Nee joh, 73 ampère gaat wel met 10 mm2 hoor.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 17:43 schreef Cybersijp het volgende:
Tip van flip: zoek even op selectiviteit ivm onderverdeling ,daarbij komt het volgende: alle bekabeling/bedrading die gebruikt wordt in de meterkast dient geschikt zijn voor de totale mogelijke stroom die er kan lopen . Nu heb je 25 netvoeding, 16 op een fase pv, 16 op de tweede fase pv . Maakt dus al 57 A. Komt nog accu bij 16A. Dus 73A totaal. Dan praat je al over 25mm2 draad inwendig in je kast . Dit zijn geen dingen die je "ff "doet . Zou je adviseren een elektrotechnisch bureau in te schakelen . Dit is geen meterkast die je bij elektramat ofzo kan bestellen .
ik heb geen idee, ik neem aan dat hij levert op basis van vraag. Als ik al mijn apparaten tegelijk aanzet en ook de auto ga opladen dan zal hij het totaal gewoon proberen bij te voeden.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 18:20 schreef Fer het volgende:
Zou zo’n accu niet zelf een regeling hebben, dat hij pas stroom afgeeft als de panelen uit zijn? Voor de kosten hoef ik het niet te laten. tussengroep kost een paar tientes.
Die is 25A, maar die zal er niet uitklappen als ik 40a gebruik met bijvoeding.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 18:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe groot is je hoofdzekering ? Daar staat en valt natuurlijk een heleboel mee
Ja eigenlijk is dat wat doe, maar dan niet omdat mijn hoofdaansluiting zo groot is maar het theoretische totaal.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 18:03 schreef Makrolon het volgende:
Nee hoor, dat is helemaal niet gek. Heel gebruikelijk zelfs. Zeker in de grotere kasten. Met een hoofdaansluiting van bv 80 ampère en een voorbeveiliging van 35 ampère kunnen ze het gedeelte na die voorbeveiliging maken met dunnere draden en lichtere componenten.
De 40A die bijvoorbeeld bij een aardlekschakelaar vermeld wordt is het maximale amperage wat hij schakelen kan. Dat is veelal 40A of 63A. Het is niet dat hij beveiligd tot die stroom.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:57 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik heb geen idee, ik neem aan dat hij levert op basis van vraag. Als ik al mijn apparaten tegelijk aanzet en ook de auto ga opladen dan zal hij het totaal gewoon proberen bij te voeden.
[..]
Die is 25A, maar die zal er niet uitklappen als ik 40a gebruik met bijvoeding.
Gezien je toekomstige verbruik zou ik een verhoging aanvragen (of later) naar 3F40A.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 20:57 schreef Speekselklier het volgende:
Die is 25A, maar die zal er niet uitklappen als ik 40a gebruik met bijvoeding.
3x25A is met mijn verbruik het probleem niet. Ook in de toekomst denk dat ik het wel haal. Zo niet dan is verhogen altijd nog mogelijk.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 22:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Gezien je toekomstige verbruik zou ik een verhoging aanvragen (of later) naar 3F40A.
Alleen als die 73A van een enkele fase komt zou je misschien naar 16mm2 moeten, maar tot 63A per fase volstaat 10 prima.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 17:43 schreef Cybersijp het volgende:
Tip van flip: zoek even op selectiviteit ivm onderverdeling ,daarbij komt het volgende: alle bekabeling/bedrading die gebruikt wordt in de meterkast dient geschikt zijn voor de totale mogelijke stroom die er kan lopen . Nu heb je 25 netvoeding, 16 op een fase pv, 16 op de tweede fase pv . Maakt dus al 57 A. Komt nog accu bij 16A. Dus 73A totaal. Dan praat je al over 25mm2 draad inwendig in je kast . Dit zijn geen dingen die je "ff "doet . Zou je adviseren een elektrotechnisch bureau in te schakelen . Dit is geen meterkast die je bij elektramat ofzo kan bestellen .
Ja lees je verhaal nu pas goed.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 23:48 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
3x25A is met mijn verbruik het probleem niet. Ook in de toekomst denk dat ik het wel haal. Zo niet dan is verhogen altijd nog mogelijk.
Mijn vraag ging vooral over de extra invoeding via opwek en (later) thuisbatterij.
Ik vind persoonlijk 25 kwadraat nogal lomp, onhandig en overkill, 16 is zat. Zeker als je niet hoger gaat dan 80A.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 08:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja lees je verhaal nu pas goed.![]()
Je kunt je verbruikersgroepenkast voorzekeren met 3F25, dat is niet raar. Losse 1F mag niet.
Je nieuw te bouwen groepenkastje en de kabel er naar toe zou ik vooral wat overbemeten nemen. Dus de 63A hoofdschakelaar en intern 25mm2 bedrading. Dan wat extra groepen opnemen.
PV stroom en accu’s reageren toch wat anders in de praktijk en overdimensioneren ken geen kwaad.
Het is niet raar om een voorbeveiliging te plaatsen zodat de componenten niet kunnen worden overbelast. Maar waarom zou je componenten geschikt voor 40A met 25A gaan beveiligingen? Pak dan lekker 40A. Het is toch alleen maar een voordeel dat je wanneer de zon schijnt of door die accu meer kunt gebruiken dan de hoofdzekering?quote:Op vrijdag 26 maart 2021 11:44 schreef Speekselklier het volgende:
Is het heel raar, verboden of nutteloos om de kast met de verbruikers nog een keer apart af te zekeren met 25Ampere? Als ik dan in totaal meer dan 25A verbruik dan klapt mijn eigen verbruikszekering eruit en voorkom ik dat er meer dan 25A in mijn verbruiks-groepenkast komt.
Ik zou dat zeker niet doen, dan zit je na een flinke kortsluiting in een eindgroep wellicht in de hele woning in het donker. Met enkelpolige automaten schakelen ze niet allemaal tegelijkertijd uit en heb je nog licht in een deel van de woning.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 18:03 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou gewoon een krachtgroep pakken hier voor.
Daarom wil je dus zorgen dat er nooit meer dan die stroom door het component loopt.quote:Op vrijdag 26 maart 2021 22:31 schreef Vonkenboer het volgende:
De 40A die bijvoorbeeld bij een aardlekschakelaar vermeld wordt is het maximale amperage wat hij schakelen kan.
Van wie mag dat niet?quote:Op zaterdag 27 maart 2021 08:42 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt je verbruikersgroepenkast voorzekeren met 3F25, dat is niet raar. Losse 1F mag niet.
Waarom bouw je niet netjes 1 nieuwe kast?quote:Op zaterdag 27 maart 2021 13:44 schreef Speekselklier het volgende:
[ afbeelding ]
Alle kasten hangen komen elkaar aan. Niet in een bijgebouw of iets dergelijks dus.
De hoofdschakelaar hoeft volgens mij maar 40A te zijn want de netvoeding is 25A, meer zal er dus niet doorheen gaan.
de onderste kast is de verbruikerskast, afgezekerd met 40A, dat is wat mijn aardlekschakelaars kunnen dragen.
voeding 6mm (max 40A)
de bovenste kast wordt de tweede kast, 6mm draad want daar zit nu nog maar 3x 16A voor de zonnepanelen in.
mocht er later meer in moeten dan kan ik kiezen voor dikker draad of ook afzekeren met 40A.
de onderste kast + de kast met hooofdschakelaar zijn bestaande kasten met busboard. Groot deel van de componenten ook.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 13:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom bouw je niet netjes 1 nieuwe kast?
De verbuikerskast onderin, zitten alle groepen op 1 aardlekschakelaar?
Oké,quote:Op zaterdag 27 maart 2021 14:00 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
de onderste kast + de kast met hooofdschakelaar zijn bestaande kasten. Groot deel van de componenten ook.
Dat is allemaal goed geregeld.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 14:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Let wel er mogen Max 4 groepen op 1 aardlekschakelaar.
Tja ABB kastje is ook te bestellen.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 14:10 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Dat is allemaal goed geregeld.
Ik wil graag op ABB blijven, het spul rond de meter kan ik niet vervangen en dat is ook ABB.
twee abb kastjes boven elkaar vind ik er zelf prima uitzien. Zeker omdat de rechterkant ook ABB is.
Verder heb ik in het verleden met Hager heel slechte ervaringen, dat komt echt mijn huis niet meer in.
Dan krijg ik jeuk.
We weken een beetje af van de oorspronkelijke vraag inderdaad.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 14:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tja ABB kastje is ook te bestellen.
Ik ben even kwijt wat de vraag ook al weer is
bij komt de kast er boven... bekabeling is geen probleem, de originele kast voert naar onder uit.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 14:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Zou een nieuwe verticale kast ernaast zetten:
https://www.elektramat.nl(...)build-id/3YFJRUR4WK/
Voorzekeren met 40A heeft geen enkele zin als je HZ 25A is.
Bovendien geeft je PV 16A aan teruglevering en deze zal theoretisch terugleveren aan verbruikers (direct) , het net of aan de accu.
Dus die 16A kun je aftrekken (niet helemaal) van je verbruik tijdens zon.
Tis een beetje de vraag wat is je hoogste gelijktijdige verbruik.
Ga je elektrisch rijden en laden? Kan het heel aantrekkelijk zijn alvast voor te bereiden op 3F50A snellladen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |