quote:Linkse twitteraars geïntimideerd met huisbezoek extreemrechts
Volgers van het extreemrechtse twitteraccount Vizier Op Links hebben prominente linkse twitteraars thuis opgezocht en geïntimideerd. Daarbij werden flyers achtergelaten met het logo van het extremistische account en de boodschap dat de woning ‘geobserveerd’ wordt. Ook wordt op de flyer gevraagd tips over linkse personen door te geven aan Vizier Op Links.
Het gaat om historicus Nadia Bouras en GroenLinkser Huub Bellemakers. Bouras deelde zondag een foto van de bij haar thuis aangetroffen flyer, waarna Bellemakers hetzelfde deed. Hij ontving de flyers al eerder, maar besloot er toen niets over te zeggen om geen negatieve aandacht te genereren. Wel deed hij aangifte.
Op Twitter spreken veel mensen zich uit tegen de fascistische tactieken van het Vizier op Links-account, ook wordt Twitter zelf opgeroepen het account offline te halen. Het account is al tijden bezig om uitgesproken linkse mensen een doelwit te maken, onder andere door persoons- en adresgegevens online te zetten waarna volgers van het account die personen belagen. Dat gebeurde bijvoorbeeld eerder dit jaar bij een lid van antiracisme-organisatie We Promise. Nadat Vizier Op Links haar adres bekendmaakte, ontving ze op haar thuisadres bedreigingen. Ook zorgde een gerichte haatcampagne richting haar werkgever ervoor dat de vrouw haar baan kwijtraakte.
Dat het anonieme account onverbloemd rechtsextremistisch is, was voor enkele media eerder geen probleem om Vizier Op Links als bron op te voeren. Onder meer de NOS had er geen probleem mee om de verdachtmakingen vanaf het account te gebruiken als ‘neutraal’ onderdeel van berichtgeving en ook het Algemeen Dagblad noemde het simpelweg een ‘activistisch platform’.
Tja verdient niet echt de schoonheidsprijs maar wat kun je aan dat account doen? Dit gaat daar buiten om toch?quote:Op zondag 21 maart 2021 12:55 schreef Mikeytt het volgende:
Zag de tweet van mevrouw Bouras ook langskomen op Twitter.
Snap niet hoe dat Vizier op Links nog niet aangepakt is??
Eigenlijk is dit oud nieuws en het OM doet hier niets aan.quote:Op zondag 21 maart 2021 12:54 schreef Starhopper het volgende:
Manmanman....... dit gaat wel erg ver.![]()
![]()
![]()
Hopelijk gaat de politie hier iets tegen doen.
Ja. Me2 en na wat googlen kwam ik erachter dat bij veel meer mensen een boodschap is achtergelaten.quote:Op zondag 21 maart 2021 12:55 schreef Mikeytt het volgende:
Zag de tweet van mevrouw Bouras ook langskomen op Twitter.
Snap niet hoe dat Vizier op Links nog niet aangepakt is??
De whataboutism is ook gemaakt. Ik heb de bingokaart bijna vol.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:02 schreef Netsplitter het volgende:
De antifa wordt niet aangepakt, dus waarom moet dit dan wel aangepakt worden? Vanwege de intimiderende factor?
klopt heb er nog wel een. Wie zaait die oogst. Wat zei RaRa ook al weer uit monde van die terrorist?quote:Op zondag 21 maart 2021 13:03 schreef recursief het volgende:
[..]
De whataboutism is ook gemaakt. Ik heb de bingokaart bijna vol.
De opening van de envelop is te klein voor de brief die eruit is gekomen.quote:Op zondag 21 maart 2021 12:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
[ twitter ]
--------------------
Manmanman....... dit gaat wel erg ver.![]()
![]()
![]()
Hopelijk gaat de politie hier iets tegen doen.
Als je met twee maten meet ben je een hypocriet, daar helpt whataboutism roepen niet tegne.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:03 schreef recursief het volgende:
[..]
De whataboutism is ook gemaakt. Ik heb de bingokaart bijna vol.
Een andere nieuwssite heeft er nog niet over geschreven. Ik had graag een andere bron gepakt. Maar de tweets spreken voor zich. Dat lijkt mij verder geen reden om dit topic naar ONZ te verbannen.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:20 schreef thedeedster het volgende:
Gaarne geen JOOP propaganda in Nieuws. Dat past beter in ONZ.
Alhoewel ik het schandalig onfatsoenlijk en kwalijk vind deze praktijken, is het denk ik op het moment niet mogelijk om dit aan te pakken omdat er geen sprake is van een echte bedreiging. Wel is dit intimidatie naar mijn mening.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:09 schreef Farenji het volgende:
Fascistoide intimidatiepraktijken. Opsporen en berechten.
En de eerste fascist die dit goedpraat is ook al gesignaleerd.
Ik vind JOOP een virulente haatsite. Ik kom er desalniettemin graag. Uit leedvermaak, dat dan weer wel.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Een andere nieuwssite heeft er nog niet over geschreven. Ik had graag een andere bron gepakt. Maar de tweets spreken voor zich. Dat lijkt mij verder geen reden om dit topic naar ONZ te verbannen.
quote:Ook zorgde een gerichte haatcampagne richting haar werkgever ervoor dat de vrouw haar baan kwijtraakte.
Het idee is dat men alleen rechts in de gaten mag worden houden, links niet want die zijn moreel verlicht. Dus überhaupt het al in je hoofd halen om een twitteracount te runnen over links getuigd van extremisme.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind het te ver gaan om dat bij huisadressen te doen, en het is in die zin extreem. Maar ik heb van VoL nog nooit iets extreem-rechts gelezen. Dus de TT klopt niet.
[..]
Als je met twee maten meet ben je een hypocriet, daar helpt whataboutism roepen niet tegne.
quote:Op zondag 21 maart 2021 13:45 schreef KroketBroodje het volgende:
Als we bedreigingen van links accepteren, zoals dit jaar al genoeg is gedaan, zal dat ook bij rechts gebeuren
Klopt, dit zijn Antifa en Blackstapo methoden. Ik vond het prima dat ze allerlei netwerkjes en geldstromen in beeld brachten, en zo'n sticker plakken bij kantoren van ProDemos, het OM of de Postcodeloterij of zo vind ik prima kunnen. Maar kantoor en huisadres zijn wezenlijk verschillende dingen.quote:Op zondag 21 maart 2021 13:38 schreef Dejannn het volgende:
Mensen thuis lastig proberen te vallen of intimideren kan echt niet. En ook zal zijn het maar flyers, dit valt naar mijn mening zeker in de categorie grensoverschrijdend.
Tja, taal en propaganda. Maak een woordje als 'whataboutism' en een heleboel simpele zielen denken gewoon weer met twee maten te kunnen meten. Nee, dezelfde maat is een geldig en sterk argument.quote:Het idee is dat men alleen rechts in de gaten mag worden houden, links niet want die zijn moreel verlicht. Dus überhaupt het al in je hoofd halen om een twitteracount te runnen over links getuigd van extremisme.
Zoals je zelf al aangeeft is hier de dubbele standaard weer duidelijk zichtbaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |