abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 maart 2021 @ 15:34:46 #1
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198685212
Voor mezelf staat het onderhand voor de deur: dat getal beginnend met een 4.

Hoe ervaart 35 & ouder muziek?
-Volg je nog recente muziek?
-Als je er nog voor open staat, zoek je dan zowat kopiën van muziek uit je jeugd, of ben je niet zo bij die geluiden blijven plakken?
-Of lukt het je inmiddels niet meer om iets leuks van nu te vinden, en ben je eindeloos de verzameling jeugdfavorieten van twee/drie decennia terug aan het herhalen?
-Zijn de radiozenders die je op zet (voor zover je dat doet) nog een soort van 'jongerenzenders', of heeft Radio 10 oid het inmiddels overgenomen?

Enzovoort - dit soort dingen dus.

Recente muziek druppelt hier iig nog in redelijke hoeveelheden binnen, maar wel rustig en losjes. Dat is al jaren hetzelfde, ondanks dat het vorig jaar relatief veel was.

Het herkauwen van oude favorieten valt wel mee. Ik kan niet alles tegelijk op zetten en geef radio (nog steeds typische jongerenzenders als Studio Brussel en Couleur 3, maar veel anderen weer niet, al zijn de echte oldies-zenders sterk in de minderheid) al snel voorrang. Misschien zit er nog een leuke verrassing tussen.

Wat nu wel gaat spelen: onbedoeld te jeugdig en daardoor wat wanhopig lijken (het Hotter than my daughter-syndroom, maar dan met muziek), als dat wat ik mooi vind ook bij mensen van een paar decennia jonger goed valt. :')

[ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 26-03-2021 05:42:20 (Minder zeikerig geformuleerd) ]
  Spellchecker donderdag 25 maart 2021 @ 15:41:40 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_198685336
Ik moet zeggen dat ik op Kink regelmatig leuke nieuwe muziek voorbij hoor komen.
pi_198685849
Ik probeer wel nieuwe muziek bij te houden en met thuiswerken gaat dat wel beter (Spotify ipv de radio). Gelukkig is mijn iets jongere broertje (ook 40+ hoor) wel wat actiever en weet hij precies wat ik wel leuk vind.

Op kantoor staat meestal Radio2 aan, deze week de top 810 op radio 10 van de jaren 80, wat dan ook wel weer lekker is.

En verder valt er in het verleden ook nog genoeg te ontdekken wat ik toen allemaal niet de moeite waard vond. Dus eigenlijk is er altijd wel wat leuks te luisteren.

Zo nog een 'nieuw' liedje cadeau.

Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_198686975
Ik kan me nog wel vermaken met recente muziek, maar ik volg wel meer genres dan 20 jaar geleden. Je weet inmiddels wat ik toen leuk vond. Die liefhebberij is op zich niet veranderd. Ik ben me alleen daarnaast meer gaan verdiepen in andere muziek. Daardoor kan je trouwens ook best lang blijven graven want naast recente muziek is er nog heel veel oudere muziek die de laatste 5 jaar pas een beetje tot me doordringt.

Ik vind veel recente muziek ook niet eens zo slecht als je onder de hitlijst door kijkt, het is alleen vaak weinig vernieuwend. Maar volgens mij wordt dat sowieso lastig als alle snaren, trommels en toetsen weleens in een bepaalde volgorde zijn aangeslagen door de jaren heen.
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_198692443
Ik was altijd al wel into classic rock en rock ballads.
Dan zit je al gauw in de 70's en 80's.
Muziek van de tweede helft van de jaren 80 tot halverwege de jaren 90 heeft mijn voorkeur.

Toch heb ik een aantal jaar geleden nog een nieuw genre ontdekt; symfonic metal.
Meer specifiek; Nightwish.
In een paar maanden tijd, ging ik van Tarja, via Anette, naar onze eigen Floor.

Uiteraard kende ik Evanescence en Within Temptation al en vond die muziek ook wel aardig.
Wist ik veel dat het om een heel genre ging.
Dragonforce, Epica, Sabaton en nog meer van zulks kwamen daarna nog voorbij.

Leve YouTube, want op de radio kwam het amper voorbij.
Het is dat ze de cover van Nightwish van het lied 'Over the hills, and far away' toentertijd regelmatig uitzonden, anders had ik nooit geweten dat Nightwish of het genre bestond.

Voor de rest zit er af en toe een pareltje tussen de stront die tegenwoordig muziek heet.
Al die hiphop, rap en autotune kunnen mij nou niet echt bekoren.

[ Bericht 41% gewijzigd door marc0871 op 25-03-2021 22:23:39 ]
  vrijdag 26 maart 2021 @ 05:39:29 #6
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198695126
Autotune. Dat was er voor eind jaren 00 nog niet veel; iig niet duidelijk hoorbaar. Daar is 35+ van origine dus niet mee opgegroeid.

Ikzelf heb er iig al vanaf dag 1 moeite mee gehad.
pi_198695168
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 05:39 schreef Eightyone het volgende:
Autotune. Dat was er voor eind jaren 00 nog niet veel; iig niet duidelijk hoorbaar. Daar is 35+ van origine dus niet mee opgegroeid.

Ikzelf heb er iig al vanaf dag 1 moeite mee gehad.
Cher - Believe 1998
Het eerste nummer waarin het zwaar aangedikt als gimmick werd gebruikt.

vrijdag 26 maart 2021 @ 06:26:22 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198695183
Ja, ik zei ook 'niet veel'. Niet dat het er niet was. ;)
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 26 maart 2021 @ 06:57:44 #9
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_198695254
quote:
1s.gif Op donderdag 25 maart 2021 22:07 schreef marc0871 het volgende:
Toch heb ik een aantal jaar geleden nog een nieuw genre ontdekt; symfonic metal.
Meer specifiek; Nightwish.
en die band bestaat inmiddels ook al 25 jaar hoor...
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_198695360
Ik draai best wel veel. Het enige wat ik eigenlijk links laat liggen is de pauperrap en volksmuziek van Nederlandse bodem.

Wat ik meer merk is dat je veel songs over liefde kunt indelen op leeftijd en dat je nogal veel songs hebt die uitschreeuwen dat de zanger degene die hij bezingt wil bezwangeren. Hoe verbloemt of minder verbloemt dan ook.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 26 maart 2021 @ 07:30:14 #11
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_198695370
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 07:27 schreef Beathoven het volgende:
Het enige wat ik eigenlijk links laat liggen is de pauperrap en volksmuziek van Nederlandse bodem.
jij zal dan wel smullen van pareltjes als dit

Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_198695486
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 07:30 schreef Tokus het volgende:

[..]

jij zal dan wel smullen van pareltjes als dit

draai het grijs
  vrijdag 26 maart 2021 @ 08:07:47 #13
37248 BertV
Klei indiaan
pi_198695587
Mijn smaak is veranderd, want ook dit is recent; Ambient en "Minimalist music" zoals dat in goed Nederlands heet.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  vrijdag 26 maart 2021 @ 08:17:46 #14
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198695667
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 08:07 schreef BertV het volgende:
Mijn smaak is veranderd, want ook dit is recent; Ambient en "Minimalist music" zoals dat in goed Nederlands heet.
Dat gaat nogal eens op als ik geen 'reguliere' muziek maar ook geen volledige stilte wil. Of gewoon om tot rust te komen. Niet recent btw, maar al ruim anderhalf decennium.

Zero Beat Zone (wel even een paar euro betalen om de stream-url van de reclamevrije premiumversie te krijgen) en Cryosleep zijn erg fijn.
pi_198696162
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 08:17 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Dat gaat nogal eens op als ik geen 'reguliere' muziek maar ook geen volledige stilte wil. Of gewoon om tot rust te komen. Niet recent btw, maar al ruim anderhalf decennium.

Zero Beat Zone (wel even een paar euro betalen om de stream-url van de reclamevrije premiumversie te krijgen) en Cryosleep zijn erg fijn.
spotify heeft ook wel een fijne ambient playlist.

Het is voor mijn tijd geweest maar Music for Airports van Eno vind ik ter vergelijking wat meer als behang klinken dan moderne ambient.
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:32:37 #16
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198697104
Die tweede van Aphex Twin klinkt wel spannend. Op https://onlineradiobox.com/cl/atmosfera/ komt het regelmatig langs (ook een leuk aanbod, net iets meer freaky dan de andere twee, alleen een wat kleine database).

Dit soort muziek gaan waarderen, komt dat boven een bepaalde leeftijd vaak voor (al was ik zelf nog maar 23/24)?
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:37:22 #17
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_198697166
Het vervelende is dat je vroeger in de jaren 90 nog alles redelijk kon bijhouden. Je had de nieuwe muziek uit de nineties en verder kon je nog af en toe de 60s, 70s en 80s luisteren en zo nog vrij goed alles bijhouden. :P

Nu heb je diezelfde 60s tot en met de 90s, maar dan nog aangevuld met de 2000s, 2010s en dan nog eens alle nieuwe muziek. Het wordt te veel. :')
  vrijdag 26 maart 2021 @ 10:40:23 #18
46794 Berkery
Fat bastard
pi_198697209
quote:
-Volg je nog recente muziek?
Lang niet meer zo actief als vroeger.
quote:
-Als je er nog voor open staat, zoek je dan zowat kopiën van muziek uit je jeugd, of ben je niet zo bij die geluiden blijven plakken?
Ik vind het soms wel leuk om bandjes te horen zoals The Editors of White Lies, die klinken precies als de bands waar ik 30+ jaar geleden naar luisterde. Maar ik probeer mijn horizon ook wat te verbreden, niet perse met nieuwe muziek. Toen ik jong was vond ik alles van voor 1979 'ouwe lullen muziek', daar ben ik wel van genezen.
quote:
-Of lukt het je inmiddels niet meer om iets leuks van nu te vinden, en ben je eindeloos de verzameling jeugdfavorieten van twee/drie decennia terug aan het herhalen?
Als je mijn Spotify lijst bekijkt zou je dat wel denken :@ , maar ik probeer er wel steeds meer nieuw ontdekte nummers aan toe te voegen.
quote:
-Zijn de radiozenders die je op zet (voor zover je dat doet) nog een soort van 'jongerenzenders', of heeft Radio 10 oid het inmiddels overgenomen?
Ik luister regelmatig naar KinkFM, maar vind dat geen typische jongeren zender. Zo af en toe lijken ze ook in de jaren '90 te blijven plakken, zoals Radio Veronica in de jaren '80 is blijven hangen.
No Dukes of Hazzard in the classroom
  vrijdag 26 maart 2021 @ 12:18:59 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198698501
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:37 schreef Zwansen het volgende:
Het vervelende is dat je vroeger in de jaren 90 nog alles redelijk kon bijhouden. Je had de nieuwe muziek uit de nineties en verder kon je nog af en toe de 60s, 70s en 80s luisteren en zo nog vrij goed alles bijhouden. :P

Nu heb je diezelfde 60s tot en met de 90s, maar dan nog aangevuld met de 2000s, 2010s en dan nog eens alle nieuwe muziek. Het wordt te veel. :')
Je had in de jaren 90 een paar fm- of kabelzenders, MTV, TMF, tips uit de Hitkrant + Oor, en eventueel nog wat aanvulling dankzij volk uit je omgeving en/of de lokale platenzaak dat goed op de hoogte was.

Nu zijn er de eindeloze jukeboxen in de vorm van YouTube en Spotify, een eveneens eindeloze verzameling muziekpodcasts/Mixcloud-streams/Soundcloud-streams, duizenden online-zenders, sites als Musicmeter en RateYourMusic, sites als Pitchfork, discussiefora waar tips gegeven worden (zoals hier), nog steeds ether-zenders (al heb je daar qua nieuwe muziek een stuk minder aan dan vroeger), Xite (als je nog echt persé zoiets wil, ipv het MTV of TMF van vroeger), nog steeds de Oor, en nog steeds de tips uit je omgeving.

Kortom: laat het ontdekken van muziek semi-op z'n beloop. Geef het een klein duwtje, stuur hier en daar een beetje bij, maar geef de hoop op dat je alles kunt leren kennen dat je eventueel leuk zou kunnen vinden. En ook dat 10% daarvan wel zou kunnen lukken. :+
  vrijdag 26 maart 2021 @ 12:26:53 #20
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198698618
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:40 schreef Berkery het volgende:

Toen ik jong was vond ik alles van voor 1979 'ouwe lullen muziek', daar ben ik wel van genezen.
Ik ken het, al lag de grens wat jaren later - zo rond 1987. Gelukkig ben ook ik daar al lang van genezen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Eightyone op 27-03-2021 09:09:22 ]
  vrijdag 26 maart 2021 @ 21:01:47 #21
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_198706312
Ik volg het niet echt meer. Als ik radio luister is het vaak radio 2 of Joy Radio met allemaal 90's hits.

Ik merk wel dat ik de muziek van tegenwoordig vaak kut vind, met name al die apparaten over de stemmen heen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_198707851
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 10:40 schreef Berkery het volgende:

[..]

Lang niet meer zo actief als vroeger.
[..]

Ik vind het soms wel leuk om bandjes te horen zoals The Editors of White Lies, die klinken precies als de bands waar ik 30+ jaar geleden naar luisterde. Maar ik probeer mijn horizon ook wat te verbreden, niet perse met nieuwe muziek. Toen ik jong was vond ik alles van voor 1979 'ouwe lullen muziek', daar ben ik wel van genezen.
[..]

Als je mijn Spotify lijst bekijkt zou je dat wel denken :@ , maar ik probeer er wel steeds meer nieuw ontdekte nummers aan toe te voegen.
[..]

Ik luister regelmatig naar KinkFM, maar vind dat geen typische jongeren zender. Zo af en toe lijken ze ook in de jaren '90 te blijven plakken, zoals Radio Veronica in de jaren '80 is blijven hangen.
Bij Kink werkt ook een ex-fokker die vrij actief was in 't verleden.
pi_198715968
Jaarlijks schaf ik nog wel zo'n 50 of meer albums uit het betreffende jaar aan, dus in die zin volg ik zeker nog recente muziek. Alleen zijn dat wel albums die ik zelf graag beluister, dus of dat dan ook exact de 'trends' van dat moment zijn is natuurlijk zeer de vraag. Het varieert echter wel van werk van nieuwe artiesten tot werk van artiesten die ik al (jaren) ken.

Muziek luisteren op de radio doe ik vrijwel niet. Althans, niet zelf gekozen. Op het werk staat meestal Radio 10 aan, dat stoort me niet. Toen er nog een paar jonge stagiaires waren (onder de 21) zetten die hem wel eens op 538. Daar kwam dan wel vaker muziek voorbij die ik niet kende of die me niet direct aansprak. Maar dat zegt ook niet alles, want we hadden een stagiaire van 18 die Cardi B grof vond. Dat had ik niet verwacht en vond ik dan wel weer grappig.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 27 maart 2021 @ 18:42:31 #24
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_198720159
Het 'ben ik hier onderhand niet wat oud voor'-gevoel heb ik trouwens bij een recent nummer genaamd IKOQWE, Batida & Ikonoklasta - Pele (zoek maar op).

Het is zo'n zomers niemandalletje van het type dat je best zou kunnen horen als je je als zestienjarige kapot loopt te zuipen in een of andere Zuid-Europese discotheek (post-corona). Maar ja, het heeft een bepaalde aanstekelijkheid.

Bekend gevoel - en zo ja: wat voor nummers?
  zondag 28 maart 2021 @ 15:46:40 #25
469185 DJ11
Radio 49
pi_198734171
Ik luister wekelijks, structureel naar nieuwe muziek. Ik verzamel op Spotify zo'n 550-600 nummers waar ik kort (soms is 1 seconde genoeg) of langer naar luister. Dat wat aardig tot goed klinkt, gaat in een verzamelmap (die ik later nog eens aandachtiger doorluister) of rechtstreeks naar mijn playlist.

Ik ben er op dit moment, as we speak, weer meer bezig.

Uiteraard heb ik een smaak. Die is sterk beïnvloed door mijn jeugd (80s/90s), maar ik sta voor veel open, zolang ik maar iets origineels of muzikaal fraais hoor. Ik heb een hekel aan veel formulepop (steeds dezelfde akkoorden) en melodieloze muziek, waaronder veel hiphop.

Uiteindelijk rolt er een mix uit van nieuwe, onbekende artiesten en bekende oudgedienden, die prima nieuw werk afleveren, maar amper nog aandacht krijgen. De meest recente single van Crowded House, bijvoorbeeld. Maar ik heb inmiddels ook een hele "stal" aan artiesten die voor mij persoonlijk een begrip zijn, terwijl ze in Nederland amper bekend zijn. Daarop prijken namen als Rhys Lewis, Charlie Winston, C Duncan en O Mer.

Radio luister ik alleen nog als ik op het werk ben. Ik heb het afgelopen jaar dus amper radio gehoord. Zenders als Q Music trek ik niet. Radio 2 gaat nog wel, maar programmeert enorm veilig en erg politiek. Veel middelmatig Nederlands product en veel hedendaagse formulepop. Ondertussen worden oudere artiesten vrijwel volledig genegeerd; de oogkleppen zijn enorm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')