abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Overall beste user 2022 maandag 27 januari 2003 @ 13:49:50 #1
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_8132177
Het topic in Pol ging dicht na het sturenm van een SMS aan Kozzmic, vandaar dat ik nu probeer een serieuze discussie op gang te krijgen in OOG.

Ik schreef in dat topic:

ik vraag me af wat we te zien krijgen van de grondoorlog. In 91 zag je daar vrijwel niets van want journalisten mochten toen niet mee naar het front. Maar als het nu een stedenoorlog gaat worden kan de VS journalisten niet belemmeren om vanaf de andere kant opnames te maken van de US troepen.
Zeker als het om journalisten uit landen die niet pro-vs zijn gaat.

De beelden van inslaande tomahawks en zo zijn best interessant hoor, maar je hebt er geen ruk aan omdat je niet kunt zien wat de impact is. Terwijl een schietpartij tussen de Republikeinse garde en een stel Amerikaanse soldaten natuurlijk een heel stuk beter laat zien hoe zo'n oorlog nou gaat.

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  maandag 27 januari 2003 @ 13:52:34 #2
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_8132220
Ik denk dat de journalisten zoveel mogelijk gehinderd gaan worden, net als in Afghanistan. In een oorlog gebeuren smerige dingen en ik neem aan dat de Amerikanen die liever voor zich houden.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  Overall beste user 2022 maandag 27 januari 2003 @ 13:56:43 #3
3928 Ulx
pi_8132277
quote:
Op maandag 27 januari 2003 13:52 schreef tvlxd het volgende:
Ik denk dat de journalisten zoveel mogelijk gehinderd gaan worden, net als in Afghanistan. In een oorlog gebeuren smerige dingen en ik neem aan dat de Amerikanen die liever voor zich houden.
Dat weet ik wel zeker. Maar je kunt ook bij de Iraki's gaan filmen, itt tot Afghanistan is die tegenstander wel te vinden. Als het stratenoorlog gaat worden lijkt het me dat de VS weinig kunnen doen aan de pers. Al Jazeera zal het wel uitzenden mocht CNN geen interesse hebben.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  maandag 27 januari 2003 @ 13:58:49 #4
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_8132311
De Amerikanen zullen zich niet laten verleiden tot een stadsguerilla.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  Overall beste user 2022 maandag 27 januari 2003 @ 14:01:55 #5
3928 Ulx
pi_8132365
quote:
Op maandag 27 januari 2003 13:58 schreef Kaalhei het volgende:
Als Saddam zijn troepen in de steden positioneert en de oliebronnen opblaast zullen ze wel moeten.
pi_8132372
quote:
Op maandag 27 januari 2003 13:58 schreef Kaalhei het volgende:
Van Baghdad zal ook niet veel meer over zijn, nadat er zoon 800 raketten zijn ingeslagen:

http://www.smh.com.au/articles/2003/01/25/1042911596206.html

Proud member of [b]Priests of Darkness[/b],The only Necro only guild in DAoC
  maandag 27 januari 2003 @ 14:04:25 #7
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_8132411
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:01 schreef Ulx het volgende:
Als Saddam zijn troepen in de steden positioneert en de oliebronnen opblaast zullen ze wel moeten.
Ik verwacht dan dat de Amerikanen de strategie gebruiken die ze ook de oplossing bood tegen dit zelfde probleem dat ze in Japan hadden.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_8132414
quote:
Op maandag 27 januari 2003 13:49 schreef Ulx het volgende:
De pers in de Golfoorlog - Wat gaan ze doen?
kogels koppen
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Overall beste user 2022 maandag 27 januari 2003 @ 14:05:48 #9
3928 Ulx
pi_8132435
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:04 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik verwacht dan dat de Amerikanen de strategie gebruiken die ze ook de oplossing bood tegen dit zelfde probleem dat ze in Japan hadden.

Onder het motto: We bevrijden het Iraakse volk van een bloeddorstige tiran door 2 miljoen burgers af te slachten of zo?
pi_8132438
Vergeleken met nu en in 1991 is er meer technisch mogelijk voor de journalisten denk ik kleinere camera;s meteen verzenden etc
Dus we zullen er meer van zien.
-
  maandag 27 januari 2003 @ 14:06:45 #11
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_8132457
quote:

Mooi. Dat kun je in andere topics wel kwijt. Hoe gaat de pers te werk tijdens deze oorlog is de vraag. Ontopic reageren svp.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  maandag 27 januari 2003 @ 14:06:59 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_8132461
Alsof Irak graag laat zien hoe z'n soldaten de pan in gehakt worden. Het zullen wel weer de geijkte huilende mensen zijn die om een krater heenstaan waar eerst hun moeder stond.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Overall beste user 2022 maandag 27 januari 2003 @ 14:07:14 #13
3928 Ulx
pi_8132468
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:05 schreef Gijsje het volgende:
Vergeleken met nu en in 1991 is er meer technisch mogelijk voor de journalisten denk ik kleinere camera;s meteen verzenden etc
Dus we zullen er meer van zien.
Ik hoop het. Het lijkt me zeer interessant namelijk.

Voor de VS zal het waarschijnlijk minder gunstig uitpakken.

maandag 27 januari 2003 @ 14:08:23 #14
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_8132496
quote:

[..]

Ze gaan in ieder geval geen atoombom gooien, dat weet ik wel. Ze belegeren Bagdad gewoon ouderwets, maar met moderne (kruisraketten) middelen.
Ik denk ook niet dat Amerika ooit de stad in gaat, dat wordt anders een gigantische slachtpartij en die voorkomen ze liever.

Buitenlandse journalisten kan je inderdaad er niet van weerhouden de steden in te trekken, maar de Amerikanen kunnen zoveel mogelijk proberen hen tegen te houden en rolletjes en bandjes in nemen. Alleen zal waarschijnlijk alles via de sateliet gaan, maar dat wordt wellicht ook als eerste aan gort geschoten.

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_8132527
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:07 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik hoop het. Het lijkt me zeer interessant namelijk.

Voor de VS zal het waarschijnlijk minder gunstig uitpakken.

Tja dat krijg je als je gaat schieten toch. En nu kunnen ze de US ook in de gaten houden hoop ik.
-
  maandag 27 januari 2003 @ 14:12:08 #16
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_8132570
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:06 schreef robh het volgende:

[..]

Mooi. Dat kun je in andere topics wel kwijt. Hoe gaat de pers te werk tijdens deze oorlog is de vraag. Ontopic reageren svp.

Nou sorry hoor. Op deze manier kan je wel de helft van de reacties schrappen.
pi_8132574
Kijk als Saddam de VS aanvalt met wat voor wapen dan ook zal de VS ongenadigd hard terug slaan zelfs met Nukes. Maar je wilt met de VS echt geen ruzie krijgen die lui zijn zo gek als een deur.

I Quote

Churchill. Wanneer ze vertelde dat Japan Pearl Harbor had plat gegooit moest ik hard lachen. Amerika is net een pan water rustig maar wanneer je ervuur onderhoud is het niet meer te stoppen!

Overall beste user 2022 maandag 27 januari 2003 @ 14:14:12 #18
3928 Ulx
pi_8132604
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:09 schreef Gijsje het volgende:

[..]

Tja dat krijg je als je gaat schieten toch. En nu kunnen ze de US ook in de gaten houden hoop ik.

Prima toch, daar is tenslotte de vrije pers voor. Een van de zegeningen van de westerse cultuur. (blablabla, kon het niet laten, nfi)
pi_8132611
De pers zal precies dat leveren wat hun publiek graag ziet. Voor CNN zijn dat heldhaftige Amerikaanse soldaten en juichende bevrijde Irakezen en voor Al-Jazeera zijn het dode kindertjes en grote kraters met bordjes "Moskee" erbij.
  Overall beste user 2022 maandag 27 januari 2003 @ 14:15:13 #20
3928 Ulx
pi_8132626
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:14 schreef CeeJee het volgende:
De pers zal precies dat leveren wat hun publiek graag ziet. Voor CNN zijn dat heldhaftige Amerikaanse soldaten en juichende bevrijde Irakezen en voor Al-Jazeera zijn het dode kindertjes en grote kraters met bordjes "Moskee" erbij.
En voor duitse en franse journalisten?
  maandag 27 januari 2003 @ 14:15:29 #21
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_8132629
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:12 schreef Kaalhei het volgende:

Nou sorry hoor. Op deze manier kan je wel de helft van de reacties schrappen.

Wat de VS straks allemaal gaat doen is natuurlijk een hele andere discussie.

Je kunt er donder op zeggen dat het (weer) een propaganda-oorlog wordt. Ik denk dat de VS de boel hermetisch afgrendelen en dat het nieuws vanuit Irak geblokkeerd gaat worden. Niemand/niets eruit/erin wat niet goedgekeurd is.

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  Overall beste user 2022 maandag 27 januari 2003 @ 14:20:26 #22
3928 Ulx
pi_8132720
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:15 schreef robh het volgende:

[..]

Wat de VS straks allemaal gaat doen is natuurlijk een hele andere discussie.

Je kunt er donder op zeggen dat het (weer) een propaganda-oorlog wordt. Ik denk dat de VS de boel hermetisch afgrendelen en dat het nieuws vanuit Irak geblokkeerd gaat worden. Niemand/niets eruit/erin wat niet goedgekeurd is.

Dat is tegenwoordig een stuk moeilijker. Satellieten genoeg, ook van andere landen. En zo makkelijk zijn die niet op te blazen.
pi_8132831
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:15 schreef Ulx het volgende:

[..]

En voor duitse en franse journalisten?

Afhankelijk van wie ze in het oorlogsgebied begeleidt. Ook een vrije, onafhankelijke journalist is in een oorlog afhankelijk van een van de partijen om zijn werk te doen en in leven te blijven. De partij die dat is zal beter worden afgeschilderd. Een journalist die echt op eigen houtje daar rond gaat lopen kan later een mooi boek schrijven over zijn ervaringen, maar voor de directe verslagen ben je afhankelijk van de grote organisaties en die zijn weer afhankelijk van hulp van een van de betrokken partijen.
  Overall beste user 2022 maandag 27 januari 2003 @ 14:30:25 #24
3928 Ulx
pi_8132912
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:25 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Afhankelijk van wie ze in het oorlogsgebied begeleidt. Ook een vrije, onafhankelijke journalist is in een oorlog afhankelijk van een van de partijen om zijn werk te doen en in leven te blijven. De partij die dat is zal beter worden afgeschilderd. Een journalist die echt op eigen houtje daar rond gaat lopen kan later een mooi boek schrijven over zijn ervaringen, maar voor de directe verslagen ben je afhankelijk van de grote organisaties en die zijn weer afhankelijk van hulp van een van de betrokken partijen.

Een journalist die daar werkt zal altijd de locals als gids nemen, duh. Als een nederlandse journalist in de VS gaat werken neemt hij ook geen gids uit de binnenlanden van Birma.
pi_8132992
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:30 schreef Ulx het volgende:

[..]

Een journalist die daar werkt zal altijd de locals als gids nemen, duh. Als een nederlandse journalist in de VS gaat werken neemt hij ook geen gids uit de binnenlanden van Birma.

Een local in Irak is een regerings-official. Om te denken dat je als journalist in Baghdad het vliegtuig uit kan stappen zoals op Schiphol en verhalen op kan gaan zoeken is een beetje onrealistisch.
  Moderator maandag 27 januari 2003 @ 14:36:13 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8133017
zijn troepen positioneren in de grote steden zou wel het stomste zijn wat Saddam zou kunnen doen.

De invallers zullen dan vrij baan hebben richting bagdad, dan hoeven ze maar 1 gevecht te leveren om de strijd effectief te beeindigen.
Als je Saddam en zijn legerleiding uitschakeld dan weet CNN snel genoeg te melden dat de strijd is gestreden en aangezien ze het zelf niet kunnen controleren (iedereen zit in de steden en communicatielijnen worden verbroken door coalitietroepen die zich vrij kunnen bewegen buiten de steden) zullen ze zich ofwel doodvechten ofwel overgeven ... en ik denk niet dat ze zich zullen doodvechten.

De media zal het geheel wel van dichter bij kunnen volgen dit keer maar je moet niet verwachten dat je live vuurgevechten kunt gaan volgen ... militairen zijn niet zo happig op camera's zeker niet met als dat strafhof boven hun hoofden hangt.

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 27 januari 2003 @ 16:03:12 #27
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_8134585
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:36 schreef sp3c het volgende:
zijn troepen positioneren in de grote steden zou wel het stomste zijn wat Saddam zou kunnen doen.

De invallers zullen dan vrij baan hebben richting bagdad, dan hoeven ze maar 1 gevecht te leveren om de strijd effectief te beeindigen.
Als je Saddam en zijn legerleiding uitschakeld dan weet CNN snel genoeg te melden dat de strijd is gestreden en aangezien ze het zelf niet kunnen controleren (iedereen zit in de steden en communicatielijnen worden verbroken door coalitietroepen die zich vrij kunnen bewegen buiten de steden) zullen ze zich ofwel doodvechten ofwel overgeven ... en ik denk niet dat ze zich zullen doodvechten.

De media zal het geheel wel van dichter bij kunnen volgen dit keer maar je moet niet verwachten dat je live vuurgevechten kunt gaan volgen ... militairen zijn niet zo happig op camera's zeker niet met als dat strafhof boven hun hoofden hangt.

Op open terrein hebben de Irakezen geen schijn van kans, natuurlijk gaan ze zich in de steden concentreren, ze hebben geen enkele keus.

Voor wat betreft de pers, dezelfde muilkorf die Golf oorlog deel 1 het geval was. 3 maanden na de oorlog zullen we ongetwijfeld wat realistischere beelden zien maar dan is iedereen al naar het volgende onderwerp over gegaan.

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
  Moderator maandag 27 januari 2003 @ 16:56:46 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8135996
ze hebben uberhaupt geen schijn van kans.

Denk toch logisch na, als je land voor meer dan 80% uit woestijn bestaat ben je gewoon goed achterlijk als je je in de steden gaat verschansen.

zo geef je de vijand de kans om te gaan waar die wil, te bevoorraden wat die wil en aan te vallen/te vernietigen wat hij wil.
Enige wat je zelf kan doen is wachten tot je geraakt word.

als dr 1 ding is wat je je vijand niet op een presenteerblaadje wilt geven tijdens een oorlog dan is het wel initiatief.

pi_8137010
Dat iniatief neemt de US wel. De vraag is alleen : Hoe reageert irak daarop, gaan ze dat initatief wegstelen met guerilla acties? Want daarop hebben ze als enige een echt voordeel.
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
  maandag 27 januari 2003 @ 17:58:21 #30
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_8137228
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:56 schreef sp3c het volgende:

Denk toch logisch na, als je land voor meer dan 80% uit woestijn bestaat ben je gewoon goed achterlijk als je je in de steden gaat verschansen.

zo geef je de vijand de kans om te gaan waar die wil, te bevoorraden wat die wil en aan te vallen/te vernietigen wat hij wil.

als dr 1 ding is wat je je vijand niet op een presenteerblaadje wilt geven tijdens een oorlog dan is het wel initiatief.

Ik zou zeggen kijk eens wat er part 1 gebeurt is....Saddam kan zich het beste met zn eigen garde en lekker veel media midden, zelfs in een bunker onder, Baghdad settlen.

Al-Jazeera zal hopelijk zorgen voor objectievere nieuwsgaring.

woensdag 29 januari 2003 @ 18:51:42 #31
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_8180195
Zou Peter Arnett er dan er toch weer bij zijn ?
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
pi_8180232
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:02 schreef Sollog het volgende:

[..]

Van Baghdad zal ook niet veel meer over zijn, nadat er zoon 800 raketten zijn ingeslagen:

http://www.smh.com.au/articles/2003/01/25/1042911596206.html

α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  donderdag 30 januari 2003 @ 17:32:37 #33
37518 M_a_T
tja....dat dan weer wel!
pi_8187996
quote:
Op maandag 27 januari 2003 14:34 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Een local in Irak is een regerings-official. Om te denken dat je als journalist in Baghdad het vliegtuig uit kan stappen zoals op Schiphol en verhalen op kan gaan zoeken is een beetje onrealistisch.

hehe inderdaad helemaal mee eens.
-=Being beautiful is hard, but someone's gotta do it=-
  dinsdag 4 maart 2003 @ 14:23:37 #34
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_8858423
quote:
Media en Irak-oorlog / Nu al wint de leugen
--------------------------------------------------------------------------------
Journalisten wereldwijd bereiden zich voor op oorlog met Irak. Een moeizame missie, waarbij de kosten torenhoog oplopen. Het is de vraag of de waarheid uiteindelijk wel in de huiskamers komt.

Generaals vechten altijd hun vorige oorlog, en presidenten tegenwoordig ook. Dat wat geweest is, bepaalt de toekomstige strategie. De les van Bush senior heeft junior doen breken met een Amerikaanse traditie. Voor het eerst sinds de oorlog in Vietnam mogen er journalisten mee naar het slagveld.

Tijdens Golfoorlog in 1991 zorgde CNN voor nieuwe televisie. De zender zond de dagelijkse briefings van de grappenmakende generaal Schwartzkopf rechtstreeks uit. Het leek de ideale manier om de beeldvorming aan het thuisfront te sturen. Jan Modaal waande zichzelf in de woestijn en het beeld ontstond van een 'schone oorlog'. De precisiebombardementen lieten zich lezen als computerspelletjes.

Pas later werd bekend dat Amerikaanse bulldozers hele terugtrekkende Irakese divisies letterlijk onder het zand hadden geveegd. De enorme slachting stond in schril contrast met de gecreëerde werkelijkheid. Maar daar had Bush senior, destijds president, geen last van tijdens de gevechten. Hij had het klapvee waar hij het hebben wilde. Eén ding was hij slechts vergeten, met verstrekkende gevolgen meent mediasocioloog Peter Hofstede. Bush sr. had geen gewekt. ,,Door het gebrek aan helden van vlees en bloed is de oorlog heel snel verdampt. In plaats van glorie herinneren alleen zieke veteranen aan de gewonnen strijd.''

Zoonlief blijkt een voorbeeldige leerling. Onlangs kondigde het Pentagon aan, het Amerikaanse ministerie van Defensie, dat zo'n vijfhonderd voornamelijk Amerikaanse journalisten met het leger mee mogen optrekken, bij een inval in Irak.

Applaus voor deze openheid? Zou de waarheid nu eens niet het eerste slachtoffer zijn van een oorlog, zoals senator Hiram Johnson in 1917 al voorspelde? Zijn woorden zijn vaak herhaald.

Sceptici hebben er weinig vertrouwen in. Commandanten behouden immers het recht activiteiten van de meegereisde verslaggevers te verbieden, als de veiligheid van de troepen daarom vraagt. Bovendien benadrukt onderminister van Defensie Bryan Whitman niet voor niets dat de journalisten helemaal moeten opgaan in hun eenheid. Samen eten, samen leven, samen rouwen om de gesneuvelden?

Hofstede spreekt van 'para-militairen'. ,,De vraag is meer dan gerechtvaardigd of de oorlogscorrespondent op die manier optimaal functioneert. Het enige doel van de uitnodiging aan verslaggevers om mee te gaan, is de oorlog verder te verheerlijken. Degenen die een pasje krijgen, zijn allemaal van te voren gescreend. In Washington worden de schrijvers van kritische artikelen over de kwestie Irak al geboycot. Die komen het Witte Huis niet meer in tijdens persconferenties. Ze worden zelfs als een soort landverraders gezien. Net als de communisten tijdens de Koude Oorlog. Er is een nieuw McCarthy-isme in opkomst.''

Een voorbeeld. Eerder deze week kregen de popartiesten tijdens de uitreiking van de Grammy's een spreekverbod. CBS, de zender die de show de ether in begeleidde, had de artiesten uitdrukkelijk verboden om politieke verklaringen af te leggen over Irak. De tv-zender had zelfs van tevoren gedreigd de microfoons uit te schakelen als een winnaar van een van de muziekprijzen toch zijn boekje te buiten zou gaan.

Ook in Nederland heeft de Amerikaanse propaganda zijn uitwerking niet gemist. Nu al niet, weet tv-verslaggever Peter Tetteroo. Hij was in december voor 'KRO-Netwerk' in Irak.

,,Het kwaad is al geschied. Het is wonderlijk te merken hoe we allemaal, óók journalisten, zijn beïnvloed door de gedachte dat de Irakezen griezels zijn. We zijn geïndoctrineerd en niet meer objectief. Het is daarom des te interessanter om de werkelijkheid te laten zien in Irak zelf. Dat heb ik geprobeerd te doen. En dat kan ook, ook al heb je een minder (een regeringsfunctionaris die de journalist begeleidt, red.) op je nek. Irakezen blijken heel gewone mensen. Aardig en gastvrij. Natuurlijk is er een verwerpelijke dictatuur, maar de laag onder de machthebbers bestaat uit vriendelijke mensen.''

,,Ja, zeggen collega-journalisten dan als je terugbent, je hebt je laten inpakken door ze. Onzin vind ik dat. Ik heb nooit gezegd dat ik dat regime steun, dat ik het ermee eens ben dat op grote schaal mensenrechten worden geschonden. Natuurlijk niet. Maar het kan ook niet zo zijn dat we een opgelegd vijandsbeeld hebben van Irak, dat we steeds bevestigd willen zien. Ik vind dat journalisten de plicht hebben dat te doorbreken. Maar in plaats van nuances aan te brengen, laten ze het massaal liggen. Waarmee de vooroordelen blijven bestaan.''

Tegenwoordig wordt de oorlog niet alleen op het slagveld gewonnen. Bush denkt handig gebruik te maken van de wonden die na elf september nog altijd open liggen. Net als zijn vader overziet hij echter, volgens Hofstede, niet alle consequenties van zijn propaganda-tactiek. ,,Bush heeft erg z'n best gedaan om Osama Bin Laden het gezicht te geven van Saddam. Op die manier probeert hij het patriottisme van 9/11 over te hevelen naar de Irak. Met deze tactiek wil hij de afgedwongen loyaliteit van de vaderlandse pers versterken. Want niemand mag zeggen dat de aanslagen op de Twin Towers ook ongewroken kunnen blijven.''

,,Al Kaida heeft alle moslims opgeroepen bij een aanval op Irakin opstand te komen. Dat kan uitmonden in een wereldoorlog, maar dit wordt door de president gebagatelliseerd. De waarheid is dit keer op voorhand al het slachtoffer geworden. Dat is nieuw. We gaan met een leugen deze oorlog in.''

Oorlogstraining Nederlandse journalisten

Nederlandse omroepjournalisten hebben onlangs in Whales een intensieve survive hostile regions-cursus gevolgd, een oorlogstraining dus. Voor het bedrag van ruim drieduizend euro per persoon leerden onder andere Willem Lust (Nova) en Tim Dekkers (Netwerk) verschillende varianten van bloedingen en brandwonden te herkennen. Ook kregen ze lessen in wapenkunde en kaartlezen.

Hilversum is er klaar voor. De nieuws- en actualiteitenrubrieken van de publieke omroepen hebben een proefuitzending gemaakt, om de gezamenlijkheid te trainen bij het uitbreken van de oorlog. Afgezien van wat praktische problemen met toegangspasjes en computers, verliep die naar wens.

Een handvol verslaggevers is inmiddels vertrokken en wacht in de regio (Koeweit, Turkije, Noord-Irak) op wat komen gaat. Bagdad zelf is lastiger te bereiken, mede omdat de Irakese autoriteiten niet al te scheutig blijken met visa voor Nederlandse journalisten.

De kosten voor verslaggeving uit het aanstaande oorlogsgebied zijn hoog: de verzekeringspremie voor verslaggevers in Irak kan oplopen tot 500 euro per dag, zo meldde de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) afgelopen week. En dan is er nog geen letter nieuws tot stand gekomen. De kosten van satellietgebruik voor telefonie en het doorzenden van tekst en beeld zullen eveneens de pan uitrijzen. De premies zijn volgens de NVJ zo hoog, omdat onduidelijk is over welke chemische en biologische wapens Irak beschikt. Journalisten kunnen zich dus niet afdoende voorbereiden.

Onbekendheid met de mogelijk wapens van Saddam zorgen er volgens de NVJ ook voor dat de fysieke voorbereiding van de oorlogsjournalisten niet overal even gedegen is. Dat bleek uit een voorlichtingsbijeenkomst die de NVJ vorige week hield over nucleaire, biologische en chemische strijdmiddelen. ,,Bescherming van de journalisten in Irak gaat veel verder dan even een overalletje mee tegen een gifaanval. Ze moeten uitgerust worden met gedegen beschermingsmateriaal'', aldus Ellie Speet van de NVJ. De journalistenbond adviseert media hun mensen speciaal gefabriceerd materiaal mee te geven: een masker, pak, laarzen en handschoenen. Minstens zo belangrijk is volgens Speet het aanwijzen van een vaste coördinator per redactie, die de verslaggever ter plekke begeleidt. ,,Dat geeft eenduidigheid en is een onmisbare steun voor degene die onder zulke zware omstandigheden zijn werk moet doen.''

--------------------------------------------------------------------------------

Trouw

Graag een discussie over de kwalijke gevolgen van deze tactiek.
Is deze vorm van propaganda nog 'ethisch' te verantwoorden? (omdat de meeste mensen toch wel door deze 'poppenkast' heen kijken). Of juist niet toestaan omdat men een eerlijke objectieve kijk verdient!?

Is het plan van Bush om 'helden' te creëren, o.a. door de pers mee te laten lopen met soldaten en zo aan een soort propagandistische autobiografische verslaggeving te doen.
Is het hypocriet? Is het logisch? Zo ja, waarom uiten we dan wél steeds zoveel kritiek op niet-westerse landen die ook meedoen in een propaganda-oorlog (zie Saddam met zijn oorlogspropaganda).

Moet de media zich onafhankelijker opstellen?

dinsdag 4 maart 2003 @ 14:25:31 #35
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_8858463
quote:
Geplaatst door smoking2000 op maandag 3 maart 2003 15:11--------------------------------------------------------------------------------
Is deze vorm van propaganda nog 'ethisch' te verantwoorden? (omdat de meeste mensen toch wel door deze 'poppenkast' heen kijken)

Als alle beelden die je ziet, propaganda zijn, hoe weet je dan nog wat echt is. Je hebt geen referentie meer naar 'ware' verhalen. Het aantal mensen wat hier niet doorheen kijkt was schikbarend, pas toen iedereen riep dat het om olie ging verkondingden ze(diegenen die er niet doorheen zagen) pas andere verhalen.
Het beste is in de huidige wereld een grote dosis paranoia. Neem niets voor zoete koek. En onthoud dat de wereld uiteindelijk alleen om geld draait, dan kan je objectief? oordelen over dit soort situaties

Ja en ik denk ook dat men er 'ongevoelig' voor wordt. Het kan de meeste mensen dan niets meer schelen. Zeg maar vervlakking. Onverschilligheid, wat natuurlijk de weg vrij maakt voor 'de doos van pandora'
  dinsdag 4 maart 2003 @ 15:14:38 #36
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_8859824
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:56 schreef sp3c het volgende:

Heb je de Golfoorlog gezien? je zag daar toch dat de Irakeze troepen werden afgeslacht in de woestijn. Nu zal dat alleen maar erger worden als ze in de woestijn gaan zitten :S. Flink wat bommetjes erop zonder kans op burgerslachtoffers=slechte publiciteit.

Nee de republikeinse garde zal zich in bagdad ingraven.

Ik hoop btw dat ze de Amerikanen lang weerstand kunnen bieden. Laat de Vs maar eens een blauwtje lopen (kans lijkt me klein erop trouwens .....als je ziet hoe makkelijk ze Afghanistan pakken)

dinsdag 4 maart 2003 @ 19:26:40 #37
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_8866206
Voor een verhelderende visie zie deze documentaire:

http://www.toostupidtobepresident.com/shockwave/bennyhill.htm

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
pi_8866722
Ik denk dat de CNN peoples dit keer niet op het dak van een hotel in Bagdad staan. Ik mdenk dat we van de verslaggeving erg afhankelijk zijn van de persconferenties van het Witte Huis en de mening van Maarten van Rossem daarna
It's in the air tonight
  Moderator dinsdag 4 maart 2003 @ 20:08:18 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8867195
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 15:14 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Heb je de Golfoorlog gezien? je zag daar toch dat de Irakeze troepen werden afgeslacht in de woestijn. Nu zal dat alleen maar erger worden als ze in de woestijn gaan zitten :S. Flink wat bommetjes erop zonder kans op burgerslachtoffers=slechte publiciteit.

en waarom lagen die troepen in de woestijn??
juist omdat ze daar de meeste kans maakten.
Dat ze afgemaakt werden is niet te wijten aan het feit dat ze een verkeerde strategie hebben gekozen maar meer aan het feit dat ze van meet af aan al kansloos waren.
quote:
Nee de republikeinse garde zal zich in bagdad ingraven.
dat moeten ze zeker doen, dan duurt de oorlog tenminste niet zo lang en kunnen de beurzen weer stijgen
quote:
Ik hoop btw dat ze de Amerikanen lang weerstand kunnen bieden. Laat de Vs maar eens een blauwtje lopen (kans lijkt me klein erop trouwens .....als je ziet hoe makkelijk ze Afghanistan pakken)
zelfs het Belgische leger had de Taliban/Al Qaeda uit Afghanistan kunnen schoppen, het grootste werk is gedaan door de noordelijke alliantie
  Overall beste user 2022 donderdag 6 maart 2003 @ 17:20:01 #40
3928 Ulx
pi_8915453
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 20:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

en waarom lagen die troepen in de woestijn??
juist omdat ze daar de meeste kans maakten.

Nope, omdat Saddam persoonlijk de volgende taktiek had bedacht: Neem Amerikaanse GI's gevangen, gebruik ze als menselijk schild en win zo de oorlog.

Bleek in de praktijk wat lastig uitvoerbaar, maar goed.

Moderator donderdag 6 maart 2003 @ 17:23:13 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8915508
dan had hij die troepen toch net zo goed in de grote steden van Kuweit in kunnen graven om GI's gevangen te nemen?

nee nee, ze lagen in de woestijn omdat ze daar de meeste kansen hadden

Overall beste user 2022 donderdag 6 maart 2003 @ 17:34:42 #42
3928 Ulx
pi_8915740
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 17:23 schreef sp3c het volgende:
nee nee, ze lagen in de woestijn omdat ze daar de meeste kansen hadden
Volgens de toenmalige redenering van Saddam wellicht wel. Tijdens de Iran-oorlog werkte die taktiek namelijk wel redelijk. Maar de Iraanse luchtmacht had geen overwicht. Geen satelliet info. Etc. Etc.

Als ze nu in de steden gaan zitten dwingen ze de VS veel burgerdoden te veroorzaken. En dat is politiek nogal gevaarlijk voor de VS. Slimme bommen zijn wel leuk, maar als je bijvoorbeeld vergeet de verhuizing van een ambassade te noteren blaas je nog steeds de verkeerden op.

Maar de VS krijgen warschijnlijk het stuk Irak met uitgehongerde Sji'iten en brandende olievelden snel in handen. Met de pers d'r bij zullen flink wat soldaten ingezet moeten worden om te redden wat er te redden valt.

zondag 9 maart 2003 @ 23:06:18 #43
16715 Mylene
*schatje*
pi_8993829
quote:
A new CNN system of 'script approval' suggests the Pentagon will have nothing to worry about
Already, the American press is expressing its approval of the coverage of American forces which the US military intends to allow its reporters in the next Gulf war. The boys from CNN, CBS, ABC and The New York Times will be "embedded" among the US marines and infantry. The degree of censorship hasn't quite been worked out. But it doesn't matter how much the Pentagon cuts from the reporters' dispatches. A new CNN system of "script approval" the iniquitous instruction to reporters that they have to send all their copy to anonymous officials in Atlanta to ensure it is suitably sanitised suggests that the Pentagon and the Department of State have nothing to worry about. Nor do the Israelis.

Indeed, reading a new CNN document, "Reminder of Script Approval Policy", fairly takes the breath away. "All reporters preparing package scripts must submit the scripts for approval," it says. "Packages may not be edited until the scripts are approved... All packages originating outside Washington, LA (Los Angeles) or NY (New York), including all international bureaus, must come to the ROW in Atlanta for approval."

The date of this extraordinary message is 27 January. The "ROW" is the row of script editors in Atlanta who can insist on changes or "balances" in the reporter's dispatch. "A script is not approved for air unless it is properly marked approved by an authorised manager and duped (duplicated) to burcopy (bureau copy)... When a script is updated it must be re-approved, preferably by the originating approving authority."

Note the key words here: "approved" and "authorised". CNN's man or woman in Kuwait or Baghdad or Jerusalem or Ramallah may know the background to his or her story; indeed, they will know far more about it than the "authorities" in Atlanta. But CNN's chiefs will decide the spin of the story.

CNN, of course, is not alone in this paranoid form of reporting. Other US networks operate equally anti-journalistic systems. And it's not the fault of the reporters. CNN's teams may use clichés and don military costumes you will see them do this in the next war but they try to get something of the truth out. Next time, though, they're going to have even less chance.

Just where this awful system leads is evident from an intriguing exchange last year between CNN's reporter in the occupied West Bank town of Ramallah, and Eason Jordan, one of CNN's top honchos in Atlanta.

The journalist's first complaint was about a story by the reporter Michael Holmes on the Red Crescent ambulance drivers who are repeatedly shot at by Israeli troops. "We risked our lives and went out with ambulance drivers... for a whole day. We have also witnessed ambulances from our window being shot at by Israeli soldiers... The story received approval from Mike Shoulder. The story ran twice and then Rick Davis (a CNN executive) killed it. The reason was we did not have an Israeli army response, even though we stated in our story that Israel believes that Palestinians are smuggling weapons and wanted people in the ambulances."

The Israelis refused to give CNN an interview, only a written statement. This statement was then written into the CNN script. But again it was rejected by Davis in Atlanta. Only when, after three days, the Israeli army gave CNN an interview did Holmes's story run but then with the dishonest inclusion of a line that said the ambulances were shot in "crossfire" (ie that Palestinians also shot at their own ambulances).

The reporter's complaint was all too obvious. "Since when do we hold a story hostage to the whims of governments and armies?We were told by Rick that if we do not get an Israeli on-camera we would not air the package. This means that governments and armies are indirectly censoring us and we are playing directly into their own hands."

The relevance of this is all too obvious in the next Gulf War. We are going to have to see a US army officer denying everything the Iraqis say if any report from Iraq is to get on air. Take another of the Ramallah correspondent's complaints last year. In a package on the damage to Ramallah after Israel's massive incursion last April, "we had already mentioned right at the top of our piece that Israel says it is doing all these incursions because it wants to crack down on the infrastructure of terror. However, obviously that was not enough. We were made by the ROW (in Atlanta) to repeat this same idea three times in one piece, just to make sure that we keep justifying the Israeli actions..."

But the system of "script approval" that has so marred CNN's coverage has got worse. In a further and even more sinister message dated 31 January this year, CNN staff are told that a new computerised system of script approval will allow "authorised script approvers to mark scripts (ie reports) in a clear and standard manner. Script EPs (executive producers) will click on the coloured APPROVED button to turn it from red (unapproved) to green (approved). When someone makes a change in the script after approval, the button will turn yellow." Someone? Who is this someone? CNN's reporters aren't told.

But when we recall that CNN revealed after the 1991 Gulf War that it had allowed Pentagon "trainees" into the CNN newsroom in Atlanta, I have my suspicions.

bron

Dat CNN en de andere nieuwszenders zich zo voor het karretje laten spannen, kwalijke zaak.Dat wordt dus Al Jazeera kijken, ik wil zo min mogelijk censuur zien.

zondag 9 maart 2003 @ 23:08:31 #44
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_8993899
Nee Al Jazeera is onafhankelijk
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zondag 9 maart 2003 @ 23:16:06 #45
16715 Mylene
*schatje*
pi_8994141
quote:
Op zondag 9 maart 2003 23:08 schreef BAZZA het volgende:
Nee Al Jazeera is onafhankelijk
Duh, dat beweer ik ook niet, het gaat mij enkel om de censuur.
  zondag 9 maart 2003 @ 23:20:24 #46
8502 BAZZA
pi_8994277
quote:
Op zondag 9 maart 2003 23:16 schreef schatje het volgende:

Duh, dat beweer ik ook niet, het gaat mij enkel om de censuur.

Alsof die er niet minstens net zoveel is bij Al Jazeera

Het enige dat ze zullen laten zien zijn gebombardeerde kinderziekenhuizen.....heel Irak zal er opeens vol mee staan

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zondag 9 maart 2003 @ 23:23:47 #47
33354 Triumph_The_Insult_Comic
Thank God I'm an atheist
pi_8994369
quote:
Op maandag 27 januari 2003 13:52 schreef tvlxd het volgende:
Dit gebeurde ook in Afganistan. Ik denk niet dat die 4 bommen op de studio van Al Jazeera ongelukjes waren....
"Eminem is so street, I guess that's why I feel so comfortable pooping on him."
  zondag 9 maart 2003 @ 23:26:03 #48
16715 Mylene
*schatje*
pi_8994439
quote:
Op zondag 9 maart 2003 23:20 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Alsof die er niet minstens net zoveel is bij Al Jazeera

Het enige dat ze zullen laten zien zijn gebombardeerde kinderziekenhuizen.....heel Irak zal er opeens vol mee staan

Oke, je hebt wel een punt ja, dus eigenlijk beide zenders kijken om een evenwichtig beeld te krijgen.
  zondag 9 maart 2003 @ 23:27:17 #49
16715 Mylene
*schatje*
pi_8994469
quote:
Op zondag 9 maart 2003 23:23 schreef Triumph_The_Insult_Comic het volgende:

[..]

Dit gebeurde ook in Afganistan. Ik denk niet dat die 4 bommen op de studio van Al Jazeera ongelukjes waren....

Dat was net toch bij Tegenlicht van de VPRO??
pi_8994504
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 20:08 schreef sp3c het volgende:
zelfs het Belgische leger had de Taliban/Al Qaeda uit Afghanistan kunnen schoppen, het grootste werk is gedaan door de noordelijke alliantie
Het Belgisch leger verdient wel respect ... momenteel zijn er een stelletje dwaze politici in Belgie aan de macht die het leger nooit zullen inzetten.

Qua materieel moeten ze onderdoen voor de Nederlanders, maar zoiets als in Sebrenica zouden ze toch niet zomaar toegestaan hebben - om over figuren als Karremans maar te zwijgen

zondag 9 maart 2003 @ 23:36:03 #51
8502 BAZZA
pi_8994709
quote:
Op zondag 9 maart 2003 23:28 schreef battlesickloner het volgende:

maar zoiets als in Sebrenica zouden ze toch niet zomaar toegestaan hebben - om over figuren als Karremans maar te zwijgen

De Walen en Vlamingen hadden gewoon mekaar de schuld gegeven

hoe werkt dat eigenlijk, sommige figuren verstaan mekaar daar niet, hebben ze eigen eenheden of moet je allebei de talen spreken om te mogen joinen in het leger?

pi_8994827
quote:
Op zondag 9 maart 2003 23:36 schreef BAZZA het volgende:
hoe werkt dat eigenlijk, sommige figuren verstaan mekaar daar niet, hebben ze eigen eenheden of moet je allebei de talen spreken om te mogen joinen in het leger?
Eenheden worden idd gevormd naargelang de taal. Toch moeten ze goed tweetalig zijn, met name het leidinggevende personeel.

Maar de Belgische paracommando's zijn begonnen als een afsplitsing van de SAS na de oorlog ... de laatste twee grote oorlogen waren de Belgen ook wel wat dapperder dan de noorderburen.

zondag 9 maart 2003 @ 23:39:52 #53
33354 Triumph_The_Insult_Comic
Thank God I'm an atheist
pi_8994832
quote:
Op zondag 9 maart 2003 23:27 schreef schatje het volgende:

[..]

Dat was net toch bij Tegenlicht van de VPRO??

Ik heb dat ook gezien ja, maar ik heb het al es eerder gehoord...
"Eminem is so street, I guess that's why I feel so comfortable pooping on him."
  zondag 9 maart 2003 @ 23:52:23 #54
16715 Mylene
*schatje*
pi_8995240
quote:
Op zondag 9 maart 2003 23:39 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Eenheden worden idd gevormd naargelang de taal. Toch moeten ze goed tweetalig zijn, met name het leidinggevende personeel.

Maar de Belgische paracommando's zijn begonnen als een afsplitsing van de SAS na de oorlog ... de laatste twee grote oorlogen waren de Belgen ook wel wat dapperder dan de noorderburen.

Ben je nu een Belg of een Nederlander??
pi_8995292
quote:
Op zondag 9 maart 2003 23:52 schreef schatje het volgende:
Ben je nu een Belg of een Nederlander??
Vlaming in Brabant
  zondag 9 maart 2003 @ 23:58:21 #56
8502 BAZZA
pi_8995402
quote:

Dank voor de info

maar je bent een Nederlands staatsburger toch?

pi_8995587
quote:
Op zondag 9 maart 2003 23:58 schreef BAZZA het volgende:
maar je bent een Nederlands staatsburger toch?
ik betaal alleen belasting
  maandag 10 maart 2003 @ 00:10:42 #58
8502 BAZZA
pi_8995683
quote:
Op maandag 10 maart 2003 00:06 schreef battlesickloner het volgende:

ik betaal alleen belasting

Ach... in 1820 was het allemaal hetzelfde land
pi_9022490
Zeg BAZZA, denk je dat FOX Geraldo nog naar Irak zal sturen??
Ik zie het al helemaal voor me.
  maandag 10 maart 2003 @ 22:42:24 #60
8502 BAZZA
pi_9022585
quote:
Op maandag 10 maart 2003 22:38 schreef schatje het volgende:
Zeg BAZZA, denk je dat FOX Geraldo nog naar Irak zal sturen??
Ik zie het al helemaal voor me.
Zou wel leuk zijn natuurlijk, misschien dat hij deze keer weer zo'n Dirty Harry gun meeneemt
pi_9034110
Van Villamedia n.a.v. een artikel in The New York Sun
quote:
Pers in Koeweit zucht onder boycot Israël

Journalisten in Koeweit-stad mogen geen contacten hebben met Israël. Dat was de strekking van een mededeling die in een van de Hilton hotels in de stad zaterdag onder alle deuren doorgeschoven werd, en afkomstig was van het ministerie van Informatie. Niet alleen mogen verslagen niet worden doorgeseind naar Israël, zelfs telefoneren met dat land is strafbaar. De decennia oude Arabische boycot van Israël is hier nog volledig intact. Wie de boycot breekt riskeert 50.000 dollar boete of 5 jaar gevangenisstraf.

dinsdag 11 maart 2003 @ 13:15:07 #62
8502 BAZZA
pi_9034221
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 13:11 schreef Madame het volgende:
Van Villamedia n.a.v. een artikel in The New York Sun
[..]

Wat een hypocrieten

Als ze van Israel gasmaskers kunnen kopen om zich te beschermen tegen hun broeder Arabieren weten ze opeens wel waar Israel ligt

Israel agrees to sell gas masks to Kuwait for
civilian distribution

Israel is prepared to sell 2 million gas mask to Kuwait, which will be distributed to its citizens in case of an Iraqi attack on the country, the Defense Ministry has decided after consolations with Prime Minister Ariel Sharon and the Foreign Ministry.

If the $ 82 million deal comes through, the Shalon company from Kiryat Gat will supply the gas masks.

The contacts for the gas mask deal were carried out by mediators and Kuwaiti businessman who approached the Shalon company the sole manufacturer of Symplex gas masks provided to all Israeli residents. The security exports department of the Defense Ministry allowed Shalon to sell gas masks to Kuwait after a series of talks.

Kuwaits interest in gas masks is due to its fear of being attacked with chemical weapons by Iraq in case of a U.S. attack on Baghdad.

Defense Ministry officials said that gas masks are considered as weapons only if they are used by military forces, bus because Kuwait will distribute the masks to civilians, the masks will be considered to be civilian equipment.

Haaretz discovered that it is doubtful whether Shalon will be able to supply the masks to Kuwait on time. The Home Front command recently received a special budget to buy 300,000 gas masks to prevent a shortage of masks in the commands emergency stores, and Shalon had to hire additional manpower to manufacture this amount.

