abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 april 2021 @ 21:01:16 #1
477504 reconhellz
Inwoner v facisten samenleving
pi_198855252
Wat als je een deel gespaard geld gebruikt voor cryptocurrency en je dat daar met enige regelmaat met een winst uit weet te halen. Kan dit?
Wajong zou geen eigenvermogens check hebben.
Maar word dit niet als in komen gezien dan... of.
Werd mij niet veel duidelijker na googlen.
Man can not make laws. There is a thing such as objective morality.
Kingship Rulership Government are all euphemisms for SLAVERY!
Scientism is a religion! One of white robes instead of black robes.
Current day scientists often amount to PRIESTS!
pi_198855324
Inkomsten uit bitcoins e.d. dienen genoteerd te worden in Box 3.

Aangezien jij er schijnbaar winst mee gemaakt hebt (dus inkomsten gegenereerd hebt), dien je dit te melden bij de UWV.

https://www.uwv.nl/partic(...)ijn-wajong-uitkering
  zondag 4 april 2021 @ 21:14:55 #3
477504 reconhellz
pi_198855485
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:

Aangezien jij er schijnbaar winst mee gemaakt hebt (dus inkomsten gegenereerd hebt), dien je dit te melden bij de UWV.

Als je dit topic volgt:
WGR / Mag je investeren of cryptocurrency kopen met een Wajong uitkering?
Maar als het waar is wat deze gebruiker zegt "Sommige inkomsten hebben geen invloed op uw Wajong-uitkering. Dat geldt bijvoorbeeld voor:" - uw vermogen of spaargeld;

Als dit als eigen vermogen of spaargeld gezien word, waarom zou je het dan moeten doorgeven via de link die je stuurt?

Dat van box 3 is voor belasting als het goed is: "Het heffingvrij vermogen in box 3 wordt in 2021 verhoogd naar ¤ 50.000"
Dus tot 50.000 in box 3 kun je dan vrij hebben.
  zondag 4 april 2021 @ 21:18:13 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_198855549
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:

Volgens mij klopt dit niet.
pi_198855624
quote:
De onderstaande inkomsten komen niet uit werk en hebben geen invloed op uw uitkering:

uw eigen persoonsgebonden budget (pgb);
alimentatie;
kinderbijslag;
huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag;
spaargeld of eigen vermogen;
niet-commerciële kamerverhuur;
erfenis;
loterij- en prijzengeld;
lijfrente-uitkering;
giften en crowdfunding;
geld uit niet-commerciële (online) verkoop van eigen tweedehands spullen, bijvoorbeeld via Marktplaats;
studiefinanciering en levenlanglerenkrediet (LLLK);
Private Aanvulling WW en WGA (PAW);
inkomsten van uw partner;
(nabestaanden)pensioen van uw partner.
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_198855627
Braddy??
Ik zwaai naar dieren.
pi_198855680
Crypto valt in box 3. Winst uit crypto is geen inkomen
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 4 april 2021 @ 21:27:39 #8
477504 reconhellz
pi_198855724
quote:
1s.gif Op zondag 4 april 2021 21:25 schreef Mortaxx het volgende:
Oke dus?? 100% oke voor wajong?
pi_198855733
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:14 schreef reconhellz het volgende:
Als dit als eigen vermogen of spaargeld gezien word, waarom zou je het dan moeten doorgeven via de link die je stuurt?
Het bezit ervan hoeft niet opgegeven te worden mits het niet boven 50.000 euro uitkomt. Doet het dat wel, dan dien je dat aan te geven. Handel je er echter in (of je laat het uitbetalen in euro's), dan wel.

Verder geen idee wat het meetmoment is waarop de waarde bepaald wordt, want ik doe niet aan cryptocurrency.

En weet je echt niet zeker allemaal? Bel dan de belastingdienst of het UWV.
pi_198855749
quote:
Waar kan ik die wijsheid vinden?
  zondag 4 april 2021 @ 21:33:24 #11
477504 reconhellz
pi_198855809
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:28 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Het bezit ervan hoeft niet opgegeven te worden mits het niet boven 50.000 euro uitkomt. Doet het dat wel, dan dien je dat aan te geven. Handel je er echter in (of je laat het uitbetalen in euro's), dan wel.

Verder geen idee wat het meetmoment is waarop de waarde bepaald wordt, want ik doe niet aan cryptocurrency.

En weet je echt niet zeker allemaal? Bel dan de belastingdienst of het UWV.
Niet op te geven voor de belastingdienst idd als het niet boven de 50.000 komt. Niet voor UWV toch?
En als je er in handeld etc of laat uitbetalen in euro's heb je het hier ook over de belastigdienst? of UWV?

2 verschillende dingen namelijk.
Zoals ik het nu hoor lijkt het dat ik voor het uwv niks hoef op te geven. maar mogelijk wel voor de belastingdienst.

Er is een project genaamd Axion, waarmee je wekelijkse bitcoin dividends kan krijgen... als je je crypto geld time lockt vast zet voor aantal jaar bijv. Dus daarom vraag ik me af of die bitcoin dividends dan vrij opgenomen zouden kunnen worden.
En als je zegt tot 50.0000 dan word dus wajong "spaargeld" wat je op je rekening er naast hebt niet meegerekend? of moet je gewoon je positieve rekening saldo met die 50.000 meerekenen?
pi_198855903
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:29 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Belastingdienst.nl
Jij bent het zonnetje!!!
pi_198855970
quote:
1s.gif Op zondag 4 april 2021 21:39 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Belastingdienst.nl
Heb jij ook een directe link naar waar het op die site gezegd wordt?
Ik kan het daar namelijk niet vinden.

Hier staat er in ieder geval niks over.
pi_198855986
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:33 schreef reconhellz het volgende:

[..]

Niet op te geven voor de belastingdienst idd als het niet boven de 50.000 komt. Niet voor UWV toch?
En als je er in handeld etc of laat uitbetalen in euro's heb je het hier ook over de belastigdienst? of UWV?

2 verschillende dingen namelijk.
Zoals ik het nu hoor lijkt het dat ik voor het uwv niks hoef op te geven. maar mogelijk wel voor de belastingdienst.

Er is een project genaamd Axion, waarmee je wekelijkse bitcoin dividends kan krijgen... als je je crypto geld time lockt vast zet voor aantal jaar bijv. Dus daarom vraag ik me af of die bitcoin dividends dan vrij opgenomen zouden kunnen worden.
En als je zegt tot 50.0000 dan word dus wajong "spaargeld" wat je op je rekening er naast hebt niet meegerekend? of moet je gewoon je positieve rekening saldo met die 50.000 meerekenen?
Als je het zeker wilt weten: bel zowel de belastingdienst als het UWV.
pi_198856003
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:42 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Heb jij ook een directe link naar waar het op die site gezegd wordt?
Ik kan het daar namelijk niet vinden.

Hier staat er in ieder geval niks over.
Staat gewoon op die pagina?

Ik ben particulier en bezit cryptovaluta
Cryptovaluta horen tot uw bezittingen in box 3. Van uw cryptovaluta geeft u de waarde in het economische verkeer aan op 1 januari (peildatum). U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform.
Jij bent het zonnetje!!!
pi_198856036
quote:
1s.gif Op zondag 4 april 2021 21:43 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Cryptovaluta horen tot uw bezittingen in box 3. Van uw cryptovaluta geeft u de waarde in het economische verkeer aan op 1 januari (peildatum). U hanteert daarbij de koers op de peildatum van het gebruikte omwisselplatform.
En waar staat het stuk dan over 'Winst uit crypto is geen inkomen'?

Een waardebepaling van je huidige bezit is iets anders dan winst uit crypto.
  zondag 4 april 2021 @ 21:51:44 #17
477504 reconhellz
pi_198856146
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:43 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Als je het zeker wilt weten: bel zowel de belastingdienst als het UWV.
Die wil ik niet bellen waarom maak ik dit topic anders aan...
pi_198856172
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:51 schreef reconhellz het volgende:

Die wil ik niet bellen waarom maak ik dit topic anders aan...
Ok, dan blijf je fijn in het ongewisse.

Dan ben ik ook weg. Doei.
pi_198856359
Een beetje wajonger doet geen belastingaangifte,
bij de Wajong dienen inkomsten gemeld te worden als ze "bedrijfsmatig" zijn,
likt me niet het geval, meer iets als gokwinst ofzo?
  zondag 4 april 2021 @ 22:06:25 #20
477504 reconhellz
pi_198856461
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 22:01 schreef paulowna het volgende:
Een beetje wajonger doet geen belastingaangifte,
bij de Wajong dienen inkomsten gemeld te worden als ze "bedrijfsmatig" zijn,
likt me niet het geval, meer iets als gokwinst ofzo?
Als er winst vanuit je eigen vermogen komt, wanneer is het dan een "inkomst". Wat zorgt ervoor dat het gezien word als eigen vermogen of als inkomst..
Als het als eigen vermogen gezien word. Zou het namelijk niet meetellen?!
  maandag 5 april 2021 @ 08:34:38 #21
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_198860248
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:29 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Als je aangifte doet.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 5 april 2021 @ 08:54:54 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_198860336
quote:
Dat is gelijk erg stellig.
quote:
1s.gif Op zondag 4 april 2021 21:43 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Ahhh, en omdat het voor jou geldt, geldt dat gelijk voor iedereen?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_198861042
Als je actief aan het handelen bent kan je gezien worden als handelaar, en dan valt het dus wel onder box 1. Als je echter rustig investeert en het laat renderen dan is het gewoon vermogen en kan je niet gekort worden.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_198861261
quote:
5s.gif Op maandag 5 april 2021 08:54 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat is gelijk erg stellig.
[..]

Ahhh, en omdat het voor jou geldt, geldt dat gelijk voor iedereen?
Ja, er zijn een paar uitzondering, maar dat ligt meer in de hoek dat je zelf mined maar dat is voor de meeste mensen niet het geval. Daarnaast nog wat uitzonderingen zoals uitbetalingen in Crypto, maar ik ken eigenlijk geen mensen in Nederland die dat doen.

Overigens niet te lichtzinnig nadenken over het doen van je aangifte over cryptos, ze zijn niet gek bij de belastingdienst wat dat betreft :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198861419
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Dat staat er ook... het kan dus wel inkomen zijn.

De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven. Dat is anders als u met extra arbeid, dus bovenop uw beleggingsactiviteiten, vaak extra inkomsten verdient. In dat geval moet u de inkomsten wél aangeven. Geeft u deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.
Facts don't care about your feelings
  maandag 5 april 2021 @ 11:13:44 #26
477504 reconhellz
pi_198861718
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 10:14 schreef shazaam het volgende:
Als je actief aan het handelen bent kan je gezien worden als handelaar, en dan valt het dus wel onder box 1. Als je echter rustig investeert en het laat renderen dan is het gewoon vermogen en kan je niet gekort worden.
Naja ten eerste hoe kunnen ze zien hoe jij wel of niet handeld. Je zou iets rustigs kunnen laten renderen of actief handelen... in beide gevallen kun je soms redelijk snel winst hebben in crypto. Maar je leverd toch geen bewijs hoe dit exact tot stand is gekomen?

Bijv met het project waar ik in wil investeren. Als ik daar geld insteek, dan krijg je daar 2 maal weeks een bitcoin dividend uit als "rente' als het ware. Dat lijkt me dan dat het valt onder renderen?
En wat als je nou steeds die munt door koopt en weer jaren vastzet, waardoor je steeds meer en meer rente krijgt. (in feite verkoop je niks van je munt, alleen de gekregen bitcoin dividends) Dan valt het nog steeds onder renderen?

Wat word gezien als "actief" handelen. Als je 1x crypto verkoopt. Lijkt me ook niet.?! Onder welke tijdspan..?

Dit cryptoproject waar ik het nu over heb staat bekend om niet als "handel crypto" gezien te worden maar time locked investering. Dus elke munt die ik hiervan koop staat vast bijv voor 15 jaar. En zou daar dan constant dividends uit krijgen in 15 jaar.
pi_198861823
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 11:13 schreef reconhellz het volgende:

[..]

Naja ten eerste hoe kunnen ze zien hoe jij wel of niet handeld. Je zou iets rustigs kunnen laten renderen of actief handelen... in beide gevallen kun je soms redelijk snel winst hebben in crypto. Maar je leverd toch geen bewijs hoe dit exact tot stand is gekomen?

Bijv met het project waar ik in wil investeren. Als ik daar geld insteek, dan krijg je daar 2 maal weeks een bitcoin dividend uit als "rente' als het ware. Dat lijkt me dan dat het valt onder renderen?
En wat als je nou steeds die munt door koopt en weer jaren vastzet, waardoor je steeds meer en meer rente krijgt. (in feite verkoop je niks van je munt, alleen de gekregen bitcoin dividends) Dan valt het nog steeds onder renderen?

Wat word gezien als "actief" handelen. Als je 1x crypto verkoopt. Lijkt me ook niet.?! Onder welke tijdspan..?

Dit cryptoproject waar ik het nu over heb staat bekend om niet als "handel crypto" gezien te worden maar time locked investering. Dus elke munt die ik hiervan koop staat vast bijv voor 15 jaar. En zou daar dan constant dividends uit krijgen in 15 jaar.
Ik zou sowieso geen coin kopen die gelockt is. De meeste coins overleven het eerste jaar niet, laat staan iets wat 15 jaar gelockt staat.

Maar goed, als je geld in crypto steekt en daar niet iedere dag 8 uren actief aan het traden bent, dan is het gewoon vermogen in box 3. Niets spannends aan.
pi_198861956
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 10:47 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat staat er ook... het kan dus wel inkomen zijn.

De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven. Dat is anders als u met extra arbeid, dus bovenop uw beleggingsactiviteiten, vaak extra inkomsten verdient. In dat geval moet u de inkomsten wél aangeven. Geeft u deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.
Het is allemaal zeer breed omvattend en liberaal neergeschreven. Want hoe definieer je 'extra arbeid' en wat valt er onder 'vaak extra inkomsten verdienen'?

Als ik dagelijks na het eten even inlog op de exchange waar mijn cryptos staan en ik zie dat 1 muntje 50% is gestegen en ik verkoop hem, de dag erna is hij 40% gedaald en koop ik hem terug zodat ik 10% meer muntjes heb dan de dag ervoor, is dit dan extra arbeid? En verdien ik hier 'vaak extra inkomsten?'
  maandag 5 april 2021 @ 11:50:21 #29
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_198862179
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 10:31 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja, er zijn een paar uitzondering, maar dat ligt meer in de hoek dat je zelf mined maar dat is voor de meeste mensen niet het geval. Daarnaast nog wat uitzonderingen zoals uitbetalingen in Crypto, maar ik ken eigenlijk geen mensen in Nederland die dat doen.
De paar uitzonderingen worden dan wel bepaald of je aan actief of passief vermogensbeheer doet. Heb je daar niet goed of niet tijdig over nagedacht, kan je 'goed nat gaan' als je de stellige opmerking van jou hanteert: hoort in box 3.

Ik zou dan ook eerst vragen stellen voordat ik een standpunt inneem.
quote:
Overigens niet te lichtzinnig nadenken over het doen van je aangifte over cryptos, ze zijn niet gek bij de belastingdienst wat dat betreft :)
  maandag 5 april 2021 @ 11:52:35 #30
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_198862210
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 11:31 schreef r3gi3boy het volgende:

[..]

Het is allemaal zeer breed omvattend en liberaal neergeschreven. Want hoe definieer je 'extra arbeid' en wat valt er onder 'vaak extra inkomsten verdienen'?

Als ik dagelijks na het eten even inlog op de exchange waar mijn cryptos staan en ik zie dat 1 muntje 50% is gestegen en ik verkoop hem, de dag erna is hij 40% gedaald en koop ik hem terug zodat ik 10% meer muntjes heb dan de dag ervoor, is dit dan extra arbeid? En verdien ik hier 'vaak extra inkomsten?'
Doe je dit dagelijks? Ja, dan is het snel inkomen uit overige werkzaamheden.
Jij bent vast slim genoeg om in de rechtspraak te zoeken op uitspraken over resultaat overige werkzaamheden of hobby. ;)
  maandag 5 april 2021 @ 12:04:05 #31
477504 reconhellz
pi_198862344
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zou sowieso geen coin kopen die gelockt is. De meeste coins overleven het eerste jaar niet, laat staan iets wat 15 jaar gelockt staat.

Maar goed, als je geld in crypto steekt en daar niet iedere dag 8 uren actief aan het traden bent, dan is het gewoon vermogen in box 3. Niets spannends aan.
Alsnog de vraag.. ze weten toch niet wat je doet met crypto? Dus in hoeverre kunnen ze zien of je het fout opgeeft?

Deze is al 1.5 jaar oud. Maargoed dat is mijn keuze dan of ik dat risico wil lopen.
Is dat de criteria dan? als je velen uren actief bezig bent om aan het "traden" Voor box 3 dan.

Dus 1x in de week of weken of maanden een keertje een verkoop of inkoop doen. Van iets zou niet zo gezien worden?
Feitelijk zou je dat ook als traden kunnen zien... maar je bent geen professioneel trader dan nee... die zijn hele dagbesteding erop baseerd..

Dus bijv dividends die 2x per week binnen zouden komen(of eens in de zoveel tijd een koop/verkoop actie van een crypto munt) zouden gewoon box 3 zijn en eigen vermogen en dus ook niet voor de wajong als inkomen mogen gezien worden?!
pi_198862404
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 12:04 schreef reconhellz het volgende:

[..]

Alsnog de vraag.. ze weten toch niet wat je doet met crypto? Dus in hoeverre kunnen ze zien of je het fout opgeeft?

Deze is al 1.5 jaar oud. Maargoed dat is mijn keuze dan of ik dat risico wil lopen.
Is dat de criteria dan? als je velen uren actief bezig bent om aan het "traden" Voor box 3 dan.

Dus 1x in de week of weken of maanden een keertje een verkoop of inkoop doen. Van iets zou niet zo gezien worden?
Feitelijk zou je dat ook als traden kunnen zien... maar je bent geen professioneel trader dan nee... die zijn hele dagbesteding erop baseerd..

Dus bijv dividends die 2x per week binnen zouden komen(of eens in de zoveel tijd een koop/verkoop actie van een crypto munt) zouden gewoon box 3 zijn en eigen vermogen en dus ook niet voor de wajong als inkomen mogen gezien worden?!
Als je actief aan het traden bent (kopen / verkopen) met als doel op dagelijkse basis winst te maken dan kan dat als "inkomen" in box 1 gelden.

Incidenteel een coin kopen / verkopen / afromen valt daar echt niet onder.

Dat geldt overigens voor aandelen maar ook voor cryptocoins.

Dus gewoon opgeven in box 3 tenzij het je dagelijkse werk is.

Ik zit al 10 jaar in crypto en heb al verschillende keren aan de Belastingtelefoon gehangen ;)
pi_198862539
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 11:50 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De paar uitzonderingen worden dan wel bepaald of je aan actief of passief vermogensbeheer doet. Heb je daar niet goed of niet tijdig over nagedacht, kan je 'goed nat gaan' als je de stellige opmerking van jou hanteert: hoort in box 3.

Ik zou dan ook eerst vragen stellen voordat ik een standpunt inneem.
[..]

In het geval dat iemand niet in Box3 zou vallen mag ik hopen dat hij ook de kennis heeft dat al te weten ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 5 april 2021 @ 12:32:30 #34
477504 reconhellz
pi_198862711
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je actief aan het traden bent (kopen / verkopen) met als doel op dagelijkse basis winst te maken dan kan dat als "inkomen" in box 1 gelden.

Incidenteel een coin kopen / verkopen / afromen valt daar echt niet onder.

Dat geldt overigens voor aandelen maar ook voor cryptocoins.

Dus gewoon opgeven in box 3 tenzij het je dagelijkse werk is.

Ik zit al 10 jaar in crypto en heb al verschillende keren aan de Belastingtelefoon gehangen ;)
Oke top goed om te weten.. Criteria is gewoon puur dagelijkse bezigheid dus voor box 1. Wat zeker niet het geval is of gaat zijn voor mij. Maar je gaat niet verder in op mijn eerste vraag misschien weet je het het niet? Maar in principe weten instanties niet of je iets incidenteel verkoopt of dat je als een gek dagelijks zit te traden. Pas op het moment misschien dat je dagelijkse transacties terugkoppeld naar je rekening ofzo. Maar als je maanden lang elke dag zou traden en dan in 1x uitcasht onder incidenteel... Weten ze toch niets?

Verder zijn zoveel bewegende onderdelen...
Als het dus echt zo is dat je dit kan/mag doen met een wajong.
Lees ik verder:

Huur toeslag eigenvermogen grens is ¤ 31.340
Zorgtoeslag = maximaal ¤ 118.479 euro
Water/afval kwijtschelding = geen idee
Belastingsdienst is Heffingvrij vermogen in box 3 wordt in 2021 verhoogd naar ¤ 50.000

Mag je uberhaupt in een sociale huurwoning blijven wonen als je eigenvermogen stijgt?
Want daarvoor word dus gekeken naar : Inkomen uit dividend en aandelen; Inkomen uit beleggen en spaargeld
De toekenning voor 2021 is inkomen niet hoger dan ¤ 40.024.
Is dat alleen voor de toewijzing? En maakt dat niet meer uit als je in een sociale huurwoning zit?
Maar de woorden die gebruikt zijn trickery... we hebben als het goed is bepaald dat box 3 geen echt inkomen is maar onder eigen vermogen valt?! Dus hoe bedoelen ze inkomen uit beleggen/sparen...

Maar hoe word eigen vermogen bepaald? Is dat het overschot wat er overblijft op een rekening na een jaar na gemaakte kosten? Is dat puur het bedrag wat er 1 january op je rekening staat?!

Terzijde over box 3:

https://www.belastingdien(...)tarieven_en_schijven
Staat er "Over uw belastbaar inkomen uit sparen en beleggen betaalt u: 31%"

Echter hier staat:
https://www.belastingdien(...)gen/berekening-2021/

Dat box 3, 3 schijven zou hebben. En de meest mongolische berekening komt daar uit....
Voor verschillende delen van een bedrag 0,03 % en 5,69% en daar daarna weer 31% van... Dat is een totaal ander beeld dan wat link 1 doet laten lijken... misschien iets van 7% vs 31% totaal wat je van je box 3 vermogen zou moeten betalen????!!! Waarom bestaat schijf 1 uberhaupt als schijf 1 tot ¤ 50.000 is, en er tot ¤ 50.000 heffingsvrij zou zijn....

Volgend met dit... waar ze zeggen: "Wij belasten niet de werkelijke opbrengst, maar een fictief rendement over de waarde van de grondslag sparen en beleggen."

Als voorbeeld dus, stel ik ik investeer in dat Axion project wat ik eerder aan kaarte in dit topic waarbij je dividenten ontvangt als je de crypto jaren vastzet dmv staking. En ik investeer 45.000 euro wat heffingsvrij zou zijn.
Alle dividenten die ik ontvang tot 45.000 euro zijn belastingsvrij maar ook boven de 45.000 omdat. 50.000 heffingsvrij zou zijn. Pas als ik dividenten boven de 50.000 zou hebben ontvangen moet ik daar de box 3 over heen laten gaan?

[ Bericht 5% gewijzigd door reconhellz op 05-04-2021 12:54:17 ]
pi_198863109
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 12:32 schreef reconhellz het volgende:

[..]

Alle dividenten die ik ontvang tot 45.000 euro zijn belastingsvrij maar ook boven de 45.000 omdat. 50.000 heffingsvrij zou zijn. Pas als ik dividenten boven de 50.000 zou hebben ontvangen moet ik daar de box 3 over heen laten gaan?
Voor box 3 telt je hele vermogen.
Dus de waarde van alle spaargeld + aandelen + cryptocoins + goudstaven opgeteld geef je op.
Blijft dat in totaal onder de ¤50.000 dan betaal je niets.
Kom je er boven, dan betaal je over het deel dat er boven komt in schalen.

Verder niet te druk om maken, het aangifteprogramma rekent het feilloos uit.
  maandag 5 april 2021 @ 13:35:36 #36
477504 reconhellz
pi_198863526
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 13:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dus de waarde van alle spaargeld + aandelen + cryptocoins + goudstaven opgeteld geef je op.

[ afbeelding ]

Dat plaatje wat je post is wat duidelijker thnx. Wat word er bedoeld met het nummer van 31% belasting effectief?
Dat je die 5.69 en die 1.7639% bijv bij elkaar op zou kunnen tellen?

Dus deze link is eigenlijk misleidend als je gelijk denkt dat je over je crypto winst 31% winst denkt te moeten hoeven betalen maar het is veeeeel lager effectief?
https://www.belastingdien(...)tarieven_en_schijven
"Over uw belastbaar inkomen uit sparen en beleggen betaalt u: 31%"

Wanneer je zegt "alle spaargeld + aandelen + cryptocoins + goudstaven opgeteld geef je op."

Uitgaande dat je geen fysiek spaargeld aandelen, of extra digitaal geld hebt.
Is het gewoon het netto bedrag wat er 1 january op je bank staat ookal is er dat jaar netto veel meer op die rekening binnengekomen (maar misschien opgemaakt aan allerlei dure uitgaves)??
Bijvoorbeeld wat er op de rekening is binnen gekomen in dat jaar is 45.000 kosten zijn 11.000 Maar op 1 january staat er onder de 1000 euro op dus dat is wat dan als eigen vermogen gezien word? Niks mee te maken met wat er binnenkomt maar wat er overblijft...?
Anders kun je toch makkelijk spullen gaan kopen etc. zodat het niet als eigen vermogen gezien word..?
Even hypothetisch want ik probeer de criteria goed te snappen.

[ Bericht 1% gewijzigd door reconhellz op 05-04-2021 13:55:03 ]
pi_198864364
Misschien moet je je even rustig inlezen voor je hier iedere 5 minuten post. Het is uiteindelijk niet zo moeilijk, maar als je in grijs gebied zit zul je toch echt een uitspraak van de belastingdienst moeten vragen als je geen risico wilt lopen.

Wat ze wel of niet kunnen zien is geen argument. Bovendien kan dat zo maar veranderen volgend jaar, het jaar erop, enz. En dan ga je alsnog nat.

Je totale vermogen telt voor box 3, of het nu crypto, spaargeld of contant thuis is. Daar betaal je boven de vrijstelling belasting over, maar die 31% (voor volgend jaar aangifte!) geldt over een fictief rendement. Dat rekenen ze een beetje ingewikkeld uit, maar je betaald over je vermogen ongeveer 0-2% belasting afhankelijk van hoe hoog dat vermogen is. Dat rekent het aangifteprogramma inderdaad allemaal voor je uit, dus hoef je ook niet precies zelf te berekenen.

Dat het verschil tussen box 1 en box 3 niet exact geformuleerd is, komt ook omdat dat niet eenduidig is op te schrijven. De belastingdienst kan dus naar de individuele situatie kijken en daar op acteren. Vandaar dat als je in grijs gebied zit, je een uitspraak van de belastingdienst wilt hebben zodat je niet in de problemen komt. Dat doen ze overigens niet aan de telefoon, dus let even op dat advies van de belastingtelefoon niet per se 'waar' hoeft te zijn (beetje krom, maar dat is wat het is). Als je niet erg in grijs gebied zit zal het overigens doorgaans wel kloppen.

Als je niet met ze wilt bellen, is dat een signaal dat je hoopt de regels te omzeilen. Dat is dus m.i. geen goed idee. Ik vermoed ook niet dat jouw situatie een “box 1” geval is, dus zou daar niet zo bang voor zijn. En dan heb je ten minste echt duidelijkheid.
  maandag 5 april 2021 @ 14:35:59 #38
477504 reconhellz
pi_198864439
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 14:30 schreef TechLight het volgende:
niet eenduidig is op te schrijven. De belastingdienst kan dus naar de individuele situatie kijken en daar op acteren. Vandaar dat als je in grijs gebied zit, je een
Wat ze wel of niet kunnen zien is wel een argument want als ze het niet kunnen zien dan kun je het ook niet fout doen. Bijv als je wellicht opeens wel gezien zou worden als box 1 voor watvoor reden dan ook. Ik wil weten wat zij kunnen zien en checken. En volgens mij valt dat crypto gebeuren niet te checken... en volgens deze link... lijkt dat ook zo:

https://www.cryptostapvoo(...)belasting-en-crypto/
Meeste mensen geven gewoon box 3 aan..

Niks met regels omzeilen te maken. Het moet gewoon uitvindbaar zijn op internet.
  maandag 5 april 2021 @ 14:40:42 #39
477504 reconhellz
pi_198864502
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 14:30 schreef TechLight het volgende:
Misschien moet je je even rustig inlezen voor je hier iedere 5 minuten post. Het is uiteindelijk niet zo moeilijk, maar als je in grijs gebied zit zul je toch echt een uitspraak van de belastingdienst moeten vragen als je geen risico wilt lopen.

Wat ze wel of niet kunnen zien is geen argument. Bovendien kan dat zo maar veranderen volgend jaar, het jaar erop, enz. En dan ga je alsnog nat.

Je totale vermogen telt voor box 3, of het nu crypto, spaargeld of contant thuis is. Daar betaal je boven de vrijstelling belasting over, maar die 31% (voor volgend jaar aangifte!) geldt over een fictief rendement. Dat rekenen ze een beetje ingewikkeld uit, maar je betaald over je vermogen ongeveer 0-2% belasting afhankelijk van hoe hoog dat vermogen is. Dat rekent het aangifteprogramma inderdaad allemaal voor je uit, dus hoef je ook niet precies zelf te berekenen.

Dat het verschil tussen box 1 en box 3 niet exact geformuleerd is, komt ook omdat dat niet eenduidig is op te schrijven. De belastingdienst kan dus naar de individuele situatie kijken en daar op acteren. Vandaar dat als je in grijs gebied zit, je een uitspraak van de belastingdienst wilt hebben zodat je niet in de problemen komt. Dat doen ze overigens niet aan de telefoon, dus let even op dat advies van de belastingtelefoon niet per se 'waar' hoeft te zijn (beetje krom, maar dat is wat het is). Als je niet erg in grijs gebied zit zal het overigens doorgaans wel kloppen.

Als je niet met ze wilt bellen, is dat een signaal dat je hoopt de regels te omzeilen. Dat is dus m.i. geen goed idee. Ik vermoed ook niet dat jouw situatie een “box 1” geval is, dus zou daar niet zo bang voor zijn. En dan heb je ten minste echt duidelijkheid.
Misschien kun jij me beter uitleggen over eigen vermogen?
Wat ik eerder poste:

"Uitgaande dat je geen fysiek spaargeld aandelen, of extra digitaal geld hebt.
Is het gewoon het netto bedrag wat er 1 january op je bank staat ookal is er dat jaar netto veel meer op die rekening binnengekomen (maar misschien opgemaakt aan allerlei dure uitgaves)??
Bijvoorbeeld wat er op de rekening is binnen gekomen in dat jaar is 45.000 kosten zijn 11.000 Maar op 1 january staat er onder de 1000 euro op dus dat is wat dan als eigen vermogen gezien word? Niks mee te maken met wat er binnenkomt maar wat er overblijft...?
Anders kun je toch makkelijk spullen gaan kopen etc. zodat het niet als eigen vermogen gezien word..?
Even hypothetisch want ik probeer de criteria goed te snappen van eigen vermogen en inkomen."
  maandag 5 april 2021 @ 14:56:10 #40
477504 reconhellz
pi_198864709
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Klopt dit?! wat ik zo berekend heb? Het programma mag het feilloos uitrekenen maar ben benieuwd wat de kosten exact zijn.
Totale belasting.
Schijf 1 = 1.7639% + 0.0201% 1.8978% + 0.588318% = 2.486118%
Schijf 2= 4.4951% + 0.0063% + 1.395434% = 5.890534%
Schijf 3 = 7.4539%
pi_198865298
:') Lekker aan de keta gezeten dit weekend ofzo?
  maandag 5 april 2021 @ 15:43:25 #42
477504 reconhellz
pi_198865443
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Ik lees een oude post van je terug waar jij zegt (kwam toevallig tegen)
"De Belastingdienst gaat uit van 4% fictief rendement wat weer voor 30% belast is.
Je had dus 1,2% over 1.775.800 Euro (= 1.795.800 - 21.000 vrijgesteld) moeten betalen.?"

Dat zou betekenen dat het kopje effectief letterlijk hetgene is wat je over je crypto winst berekend??
En dat er maar 1 a 2% belasting is over crypto winst? Klopt dat?
pi_198865500
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:43 schreef reconhellz het volgende:

[..]

"De Belastingdienst gaat uit van 4% fictief rendement wat weer voor 30% belast is.
Je had dus 1,2% over 1.775.800 Euro (= 1.795.800 - 21.000 vrijgesteld) moeten betalen.?"
Dat zou betekenen dat het kopje effectief letterlijk hetgene is wat je over je crypto winst berekend??

Dat zou betekenen dat er maar 1 a 2% belasting is over crypto winst? Klopt dat?
Effectief wel zo ongeveer idd. Peanuts gezien het vermogen wat je dan hebt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de peil datum 1 jan van het jaar dr voor is.

Als je crypto op 1 jan 2021 100k waard is en op 1 jan 2022 door een crash nog maar 10k zul je wel over die 100k van 1 jan 2021 belasting moeten betalen als je begin 2022 je aangifte gaat doen.

Iets om rekening mee te houden als je die belasting niet cash kan aftikken.
pi_198865505
quote:

[..]

Over je vermogen, niet over je winst. En het is recent veranderd en nu nog lager dan 1.2%. Onder de 50k niet belast.
  maandag 5 april 2021 @ 15:51:34 #45
477504 reconhellz
pi_198865562
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:47 schreef descon het volgende:

[..]

Effectief wel zo ongeveer idd. Peanuts gezien het vermogen wat je dan hebt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de peil datum 1 jan van het jaar dr voor is.

Als je crypto op 1 jan 2021 100k waard is en op 1 jan 2022 door een crash nog maar 10k zul je wel over die 100k van 1 jan 2021 belasting moeten betalen als je begin 2022 je aangifte gaat doen.

Iets om rekening mee te houden als je die belasting niet cash kan aftikken.
Dat is flink klote dan. Dus dan betaal je nog eens 1 a 2k van die 10k die je nog maar hebt dan.. :o Terwijl je hebt niks uitgecasht...Ik dacht trouwens eerst dat je alleen aangifte hoefde te doen op het moment dat je je bitcoins verkocht.
pi_198865828
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:51 schreef reconhellz het volgende:

[..]

Dat is flink klote dan. Dus dan betaal je nog eens 1 a 2k van die 10k die je nog maar hebt dan.. :o Terwijl je hebt niks uitgecasht...Ik dacht trouwens eerst dat je alleen aangifte hoefde te doen op het moment dat je je bitcoins verkocht.
Dat is flink klote als het slecht uitpakt ja, maar als het goed uitpakt is het toch gunstig qua belasting? :') Ze moeten toch ergens een peildatum pakken.
pi_198865878
quote:

[..]

Die 4% en 1,2% is de oude situatie, we hebben tegenwoordig schijven.
pi_198865906
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:51 schreef reconhellz het volgende:

[..]

Nee, als je vermogen boven de ¤50k zit moet je dat aangeven.
En het maakt niet uit of je het in geld, aandelen, goud of crypto hebt zitten.
  maandag 5 april 2021 @ 16:27:41 #49
477504 reconhellz
pi_198866179
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 16:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Die 4% en 1,2% is de oude situatie, we hebben tegenwoordig schijven.
Kun je nog een x een voorbeeldsituatie doen met de tabel die je eerder poste?
pi_198867032
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 21:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Winst over box3 vermogen is geen directe belasting.

Er wordt een vanaf een vermogen van 50000 een forfaitaire winst berekend waarover je belasting betaald.

https://www.belastingdien(...)tarieven/box_3/box_3

Dus presteer je met je box3 beter dan het forfait, dan heb je geluk.

Presteer je slechter dan heb je pech.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')