abonnement Unibet Coolblue
pi_205529266
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 12:12 schreef 2thmx het volgende:

Met beleggers die huizen opkopen om ze vervolgens te verhandelen als beleggingsproducten wél.
Dan veronderstel je dat er geen markt is voor huurders?
Als nou niemand zou willen huren en niemand gaat ook huren... simpel weg omdat met het niet wil... dan is het probleem heel snel opgelost hoor.
Maar mensen gaan zelf huren, kiezen er zelf voor om 1500 of 2000 per maand te betalen... niemand die ze daartoe verplicht.
Laat de beleggers maar voelen dat niemand wil huren, dan stort de business case vanzelf in elkaar.
Maar voorlopig zijn er nog genoeg huurders die graag dat soort bedragen voor een appartement of huis over hebben.
Niemand zet deze huurders een geweer op het hoofd... of op het hoofd van hun geliefde, je moet en zal ....
Men kiest zelf om het huurcontract te tekenen omdat men vindt dat ....

Huurders zijn beschermt tegen een "onwettelijke" hoge prijs, dus dat werkt niet zomaar.
En wat voor prijsopstuwend effect heeft HRA bij beleggers? Oh ja geen.
Overigens krijgen voor huurders ook huurtoeslag, waarom zouden huurders wel subsidie moeten krijgen en woning eigenaren niet?

De oplossing is zo simpel nog niet, genoeg huurders die (nog) niet willen kopen.
De oplossing lijkt mij te zitten in een woning voorraad die voldoende groot en voldoende recent is.
Immers als er een woning met energie label A beschikbaar is die vergelijkbaar is met een woning met energie label G en ook nog dezelfde huurprijs heeft... dan is de keuze voor de huurder snel gemaakt.
Behalve dan dat die G wel in het centrum van X is en de A aan de rand van X is en aan de rand wil men niet dood gevonden worden ... lokatie lokatie lokatie.
Dus zelfs als we (ruim) voldoende huizen en m2 zouden hebben dat is dat nog de oplossing zijn.

Maarja onteigen de hele boel maar, is makkelijk te roepen...
En alles napraten het is allemaal de schuld van de beleggers is ook niet erg moeilijk.
pi_205529440
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 14:14 schreef 2thmx het volgende:

[..]
Nou, nee. In grote steden hebben beleggers de laatste jaren ongeveer een kwart van alle te koop staande huizen opgekocht. En dan met name relatief goedkope huizen die vervolgens werden verhuurd (tegen een al dan niet onwettelijk hoge prijs).

Dat er nog steeds veel overheidsbeleid is dat prijsopstuwend werkt (met name de HRA), dat ben ik wel met je eens. Dat zou w.m.b. ook direct allemaal afgeschaft mogen worden.
[..]
Is dit een poging tot de slechtste stroman allertijden? Ik schreef nergens dat iedereen in een koopwoning moet wonen. Het enige waar ik tegen ageer is dat woningen als beleggingsproducten worden verhandeld.
Een belegger koopt geen flatje van 270k van 80m2 om te gaan verhuren voor 1k/m, die werd laatst wel gekocht bij een kennis door een <30er met een jubelzakje.

Woningen kopen om te verhuren is van alle tijden, na de vorige crisis en met de rentes van de afgelopen jaren is het een logisch gevolg ook. Echter stijgen de rentes weer en groeien de huizenprijzen niet zo hard door als voorheen. Er komt vanzelf een moment waar het marktsentiment er voor zorgt dat dergelijke objecten van de hand gedaan worden. Marges zijn dun dus als de rentevast periode afloopt en er een nieuwe rente afgesproken moet worden, dan moet er geld bij.

~8 jaar geleden raakte men deze woningen aan de straatstenen niet kwijt, toen was iedereen blij met beleggers.

quote:
Is je geest werkelijk zo beperkt dat je meent dat iemands standpunt over een maatschappelijk probleem moet voortvloeien uit eigenbelang?
Intuïtie noemen ze dat :* Ik zal er ook dit keer niet ver naast zitten :W Anders had je die uitgebreide geest van je wel wat langer aan het werk gezet over eventuele oplossingen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205531184
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 12:31 schreef 2thmx het volgende:

Je lijkt niet te weten dat er al lang appartementcomplexen bestaan die deels door eigenaren en deels door huurders worden bewoond? Veelal juist als gevolg van beleggers die appartementen in die complexen opkopen en verhuren.
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 08:01 schreef Tinkepink het volgende:

Dat zie je in de flat waar ik een appartement heb: grote teringzooi sinds grootinvesteerders er huizen verhuren.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205531246
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 15:04 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Een belegger koopt geen flatje van 270k van 80m2 om te gaan verhuren voor 1k/m, die werd laatst wel gekocht bij een kennis door een <30er met een jubelzakje.
En precies waarom zou een belegger dat niet doen ?
pi_205531543
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 18:54 schreef namliam het volgende:

[..]
En precies waarom zou een belegger dat niet doen ?
omdat een belegger niet 50k over de taxatie waarde gaat bieden, een belegger wil rendement dan ga je niet rendement van de eerste 5~10jaar vast uitgeven
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_205531836
zou kunnen maar dat wordt gezegd dat dus beleggers juist wel doen.
Maar dan ligt het aan je voorbeeld, want 270k + KK 50% gefinancieerd = 150k
Rente per maand bij 5% = 625 euro.
Nog wat maandelijkse kosten er bij, het is relatief dun (mede door de hoge 5% rente), maar de business case is er wel in dit geval.
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:23:58 #107
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205532162
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 20:02 schreef namliam het volgende:
zou kunnen maar dat wordt gezegd dat dus beleggers juist wel doen.
Maar dan ligt het aan je voorbeeld, want 270k + KK 50% gefinancieerd = 150k
Rente per maand bij 5% = 625 euro.
Nog wat maandelijkse kosten er bij, het is relatief dun (mede door de hoge 5% rente), maar de business case is er wel in dit geval.
Schaalvergroting ...

Bij 1 huis is het gewoon werk voor weinig rendement

Heb je 100 huizen dan heb je al genoeg rendement om een vaste klusjesman in loondienst te hebben voor weinig, en kan je ook op redelijke schaal bijv. CVs of wc potten vervangen, mocht je dat willen. Dan spaart dat ook nog eens geld uit (= meer rendement).

Het wordt nog leuker als je dat huis van 625 eur huur aan drie studenten verhuurt voor elk 500e de maand.
Dum de dum
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:36:58 #108
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_205533581
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 20:23 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Het wordt nog leuker als je dat huis van 625 eur huur aan drie studenten verhuurt voor elk 500e de maand.
Om je rendement te stimuleren moet je wel all in huurprijs met netto maandlasten vergelijken :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:30:53 #109
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_205534848
Als je particulier huurt heb je toch niks aan de huurcommissie? Zodra het vrije sector is
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_205534886
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 23:30 schreef nils7 het volgende:
Als je particulier huurt heb je toch niks aan de huurcommissie? Zodra het vrije sector is
Volgens mij klopt dat.
quote:
Voor huurders in de vrije sector
Huurt u een woning in de vrije sector? Dan kunt u alleen bij de Huurcommissie terecht als u als huurder en verhuurder daar samen een afspraak over hebben gemaakt.
Bron: https://www.huurcommissie.nl/procedure
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205535101
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 12:12 schreef 2thmx het volgende:

[..]
Zelden zo’n kolder gelezen. Particulier eigendom in een communistische staat? Op elk moment kon het communistische regime gezinnen uit hun woning verplaatsen naar een ander huis of zelfs een geheel andere woonplaats, of zelfs bepalen dat een tweede gezin in een reeds bewoond huis zal intrekken.
[..]
Waarom zou de overheid alleen krotten kunnen bouwen? Overigens haal je beleggers en huizenbouwers door elkaar. Met particuliere huizenbouwers, die huizen bouwen om ze (met winst) te verkopen aan mensen die erin gaan wonen is niets mis. Met beleggers die huizen opkopen om ze vervolgens te verhandelen als beleggingsproducten wél.
Het is jammer dat je niet hebtopgelet tijdens geschiedenis. Prive eigendom van productiemiddelen - land, mijnbouw, fabrieken etc niet. Maar prive eigendom van persoonlijke goederen - huizen, autos etc, dat kon natuurlijk wel en werd zelfs aangemoedigd. Het was de bedoeling dat iedereen een Khruschovka en een Lada kon hebben. Je moest er gewoon een beetje op wachten. Een jaar of 14 voor een Lada. 20+ voor een Khruschovka.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_205535438
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 09:20 schreef Frankii het volgende:
Sinds een jaar woon ik in een kamer in Leiden. De kamer is onderdeel van een VVE, dus elke kamer in huis heeft een andere eigenaar. In totaal zijn het er 4. Ik deel de keuken, badkamer en toilet dus. Mijn kamer is 30m2, met toegang naar een prachtige tuin (die dus bij mijn gehuurde hoort) van ongeveer 90m2, in een van de mooiste wijken van Leiden.

Nu wil het feit dat voor een kamer altijd het puntensysteem geldt. Ik betaal nu 900 euro per maand, en na een huurprijscheck kom ik uit op een wettelijke huurprijs van 500 euro. Dit heb ik aangegeven bij mijn verhuurder die direct begon met dreigen. Niks meer repareren, geen onderhoud meer plegen, de tuin afsluiten, en andere "stappen" die hij tegen mij zou nemen als ik de huurcommissie zou gebruiken om de wettelijke huurprijs af te dwingen. Gezien het een VVE betreft, en hij dus ook de andere eigenaren stoort als hij reparaties gaat tegenwerken komt hij daar dus niet mee weg.

De vraag is. Het is écht een toffe kamer, en de tuin is prachtig, ik ging destijds ook akkoord met de prijs omdat ik het eigenlijk wel waard vond. Ook al is het eigenlijk van de zotte dat ik voor 900 euro per maand niet eens m'n eigen plee heb. Feit wil ook nog dat ik al het teveel betaalde van de afgelopen huurperiode (wat neer komt op ongeveer 5000 euro) terug kan vorderen. Wat zouden jullie doen? Gewoon doorzetten en voor de wettelijke huurprijs gaan, met een boze verhuurder tot gevolg? Of toch in m'n handjes knijpen dat ik wat moois heb en de goede relatie met m'n verhuurder houden.
Waarom ben je ooit met zoiets achterlijks akkoord gegaan?
pi_205535462
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 23:36 schreef baskick het volgende:

[..]
Volgens mij klopt dat.
[..]
Bron: https://www.huurcommissie.nl/procedure
Volgens mij ook.
pi_205535526
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 20:23 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Het wordt nog leuker als je dat huis van 625 eur huur aan drie studenten verhuurt voor elk 500e de maand.
Leuker wel, makkelijker niet.... verhuren aan 3 studenten kan lang niet overal zomaar.
Ondermeer simpelweg het aantal kamers/ m2 maar ook regelgeving rondom verkamering zit vaak in de weg.

Leuke anekdote dit, niet meer dan dat

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 23:30 schreef nils7 het volgende:
Als je particulier huurt heb je toch niks aan de huurcommissie? Zodra het vrije sector is
klopt, maar hoe gaat dat straks werken als de WWS punten opgerekt worden naar 182 of 226 punten?
Voormalige vrije sector woningen worden opeens weer gereguleerd... En wat als je inderdaad 1500 euro betaald en in een woning zit met slechts 220 punten?

Soms kan de huurcommissie nog wat betekenen bij gebreken.
pi_205719621
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 08:11 schreef Stepperoller het volgende:
@:Frankii heb je nog een update?
Sorry, tijdje niet ingelogd.

Het heeft allemaal bijna een jaar geduurd en het is nog langs de kantonrechter gegaan, maar uiteindelijk kon mijn verhuurder niet anders dan meegaan met de eis van de huurcommissie. De huur is verlaagd van 900 naar 350, en ik heb alles met terugwerkende kracht terug gekregen.

Verder al een hele tijd niets meer gehoord van mijn verhuurder, behalve over een legale huurverhoging van een paar tientjes. Beter had het niet kunnen aflopen dus :)
I am the Milkman! My milk is delicious!
pi_205719660
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 23:36 schreef baskick het volgende:

[..]
Volgens mij klopt dat.
[..]
Bron: https://www.huurcommissie.nl/procedure
Je hebt iets aan de huurcommissie als volgens het puntensysteem de huurprijs onder de 750 euro per maand komt. Onder de 750 euro per maand geldt dat de huurprijs volgens het puntensysteem wettelijk is en kan deze met hulp van de huurcommissie afgedwongen worden. Daarboven is het een advies voor de verhuurder, maar mag de verhuurder vragen wat hij wil zonder consequenties.
I am the Milkman! My milk is delicious!
pi_205719686
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 07:45 schreef hoechst het volgende:

[..]
Waarom ben je ooit met zoiets achterlijks akkoord gegaan?
Ik moest m'n vorige huis uit (campus clausule), en dit was een beetje de enige optie. Plus met alle hoge huurprijzen om me heen klonk het redelijk normaal + het was destijds ongeveer 1/3 van m'n netto inkomen dus kon het prima betalen.

Vooral onervarenheid dus.
I am the Milkman! My milk is delicious!
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:13:19 #118
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205719692
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:06 schreef Frankii het volgende:

[..]
Sorry, tijdje niet ingelogd.

Het heeft allemaal bijna een jaar geduurd en het is nog langs de kantonrechter gegaan, maar uiteindelijk kon mijn verhuurder niet anders dan meegaan met de eis van de huurcommissie. De huur is verlaagd van 900 naar 350, en ik heb alles met terugwerkende kracht terug gekregen.

Verder al een hele tijd niets meer gehoord van mijn verhuurder, behalve over een legale huurverhoging van een paar tientjes. Beter had het niet kunnen aflopen dus :)
Damn, dat is een flinke verlaging. Mooi om dat te lezen.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_205720893
Top!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_205725694
Gefeliciteerd. Hoeveel heb je teruggekregen?
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:29:26 #121
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_205726259
Zo hee, dat loont!! Gefeliciteerd en heel goed gedaan en volgehouden!!
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_205727662
Victory!!!1 :)

Betekent dat een terugbetaling van 2 jaar a 550 euro p/m? Dat is wel een gigantische meevaller zeg!

En wat superfijn dat je verhuurder tot op heden geen wegpestacties heeft ingezet maar klaarblijkelijk slechts zijn wonden zit te lukken...
pi_205727764
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 00:06 schreef Wiedanwel het volgende:
Victory!!!1 :)

Betekent dat een terugbetaling van 2 jaar a 550 euro p/m? Dat is wel een gigantische meevaller zeg!

En wat superfijn dat je verhuurder tot op heden geen wegpestacties heeft ingezet maar klaarblijkelijk slechts zijn wonden zit te lukken...
Ik gok dat t inclusief gas en licht was. Dan kan t per maand hoger uitvallen. Tevens lager. Maar dit is 15.000 als jij t goed hebt uitgerekend. Dat is nogal wat.
pi_205728467
Volgens mij max 6 maanden terug.

Top Frankii goed gedaan!
pi_205728483
Goed om te horen dat het huurrecht toch nog een beetje functioneert voor de volhouder.
pi_205748290
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 10:06 schreef Frankii het volgende:

[..]
Sorry, tijdje niet ingelogd.

Het heeft allemaal bijna een jaar geduurd en het is nog langs de kantonrechter gegaan, maar uiteindelijk kon mijn verhuurder niet anders dan meegaan met de eis van de huurcommissie. De huur is verlaagd van 900 naar 350, en ik heb alles met terugwerkende kracht terug gekregen.

Verder al een hele tijd niets meer gehoord van mijn verhuurder, behalve over een legale huurverhoging van een paar tientjes. Beter had het niet kunnen aflopen dus :)
Goed gedaan!

Maae ben wel benieuwd waar die huurverhoging van een paar tientjes vandaan kwam?
pi_205749359
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 23:14 schreef Inbox het volgende:

[..]
Goed gedaan!

Maae ben wel benieuwd waar die huurverhoging van een paar tientjes vandaan kwam?
Gewoon de maximaal wettelijk toegestane verhoging van 2022

https://www.rijksoverheid(...)e-huurverhoging-2022
I am the Milkman! My milk is delicious!
pi_205761553
Ben benieuwd hoe je relatie nu is met de verhuurder. Die had toch eerder gedreigd met ontzeggen van bepaalde gedeelde faciliteiten en niet meer reageren op reparatie verzoeken?

Ook benieuwd hoe de andere huurders nu handelen, zou mooi zijn als die ook voor verlaging gaan ;)
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_205780295
Nou dat is nog goed afgelopen, fijn dat je alles terugkrijgt. En ja belachelijke huurprijs, dit zou vrije sector moeten zijn qua prijs, maar je hebt niet eens je eigen voorzieningen.
pi_205786212
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 22:25 schreef DoubleDip het volgende:
Nou dat is nog goed afgelopen, fijn dat je alles terugkrijgt. En ja belachelijke huurprijs, dit zou vrije sector moeten zijn qua prijs, maar je hebt niet eens je eigen voorzieningen.
TS zit nu wel lekker goedkoop.
pi_205787515
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 18:44 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
TS zit nu wel lekker goedkoop.
Lekker goedkoop? Dit is een normale huurprijs voor een kamer hoor.
pi_205788210
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 20:57 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Lekker goedkoop? Dit is een normale huurprijs voor een kamer hoor.
Was t ooit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')