Sources in the company said the deal was not secured, and that it is possible that Shalon will manufacture only some of the masks and Kuwait will have to find other sources of supply.

http://www.haaretzdaily.com/hasen/pages/ShArt.jhtml?itemNo=236163&contrassID=1&subContrassID=5&sbSubContrassID=0&listSrc=Y

Moderator dinsdag 11 maart 2003 @ 14:10:21 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9035804
quote:

[..]

Maar de Belgische paracommando's zijn begonnen als een afsplitsing van de SAS na de oorlog ...

het korps commandotroepen is op exact dezelfde manier begonnen.
quote:
de laatste twee grote oorlogen waren de Belgen ook wel wat dapperder dan de noorderburen.
dat komt ook alleen maar omdat Nederland in de eerste wereldoorlog onafhankelijk was (net zoals de belgen btw) dus dat is een loos argument.

bovendien mag je me uitleggen waar die 'dapperheid' van de belgen in de tweede wereldoorlog nou precies uit is gebleken.
Ze hebben het dan misschien een stuk langer volgehouden maar dat komt ook enkel en alleen omdat de Duitsers nooit grote steden zijn gaan bombarderen.

Het belgische leger was op 10 mei al verslagen door de verovering van het fort Eben Emaël met zijn 1200 man door een compagnie fallschirmjagers

pi_9040084
The Pentagon has threatened to fire on the satellite uplink positions of independent journalists in Iraq, according to veteran BBC war correspondent, Kate Adie. In an interview with Irish radio, Ms. Adie said that questioned about the consequences of such potentially fatal actions, a senior Pentagon officer had said: "Who cares.. ..They've been warned."

According to Ms. Adie, who twelve years ago covered the last Gulf War, the Pentagon attitude is: "entirely hostile to the the free spread of information."

"I am enormously pessimistic of the chance of decent on-the-spot reporting, as the war occurs," she told Irish national broadcaster, Tom McGurk on the RTE1 Radio "Sunday Show."

Ms. Adie made the startling revelations during a discussion of media freedom issues in the likely upcoming war in Iraq. She also warned that the Pentagon is vetting journalists according to their stance on the war, and intends to take control of US journalists' satellite equipment --in order to control access to the airwaves.

Another guest on the show, war author Phillip Knightley, reported that the Pentagon has also threatened they: "may find it necessary to bomb areas in which war correspondents are attempting to report from the Iraqi side."

bron: http://www.GuluFuture.com/news/kate_adie030310.htm

..

pi_9044627
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 14:10 schreef sp3c het volgende:
het korps commandotroepen is op exact dezelfde manier begonnen.
Nog nooit iets over gelezen.
quote:
dat komt ook alleen maar omdat Nederland in de eerste wereldoorlog onafhankelijk was (net zoals de belgen btw) dus dat is een loos argument.
Dat is helemaal geen loos argument. Terwijl de belgen sneuvelden in de loopgraven zaten de Nederlanders polonaise te lopen.
quote:
bovendien mag je me uitleggen waar die 'dapperheid' van de belgen in de tweede wereldoorlog nou precies uit is gebleken.
Ze hebben het dan misschien een stuk langer volgehouden maar dat komt ook enkel en alleen omdat de Duitsers nooit grote steden zijn gaan bombarderen.
Dat zou me dan toch spijten.

Belgen namen massaal dienst in het Engelse leger, bij de zeemacht, de landmacht en de RAF.Er waren hele divisies met alleen maar Belgen.

Bovendien was het verzet in Belgie toch ook actiever dan in Nederland.

quote:
Het belgische leger was op 10 mei al verslagen door de verovering van het fort Eben Emaël met zijn 1200 man door een compagnie fallschirmjagers
Het leger wel. Maar hoewel veel Vlamingen de komst van de Duitsers als een gelegenheid zagen om onafhankelijkheid af te dwingen, bleef het verzet heel actief.
Of denk je dat Hitler zomaar zijn V2's op Antwerpen afschoot ?
  Moderator dinsdag 11 maart 2003 @ 20:29:57 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9046309
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 19:30 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Nog nooit iets over gelezen.

omdat je er nog nooit naar gezocht hebt
quote:
Afkomstig van de Koninklijke Brigade "Prinses Irene" begonnen 48 Nederlanders op 22 maart 1942 aan de commando-opleiding in het Schotse Achnacarry. Uiteindelijk ontvingen van die 48 mannen er 25 de groene baret. Zo ontstond in juni 1942 No 2 (Dutch) Troop, een geheel uit Nederlanders bestaande commando-eenheid, deel uitmakend van No 10 (Interallied) Commando.
In 1943 werd No 2 (Dutch) Troop aangewezen om in het Verre Oosten ingezet te worden tegen de Japanners. Slechts een vijftal Nederlanders werd vanuit India, deels met No 44 (Royal Marine) Commando en deels met No 5 Commando achter de vijandelijke linies ingezet in ARAKAN (Birma).

Medio 1944 was de Troop weer compleet en werd op eigen verzoek teruggeplaatst naar Europa. Slechts enkele weken na terugkeer uit het Verre Oosten kreeg No 2 (Dutch) Troop opdracht zich gereed te houden om ingezet te worden op het vasteland van Europa. Op zondag 17 september 1944 werd het grootste deel van de Troop ingezet bij de grootste en meest vermetele luchtlandingsactie uit de Tweede Wereldoorlog: de operatie "Market Garden".
ARNHEM: 12 Nederlandse commando's waren ingedeeld bij de 1st British Airborne Division. Hiervan maakten 2 man een noodlanding met de glider in Noord-Brabant en Schouwen-Duiveland, werden 4 commando's krijgsgevangen genomen en sneuvelde commando August Bakhuis Roozeboom tijdens een moedige poging om per jeep de Rijnbrug te bereiken.

NIJMEGEN: 11 Nederlandse commando's waren ingedeeld bij de 82nd (US) Airborne Division en drie man bij de Staf van het 1st British Airborne Corps.

EINDHOVEN: 5 Nederlandse commando's waren ingedeeld bij 101st (US) Airborne Division. Vijf commando's die ingedeeld waren bij de 52nd (Lowland) Division, met de bedoeling om via vliegveld Deelen te worden ingevlogen, kwamen later terecht bij de Staf van het 1st British Airborne Corps.

Voorafgaand aan de operationele "Market Garden" waren reeds een vijftal commando's aan de Staf van Prins Bernhard toegevoegd om als zijn persoonlijke lijfwacht te fungeren.
Op 11 oktober 1944 kwamen restanten van No 2 in Eindhoven bijeen. Zij kregen de keus tussen het genieten van een welverdiend verlof of deelnemen aan de volgende actie. Zij kozen voor het laatste! Inmiddels waren 4 commando's reeds elders actief in het bezette deel van Nederland.

Zij behoorden tot de groep van 8 commando's die voorbestemd waren om in opdracht van het Bureau Bijzondere Opdrachten in het bezette Nederland wapenonderricht en sabotagelessen te geven en het verzet te coördineren. Drie commando's werden ingezet als instructeur bij de Stoottroepen in het bevrijdde Zuid-Nederland. Om de haven van Antwerpen te kunnen gebruiken moesten de geallieerden de Scheldemonding beheersen. De Duitsers verdedigden zich hardnekkig en er werd besloten amfibische landingen uit te voeren bij Vlissingen en Westkapelle.

VLISSINGEN: In de vroege ochtend van 1 november 1944 landde No 4 Commando met een Franse Troop en 11 Nederlandse commando's in de voorste linies.

WESTKAPELLE: De landing bij Westkapelle vond op dezelfde dag plaats met 14 Nederlandse commando's ingedeeld bij No 47 (Royal Marine) Commando. Negen Nederlanders raakten bij de zeer zware gevechten gewond.Op 3 november 1944 was Walcheren bevrijd en de zeeweg naar Antwerpen vrij. Inmiddels werden in bevrijd Zuid-Nederland rekruten geworven om de commando-opleiding in Schotland te volgen. Van de 107

cursisten die op 19 november 1944 naar Achnacarry waren vertrokken wisten 70 man het commandobrevet te bemachtigen. Zij werden met de overigen eind april 1945 nog gedurende twee weken ingezet aan het front tussen Moerdijk en Geertruidenberg. Naast de 4 commando's die reeds als geheim agent waren ingezet werden begin april 1945 nog een tweetal commando's, respectievelijk boven de Veluwe en Drente, gedropt. Na de bevrijding werd de Troop nog enige tijd belast met de bewaking van Duitse krijgsgevangenen. In oktober 1945 werd No 2 (Dutch) Troop ontbonden
http://www.korpscommandotroepen.nl/commandostichting/index2.html.

van de site van het korps
quote:
[..]

Dat is helemaal geen loos argument. Terwijl de belgen sneuvelden in de loopgraven zaten de Nederlanders polonaise te lopen.

ongetwijfeld, feit blijft dat de belgen niet zelf voor een oorlog hebben gekozen als het aan Belgie had gelegen hadden zij samen met hun noorderburen de polonaise gelopen en dikke patatten gegeten.
dus is het dan nog wel dapperheid of is het noodzaak?
quote:
[..]

Dat zou me dan toch spijten.

Belgen namen massaal dienst in het Engelse leger, bij de zeemacht, de landmacht en de RAF.Er waren hele divisies met alleen maar Belgen.

Bovendien was het verzet in Belgie toch ook actiever dan in Nederland.

er zaten ook veel Nederlanders bij de RAF (320, 321, 322, 860 squadron bij de RAF, prinses Irene brigade etc. etc. etc.) dat er meer belgen bij de engelsen hebben gediend is allicht waar maar dat komt omdat het Belgische leger in zijn geheel is opgeheven terwijl Nederland zijn troepen in de oost onder eigen vlag had liggen.

of het verzet actiever was in belgie en nederland zou ik verder niet weten als je een linkje naar een onafhankelijk onderzoek hebt dan zie ik het graag tegemoet.

quote:
[..]

Het leger wel. Maar hoewel veel Vlamingen de komst van de Duitsers als een gelegenheid zagen om onafhankelijkheid af te dwingen, bleef het verzet heel actief.
Of denk je dat Hitler zomaar zijn V2's op Antwerpen afschoot ?

ik weet uberhaupt nix van V2's die op antwerpen af zijn geschoten, en daar zijn ongetwijfeld mooie verhalen over te vertellen maar die zullen nederlandse verzetshelden ook wel hebben.
pi_9048433
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 16:36 schreef Koos Voos het volgende:
The Pentagon has threatened to fire on the satellite uplink positions of independent journalists in Iraq, according to veteran BBC war correspondent, Kate Adie. In an interview with Irish radio, Ms. Adie said that questioned about the consequences of such potentially fatal actions, a senior Pentagon officer had said: "Who cares.. ..They've been warned."

According to Ms. Adie, who twelve years ago covered the last Gulf War, the Pentagon attitude is: "entirely hostile to the the free spread of information."

"I am enormously pessimistic of the chance of decent on-the-spot reporting, as the war occurs," she told Irish national broadcaster, Tom McGurk on the RTE1 Radio "Sunday Show."

Ms. Adie made the startling revelations during a discussion of media freedom issues in the likely upcoming war in Iraq. She also warned that the Pentagon is vetting journalists according to their stance on the war, and intends to take control of US journalists' satellite equipment --in order to control access to the airwaves.

Another guest on the show, war author Phillip Knightley, reported that the Pentagon has also threatened they: "may find it necessary to bomb areas in which war correspondents are attempting to report from the Iraqi side."

bron: http://www.GuluFuture.com/news/kate_adie030310.htm

..

Ik vind het toch zeer kwalijk om de onafhankelijke pers te bedreigen, de controle daarover gaat wel heel ver.
  Moderator woensdag 12 maart 2003 @ 11:54:22 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9058936
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 20:29 schreef sp3c het volgende:
[...]
ik ben benieuwd wat battlesickloner nu weer te melden heeft
pi_9062179
pi_9101377
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 11:54 schreef sp3c het volgende:
ik ben benieuwd wat battlesickloner nu weer te melden heeft
quote:
Slechts een vijftal Nederlanders werd vanuit India, deels met No 44 (Royal Marine) Commando en deels met No 5 Commando achter de vijandelijke linies ingezet in ARAKAN (Birma).
NFI maar ik lig hier bijna op de grond van het lachen hoor.

Ik zal een en ander opzoeken en dan reageer ik nog wel later vanavond.

pi_9105651
Mijn welgemeende excuses voor het hoge offtopic gehalte, maar ik heb toch nog een paar dingen te melden.
quote:
Op dinsdag 11 maart 2003 20:29 schreef sp3c het volgende:
omdat je er nog nooit naar gezocht hebt
Klopt. Maar eigenlijk ben ik nog verbaasd hoe weinig Nederlanders er aan meegedaan hebben. Ik bedoel maar, hier in dit bescheiden dorpje wonen nog twee oud SAS'ers.
quote:
SP3C
van de site van het korps
Vind ik echt een artikel waar ik cynisch van wordt. Maar goed, die mensen waarvan sprake verdienen alle respect.

Voor meer over de Belgen in de SAS
http://users.skynet.be/brigade-piron/Parachutistes_nl.htm
En lees vooral goed hoe de Belgen streden in Nederland. En kijk vooral naar de lijst gesneuvelden, daar steken de Nederlanders toch maar bleek bij af.

quote:
SP3C
ongetwijfeld, feit blijft dat de belgen niet zelf voor een oorlog hebben gekozen als het aan Belgie had gelegen hadden zij samen met hun noorderburen de polonaise gelopen en dikke patatten gegeten.
dus is het dan nog wel dapperheid of is het noodzaak?
Nederland hield zich bewust afzijdig tijdens die oorlog.
Naar schatting 40 000 Belgische soldaten sneuvelden in de eerste wereldoorlog, de oorlog die helemaal anders waqs als de vorige door de inzet van mosterdgas en 'moderne' artillerie. On Flanders fields ...

Daarom ook dat 11 november een feestdag is in Belgie en niet in Nederland, doch dit terzijde.

quote:
"Het is van geen belang te weten of hij burger, werkman of landbouwer, Vlaming of Waal is; wij brengen hem hulde omdat hij in onze ogen de blijvende eigenschappen van ons ras vertegenwoordigt, omdat hij een onaantastbaar symbool is van de verdediging van onze vrijheid en eenheid en onafhankelijkheid, en een waarborg voor het onsterfelijk bestaan van ons Vaderland."
Toespraak van koning Albert I na de oorlog.
links
http://www.geocities.com/Pentagon/Camp/4403/
en vooral
http://www.wo1.be/ned/geschiedenis/veldslagen/ijzer-inleiding.htm
Ik kan je een bezoekje aan Ieper van harte aanbevelen, misschien dat iets meer respect voor de Belgen krijgt.
quote:
er zaten ook veel Nederlanders bij de RAF (320, 321, 322, 860 squadron bij de RAF, prinses Irene brigade etc. etc. etc.) dat er meer belgen bij de engelsen hebben gediend is allicht waar maar dat komt omdat het Belgische leger in zijn geheel is opgeheven terwijl Nederland zijn troepen in de oost onder eigen vlag had liggen.
Ja, liggen is hier wel het goede woord
http://www.chez.com/honfleur3945/demarine.htm
quote:
De Belgische sectie van de Royal Navy.

Ongeveer 350 Belgische zeelieden bevonden zich in Groot- Brittanië in Juli 1940.

Naar het einde van het jaar kregen een aantal onder hen van de Britse Admiraliteit de toelating om in de Royal Navy te dienen op oorlogsbodems of op kleinere hulpvaartuigen.

In het begin van 1942 kreeg de Belgische Sectie van de Royal Navy, die ondertussen was opgericht, haar eerste twee vaartuigen.

De schepen en hun bemanningen werden beschouwd als deel van de Royal Navy en waren onderworpen aan haar reglementen, zoals ook het geval was voor de Belgische vliegers van de R.A.F .

De twee korvetten namen onder andere deel aan de operaties in de Caribische Zee, in de Atlantische Oceaan, bij de bevoorrading van het front in Noord-Afrika en bij de landingen in Normandië.

Vanaf Mei 1942 trad een flottielje mijnenvegers met Belgische bemannigen op in de Engelse riviermondigen, in het Kanaal, op de Schelde en later voor de Belgische en Franse kusten.

Andere officieren en manschappen deden aan boord belangrijke krijgsverrichtingen als die van Dieppe en Norandië .

Sommige Belgen waren gevechtsduikers en nog anderen dienden bij de Vlootluchmacht of op de koopvaardijschepen als gevechtsbemanning.

http://www.chez.com/honfleur3945/debelgen.htm
quote:
De Belgen in de R.A.F

Vanaf Juli 1940 namen negenentwintig Belgische vliegers opnieuw de strijd op.

Ze waren in Britse smaldelen ingevoegd en namen deel aan de hardnekkige gevechten van de beroemde slag om Engeland.

Anderen werden naar trainingscentra gestuurd en nadien verdeeld onder verscheidene eenheden van R.A.F.

In November 1941 werd een eerste Belgisch smaldeel opgericht, het 350°, dat onder ander deelnam aan de beruchte raid op Dieppe, aan de landing in Normandië, aan de strijd om Arnhem, aan de slag in de Ardennen en de gevechten in Duitsland.

In Januari 1943 werd een tweede smaldeel opgericht in Nigerië.

Het werd opnieuw samengesteld in Engeland en nam zoals zijn oudere broer deel aan allerlei opdrachten die aan de jachtvliegers worden opgelegd.

Het was één van de eerste in Normandië. Het trad ook op boven de Ardennen en boven Duitsland.

Andere Belgen streden bij Britse jachtsmaldelen, onder andere boven Dieppe, bij de lichte en zware bommenwerpers, de fotografische verkenning, de kustverdediging, de redding op zee, het transport, het observatievliegwezen en de verbindingsdiensten.

Enkele honderden specialisten en technici en ook enkele W.A.A.F.S ( Women's Auxiliary Air Force) leverenden eveneens voortreffelijk werk.

Enkele Belgen dienden bij de R.A.F in het Midden-Oosten en ook in het Verre Oosten.

We vermelden ook nog de Belgische vliegers die dienden in de Zuidafrikaanse luchtmacht en in Noord-Afrika, in het Middellandse -Zeegebied en ook in Europa streden.

quote:
SP3C
of het verzet actiever was in belgie en nederland zou ik verder niet weten als je een linkje naar een onafhankelijk onderzoek hebt dan zie ik het graag tegemoet.
Moeilijk, doch als je ook hier aan twijfelt wil ik er een andere keer nog wel achteraan gaan.
quote:
SP3C
ik weet uberhaupt nix van V2's die op antwerpen af zijn geschoten, en daar zijn ongetwijfeld mooie verhalen over te vertellen maar die zullen nederlandse verzetshelden ook wel hebben.

http://www.stampe.be/Extra/v1/v1.htm (tip)
quote:
Antwerpen kreeg daarbij het volle pond. De stad was een ideaal doel. De nauwkeurigheid van een V-1 onder optimale omstandigheden was amper 5 km. Een grote stad annex haven maakte dat er altijd wel iets geraakt zou worden. Het werd een donkere periode voor de Antwerpenaren en hun buren. Dag en nacht brulden de bommen over de stad en wanneer de motor stopte, stokte de adem in duizenden kelen. Na enkele seconden ijzingwekkende stilte volgde een daverende slag en werd leed en miserie lukraak over de geteisterde bevolking uitgestrooid. Strategisch heeft het allemaal niet veel aarde aan de dijk gebracht en de loop van de oorlog werd er nauwelijks door beïnvloed.

De aantallen V-1's die in de regio Antwerpen neerkwamen verschillen van bron tot bron. Het cijfer van 8.696 lijkt aanvaardbaar. De Londense 10.279 van dezelfde bron waren over een groter gebied verspreid zodat de concentratie in Antwerpen een stuk hoger lag. Luik met 3.141 en Brussel met 151 exemplaren deelden mee in de 'Hi-Tec' oorlog van toen. De Amerikanen berekenden ooit dat het Duits V-1 programma omgerekend 150 miljard BF. kostte of ca. 65 miljoen per succesvol afgevuurd exemplaar... (waarde 1945!) Op het Antwerps vliegveld vielen er in die periode ca. 60 V-wapens (V-1 en V-2 samen).

PS Zelfs Julius Caesar schreef dat de Belgen de dappersten der Galliers waren omdat zij de Germanen van hun grondgebied afhielden.

PS2 Wat betreft het huidige leger: Blowers komen voor de krijgsraad in Belgie en met lang haar kom je er niet in. Hoe zit dat in Nederland ?

Dus, zoals gezegd, een beetje respect voor de belgische militairen (want jij begon met een denigrerende post), zij hebben in het (recente) verleden genoeg bewezen, en als zij geroepen worden zullen zij dat weer doen.

en dat bezoekje aan de Westhoek moet je zeker doen, misschien snap je dan wat meer van dat rare maar toch leuke landje

Moderator vrijdag 14 maart 2003 @ 10:36:00 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9111783
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 23:18 schreef battlesickloner het volgende:
Mijn welgemeende excuses voor het hoge offtopic gehalte, maar ik heb toch nog een paar dingen te melden.
[..]

Klopt. Maar eigenlijk ben ik nog verbaasd hoe weinig Nederlanders er aan meegedaan hebben. Ik bedoel maar, hier in dit bescheiden dorpje wonen nog twee oud SAS'ers.

logisch de rest zat bij het korps insulinde
De Belgen hadden 3 troops bij interallied commando, en de Nederlanders hadden 1 troop en het korps insulinde dat was opgesteld (naar de richtlijnen van interallied commando onder de noemer Netherlands special operations) voor actie's in Indonesië
http://www.korpscommandotroepen.nl/commandostichting/index2.html

ontloopt elkaar niet veel, dus als je vind dat er weinig

quote:
[..]

Vind ik echt een artikel waar ik cynisch van wordt. Maar goed, die mensen waarvan sprake verdienen alle respect.

Voor meer over de Belgen in de SAS
http://users.skynet.be/brigade-piron/Parachutistes_nl.htm
En lees vooral goed hoe de Belgen streden in Nederland. En kijk vooral naar de lijst gesneuvelden, daar steken de Nederlanders toch maar bleek bij af.
[afbeelding]

tuurlijk verdienen ze respect, Vlissingen en Walcheren staan niet voor niets op het vaandel van de Belgische paracommando's, je zal mij nergens iets anders horen zeggen.

Ik ben dan ook niet degene die beweerde dat het Belgische leger minder dapper is geweest dan het Nederlandse

quote:
[..]

Nederland hield zich bewust afzijdig tijdens die oorlog.
Naar schatting 40 000 Belgische soldaten sneuvelden in de eerste wereldoorlog, de oorlog die helemaal anders waqs als de vorige door de inzet van mosterdgas en 'moderne' artillerie. On Flanders fields ...

Daarom ook dat 11 november een feestdag is in Belgie en niet in Nederland, doch dit terzijde.

tja boeiend, feit blijft dat als de Duitsers niet door België waren getrokken dat de Belgen niet bij de oorlog waren getrokken.

dan kun je het Nederland niet kwalijk nemen dat ze hetzelfde standpunt in hebben genomen.

quote:
[..]

Toespraak van koning Albert I na de oorlog.
links
en vooral
http://www.wo1.be/ned/geschiedenis/veldslagen/ijzer-inleiding.htm
Ik kan je een bezoekje aan Ieper van harte aanbevelen, misschien dat iets meer respect voor de Belgen krijgt.

ik heb (veel) respect voor de Belgische krijgsmacht en het verleden laat mij maar een quote zien door mij gemaakt waar jij uit opmaakt dat ik er geen respect voor heb.

jij bent degene die geen respect hebt voor Nederlanders.

quote:
[..]

Ja, liggen is hier wel het goede woord
http://www.chez.com/honfleur3945/demarine.htm

[..]

http://www.chez.com/honfleur3945/debelgen.htm

wow 350 hele matrozen en 29 piloten?
mwah ik kan ook zo wel tientallen links produceren van Nederlanders tijdens ww2, schieten we alleen weinig mee op.

waar zijn trouwens die hele belgische divisies waar je het over had?
dit noem ik nou niet bepaald veel anders.

quote:
[..]

[..]

Moeilijk, doch als je ook hier aan twijfelt wil ik er een andere keer nog wel achteraan gaan.
[..]

[afbeelding]
http://www.stampe.be/Extra/v1/v1.htm (tip)
[..]

PS Zelfs Julius Caesar schreef dat de Belgen de dappersten der Galliers waren omdat zij de Germanen van hun grondgebied afhielden.

dat komt ook alleen maar omdat caesar de rijn niet over is gekomen
quote:
PS2 Wat betreft het huidige leger: Blowers komen voor de krijgsraad in Belgie en met lang haar kom je er niet in. Hoe zit dat in Nederland ?
geen idee eigenlijk, volgens mij mag het officieel niet (op de kazernes en installatie's iig niet).
quote:
Dus, zoals gezegd, een beetje respect voor de belgische militairen (want jij begon met een denigrerende post), zij hebben in het (recente) verleden genoeg bewezen, en als zij geroepen worden zullen zij dat weer doen.
pfff jij bent hier degene die wat meer respect tov het Nederlandse leger moet tonen, Nederland heeft zich in het (ook zeer recente) verleden bewezen als een solide partner voor vredestaken en voor militaire actie's en we hebben vaak genoeg bewezen dat als er een beroep gedaan op het leger dat het leger dan paraat is (ook al bezuinigd de linkse kut politiek de hele bende weg) maar dit negeer jij voor het gemak ff het enige wat jij je herinnert is Srebrenica.

Je vergeet voor het gemak dat de Nederlandse deelname aan de actie's op de Balkan een stuitend succes was
Je vergeet dat er in de tweede wereldoorlog meer Nederlandse dan Belgische soldaten zijn omgekomen (15.000 tov 10.000 oid).
Je vergeet dat Nederland, niet België altijd vooraan staat als er (gevaarlijke) vredestaken uitgevoerd moeten worden.
Je vergeet voor het gemak dat Nederland in de afgelopen 2 jaar leiding heeft gehad over 4 vredesmissies.

En met die 'denigrerende opmerking' werd nix beledigends bedoeld.
Ik zei enkel dat zelfs het Belgische leger (en je kunt niet ontkennen dat het op dit moment niet in een al te goede staat verkeerd) had kunnen doen wat de Amerikanen in Afghanistan gedaan hebben want het zwaarste werk is door de noordelijke alliantie verricht

quote:
en dat bezoekje aan de Westhoek moet je zeker doen, misschien snap je dan wat meer van dat rare maar toch leuke landje
ik heb al zo weinig tijd

mwah dit schiet niet echt op zo, erg onoverzichtelijk, ik zal is kijken of ik zo wat info over de Nederlandse deelname aan WO2 kan vinden, dan maak ik dr een topic over in het cultuur en shit forum.

pi_9119165
News you won't find on CNN;

www.informationclearinghouse.info

Moderator vrijdag 14 maart 2003 @ 15:57:49 #74
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_9119622
lol!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')