abonnement Unibet Coolblue
pi_199122155
Tijdens de formatieperikelen, de zaken rondom de toeslagenaffaire en natuurlijk alles rondom corona moet het land ook nog geregeerd worden. En 1 dossier blijft daarbij hoofdpijn geven: huizenbouw.

Waar het afgelopen jaren best lekker ging met rond de 70.000 woningen in 2018-2020 per jaar (er mag een tandje bovenop, maar je komt al in de buurt van die 1 miljoen woningen die er in 10 jaar nodig zijn), lijkt nu alles weer vast te lopen.

Allereerst is er de nieuwe omgevingswet. Die dreigt het krijgen van vergunningen helemaal aan banden te leggen: https://www.nrc.nl/nieuws(...)t=&utm_term=20210423

quote:
De nieuwe Omgevingswet, waarin tal van bestaande regels worden samengevoegd, dreigt zó ingewikkeld te worden dat grote bouwprojecten in gevaar komen. Juist de grote steden, die de komende jaren een belangrijke bijdrage moeten leveren aan een oplossing van de wooncrisis, maken zich daarover grote zorgen.
Gemeentes hebben niet genoeg mensen om alle vergunningen te behandelen: https://www.trouw.nl/econ(...)en-wachten~b8a00467/
In Amsterdam is er momenteel zelfs een bouwstop: https://www.ad.nl/wonen/t(...)uinigingen~ac5a8062/

En dan is er ook nog dit: https://fd.nl/economie-po(...)n-state-kwd1caSSLvv7
De Raad van State heeft bepaald dat het makkelijker moet worden bezwaar te maken tegen bouwplannen.


Dit is wel 1 van de grote problemen van het moment. En aangezien er voorlopig geen schot zit in de formatie, moet het demissionaire kabinet dit eigenlijk gaan oppakken. De vraag is alleen of ze dat mogen, ze zijn niet voor niets demissionair.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:17:41 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199122186
Meer grote flats gaan bouwen waar alles in zit. Mensen moeten van het idee afstappen dat ze "recht" hebben op een huis met een tuin. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199122230
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:17 schreef Netsplitter het volgende:
Meer grote flats gaan bouwen waar alles in zit. Mensen moeten van het idee afstappen dat ze "recht" hebben op een huis met een tuin. :')
Het gaat niet om recht, het gaat om wat mensen gelukkig maakt. Het belangrijkste is het welzijn van mensen. En mensen worden niet gelukkig van een flat, men wil dat niet. Je kunt mensen niet tegen hun zin in flats proppen, het zijn geen plofkippen.

Maar goed, ook flats bouwen gaat dus niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:23:12 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199122245
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het gaat niet om recht, het gaat om wat mensen gelukkig maakt. Het belangrijkste is het welzijn van mensen. En mensen worden niet gelukkig van een flat, men wil dat niet. Je kunt mensen niet tegen hun zin in flats proppen, het zijn geen plofkippen.

Maar goed, ook flats bouwen gaat dus niet.
Flats bouwen gaat wel degelijk, want ook die dingen zijn binnen de kortste keren uitverkocht. Ongeacht prijs trouwens.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199122300
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:23 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Flats bouwen gaat wel degelijk, want ook die dingen zijn binnen de kortste keren uitverkocht. Ongeacht prijs trouwens.
Je hebt mijn openingspost niet gelezen: er kan straks niks meer gebouwd worden. In Amsterdam is al een bouwstop. De nieuwe woningwet, het gebrek aan ambtenaren en het makkelijker bezwaar maken tegen bouwvergunningen legt alle bouw stil. Ook die van flats. Net als die van al het andere.

Dit gaat niet om ruimtegebrek of iets dergelijks. Er kan zelfs voor het leggen van zonnepanelen op een monument of voor het kappen van bomen geen vergunning meer worden gegeven, laat staan voor het bouwen van een woonwijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:29:40 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199122334
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je hebt mijn openingspost niet gelezen: er kan straks niks meer gebouwd worden. In Amsterdam is al een bouwstop. De nieuwe woningwet, het gebrek aan ambtenaren en het makkelijker bezwaar maken tegen bouwvergunningen legt alle bouw stil. Ook die van flats. Net als die van al het andere.
Mogelijk stil. En dat dingen stil liggen in Amsterdam is vervelend, maar geen ijkpunt voor de rest van Nederland.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199122340
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:29 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Mogelijk stil. En dat dingen stil liggen in Amsterdam is vervelend, maar geen ijkpunt voor de rest van Nederland.
:')
De Omgevingswet en de bijbehorende digitale infrastructuur zijn van toepassing op het hele land. Heb je überhaupt de artikelen uit de OP wel gelezen?
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199122345
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:29 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Mogelijk stil. En dat dingen stil liggen in Amsterdam is vervelend, maar geen ijkpunt voor de rest van Nederland.
Niet mogelijk stil. Het gaat gewoon vastlopen. Geen gemeente die nog 1 bouwvergunning rond gaat krijgen. Er komen dus geen nieuwe nieuwbouw plannen bij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:31:05 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199122350
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:30 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

:')
De Omgevingswet en de bijbehorende digitale infrastructuur zijn van toepassing op het hele land. Heb je überhaupt de artikelen uit de OP wel gelezen?
Nee man, teveel werk. Ik reageer alleen op de post van TS en de summiere informatie die daar in staat.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199122351
quote:
[...]
De Omgevingswet, die over acht maanden moet ingaan, werd bedacht om de ruimtelijke ordening eenvoudiger te maken. Er gelden minder harde regels, procedures worden gedigitaliseerd en er zijn meer mogelijkheden voor burgers en bedrijven om zelf vergunningen te regelen, van een tuinhuisje tot een buurtfestival tot de bouw van een woonwijk. Duizenden wetsartikelen en ministeriële regelingen zijn in de nieuwe wet samengevoegd. Om dat mogelijk te maken, worden lokale regels en bestemmingsplannen straks gekoppeld aan een gigantische landelijke digitale databank. En daar gaat het mis.

De gemeenten konden alvast proefdraaien met de nieuwe systemen. Dat heeft hun zorgen gevoed. De overheid werkt met verschillende softwareleveranciers, maar de ict-systemen die zij bouwden zijn niet altijd goed op elkaar afgestemd of zijn niet voor iedereen toegankelijk. De database die alles moet ondersteunen is bovendien een fragmentarische vergaarbak van informatie geworden, zo heet het in stukken van het overleg van gemeenten en het ministerie van BZK.

Bouwkundige bureaus van gemeenten kunnen bijvoorbeeld moeizaam bij de landelijke systemen. Als de gezamenlijke bestemmingsplannen van grootstedelijke gebieden zijn ingediend, kunnen die nauwelijks meer worden gewijzigd. En als ze opnieuw ingediend worden, is er het risico dat ze niet langer rechtsgeldig zijn. Het lukte in Amsterdam bij een proef zelfs niet om simpele klussen tot een goed einde te brengen, zoals het regelen van een vergunning om een boom te kappen of zonnepanelen aan te leggen op een monumentaal pand. Een woordvoerder bevestigt dat de „knelpunten die bij het testen zijn gesignaleerd niet alleen relevant zijn voor Amsterdam”, maar ook voor andere gemeenten waar veel moet worden gebouwd.

De wet is daardoor met zoveel onzekerheden omgeven dat voor grootschalige woningbouw straks geen bestemmingsplan kan worden geregeld, is de vrees. Jan Struiksma, emeritus hoogleraar bestuurskunde aan de VU, noemt de vrees dat grootschalige woningbouw stilvalt „reëel”. „De noodzaak om woningen te bouwen is groot, dat laat dit soort geëxperimenteer helemaal niet toe.”
[...]
Het gehele artikel van het NRC is hier te lezen (spiegeltje).
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:31:41 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199122354
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:30 schreef Hanca het volgende:

[..]

Niet mogelijk stil. Het gaat gewoon vastlopen. Geen gemeente die nog 1 bouwvergunning rond gaat krijgen. Er komen dus geen nieuwe nieuwbouw plannen bij.
Het zijn nog steeds aannames zolang het niet gebeurd.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199122389
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:31 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Nee man, teveel werk. Ik reageer alleen op de post van TS en de summiere informatie die daar in staat.
De artikelen zijn de informatie. Ik ga niet zo maar illegaal wat artikelen kopiëren en ik ga het ook niet beter kunnen verwoorden dan die journalisten. Lees dus de info uit de openingspost. En sowieso: van mensen op dit deel van het forum mag toch wel verwacht worden wat de omgevingswet is. De grootste wetswijziging sinds de laatste aanpassing van de grondwet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:38:41 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199122436
https://www.rijksoverheid(...)omstige-omgevingswet

Volgens deze site klopt het voor geen meter wat gezegd wordt en gaan de toekomstige bouwplannen helemaal niet plat.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199122453
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:17 schreef Netsplitter het volgende:
Meer grote flats gaan bouwen waar alles in zit. Mensen moeten van het idee afstappen dat ze "recht" hebben op een huis met een tuin. :')
Eens own nothing be happy:-)
Alle wokers gaan een zware tijd tegemoet want de oudere generatie heeft de schaapjes op het droge. Gelukkig deugen ze wel en zijn heel erg tegen discriminatie maar bezitten straks zelf niets meer .... communisme 2.0
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_199122458
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:31 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Het zijn nog steeds aannames zolang het niet gebeurd.
Het is nog niet gebeurd omdat de Omgevingswet tot nu toe telkens is uitgesteld.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:41:33 #16
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199122481
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:40 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Het is nog niet gebeurd omdat de Omgevingswet tot nu toe telkens is uitgesteld.
Of zou het zo maar kunnen dat er daadwerkelijk gemeentes zijn die al hun huiswerk gedaan hebben?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199122505
Gelukkig is de omgevingswet nog niet door de Eerste Kamer, ik hoop dat die hem gewoon voorlopig tegenhouden (de wet zelf is wel in wellicht aangepaste vorm echt noodzakelijk). En dan moet dit probleem nog worden aangepakt door Ollongren, als die daar toestemming voor krijgt nu ze demissionair is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199122512
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:38 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)omstige-omgevingswet

Volgens deze site klopt het voor geen meter wat gezegd wordt en gaan de toekomstige bouwplannen helemaal niet plat.
:')

Gast pls stop. De digitale infrastructuur werkt in praktijk niet voor gemeenten, omgevingsdiensten en andere organisaties die bij het proces van bestemmingsplanwijzigingen en vergunningverlening betrokken zijn. Bovendien komen we momenteel ondanks uitbreiding al telkens mensen tekort voor het proces van beoordeling van de verschillende aspecten van de vergunning.

Dat de Rijksoverheid daar niet op acteert betekent niet dat het niet aanstaande is als de Omgevingswet niet wordt uitgesteld tot de digitale infrastructuren werkbaar zijn voor alle partijen die er mee moeten werken.

Oh en pilots met omgevingsplannen en andere nieuwigheden van de omgevingswet maken ook niet dat er ineens met het DSO te werken valt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:41 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Of zou het zo maar kunnen dat er daadwerkelijk gemeentes zijn die al hun huiswerk gedaan hebben?
Het is geen zaak van individuele gemeenten, want alle gemeenten moeten met het DSO gaan werken. Gemeente Amsterdam is waarschijnlijk een van de gemeenten die het best voorbereid is hierop en ook bij hun loopt het spaak doordat het DSO zelf onvoldoende functioneert. Snap niet waarom je maar blijft raaskallen terwijl je overduidelijk geen idee hebt waar dit over gaat.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:45:16 #19
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199122525
En ik ben voor omdat er diverse gemeentes zijn die groene gebieden plat gooien om er huizen van een half miljoen op te bouwen. Dat soort megalomane projecten kunnen een halt toe geroepen worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199122530
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:41 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Of zou het zo maar kunnen dat er daadwerkelijk gemeentes zijn die al hun huiswerk gedaan hebben?
Nee, want het systeem werkt niet. Heeft niks met huiswerk wel of niet doen te maken. Behalve dan dat de mensen die dit uitgerold hebben, hun huiswerk niet hebben gedaan. Geen enkele gemeente kan werken met de nieuwe omgevingswet. Een heel aantal gemeentes hebben er nog niks mee te maken gehad, want het gaat tot nu toe om proeven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:46:39 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199122546
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:44 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

:')

Gast pls stop. De digitale infrastructuur werkt in praktijk niet voor gemeenten, omgevingsdiensten en andere organisaties die bij het proces van bestemmingsplanwijzigingen en vergunningverlening betrokken zijn. Bovendien komen we momenteel ondanks uitbreiding al telkens mensen tekort voor het proces van beoordeling van de verschillende aspecten van de vergunning.

Dat de Rijksoverheid daar niet op acteert betekent niet dat het niet aanstaande is als de Omgevingswet niet wordt uitgesteld tot de digitale infrastructuren werkbaar zijn voor alle partijen die er mee moeten werken.
[..]

Het is geen zaak van individuele gemeenten, want alle gemeenten moeten met het DSO gaan werken. Gemeente Amsterdam is waarschijnlijk een van de gemeenten die het best voorbereid is hierop en ook bij hun loopt het spaak doordat het DSO zelf onvoldoende functioneert. Snap niet waarom je maar blijft raaskallen terwijl je overduidelijk geen idee hebt waar dit over gaat.
Je kan wel :') er in stoppen, maar blijkbaar werkt het wel gezien de site. Dat jij het er niet mee eens bent wil niet zeggen dat er wel degelijk gemeentes zijn die hier gewoon fatsoenlijk mee om gaan en alvast hun schaapjes op het droge hebben.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199122554
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:45 schreef Netsplitter het volgende:
En ik ben voor omdat er diverse gemeentes zijn die groene gebieden plat gooien om er huizen van een half miljoen op te bouwen. Dat soort megalomane projecten kunnen een halt toe geroepen worden.
Daar heeft dit 0,0 mee te maken. Gewoon helemaal niks.

Als je een onderwerp niet kent en je wil je er niet in verdiepen, praat er dan ook niet over mee...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:47:20 #23
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199122555
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, want het systeem werkt niet. Heeft niks met huiswerk wel of niet doen te maken. Behalve dan dat de mensen die dit uitgerold hebben, hun huiswerk niet hebben gedaan. Geen enkele gemeente kan werken met de nieuwe omgevingswet. Een heel aantal gemeentes hebben er nog niks mee te maken gehad, want het gaat tot nu toe om proeven.
Het systeem werkt wel, maar door je eigen oogdoppen kan je niet verder kijken dat je eigen frustraties.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199122562
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:46 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Je kan wel :') er in stoppen, maar blijkbaar werkt het wel gezien de site. Dat jij het er niet mee eens bent wil niet zeggen dat er wel degelijk gemeentes zijn die hier gewoon fatsoenlijk mee om gaan en alvast hun schaapjes op het droge hebben.
Ik ben het nergens niet mee eens, je loopt gewoon onzin te posten. Die 'bewijzen' van jou bewijzen de werkbaarheid van de Omgevingswet niet op het gebied van bestemmingsplannen en vergunningverlening, maar je bent te ongeïnformeerd om dat door te hebben.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199122563
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:46 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Je kan wel :') er in stoppen, maar blijkbaar werkt het wel gezien de site. Dat jij het er niet mee eens bent wil niet zeggen dat er wel degelijk gemeentes zijn die hier gewoon fatsoenlijk mee om gaan en alvast hun schaapjes op het droge hebben.
Onzin, alle gemeentes die mee hebben gewerkt met de proeven geven aan dat het niet werkt. Je weet echt niet waar je over praat, he?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')