abonnement Unibet Coolblue
pi_199057039
Bij ons keukenraam zou ik graag dubbelglas willen plaatsen. Alleen is de rollaag niet meer helemaal intact, waardoor ik daar eerst mee aan de slag wil (lees moet).

Het gaat om een spoumuur. Binnenblad is goed. Buitenmuur heeft, voor zover ik kan zien geen latei of andere dergelijke constructies. Tips hoe ik dit het beste kan repareren?



[ Bericht 9% gewijzigd door Vonkenboer op 18-04-2021 16:40:43 ]
  Moderator zondag 18 april 2021 @ 16:41:27 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199057155
Hoi ! Welkom in K&W ! :)

Ik heb je plaatje even gefixed; je had namelijk de verkeerde tags gebruikt om je afbeelding weer te kunnen geven ^O^
  Moderator zondag 18 april 2021 @ 18:47:08 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  maandag 19 april 2021 @ 06:51:40 #4
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_199065392
Boven een rollaag hoort een 40cm metselwerk zodat de druk op de zijkanten van de laag staat.

De reden dat jouw rollaag scheurt is het ontbreken van druk erop. De snelste manier om dit te herstellen is de rollaag eruit en een latei erin, of een verborgen latei erin. In het binnenbad zal wel een latei zitten
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_199074011
Duidelijk verhaal en dank voor de ractie. Een simpel stenen muurtje metselen voor in de tuin lukt mij nog wel, maar een latei erin zetten denk ik niet. Wordt dus iemand even inhuren.
  maandag 19 april 2021 @ 19:33:46 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199074493
Ja, en ik heb dus geen idee (ff voor de goede orde ;) ).
Al klinkt een verborgen latei ergens wel logisch :P .
  maandag 19 april 2021 @ 19:45:06 #7
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_199074685
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 19:33 schreef bleiblei het volgende:
Ja, en ik heb dus geen idee (ff voor de goede orde ;) ).
Al klinkt een verborgen latei ergens wel logisch :P .
Stalen hoeklijn onder een uitgeslepen rollaag plakken of steenstrips plakken op een staken koker.

Zat manieren om een latei te verbergen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 19 april 2021 @ 20:45:05 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199075765
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 19:45 schreef lipje het volgende:

[..]

Stalen hoeklijn onder een uitgeslepen rollaag plakken of steenstrips plakken op een staken koker.

Zat manieren om een latei te verbergen.
Weet ik, hier zit ook een latei achter een rij bakstenen waar een gleuf uit geslepen is in een rollaag :) . Maar zit op een niet vergelijkbare plek. Dus wist niet of dat hier ook zou kunnen.
pi_199077223
Gezien het metselwerk in de kalk ga ik er vanuit dat er geen latei in zit. Kozijn is waarschijnlijk deels dragend. Zolang het kozijn er niet uit ga zou ik mij er niet al te druk over maken. Als het goed is rusten de stenen in een sponning van het kozijn van ongeveer 2cM.

Je zou de voeg eventueel 6-8cm uit kunnen halen vol zetten kalkspecie, verhouding 1:3 kalk/zand. Luchtkalk (Mekal) is verkrijgbaar bij Hornbach. Je loop dan wel het risico dat de stenen los komen zetten, in dat geval moeten ze opnieuw worden gemetseld. Ik weet niet of je daar aan moet beginnen zonder ervaring.

Bij nader inzien denk ik dat de stenen op zijn kant zijn gemetseld en doorlopen in het binnenblad van de spouwmuur.

[ Bericht 9% gewijzigd door usernaamvergeten op 19-04-2021 22:05:00 ]
pi_199078854
Gevelklemmen zetten, rollaag uithalen en dan een stalen latei op dpc folie erin. Zo heb ik dit opgelost. Weliswaar zat er bij mij geen rollaag maar was er een stuk betonijzer ingemetseld boven alle kozijnen. Het recept voor bakstenen op je hoofd uiteraard.

Ik heb het zelf gedaan, vond het prima te doen. Als je een boormachine met hoge toeren pakt kun je de specie er als het ware uitfrezen. De latei goed stellen en en dan rustig de stenen terug zetten. De onderste laag koud op dpc folie, geen specie. Het is wat rommelen met een voegspijker om de specie er tussen te krijgen voor de laatste laag.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')