Hanca | vrijdag 9 april 2021 @ 14:14 |
Hier om 14:15 https://nos.nl/livestream(...)cten-groeifonds.html | |
VoMy | vrijdag 9 april 2021 @ 14:15 |
Ah leuk, blijft een sympathiek idee ondanks alle coronacadeaus van het afgelopen jaar. | |
freako | vrijdag 9 april 2021 @ 14:16 |
Dat is dat fonds dat beter bekend is als het Wopke-Wiebes-fonds? | |
Hanca | vrijdag 9 april 2021 @ 14:16 |
Ja | |
paulgo | vrijdag 9 april 2021 @ 22:45 |
Investeren in technologie (quantumcomputers ) is OK maar dat een derde van het groeibudget naar infrastructuur gaat ( verlenging van de NoordZuidlijn) is waanzin in deze coronatijd. Pure geldverspilling van ons belastinggeld. Schandalig. Wie reist er nu nog met het openbaarvervoer?? Er moet geen cent meer in nog meer nieuwe infrastructuur, snelwegen en spoorbanen geinvesteerd worden. Het geld zou beter in nieuwe innovatieve vormen van elektrische voertuigen ( Electric light vehicles of ligfietsen enz) geïnvesteerd kunnen worden. Waarom heeft Nederland geen autofabrikant meer? Laat bijv. Philips of NedCar een nieuwe innovatieve elektrische auto fabriceren. NedCar heeft het als toeleverancier van buitenlandse autofabrikanten moeilijk omdat zijn buitenlandse afnemers vertrekken. Dus een nieuwe Nederlandse elektrische auto zou een goede oplossing zijn. Wij moeten minder afhankelijk van buitenlandse fabrikanten zijn: Tesla had een assemblage fabriek in Tilburg maar heeft onlangs de productie naar Duitsland verplaatst en de fabriek in Tilburg gesloten. Kortom of Jeroen Dijsselbloem heeft weer een gefaald met deze commissie door te zwichten voor de eis van de infrastructuur lobby in het kabinet, of is dit rapport is achterhaald door de tijd. | |
Hermanusvanurbanus | vrijdag 9 april 2021 @ 22:47 |
Het is lijkt meer op een ontwikkelingsfonds voor de randstad | |
VoMy | vrijdag 9 april 2021 @ 23:17 |
3 niljard zodat je sneller van de Keizersgracht in Schiphol bent is een verspilling van geld. Dat heeft niets met groei te maken. | |
trein2000 | vrijdag 9 april 2021 @ 23:18 |
Amsterdam hè? | |
Hanca | zaterdag 10 april 2021 @ 08:23 |
Het is juist de bedoeling dat heel veel mensen dat doen, dan moet je zorgen dat het een goede concurrent van de auto is. Ook Europa doet dat: https://www.spoorpro.nl/s(...)ogesnelheidstreinen/ Ze mikken in Europa op een verdubbeling van het HSL verkeer in 2030 en verdubbeling van het goederenvervoer per trein in 2050. Je moet alles maar een lezen over TEN-T, zeer interessant: https://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/ten-t_en En helemaal niet investeren zou heel dom zijn: Bron: https://www.rijksoverheid(...)-robuust-en-duurzaam Als Nederland nog erger vast komt te staan dan nu voor corona het geval was, zijn ze te laat. Juist investeren in infrastructuur is perfect voor dit fonds en essentieel ook om te zorgen dat ons land aantrekkelijk blijft om te gebruiken als doorvoerhaven of om je te vestigen als bedrijf. (En zoals je in dat laatste rapport kunt zien zijn we van 13 miljard treinkilometers in 2005 naar 19 miljard treinkilometers in 2017 gestegen, wie reist er nog met het OV heeft dus als antwoord: steeds meer mensen) [ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 10-04-2021 11:06:54 ] | |
Fred_B | zaterdag 10 april 2021 @ 10:10 |
Voor iets wat de ambitieuze naam ‘Groeifonds’ heeft, vind ik het allemaal vrij teleurstellend. Je zou bij zo’n titel verwachten dat er grootse investeringen worden gedaan waar we nog meerdere generaties plezier aan hebben. Denk aan een verplaatsing van Schiphol naar zee, een nieuwe spoor/snelwegbrug van Almere naar Amsterdam of investeringen in de aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van de regio’s buiten de Randstad, zodat de werkgelegenheid zich beter kan spreiden. Ik begrijp dat je er dan met 20 miljard natuurlijk niet komt, maar waar nu een groot deel van het budget heengaat, is eigenlijk net niets. Een ‘reguliere’ spoorverdubbeling bij Delft, wat ze in feite al dertig jaar terug hadden moeten doen. En het is leuk dat je straks niet alleen per trein, auto, taxi, bus of fiets, maar ook met de metro naar Schiphol kan, maar dat gaat natuurlijk ook niet voor enorme economische voorspoed zorgen. | |
paulgo | zaterdag 10 april 2021 @ 10:53 |
Je hebt nooit meer die aantallen reizigers van voor corona door het vele thuiswerken. Het is een schandalige geldverspilling om nog in het openbaarvervoer of snelwegen te investeren. Achterlijk gewoon en het feit dat alle projecten buiten de randstad afgewezen zijn zegt al genoeg: geen hoge snelheidstrein naar het Noorden of Zuiden van het land maar alleen de Amsterdamse Noord-Zuidlijn doortrekken naar Schiphol Wij hebben al een zinloze extra grote luchthaven Lelystad gebouwd die nu niet gebruikt wordt. Het groeifondsgeld had beter aan meer hightech zoals biotech projecten besteed kunnen worden dan aan een nooit rendabele metroverbinding | |
ijs. | zaterdag 10 april 2021 @ 10:57 |
Dat er meer thuisgewerkt gaat worden moet ik nog zien. Uiteindelijk kunnen veel managers het controlefreakje in zich niet uitzetten, dus het zal wel weer langzaam fulltime op kantoor worden. | |
Tijger_m | zaterdag 10 april 2021 @ 11:16 |
Een beetje een zwaktebod om dat bij managers neer te leggen, er zijn best zulke managers maar het zijn toch echt ook de werknemers die liever op kantoor zitten dan thuis als we de berichten mogen geloven (en de ervaringen) | |
ijs. | zaterdag 10 april 2021 @ 11:24 |
Het één sluit het ander niet uit. | |
Hanca | zaterdag 10 april 2021 @ 11:32 |
Ik verwacht ook meer thuiswerken. Maar dat gaat denk ik hooguit de groei afremmen, niet voor krimp zorgen. Als je van 2005 tot 2017 van 13 miljard naar 19 miljard kilometer gaat is dat een enorme groei. De kans dat dat wordt omgezet in een krimp lijkt me erg klein. Dit gaat trouwens om nog maar 4 miljard van de 20 miljard die ze gaan verdelen. Er gaat nu 2,5 miljard naar infra, maar dat hoeft natuurlijk niet de verhouding te blijven. De randstadrail rondom Den Haag vind ik trouwens wel een mooi project. Als je zo Zoetermeer, Den Haag, Rotterdam kunt koppelen en het liefst ook nog voor een goede verbinding kunt zorgen met Gouda, Woerden en Utrecht, dan ontlast je echt een hoop snelwegen en je maakt wonen in Zoetermeer, Gouda en Woerden ook een stuk aantrekkelijker. [ Bericht 50% gewijzigd door Hanca op 10-04-2021 11:41:40 ] | |
paulgo | zaterdag 10 april 2021 @ 12:44 |
Ons land heeft al het meest geconcentreerde snelwegen en spoorweg net ter wereld. Meer snelwegen en spoorwegen helpen volgens de wetenschappelijke onderzoeken niet tegen de files. Wel slimmere vormen van vervoer en thuiswerken. Dat laatste kan wel één werkdag per week voor de meeste werknemers. Als je ziet hoe knullig hier het pakketvervoer geregeld is± voor elk pakketje komen ze aan jouw deur. Dat aanpakken lost meer files op dan weer allemaal nieuwe snelwegen en spoorbanen bouwen. | |
Hanca | zaterdag 10 april 2021 @ 12:50 |
Dit gaat dan ook voor een heel deel over slimmer vervoer: de randstadrail en de metro naar Schiphol. Dat is een slimmere vorm van vervoer. | |
paulgo | zaterdag 10 april 2021 @ 17:00 |
Nee onder slimmere vormen van vervoer versta ik bijvoorbeeld nieuw electric lightvehicles of nieuwe ligfietsen, dus nieuwe alternatieven voor de auto iov alleen maar een ouderwets vervoersmiddel als de trein stimuleren. Je kan ook denken aan een railverbinding waarop minivoertuigjes rijden ( dus individuele persoonscabines zodat reizigers iet meer hoeven wachten en alleen kunnen reizen op het spoor. Dat is belangrijk in deze pandemie, die nog lang niet over is) Door de covid-pandemie zal ons vervoerspatroon radicaal wijzigen en daarom moeten alle investeringen in infrastructuur en ook in de kantorenbranche radicaal op de schop. Waarom nog meer openbaarvervoer naar Schiphol als alle onderzoeken laten zien dat er minder zakelijk vliegverkeer zal blijven bestaan?? | |
Tomatenboer | zaterdag 10 april 2021 @ 21:33 |
We moeten sowieso minder gaan vliegen met z'n allen. Dat verder stimuleren vind ik niet bepaald innovatief en toekomstgericht. Verder zie ik vooral weer veel gefocus op de randstad. Terwijl er volgens mij veel meer behoefte is aan innovatieve verbindingen vanuit de regio naar de randstad. Dus snelle verbindingen vanuit Friesland, Groningen, het oosten van het land en West-Brabant naar de randstad. Monorails bijvoorbeeld. | |
paulgo | zondag 11 april 2021 @ 07:07 |
Ik mis vooral de totale afwezigheid van steun voor innovatieve projecten in de maakindustrie. De maakindustrie is van wezenlijk belang voor onze economie en schept veel werkgelegenheid. Als ze de intensieve landbouw willen verminderen zou je juist de maakindustrie en vooral de hightech moeten stimuleren. Als voorbeeld noem ik het bedrijf ASMI in Veldhoven dat chipfabricage machines produceert. Daar moeten veel meer soortgelijke bedrijven ontstaan in ons land. Die bieden geweldige groeimogelijkheden. Aanrotzooien met nog meer infrastructuur is pure geldverspilling | |
Hanca | zondag 11 april 2021 @ 07:35 |
Echt geld geven aan de maakindustrie valt buiten de opdracht die de Tweede Kamer de commissie heeft gegeven, die heeft het beperkt tot kennisontwikkeling, infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling en innovatie. AiNed en QuantumDeltaNL zouden natuurlijk wel voor maakindustrie kunnen zorgen. | |
BEFEM | zondag 11 april 2021 @ 12:29 |
Dat geld voor de metro in Amsterdam is echt schandalig. Ze willen minder toeristen maar wel geld hebben voor een metro om toeristen makkelijker naar de stad te brengen. Ook nog eens een totaal overbodige lijn,op geen enkel vliegveld in de wereld ben je binnen 6 minuten met de trein in de stad. En zeker neit met de 20 treinen ofzo die elk uur gaan. | |
zakjapannertje | zondag 11 april 2021 @ 13:08 |
je bent ook sneller in Hoofddorp: https://wijnemenjemee.nl/(...)ternationaal-belang/ | |
zakjapannertje | zondag 11 april 2021 @ 13:47 |
Ze zijn nu bezig over een nieuw dorp (voor Zuid-Hollandse begrippen) in de Zuidplaspolder, het laagste gebied van Nederland overigens, die zou ook een station kunnen krijgen aan de lijn Den Haag-Gouda en vice versa. | |
BEFEM | zondag 11 april 2021 @ 13:58 |
Daar zit nu ook al een sprinterstation waardoor je binnen 20 minuten ofzo in Amsterdam bent. Echt belachelijk dat ze dan zoveel geld voor een metro uit gaan geven, wat natuurlijk veel duurder uit gaat vallen dan het bedrag wat er nu voor staat. Geld om een intercity tussen Utrecht en Rotterdam te laten lopen zou veel beter zijn. | |
Weltschmerz | zondag 11 april 2021 @ 14:30 |
Waarom worden deze uitgaven aan de normale democratische controle onttrokken? | |
Hanca | zondag 11 april 2021 @ 14:43 |
Worden ze niet, de Tweede Kamer kan elk project tegenhouden. https://nos.nl/artikel/23(...)roene-waterstof.html
[ Bericht 36% gewijzigd door Hanca op 11-04-2021 15:07:02 ] | |
zakjapannertje | zondag 11 april 2021 @ 14:44 |
als door de nieuwe metro die sprinterdienst kan worden weggehaald is er ruimte voor een trein om de 10 minuten van en naar Schiphol-Amsterdam-Utrecht-Rotterdam https://www.parool.nl/ned(...)-nederland~b04eb1ee/ | |
zakjapannertje | zondag 11 april 2021 @ 15:02 |
vooralsnog krijgt Hoofddorp een nieuwe sprinterdienst van en naar Amsterdam omdat de NS nieuwe snellere treinen krijgt:https://www.dvhn.nl/groni(...)de-uit-26524991.html die treinen kunnen alleen op volle snelheid op de HSL en de Hanzelijn rijden nu: https://nos.nl/artikel/23(...)ngeschikt-spoor.html | |
ikweethetookniet | zondag 11 april 2021 @ 15:05 |
Begin eens de naam van Wiebes er af te slopen Dat is me toch een stuk stront gebleken die roemloos door de achterdeur is weggegaan dat je daar geen aandacht meer aan moet geven Behalve dan strafrechtelijk inzake de kot en Groningen | |
Hanca | zondag 11 april 2021 @ 15:08 |
Het heet het Nationaal Groeifonds... ik zie geen Wiebes staan... https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nationaal-groeifonds | |
Weltschmerz | zondag 11 april 2021 @ 15:16 |
Dat is wat anders dan projecten kunnen kiezen he? | |
Hanca | zondag 11 april 2021 @ 15:18 |
Het kabinet mag in principe na dit advies gewoon zelf kiezen en de kamer kan dan met het kabinetsbesluit instemmen of niet (en natuurlijk ook gewoon per motie/amendement een andere bestemming kiezen). Ik zie geen verschil met normaal. | |
ikweethetookniet | zondag 11 april 2021 @ 19:53 |
| |
Hanca | zondag 11 april 2021 @ 20:42 |
Maar dat is de volksmond, wie moet dat aan gaan passen dan? De regering heeft die naam echt niet in de mond genomen. | |
paulgo | maandag 12 april 2021 @ 14:42 |
Ipv geld pompen in nog meer overbodige infrastructuur zou het geld van het groeifonds gestoken moeten worden in echt belangrijke zaken: Laat de overheid maar meer investeren in onderzoek voor biotech zodat wij zelf in eigen land innovatieve tests, medicijnen en vaccins kunnen produceren en niet afhankelijk zijn van leveranties uit het buitenland. Dat is urgenter in deze corona tijd dan weer geld in de infrastructuur stoppen. Als de corona pandemie zoals verwacht gewoon jarenlang doorgaat , blijven alle vliegtuigen helaas aan de grond op Schiphol en is miljarden besteden aan extra toevoerwegen naar Schiphol je reinste waanzin. Dat die idiote Wiebes en Dijsselbloem dit fantastische plan nog met droge ogen willen verdedigen is gewoon beschamend. | |
freako | maandag 12 april 2021 @ 16:35 |
Ja, dit dus. Wat dat betreft is het bv vergelijkbaar met de balkenendenorm, officieel het 'bezoldigingsmaximum WNT' is; of met de zalmsnip. | |
Raw85 | dinsdag 13 april 2021 @ 06:30 |
Het idee van het fonds is het volgens mij het realiseren van groei voor een langere termijn zodat je straks meer geld kunt besteden aan onderwijs, wetenschap etc. Ook komt er trouwens nog een tweede ronde waar ook bedrijven aan mee kunnen doen, dus wie weet komt je plan alsnog aan bod. | |
Bondsrepubliek | zondag 18 april 2021 @ 06:31 |
| |
icecreamfarmer_NL | donderdag 22 april 2021 @ 12:23 |
Zoals met alles. Een snelweg tussen Den Bosch en Tilburg. Of andere infra verbeteringen zou tof zijn zoals een treinverbinding naar EHV airport. [ Bericht 2% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 22-04-2021 12:36:18 ] |