dik in de shit, Agnoli lag er bijvoorbeeld ook bij. De valpartij gebeurde aan de voorkant van het peloton, waardoor er ineens maar een klein groepje vooraan overbleef. Alexandre Vinokourov zat in dat groepje, maar hij wist niet echt of hij nu door moest rijden of niet. Hij liet het werk maar over aan wat andere mannen. Een versplinterd peloton reed naar de eerste strook toe. De groep Liquigas lag meteen anderhalve minuut achter, er kon bijna meteen een kruis over.

evans_4000_getty.jpg

Op de eerste onverharde strook reed Evans vanuit de achtervolgende groep naar de groep met daarin Vinokourov. Later sloten nog meer renners aan, maar dat was al een eerste teken van Evans. Binnen een paar minuten waren alle renners besmeurd, natte gravelstroken zijn een feest. Na die eerste strook kwamen we op het parcours van vandaag terecht, via Bibbiano reden ze naar de Poggio Civitella. Die strook noemen we nu anders, maar het is toch echt hetzelfde werk. Op deze Poggio Civitella, of de Passo del Lume Spento, bleken Vinokourov en Evans de sterkste renners te zijn. Ze gingen meerdere keren in de aanval, al kwamen ze nooit echt helemaal weg. Vino was vooral als een bezetene in z'n ogen aan het wrijven, modder in je oog schijnt geen feest te zijn. De rest van de namen die we vooraan zagen verschijnen deden de wenkbrauwen toch wel enigszins fronsen. Een jonge Bakelants had bijvoorbeeld de dag van zijn leven, hij zou uiteindelijk 10e worden. Maar ook iemand als David Arroyo had er ontzettend veel zin in, dit was nog voor de rit naar L'Aquila waar hij in de fuga bidone zat, toch een voorbode. Marco Pinotti was ook op de afspraak, nochtans niet de beste klimmer. En we weten dat het stevig omhoog gaat op die tweede strook, toen de laatste. Gadret als voormalig veldrijder mocht natuurlijk niet ontbreken, Damiano Cunego was dan weer een van de andere klassementsrenners die wel op de afspraak was. Garzelli was ook van de partij, wijlen Scarponi had het dan weer iets lastiger. Enfin, Evans en Vinokourov bleven aan de gang. Arroyo kon een keer mee, dan viel het weer stil en bleek even later alleen Cunego te kunnen volgen.

Met een klein groepje kwamen ze boven op de klim, waarna de afdaling volgde. Tijdens die afdaling vloog Evans dus bijna uit de bocht, waarna Cunego probeerde te demarreren. Evans reed weer naar Cunego toe en nam vervolgens de smalle passage in Montalcino voor zijn rekening. Na de bocht naar links was het nog maar 200 meter tot het eind, net als nu. Wel 200 steile meters, maar Evans duldde geen tegenstand. Hij nam het hele stuk voor zijn rekening, één lange sprint. Cunego kwam niet meer in de buurt, Vino al helemaal niet. Onderweg leek de Kazach heel sterk, maar aan de finish had hij niets meer over. Evans reed derhalve op een formidabele manier naar de ritzege, en dat ook nog eens in de mooiste trui van allemaal. Een prachtige, epische rit. De verschillen waren significant. Nibali reed aan het eind nog weg van Basso, maar kwam desondanks op meer dan twee minuten binnen. Basso volgde een paar tellen later, maar uiteindelijk zou hij die bewuste Giro nog wel winnen. Sinds deze rit in 2010 is de Strade Bianche een stuk populairder geworden, het wordt ondertussen gezien als een van de mooiste koersen van het jaar. Misschien wel deels dankzij deze rit, want in 2010 was de Strade Bianche nog een relatief onbekende wedstrijd die werd gewonnen door Maxim Iglinskiy of all places. Voor het grote publiek, althans. De kenners wisten wel beter. De rit vol onverharde wegen in de Giro van 2010 was dus een doorslaand succes, maar sindsdien durfde de organisatie het toch niet aan om terug te keren naar deze wegen. Wel bergop, zo finishten we laatst op Campo Felice en hebben we de Colle delle Finestre een paar keer bedwongen. Ook zagen we in de rit naar Orvieto in 2011 (waar Weening won) een paar onverharde stroken, maar dat stelde veel minder voor. Zo'n rit als nu, dat hebben we sinds die tijd niet meer gezien. Het werd dus wel weer eens tijd, in 2010 zagen we hoe machtig mooi dit kan zijn. Vooral als het regent, dan wordt het een ware slijtageslag. Twee stroken van in totaal 20 kilometer in 2010, nu vier stroken met een totale lengte van 35 kilometer. Ik durf wel voorzichtig te stellen dat ik er zin in heb. In 1987 eindigde er overigens ook al eens een rit in Montalcino, die werd gewonnen door Moreno Argentin. Volledigheidshalve.

corvos_00015358-029.jpg

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van deze voorbeschouwing volgt nu: het weerbericht. Gaat het regenen? De belangrijkste vraag, de allesbepalende vraag. Ik durf niet met zekerheid ja te zeggen, maar er wordt in ieder geval wel regen verwacht in Montalcino en omgeving. Zo'n beetje 40% kans op regen. Dan heb je dus ook 60% kans dat het droog blijft. Er is wel de hele dag kans op regen, de kans dat we met wat modder geconfronteerd gaan worden is derhalve aanwezig. Of het zo'n ellendige dag wordt als 11 jaar geleden weet ik dan weer niet, ik zou eigenlijk zeggen van niet. Maar toch, eerder door de modder fietsen dan stofhappen. Waarschijnlijk. Vermoeden van, geen bewijs voor. In startplaats Perugia zou het ook zomaar kunnen gaan regenen. Buitjes, niet aan één stuk door. Of misschien ook weer wel, wie zal het zeggen. Graadje of 18 daar, niet gek veel wind. Beetje tegen in het begin, maar het gaat niet echt van betekenis zijn. In de buurt van Montalcino waait het überhaupt niet, blijkbaar. Het zal daar 19 graden zijn, met dus wat kans op regen. Tijd om een regendans te doen, jongens. Of die regendans zin heeft gehad gaan we merken vanaf 12:55, dan gaat de rit van start. Een neutralisatie van 15 minuten door de straten van Perugia staat daarna op het programma. Om 13:10 vertrekken we dus echt, onder begeleiding van het ongeëvenaarde duo Kroon en Vanbelleghem. Ergens rond 15:30 zouden we zo'n beetje bij de eerste strook moeten aankomen, als je tegen die tijd niet met je oogballen het scherm aan het strelen bent doe je niet meer mee. Dan kom je er niet meer in. Je doet gewoon niet meer mee. Kijken, en anders niks. Tussen 17:00 en 17:26 eindigt de rit.

b01372483593ac95058ceb8f50d2a770.jpg

Sterrato in de Giro, dat moet haast wel genot opleveren. Tegelijkertijd is dit een van de lastigste ritten om te voorspellen. Net als tijdens Strade Bianche heb je hier een brede waaier aan kanshebbers. Uiteraard de klassementsrenners, daar is deze rit lastig genoeg voor. De beklimmingen zijn op zichzelf misschien niet lastig genoeg, maar door het onverharde karakter wordt het een stuk lastiger. Met al die afdalinkjes en technische passages tussendoor krijg je automatisch een uitgestrekt peloton en dus is het zaak om iedere keer naar iedere belangrijke passage te sprinten, waardoor deze rit alleen maar lastiger wordt. Kortom, het wordt een slagveld. Zeker als we daadwerkelijk regen gaan krijgen. Maar ook als het droog blijft, Strade Bianche is ook in droge omstandigheden geen makkelijke koers. Wel een koers waar we vaak ook het klassieke type zien schitteren. Een Van der Poel, een Van Aert. Jongens van dat kaliber zijn hier niet, maar we kunnen wel reikhalzend uitkijken naar jongens als Vermeersch en Bettiol. Die eerste heeft hier ook echt een doel van gemaakt, al is het maar de vraag of hij al dat klimwerk gaat overleven. Verder is het natuurlijk ook heel erg de vraag hoe Evenepoel omgaat met dit terrein. Je kunt er in ieder geval donder op zeggen dat Ineos heel graag wil uitproberen hoe goed die jongen is op gravel. Derhalve lijkt de vlucht van de dag me een kansloze zaak, er gaat hoe dan ook koers gemaakt worden. Hoe het dan precies zal verlopen weet niemand. Er kan gevallen worden, lekke banden gaat het sowieso wel regenen. Eén keer slecht positioneren en je zit ineens in de achtervolging. Geen peil op te trekken, geen zinnig woord over te zeggen. En net daarom is het fantastisch dat we weer een keer zo'n rit hebben in de Giro. Het was lang wachten, maar wie geduld heeft wordt uiteindelijk beloond. Sommige mensen zullen het geen leuke rit vinden omdat de factor pech hier een grote rol kan spelen, mijn broek is ondertussen al nergens meer te vinden. Ben vooral benieuwd naar de willekeurige namen die we ineens van voren gaan zien. Zo deed in 2010 Marco Pinotti ineens vooraan mee in wat later zijn beste Giro ooit bleek te zijn, werd Cayetano Sarmiento 9e, David Millar 11e, Gustav Erik Larsson 15e. Mede door de omstandigheden kan het een enorm verrassende rit en dus ook een verrassende uitslag worden. Ik kijk er enorm naar uit.
1. Bernal. Na zijn exploot op Campo Felice en zijn straffe prestatie in de Strade Bianche van dit jaar kan er eigenlijk niemand anders op één staan. Jody lijkt gemaakt te zijn voor onverharde wegen. In Siena stuitte hij op Van der Poel en Alaphilippe, dat soort kleppers zijn er nu niet. Zijn ploeg zal veel vertrouwen in hem hebben, met gasten als Ganna en Moscon kun je hier flink oorlog gaan maken. Ik denk echt dat ze gaan proberen de hele boel overhoop te gooien. En dan moet Jody het afronden, als we afgaan op de negende rit kan dat zomaar gaan gebeuren. De Vorentscheidung, tot zijn rug het uiteindelijk gaat begeven. Dat gaat nog steeds gebeuren, ben maar niet bang.
2. Bardet. Natuurlijk iemand die zich al vaker heeft laten zien in Strade Bianche. Tweede in 2018, bijvoorbeeld. Toen was het slecht weer, nou, tel uit je winst. Zijn ronde was nog niet heel overtuigend tot nu toe, maar dit is weer heel ander terrein. Als hij ooit iets kan laten zien, dan is het nog wel hier.
3. Formolo. Davide Formolo is een wonderbaarlijke renner. Alsof er twee Formolo's zijn. De ene Formolo is buitengewoon aanvallend, de andere Formolo is een aanklamper die voor een anoniem klassement gaat. Tot nu toe hebben we de aanklamper gezien, hij heeft echt nog geen seconde in beeld gereden. Na de rustdag kunnen we misschien de andere Formolo zien. De Formolo die in 2020 2e werd in Strade Bianche, eigenlijk wel de voornaamste reden om hem te noemen. Dit jaar werd ie 24e, dat was dan weer iets minder goed. Als we kijken naar die uitslag mogen we ook Bilbao en Carr opschrijven voor vandaag, maar die lijken over minder goede benen te beschikken, terwijl Formolo juist eerder naar deze koers gepiekt lijkt te hebben. Wat dom is, want zelfs in hoogvorm komt hij niet verder dan een anonieme 7e plaats in het klassement, iets in die richting. Daarom tijdens deze rit maar eens ten strijde trekken, lijkt me veel leuker.
4. Ciccone. Niet echt een renner die al vaak heeft geschitterd in Strade Bianche, maar gezien zijn recente vorm kunnen we hem prima opschrijven. Ook ijzersterk tijdens de finale van de negende rit natuurlijk. Ja, ik durf het voorlopig wel aan. Op de rustdag mooi even kunnen bijtanken, voorraadje van Nibali erdoorheen gejaagd. Ik zie het helemaal zitten. Al verwacht ik wel dat hij gedurende de ronde nog een keer een flinke oplawaai gaat krijgen.
5. Bettiol. Toch nog maar een klassiek type noemen, eentje die volgens Peter Schep wonderbenen heeft. Werd ook ooit al 4e in Strade Bianche, geen onlogische suggestie dus. Ben ook ernstig benieuwd naar de werken van Gianni Vermeersch, dit is de sympathiestem voor dat soort renners. Misschien dat Peter Sagan zich ook nog even wil tonen, maar voor hem lijkt het me dan weer wat te zwaar.

5PocxJb.png
VoMywoensdag 19 mei 2021 @ 16:47
Ach nee, Hem is boos.
Felagundwoensdag 19 mei 2021 @ 16:47
Evenepoel verliest tijd op de kopgroep?
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 16:47
Joao heeft wellicht een withete schreeuwende Bramati moeten verduren
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 16:47
Joewauw zijnde kun je beter gewoon schijt hebben aan alles en lekker voor jezelf rijden, dan dit kansloze gedoe toch wel toch niet toch wel.
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 16:47
Wie maakt het "OP NAAR HET DQS-TOPIC" gifje?
VoMywoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
Dit wordt 4 minuten verlies.
TargaFloriowoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
Ik had nu Renaat en José wel als commentator willen hebben. Zou volgens mij een soort Pauwels/Van Poppel verontwaardiging worden. _O-
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
We hebben behoefte aan een type André Meganck die live in de uitzending Lefevere opbelt.
maxi-muswoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:47 schreef VoMy het volgende:
Ach nee, Hem is boos.
En op de 8e dag schiep god boosheid.
Zorrowoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
Als Almeida zo makkelijk van Evenepoel wegfietst zou je kunnen zeggen de de Rem nou ja, op de rem staat.
GotenSSJwoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
‘Hij heeft die klimcapaciteiten in de 2de en 3de week’

Hoe weet je dit dan?
Neef_Wuppiewoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
Dit is gespeeld.

@Zipportal
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
Misschien wilde Remco juist dat Almeida niet ging wachten.
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:48 schreef Zorro het volgende:
Als Almeida zo makkelijk van Evenepoel wegfietst zou je kunnen zeggen de de Rem nou ja, op de rem staat.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- :D w/ w/ w/
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
Ik wil een interview met de QS-wagen. NU.
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:48
Dat Vlasov wél vooraan zit moet toch wel extra zuur zijn voor de Belgen.
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:49
Dat grind hoort in de strade niet in de giro
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 16:49
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:48 schreef Szura het volgende:
Ik wil een interview met de QS-wagen. NU.
Waar is Renaat op motor als je hem nodig hebt
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 16:49
Druppels op de lens.
Rellende_Rotscholierwoensdag 19 mei 2021 @ 16:49
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:48 schreef Slobeend het volgende:
Misschien wilde Remco juist dat Almeida niet ging wachten.
Dat lijkt me stug.
maxi-muswoensdag 19 mei 2021 @ 16:49
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:49 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat grind hoort in de strade niet in de giro
Altijd tegen de Belgen.
VoMywoensdag 19 mei 2021 @ 16:49
Waarom zitten we voorop met zulke ongelofelijke kneuzen?
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 16:49
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:48 schreef WAvanBuren het volgende:
Dat Vlasov wél vooraan zit moet toch wel extra zuur zijn voor de Belgen.
Waarom?
johannes_vermeerwoensdag 19 mei 2021 @ 16:49
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:49 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat grind hoort in de strade niet in de giro
Schuld van het grind inderdaad.

Morgen massaal overal wagens die al het grind uit België in Luxemburg droppen.
The_Undertonewoensdag 19 mei 2021 @ 16:49
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:49 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat grind hoort in de strade niet in de giro
Ach kom, hij wordt er op waarde van gereden. En ik ben een Vlaming.
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 16:49
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:49 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat grind hoort in de strade niet in de giro
Meid
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:50
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:49 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat grind hoort in de strade niet in de giro
:D .
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 16:50
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:47 schreef Bugno3 het volgende:
Wie maakt het "OP NAAR HET DQS-TOPIC" gifje?
Liefst iets als deze: https://s3.gifyu.com/images/6086dadc34acd486189599.gif
AllesKaputtwoensdag 19 mei 2021 @ 16:50
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:49 schreef Koffieplanter het volgende:
Druppels op de lens.
Tranen van R.Ev.
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:50
Eerst ging ik op vakantie naar Italië , nu niet meer! zal ze leren!
Zwansenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:50
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:42 schreef capuchon_jongen het volgende: [..] Hou je bek mongool
:D
TargaFloriowoensdag 19 mei 2021 @ 16:50
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:49 schreef VoMy het volgende:
Waarom zitten we voorop met zulke ongelofelijke kneuzen?
Haten op Dries en Harm. :')
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 16:50
Sjwauw lekker in het wiel bij Rem.
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:50
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:49 schreef wimderon het volgende:

[..]

Waarom?
Slechter sturen/dalen dan Vlasov :X .
TommyL0204woensdag 19 mei 2021 @ 16:50
Moscolini is van goud waard
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 16:50
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:49 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Schuld van het grind inderdaad.

Morgen massaal overal wagens die al het grind uit België in Luxemburg droppen.
60a525bee54af-eikenberg.gif
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 16:51
Sjors ken er helemaal niets van
Doevelaerwoensdag 19 mei 2021 @ 16:51
Remco houdt het verlies nog enigszins beperkt
vaarsuviuswoensdag 19 mei 2021 @ 16:51
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:49 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat grind hoort in de strade niet in de giro
en bij de EK vliegen jullie er natuurlijk ook meteen uit tegen Rusland en Denemarken
naatje_1woensdag 19 mei 2021 @ 16:51
Ik vraag dit voor mezelf: zit Ciccone er nog bij?
4-elementswoensdag 19 mei 2021 @ 16:51
Zou het wellicht een hongerklopje zijn? Want waarom zou hij er anders zo makkelijk vanaf worden gereden?
297534woensdag 19 mei 2021 @ 16:51
Regen?!
Felagundwoensdag 19 mei 2021 @ 16:51
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:51 schreef Doevelaer het volgende:
Remco houdt het verlies nog enigszins beperkt
Hij verliest alleen op de grindwegen.
Doevelaerwoensdag 19 mei 2021 @ 16:51
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:51 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

en bij de EK vliegen jullie er natuurlijk ook meteen uit tegen Rusland en Denemarken
Ik hoop dat ze er uit vliegen tegen Portugal
Felagundwoensdag 19 mei 2021 @ 16:52
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:51 schreef 4-elements het volgende:
Zou het wellicht een hongerklopje zijn? Want waarom zou hij er anders zo makkelijk vanaf worden gereden?
Angst om te vallen?
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 16:52
Oeh Jongens, volgens mij hebben we een BINGO @Mani89
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 16:52
Jeroen begint toch licht aan de horizon te zien.
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 16:52
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:51 schreef 4-elements het volgende:
Zou het wellicht een hongerklopje zijn? Want waarom zou hij er anders zo makkelijk vanaf worden gereden?
Niet iedereen verteert een rustdag even goed of hij is gewoon niet klaar voor een ronde van drie weken. Geen schande hoor.
naatje_1woensdag 19 mei 2021 @ 16:52
Covi 19 mei?!
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 16:52
Jeroen schakelt moeiteloos door.
Pedrosowoensdag 19 mei 2021 @ 16:52
Remco heeft de turbo er weer opstaan.
4-elementswoensdag 19 mei 2021 @ 16:53
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:52 schreef Felagund het volgende:

[..]

Angst om te vallen?
Dat kan. Maar dit was nou niet het meest technische gedeelte. Rechte weg.
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:53
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:52 schreef El-Stinho het volgende:
Jeroen begint toch licht aan de horizon te zien.
Jeroen gaat er gewoon vanuit dat 2 minuten geen enkel probleem is, want Basso....
Doevelaerwoensdag 19 mei 2021 @ 16:53
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:52 schreef Bugno3 het volgende:
Jeroen schakelt moeiteloos door.
Dat zou Wuyts niet kunnen
johannes_vermeerwoensdag 19 mei 2021 @ 16:53
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:50 schreef wimderon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
_O-
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 16:54
Carthy zou een mannetje kunnen bijsteken of Luisle voor Vlasov
Rellende_Rotscholierwoensdag 19 mei 2021 @ 16:54
Marco _O_
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 16:54
Door het vingertje kan ik Soler niet meer normaal zien rijden.
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:54
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:53 schreef Doevelaer het volgende:

[..]

Dat zou Wuyts niet kunnen
Sporza doet er verstandig aan om Tineke te vervangen voor een psycholoog wanneer Miesjel verslag gaat dan van een GT met de Rem.
naatje_1woensdag 19 mei 2021 @ 16:54
quote:
14s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:51 schreef naatje_1 het volgende:
Ik vraag dit voor mezelf: zit Ciccone er nog bij?
Ja dus
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 16:54
Haai ^O^
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 16:54
Vlasov *O*
De_Verschoppelingwoensdag 19 mei 2021 @ 16:55
Dat Emanuel dit kan verbaast me. Die had ik ver achter Daniel verwacht nu.
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 16:55
Jody rijdt als een patron
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 16:55
Yates sneakt weer stiekem mee.
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:55
Ik had dit niet verwacht van Vlasov, schitterend :D.
maxi-muswoensdag 19 mei 2021 @ 16:55
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:55 schreef Szura het volgende:
Jody rijdt als een patron
Schitterende renner.
DecoAorestewoensdag 19 mei 2021 @ 16:55
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit een vreselijk saaie rit was geweest als Evenepoel gewoon in vorm was.
Zwansenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:55
Deed me bijna denken aan die vreemde inzinking van Kelderman (ook deels ingegeven door een niet meewerkende ploegmaat?) die daarna ook ineens wonderbaarlijk herstelde.
Columbiafanwoensdag 19 mei 2021 @ 16:55
Emoe ^O^
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:55
Heb toch medelijden met me :'(
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 16:56
Deze Jody vind ik mooi. Zelf ten strijde trekken, kopwerk doen. Sympathieke renner
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 16:56
Morgen gaat de zon weer op, ja. Goed zo, Jeroen!
Mani89woensdag 19 mei 2021 @ 16:57
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:52 schreef wimderon het volgende:
Oeh Jongens, volgens mij hebben we een BINGO @:Mani89
Shit ik let niet op, was ist?
maxi-muswoensdag 19 mei 2021 @ 16:57
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:56 schreef El-Stinho het volgende:
Morgen gaat de zon weer op, ja. Goed zo, Jeroen!
Straks met natte haartjes in de pyjama op de bank met een bakje chips en het leven ziet er weer een stuk beter uit.
TargaFloriowoensdag 19 mei 2021 @ 16:57
Wie zou de Journaal opening krijgen, Jurgen Conings of Remco Evenepoel?
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 16:57
Ik ken die hele Mauro Schmid amper.
4-elementswoensdag 19 mei 2021 @ 16:58
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:57 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Straks met natte haartjes in de pyjama op de bank met een bakje chips en het leven ziet er weer een stuk beter uit.
Evenepoel pyjama?
Rellende_Rotscholierwoensdag 19 mei 2021 @ 16:58
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:57 schreef Slobeend het volgende:
Ik ken die hele Mauro Schmid amper.
Dat is niet gek.
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 16:58
Bardet is gelost.
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:58
Weet Deceuninck meer?
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 16:58
quote:
10s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:57 schreef TargaFlorio het volgende:
Wie zou de Journaal opening krijgen, Jurgen Conings of Remco Evenepoel?
Wie is Jurgen?

Remco dus
johannes_vermeerwoensdag 19 mei 2021 @ 16:58
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:57 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Straks met natte haartjes in de pyjama op de bank met een bakje chips en het leven ziet er weer een stuk beter uit.
Zijn vrouw is hem American Pancakes aan het voeren heeft hij laten doorschemeren dus dit is een topdag.
TargaFloriowoensdag 19 mei 2021 @ 16:58
Dries -O-
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 16:58
De Bondt foetsie
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 16:59
1 minuut , rijd een halve minuut dicht _O_
Columbiafanwoensdag 19 mei 2021 @ 16:59
Remco lijkt de schade wel beperkt te kunnen gaan houden.
Rellende_Rotscholierwoensdag 19 mei 2021 @ 16:59
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:58 schreef TargaFlorio het volgende:
Dries -O-
Die andere twee gaan gewoon beter omhoog. Harm is de teleurstelling van de dag.
Mexicanobakkerwoensdag 19 mei 2021 @ 16:59
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:58 schreef Koffieplanter het volgende:
Bardet is gelost.
Onleuk.
TargaFloriowoensdag 19 mei 2021 @ 16:59
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Wie is Jurgen?

Remco dus
twitter
maxi-muswoensdag 19 mei 2021 @ 16:59
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:59 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

[ twitter ]
Peter Bosz zonder bril.
Max23woensdag 19 mei 2021 @ 16:59
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Wie is Jurgen?

Remco dus
Voortvluchtige extremistische militair die onder andere een p90 en een raketwerper had meegenomen en waar nu met man en macht naar gezocht word
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:00
Normaal moet Remco dit zo dichtpoefen.
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:00
LollerCiccone ook weer buitengewoon op het gemak.
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:00
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:59 schreef Max23 het volgende:

[..]

Voortvluchtige extremistische militair die onder andere een p90 en een raketwerper had meegenomen en waar nu met man en macht naar gezocht word
Dan doen wij het toch beter

https://nos.nl/artikel/23(...)oord-zes-arrestaties

Hoppa
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 17:00
Jeroen duimt volop voor strijd in de groep-Bernal
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 17:00
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:57 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Shit ik let niet op, was ist?
Oeh jongens
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 17:01
BouwGod
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:01
poker maar een beetje, allemaal in het voordeel van de rem
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:01
Jumbo met twee man, netjes.

Geen Sjors...
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 17:01
Ruud Molard laat zich uitzakken voor het klassement van Valter :')
DecoAorestewoensdag 19 mei 2021 @ 17:02
Yates koerst slinks.
showtimerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:02
Emoe _O_
Columbiafanwoensdag 19 mei 2021 @ 17:02
Waarom rijdt Bouwman op kop?
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:02
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:02 schreef DecoAoreste het volgende:
Yates koerst slinks.
Doet er alles aan een derdeweeks dip te voorkomen.
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 17:02
twitter

Hij blijft volhouden
Columbiafanwoensdag 19 mei 2021 @ 17:03
De nooit aanvallend koersend Buchmann met een aanval...
Zwansenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:03
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:59 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

[ twitter ]
Jurgen Conings had ook prima een Belg uit de vroege ontsnapping kunnen zijn.
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 17:03
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:57 schreef Slobeend het volgende:
Ik ken die hele Mauro Schmid amper.
Die mag op de Olumpische Spelen proberen het wiel van Steef Bissegger te houden.
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:03
Ach Nibali
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:03
LollerGPS
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:03
Goede race van Nibali, hopelijk in week drie nog eens een poging voor eremetaal.
showtimerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:03
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:03 schreef Columbiafan het volgende:
De nooit aanvallend koersend Buchmann met een aanval...
Wat is dit?
Faraday01woensdag 19 mei 2021 @ 17:03
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ach Nibali
Er zijn veel muntjes nodig geweest vandaag :D
-XOR-woensdag 19 mei 2021 @ 17:03
Doei Nibali
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 17:04
EF heerst
Mexicanobakkerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:04
Ach nee, Marcootje.
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:04
Tsjiekone oei.
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:04
EF met wat superbrandstof.
Rellende_Rotscholierwoensdag 19 mei 2021 @ 17:04
Peter Schep _O_
Columbiafanwoensdag 19 mei 2021 @ 17:04
BuchGOD _O_
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:04
Wat een koers. _O_
Neef_Wuppiewoensdag 19 mei 2021 @ 17:04
Ciccone :'(
hhh38woensdag 19 mei 2021 @ 17:04
De werken van EF :o
naatje_1woensdag 19 mei 2021 @ 17:04
Neeeeee, niet Ciccone
Faraday01woensdag 19 mei 2021 @ 17:04
Ciccone _O-
Zwansenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:04
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:01 schreef capuchon_jongen het volgende:
poker maar een beetje, allemaal in het voordeel van de rem
De Rem kan beter zijn eigen rem eraf halen.
Mexicanobakkerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:04
Foss moet ophouden met aanklampen :{
Dale__Cooperwoensdag 19 mei 2021 @ 17:04
Jeetje EF
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:05
Remco verliest terrein
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 17:05
Stel je voor dat Foss nog 5 kilo afvalt in z'n gezicht.
Pistolerowoensdag 19 mei 2021 @ 17:05
EF en Jumbo hebben er een nieuwe voorraad ingegooid op de rustdag.
Neef_Wuppiewoensdag 19 mei 2021 @ 17:05
Rem richting de twee minuten. Kan hij de rest van de giro in de ontsnapping meezitten.
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:05
Jeroen hoopt nog op boer Harm.
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:05
EMOE gaat wel hard.
TargaFloriowoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:03 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Jurgen Conings had ook prima een Belg uit de vroege ontsnapping kunnen zijn.
Ik moet zelf meer aan Erik ten Hag denken.
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:06
D'n Rem vierkant.
Rellende_Rotscholierwoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
Remco Vansevenant.
Columbiafanwoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
Grappenmaker Bettiol is wel belachelijk sterk vandaag.
Mansjesterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:05 schreef Slobeend het volgende:
Stel je voor dat Foss nog 5 kilo afvalt in z'n gezicht.
Dan had het je tweelingbroer kunnen zijn?
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
Licht gaat uit.
AllesKaputtwoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:06 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Remco Vansevenant.
De woorden uit mijn mond haal je.
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
Hij gaat helemaal stuk
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
Remco naar vier minuten
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
Almeida. _O-
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
Dan juichen we maar voor Yates.
H.Vvivwoensdag 19 mei 2021 @ 17:06
Almeida _O-
Van_Poppelwoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
Evenepoel heeft het lastig.
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
Jammer wel dit.
johannes_vermeerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
RUSTIG AAN
AllesKaputtwoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
De Chocoprins van Schepdaal.
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:07
"'t Gaat niet zo soepel"

Erg accuraat.
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
De Rem is een parodie op een wonderkind.
Momowoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
Jeuaw geeft geen neuk om Remco
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
Dit ziet er toch wel een beetje uit als een hongerklop.
Zwansenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
Ai, ai, ai.
MC-Mwoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
Almeida is een leuke rubriek.
Beregdwoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
Einde tijdperk Evenepoel
Zorrowoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
De Rem slaat vast
4-elementswoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
Remco Evenepoel Escartin
Faraday01woensdag 19 mei 2021 @ 17:07
Eigenlijk is het maar goed dat dit gebeurt na 9 maanden out.
SaintOfKillerswoensdag 19 mei 2021 @ 17:07
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:07 schreef Momo het volgende:
Jeuaw geeft geen neuk om Remco
Die fiets gaat straks op de camion.
Mani89woensdag 19 mei 2021 @ 17:07
Evenepoel is de meest overschatte wielrennerer uit de geschiedenis.
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:08
Livestream vanuit Deceuninck-bus straks graag
Dutch_viewwoensdag 19 mei 2021 @ 17:08
HLN.be: "Evenepoel beperkt de schade"
Zwansenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:08
De reiger van Aalst.
DecoAorestewoensdag 19 mei 2021 @ 17:08
Hup Buchmann. -zwaait Duits vlaggetje-
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:08
Hopelijk volgen ze Rem en Sjwauw als ze over de streep zijn.
Neef_Wuppiewoensdag 19 mei 2021 @ 17:08
De Rem wordt nooit een ronderenner.
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:08
Hij komt net uit blessure. Ik had eigenlijk nooit de Giro gereden. Ronde van Zwitserland ofzo dat had ik eerder gedaan.
heywooduwoensdag 19 mei 2021 @ 17:08
Zo, ik ben nu ook live :)
Mani89woensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Wat heeft Taus uitgespookt op de rustdag jongens? Koeienbloed gegeven ala Jesus Manzano?
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Man tegen man
Mexicanobakkerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Ik vind wat Foss hier doet echt héél vervelend.
TargaFloriowoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Foss :D _O-
johannes_vermeerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Het is hard tegen onzacht vandaag.
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Man tegen Man (maar geen HUT IS) @heywoodu
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Foss :D Jeetje
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Ach Carthy
Faraday01woensdag 19 mei 2021 @ 17:09
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:08 schreef heywoodu het volgende:
Zo, ik ben nu ook live :)
Het was spectaculair
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Bernal _O_
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Einde tijdperk Vlasov.
Neef_Wuppiewoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Sow
H.Vvivwoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Bernal _O_
Van_Poppelwoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Jody _O_
Faraday01woensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Jody brommer
Steven184woensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Jody!!!
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Jody zet het naar zijn hand

Einde Giro
Columbiafanwoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Komaan Emu _O_ _O_
TargaFloriowoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Bernal _O_
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:09
"Foss rijdt weg bij Yates"

Dit kan niet.
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 17:09
Wat een koers, wat een koers.
naatje_1woensdag 19 mei 2021 @ 17:10
Bernal koekoek
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
Moedergods, Jody _O_ .
4-elementswoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:08 schreef Neef_Wuppie het volgende:
De Rem wordt nooit een ronderenner.
Ik snap dat ze 'm als favoriet zien, want hij was vorig jaar oppermachtig in de kleine rondjes
Ik snap niet dat ze 'm als favoriet zien, want hij heeft nog nooit een grote ronde gereden en komt net terug na een zware blessure.
Dagoduckwoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
La malle rosa.
maxi-muswoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
Bernal. _O_
Mani89woensdag 19 mei 2021 @ 17:10
Yates gokt denk ik op 3 liter extra bloed op de 2de rustdag, maar dat zal misschien al te laat zijn.
AllesKaputtwoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
Plaatsvervangende rugpijn
heywooduwoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:09 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het was spectaculair
Ik heb de laatste 80km in het afgelopen uur gekeken ^O^
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
Zo Bernal wint de Giro.

Slotje en tot volgend jaar
Beregdwoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
Wat een leuke renner is Bernal
Momowoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
Jeauw krijgt straks een leuk telefoontje van PatLef
MC-Mwoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
Godenzoon Bernal.
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:10
Jody gaat ongelofelijk uithalen op Passo Giau
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:10
De Grote _O_
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:11
XLoVmKl.jpg
Prachtig gekozen achtergrond.
Dutch_viewwoensdag 19 mei 2021 @ 17:11
HLN.be :
Evenepoel ziet duidelijk af bergop en moet ploegmaat Almeida laten rijden. Die heeft het - niet voor het eerst vandaag - niet meteen door.
Neef_Wuppiewoensdag 19 mei 2021 @ 17:11
Wat een koers _O_
SaintOfKillerswoensdag 19 mei 2021 @ 17:11
We lezen wel op twitter wie de rit wint.
Felagundwoensdag 19 mei 2021 @ 17:11
Egan is wel weer goed. Die gaat iedereen op de Zoncolan op minuten rijden.
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:11
Beter Bernal eens controleren op doping.
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:11
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:11 schreef capuchon_jongen het volgende:
Beter Bernal eens controleren op doping.
:D :D
Pino112woensdag 19 mei 2021 @ 17:12
Dagwinnaar van etappe 8 heeft Covi. Als enige.
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 17:12
Ook al een toffe finalesprint.
maxi-muswoensdag 19 mei 2021 @ 17:12
Snel vergeten dit.
showtimerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:12
Jeetje
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 17:12
Schmid jeetje
Mexicanobakkerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:12
Wie?
Beregdwoensdag 19 mei 2021 @ 17:12
Qhubeka, topteam
Max23woensdag 19 mei 2021 @ 17:12
soooooooooooow
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:12
Mooie sprint
showtimerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:12
We noteren het Aart
Dale__Cooperwoensdag 19 mei 2021 @ 17:12
10 seconden beeld van de finish :D
johannes_vermeerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:12
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:11 schreef WAvanBuren het volgende:
[ afbeelding ]
Prachtig gekozen achtergrond.
Een hekel aan grindwegen, een hekel aan Groenewegen, het valt niet mee voor Quickstep.
Mani89woensdag 19 mei 2021 @ 17:12
Jammer Harm!
Mykonoswoensdag 19 mei 2021 @ 17:13
Qhubeka wint een koers, maljaar.
TargaFloriowoensdag 19 mei 2021 @ 17:13
Met dank aan de werken van Bert-Jan Lindeman. _O_
AllesKaputtwoensdag 19 mei 2021 @ 17:13
Helmut Schmid
MC-Mwoensdag 19 mei 2021 @ 17:13
Harm met een mooie derde plek.
OProgwoensdag 19 mei 2021 @ 17:13
Hier zat best nog wat op.
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:13
Bardet bij Evenepoel wtf?
Pino112woensdag 19 mei 2021 @ 17:13
https://www.cyclingmaster.nl/renner.php?rid=489#geselecteerd

Twee met Schmid, maar volgens mij is dat gewoon dezelfde gebruiker :')
Mani89woensdag 19 mei 2021 @ 17:13
Mogen we al spreken van een Qhubekabonus?
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:13
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:12 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Een hekel aan grindwegen, een hekel aan Groenewegen, het valt niet mee voor Quickstep.
En nu ook nog een hekel aan hun eigen Almeida.
Faraday01woensdag 19 mei 2021 @ 17:13
10/10 voor de koers van vandaag
Zwansenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:13
Zonder Almeida was het nog een minuutje meer geweest. Mag ik dat zeggen?
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 17:13
Caruso neemt ook ouderwets niet over in zijn groepje.
Zorrowoensdag 19 mei 2021 @ 17:14
Schmid is toch wel het beste vaccin tegen Covi
Dale__Cooperwoensdag 19 mei 2021 @ 17:14
Egan vliegt
WAvanBurenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:14
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:13 schreef Zwansen het volgende:
Zonder Almeida was het nog een minuutje meer geweest. Mag ik dat zeggen?
Ik zou het er niet op wagen in België.
Mexicanobakkerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:14
Wel leuk voor Emoe.
SaintOfKillerswoensdag 19 mei 2021 @ 17:14
Zou toch tof zijn indien deze Bernal ooit de 2 Slovenen eens op hun plaats zet.
Zwansenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
Toch goed van die seconde die Evenepoel eerder pakte op Bernal.
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
_O_.
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
Moedergods. Het Godenkind. Het Godenkind is terug.
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
Egan is ontzettend goed
Columbiafanwoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
De Buch kan hier nog een rit winnen.
H.Vvivwoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
Bernal wat een rit
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
Laat Remco maar de tijdrit winnen op de Spelen.

Remco in bloedvorm kan Ganna aan in de tijdrit.
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
Wat een race van EF.
Remcowoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
Mooie rit ^O^
4-elementswoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
Bernal _O_

Rijdt mooi aanvallend. Sterk staaltje.
Zwansenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:15
We noteren 3 minuut 9. Nu tellen maar.
Mani89woensdag 19 mei 2021 @ 17:16
Foss is echt een fenomeen.
Faraday01woensdag 19 mei 2021 @ 17:16
Jody heeft zijn tour vorm terug _O_
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:16
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:15 schreef capuchon_jongen het volgende:
Laat Remco maar de tijdrit winnen op de Spelen.

Remco in bloedvorm kan Ganna aan in de tijdrit.
Ok, jongen.
MC-Mwoensdag 19 mei 2021 @ 17:16
Genoten en dan is vanavond ook nog eens Feyenoord!
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:16
Als je zo goed bent moet je geen Giro rijden maar de Tour de France.
Mexicanobakkerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:16
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:16 schreef Mani89 het volgende:
Foss is echt een fenomeen.
Als het bij dat anonieme klassement had kunnen blijven had ik er mee kunnen leven, maar dit is niet leuk.
maxi-muswoensdag 19 mei 2021 @ 17:16
Vlasov at 3'32'', Bilbao, Yates 3'35'', Carthy 3'41''
Rellende_Rotscholierwoensdag 19 mei 2021 @ 17:16
Ah, Remco gaat hiervan leren.

De doelpalen worden verschoven.
Mansjesterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:16
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:16 schreef Mani89 het volgende:
Foss is echt een fenomeen.
HIj heeft nu wel bewezen dat ie beter is dan Remco toch
Zwansenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:16
Dit lijkt mee te vallen. Onder de 2 minuten?
DecoAorestewoensdag 19 mei 2021 @ 17:16
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:15 schreef Columbiafan het volgende:
De Buch kan hier nog een rit winnen.
Niet met deze Bernal in koers, vrees ik. Maar ik zou het hem zeker gunnen ja.
Steven184woensdag 19 mei 2021 @ 17:17
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:16 schreef Mani89 het volgende:
Foss is echt een fenomeen.
Had de Tour gewonnen als hij had mogen starten
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:17
Deze Bernal is beter dan die van 2019.
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:17
é
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:16 schreef MC-Morgan het volgende:
Genoten en dan is vanavond ook nog eens Feyenoord!
Niemand boeit die kutploeg
Bugno3woensdag 19 mei 2021 @ 17:17
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:16 schreef MC-Morgan het volgende:
Genoten en dan is vanavond ook nog eens Feyenoord!
Dat wordt ook puur genot.
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:17
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:16 schreef capuchon_jongen het volgende:
Als je zo goed bent moet je geen Giro rijden maar de Tour de France.
Dan was ie op 10 minuten gereden
SaintOfKillerswoensdag 19 mei 2021 @ 17:17
Zou Trek nog steeds interesse hebben in Hindley?
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 17:17
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:17 schreef capuchon_jongen het volgende:
é
[..]

Niemand boeit die kutploeg
_O_.
Mani89woensdag 19 mei 2021 @ 17:17
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:16 schreef Mansjester het volgende:

[..]

HIj heeft nu wel bewezen dat ie beter is dan Remco toch
Ik denk dat ik Remco zelfs had bijgehouden vandaag.
maxi-muswoensdag 19 mei 2021 @ 17:18
twitter


Hoor ik violen?
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:18
Twee minuten en valt echt nog mee voor iemand die op een gegeven moment gewoon stilstond.
Mykonoswoensdag 19 mei 2021 @ 17:18
Bardet ook matig hoor, knakenploeg dat DSM.
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 17:18
Ontopic
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 17:18
Het grote vergoelijken is begonnen bij Jeroen
Faraday01woensdag 19 mei 2021 @ 17:18
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:17 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dan was ie op 10 minuten gereden
Jody was beter dan Pogchamp in de strade
Slobeendwoensdag 19 mei 2021 @ 17:18
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:18 schreef Koffieplanter het volgende:
Twee minuten en valt echt nog mee voor iemand die op een gegeven moment gewoon stilstond.
Dit.
Beregdwoensdag 19 mei 2021 @ 17:18
Bij Education First hebben ze wel een goede rustdag gehad precies
4-elementswoensdag 19 mei 2021 @ 17:19
quote:
5s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:17 schreef SaintOfKillers het volgende:
Zou Trek nog steeds interesse hebben in Hindley?
Helemaal vergeten dat die eigenlijk meedoet deze Giro. _O-
Columbiafanwoensdag 19 mei 2021 @ 17:19
Buchmann stilletjes richting de top 5?
Faraday01woensdag 19 mei 2021 @ 17:19
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:18 schreef Koffieplanter het volgende:
Twee minuten en valt echt nog mee voor iemand die op een gegeven moment gewoon stilstond.
Valt eigenlijk mee inderdaad
AllesKaputtwoensdag 19 mei 2021 @ 17:19
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:18 schreef maxi-mus het volgende:
[ twitter ]

Hoor ik violen?
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:19
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:18 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Jody was beter dan Pogchamp in de strade
In Tour zijn ze vaker beter omringd door knechten. Als Remco dan vroeg al kraakt is hij volledig gezien
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:19
Remco rijd 2 minuten wel dicht in de tijdrit
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:19
Hij eindigt tien tellen achter Soler, die een half uur later moest lossen.
El-Stinhowoensdag 19 mei 2021 @ 17:19
Tissot werkt weer als een dronken aap.
Szurawoensdag 19 mei 2021 @ 17:20
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:19 schreef capuchon_jongen het volgende:
Remco rijd 2 minuten wel dicht in de tijdrit
Jij post wel borderlinesque he
Felagundwoensdag 19 mei 2021 @ 17:20
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:19 schreef Columbiafan het volgende:
Buchmann stilletjes richting de top 5?
Ik denk nog niet, hij had een redelijke achterstand op enkelen in het groepje dat nu op 20/25 seconden van hem eindigde.
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 17:20
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:17 schreef Koffieplanter het volgende:
Deze Bernal is beter dan die van 2019.
Toen was hij ook helemaal niet bijzonder, nu wel.
maxi-muswoensdag 19 mei 2021 @ 17:20
wtf
Frozen-assassinwoensdag 19 mei 2021 @ 17:20
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:19 schreef capuchon_jongen het volgende:
Remco rijd 2 minuten wel dicht in de tijdrit
We hebben nog 9 andere etappes vriend
showtimerwoensdag 19 mei 2021 @ 17:20
Hey Rob Hatch
Pino112woensdag 19 mei 2021 @ 17:20
Daar ging iets mis.
wimderonwoensdag 19 mei 2021 @ 17:20
Hou je bek Sander.
capuchon_jongenwoensdag 19 mei 2021 @ 17:20
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:20 schreef Szura het volgende:

[..]

Jij post wel borderlinesque he
Ik ben gewoon ziedend, mag het?
Koffieplanterwoensdag 19 mei 2021 @ 17:20
Ah, Nederlandse zege begrijp ik, Sander?
naatje_1woensdag 19 mei 2021 @ 17:20
Wordt Foss de nieuwe kopman bij Jumbo?