Maar als hij moeite heeft met de accu, dan zou hij (is mij verteld) zelf meldingen moeten geven in de idrive dat de accu aan vervanging toe is. Althans bij de E90+ dan sowieso, ouder weet ik niet.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
fyi; als de accu bijna leeg of defect is en je gaat starten dan kunnen de gekste dingen gebeuren.
ook valse codes bijv.
zo had ik bij m'n vorige auto dat de lichten knipperde en de ruitenwissers aan gingen. accu bleek te barsten.
dat klopt inderdaad. op de accu zit een sensor (IBS) die continu de conditie van de accu monitort.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:52 schreef DX11 het volgende:
[..]
Maar als hij moeite heeft met de accu, dan zou hij (is mij verteld) zelf meldingen moeten geven in de idrive dat de accu aan vervanging toe is. Althans bij de E90+ dan sowieso, ouder weet ik niet.
dan is je accu nog wèl goed.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 22:04 schreef Hyperdude het volgende:
Goeie info, heren.
Hij gaf ook nog een duidelijkere code. Dat de temp. sensor van de bestuurderstoel kuren heeft.
Dat had ik zelf al aan mijn reet gemerkt.
Een weetje:quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Had m'n BMW afgelopen zondag, 30 mei Nationale BMW Wasdag, ook helemaal gewassen en gepoetst.
1 dag later de auto he-le-maal onder de vogelbende. en niet zo'n klein beetje ook.
en ook specifiek alleen mijn auto, alle andere auto's zijn vogelpoepvrij.
nondeju
Volgens garage éénmalige storing in communicatie bij starten/"contactslot"quote:Op dinsdag 1 juni 2021 22:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dan is je accu nog wèl goed.
zodra de IBS merkt dat de accu minder is, zal de stoelverwarming, achterruitverwarming en start/stop-systeem niet werken. omdat jouw stoelverwarming nog werkt, zal de accu goed zijn.
nu ben ik wel benieuwd of de codes terugkomen nadat je ze gewist hebt.
Vogelschijt en boomhars. De grootse vijanden.quote:Op dinsdag 1 juni 2021 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Had m'n BMW afgelopen zondag, 30 mei Nationale BMW Wasdag, ook helemaal gewassen en gepoetst.
1 dag later de auto he-le-maal onder de vogelbende. en niet zo'n klein beetje ook.
en ook specifiek alleen mijn auto, alle andere auto's zijn vogelpoepvrij.
nondeju
naar wat ik heb gehoord is het vooral de kleur blauw. vogels doen het niet op groene auto's, wel op rode en blauwe.quote:Op woensdag 2 juni 2021 08:53 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Een weetje:
Wist je dat dit vogels dit heel bewust doen Ze poepen het liefst op glimmende (zon weerkaatsende) oppervlaktes. Dit doen ze omdat dit het meeste op water lijkt en ze denken dat ze in water poepen om geen sporen achter te laten.
Had altijd vogelschijt op m'n BMW's. Nu rij ik een wrak van een Berlingo (geel) en er zit nooit schijt op en ik was hem nooit. Misschien inderdaad niet wassen = doffe kleur.quote:Op woensdag 2 juni 2021 08:53 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Een weetje:
Wist je dat dit vogels dit heel bewust doen Ze poepen het liefst op glimmende (zon weerkaatsende) oppervlaktes. Dit doen ze omdat dit het meeste op water lijkt en ze denken dat ze in water poepen om geen sporen achter te laten.
Daarom heb ik bewust gekozen voor eikenhout. Hars is nog erger dan vogelschijt...quote:Op woensdag 2 juni 2021 12:09 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Vogelschijt en boomhars. De grootse vijanden.
Overigens ook irritant: hars van de carport (Douglas) en met een vers gepoetste auto over een stoffige binnenweg rijden: complete achterzijde grijs.
En die stinkinsecten natuurlijk.
Dit zou wel verklaren waarom ik al zó vaak de dag na het wassen van mijn felblauwe Alfa de auto onder de schijt aantrof.quote:Op donderdag 3 juni 2021 09:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
naar wat ik heb gehoord is het vooral de kleur blauw. vogels doen het niet op groene auto's, wel op rode en blauwe.
mijn e46 was tital silver grijs en die had er minder last van.
Welke motor?quote:Op donderdag 3 juni 2021 20:22 schreef Bugno3 het volgende:
Even een vraagje: ik rij een BMW 3-serie Touring van december 2011. Van de week kreeg ik een melding rondom de oliedruk (rode Aladdin-fles). De melding was er maar even en na parkeren en wachten gestart, toen niet teruggekomen.
...
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Preventief een en ander open laten halen, of afgaande op dat alles nu soepel loopt laten en afwachten?
Motor weet ik niet uit mn hoofd, is een 318i, dus N46? Ben er niet zo in thuis. Staat 112k op de teller.quote:Op donderdag 3 juni 2021 20:45 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Welke motor?
Hoeveel kms.?
Ik zou wel willen weten waar die rommel in de olie vandaan komt.
Ergens is iets goed kapot/versleten, lijkt mij.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_N43quote:The N43 suffered various problems in service - breakage of the cam chain plastic guides leading to oil starvation as the debris blocked the oil strainer, and problems with the injectors, coil packs and the NOx sensor.
Heb hetzelfde euvel met mijn 2009 E90 316i (N43B16). Bij het stationair draaien na een tijdje rijden komt de melding heel soms. Ik zou graag willen weten of jouw toerental te laag inzakt bij het indrukken van de koppeling.quote:Op donderdag 3 juni 2021 20:22 schreef Bugno3 het volgende:
Even een vraagje: ik rij een BMW 3-serie Touring van december 2011. Van de week kreeg ik een melding rondom de oliedruk (rode Aladdin-fles). De melding was er maar even en na parkeren en wachten gestart, toen niet teruggekomen.
Heb auto naar een (niet-BMW expert) autobedrijf gebracht, omdat ik die gasten ken en ze snel konden helpen. Ze hebben de olie afgepompt en gezeefd en er bleek een klein deeltje in te zitten, wat niet helemaal herleidbaar was. Ze hebben de motor helemaal geflusht, nieuwe olie en filters etc. Opgehaald en rijdt nu weer als een zonnetje.
Nu lees ik op internet dat er bij deze motor nog wel eens de kettinggeleiders af willen breken en dan in de olie terecht kunnen komen. Om dit te verifiëren moet de carterpan er afgehaald worden, subframe los en de motor wat gelift. Best een ingreep.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Preventief een en ander open laten halen, of afgaande op dat alles nu soepel loopt laten en afwachten?
Ik heb stationair verder geen problemen en heb ook maar een keer het oliedruklampje zien oplichten (en weer uit zien gaan).quote:Op donderdag 3 juni 2021 21:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Heb hetzelfde euvel met mijn 2009 E90 316i (N43B16). Bij het stationair draaien na een tijdje rijden komt de melding heel soms. Ik zou graag willen weten of jouw toerental te laag inzakt bij het indrukken van de koppeling.
In deze motor zit een oliedruksensor (ipv oliedrukschakelaar). deze meet de oliedruk. oliedruk is gerelateerd aan het toerental. hoe meer toeren, deste hoger is de oliedruk.
dat hele kleine deeltje, was dat van plastic of metaal? de kettinggeleiders (plastic) staan er om bekend te breken bij dit motortype. als er een breuk is dan kan de ketting gaan rammelen. het punt waar de kettinggeleider meestal breekt zit bovenin. het demonteren van de kleppendeksel kan ook een optie zijn om het te bekijken.
bij een brekende kettinggeleider valt het plastic uiteindelijk in de carterpan en gaat de olieaanzuigbuis blokkeren. de stukjes plastic blijven hangen in de aanzuigbuis.
er zit een oliedrukventiel onderin het blok aan de inlaatkant. dit ventiel kan vervuild zijn. reinigen in benzine is een goed begin.
mijn advies is wel om te onderzoeken wat er uit je motorolie gekomen is. je hoort geen materiaal aan te treffen in olie of koelvloeistof. dat kan je op korte- of lange termijn heel veel geld gaan kosten.
sommige bedrijven zijn heel kundig met endoscope/borescope camera's.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |