Stream:quote:Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.
Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".
Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.
De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.
bron
ChristenUnie zal altijd mee willen doen als het CDA meedoet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:15 schreef maan_man het volgende:
[..]
D66 zie ik nog wel steun uitspreken, CDA betwijfel ik echt.... Maar dan ben je er nog niet. Wie gaat hier nog meer zijn vingers aan branden.
Daar zit wat in maar dat weekend ging het vooral nog over de voorzitter die opstapte vanwege de geleden nederlaag. De cijfers wat begeeft voorkeursstemmen waren er toen nog niet eens.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:12 schreef Claudia_x het volgende: [..] Nee, ze heeft zich gebaseerd op de vele krantenberichten in die dagen die over de instabiliteit in het CDA gingen. Dat valt niet op één dag toe te spitsen. Ze had het zelf ook al over het weekeinde. Het zijn anderen die haar vast proberen te pinnen op die maandag.
Ach, onzin. Ik zou zelf ook niet precies kunnen reproduceren op welke dag in welke krant ik welke kop heb gelezen. Het is dat iemand op Twitter bijdehand zit te doen.quote:
Exact! Des te raarder is het dan ook dat men het vervolgens krampachtig ging ontkennen door erover te liegen. En dan ook nog eens zo matig te liegen dat ze betrapt werden op de leugen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[ twitter ]
Dit is natuurlijk waar. Het zou daarom ongeloofwaardig zijn als zowel ambtelijk als politiek de positie van Omtzigt voor een nieuwe coalitie geen belangrijk punt is. In Den Haag gaat het er al maanden over dat dit voor de komende formatie een aandachtspunt is. Dat weet Hoekstra natuurlijk ook, naar verluid hebben CDA bewindspersonen zelfs in de mr over Omtzigt gepraat.
Ik zou het zelfs weinig professioneel hebben gevonden als het niet ter sprake was geweest. Alleen had dan je conclusie moeten zijn dat Omtzigt gekozen is als Kamerlid en dat als je met het CDA verder wilt als partner het aan het CDA is om te garanderen dat ze stabiel blijven en aan de overige partijen om te bepalen of ze het risico aan durven om te regeren met die partij. Hoe het CDA denkt dat te garanderen is aan hen.
In die zin heeft Hoekstra handig gebruik gemaakt van de chaos binnen het CDA. Waar het normaal leidt tot een verzwakte positie heeft hij het gebruikt om zijn huid duurder te verkopen. Ook omdat hij ook wel weet dat het hebben over poppetjes vrij gebruikelijk is.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 00:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ach, onzin. Ik zou zelf ook niet precies kunnen reproduceren op welke dag in welke krant ik welke kop heb gelezen. Het is dat iemand op Twitter bijdehand zit te doen.
Let wel: die persoon doet even snel een check en slingert het dan meteen via Twitter de wereld in, een medium dat bekend staat om ad hoc reageren. Ik mag hopen dat we ons niet op dit soort gedegen onderzoek gaan baseren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |