Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 07-05-2021 07:41:40 ]
Op woensdag 5 mei 2021 09:44 schreef KrekelJapie het volgende: Blijven jullie ook constant betalingsherinneringen krijgen van geldvoorelkaar terwijl er al lang betaald is? [..]
Nee, ik zou ze toch even een mailtje sturen. Misschien een letter verkeerd bij de overschrijving? ideal zou 10x makkelijker zijn.
Iemand ervaring met incentives bij CCF? Ik vroeg me af of de kortingsbon of gratis voucher van Kampina Staete vanzelf naar je toe komt, of dat je hiervoor contact dient op te nemen.
Bij de W*nshop uit G*irle kreeg ik deze snel (binnen een maand na vol lopen) toegestuurd door Collin.
ps. Mocht er iemand hier interesse hebben in de 5% kortingsbon voor deze, stuur dan even een pb, ik woon er zelf niet in de buurt en misschien kan ik er iemand hier blij mee maken
Ik ben niet direct enthousiast, de verkoper verstrekt 120k lening voor 20 jaar tegen 0%. Dan moet je er wel heel graag vanaf willen (of het is een bekende). Verder zeer beperkte eigen inbreng, flink deel aflossingsvrij en hoge ltv.
Ik ben niet direct enthousiast, de verkoper verstrekt 120k lening voor 20 jaar tegen 0%. Dan moet je er wel heel graag vanaf willen (of het is een bekende). Verder zeer beperkte eigen inbreng, flink deel aflossingsvrij en hoge ltv.
https://www.google.com/ma(...).46h%2C90t%2Fdata%3D linkje pandje Susteren, ook nog niet super enthousiast, nou geloof ik direct dat je in Venlo zeker beter zit met de toko dan in Susteren op een niet zo courant indu terreintje.
[ Bericht 6% gewijzigd door peterc op 05-05-2021 12:52:44 ]
Ik heb ook tegen de aanpassingen van de betalingen door t**lk*d gestemd. Kan er mee leven als het voorstel wordt aangenomen maar ik vind het ook laks dat pas nu een nieuw voorstel wordt gedaan. Denk verder dat het niet goed gaat komen, maar kan me vergissen.
Verder nog geen info over de aflossing bij SiG (BBstraat 9D). Dat zou toch gisteren of vandaag worden afgewikkeld?
Op woensdag 5 mei 2021 12:47 schreef Camogli het volgende: Ik heb ook tegen de aanpassingen van de betalingen door t**lk*d gestemd. Kan er mee leven als het voorstel wordt aangenomen maar ik vind het ook laks dat pas nu een nieuw voorstel wordt gedaan. Denk verder dat het niet goed gaat komen, maar kan me vergissen.
Verder nog geen info over de aflossing bij SiG (BBstraat 9D). Dat zou toch gisteren of vandaag worden afgewikkeld?
Eens.
Ik zie ook wel wat pluspunten. Het bedrijf is 19 jaar oud dus bewezen trackrecord. Geen dikke winsten echter gezien v&w en lage inbreng. Wel een betrouwbare vent is mijn indruk. Stabiele gezinssituatie, vrouw heeft ook inkomen (zal voorlopig niet zonder werk zitten denk ik ). Zoon wil op termijn de zaak overnemen. De prognose is misschien wat positief rooskleurig opgesteld maar mocht hij grotendeels uitkomen dan is de aflossing geen probleem, sowieso al vanwege de besparing op huisvestingskosten 1.000 euro per maand bij gelijktijdige onderverhuur.
Renteloze lening is bijzonder, scheelt verkoper een half procent rente aan de bank maar met VRH en inflatie levert hij zwaar geld in. Het pand ziet er op zich niet verkeerd uit.
Ik twijfel over een bescheiden inleg. Crowdfunding is ook bedoeld om gezond (groeiende) bedrijven te steunen en als je het verhaal mag geloven dan lijkt dat wel het geval
[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 05-05-2021 13:23:47 ]
Ik twijfel over een bescheiden inleg. Crowdfunding is ook bedoeld om gezond (groeiende) bedrijven te steunen en als je het verhaal mag geloven dan lijkt dat wel het geval
Helemaal eens, heb ik er genoeg van, maar meestal wel tegen de 8% en sommige 9% Maar hier zit wel wat meer zekerheid in dankzij de hypotheek, maar 6%, sja, ik ben nog steeds niet heel enthousiast.
Helemaal eens, heb ik er genoeg van, maar meestal wel tegen de 8% en sommige 9% Maar hier zit wel wat meer zekerheid in dankzij de hypotheek, maar 6%, sja, ik ben nog steeds niet heel enthousiast.
Zie deze niet direct volkomen. Zal wellicht nog ruimte zijn voor een renteverhoging naar 7%. Ik zie een project liever van de start met de juiste rente.
En daar hebben we Dhr. Van Hoepen van Kredirect (SiG) weer, dit keer via GvE:
quote:
Als gewaardeerde Top 500 investeerder maken we u graag attent op de volgende investeringskansen:
23935 herfinanciering drie appartementen Roermond
23936 aankoop 60% van de aandelen Hypotheken Online BV
De heer Van Hoepen biedt u deze aan elkaar verbonden investeringskansen aan. Lex van Hoepen is een ervaren ondernemer en bekend in de crowdfundingbranche. Al jarenlang is hij actief in de volgende segmenten:
1. Hypotheken Midden Nederland B.V. - Hypotheekbemiddeling en verzekeringen;
2. Kredirect B.V. - Particuliere financieringen en vastgoed;
3. Zakelijke vastgoedbeleggingen.
De drie verdienmodellen realiseren een substantiële cashflow. Doelstelling is dat de aankoop van een meerderheidsbelang in Hypotheken Online BV de huidige activiteiten versterkt. Hypotheken Online is een online marketingplatform dat leads kan genereren voor Hypotheken Midden Nederland en Kredirect. Met de herfinanciering van de verhuurde appartementen in Roermond wordt een verlaging van financieringslasten gerealiseerd. De appartementen worden met een eerste en tweede hypotheek aan beide projecten verbonden. Met de tweede hypotheek is circa 30% van de overnamefinanciering van project 23936 hypothecair gedekt.
In het volgende worden de belangrijkste kenmerken van de leningen weergegeven.
Project 023935
Project 023936
Kredietbedrag ¤ 290.000 / ¤ 300.000
Looptijd 60 maanden
Rente 4,8% / 7%
Leenvorm Vastgoed lening / Annuïtaire lening
Belangrijkste zekerheden Eerste hypotheek (75% LTV) + Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé /Tweede hypotheek + Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé
De twee projecten worden tegelijk en separaat van elkaar gepubliceerd via Geldvoorelkaar.nl en komen alleen tot stand indien beide projecten 100% worden gefund.
Via de volgende links kunt u als eerste investeren in de projecten:
Zie deze niet direct volkomen. Zal wellicht nog ruimte zijn voor een renteverhoging naar 7%. Ik zie een project liever van de start met de juiste rente.
Een procent extra zou me over de streep trekken. Dat is een wat meer gezonde balans tussen rente en risico.
Ik neem ze beide niet mee, pfff. Deze man is echt DE kampioen in maximaal lenen.
Ik denk dat vrijwel iedereen die bij SIG zit deze overslaat. Netto rendement 4,34% voor 75% LTV is niet concurrerend met SIG 1a (netto 4,7% 1e jaar, 4,95% daarna voor 50% LTV). Nog los van de soepelere deelaflossingsvoorwaarden bij GVE.
Op 6 mei as. om 20.00 zenden wij weer een nieuw webinar uit via ons Youtube kanaal. Dit is de afsluitende webinar over zekerheden. In dit webinar komen tal van praktijkvoorbeelden langs. Voorbeelden, die u zo kunt gebruiken om meer kennis en ervaring op te doen in het beoordelen van projecten waar u aan mee zou willen doen. Kortom: Bijzonder mooie informatie voor u als investeerder.
Ik neem ze beide niet mee, pfff. Deze man is echt DE kampioen in maximaal lenen.
De vage erfpachtleningen op SIG links laten liggen destijds. Maar deze 1e hypotheek tegen 4,8 is qua zekerheden netjes. Los van de hoge financieringen, is mij verder geen negativiteit bekend van deze leningnemer. Ik denk aan een inleg, waarbij ik 67% in project 1 doe en 33% in project 2, om gemiddeld toch nog redelijk uit te komen qua rendement. Ik ben niet direct negatief. Liquiditeit en solvabiliteit wel wat laag inderdaad. En hij leent wel vreselijk veel. Los van dat: er is vast 1 van die 13 hypotheekadviseurs die met 'm mee wil rekenen.... ;-)
De vage erfpachtleningen op SIG links laten liggen destijds. Maar deze 1e hypotheek tegen 4,8 is qua zekerheden netjes. Los van de hoge financieringen, is mij verder geen negativiteit bekend van deze leningnemer. Ik denk aan een inleg, waarbij ik 67% in project 1 doe en 33% in project 2, om gemiddeld toch nog redelijk uit te komen qua rendement. Ik ben niet direct negatief. Liquiditeit en solvabiliteit wel wat laag inderdaad. En hij leent wel vreselijk veel. Los van dat: er is vast 1 van die 13 hypotheekadviseurs die met 'm mee wil rekenen.... ;-)
Lening 1 is netto: 4,34% Lening 2 is netto: 6,14
Volgens het taxatie rapport zit hier ook erfpacht op ...
Volgens het taxatie rapport zit hier ook erfpacht op ...
Dat zal wel particuliere erfpacht zijn. Bij mij staat hij al jaren op mijn zwarte lijst om dit soort grapjes maar ga mij er geeneens in verdiepen voor dit rente percentage. Zoals ik al schreef, deze man is echt DE kampioen in maximaal lenen.
Ik blijf het raar vinden dat ze steeds maar weer een reden verzinnen om een project alvast open te zetten voor een select gezelschap van investeerders. Geinvesteeerd in een eerder project van dezelfde lener, top 500-investeerder, enz.
Hiermee omzeilen ze toch gewoon de 48-uursregel van de AFM? "Alle projectinformatie moet 48 uur vooraf aan openstelling van de inschrijving voor alle investeerders op het platform beschikbaar zijn." Hier wordt natuurlijk niet bedoeld "48 uur vooraf aan openstelling van de inschrijving voor alle investeerders", maar "voor alle investeerders beschikbaar 48 uur vooraf aan openstelling". Het doel is immers bescherming van alle investeerders, niet alleen van de investeerders die pas later mogen investeren; iedereeen moet zich namelijk goed op een investering kunnen beraden. Door met een voorinschrijving creër je juist het tegenovergestelde: wees er snel bij, voordat anderen ook mogen investeren! Bovendien: omdat de link gewoon te delen is, houdt die beslotenheid ook weinig in.
Je kunt dat best anders doen: eerst de pitch publiceren, 48 wachten, dan de 'speciale investeerders' toegang geven, en daarna de pitch voor iedereen openstellen. Dat een selecte groep meteen na een besloten publicatie kan investeren lijkt me niet in overeenstemming met de AFM-regels.