quote:Burgemeesters vragen nieuw kabinet leed Molukkers te erkennen
WOERDEN - Burgemeesters van elf gemeenten met een Molukse gemeenschap roepen het nieuwe kabinet op het leed te erkennen dat de Molukkers is aangedaan, nadat ze zeventig jaar geleden naar Nederland werden gebracht.
Ook vinden de burgemeesters dat meer moet worden geïnvesteerd in de Molukse gemeenschap.
quote:Zondag is het zeventig jaar geleden dat Molukkers, ofwel KNIL-Ambonezen naar Nederland werden gebracht.
Het zou om een tijdelijk verblijf gaan. 21 maart 1951 is de datum dat het eerste schip in Rotterdam aankwam.
De burgemeesters wijzen erop dat het geen vluchtelingen, asielzoekers of migranten betrof, maar loyale militairen die in het Nederlandse leger hadden gediend. Zij kwamen met hun gezinnen naar Nederland.
,,De militairen hadden niet alleen gediend, maar ook gevochten uit naam van onze koningin. Desalniettemin werd deze groep mensen niet met alle egards ontvangen", schrijven de burgemeesters. ,,Van een warm bad vol dankbaarheid was geen sprake.
Het werd een ijskoude douche.
De Ambonezen werden weggestopt in kampen die kort daarvoor nog door de Duitse bezetter waren gebruikt. De strijders voor de Nederlandse belangen werden zelfs ontslagen uit het leger.
En van een snelle terugkeer was helemaal geen sprake meer.
Er was veel leed, onbegrip en woede. Deze littekens zijn tot op de dag van vandaag nog voelbaar in de Molukse gemeenschap."
Eensquote:
Ook eensquote:Compensatie hou ik niet van.
Juist stuur ze terug naar De RMSquote:Op zondag 21 maart 2021 00:11 schreef BasEnAad het volgende:
Los het op en koop het af! Dat had al veel eerder gekund, maar het is nog niet te laat. Veel belanghebbenden zijn allang dood helaas. Los dit gewoon op, Nederland is die mensen wat verschuldigd. Regel dat, los het op!
Is een gratis enkeltje terug genoeg?quote:Op zondag 21 maart 2021 00:11 schreef BasEnAad het volgende:
Los het op en koop het af! Dat had al veel eerder gekund, maar het is nog niet te laat. Veel belanghebbenden zijn allang dood helaas. Los dit gewoon op, Nederland is die mensen wat verschuldigd. Regel dat, los het op!
Ik zou zeer ongemakkelijk worden van Duitsers, Engelsen, Fransen en Spanjaarden worden die sorry kwamen zeggen tegen mij. Ik snap echt niet waarom al die permanente slachtoffers zoveel luisterende oortjes vinden.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:25 schreef jameshond7 het volgende:
Laten we een moment kiezen waarop de Regering aan iedereen excuses aan biedt (bijvoorbeelde komende prinsjesdag). Dan hebben wel al die excuses maar gehad.
Je hebt geen besef van wat er toen gebeurd is he?quote:Op zondag 21 maart 2021 00:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Is een gratis enkeltje terug genoeg?
Mijn opa's en oma's hebben ook een behoorlijke kuttijd gehad met dode ouders en opgeblazen huizen in de oorlog. Ik hoef geen geld van Duitsers te hebben.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:41 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Je hebt geen besef van wat er toen gebeurd is he?
Los die shit nu op, de staat leent tegen negatieve rente, compenseer dat, los het op, anders komt het over 100 jaar weer een keer terug.
Nooit gehoord van de Duitse herstelbetalingen?quote:Op zondag 21 maart 2021 00:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn opa's en oma's hebben ook een behoorlijke kuttijd gehad met dode ouders en opgeblazen huizen in de oorlog. Ik hoef geen geld van Duitsers te hebben.
De Molukse NSB-er bestaat niet.quote:Op zaterdag 20 maart 2021 23:06 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)olukkers-te-erkennen
Ik stel voor, excuses van de koning namens Prins Bernhard , allemaal een nieuwe klewang en een jaar gratis lidmaatschap van Satudara
De Duitsers hadden de NSB ers ook mee naar Duitsland moeten nemen en hen moeten compenseren
De Ambonese Molukkers moeten blij zijn dat ze meegenomen zijn met de stoomboot , anders waren ze allemaal afgeslacht
https://nl.wikipedia.org/(...)lukkers_in_Nederland
Misschien moet Nederland hen helpen met een vliegtuig terug naar de Molukken, ieder een eigen rijstveld , een Karbouw, 6 kippen, een nieuwe bamboo hut , muggenspray ,een kilo palmsuiker , allemaal een gratis Quran, voor de meisjes een extra donkerblauwe hoofddoek en een jaar WW om te ontwennen
[..]
[..]
Dit: de voorouders van talloze mensen zijn wat aangedaan. En toch worden zij niet dagelijks ‘gekweld’ door wat is gebeurt.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn opa's en oma's hebben ook een behoorlijke kuttijd gehad met dode ouders en opgeblazen huizen in de oorlog. Ik hoef geen geld van Duitsers te hebben.
Ja dat snap ikquote:Op zondag 21 maart 2021 00:40 schreef Magister_Artium het volgende:
De Molukkers werden naar Nederland gehaald, omdat ze onveilig waren in Indonesië.
Duitsland heeft toch excuses aangeboden en herstelbetalingen gedaan?quote:Op zondag 21 maart 2021 01:00 schreef mother_mercury het volgende:
[..]
Dit: de voorouders van talloze mensen zijn wat aangedaan. En toch worden zij niet dagelijks ‘gekweld’ door wat is gebeurt.
Nou als je geen pensioen wilt, kan ik dan mijn rekeningnr aan je geven?quote:Op zondag 21 maart 2021 00:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een fooi en nog tussen de mensen die er wat mee te maken hebben gehad.quote:Op zondag 21 maart 2021 00:58 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Nooit gehoord van de Duitse herstelbetalingen?
Martijn ik snap dat je vader een NSB-er was, maar daar hebben Ambonezen niks mee te maken.quote:Op zondag 21 maart 2021 01:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dat snap ik
Ik denk dat ze nog steeds niet terug kunnen en ook niet gewenst zijn daar
De heren hebben hun eigen landgenoten vermoord met de klewang
Maar de Nederlandse staat had niet moeten zeggen, we brengen jullie weer terug , en dan krijg je jullie eigen Staat , zodat je niet alsnog vermoord gaat worden
De Republiek Maluku Selatan
Nou dat ging toen niet en heeft nooit gekund en zal nooit kunnen , men blieft deze NSB volk daar niet
Is de grap hier dat ik als achterkleinkind van landverraders nog een Duits pensioen krijg ofzo?quote:Op zondag 21 maart 2021 01:04 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nou als je geen pensioen wilt, kan ik dan mijn rekeningnr aan je geven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |