abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 14 april 2021 @ 21:29:40 #51
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_199007619
quote:
14s.gif Op woensdag 14 april 2021 14:13 schreef SicSicSics het volgende:
Staan wel een aantal zinnige zaken in lijkt mij. Blijft toch mooi dat al die hobby-economen hier op het forum direct over onze pensioenen beginnen. :D

Het voordeel van een democratie is dat iedereen ideeën aan mag dragen. Dat we daar naar luisteren. Dat we daarna beslissen of we er iets mee willen. ^O^

Laat ze maar met een goed voorstel komen toch?
Helaas is de EU niet echt democratisch te noemen.
  donderdag 15 april 2021 @ 10:17:54 #52
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199011417
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 19:38 schreef tjoptjop het volgende:
Zoals het ECB wat niet onder democratische controle staat maar wel even hun eigen mandaat dusdanig oprekt dat het fiscaal beleid voert ipv alleen maar monetair beleid? Hoe gaat democratie hier in helpen?
De positie van de ECB staat hier niet ter discussie. Prima dat er gekeken wordt naar de mate van democratische controle op de ECB, maar daar gaat dit topic niet over. Er is overigens wel degelijk democratische controle, dit is volgens sommigen alleen te weinig.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 21:29 schreef tfors het volgende:
Helaas is de EU niet echt democratisch te noemen.
Het gaat eerder ten onder aan teveel democratie dan te weinig...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_199011515
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 13:28 schreef Jemoederniet het volgende:
Frankrijk overtreedt de regels van het Stabiliteitspact al jaren structureel. Begon al net na invoering van de Euro.
[..]

Sindsdien is duidelijk dat de harde afspraken in feite boterzacht waren.
Omdat men geen stok achter de deur heeft.
  donderdag 15 april 2021 @ 14:12:18 #54
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_199013852
quote:
6s.gif Op donderdag 15 april 2021 10:17 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

De positie van de ECB staat hier niet ter discussie. Prima dat er gekeken wordt naar de mate van democratische controle op de ECB, maar daar gaat dit topic niet over. Er is overigens wel degelijk democratische controle, dit is volgens sommigen alleen te weinig.
[..]

Het gaat eerder ten onder aan teveel democratie dan te weinig...
Ik denk dat minstens 90% van de inwoners van de EU de maandelijkse verhuizing van Straatsburg naar Brussel onnodige geldverspilling vinden, maar toch gaat het al 50 jaar door..
pi_199014164
quote:
6s.gif Op donderdag 15 april 2021 10:17 schreef SicSicSics het volgende:

Het gaat eerder ten onder aan teveel democratie dan te weinig...
Ja, te weinig diefstal door al die democratie?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 15 april 2021 @ 14:56:16 #56
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199014316
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 14:12 schreef tfors het volgende:
Ik denk dat minstens 90% van de inwoners van de EU de maandelijkse verhuizing van Straatsburg naar Brussel onnodige geldverspilling vinden, maar toch gaat het al 50 jaar door..
Dat is geen voorbeeld van een 'gebrek aan democratie' natuurlijk. :D
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 14:41 schreef Weltschmerz het volgende:
Ja, te weinig diefstal door al die democratie?
Eerder teveel opties om samenwerking en vooruitgang te blokkeren, maar we zien het zoals we het zien. ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_199014328
quote:
6s.gif Op donderdag 15 april 2021 14:56 schreef SicSicSics het volgende:

Eerder teveel opties om samenwerking en vooruitgang te blokkeren, maar we zien het zoals we het zien. ;)
En waarom zou die samenwerking en vooruitgang niet op een breed draagvlak onder alle bevolkingen kunnen rekenen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 15 april 2021 @ 15:13:20 #58
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199014546
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 14:57 schreef Weltschmerz het volgende:
En waarom zou die samenwerking en vooruitgang niet op een breed draagvlak onder alle bevolkingen kunnen rekenen?
Goede vraag! Korte tegenvraag: heb je wel een geprobeerd om consesus te krijgen tussen 12 provincies? Of 21 waterschappen? Of, godbetert, 335 gemeenten? :D

Het feit dat er één op de rem kan gaan staan, om wat voor reden dan ook ... teveel aan democratie en daarmee ondemocratisch. 8-)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_199014910
quote:
6s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:13 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Goede vraag! Korte tegenvraag: heb je wel een geprobeerd om consesus te krijgen tussen 12 provincies? Of 21 waterschappen? Of, godbetert, 335 gemeenten? :D
Geen probleem. Er is helemaal geen knopen doorhakken door onverkozenen of door anderen verkozenen nodig voor dingen als de waterwerken, fietsinfrastructuur, defensie etc.

quote:
Het feit dat er één op de rem kan gaan staan, om wat voor reden dan ook ... teveel aan democratie en daarmee ondemocratisch. 8-)
Nee, als de meerderheid van de Litouwers via hun verkozen vertegenwoordigers tegen een of andere regel is dan is het ondemocratisch wanneer die regel toch voor de Litouwers gaat gelden omdat een meerderheid van niet door de Litouwers verkozen mensen dat vindt. Net zo min als dat Nederlanders democratisch kunnen of konden beslissen dat Indonesie ons meer geld moet opleveren. Zo kunnen de Fransen en de Italianen ook niet democratsich beslissen dat ze geld van de Nederlanders cadeau krijgen. Je kunt alleen maar democratisch beslissen over het volk dat de beslisser ook verkozen heeft.

De vraag is waarom de EU een regel zou willen maken waar de meerderheid van de Litouwers zich niet in kan vinden. Daarom is subsidiariteit ook zo'n belangrijk uitgangspunt terwijl de EU daar zijn kont mee afveegt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 15 april 2021 @ 17:33:37 #60
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_199015909
quote:
6s.gif Op donderdag 15 april 2021 14:56 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat is geen voorbeeld van een 'gebrek aan democratie' natuurlijk. :D
[..]

Eerder teveel opties om samenwerking en vooruitgang te blokkeren, maar we zien het zoals we het zien. ;)
Waar is het dan een voorbeeld van? Je wilt eigenlijk zeggen dat andere landen een verandering hierin moeten kunnen doordrukken ten koste van Frankrijk, niet waar? Dus je wilt minder democratie? Wat je wilt natuurlijk is dat de EU als één land wordt, alsof dat per definitie beter is. Mij lijkt het juist geen goed plan, we willen geen tweede USA worden waar als de president (of vice-president, zie Cheney) het op z'n heupen krijgt dat ie dan de macht heeft om een half werelddeel in lichterlaaie kan zetten.
  vrijdag 16 april 2021 @ 14:56:05 #61
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199027863
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 15:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Geen probleem. Er is helemaal geen knopen doorhakken door onverkozenen of door anderen verkozenen nodig voor dingen als de waterwerken, fietsinfrastructuur, defensie etc.
Niet? :o Dat zou handig zijn... :')
quote:
Nee, als de meerderheid van de Litouwers via hun verkozen vertegenwoordigers tegen een of andere regel is dan is het ondemocratisch wanneer die regel toch voor de Litouwers gaat gelden omdat een meerderheid van niet door de Litouwers verkozen mensen dat vindt.
Dat ligt eraan. Als je de Litouwers als aparte groep ziet niet, maar dat is exact het probleem. De Litouwers zijn geen aparte groep. Het gaat om de democratie van de EU. Niet van individuele staten of groepen.

Teglijkertijd hoort er in een democratisch proces absoluut rekening gehouden te worden met de minderheid. Een goede representatieve democratie doet dat.
quote:
Net zo min als dat Nederlanders democratisch kunnen of konden beslissen dat Indonesie ons meer geld moet opleveren. Zo kunnen de Fransen en de Italianen ook niet democratsich beslissen dat ze geld van de Nederlanders cadeau krijgen. Je kunt alleen maar democratisch beslissen over het volk dat de beslisser ook verkozen heeft.
Je bedoelt via een parlement enzo, een volksvertegenwoordiging? :? 8-)
quote:
De vraag is waarom de EU een regel zou willen maken waar de meerderheid van de Litouwers zich niet in kan vinden. Daarom is subsidiariteit ook zo'n belangrijk uitgangspunt terwijl de EU daar zijn kont mee afveegt.
Trek dat nog eens terug naar NL. Gaan wij elke gemeente langs om te vragen wat ze daar willen? En laten wij daarna ons landelijk abortusbeleid afhangen van wat Urk wil?

Nee. :*
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 16 april 2021 @ 15:01:21 #62
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199027937
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 17:33 schreef tfors het volgende:
Waar is het dan een voorbeeld van?
Van een dictatuur van de meerderheid. 8-)
Je kan met 90% van het volk iets willen, maar soms is het dan toch beter om het niet te doen.

Overigens ben ik absoluut voor het beeindigen van deze zinloze verhuizingen en dat gaat op termijn ook nog wel gebeuren.
quote:
Je wilt eigenlijk zeggen dat andere landen een verandering hierin moeten kunnen doordrukken ten koste van Frankrijk, niet waar? Dus je wilt minder democratie? Wat je wilt natuurlijk is dat de EU als één land wordt, alsof dat per definitie beter is. Mij lijkt het juist geen goed plan, we willen geen tweede USA worden waar als de president (of vice-president, zie Cheney) het op z'n heupen krijgt dat ie dan de macht heeft om een half werelddeel in lichterlaaie kan zetten.
Een Federatie, lijkt mij meer dan genoeg inderdaad.

Of dat een zuivere federatie, een regionaal federaal model of een gedecentraliseerd model moet worden kun je over debatteren.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_199028157
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 april 2021 14:56 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Niet? :o Dat zou handig zijn... :')
Nee, daar kan wel onenigheid over zijn wat betreft de uitwerking, maar daar heb je nou juist weer de locale democratie voor. De hoofdlijnen staan niet ter discussie. De vraag is wat de EU als supranationale organisatie nou voor controversiele beslissingen toekomt. Ik ben van mening dat de EU in elke lidstaat buiten kijf zou moeten staan en op minstens 90% draagvlak onder elke van de bevolkingen zou moeten kunnen rekenen. Dat dat niet het geval is komt doordat de EU teveel op lokaal niveau ingrijpt.

quote:
Dat ligt eraan. Als je de Litouwers als aparte groep ziet niet, maar dat is exact het probleem. De Litouwers zijn geen aparte groep. Het gaat om de democratie van de EU. Niet van individuele staten of groepen.

Teglijkertijd hoort er in een democratisch proces absoluut rekening gehouden te worden met de minderheid. Een goede representatieve democratie doet dat.
In veel opzichten is het wel een aparte groep.

quote:
Je bedoelt via een parlement enzo, een volksvertegenwoordiging? :? 8-)
Ik bedoel een volksvertegenwoordiging, dat is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als een parlment en ook in dit geval niet. Er zijn een stuk of 678 leden van het parlement waarvoor ik niet en waartegen ik niet kan stemmen, hoezo is dat dan mijn volksvertegenwoordiging?

quote:
Trek dat nog eens terug naar NL. Gaan wij elke gemeente langs om te vragen wat ze daar willen? En laten wij daarna ons landelijk abortusbeleid afhangen van wat Urk wil?

Nee. :*
Dat is dus het punt, elke bestuurslaag moet binnen zijn eigen bevoegdheid blijven die bij die bestuurslaag past. Dus nee, Barneveld kan geen vloekverbod instellen en Rutte gaat niet over het gemeentelijk groenbeheer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 16 april 2021 @ 15:26:36 #64
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_199028378
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 april 2021 15:01 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Van een dictatuur van de meerderheid. 8-)
Je kan met 90% van het volk iets willen, maar soms is het dan toch beter om het niet te doen.


Overigens ben ik absoluut voor het beeindigen van deze zinloze verhuizingen en dat gaat op termijn ook nog wel gebeuren.
[..]

Een Federatie, lijkt mij meer dan genoeg inderdaad.

Of dat een zuivere federatie, een regionaal federaal model of een gedecentraliseerd model moet worden kun je over debatteren.
Ik ben stomgeslagen.. Is dat D66-logica?

ps. ik neem aan wat je wil zeggen dat we sommige dingen aan de "experts" moeten overlaten. Laten politici nou juist precies geen experts zijn, per definitie.
  vrijdag 16 april 2021 @ 15:42:48 #65
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199028637
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 15:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, daar kan wel onenigheid over zijn wat betreft de uitwerking, maar daar heb je nou juist weer de locale democratie voor. De hoofdlijnen staan niet ter discussie. De vraag is wat de EU als supranationale organisatie nou voor controversiele beslissingen toekomt. Ik ben van mening dat de EU in elke lidstaat buiten kijf zou moeten staan en op minstens 90% draagvlak onder elke van de bevolkingen zou moeten kunnen rekenen. Dat dat niet het geval is komt doordat de EU teveel op lokaal niveau ingrijpt.
[..]

In veel opzichten is het wel een aparte groep.
[..]

Ik bedoel een volksvertegenwoordiging, dat is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als een parlment en ook in dit geval niet. Er zijn een stuk of 678 leden van het parlement waarvoor ik niet en waartegen ik niet kan stemmen, hoezo is dat dan mijn volksvertegenwoordiging?
[..]

Dat is dus het punt, elke bestuurslaag moet binnen zijn eigen bevoegdheid blijven die bij die bestuurslaag past. Dus nee, Barneveld kan geen vloekverbod instellen en Rutte gaat niet over het gemeentelijk groenbeheer.
Maar dan is er geen probleem, dan willen we hetzelde. :) ^O^
Uiteraard met meer (controlerende) macht voor het parlement en de Europese raad. ;)
En misschien een hervorming op de EU parlementsverkiezingen, waar je overigens ook nu al op een parlement mag stemmen.

[ Bericht 4% gewijzigd door SicSicSics op 16-04-2021 15:50:26 ]
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 16 april 2021 @ 15:48:31 #66
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_199028703
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 15:26 schreef tfors het volgende:
Ik ben stomgeslagen.. Is dat D66-logica?
Nee, dat is een van de redenen dat we een grondwet hebben. ^O^
quote:
ps. ik neem aan wat je wil zeggen dat we sommige dingen aan de "experts" moeten overlaten. Laten politici nou juist precies geen experts zijn, per definitie.
Ik ben voor een deel wel gecharmeerd van een technocratisch model. Zeker.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_199029257
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 april 2021 15:42 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Maar dan is er geen probleem, dan willen we hetzelde. :) ^O^
Uiteraard met meer (controlerende) macht voor het parlement en de Europese raad. ;)
En misschien een hervorming op de EU parlementsverkiezingen, waar je overigens ook nu al op een parlement mag stemmen.
Die cargo cult trap ik niet in. Ik ben altijd voorstander geweest van een EU grondwet ipv het huidige 'dynamisch staatsrecht', dus alle bevoegdheden tussen de verschillende organen en 'lagere' bestuurslaag zorgvuldig afgegrensd ipv die oneindige reeks machtsgreepjes en machtsgrepen van de EU. Als die EU dan ook nog democratisch wordt ipv een vehikel van het internationale grootkapitaal dan heeft die ook helemaal geen behoefte meer om zich hier met de sociale woningbouw te bemoeien en de handhaving van het minimumloon, andere werknemersrechten en werkloosheidsuitkeringen te belemmeren.

Een goede EU met enorm draagvlak is heel goed denkbaar, dat die uit de huidige EU gaat voortkomen is dan weer ondenkbaar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')