abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199451860
Wij willen een inloopkast / kastenkamer gaan maken van een kamer die we niet "over hebben".
De bedoeling is dat we hier onze kleding gaan opbergen, maar ook spullen als badhanddoek / wc papier etc.
Recent hebben we ook al een vide gemaakt op zolder en de ruimte achter het schuin zolderdak voorzien van schotten. Hier liggen vooral de dingen die we zelden nodig hebben, denk aan kerstspullen bv.

Dit is zoals we de kastenkamer in gedachten hebben:
https://encrypted-tbn0.gs(...)NR--4X0-QaQ&usqp=CAU
Gesloten kastdeuren / van grond tot plafond / over de gehele lengte van de muur.

Zelf ben ik niet handig. Dus we willen dit gaan uitbesteden.
Heeft iemand ervaring met een bedrijf wat zo'n kast bij zichzelf heeft gemaakt?
Regio midden limburg / eindhoven.
  Moderator zondag 16 mei 2021 @ 22:30:00 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199460161
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 15:29 schreef hartloper het volgende:
Wij willen een inloopkast / kastenkamer gaan maken van een kamer die we niet "over hebben".
De bedoeling is dat we hier onze kleding gaan opbergen, maar ook spullen als badhanddoek / wc papier etc.
Recent hebben we ook al een vide gemaakt op zolder en de ruimte achter het schuin zolderdak voorzien van schotten. Hier liggen vooral de dingen die we zelden nodig hebben, denk aan kerstspullen bv.

Dit is zoals we de kastenkamer in gedachten hebben:
https://encrypted-tbn0.gs(...)NR--4X0-QaQ&usqp=CAU
Gesloten kastdeuren / van grond tot plafond / over de gehele lengte van de muur.

Zelf ben ik niet handig. Dus we willen dit gaan uitbesteden.
Heeft iemand ervaring met een bedrijf wat zo'n kast bij zichzelf heeft gemaakt?
Regio midden limburg / eindhoven.
Je kunt niet weg komen met iets als een pax kast van ikea ? :)

Zoek je een klussenbedrijf wat dit gaat doen of ben je meer op zoek naar een meubelmaker ?
Wat voor afmetingen moet het gaan worden ? Heb je een tekening met maten van de ruimte o.i.d. ?
pi_199472751
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 22:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je kunt niet weg komen met iets als een pax kast van ikea ? :)

Zoek je een klussenbedrijf wat dit gaat doen of ben je meer op zoek naar een meubelmaker ?
Wat voor afmetingen moet het gaan worden ? Heb je een tekening met maten van de ruimte o.i.d. ?
Zou ook kijken voor Pax inderdaad.

Heb zelf op zolder onder het schuine deel van het dak keukenkastjes van Ikea gebruikt, werkt perfect!

Ikea heeft zowel voor de Pax als de keuken etc digitale planners op de site staan waarmee je kan kijken hoe je uit komt en volgens mij kun je daar zelfs de materialenlijst uit toveren
pi_199474010
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 22:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je kunt niet weg komen met iets als een pax kast van ikea ? :)

Zoek je een klussenbedrijf wat dit gaat doen of ben je meer op zoek naar een meubelmaker ?
Wat voor afmetingen moet het gaan worden ? Heb je een tekening met maten van de ruimte o.i.d. ?
Nee, we willen echt alles benutten in die kamer.
Ongeveer 250 cm hoog en metertje of 4 lang en 3 meter breed.

Ik zoek iemand die kan timmeren.
Of dat een timmerman of een klusbedrijf is maakt niet veel uit.

Tekening heb ik nog niet.
pi_199474075
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 15:29 schreef hartloper het volgende:
Wij willen een inloopkast / kastenkamer gaan maken van een kamer die we niet "over hebben".
En waar tover je de kamer vandaan die je niet hebt?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_199474435
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 19:36 schreef hartloper het volgende:

[..]

Nee, we willen echt alles benutten in die kamer.
Ongeveer 250 cm hoog en metertje of 4 lang en 3 meter breed.

Ik zoek iemand die kan timmeren.
Of dat een timmerman of een klusbedrijf is maakt niet veel uit.

Tekening heb ik nog niet.
De hoge Pax is geloof ik iets van 235cm. Dan heb je er boven nog net genoeg ruimte voor een koofje met verlichting bijvoorbeeld.
Kan een hoop geld en/of tijd schelen.
pi_199478532
Ik ben ook van plan in ons kleinste kamer een kastenwand te maken en aan de andere kant een werkplek.
Lekker zelf proberen. Als het niet wil kun je altijd nog een veels te dure meubelmaker laten komen. Ik ben van plan mdf te gebruiken. Dat kost geen drol. De ikea pax breedte maten aanhouden zodat je al die pax onderdelen kunt kopen zoals lades etc.
pi_199501101
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 23:28 schreef zoz het volgende:
Ik ben ook van plan in ons kleinste kamer een kastenwand te maken en aan de andere kant een werkplek.
Lekker zelf proberen. Als het niet wil kun je altijd nog een veels te dure meubelmaker laten komen. Ik ben van plan mdf te gebruiken. Dat kost geen drol. De ikea pax breedte maten aanhouden zodat je al die pax onderdelen kunt kopen zoals lades etc.
afhankelijk van hoe snel je tevreden bent valt dit nog vies tegen om het echt mooi en strak te krijgen.

Ik heb ook eens een 4 meter kast uit mdf gebouwd, zodanig dat er wel ikea deurtjes op pasten. Dit omdat het onder een schuin dak moest.

Achteraf had ik beter wat pax kasten kunnen kopen en verzagen. het is nagenoeg onmogelijk om dezelfde gladde, haakse afwerking te krijgen en dan zijn alle gaatjes voor je planken, scharnieren en verbindingen ook al voorgeboord.

Het MDF an sich kost inderdaad geen drol, maar allemaal superhaaks zagen valt nog niet mee, en dan moet je het nog gaan schilderen.Vergis je daar niet in.

Puur aan kosten voor mdf en verf ben je al duurder uit dan met een standaard pax kast, en de vele vele uren die je erin moet steken...terwijl je een pax kast in 2 uurtjes hebt staan.

Het was voor mij eens en nooit meer, of je moet echt niet weg kunnen komen met een pax kast. Zelf bouwen loont niet de moeite of je moet echt beschikken over voldoende ruimte en apparatuur om al die platen te kunnen handelen
pi_199501604
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:02 schreef Glider76 het volgende:

[..]

afhankelijk van hoe snel je tevreden bent valt dit nog vies tegen om het echt mooi en strak te krijgen.

Ik heb ook eens een 4 meter kast uit mdf gebouwd, zodanig dat er wel ikea deurtjes op pasten. Dit omdat het onder een schuin dak moest.

Achteraf had ik beter wat pax kasten kunnen kopen en verzagen. het is nagenoeg onmogelijk om dezelfde gladde, haakse afwerking te krijgen en dan zijn alle gaatjes voor je planken, scharnieren en verbindingen ook al voorgeboord.

Het MDF an sich kost inderdaad geen drol, maar allemaal superhaaks zagen valt nog niet mee, en dan moet je het nog gaan schilderen.Vergis je daar niet in.

Puur aan kosten voor mdf en verf ben je al duurder uit dan met een standaard pax kast, en de vele vele uren die je erin moet steken...terwijl je een pax kast in 2 uurtjes hebt staan.

Het was voor mij eens en nooit meer, of je moet echt niet weg kunnen komen met een pax kast. Zelf bouwen loont niet de moeite of je moet echt beschikken over voldoende ruimte en apparatuur om al die platen te kunnen handelen
Ik denk dat ik met een afkortzaag, invalzaag, electrische schaaf, kantenfrees,bovenfrees, forstnerboortje en nog wat klein spul een heel eind kom. Niet dat het persé allemaal nodig is want bij de hornbach kun je voorgegronde mdf platen gratis op maat laten zagen. Het voordeel is dat je de deuren makkelijk met kleur kan afstemmen op de rest van je huis.
pi_199509362
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:30 schreef zoz het volgende:

[..]

Ik denk dat ik met een afkortzaag, invalzaag, electrische schaaf, kantenfrees,bovenfrees, forstnerboortje en nog wat klein spul een heel eind kom. Niet dat het persé allemaal nodig is want bij de hornbach kun je voorgegronde mdf platen gratis op maat laten zagen. Het voordeel is dat je de deuren makkelijk met kleur kan afstemmen op de rest van je huis.
Mooi dat je een hoeveelheid houtbewerkings gereedschappen bezit. Ik heb die ook allemaal wat je opnoemt. Een hele garage vol.

Maar met een afkortzaag op een paxkast van 60 cm diep kom je al niet ver. Een electrische schaaf op mdf is ook geen succes.

De hornbach kan op maat zagen, maar dan zul je er thuis achter komen dat op maat zagen een ruim begrip is op de zaagmachines van bouwmarkten. je hebt dan nog altijd met onafgewerkte zaagsnedes te maken, wat zeker in mdf weer een hele klus is om mooi strak af te werken.

Het lijkt allemaal simpeler dan het is, en theoretisch gezien is het heel makkelijk. Maar de praktijk valt best tegen om de maatvastheid te evenaren die Ikea kan bereiken met hun machines.

Een invalzaag moet je alsnog exact haaks de zaag laten maken, zelfs met een liniaal erbij ligt die er nog niet vanzelf haaks op. Dan al die gaatjes boren voor je scharnieren en planken, overal zit je er wel een halve of mm naast.

Dan al die berg platen superstrak mooi zien te schilderen. Elke keer moet die verf weer drogen. weer opschuren, weer schilderen, weer schuren enz. En dan al die stofzooi erbij. En kun jij volledig stofvrij schilderen?

Ja, het is allemaal te doen, met heel veel energie en geduld, veel ruimte in je garage en dure, zuivere machines waar je dan ook goed mee om moet kunnen gaan, en dan nog steeds is het net niet. Vergelijk dat met een pax kast van ikea die werkelijk ook geen drol kosten. Vanaf je aanhanger tot aan de kamer waar die moet komen, totaal opgebouwd in minder dan 2 uur tijd. Karton in stukken snijden en de papierbak in en voor de lunch kun je je kast al inruimen. stofvrij. Stressvrij. Veel tijd over om dingen te maken die werkelijk duur zijn of niet zo makkelijk uit een schap zijn te trekken.

Als je dan die basis hebt staan kun je altijd nog de ikea deurtjes in gewenste kleur laten spuiten. Die zijn ook nog eens vederlicht in vergelijking met loodzware 18mm mdf platen. Minimaal 4 scharnieren die dan net allemaal een halve tot mm fout geboord zijn.

Been there, done that. Lesje geleerd.

in plaats van een ikea pax kast proberen na te maken, denken dat je het beter kunt is kansloos. Die tijd kun je beter besteden om een mooie eettafel van massief eiken te maken. Ook eigenlijk niet heel moeilijk, leuk om te doen en prijstechnisch gezien echt de moeite waard ipv in de winkel kopen.
pi_199513101
Ik weet zelfs van peperdure villa-verbouwingen waarbij voor de inbouwkast Ikea Pax gebruikt wordt. De nis er omheen op maat maken is goedkoper dan dat de timmerman een kast op maat maakt.
En de bewoners kunnen naar hartelust variëren met de kast indeling. Ook wanneer na een paar maanden wonen er toch nog wensen zijn voor meer lades. Of juist een extra hang gedeelte. Even naar Ikea om de spullen te halen en zelfs iemand met twee linker handen kan de kast inrichting aanpassen.
  woensdag 19 mei 2021 @ 23:27:32 #12
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_199513366
Ik heb offfertes voor maatwerk laten maken, onder de 4-5 k kom je niet weg. Ik ben toen samen met een Ikea-medewerker gaan tekenen, de software spuugt inderdaad de boodschappenlijst zo uit, de onderdelen besteld, en het laten monteren (zelf doen is gekkenwerk en die man deed het in 4 uur met zijn ogen zowat dicht). Dit alles kostte toch stukken minder. Heel tevreden mee.
En wat hierboven staat. Een Ikea kast is eindeloos aan te passen. Plankje erbij, toch liever een broekhanger, manden die exact passen. Dat kan allemaal. En past altijd.
pi_199513616
Hier ook paxkasten gebruikt. Deze kwamen dan niet tot het plafond, maar dan kun je bovenop ook nog wat leggen. Verder hadden we nog schuifdeuren van de kast die eerst op een andere kamer zat. Deze pasten net niet maar met een balkje bovenaan passend gemaakt. De deuren lopen dus los voor de kast (dus hetgeen wat bovenop de kast ligt ligt net zo goed uit het zicht als hetgeen in de kast ligt)
En omdat er ook div breedtes zijn van de paxkast ook minimale ruimte over aan de zijkant (en ook dat zie je niet als je de schuifdeuren er voor maakt)

Verder hebben we wel een meubel laten maken voor wasmachine en droger met kasten er onder en er boven, door een bevriend timmerman/meubelmaker. Tja kost wat, maar dan past het ook precies (daar was dat wel nodig ivm een afvoer die tussendoor liep en nog wat dingen). Dus als je het echt wil laten doen zou ik op zoek gaan naar een meubelmaker of zelfs keukenbouwer, want dat komt het meest in de buurt.. alleen dan gaat het wat kosten..
pi_199513665
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:02 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Het was voor mij eens en nooit meer, of je moet echt niet weg kunnen komen met een pax kast. Zelf bouwen loont niet de moeite of je moet echt beschikken over voldoende ruimte en apparatuur om al die platen te kunnen handelen
Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Misschien moet ik het toch houden bij kleine leukere projecten. Ik heb nog pax kasten over maar die komen niet tot het plafond. Denk dat ik daar maar iets op ga bouwen zodat het een wandvullend geheel wordt.
pi_199515588
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 00:11 schreef zoz het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Misschien moet ik het toch houden bij kleine leukere projecten. Ik heb nog pax kasten over maar die komen niet tot het plafond. Denk dat ik daar maar iets op ga bouwen zodat het een wandvullend geheel wordt.
Mijn pax kast komt 14 cm tekort over de hele breedte. Dus kast in het midden opgebouwd en aan beide zijden van mdf een soort plint gemaakt en mee geschilderd met de muur. Nu lijkt het net of de kast is ingebouwd. Het bovenste stuk net zo. Kast is 236 hoog op een plafond hoogte van 245.

Op een andere kamer dus zelf een kast gebouwd van 7 deuren breed, schuin dak van 2.90 meter hoog aflopend naar 60 cm. Ik dacht handig te zijn om dit van mdf te bouwen omdat ik anders zoveel van een pax kast moest afzagen en weggooien.

Dat was een slechte inschatting.
pi_199516475
Gewoon zelf doen joh, zolang je de tijd er voor neemt om secuur te werken is het te doen _O_ Kutte is wel de grootte van de platen vaak.

Bij een meubelmaker ben je rond de 8k kwijt. Heb toevallig vorige week nog 2 offertes opgevraagd voor een kast van 3.30 breed.

Bouwen is altijd een avontuur en achteraf ben je blij dat je het gedaan hebt. Voor de prijs moet je het niet doen, 9 van de 10x is iets in de winkel kopen goedkoper.

[ Bericht 21% gewijzigd door BEFEM op 20-05-2021 10:53:03 ]
pi_199517315
quote:
17s.gif Op donderdag 20 mei 2021 10:43 schreef BEFEM het volgende:
Gewoon zelf doen joh, zolang je de tijd er voor neemt om secuur te werken is het te doen _O_ Kutte is wel de grootte van de platen vaak.

Bij een meubelmaker ben je rond de 8k kwijt. Heb toevallig vorige week nog 2 offertes opgevraagd voor een kast van 3.30 breed.

Bouwen is altijd een avontuur en achteraf ben je blij dat je het gedaan hebt. Voor de prijs moet je het niet doen, 9 van de 10x is iets in de winkel kopen goedkoper.
Een recht toe recht aan kast kan best wel met PAX gedaan worden. Vind ik eigenlijk niet heel leuk om veel energie in te stoppen aangezien het maar een voorraad en kleding kamer wordt.
De schuine zolderkamer kast daarentegen wel :) Daar ga ik iets moois van maken. Misschien multiplex gebruiken ipv MDF.

Ik ben ook van plan om een bed van 240cm breed met een kast/hoofdbord erachter te maken. Dan kunnen de peuters in het weekend bij ons in bed *O*
pi_199517352
quote:
17s.gif Op donderdag 20 mei 2021 10:43 schreef BEFEM het volgende:

Bij een meubelmaker ben je rond de 8k kwijt. Heb toevallig vorige week nog 2 offertes opgevraagd voor een kast van 3.30 breed.

Ja, dat is denk ik voor mensen die overwaarde money hebben of gewoon erg lekker verdienen.
pi_199520365
Wij hebben wel zelf kasten gebouwd. 1 slaapkamer “opgeofferd” tot kasten kamer. 2 kasten tot aan het plafond. En 1 kast onder een schuine wand.
Tussen de 2 kasten door loop je naar het schuine wand gedeelte waar we met steigerbuizen het hang gedeelte hebben gemaakt.
Hout (o.a. multiplex), materiaal, verf en verlichting zijn we dik onder de ¤ 1.000,00 gebleven. Benodigd gereedschap hadden we natuurlijk wel allemaal.
Maar dan heb je wel een kast waar je in kan “klimmen”.
pi_199524329
quote:
0s.gif Op maandag 17 mei 2021 19:40 schreef Sometimes het volgende:

[..]

En waar tover je de kamer vandaan die je niet hebt?
die we over hebben moest het zijn :)

Inmiddels 2 mensen ingepland om te komen kijken voor offerte

Ikea zal ik in het achterhoofd houden, hartelijk dank.
Leveren die ook monteurs erbij?
pi_199535569
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 11:44 schreef zoz het volgende:

[..]

Ja, dat is denk ik voor mensen die overwaarde money hebben of gewoon erg lekker verdienen.
Ik kan het dan ook niet betalen :D
pi_199540393
Net nog eens de hubo gemaild, las dat die dat ook doen
pi_199712065
Timmerbedrijven zijn peperduur.
Toch denk ik de moeite waard om bij ikea te gaan kijken.Pax klinkt niet verkeerd.

Maar kijk ik op de pax planner https://www.ikea.com/addo(...)ocale=nl-NL#/planner ben ik bang dat ik niet uit kom.
Ik heb bv een muur van 80 cm diep waar ik dan die kast zou willen. Kijk ik in deze planner moet je minmaal 100 cm kiezen.

Je kan dan net als voor bij keukebs een tekening in de winkel laten maken?
En die montagekosten zijn die te behappen?

[ Bericht 25% gewijzigd door hartloper op 02-06-2021 00:06:01 ]
pi_199712264
hubo of multimate bied volgens mij kastenmaakservice aan . Geen idee van de kosten
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_199713554
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 22:43 schreef hartloper het volgende:
Timmerbedrijven zijn peperduur.
Toch denk ik de moeite waard om bij ikea te gaan kijken.Pax klinkt niet verkeerd.

Maar kijk ik op de pax planner https://www.ikea.com/addo(...)ocale=nl-NL#/planner ben ik bang dat ik niet uit kom.
Ik heb bv een muur van 80 cm diep waar ik dan die kast zou willen. Kijk ik in deze planner moet je minmaal 100 cm kiezen.

Je kan dan net als voor bij keukebs een tekening in de winkel laten maken?
En die montagekosten zijn die te behappen?
De planner doet het hier niet (mobiel), maar de kast is zo'n 60 diep. Met 80 moet je dus gewoon uitkomen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')