abonnement Unibet Coolblue
pi_199067159
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Wij doen aan Strava

Onze D1, die in de Hemel zijt,
Uw Hartslag worde geheiligd,
Uw Cadans kome,
Uw tempo geschiede, op aarde zoals in de Hemel.
Geef ons heden onze dagelijkse training
en vergeef ons onze luiheid,
zoals wij die vergeven aan onze medefokkers
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het bankhangen.
Amen.


Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfo
ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland
Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrennen in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje
SPOILER: online shoppen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Fiets cafe's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_199067179
En Hugo is het goede voorbeeld met oordopjes in zijn oren. :')
pi_199067310
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 10:34 schreef RealBizkit666 het volgende:
En Hugo is het goede voorbeeld met oordopjes in zijn oren. :')
Nou, daarover gesproken, ik heb sinds kort de Aftershockz Aeropex en dat werkt echt supergoed! Je hoort én de muziek heel goed en alles wat er om je heen gebeurt. Podcasts luisteren gaat wat minder goed als je eenmaal in de stad aankomt met vrachtwagens e.d., maar dat is dan ook het enige.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_199067771
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 10:43 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Nou, daarover gesproken, ik heb sinds kort de Aftershockz Aeropex en dat werkt echt supergoed! Je hoort én de muziek heel goed en alles wat er om je heen gebeurt. Podcasts luisteren gaat wat minder goed als je eenmaal in de stad aankomt met vrachtwagens e.d., maar dat is dan ook het enige.
Welke oordoppen je ook gebruikt, je zult altijd minder horen dan zonder. Wellicht bij de ene wat beter dan de andere, maar in de basis is het onmogelijk om hetzelfde te kunnen horen.

Zeker omdat je als fietser heel kwetsbaar bent, wil je alles zo goed mogelijk kunnen horen, maar dat is slechts mijn bescheiden mening. Ik vind het bij mijn auto ook razend irritant dat deze zo goed geïsoleerd is, sirenes hoor je verdomd slecht/laat.
pi_199068060
Hugo geeft iig het goede voorbeeld, lekker buiten sporten en #RideSolo

@La_Tramposa: Wat bedoelde je met Castelli mannetje?
pi_199068188
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 11:22 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Welke oordoppen je ook gebruikt, je zult altijd minder horen dan zonder. Wellicht bij de ene wat beter dan de andere, maar in de basis is het onmogelijk om hetzelfde te kunnen horen.

Zeker omdat je als fietser heel kwetsbaar bent, wil je alles zo goed mogelijk kunnen horen, maar dat is slechts mijn bescheiden mening. Ik vind het bij mijn auto ook razend irritant dat deze zo goed geïsoleerd is, sirenes hoor je verdomd slecht/laat.
Dit zijn dus ook geen oordoppen, ze zitten niet in je oor maar op je schedel.
Ik ben ook heel voorzichtig, ik wil echt alles horen maar dat gaat prima met deze dingen. Ik kan zelfs gesprekken voeren als ik de muziek aan heb staan. Het is een heel gekke ervaring maar het werkt dus met trillingen die door je schedel gaan of zo.

Ik doe ze overigens niet in als ik echt ga fietsen om te fietsen, maar wel bij mijn woon-werk verkeer waar ik meestal rond de 24-26 gemiddeld rijd.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_199068209
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 11:45 schreef McM77 het volgende:
Hugo geeft iig het goede voorbeeld, lekker buiten sporten en #RideSolo

@:La_Tramposa: Wat bedoelde je met Castelli mannetje?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  maandag 19 april 2021 @ 12:05:47 #8
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_199068317
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 11:55 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Dit zijn dus ook geen oordoppen, ze zitten niet in je oor maar op je schedel.
Ik ben ook heel voorzichtig, ik wil echt alles horen maar dat gaat prima met deze dingen. Ik kan zelfs gesprekken voeren als ik de muziek aan heb staan. Het is een heel gekke ervaring maar het werkt dus met trillingen die door je schedel gaan of zo.

Ik doe ze overigens niet in als ik echt ga fietsen om te fietsen, maar wel bij mijn woon-werk verkeer waar ik meestal rond de 24-26 gemiddeld rijd.
Ik vind het ook echt topdingen. Ook chill bij het Zwiften om de buren tevreden te houden maar toch keiharde drum n bass te horen tijdens een race.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_199069896
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 10:32 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Hugo is het Castellimannetje pur sang.
Ik ga voor het Michelinmannetje....

Gister met wat vrienden wezen MTB'en... Daar bleek nogmaals dat ik wat achterstallig onderhoud heb, dus er moet getrained worden. Nou heb ik tegenwoordig een powermeter op mn fiets zitten, is in mijn geval net zoiets als een hoogtemeter op een boot maar dat terzijde, maar ik vind het vooralsnog nog lastig aflezen.

Het schommelt me nog iets te veel, ook in relatie tot hartslag (waar ik gewend ben naar te kijken). Ondanks dat ik 3s Avg. heb in het scherm. Zaterdag probeerde ik eens rustig te fietsen, en wat me opviel is dat ik totaal verschillende hartslagen kan hebben bij eenzelfde vermogen en vice versa, afhankelijk van wind, ondergrond etc.. Stabiliseert dat nog als ik wat fitter wordt? of moet ik echt gaan wennen aan wat 'strakker' rijden? En wat is dan uiteindelijk beter om aan te houden voor zones, vermogen of hartslag?
pi_199070753
quote:
7s.gif Op maandag 19 april 2021 14:13 schreef muzas het volgende:

[..]

Ik ga voor het Michelinmannetje....

Gister met wat vrienden wezen MTB'en... Daar bleek nogmaals dat ik wat achterstallig onderhoud heb, dus er moet getrained worden. Nou heb ik tegenwoordig een powermeter op mn fiets zitten, is in mijn geval net zoiets als een hoogtemeter op een boot maar dat terzijde, maar ik vind het vooralsnog nog lastig aflezen.

Het schommelt me nog iets te veel, ook in relatie tot hartslag (waar ik gewend ben naar te kijken). Ondanks dat ik 3s Avg. heb in het scherm. Zaterdag probeerde ik eens rustig te fietsen, en wat me opviel is dat ik totaal verschillende hartslagen kan hebben bij eenzelfde vermogen en vice versa, afhankelijk van wind, ondergrond etc.. Stabiliseert dat nog als ik wat fitter wordt? of moet ik echt gaan wennen aan wat 'strakker' rijden? En wat is dan uiteindelijk beter om aan te houden voor zones, vermogen of hartslag?
Vermogen is bij mij ook niet erg constant op de fiets, ook niet als ik het vergelijk met Zwiften. Maar ik denk dat dat een beetje hoort bij het meten op de pedalen? Je kan natuurlijk nooit elke trap precies evenveel druk zetten.

Het helpt mij meer om bijvoorbeeld een blokje van 10 minuten te doen op gevoel, en dan kijk ik achteraf naar het gemiddelde vermogen. Tijdens het fietsen kijk ik alleen naar gemiddeld vermogen in het blok, niet naar het live vermogen. Wellicht als je vermogen over 20s aan kunt zetten of zo dat het wel info kan geven.

[ Bericht 10% gewijzigd door La_Tramposa op 19-04-2021 15:30:22 ]
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  maandag 19 april 2021 @ 19:17:33 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_199074249
quote:
7s.gif Op maandag 19 april 2021 14:13 schreef muzas het volgende:

[..]

Ik ga voor het Michelinmannetje....

Gister met wat vrienden wezen MTB'en... Daar bleek nogmaals dat ik wat achterstallig onderhoud heb, dus er moet getrained worden. Nou heb ik tegenwoordig een powermeter op mn fiets zitten, is in mijn geval net zoiets als een hoogtemeter op een boot maar dat terzijde, maar ik vind het vooralsnog nog lastig aflezen.

Het schommelt me nog iets te veel, ook in relatie tot hartslag (waar ik gewend ben naar te kijken). Ondanks dat ik 3s Avg. heb in het scherm. Zaterdag probeerde ik eens rustig te fietsen, en wat me opviel is dat ik totaal verschillende hartslagen kan hebben bij eenzelfde vermogen en vice versa, afhankelijk van wind, ondergrond etc.. Stabiliseert dat nog als ik wat fitter wordt? of moet ik echt gaan wennen aan wat 'strakker' rijden? En wat is dan uiteindelijk beter om aan te houden voor zones, vermogen of hartslag?
3 seconden is heel volatiel he? Even een dijkje oprijden, een paar harde trappen om iemand voorbij te rijden en je schiet van 200 naar 600. Je kan dan beter naar 20 seconden avarage kijken.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_199075237
quote:
7s.gif Op maandag 19 april 2021 14:13 schreef muzas het volgende:

[..]

Ik ga voor het Michelinmannetje....

Gister met wat vrienden wezen MTB'en... Daar bleek nogmaals dat ik wat achterstallig onderhoud heb, dus er moet getrained worden. Nou heb ik tegenwoordig een powermeter op mn fiets zitten, is in mijn geval net zoiets als een hoogtemeter op een boot maar dat terzijde, maar ik vind het vooralsnog nog lastig aflezen.

Het schommelt me nog iets te veel, ook in relatie tot hartslag (waar ik gewend ben naar te kijken). Ondanks dat ik 3s Avg. heb in het scherm. Zaterdag probeerde ik eens rustig te fietsen, en wat me opviel is dat ik totaal verschillende hartslagen kan hebben bij eenzelfde vermogen en vice versa, afhankelijk van wind, ondergrond etc.. Stabiliseert dat nog als ik wat fitter wordt? of moet ik echt gaan wennen aan wat 'strakker' rijden? En wat is dan uiteindelijk beter om aan te houden voor zones, vermogen of hartslag?
Rmjk.

Verder, vermogen is geen constante maar een berekende waarde. Ons toerental is niet hoog genoeg om een constant vermogen te kunnen leveren. Dus als je zeg maar 200 watt wilt rijden, dan moet je op je 3s vermogen tussen de 185 en 215 aanhouden.

En in het begin zou ik gewoon hartslag aanhouden. Ik rijd nu ook nog steeds heel veel op hartslag. Vermogen gebruik ik eindelijk alleen bergop en als ik kopbeurten bij het team doe. :)
  maandag 19 april 2021 @ 21:42:36 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_199076992
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 20:17 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Rmjk.

Verder, vermogen is geen constante maar een berekende waarde. Ons toerental is niet hoog genoeg om een constant vermogen te kunnen leveren. Dus als je zeg maar 200 watt wilt rijden, dan moet je op je 3s vermogen tussen de 185 en 215 aanhouden.

En in het begin zou ik gewoon hartslag aanhouden. Ik rijd nu ook nog steeds heel veel op hartslag. Vermogen gebruik ik eindelijk alleen bergop en als ik kopbeurten bij het team doe. :)
185 en 215 vind ik nog ambitieus :@

@muzas kijk anders eens naar de ftp test van prof P.A. Troon op 13 april. Dan zie je ook constant fluctuaties. En als hij het mag hebben, mogen wij het ook.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_199077631
@muzas je vermogen is nooit stabiel idd. Ik heb een scherm met 3s, 10s en 30s avg. Bij lange blokken richt ik mij op 30s avg en stuur ik bij met 3s avg. Toen ik 6 jaar geleden met power ging rijden, moest ik ook wennen.. maar dat gaat snel. Je leert ook snel om stabieler te trappen en dan voel je wel hoeveel watt je ongeveer trapt.

Zou wel op vermogens gaan trainen. Wat moet je anders met die powermeter? Teveel zaken beïnvloeden hartslag. Ik kijk in de winter bij duurritten wel naar hartslag. Als de conditie wat minder is en de hartslag dan aan het einde van de rit teveel oploopt, laat ik het vermogen wat zakken. Maar in het seizoen is het 100% op vermogen.

Voor de zones even een ftp test doen. Succes!

[ Bericht 6% gewijzigd door Patroon op 19-04-2021 23:07:41 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_199077654
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 21:42 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

185 en 215 vind ik nog ambitieus :@

@:muzas kijk anders eens naar de ftp test van prof P.A. Troon op 13 april. Dan zie je ook constant fluctuaties. En als hij het mag hebben, mogen wij het ook.
In de app lijkt die heel onstabiel. Dat vertekend wel wat..maar idd schommelt wat onder en boven het gemiddelde.

Maar ik kan 't mis hebben...
pi_199078506
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 22:18 schreef Patroon het volgende:
@:muzas je vermogen is nooit stabiel idd. Ik heb een scherm met 3s, 10s en 30s avg. Bij lange blokken richt ik mij op 30s avg en stuur ik bij met 3s avg. Toen ik 6 jaar geleden met power ging rijden, moest ik ook wennen.. maar dat gaat snel. Je leert ook snel om stabieler te trappen en dan voel je wel hoeveel watt je ongeveer trapt.

Zou wel op vermogens gaan trainen. Wat moet je anders met die powermeter? Teveel zaken beïnvloeden hartslag. Ik kijk in de winter bij duurritten wel naar hartslag. Als de conditie wat minder is en de hartslag dan aan het einde van de rit teveel oploopt, laat ik het vermogen wat zakken. Maar in het seizoen is het 100% op vermogen.

Voor de zones even een ftp test doen. Succes!
Doen jullie die FTP test op Zwift of gewoon buiten zo hard mogelijk 20 minuten/1 uur fietsen?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_199078530
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 23:14 schreef Godshand het volgende:

[..]

Doen jullie die FTP test op Zwift of gewoon buiten zo hard mogelijk 20 minuten/1 uur fietsen?
Binnen en buiten FTP zijn niet hetzelfde. :)
pi_199078711
Zo zag mijn ritje er vandaag uit:

Qua hartslag heb ik een perfecte herstelrit gedaan
Z1 Recovery 0 - 80% 0 - 143 1h32m 99.9%
Z2 Aerobic 81% - 89% 144 - 159 6s 0.1%

Qua vermogen heb ik herstel en duur gedaan (met wat piekjes vanwege de heuveltjes en wegfietsen bij verkeerslichten):
Z1 Active Recovery 0% - 55% 1 - 182w 40m41s 44.2%
Z2 Endurance 56% - 75% 183 - 248w 39m48s 43.3%
Z3 Tempo 76% - 90% 249 - 297w 9m43s 10.6%
Z4 Threshold 91% - 105% 298 - 347w 84s 1.5%
Z5 VO2 Max 106% - 120% 348 - 397w 17s 0.3%
Z6 Anaerobic 121% - 150% 398 - 496w 6s 0.1%

Mijn normalized power was weer Z2, en mijn gemiddelde power was Z1:
Normalized 196w
Average 182w

Ik ben er derhalve ook nog steeds niet over uit dat je je moet concentreren op hartslag of vermogen, maar gewoon een goede mix van beide. Het moet gewoon leuk blijven dat fietsen. Als je alleen maar meer op cijfertjes gaat letten kan ook gebeuren dat je het plezier in fietsen verliest omdat je geforceerd binnen de cijferlijntjes wilt kleuren. :)
  dinsdag 20 april 2021 @ 05:23:41 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_199079339
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 23:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
Zo zag mijn ritje er vandaag uit:

Qua hartslag heb ik een perfecte herstelrit gedaan
Z1 Recovery 0 - 80% 0 - 143 1h32m 99.9%
Z2 Aerobic 81% - 89% 144 - 159 6s 0.1%

Qua vermogen heb ik herstel en duur gedaan (met wat piekjes vanwege de heuveltjes en wegfietsen bij verkeerslichten):
Z1 Active Recovery 0% - 55% 1 - 182w 40m41s 44.2%
Z2 Endurance 56% - 75% 183 - 248w 39m48s 43.3%
Z3 Tempo 76% - 90% 249 - 297w 9m43s 10.6%
Z4 Threshold 91% - 105% 298 - 347w 84s 1.5%
Z5 VO2 Max 106% - 120% 348 - 397w 17s 0.3%
Z6 Anaerobic 121% - 150% 398 - 496w 6s 0.1%

Mijn normalized power was weer Z2, en mijn gemiddelde power was Z1:
Normalized 196w
Average 182w

Ik ben er derhalve ook nog steeds niet over uit dat je je moet concentreren op hartslag of vermogen, maar gewoon een goede mix van beide. Het moet gewoon leuk blijven dat fietsen. Als je alleen maar meer op cijfertjes gaat letten kan ook gebeuren dat je het plezier in fietsen verliest omdat je geforceerd binnen de cijferlijntjes wilt kleuren. :)
Of is de conclusie dat je zones niet kloppen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_199079598
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 23:14 schreef Godshand het volgende:

[..]

Doen jullie die FTP test op Zwift of gewoon buiten zo hard mogelijk 20 minuten/1 uur fietsen?
Dit was buiten. In de winter doe ik het binnen.. hangt er maar net vanaf waar ik de komende periode de trainingen op ga doen.
Bij mij is binnen en buiten FTP aardig gelijk. Je moet zorgen voor voldoende koeling en accepteren dat het binnen zwaarder voelt, dat komt doordat je lichaam de meeste energie gebruikt om te koelen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Patroon op 20-04-2021 07:55:18 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_199079739
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 05:23 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Of is de conclusie dat je zones niet kloppen?
Nee, deze kleine overlap is redelijk normaal. Als er het nu Z1 tegenover Z3 was, dan wordt het een ander verhaal. Andersom is ook niet goed, dus power zone lager dan hartslag zone. :)
pi_199079778
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 23:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
Zo zag mijn ritje er vandaag uit:

Qua hartslag heb ik een perfecte herstelrit gedaan
Z1 Recovery 0 - 80% 0 - 143 1h32m 99.9%
Z2 Aerobic 81% - 89% 144 - 159 6s 0.1%

Qua vermogen heb ik herstel en duur gedaan (met wat piekjes vanwege de heuveltjes en wegfietsen bij verkeerslichten):
Z1 Active Recovery 0% - 55% 1 - 182w 40m41s 44.2%
Z2 Endurance 56% - 75% 183 - 248w 39m48s 43.3%
Z3 Tempo 76% - 90% 249 - 297w 9m43s 10.6%
Z4 Threshold 91% - 105% 298 - 347w 84s 1.5%
Z5 VO2 Max 106% - 120% 348 - 397w 17s 0.3%
Z6 Anaerobic 121% - 150% 398 - 496w 6s 0.1%

Mijn normalized power was weer Z2, en mijn gemiddelde power was Z1:
Normalized 196w
Average 182w

Ik ben er derhalve ook nog steeds niet over uit dat je je moet concentreren op hartslag of vermogen, maar gewoon een goede mix van beide. Het moet gewoon leuk blijven dat fietsen. Als je alleen maar meer op cijfertjes gaat letten kan ook gebeuren dat je het plezier in fietsen verliest omdat je geforceerd binnen de cijferlijntjes wilt kleuren. :)
Een goede herstelrit blijf je onder de 50% van je FTP en doe je zo weinig mogelijk pieken in je vermogen. Dus niet hard aanzetten etc. Een goede herstelrit laat je dus echt alleen je benen vallen en zet je geen kracht.

Ik deed toevallig gisteren ook een herstelrit:
Z1 Active Recovery 0% - 56% 1 - 173w 50m 77.9%
Z2 Endurance 57% - 76% 174 - 235w 11m47s 18.4%
Z3 Tempo 77% - 88% 236 - 272w 75s 1.9%
Z4 Threshold 89% - 105% 273 - 325w 60s 1.6%
Z5 VO2 Max 106% - 155% 326 - 480w 7s 0.2%

Hartslag
Z1 Recovery 0 - 81% 0 - 145 1h3m 99.4%
Z2 Aerobic 82% - 89% 146 - 160 23s 0.6%

Mijn conclusie was onderweg ook al dat ik net iets te hard tegen de wind in reed.

Als je op vermogen rijdt moet je je niet teveel blind staren op het vermogen, de zones zijn breed dus je hoeft niet constant naar de cijfertjes te kijken. Die zones zoals ik hierboven laat zien laten ook niet altijd de werkelijkheid zien. Stel je Z2 begint vanaf 180w. Als je dan ook maar even 181w trapt telt die voor Z2 en niet meer Z1. Terwijl er in je lichaam echt niet veel anders gebeurd tussen 180 en 181w. Op papier zijn de zones harde lijnen, maar in het lichaam is het geen aan/uit knop. Die zones vervagen in elkaar over. Als je dat weet, ga je ook minder druk maken of het Z1 of Z2 is. Je kan bij herstel prima even kort onderin Z2, maar je moet niet bovenin die zone gaan zitten.

