abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 1 juni 2021 @ 21:35:00 #176
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199711134
Thnx.

Morgen eerst maar eens door APK en horen wat garage zegt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 01-06-2021 21:58:26 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199711210
Had m'n BMW afgelopen zondag, 30 mei Nationale BMW Wasdag, ook helemaal gewassen en gepoetst.
1 dag later de auto he-le-maal onder de vogelbende. en niet zo'n klein beetje ook.
en ook specifiek alleen mijn auto, alle andere auto's zijn vogelpoepvrij.
nondeju
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199711265
fyi; als de accu bijna leeg of defect is en je gaat starten dan kunnen de gekste dingen gebeuren.
ook valse codes bijv.

zo had ik bij m'n vorige auto dat de lichten knipperde en de ruitenwissers aan gingen. accu bleek te barsten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199711383
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
fyi; als de accu bijna leeg of defect is en je gaat starten dan kunnen de gekste dingen gebeuren.
ook valse codes bijv.

zo had ik bij m'n vorige auto dat de lichten knipperde en de ruitenwissers aan gingen. accu bleek te barsten.
Maar als hij moeite heeft met de accu, dan zou hij (is mij verteld) zelf meldingen moeten geven in de idrive dat de accu aan vervanging toe is. Althans bij de E90+ dan sowieso, ouder weet ik niet.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_199711465
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:52 schreef DX11 het volgende:

[..]

Maar als hij moeite heeft met de accu, dan zou hij (is mij verteld) zelf meldingen moeten geven in de idrive dat de accu aan vervanging toe is. Althans bij de E90+ dan sowieso, ouder weet ik niet.
dat klopt inderdaad. op de accu zit een sensor (IBS) die continu de conditie van de accu monitort.
echter is juist die code 93076A gerelateerd aan IBS (intelligent battery sensor).
de levensduur van een AGM accu is 10 jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door spectrumanalyser op 01-06-2021 22:04:53 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 1 juni 2021 @ 22:04:41 #181
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199711549
Goeie info, heren. :)

Hij gaf ook nog een duidelijkere code. Dat de temp. sensor van de bestuurderstoel kuren heeft.
Dat had ik zelf al aan mijn reet gemerkt. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199711640
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 22:04 schreef Hyperdude het volgende:
Goeie info, heren. :)

Hij gaf ook nog een duidelijkere code. Dat de temp. sensor van de bestuurderstoel kuren heeft.
Dat had ik zelf al aan mijn reet gemerkt. :')
dan is je accu nog wèl goed.
zodra de IBS merkt dat de accu minder is, zal de stoelverwarming, achterruitverwarming en start/stop-systeem niet werken. omdat jouw stoelverwarming nog werkt, zal de accu goed zijn.
nu ben ik wel benieuwd of de codes terugkomen nadat je ze gewist hebt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199714132
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Had m'n BMW afgelopen zondag, 30 mei Nationale BMW Wasdag, ook helemaal gewassen en gepoetst.
1 dag later de auto he-le-maal onder de vogelbende. en niet zo'n klein beetje ook.
en ook specifiek alleen mijn auto, alle andere auto's zijn vogelpoepvrij.
nondeju
Een weetje:
Wist je dat dit vogels dit heel bewust doen ;) Ze poepen het liefst op glimmende (zon weerkaatsende) oppervlaktes. Dit doen ze omdat dit het meeste op water lijkt en ze denken dat ze in water poepen om geen sporen achter te laten.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 2 juni 2021 @ 11:30:38 #184
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199715765
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 22:12 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

dan is je accu nog wèl goed.
zodra de IBS merkt dat de accu minder is, zal de stoelverwarming, achterruitverwarming en start/stop-systeem niet werken. omdat jouw stoelverwarming nog werkt, zal de accu goed zijn.
nu ben ik wel benieuwd of de codes terugkomen nadat je ze gewist hebt.
Volgens garage éénmalige storing in communicatie bij starten/"contactslot"
Accu geen bijzonderheden. Codes gewist en eens kijken of fout terugkomt.

En APK gepasst. :P

[ Bericht 6% gewijzigd door Hyperdude op 02-06-2021 13:02:16 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199716267
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Had m'n BMW afgelopen zondag, 30 mei Nationale BMW Wasdag, ook helemaal gewassen en gepoetst.
1 dag later de auto he-le-maal onder de vogelbende. en niet zo'n klein beetje ook.
en ook specifiek alleen mijn auto, alle andere auto's zijn vogelpoepvrij.
nondeju
Vogelschijt en boomhars. De grootse vijanden.

Overigens ook irritant: hars van de carport (Douglas) en met een vers gepoetste auto over een stoffige binnenweg rijden: complete achterzijde grijs.

En die stinkinsecten natuurlijk.
pi_199727419
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 08:53 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Een weetje:
Wist je dat dit vogels dit heel bewust doen ;) Ze poepen het liefst op glimmende (zon weerkaatsende) oppervlaktes. Dit doen ze omdat dit het meeste op water lijkt en ze denken dat ze in water poepen om geen sporen achter te laten.
naar wat ik heb gehoord is het vooral de kleur blauw. vogels doen het niet op groene auto's, wel op rode en blauwe.
mijn e46 was tital silver grijs en die had er minder last van.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199727572
Ook op mijn groene E34 schijten ze helaas 😂
pi_199727714
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 08:53 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Een weetje:
Wist je dat dit vogels dit heel bewust doen ;) Ze poepen het liefst op glimmende (zon weerkaatsende) oppervlaktes. Dit doen ze omdat dit het meeste op water lijkt en ze denken dat ze in water poepen om geen sporen achter te laten.
Had altijd vogelschijt op m'n BMW's. Nu rij ik een wrak van een Berlingo (geel) en er zit nooit schijt op en ik was hem nooit. Misschien inderdaad niet wassen = doffe kleur.
Facts don't care about your feelings
pi_199730126
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 12:09 schreef pvdplanet het volgende:

[..]

Vogelschijt en boomhars. De grootse vijanden.

Overigens ook irritant: hars van de carport (Douglas) en met een vers gepoetste auto over een stoffige binnenweg rijden: complete achterzijde grijs.

En die stinkinsecten natuurlijk.
Daarom heb ik bewust gekozen voor eikenhout. Hars is nog erger dan vogelschijt...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_199730705
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:51 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

naar wat ik heb gehoord is het vooral de kleur blauw. vogels doen het niet op groene auto's, wel op rode en blauwe.
mijn e46 was tital silver grijs en die had er minder last van.
Dit zou wel verklaren waarom ik al zó vaak de dag na het wassen van mijn felblauwe Alfa de auto onder de schijt aantrof.
  donderdag 3 juni 2021 @ 15:07:16 #191
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_199730831
Crap.. en ik heb net sinds kort een blauwe! |:(
Life's like music, get the rhythm..
pi_199734241
Even een vraagje: ik rij een BMW 3-serie Touring van december 2011. Van de week kreeg ik een melding rondom de oliedruk (rode Aladdin-fles). De melding was er maar even en na parkeren en wachten gestart, toen niet teruggekomen.

Heb auto naar een (niet-BMW expert) autobedrijf gebracht, omdat ik die gasten ken en ze snel konden helpen. Ze hebben de olie afgepompt en gezeefd en er bleek een klein deeltje in te zitten, wat niet helemaal herleidbaar was. Ze hebben de motor helemaal geflusht, nieuwe olie en filters etc. Opgehaald en rijdt nu weer als een zonnetje.

Nu lees ik op internet dat er bij deze motor nog wel eens de kettinggeleiders af willen breken en dan in de olie terecht kunnen komen. Om dit te verifiëren moet de carterpan er afgehaald worden, subframe los en de motor wat gelift. Best een ingreep.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Preventief een en ander open laten halen, of afgaande op dat alles nu soepel loopt laten en afwachten?
  donderdag 3 juni 2021 @ 20:45:46 #193
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199734495
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:22 schreef Bugno3 het volgende:
Even een vraagje: ik rij een BMW 3-serie Touring van december 2011. Van de week kreeg ik een melding rondom de oliedruk (rode Aladdin-fles). De melding was er maar even en na parkeren en wachten gestart, toen niet teruggekomen.

...

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Preventief een en ander open laten halen, of afgaande op dat alles nu soepel loopt laten en afwachten?
Welke motor?
Hoeveel kms.?
Ik zou wel willen weten waar die rommel in de olie vandaan komt.
Ergens is iets goed kapot/versleten, lijkt mij.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199734516
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:45 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Welke motor?
Hoeveel kms.?
Ik zou wel willen weten waar die rommel in de olie vandaan komt.
Ergens is iets goed kapot/versleten, lijkt mij.
Motor weet ik niet uit mn hoofd, is een 318i, dus N46? Ben er niet zo in thuis. Staat 112k op de teller.

Mijn idee is dus ook dat er niet zomaar iets in de motor terecht komt natuurlijk. Maar is wel een flink dure ingreep om 'm open te maken etc.
  donderdag 3 juni 2021 @ 21:05:20 #195
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199734885
N43B20 vermoed ik. N46 werd destijds verkocht in landen waar ze geen zwavelarme benzine hadden. 112k kms. is weinig; als het verder een goede auto is kan je er nog lang mee doorrijden. Dan loont investeren meer dan als je volgend jaar iets anders wil rijden.

quote:
The N43 suffered various problems in service - breakage of the cam chain plastic guides leading to oil starvation as the debris blocked the oil strainer, and problems with the injectors, coil packs and the NOx sensor.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_N43

Stand der Technik in 2011 :'(
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199735818
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:22 schreef Bugno3 het volgende:
Even een vraagje: ik rij een BMW 3-serie Touring van december 2011. Van de week kreeg ik een melding rondom de oliedruk (rode Aladdin-fles). De melding was er maar even en na parkeren en wachten gestart, toen niet teruggekomen.

Heb auto naar een (niet-BMW expert) autobedrijf gebracht, omdat ik die gasten ken en ze snel konden helpen. Ze hebben de olie afgepompt en gezeefd en er bleek een klein deeltje in te zitten, wat niet helemaal herleidbaar was. Ze hebben de motor helemaal geflusht, nieuwe olie en filters etc. Opgehaald en rijdt nu weer als een zonnetje.

Nu lees ik op internet dat er bij deze motor nog wel eens de kettinggeleiders af willen breken en dan in de olie terecht kunnen komen. Om dit te verifiëren moet de carterpan er afgehaald worden, subframe los en de motor wat gelift. Best een ingreep.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Preventief een en ander open laten halen, of afgaande op dat alles nu soepel loopt laten en afwachten?
Heb hetzelfde euvel met mijn 2009 E90 316i (N43B16). Bij het stationair draaien na een tijdje rijden komt de melding heel soms. Ik zou graag willen weten of jouw toerental te laag inzakt bij het indrukken van de koppeling.

In deze motor zit een oliedruksensor (ipv oliedrukschakelaar). deze meet de oliedruk. oliedruk is gerelateerd aan het toerental. hoe meer toeren, deste hoger is de oliedruk.

dat hele kleine deeltje, was dat van plastic of metaal? de kettinggeleiders (plastic) staan er om bekend te breken bij dit motortype. als er een breuk is dan kan de ketting gaan rammelen. het punt waar de kettinggeleider meestal breekt zit bovenin. het demonteren van de kleppendeksel kan ook een optie zijn om het te bekijken.

bij een brekende kettinggeleider valt het plastic uiteindelijk in de carterpan en gaat de olieaanzuigbuis blokkeren. de stukjes plastic blijven hangen in de aanzuigbuis.

er zit een oliedrukventiel onderin het blok aan de inlaatkant. dit ventiel kan vervuild zijn. reinigen in benzine is een goed begin.

mijn advies is wel om te onderzoeken wat er uit je motorolie gekomen is. je hoort geen materiaal aan te treffen in olie of koelvloeistof. dat kan je op korte- of lange termijn heel veel geld gaan kosten.
sommige bedrijven zijn heel kundig met endoscope/borescope camera's.

[ Bericht 3% gewijzigd door spectrumanalyser op 03-06-2021 21:49:28 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199739147
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

Heb hetzelfde euvel met mijn 2009 E90 316i (N43B16). Bij het stationair draaien na een tijdje rijden komt de melding heel soms. Ik zou graag willen weten of jouw toerental te laag inzakt bij het indrukken van de koppeling.

In deze motor zit een oliedruksensor (ipv oliedrukschakelaar). deze meet de oliedruk. oliedruk is gerelateerd aan het toerental. hoe meer toeren, deste hoger is de oliedruk.

dat hele kleine deeltje, was dat van plastic of metaal? de kettinggeleiders (plastic) staan er om bekend te breken bij dit motortype. als er een breuk is dan kan de ketting gaan rammelen. het punt waar de kettinggeleider meestal breekt zit bovenin. het demonteren van de kleppendeksel kan ook een optie zijn om het te bekijken.

bij een brekende kettinggeleider valt het plastic uiteindelijk in de carterpan en gaat de olieaanzuigbuis blokkeren. de stukjes plastic blijven hangen in de aanzuigbuis.

er zit een oliedrukventiel onderin het blok aan de inlaatkant. dit ventiel kan vervuild zijn. reinigen in benzine is een goed begin.

mijn advies is wel om te onderzoeken wat er uit je motorolie gekomen is. je hoort geen materiaal aan te treffen in olie of koelvloeistof. dat kan je op korte- of lange termijn heel veel geld gaan kosten.
sommige bedrijven zijn heel kundig met endoscope/borescope camera's.
Ik heb stationair verder geen problemen en heb ook maar een keer het oliedruklampje zien oplichten (en weer uit zien gaan).

Wel heb ik rond 2500 toeren een soort vibratie/resonerend geluid in alle versnellingen, maar meeste bij hoge versnellingen.

Ik ga 'm denk ik toch laten analyseren bij een BMW-specialist. Zou zonde zijn als ik 'm eerdaags in de soep draai :'(
  vrijdag 4 juni 2021 @ 12:21:09 #198
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_199741646
De olie moet ook van goede kwaliteit zijn. En inderdaad zoals bovenstaand!
Maar beginnen bij het goedkoopste is een goed plan. Het steekt allemaal nauwkeurig bij deze motorblokken.
Ik had zelf de olie gewisseld als dat al een tijdje geleden is en de oliedruksensor vervangen icm het ventiel reinigen.
Dat het blok tikt, is niet zo gek.
Het ventiel van de tankontluchting maakt best een luide tik en is bij de koude start niet aanwezig!

Net nog even een Z4 kofferbak gerepareerd, de microswitch in het sluitings mechanisme werkte niet meer door een kabelbreuk. Komt veel voor helaas.

[ Bericht 21% gewijzigd door -Richard- op 04-06-2021 12:37:15 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_199741831
Wat voor z4 heb je? Vind de e89 altijd erg mooi, voorkant heeft wat weg van een Ferrari, helemaal top.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 4 juni 2021 @ 12:58:47 #200
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_199742024
Ik zelf geen, dit is de vierde die in repareer. Het gaat om de types E89 en eén E85 (airbag module defect)
Twee N54 35i modellen, motorische problemen. En die van vanochtend was de N52 23i? versie.
De N54 met DCT automaat is wel een snoepje hoor... *O* :Y
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')