abonnement Unibet Coolblue
pi_199015715
Ik heb een lichtschakelaar die naar beneden toe aan staat en naar boven toe uit. Ik vind dat irritant en wil hem graag omdraaien.

Nu heb ik hem opengemaakt en mijn eerste idee was om het hele binnenwerk 180 graden te draaien. Helaas staat op het binnenwerk aan de ene kant "TOP OBEN". Geen idee wat er gebeurt als ik hem 180 graden draai, kan me zo niet indenken wat.

Daarna dacht ik misschien kan ik de fase- en schakeldraden omdraaien, maar ik weet niet of dat wel veilig is.

Vervolgens heb ik geprobeerd het witte plastic binnenwerk uit het metaal eromheen te halen zodat ik het witte binnenwerk 180 graden kan draaien, maar dat is er niet uit te krijgen.

Hoe draai ik mijn lichtschakelaar?



Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_199015732
Door 'm naar links of rechts te kantelen
pi_199015756
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 17:12 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb een lichtschakelaar die naar beneden toe aan staat en naar boven toe uit. Ik vind dat irritant en wil hem graag omdraaien.
Zo staan al mijn lichtschakelaars. Ben niet anders gewend.

Maareh: Het is een wisselschakelaar. Steek de zwarte draad in het andere zwarte contact.
pi_199015758
quote:
2s.gif Op donderdag 15 april 2021 17:15 schreef Moass het volgende:
Door 'm naar links of rechts te kantelen
Ik snap niet wat je bedoelt. Want met kantelen gaat ie naar de zijkant aan en uit. Door het hele binnenwerk 180 graden te draaien bedoel je? Dan komt "TOP OBEN" dus wel aan de onderkant.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_199015767
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 17:17 schreef XanderH het volgende:

[..]

Zo staan al mijn lichtschakelaars. Ben niet anders gewend.

Maareh: Het is een wisselschakelaar. Steek de zwarte draad in het andere zwarte contact.
Oh nee ik vind dat vreselijk.

Goed, dat zal ik eens proberen. Hoe kan ik een wisselschakelaar hebben als ik maar één lichtknop heb voor deze lamp?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_199015777
Omdat je met een wisselschakelaar niet per se een wisselschakeling hoeft aan te leggen.
pi_199015849
Even meeliften op dit topic.

Laats vroeg ik me af of er eigenlijk een standaard is. Aan boven of beneden indrukken? Bij mij zit nu van alles door elkaar maar dat komt ook omdat er wisselschakelaars tussen zitten.
  Moderator donderdag 15 april 2021 @ 17:47:08 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199016044
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 17:27 schreef qajariaq het volgende:
Even meeliften op dit topic.

Laats vroeg ik me af of er eigenlijk een standaard is. Aan boven of beneden indrukken? Bij mij zit nu van alles door elkaar maar dat komt ook omdat er wisselschakelaars tussen zitten.
Mijn theorie is altijd dat je op de tast eenvoudig het licht aan kunt doen in een ruimte wanneer de schakelaars zo gemonteerd zijn dat naar beneden drukken aan is. Doordat je met je hand langs de muur beweegt zonder dat je wat zien kunt doe je dus automatisch de lamp aan. Dat is in mijn ogen ook standaard, al gaat dat natuurlijk niet op als je een lamp op meerdere punten aan of uit kunt schakelen, dan staat er altijd wel ergens een schakelaar "verkeerd" om.
pi_199016293
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 17:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mijn theorie is altijd dat je op de tast eenvoudig het licht aan kunt doen in een ruimte wanneer de schakelaars zo gemonteerd zijn dat naar beneden drukken aan is. Doordat je met je hand langs de muur beweegt zonder dat je wat zien kunt doe je dus automatisch de lamp aan. Dat is in mijn ogen ook standaard, al gaat dat natuurlijk niet op als je een lamp op meerdere punten aan of uit kunt schakelen, dan staat er altijd wel ergens een schakelaar "verkeerd" om.
Zo heb ik inderdaad de meeste zitten. Als ik weer wat vervang zal ik er eens op letten dat ik ze ook weer zo neer zet. Maar inderdaad veel wisselschakelaars dus het toch altijd voelen en omzetten.
pi_199016465
Mij hebben ze geleerd dat naar beneden drukken aan is omdat er dan zo min mogelijk stof blijft liggen op het randje boven (schakelaars staan in principe vaker uit dan aan).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  donderdag 15 april 2021 @ 18:27:11 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199016488
Mijn ouweheer heeft mij altijd geleerd dat "onderaan, bovenuit" het minste stof oplevert op de schakelaar.

Geen idee of dat echt zo is, thuis hoef ik inmiddels alleen nog maar tegen Google te zeggen dat het licht aan moet.
So we just called him Fred
pi_199016818
Net even uitgeprobeerd. In mijn huis is het volledig random verdeeld. Soms boven uit, soms boven aan. Wel handig omdat ik dan niet volledig van de leg ga als ik een keer in Australië ben.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 15 april 2021 @ 18:57:40 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_199016862
Dat stofargument fascineert me enorm. Alsof lichtschakelaars echt ontzettende vuilverzamelende stofnesten zijn :')
disclaimer
  donderdag 15 april 2021 @ 19:58:00 #14
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_199017650
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 17:27 schreef qajariaq het volgende:
Even meeliften op dit topic.

Laats vroeg ik me af of er eigenlijk een standaard is. Aan boven of beneden indrukken? Bij mij zit nu van alles door elkaar maar dat komt ook omdat er wisselschakelaars tussen zitten.
Het is productie en kosten technisch, en ook winkel opslag voordeliger om alleen wisselschakelaars te maken.
pi_199018404
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 19:58 schreef Pensioengenieter het volgende:

[..]

Het is productie en kosten technisch, en ook winkel opslag voordeliger om alleen wisselschakelaars te maken.
Dat geloof ik graag hoewel serie ook wel te krijgen is. Maar als je een wissel als serie gebruikt dan merk je het verschil niet.

Ik denk dat Vonk dichter bij de waarheid zit want de hele oude schakelaars vingen meer stof als ze naar boven stonden.

pi_199029893
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 18:57 schreef SQ het volgende:
Dat stofargument fascineert me enorm. Alsof lichtschakelaars echt ontzettende vuilverzamelende stofnesten zijn :')
Daarnaast heb je dit voordeel niet bij een lamp met 2 schakelaars....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 16 april 2021 @ 17:57:47 #17
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_199030268
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 18:57 schreef SQ het volgende:
Dat stofargument fascineert me enorm. Alsof lichtschakelaars echt ontzettende vuilverzamelende stofnesten zijn :')
Dat laatste niet maar hangt een beetje van de ruimte af waar hij zit, natte vingers bv je wilt het soms echt niet weten let maar eens zo links of rechts.
pi_199030281
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 17:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Daarnaast heb je dit voordeel niet bij een lamp met 2 schakelaars....
Dan moet je je bewegingen zo plannen dat de schakelaars samen de meeste tijd precies goed staan.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_199034125
Heb inmiddels overal pulsdrukkers, die staan altijd netjes naar beneden
"I'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing" Gordon Gekko, Wallstreet
pi_199037142
Ja, dank je wel trouwens voor dit topic, nu stoor ik dus aan mijn dozen met lichtschakelaars, heb er vaak 3 naast elkaar, en staan allemaal anders, ondanks dat alles uitstaat.
pi_199038158
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 08:45 schreef skrn het volgende:
Ja, dank je wel trouwens voor dit topic, nu stoor ik dus aan mijn dozen met lichtschakelaars, heb er vaak 3 naast elkaar, en staan allemaal anders, ondanks dat alles uitstaat.
Bij mij is ook niet alles consequent (realiseerde ik me toen ik een rondje liep na het lezen van dit topic). Maar schakelaars in 1 rij die verschillend werken is wel raar (indien geen hotelschakelaars).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_199038385
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 22:20 schreef vanKampen het volgende:
Heb inmiddels overal pulsdrukkers, die staan altijd netjes naar beneden
Mooi voorbeeld. De pulsdrukkers die ik ken, als je ze rechtop monteert (dus met de tekst rechtop, of eventuele markeringen zoals "TOP" boven) staan in rust juist netjes naar boven.

@JohnDDD Is het ondertussen gelukt om je schakelaar verkeerdom aan te sluiten? ;)
pi_199072909
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 11:17 schreef XanderH het volgende:

[..]

Mooi voorbeeld. De pulsdrukkers die ik ken, als je ze rechtop monteert (dus met de tekst rechtop, of eventuele markeringen zoals "TOP" boven) staan in rust juist netjes naar boven.

@:JohnDDD Is het ondertussen gelukt om je schakelaar verkeerdom aan te sluiten? ;)
Ja, bedankt, het was dus simpeler dan gedacht!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')