@RealBizkit666
Jouw rit is wel een mooi voorbeeld waarom je juist wel meer op vermogen moet focussen. Als je die rit op hartslag focust doe je qua herstel echt teveel. Ik heb dat zelf ook, tijdens een hertelrit komt mijn hartslag niet echt boven de 135, terwijl mijn hertelzone hartslag tot 145 gaat. Zou ik mij focussen op hartslag, dan was ik harder gaan rijden..terwijl ik met het vermogen al boven in de herstelzone zat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Patroon op 20-04-2021 08:15:54 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_199079810
Bij vermogen en hartslag is het trouwens nooit goed om je te laten sturen door het gemiddelde vermogen over een hele rit. Je moet het eigen opdelen. Welk vermogen/hartslag wil je zien in de warmingup, daarna reset drukken zodat de garmin/wahoo weer opnieuw begint te tellen (je kan op je scherm avg power/hr laten zien).

Als je bijvoorbeeld een rit doet van een uur in Z2, 1 uur Z3 en 1 uur Z2. Gemiddeld kom je dan waarschijnlijk ergens uit in Z2, maar het is niet een rit volledig in Z2 geweest. Het gemiddelde zegt dan vrij weinig over wat je hebt gedaan. Zo werkt het ook met herstel. Je kan gemiddeld perfect in herstel uitkomen met je power en hartslag, maar als je onderweg dan steeds hard aanzet of klimmetjes te hard oprijdt is het geen herstel meer geweest.

Maar ik kan 't mis hebben...
pi_199079960
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 08:02 schreef Patroon het volgende:

[..]

Een goede herstelrit blijf je onder de 50% van je FTP en doe je zo weinig mogelijk pieken in je vermogen. Dus niet hard aanzetten etc. Een goede herstelrit laat je dus echt alleen je benen vallen en zet je geen kracht.

Ik deed toevallig gisteren ook een herstelrit:
Z1 Active Recovery 0% - 56% 1 - 173w 50m 77.9%
Z2 Endurance 57% - 76% 174 - 235w 11m47s 18.4%
Z3 Tempo 77% - 88% 236 - 272w 75s 1.9%
Z4 Threshold 89% - 105% 273 - 325w 60s 1.6%
Z5 VO2 Max 106% - 155% 326 - 480w 7s 0.2%

Hartslag
Z1 Recovery 0 - 81% 0 - 145 1h3m 99.4%
Z2 Aerobic 82% - 89% 146 - 160 23s 0.6%

Mijn conclusie was onderweg ook al dat ik net iets te hard tegen de wind in reed.

Als je op vermogen rijdt moet je je niet teveel blind staren op het vermogen, de zones zijn breed dus je hoeft niet constant naar de cijfertjes te kijken. Die zones zoals ik hierboven laat zien laten ook niet altijd de werkelijkheid zien. Stel je Z2 begint vanaf 180w. Als je dan ook maar even 181w trapt telt die voor Z2 en niet meer Z1. Terwijl er in je lichaam echt niet veel anders gebeurd tussen 180 en 181w. Op papier zijn de zones harde lijnen, maar in het lichaam is het geen aan/uit knop. Die zones vervagen in elkaar over. Als je dat weet, ga je ook minder druk maken of het Z1 of Z2 is. Je kan bij herstel prima even kort onderin Z2, maar je moet niet bovenin die zone gaan zitten.

@:realbizkit666
Jouw rit is wel een mooi voorbeeld waarom je juist wel meer op vermogen moet focussen. Als je die rit op hartslag focust doe je qua herstel echt teveel. Ik heb dat zelf ook, tijdens een hertelrit komt mijn hartslag niet echt boven de 135, terwijl mijn hertelzone hartslag tot 145 gaat. Zou ik mij focussen op hartslag, dan was ik harder gaan rijden..terwijl ik met het vermogen al boven in de herstelzone zat.
Ik denk dat als het een echt vlakke rit was geweest, dat het qua power veel mooier zou zijn geweest. Mijn gemiddelde hartslag was 126, en de hoogste hartslag was het klimmetje om mijn huis te bereiken. Je zult ook zien dat mijn hartslag heel erg fluctueert tijdens de rit.
  dinsdag 20 april 2021 @ 08:53:08 #25
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_199080146
Het lastige bij hartslag vind ik zelf de vertraging die erin zit. Als ik even een paar seconden flink aanzet na een bocht zie ik dat vrijwel niet aan mijn hartslag. Ik zou dus een hele rit een aantal van die sprintjes kunnen doen, maar hartslag-technisch toch een rustig herstelritje kunnen fietsen.

Zie je die korte sprintjes wel terug in je (gemiddelde) vermogen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')