abonnement Unibet Coolblue
pi_198860011

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2020.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 07-04-2021 09:32:27 ]
pi_198864102
Aan het begin van iedere hoofdstuk staan FAQ's . Ik opende er eentje en de info die hierin staat in zwaar verouderd (2015). Wie werkt deze bij ? Of is dit een eenmalige oefening geweest.?
========================================

Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?

SPOILER
40 echte defaults van 1100 projecten bij GVE, KOM, CCF, HCN is op dit moment (december 2015) de beste schatting. Dus zo'n 3.6% van alle projecten is vroegtijdig definitief gestopt met betalen.
  maandag 5 april 2021 @ 14:40:41 #3
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198864501
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 14:10 schreef zeeland6 het volgende:
Aan het begin van iedere hoofdstuk staan FAQ's . Ik opende er eentje en de info die hierin staat in zwaar verouderd (2015). Wie werkt deze bij ? Of is dit een eenmalige oefening geweest.?
========================================

Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?

SPOILER
40 echte defaults van 1100 projecten bij GVE, KOM, CCF, HCN is op dit moment (december 2015) de beste schatting. Dus zo'n 3.6% van alle projecten is vroegtijdig definitief gestopt met betalen.
Aan CF is zeker wat over te houden.
MAAR ga niet blind. Lees goed, kijk naar rente en zekerheden.
EN volg FOK. Daar heb ik ook veel van geleerd.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198864531
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 14:10 schreef zeeland6 het volgende:
Aan het begin van iedere hoofdstuk staan FAQ's . Ik opende er eentje en de info die hierin staat in zwaar verouderd (2015). Wie werkt deze bij ? Of is dit een eenmalige oefening geweest.?
========================================

Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?

SPOILER
40 echte defaults van 1100 projecten bij GVE, KOM, CCF, HCN is op dit moment (december 2015) de beste schatting. Dus zo'n 3.6% van alle projecten is vroegtijdig definitief gestopt met betalen.
Ik heb mijn verhandeling uit 2015 nog eens even door gelezen maar in grote lijnen klopt de strekking van de verhandeling nog steeds. Mijn netto rendement is ook nu nog steeds anno 2021 zo rond de 5%. Overigens lag in 2015 de bruto rente wat hoger dan nu en waren er toen haast geen projecten met echte zekerheden. Mijn eerste project met hypotheek stamt van december 2015, De kippenboer van KOM. Zo zie je maar KOM heeft met het eerste hypotheek project toch ook nog wat goeds gedaan voor het CF gebeuren.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 05-04-2021 14:50:49 ]
pi_198865564
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 14:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb mijn verhandeling uit 2015 nog eens even door gelezen maar in grote lijnen klopt de strekking van de verhandeling nog steeds. Mijn netto rendement is ook nu nog steeds anno 2021 zo rond de 5%. Overigens lag in 2015 de bruto rente wat hoger dan nu en waren er toen haast geen projecten met echte zekerheden. Mijn eerste project met hypotheek stamt van december 2015, De kippenboer van KOM. Zo zie je maar KOM heeft met het eerste hypotheek project toch ook nog wat goeds gedaan voor het CF gebeuren.
Panneklaar neem ik aan dat je bedoelt?

Is ook mijn eerste project met een hypothecaire dekking (en een prima rente).
Hypothecaire dekking krijgen ging allemaal nog wel veel omslachtiger dan nu.
Ik heb hem toen heel stevig meegenomen.
Eén van mijn beste crowdfundinvesteringen.

Ook KOM doet niet alles fout!
  maandag 5 april 2021 @ 16:18:54 #6
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198866030
Gaat gewoon door met de Paas-dagen.

Nog ¤ 4700,-- te gaan voor de Robo-Bar (GVE)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198866157
https://www.businessinsid(...)erste-kwartaal-2021/

Funding groeit eerste kwartaal. Voor mijn gevoel gaat vooral Colin, hard. Hier heb ik in het eerste kwartaal ook nog best wel wat uitgebreid.
pi_198867055
Wederom een stuk over crowdfunding bij het FD

https://fd.nl/opinie/1379(...)ers-bij-crowdfunding

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198870780
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:51 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ook KOM doet niet alles fout!
Zolang de ondernemer blijft betalen is er bij KOM weinig aan de hand en komt het geld volgens verwachting binnen.
Echter waar KOM totaal niet toe instaat is om projecten met problemen goed af te handelen. Er gebeurt veel te weinig en bovendien is er nul, nada, niets aan communicatie mogelijk. KOM reageert gewoon niet op email.

Ook bovenstaande project gaat op dit moment prima....
Maar mocht de ondernemer niet meer betalen, dan verwacht ik dat ook hier de problemen zich snel opstapelen. Een hypotheekrecht hebben is 1. Het uitwinnen is toch echt een paar stappen verder.
pi_198876400
Vastgoed van Loon Waardevoorjegeld:

Pitch:
quote:
De huurinkomsten van de betreffende winkel zouden kunnen wegvallen als gevolg van vertrek van de huurder. Echter door het recent getekende huurcontract lijkt dat risico niet groot, tenzij de huurder failleert. Daarbij dient te worden aangetekend, dat in de afgelopen 25 jaar het winkelpand niet langer dan 2 maanden onverhuurd is geweest
Vandaag in AD:
quote:
Rechter verklaart D-reizen failliet
D-reizen is failliet verklaard door de rechter. Dat heeft de reisorganisatie vanmorgen bekendgemaakt.
https://www.ad.nl/economi(...)n-failliet~acfc3ffe/
pi_198876780
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 09:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed van Loon Waardevoorjegeld:

Pitch:
[..]

Vandaag in AD:
[..]

Volgens mij was dit Vakantieexperts en njet D reizen.
pi_198876850
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 10:20 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Volgens mij was dit Vakantieexperts en njet D reizen.
VakantieXperts = D-reizen
https://www.grootsneek.nl(...)undelen-hun-krachten
https://www.d-reizen.nl/informatie/vakantiexperts
pi_198877636
Ook al een mail erover van wvjg.
pi_198877982
3 sterren hotel Rotterdam
https://www.collincrowdfund.nl/h2otel-b-v/
1e hypotheek, 84% ltv, 7% rente, 2,1 miljoen te funden

Rente lijkt wat mager
pi_198878133
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 11:40 schreef KrekelJapie het volgende:
3 sterren hotel Rotterdam
https://www.collincrowdfund.nl/h2otel-b-v/
1e hypotheek, 84% ltv, 7% rente, 2,1 miljoen te funden

Rente lijkt wat mager
7% en 1e hypotheek? Ik heb ze slechter gezien hoor
pi_198878169
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 11:50 schreef Buurman_ het volgende:

[..]

7% en 1e hypotheek? Ik heb ze slechter gezien hoor
Heel specifiek onderpand bedoel ik welke gekocht is voor 2 miljoen en nu een waarde zou hebben van 2,5 miljoen. Ltv vind ik erg hoog voor deze rente

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 06-04-2021 12:14:17 ]
pi_198878174
On
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 11:40 schreef KrekelJapie het volgende:
3 sterren hotel Rotterdam
https://www.collincrowdfund.nl/h2otel-b-v/
1e hypotheek, 84% ltv, 7% rente, 2,1 miljoen te funden

Rente lijkt wat mager
Onderpand is hier toch wel "wat de gek ervoor geeft".. Ik hecht niet zoveel waarde aan de taxatie waarde die is opgesteld. Toch zou ik m wel klein mee willen nemen vanwege de betrokken ondernemer en zijn verhaal.
pi_198882510
Hebben meer mensen de volgende e-mail gekregen van SIG?

Daar zit een bijlage bij waarbij gevraagd wordt om aan te tonen hoeveel spaargeld je hebt, of je een erfenis hebt gekregen etc. Ik snap dat witwassen moet worden tegen gegaan, maar dan wel zonder deze ongelooflijke schending van de privacy.

"De overheid wil misbruik voorkomen voor het witwassen van crimineel geld en de financiering van terrorisme.

De Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) verplicht Nederlandse financiële instellingen onder andere: - klanten te identificeren - ongebruikelijke transacties te melden - organisatiestructuur en herkomst van middelen van zakelijke klanten te onderzoeken. Hoewel wij begrijpen dat u terughoudend bent met het verstrekken van informatie, ontkomen wij er niet aan om aan deze verplichting te voldoen.

Natuurlijk kunnen wij overleggen met elkaar om te bekijken hoe een en ander aangetoond kan worden.

Ook zijn Nederlandse financiële instellingen verplicht om klantdossiers actueel te houden.

Daarom kunnen wij u om aanvullende informatie vragen, bijvoorbeeld over: - herkomst van middelen - personen met zeggenschap over de organisatie en de organisatiestructuur van zakelijke klanten.

We verzoeken u vriendelijk om op het bijgaande antwoordformulier uw optie(s) te kiezen en deze te retourneren, uw keuze toe te lichten en ons te voorzien van aanvullende relevante documentatie. Alvast bedankt voor uw medewerking."
pi_198882984
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:02 schreef bubbels234 het volgende:
Hebben meer mensen de volgende e-mail gekregen van SIG?

Daar zit een bijlage bij waarbij gevraagd wordt om aan te tonen hoeveel spaargeld je hebt, of je een erfenis hebt gekregen etc. Ik snap dat witwassen moet worden tegen gegaan, maar dan wel zonder deze ongelooflijke schending van de privacy.

"De overheid wil misbruik voorkomen voor het witwassen van crimineel geld en de financiering van terrorisme.

De Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) verplicht Nederlandse financiële instellingen onder andere: - klanten te identificeren - ongebruikelijke transacties te melden - organisatiestructuur en herkomst van middelen van zakelijke klanten te onderzoeken. Hoewel wij begrijpen dat u terughoudend bent met het verstrekken van informatie, ontkomen wij er niet aan om aan deze verplichting te voldoen.

Natuurlijk kunnen wij overleggen met elkaar om te bekijken hoe een en ander aangetoond kan worden.

Ook zijn Nederlandse financiële instellingen verplicht om klantdossiers actueel te houden.

Daarom kunnen wij u om aanvullende informatie vragen, bijvoorbeeld over: - herkomst van middelen - personen met zeggenschap over de organisatie en de organisatiestructuur van zakelijke klanten.

We verzoeken u vriendelijk om op het bijgaande antwoordformulier uw optie(s) te kiezen en deze te retourneren, uw keuze toe te lichten en ons te voorzien van aanvullende relevante documentatie. Alvast bedankt voor uw medewerking."
Gaat het om dit formulier ?

Zo ja, dan is dat onderdeel van een onderzoek naar een zg. ongebruikelijke transactie.
pi_198883343
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:27 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Gaat het om dit formulier ?

Zo ja, dan is dat onderdeel van een onderzoek naar een zg. ongebruikelijke transactie.
Het is niet hetzelfde maar wel een vergelijkbaar formulier. Maar er staat op dat het formulier alleen van toepassing is bij transacties vanaf 250.000 en daar kom ik absoluut niet bij in de buurt.

Ik heb wel een paar weken geleden vervelende vragen gesteld aan SIG. Dus ze kunnen vervelende vragen terug gaan stellen natuurlijk. Zo kom je nog eens van kritische investeerders af.

[ Bericht 9% gewijzigd door bubbels234 op 06-04-2021 17:00:20 ]
pi_198884910
Project Geldvoorelkaar welke 24-3 EN 30-3 was volgeschreven staat nu weer voor 50k open
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23759

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 07-04-2021 09:48:29 ]
pi_198885519
Bij SIG al me betalingen binnen van afgelopen maand,op één na!

De wel bekende, Almelo zeven bosjes laat weer op zich wachten.
  dinsdag 6 april 2021 @ 18:54:09 #23
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198885672
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:49 schreef bubbels234 het volgende:

[..]

Het is niet hetzelfde maar wel een vergelijkbaar formulier. Maar er staat op dat het formulier alleen van toepassing is bij transacties vanaf 250.000 en daar kom ik absoluut niet bij in de buurt.

Ik heb wel een paar weken geleden vervelende vragen gesteld aan SIG. Dus ze kunnen vervelende vragen terug gaan stellen natuurlijk. Zo kom je nog eens van kritische investeerders af.
Die 250K ga ik lang nog niet halen. Werk nog voor mijn broodbeleg.
De boterham is reeds goed betaald. :)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  dinsdag 6 april 2021 @ 18:55:51 #24
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198885699
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 18:10 schreef KrekelJapie het volgende:
Project Geldvoorelkaar welke 30-3 was volgeschreven staat nu weer voor 50k open
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23759
Zal wel eentje terug-gestapt zijn. 120 maanden 5%, voor mij even niet.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198887918
Heeft er iemand bijschrijvingen gehad van Collin vandaag ?
  dinsdag 6 april 2021 @ 20:37:33 #26
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_198887995
Ja,
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 20:33 schreef zeeland6 het volgende:
Heeft er iemand bijschrijvingen gehad van Collin vandaag ?
Ja, maar alleen van de projecten die op 3 of 4 april hebben betaald. Die van 5 of 6 april nog niet. Komt morgen wel.
pi_198888036
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 20:33 schreef zeeland6 het volgende:
Heeft er iemand bijschrijvingen gehad van Collin vandaag ?
6 Stuks. 1 van vandaag, de andere van 5 april.
pi_198889085
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:02 schreef bubbels234 het volgende:
Hebben meer mensen de volgende e-mail gekregen van SIG?

Daar zit een bijlage bij waarbij gevraagd wordt om aan te tonen hoeveel spaargeld je hebt, of je een erfenis hebt gekregen etc. Ik snap dat witwassen moet worden tegen gegaan, maar dan wel zonder deze ongelooflijke schending van de privacy.

"De overheid wil misbruik voorkomen voor het witwassen van crimineel geld en de financiering van terrorisme.

De Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) verplicht Nederlandse financiële instellingen onder andere: - klanten te identificeren - ongebruikelijke transacties te melden - organisatiestructuur en herkomst van middelen van zakelijke klanten te onderzoeken. Hoewel wij begrijpen dat u terughoudend bent met het verstrekken van informatie, ontkomen wij er niet aan om aan deze verplichting te voldoen.

Natuurlijk kunnen wij overleggen met elkaar om te bekijken hoe een en ander aangetoond kan worden.

Ook zijn Nederlandse financiële instellingen verplicht om klantdossiers actueel te houden.

Daarom kunnen wij u om aanvullende informatie vragen, bijvoorbeeld over: - herkomst van middelen - personen met zeggenschap over de organisatie en de organisatiestructuur van zakelijke klanten.

We verzoeken u vriendelijk om op het bijgaande antwoordformulier uw optie(s) te kiezen en deze te retourneren, uw keuze toe te lichten en ons te voorzien van aanvullende relevante documentatie. Alvast bedankt voor uw medewerking."
Het is werkelijk absurd met hoeveel werk toezichthouders een onschuldig bedrijfje als SIG opzadelen - en hetzelfde geldt natuurlijk voor ons, onschuldige investeerders. Banken waren het eerste slachtoffer, daar werken alleen in Nederland al duizenden mensen (!) op compliance-afdelingen. Moet elk crowdfundplatformpje nu ook van al zijn klanten de loonstroken, belastingaangiftes, notarisaktes etc. gaan verzamelen en doorspitten? Het is complete werkverschaffing en de toezichthouder leeft kennelijk in de veronderstelling dat dat gratis is en wij toch verder niets te doen hebben. En denk je dat een gewiekste witteboordencrimineel zich hiermee laat pakken? Ik ben ervan overtuigd dat de maatschappelijke kosten hiervan in geen enkele verhouding staan tot de baten. Er moeten betere manieren zijn om deze criminelen aan te pakken.

Excuses voor de rant, maar zeker voor ons investeerders gaat dit veel werk opleveren - en reken maar dat dit binnen een paar jaar ook in de fees wordt verrekend.

Wat zou de beste manier zijn om deze uit de bocht vliegende regulering een halt toe te roepen? Bij welke instantie kun je het beste terecht? Of bij een kamerlid?
pi_198889983
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 21:32 schreef Atlas_ het volgende:

[..]

Het is werkelijk absurd met hoeveel werk toezichthouders een onschuldig bedrijfje als SIG opzadelen - en hetzelfde geldt natuurlijk voor ons, onschuldige investeerders. Banken waren het eerste slachtoffer, daar werken alleen in Nederland al duizenden mensen (!) op compliance-afdelingen. Moet elk crowdfundplatformpje nu ook van al zijn klanten de loonstroken, belastingaangiftes, notarisaktes etc. gaan verzamelen en doorspitten? Het is complete werkverschaffing en de toezichthouder leeft kennelijk in de veronderstelling dat dat gratis is en wij toch verder niets te doen hebben. En denk je dat een gewiekste witteboordencrimineel zich hiermee laat pakken? Ik ben ervan overtuigd dat de maatschappelijke kosten hiervan in geen enkele verhouding staan tot de baten. Er moeten betere manieren zijn om deze criminelen aan te pakken.

Excuses voor de rant, maar zeker voor ons investeerders gaat dit veel werk opleveren - en reken maar dat dit binnen een paar jaar ook in de fees wordt verrekend.

Wat zou de beste manier zijn om deze uit de bocht vliegende regulering een halt toe te roepen? Bij welke instantie kun je het beste terecht? Of bij een kamerlid?
Als SIG deze gegevens van mij wil hebben zonder enige aanleiding, of in ieder geval zonder dat ze mij op de hoogte stellen van de reden waarom ik deze gegevens moet aanleveren, wil ik een klacht indienen bij de AFM. Maar als iemand een beter voorstel heeft hoor ik dat graag.
pi_198890098
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 21:32 schreef Atlas_ het volgende:

[..]

Wat zou de beste manier zijn om deze uit de bocht vliegende regulering een halt toe te roepen? Bij welke instantie kun je het beste terecht? Of bij een kamerlid?
De hele maatschappij beweegt in de richting van extreme drang naar elk risico uitsluiten. Dat zie je op alle vlakken. De toepassing van de wet Bibob neemt snel toe, VOG verklaringen worden voor steeds meer banen verplicht, vergunningplicht voor vastgoedverhuur, etc.
Maar ook op andere gebieden zoals de vaccinatie die meteen volledig wordt stilgelegd bij een klein risico op bijwerkingen, treinverkeer dat in de hele stad wordt stilgelegd omdat er ergens een wissel een storing heeft gegeven, tunnels die worden afgesloten als er een monitoring systeem niet werkt, zwemplassen die worden afgesloten omdat er een verhoogde aanwezigheid is van bacteriën die blauwalg kunnen laten ontstaan, etc.

En de wettelijke macht werkt hier aan mee, door mensen te bestraffen als niet elke risico is weggenomen. En ook steeds meer schadevergoedingen toe te kennen voor niet te verwachten ongelukken. En daarmee krijg je een zelfversterkend effect met extreme drang om elk risico te voorkomen, onafhankelijk van de gevolgen en kosten....

In mijn visie horen risico's bij het leven. Weg met de rubberentegelmaatschappij.

De financiële wereld wordt echter steeds meer kort gehouden. Doen ze niet mee, dan kunnen ze hun bedrijf sluiten. Het is dus deze enorme bureaucratie slikken of stikken. Er is geen ruimte voor redelijkheid en maatwerk.

Verdieping:
https://www.financieelrec(...)-de-nederlandse-bank

[ Bericht 4% gewijzigd door dyna18 op 06-04-2021 22:42:36 ]
pi_198890369
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 april 2021 22:15 schreef bubbels234 het volgende:

[..]

Als SIG deze gegevens van mij wil hebben zonder enige aanleiding, of in ieder geval zonder dat ze mij op de hoogte stellen van de reden waarom ik deze gegevens moet aanleveren, wil ik een klacht indienen bij de AFM. Maar als iemand een beter voorstel heeft hoor ik dat graag.
SIG wil jouw gegevens helemaal niet! Luuck en Gijs willen gewoon een leuk clubje runnen naast hun normale werk. Als er nog veel meer van dit soort ellende op hen af komt, weet ik niet hoe lang ze het nog leuk blijven vinden...

En ze geven ook duidelijk de aanleiding: de Wwft. De AFM zal de uitvoerder zijn die dit aan SIG oplegt. Daar kun je je klacht dus het beste op richten. Maar ja, wie houdt de AFM in het gareel?

[ Bericht 1% gewijzigd door Atlas_ op 06-04-2021 22:37:15 ]
pi_198890585
edit: dubbel

[ Bericht 25% gewijzigd door dyna18 op 06-04-2021 23:08:36 ]
pi_198891047
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 16:02 schreef bubbels234 het volgende:
Hebben meer mensen de volgende e-mail gekregen van SIG?

Daar zit een bijlage bij waarbij gevraagd wordt om aan te tonen hoeveel spaargeld je hebt, of je een erfenis hebt gekregen etc. Ik snap dat witwassen moet worden tegen gegaan, maar dan wel zonder deze ongelooflijke schending van de privacy.

"De overheid wil misbruik voorkomen voor het witwassen van crimineel geld en de financiering van terrorisme.

De Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) verplicht Nederlandse financiële instellingen onder andere: - klanten te identificeren - ongebruikelijke transacties te melden - organisatiestructuur en herkomst van middelen van zakelijke klanten te onderzoeken. Hoewel wij begrijpen dat u terughoudend bent met het verstrekken van informatie, ontkomen wij er niet aan om aan deze verplichting te voldoen.

Natuurlijk kunnen wij overleggen met elkaar om te bekijken hoe een en ander aangetoond kan worden.

Ook zijn Nederlandse financiële instellingen verplicht om klantdossiers actueel te houden.

Daarom kunnen wij u om aanvullende informatie vragen, bijvoorbeeld over: - herkomst van middelen - personen met zeggenschap over de organisatie en de organisatiestructuur van zakelijke klanten.

We verzoeken u vriendelijk om op het bijgaande antwoordformulier uw optie(s) te kiezen en deze te retourneren, uw keuze toe te lichten en ons te voorzien van aanvullende relevante documentatie. Alvast bedankt voor uw medewerking."
Ik heb deze mail 2 maanden terug ook gehad, nog niet teruggestuurd maar ligt al wel een tijdje klaar. Ik denk dat deze verzonden is bij het passeren van de 50 of 60k grens.

Overigens kom ik dit formulier met rehelmaat tegen.. Al 4x bij aanschaf vastgoed vanuit de notaris bijvoorbeeld, maar ook vanuit mijn pensioenvoorziening.

Formulier is standaard wetgeving vamuit de wet financieel toezicht en stelt vrij weinig voor, controle is 0.

Ik heb het één keer erger meegemaakt, bij de wet bibob voor de bouw eigen woning. Of ik even al mijn vermogensbestandsdelen op een a4tje wilde zetten inclusief sierraden auto en waardebonnen..
En even de jaarrekeningen van alle bv's bijvoegen.

Een grote grap want als je dan opbelt kom je er al snel achter dat de persoon die moet beoordelen echt niet capabel is om ingewikkelde constructies uit te pluizen. De fiscalisten en juristen van 500 euro per uur weten precies hoe wel en niet te handelen bij het indienen van dit soort stukken...

Maar verder behoorlijk off topic :)
-
pi_198891865
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 23:00 schreef bonenstaak het volgende:
Formulier is standaard wetgeving vamuit de wet financieel toezicht
Is dat letterlijk het model wat nu in de wetgeving is opgenomen? Of hebben de organisaties dit samen bedacht en passen ze dit nu gewoon overal toe omdat het wel makkelijk is?
pi_198892957
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 23:00 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

Ik heb deze mail 2 maanden terug ook gehad, nog niet teruggestuurd maar ligt al wel een tijdje klaar. Ik denk dat deze verzonden is bij het passeren van de 50 of 60k grens.
Als dit de voorwaarde is voor een onderzoek, is dit makkelijk te communiceren door sameningeld. Dan kan je als investeerder ook zelf bepalen of je over deze grens heen wil.
pi_198892961
Ik dacht gisteren een webinar te gaan volgen, maar kon niets vinden. Iemand wel gevolgd?
quote:
Webinar over persoonlijke zekerheden
Op dinsdag avond 6 april om 20.00 uur zijn we weer live met een webinar; de derde in een reeks over zekerheden. In deze webinar spreken we over persoonlijke zekerheden. Wat houdt een borgstelling in? Hoe zit het met persoonlijke aansprakelijkheid?​
pi_198893112
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 05:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik dacht gisteren een webinar te gaan volgen, maar kon niets vinden. Iemand wel gevolgd?
[..]

Ik heb alleen een bankje gezien die als investeerders hebben geschonken aan een maatschappelijk project van WVJG, verder ook geen webinar kunnen vinden om te volgen.
pi_198894328
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 05:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik dacht gisteren een webinar te gaan volgen, maar kon niets vinden. Iemand wel gevolgd?
[..]

Vanmorgen om 08:09 deze mail gekregen:

In de laatste nieuwsbrief hebben we gemeld dat de komende webinar zou plaatsvinden op 6 april. Dat was niet correct, waarvoor onze verontschuldigingen. De uitzending is gepland op donderdag avond 8 april om 20.00 uur. De vooraankondiging staat ondertussen op internet!

U kunt tijdens deze webinar ook vragen stellen via de chat. We zien u graag dan!
pi_198894802
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:30 schreef Aster1X het volgende:

[..]

Vanmorgen om 08:09 deze mail gekregen:

In de laatste nieuwsbrief hebben we gemeld dat de komende webinar zou plaatsvinden op 6 april. Dat was niet correct, waarvoor onze verontschuldigingen. De uitzending is gepland op donderdag avond 8 april om 20.00 uur. De vooraankondiging staat ondertussen op internet!

U kunt tijdens deze webinar ook vragen stellen via de chat. We zien u graag dan!

Ik hoop dat ze bij KOM ook meekijken...
Pecunia non olet
pi_198895138
kleine lening communicatie consultancy
https://www.collincrowdfund.nl/formlogic-b-v/
weinig zekerheden
pi_198895151
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:21 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik hoop dat ze bij KOM ook meekijken...
Ik denk het niet want die hebben geen tijd: ze hebben daar een IT-probleem wat ze proberen op te lossen; het lukt hen al 2 jaar niet om mailtjes te beantwoorden.
pi_198895263
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 00:02 schreef tnhb het volgende:

[..]

Is dat letterlijk het model wat nu in de wetgeving is opgenomen? Of hebben de organisaties dit samen bedacht en passen ze dit nu gewoon overal toe omdat het wel makkelijk is?
Het gaat om interpretatie van de wetgeving. Ze moeten aan kunnen tonen dat ze onderzoek doen naar de herkomst van geïnvesteerd vermogen. Vervolgens komt eigenlijk iedere notaris, en blijkbaar nu platformen, uit op het vragen van bewijsmateriaal. Een screenshotje van een banksaldo of een loonstrook is voldoende 'want dan is het niet zwart'. Ik snap dat het voor een aantal van jullie lastig voelt, maar echt grondig onderzoek zou ik veel vervelender vinden dan deze vorm van windowdressing.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 05:48 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Als dit de voorwaarde is voor een onderzoek, is dit makkelijk te communiceren door sameningeld. Dan kan je als investeerder ook zelf bepalen of je over deze grens heen wil.
Idee achter dit soort onderzoeken is juist dat je 'fout geld' opspoort, die gaan anders natuurlijk ook net onder die grens blijven...
-
pi_198896052
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 11:05 schreef bonenstaak het volgende:
Het gaat om interpretatie van de wetgeving. Ze moeten aan kunnen tonen dat ze onderzoek doen naar de herkomst van geïnvesteerd vermogen. Vervolgens komt eigenlijk iedere notaris, en blijkbaar nu platformen, uit op het vragen van bewijsmateriaal. Een screenshotje van een banksaldo of een loonstrook is voldoende 'want dan is het niet zwart'. Ik snap dat het voor een aantal van jullie lastig voelt, maar echt grondig onderzoek zou ik veel vervelender vinden dan deze vorm van windowdressing.
Investeringen van sameningeld lopen toch altijd via de bank. Ik snap niet wat hier verdacht aan kan zijn (als de storting op de bank verdacht zou zijn, zou de bank hiernaar onderzoek doen). Dit zou wel zijn als je op kantoor in Bilthoven komt aanlopen met een kruiwagen met bankbiljetten met verzoek om te investeren.
pi_198896260
Afgelopen periode heb ik van FnC nog wat updates gekregen welke hier voor een deel al eerder voorbij gekomen zijn. Het is allemaal heel minimaal maar er zit gelukkig nog wel iets van beweging in.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gisteren heb ik overigens ook nog 2 nabetalingen ontvangen.
pi_198896554
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 11:05 schreef bonenstaak het volgende:
Ze moeten aan kunnen tonen dat ze onderzoek doen naar de herkomst van geïnvesteerd vermogen. Vervolgens komt eigenlijk iedere notaris, en blijkbaar nu platformen, uit op het vragen van bewijsmateriaal. Een screenshotje van een banksaldo of een loonstrook is voldoende 'want dan is het niet zwart'.
Als het zo simpel was dan zou ik me niet zo druk maken. Maar vanuit het notariaat weet ik uit zeer betrouwbare bron dat er ook daar regelmatog gewoon maximaal (en meer) wordt gevraagd en dat er later wel eens wordt beoordeeld of het ook allemaal redelijk en/of noodzakelijk was. Ik heb zelf afgelopen jaar meegemaakt dat een bank om een gecertificeerd exemplaar van een oprichtingsakte van een BV vraagt die al meer dan 20 jaar geleden is opgericht en dat ik tevens bewijs moest leveren waar het oprichtingskapitaal vandaan was gekomen, dat één van de oprichters reeds ruim 10 jaar geleden was overleden was niet hun probleem (serieus!). Ik heb gevraagd of ze wel op dezelfde planeet leefden. En nee, kopietjes of inzage in de originelen was niet voldoende, het moest een gevalideerde/gecertificeerde kopie zijn. Uiteindleijk gaven ze schoorvoetend aan dat dit de standaard vragen waren en ze later wel keken wat er als reactie kwam.
pi_198897919
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:55 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik denk het niet want die hebben geen tijd: ze hebben daar een IT-probleem wat ze proberen op te lossen; het lukt hen al 2 jaar niet om mailtjes te beantwoorden.
Je bent positief ingesteld als je stelt dat ze het IT-probleem proberen op te lossen. ;)
pi_198898272
Kapitaalopmaat heeft de Belhamels failliet laten verklaren
quote:
Op 6 april zijn de volgende faillissementen op ons verzoek uitgesproken:

Uitspraak faillissement op 06 april 2021 inzake (F.08/21/51) H. Schuiling
woonadr. Oude Zuidwolderstraat 10 a 7701AZ Dedemsvaart
geb. Stadskanaal (Nederland) 27 december 1973. hodn Gastouderopvang eigenwijs vest.adr. Oude Zuidwolderstraat 10 a 7701AZ Dedemsvaart
KvK: 54320305. Cur: mr J. Scholtens
Postbus 600 8000AP ZWOLLE tel. 088-7520000. RC: mr. R.P. van Eerde.

Uitspraak faillissement op 06 april 2021 inzake (F.08/21/52) R.J.G. Berg
woonadr. Oude Zuidwolderstraat 10 a 7701AZ Dedemsvaart
geb. Hardenberg (Nederland) 18 mei 1974. Cur: mr J. Scholtens
Postbus 600 8000AP ZWOLLE tel. 088-7520000. RC: mr. R.P. van Eerde.

We zullen in overleg treden met de curator over de mogelijkheden tot verhaal, waar wij echter geen hoge verwachtingen bij hebben.
Ondanks dat er wellicht niet veel/niets te halen valt, vind ik het prima dat deze stap gezet is. Ondernemers hebben onder valse voorwendselen de lening aangevraagd en mogen wel op de blaren zitten.
pi_198898334
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 14:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Kapitaalopmaat heeft de Belhamels failliet laten verklaren
[..]

Ondanks dat er wellicht niet te halen valt, vind ik het prima dat deze stap gezet is. Ondernemers hebben onder valse voorwendselen de lening aangevraagd en mogen wel op de blaren zitten.
Alleen heeft men jaren te laat actie ondernomen. En is alles al weggesluisd uiteraard. Er was een maand na uitbetaling al duidelijk dat er iets aan de hand was.
pi_198898369
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 14:42 schreef crowder07 het volgende:

[..]

Alleen heeft men jaren te laat actie ondernomen. En is alles al weggesluisd uiteraard. Er was een maand na uitbetaling al duidelijk dat er iets aan de hand was.
Met een woning is dat lastig dus ik denk dat ze binnenkort onder de brug of bij het Leger des Heils mogen pitten. ~O>
Pecunia non olet
pi_198898647
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 11:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Investeringen van sameningeld lopen toch altijd via de bank. Ik snap niet wat hier verdacht aan kan zijn (als de storting op de bank verdacht zou zijn, zou de bank hiernaar onderzoek doen).
....
Helemaal mee eens.
Het is een raadsel waarom SiG, ieder ander Crowfundingplatform, aandelenbrokers, etc. nog onderzoek zouden moeten doen als het geld via een bank binnenkomt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')