Als je dit topic volgt:quote:Op zondag 4 april 2021 21:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Inkomsten uit bitcoins e.d. dienen genoteerd te worden in Box 3.
Aangezien jij er schijnbaar winst mee gemaakt hebt (dus inkomsten gegenereerd hebt), dien je dit te melden bij de UWV.
https://www.uwv.nl/partic(...)ijn-wajong-uitkering
Volgens mij klopt dit niet.quote:Op zondag 4 april 2021 21:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Inkomsten uit bitcoins e.d. dienen genoteerd te worden in Box 3.
Aangezien jij er schijnbaar winst mee gemaakt hebt (dus inkomsten gegenereerd hebt), dien je dit te melden bij de UWV.
https://www.uwv.nl/partic(...)ijn-wajong-uitkering
quote:De onderstaande inkomsten komen niet uit werk en hebben geen invloed op uw uitkering:
uw eigen persoonsgebonden budget (pgb);
alimentatie;
kinderbijslag;
huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag;
spaargeld of eigen vermogen;
niet-commerciële kamerverhuur;
erfenis;
loterij- en prijzengeld;
lijfrente-uitkering;
giften en crowdfunding;
geld uit niet-commerciële (online) verkoop van eigen tweedehands spullen, bijvoorbeeld via Marktplaats;
studiefinanciering en levenlanglerenkrediet (LLLK);
Private Aanvulling WW en WGA (PAW);
inkomsten van uw partner;
(nabestaanden)pensioen van uw partner.
Oke dus?? 100% oke voor wajong?quote:Op zondag 4 april 2021 21:25 schreef Mortaxx het volgende:
Crypto valt in box 3. Winst uit crypto is geen inkomen
Het bezit ervan hoeft niet opgegeven te worden mits het niet boven 50.000 euro uitkomt. Doet het dat wel, dan dien je dat aan te geven. Handel je er echter in (of je laat het uitbetalen in euro's), dan wel.quote:Op zondag 4 april 2021 21:14 schreef reconhellz het volgende:
Als dit als eigen vermogen of spaargeld gezien word, waarom zou je het dan moeten doorgeven via de link die je stuurt?
Waar kan ik die wijsheid vinden?quote:Op zondag 4 april 2021 21:25 schreef Mortaxx het volgende:
Niet op te geven voor de belastingdienst idd als het niet boven de 50.000 komt. Niet voor UWV toch?quote:Op zondag 4 april 2021 21:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Het bezit ervan hoeft niet opgegeven te worden mits het niet boven 50.000 euro uitkomt. Doet het dat wel, dan dien je dat aan te geven. Handel je er echter in (of je laat het uitbetalen in euro's), dan wel.
Verder geen idee wat het meetmoment is waarop de waarde bepaald wordt, want ik doe niet aan cryptocurrency.
En weet je echt niet zeker allemaal? Bel dan de belastingdienst of het UWV.
Heb jij ook een directe link naar waar het op die site gezegd wordt?quote:
Als je het zeker wilt weten: bel zowel de belastingdienst als het UWV.quote:Op zondag 4 april 2021 21:33 schreef reconhellz het volgende:
[..]
Niet op te geven voor de belastingdienst idd als het niet boven de 50.000 komt. Niet voor UWV toch?
En als je er in handeld etc of laat uitbetalen in euro's heb je het hier ook over de belastigdienst? of UWV?
2 verschillende dingen namelijk.
Zoals ik het nu hoor lijkt het dat ik voor het uwv niks hoef op te geven. maar mogelijk wel voor de belastingdienst.
Er is een project genaamd Axion, waarmee je wekelijkse bitcoin dividends kan krijgen... als je je crypto geld time lockt vast zet voor aantal jaar bijv. Dus daarom vraag ik me af of die bitcoin dividends dan vrij opgenomen zouden kunnen worden.
En als je zegt tot 50.0000 dan word dus wajong "spaargeld" wat je op je rekening er naast hebt niet meegerekend? of moet je gewoon je positieve rekening saldo met die 50.000 meerekenen?
Staat gewoon op die pagina?quote:Op zondag 4 april 2021 21:42 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Heb jij ook een directe link naar waar het op die site gezegd wordt?
Ik kan het daar namelijk niet vinden.
Hier staat er in ieder geval niks over.
En waar staat het stuk dan over 'Winst uit crypto is geen inkomen'?quote:Op zondag 4 april 2021 21:43 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Staat gewoon op die pagina?
Ik ben particulier en bezit cryptovaluta
Cryptovaluta horen tot uw bezittingen in box 3. Van uw cryptovaluta geeft u de waarde in het economische verkeer aan op 1 januari (peildatum). U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform.
Die wil ik niet bellen waarom maak ik dit topic anders aan...quote:Op zondag 4 april 2021 21:43 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Als je het zeker wilt weten: bel zowel de belastingdienst als het UWV.
Ok, dan blijf je fijn in het ongewisse.quote:Op zondag 4 april 2021 21:51 schreef reconhellz het volgende:
Die wil ik niet bellen waarom maak ik dit topic anders aan...
Als er winst vanuit je eigen vermogen komt, wanneer is het dan een "inkomst". Wat zorgt ervoor dat het gezien word als eigen vermogen of als inkomst..quote:Op zondag 4 april 2021 22:01 schreef paulowna het volgende:
Een beetje wajonger doet geen belastingaangifte,
bij de Wajong dienen inkomsten gemeld te worden als ze "bedrijfsmatig" zijn,
likt me niet het geval, meer iets als gokwinst ofzo?
Als je aangifte doet.quote:
Dat is gelijk erg stellig.quote:Op zondag 4 april 2021 21:25 schreef Mortaxx het volgende:
Ahhh, en omdat het voor jou geldt, geldt dat gelijk voor iedereen?quote:Op zondag 4 april 2021 21:43 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Staat gewoon op die pagina?
Ik ben particulier en bezit cryptovaluta
Cryptovaluta horen tot uw bezittingen in box 3. Van uw cryptovaluta geeft u de waarde in het economische verkeer aan op 1 januari (peildatum). U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform.
Ja, er zijn een paar uitzondering, maar dat ligt meer in de hoek dat je zelf mined maar dat is voor de meeste mensen niet het geval. Daarnaast nog wat uitzonderingen zoals uitbetalingen in Crypto, maar ik ken eigenlijk geen mensen in Nederland die dat doen.quote:Op maandag 5 april 2021 08:54 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat is gelijk erg stellig.
[..]
Ahhh, en omdat het voor jou geldt, geldt dat gelijk voor iedereen?
Dat staat er ook... het kan dus wel inkomen zijn.quote:Op zondag 4 april 2021 21:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En waar staat het stuk dan over 'Winst uit crypto is geen inkomen'?
Een waardebepaling van je huidige bezit is iets anders dan winst uit crypto.
Naja ten eerste hoe kunnen ze zien hoe jij wel of niet handeld. Je zou iets rustigs kunnen laten renderen of actief handelen... in beide gevallen kun je soms redelijk snel winst hebben in crypto. Maar je leverd toch geen bewijs hoe dit exact tot stand is gekomen?quote:Op maandag 5 april 2021 10:14 schreef shazaam het volgende:
Als je actief aan het handelen bent kan je gezien worden als handelaar, en dan valt het dus wel onder box 1. Als je echter rustig investeert en het laat renderen dan is het gewoon vermogen en kan je niet gekort worden.
Ik zou sowieso geen coin kopen die gelockt is. De meeste coins overleven het eerste jaar niet, laat staan iets wat 15 jaar gelockt staat.quote:Op maandag 5 april 2021 11:13 schreef reconhellz het volgende:
[..]
Naja ten eerste hoe kunnen ze zien hoe jij wel of niet handeld. Je zou iets rustigs kunnen laten renderen of actief handelen... in beide gevallen kun je soms redelijk snel winst hebben in crypto. Maar je leverd toch geen bewijs hoe dit exact tot stand is gekomen?
Bijv met het project waar ik in wil investeren. Als ik daar geld insteek, dan krijg je daar 2 maal weeks een bitcoin dividend uit als "rente' als het ware. Dat lijkt me dan dat het valt onder renderen?
En wat als je nou steeds die munt door koopt en weer jaren vastzet, waardoor je steeds meer en meer rente krijgt. (in feite verkoop je niks van je munt, alleen de gekregen bitcoin dividends) Dan valt het nog steeds onder renderen?
Wat word gezien als "actief" handelen. Als je 1x crypto verkoopt. Lijkt me ook niet.?! Onder welke tijdspan..?
Dit cryptoproject waar ik het nu over heb staat bekend om niet als "handel crypto" gezien te worden maar time locked investering. Dus elke munt die ik hiervan koop staat vast bijv voor 15 jaar. En zou daar dan constant dividends uit krijgen in 15 jaar.
Het is allemaal zeer breed omvattend en liberaal neergeschreven. Want hoe definieer je 'extra arbeid' en wat valt er onder 'vaak extra inkomsten verdienen'?quote:Op maandag 5 april 2021 10:47 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat staat er ook... het kan dus wel inkomen zijn.
De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven. Dat is anders als u met extra arbeid, dus bovenop uw beleggingsactiviteiten, vaak extra inkomsten verdient. In dat geval moet u de inkomsten wél aangeven. Geeft u deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.
De paar uitzonderingen worden dan wel bepaald of je aan actief of passief vermogensbeheer doet. Heb je daar niet goed of niet tijdig over nagedacht, kan je 'goed nat gaan' als je de stellige opmerking van jou hanteert: hoort in box 3.quote:Op maandag 5 april 2021 10:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, er zijn een paar uitzondering, maar dat ligt meer in de hoek dat je zelf mined maar dat is voor de meeste mensen niet het geval. Daarnaast nog wat uitzonderingen zoals uitbetalingen in Crypto, maar ik ken eigenlijk geen mensen in Nederland die dat doen.
quote:Overigens niet te lichtzinnig nadenken over het doen van je aangifte over cryptos, ze zijn niet gek bij de belastingdienst wat dat betreft
Doe je dit dagelijks? Ja, dan is het snel inkomen uit overige werkzaamheden.quote:Op maandag 5 april 2021 11:31 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
Het is allemaal zeer breed omvattend en liberaal neergeschreven. Want hoe definieer je 'extra arbeid' en wat valt er onder 'vaak extra inkomsten verdienen'?
Als ik dagelijks na het eten even inlog op de exchange waar mijn cryptos staan en ik zie dat 1 muntje 50% is gestegen en ik verkoop hem, de dag erna is hij 40% gedaald en koop ik hem terug zodat ik 10% meer muntjes heb dan de dag ervoor, is dit dan extra arbeid? En verdien ik hier 'vaak extra inkomsten?'
Alsnog de vraag.. ze weten toch niet wat je doet met crypto? Dus in hoeverre kunnen ze zien of je het fout opgeeft?quote:Op maandag 5 april 2021 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou sowieso geen coin kopen die gelockt is. De meeste coins overleven het eerste jaar niet, laat staan iets wat 15 jaar gelockt staat.
Maar goed, als je geld in crypto steekt en daar niet iedere dag 8 uren actief aan het traden bent, dan is het gewoon vermogen in box 3. Niets spannends aan.
Als je actief aan het traden bent (kopen / verkopen) met als doel op dagelijkse basis winst te maken dan kan dat als "inkomen" in box 1 gelden.quote:Op maandag 5 april 2021 12:04 schreef reconhellz het volgende:
[..]
Alsnog de vraag.. ze weten toch niet wat je doet met crypto? Dus in hoeverre kunnen ze zien of je het fout opgeeft?
Deze is al 1.5 jaar oud. Maargoed dat is mijn keuze dan of ik dat risico wil lopen.
Is dat de criteria dan? als je velen uren actief bezig bent om aan het "traden" Voor box 3 dan.
Dus 1x in de week of weken of maanden een keertje een verkoop of inkoop doen. Van iets zou niet zo gezien worden?
Feitelijk zou je dat ook als traden kunnen zien... maar je bent geen professioneel trader dan nee... die zijn hele dagbesteding erop baseerd..
Dus bijv dividends die 2x per week binnen zouden komen(of eens in de zoveel tijd een koop/verkoop actie van een crypto munt) zouden gewoon box 3 zijn en eigen vermogen en dus ook niet voor de wajong als inkomen mogen gezien worden?!
In het geval dat iemand niet in Box3 zou vallen mag ik hopen dat hij ook de kennis heeft dat al te wetenquote:Op maandag 5 april 2021 11:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De paar uitzonderingen worden dan wel bepaald of je aan actief of passief vermogensbeheer doet. Heb je daar niet goed of niet tijdig over nagedacht, kan je 'goed nat gaan' als je de stellige opmerking van jou hanteert: hoort in box 3.
Ik zou dan ook eerst vragen stellen voordat ik een standpunt inneem.
[..]
Oke top goed om te weten.. Criteria is gewoon puur dagelijkse bezigheid dus voor box 1. Wat zeker niet het geval is of gaat zijn voor mij. Maar je gaat niet verder in op mijn eerste vraag misschien weet je het het niet? Maar in principe weten instanties niet of je iets incidenteel verkoopt of dat je als een gek dagelijks zit te traden. Pas op het moment misschien dat je dagelijkse transacties terugkoppeld naar je rekening ofzo. Maar als je maanden lang elke dag zou traden en dan in 1x uitcasht onder incidenteel... Weten ze toch niets?quote:Op maandag 5 april 2021 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je actief aan het traden bent (kopen / verkopen) met als doel op dagelijkse basis winst te maken dan kan dat als "inkomen" in box 1 gelden.
Incidenteel een coin kopen / verkopen / afromen valt daar echt niet onder.
Dat geldt overigens voor aandelen maar ook voor cryptocoins.
Dus gewoon opgeven in box 3 tenzij het je dagelijkse werk is.
Ik zit al 10 jaar in crypto en heb al verschillende keren aan de Belastingtelefoon gehangen
Voor box 3 telt je hele vermogen.quote:Op maandag 5 april 2021 12:32 schreef reconhellz het volgende:
[..]
Alle dividenten die ik ontvang tot 45.000 euro zijn belastingsvrij maar ook boven de 45.000 omdat. 50.000 heffingsvrij zou zijn. Pas als ik dividenten boven de 50.000 zou hebben ontvangen moet ik daar de box 3 over heen laten gaan?
Dat plaatje wat je post is wat duidelijker thnx. Wat word er bedoeld met het nummer van 31% belasting effectief?quote:Op maandag 5 april 2021 13:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor box 3 telt je hele vermogen.
Dus de waarde van alle spaargeld + aandelen + cryptocoins + goudstaven opgeteld geef je op.
Blijft dat in totaal onder de ¤50.000 dan betaal je niets.
Kom je er boven, dan betaal je over het deel dat er boven komt in schalen.
[ afbeelding ]
Verder niet te druk om maken, het aangifteprogramma rekent het feilloos uit.
Wat ze wel of niet kunnen zien is wel een argument want als ze het niet kunnen zien dan kun je het ook niet fout doen. Bijv als je wellicht opeens wel gezien zou worden als box 1 voor watvoor reden dan ook. Ik wil weten wat zij kunnen zien en checken. En volgens mij valt dat crypto gebeuren niet te checken... en volgens deze link... lijkt dat ook zo:quote:Op maandag 5 april 2021 14:30 schreef TechLight het volgende:
niet eenduidig is op te schrijven. De belastingdienst kan dus naar de individuele situatie kijken en daar op acteren. Vandaar dat als je in grijs gebied zit, je een
Misschien kun jij me beter uitleggen over eigen vermogen?quote:Op maandag 5 april 2021 14:30 schreef TechLight het volgende:
Misschien moet je je even rustig inlezen voor je hier iedere 5 minuten post. Het is uiteindelijk niet zo moeilijk, maar als je in grijs gebied zit zul je toch echt een uitspraak van de belastingdienst moeten vragen als je geen risico wilt lopen.
Wat ze wel of niet kunnen zien is geen argument. Bovendien kan dat zo maar veranderen volgend jaar, het jaar erop, enz. En dan ga je alsnog nat.
Je totale vermogen telt voor box 3, of het nu crypto, spaargeld of contant thuis is. Daar betaal je boven de vrijstelling belasting over, maar die 31% (voor volgend jaar aangifte!) geldt over een fictief rendement. Dat rekenen ze een beetje ingewikkeld uit, maar je betaald over je vermogen ongeveer 0-2% belasting afhankelijk van hoe hoog dat vermogen is. Dat rekent het aangifteprogramma inderdaad allemaal voor je uit, dus hoef je ook niet precies zelf te berekenen.
Dat het verschil tussen box 1 en box 3 niet exact geformuleerd is, komt ook omdat dat niet eenduidig is op te schrijven. De belastingdienst kan dus naar de individuele situatie kijken en daar op acteren. Vandaar dat als je in grijs gebied zit, je een uitspraak van de belastingdienst wilt hebben zodat je niet in de problemen komt. Dat doen ze overigens niet aan de telefoon, dus let even op dat advies van de belastingtelefoon niet per se 'waar' hoeft te zijn (beetje krom, maar dat is wat het is). Als je niet erg in grijs gebied zit zal het overigens doorgaans wel kloppen.
Als je niet met ze wilt bellen, is dat een signaal dat je hoopt de regels te omzeilen. Dat is dus m.i. geen goed idee. Ik vermoed ook niet dat jouw situatie een “box 1” geval is, dus zou daar niet zo bang voor zijn. En dan heb je ten minste echt duidelijkheid.
Klopt dit?! wat ik zo berekend heb? Het programma mag het feilloos uitrekenen maar ben benieuwd wat de kosten exact zijn.quote:Op maandag 5 april 2021 13:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dus de waarde van alle spaargeld + aandelen + cryptocoins + goudstaven opgeteld geef je op.
[ afbeelding ]
Ik lees een oude post van je terug waar jij zegt (kwam toevallig tegen)quote:Op maandag 5 april 2021 13:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Effectief wel zo ongeveer idd. Peanuts gezien het vermogen wat je dan hebt.quote:Op maandag 5 april 2021 15:43 schreef reconhellz het volgende:
[..]
Ik lees een oude post van je terug waar jij zegt (kwam toevallig tegen)
"De Belastingdienst gaat uit van 4% fictief rendement wat weer voor 30% belast is.
Je had dus 1,2% over 1.775.800 Euro (= 1.795.800 - 21.000 vrijgesteld) moeten betalen.?"
Dat zou betekenen dat het kopje effectief letterlijk hetgene is wat je over je crypto winst berekend??
Dat zou betekenen dat er maar 1 a 2% belasting is over crypto winst? Klopt dat?
Over je vermogen, niet over je winst. En het is recent veranderd en nu nog lager dan 1.2%. Onder de 50k niet belast.quote:Op maandag 5 april 2021 15:43 schreef reconhellz het volgende:
[..]
"De Belastingdienst gaat uit van 4% fictief rendement wat weer voor 30% belast is.
Je had dus 1,2% over 1.775.800 Euro (= 1.795.800 - 21.000 vrijgesteld) moeten betalen.?"
Dat zou betekenen dat het kopje effectief letterlijk hetgene is wat je over je crypto winst berekend??
En dat er maar 1 a 2% belasting is over crypto winst? Klopt dat?
Dat is flink klote dan. Dus dan betaal je nog eens 1 a 2k van die 10k die je nog maar hebt dan..quote:Op maandag 5 april 2021 15:47 schreef descon het volgende:
[..]
Effectief wel zo ongeveer idd. Peanuts gezien het vermogen wat je dan hebt.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de peil datum 1 jan van het jaar dr voor is.
Als je crypto op 1 jan 2021 100k waard is en op 1 jan 2022 door een crash nog maar 10k zul je wel over die 100k van 1 jan 2021 belasting moeten betalen als je begin 2022 je aangifte gaat doen.
Iets om rekening mee te houden als je die belasting niet cash kan aftikken.
Dat is flink klote als het slecht uitpakt ja, maar als het goed uitpakt is het toch gunstig qua belasting?quote:Op maandag 5 april 2021 15:51 schreef reconhellz het volgende:
[..]
Dat is flink klote dan. Dus dan betaal je nog eens 1 a 2k van die 10k die je nog maar hebt dan..Terwijl je hebt niks uitgecasht...Ik dacht trouwens eerst dat je alleen aangifte hoefde te doen op het moment dat je je bitcoins verkocht.
Die 4% en 1,2% is de oude situatie, we hebben tegenwoordig schijven.quote:Op maandag 5 april 2021 15:43 schreef reconhellz het volgende:
[..]
En dat er maar 1 a 2% belasting is over crypto winst? Klopt dat?
Nee, als je vermogen boven de ¤50k zit moet je dat aangeven.quote:Op maandag 5 april 2021 15:51 schreef reconhellz het volgende:
[..]
Dat is flink klote dan. Dus dan betaal je nog eens 1 a 2k van die 10k die je nog maar hebt dan..Terwijl je hebt niks uitgecasht...Ik dacht trouwens eerst dat je alleen aangifte hoefde te doen op het moment dat je je bitcoins verkocht.
Kun je nog een x een voorbeeldsituatie doen met de tabel die je eerder poste?quote:Op maandag 5 april 2021 16:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die 4% en 1,2% is de oude situatie, we hebben tegenwoordig schijven.
Winst over box3 vermogen is geen directe belasting.quote:Op zondag 4 april 2021 21:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En waar staat het stuk dan over 'Winst uit crypto is geen inkomen'?
Een waardebepaling van je huidige bezit is iets anders dan winst uit crypto.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |