Kwestie van een nieuw paspoort en/of rijbewijs aanvragen, dan staat er wel e/v achternaam partner in, indien je gekozen hebt om die ook te voeren.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:34 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik gebruik tegenwoordig mijn getrouwde naam maar daar heb ik wel vaak problemen mee. Mijn getrouwde naam staat nog niet in mijn paspoort of rijbewijs dus ik kan nooit bewijzen dat ik echt zo heet. Heb er al vaak problemen mee gehad, bij het halen van paketten, tentamen doen en laatst mijn identiteit verifiëren voor mijn creditcard. Heel irritanthet lijkt wel alsof je tegenwoordig meer gedwongen wordt om met je meisjesnaam te doen.
Oh, dat zou ook kunnen idd... dat je die keuze gewoon hebt als je niet voor het gebruiken van de naam gekozen hebt, want ik kan me niet herinneren dat ik moest/mocht kiezen of er e/v Mansnaam in zou komen, maar dat was dus nog in de tijd dat ik officieel nog voor Leandra Meisjesnaam-Mansnaam gekozen had.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:13 schreef lunapuella het volgende:
Of je er e/v PartnersNaam bij hebt staan, staat los van je eigen naamvoering. Ik heb mijn geboortenaam aangehouden maar er staat wel e/v op mijn id-kaart. Daar krijg je zelf de keuze in wanneer je het document afvraagt. Ik heb het wel gedaan omdat de kinderen zijn achternaam hebben en ik zo een officiële link tussen ons kan tonen.
Ik heb die keus volgens mij niet. Ik heb destijds bij de ondertrouw oid aangegeven dat ik ook in de toekomst alleen met mijn geboortenaam door het leven wilde gaan. Voor zover ik me kan herinneren heb ik sindsdien ook niet de optie gehad haar naam toe te voegen in mijn paspoortquote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:13 schreef lunapuella het volgende:
Of je er e/v PartnersNaam bij hebt staan, staat los van je eigen naamvoering. Ik heb mijn geboortenaam aangehouden maar er staat wel e/v op mijn id-kaart. Daar krijg je zelf de keuze in wanneer je het document afvraagt. Ik heb het wel gedaan omdat de kinderen zijn achternaam hebben en ik zo een officiële link tussen ons kan tonen.
Bij mijn paspoort hebben ze dat kennelijk niet gevraagd en bij mijn rijbewijs wel.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:16 schreef Leandra het volgende:
ik kan me niet herinneren dat ik moest/mocht kiezen of er e/v Mansnaam in zou komen
En dit:quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:10 schreef Leandra het volgende:
De gemeente Amsterdam legt eea hier vrij duidelijk uit:
https://www.amsterdam.nl/(...)A918-EF6A27D790B5%7D
https://www.amsterdam.nl/(...)AE34-37814660D2F0%7Dquote:Uw officiële achternaam verandert niet
Als u in Nederland trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, houdt u in uw paspoort uw eigen geboortenaam. Dat is uw officiële (juridische) achternaam. Deze verandert niet door de keus voor naamgebruik.
Dan heeft de gemeente Utrecht het destijds verkeerd vermeld. Daar werden we echt gewaarschuwd: "Als je kiest voor 'naamgebruik', krijg je e/v of p/v.”. Of zou dat 15 jaar geleden gewoon anders zijn geweest dan nu?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:10 schreef Leandra het volgende:
De gemeente Amsterdam legt eea hier vrij duidelijk uit:
https://www.amsterdam.nl/(...)A918-EF6A27D790B5%7D
In je paspoort heb je toch ook het e/v? Misschien ergens een vinkje verkeerd staan?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:42 schreef Viv het volgende:
[..]
In mijn rijbewijs staat meisjesnaam e/v mansnaam (e/v = echtgenoot van), in mijn paspoort alleen meisjesnaam. En ik heb gekozen voor mansnaam-meisjesnaam bij ons trouwen in 2012 en mijn huidige paspoort is van 2017. Dus eigenlijk blijft je meisjesnaam gewoon je "echte" achternaam. Voor alles waarbij ik me moet legitimeren (ook vliegtickets etc) gebruik ik dus mijn meisjesnaam om gedoe te voorkomen.
Ik moest lachenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:59 schreef Clubsoda het volgende:
Meisjesnaam, wat een mal woord vind ik dat tochIk weet nog dat ik het woord leerde toen ik een jaar of 10 was. Mijn moeder had haar eigen naam gehouden dus het fenomeen zei me niets. Maar ik speelde met een klasgenootje en haar moeder heette geloof ik Jantje (of een andere verkleinde mannennaam) en iemand vroeg haar wat de meisjesnaam van haar moeder was. Ik dacht oprecht dat Jantje haar jongensnaam was en dat ze ook nog een meisjesnaam had, zoiets als Marie ofzo
Het duurde echt jaren voordat ik snapte dat je dat dient te gebruiken voor je eigen achternaam
Leuk verhaal: vlak voor we gingen trouwen verliep mijn paspoort dus ik dacht ik wacht een paar dagen en dan vraag ik een nieuwe aan op de dag dat we trouwen. Wij trouwen, ik vraag een paspoort aan, blijkt de verwerkingstijd van je achternaam een week te zijnquote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:59 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Klinkt meer alsof je gedwongen wordt de naam te gebruiken die je op je officiële documenten hebt staan?
Als je bij je huwelijk hebt aangegeven beide namen te willen voeren, staan ze ook allebei op je volgende identiteitsbewijs. Tot die tijd heb je nou eenmaal maar voor 1 naam bewijs.
Óf je moet er een paar centen voor over hebben, als je het echt belangrijk vindt, en gewoon een nieuw paspoort of rijbewijs gaan halen
Volgens mij is dat inderdaad wel hoe het werktquote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dit is trouwens niet wat ze ons hebben voorgespiegeld bij het kiezen van de naam. Toen is echt heel duidelijk gezegd dat het ervoor of -achter plakken van de naam van de ander altijd zou betekenen dat die naam ook in het paspoort zou komen.
Was voor ons reden om het niet te doen, dus ik heb geen idee of jij een uitzondering of de regel bent![]()
Voor niet-hetero stellen is dat niet aan te raden, er zijn behoorlijk wat landen waar ze daar niet zo cool mee omgaan.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:07 schreef MaJo het volgende:
[..]
Volgens mij is dat inderdaad wel hoe het werktWaarom zou jij de naam van je vrouw niet in je paspoort willen hebben dan?
Jeetje helemaal niet bij stilgestaan (zoals het hoort). Maar inderdaad, dan snap ik het wel jaquote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:12 schreef SQ het volgende:
[..]
Voor niet-hetero stellen is dat niet aan te raden, er zijn behoorlijk wat landen waar ze daar niet zo cool mee omgaan.
Ik heb geen idee, ik kan me ook niet herinneren dat ik gekozen heb voor e/v op mijn paspoort en rijbewijs, dat is volgens mij gewoon gebeurd omdat ik gekozen had als Meisjesnaam-Mansnaam te worden aangeschreven door de overheid.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 18:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dan heeft de gemeente Utrecht het destijds verkeerd vermeld. Daar werden we echt gewaarschuwd: "Als je kiest voor 'naamgebruik', krijg je e/v of p/v.”. Of zou dat 15 jaar geleden gewoon anders zijn geweest dan nu?
Oh ja, misschien zeg ik dat ook welquote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:27 schreef Mrs.Peel het volgende:
De term 'geboortenaam' gebruik ik altijd, dat zegt meteen wat je bedoelt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |